Švýcarsko získá víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II

Švýcarsko získá víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II
Foto: F-35A Lightning II amerického letectva před horským masivem v Utahu / Foto: USAF, SSgt. Andrew Lee. (Zvětšit)

Oproti původním předpokladům Švýcarsko hodlá získat 36 víceúčelových stealth stíhaček páté generace F-35A Lightning II. Akvizice má podle portálu swissinfo.ch hodnotu pěti miliard švýcarských franků (116 miliard Kč). Kritici ale nákup letounů odmítají a chystají nové referendum.

F-35A ve Švýcarsku porazila anglo-německo-italskou stíhačku Eurofighter, francouzskou Rafale a americkou F/A-18E/F Super Hornet. F-35A ve švýcarském letectvu nahradí 30 stíhaček F/A-18C/D Hornet a výcvikové stroje F-5 Tiger. Švýcarské letectvo za 25 let provozu přišlo o čtyři Hornety.

Švýcarsko se stává 15. zemí kupující F-35 – prozatím více než 655 letadel F-35 provozuje z 21 základen devět zemí. Pro letouny je vycvičeno 1380 pilotů a 10 670 členů technické údržby.

„Je nám ctí, že jsme byli vybráni Švýcarskem, a těšíme se na partnerství se švýcarskou vládou, veřejností, letectvem a průmyslem při dodávkách a údržbě letadel F-35,“ uvedla Bridget Lauderdale, viceprezidentka společnosti Lockheed Martin. Současně Lockheed slibuje Švýcarsku „technické a ekonomické výhody“ a švýcarskému průmyslu možnost „získat příležitost podílet se na výzkumu, vývoji, výrobě a údržbě“.

Rozhodnutí o nákupu potvrdila Federální rada (švýcarská vláda) ve středu. Pro Američany šlo o velmi úspěšný den, protože současně Bern stvrdil nákup pěti baterií systémů protivzdušné obrany (PVO) Patriot PAC-3+ za 1,97 miliardy švýcarských franků (46 miliard Kč). Americká firma Raytheon Technologies tak porazila francouzskou Eurosam se systémem SAMP/T.


Podoba odpalovacího vozidla Patriot pro švýcarskou armádu; větší foto / Foto: Raytheon Technologies

Rada vybrala F-35A díky „nejlepšímu poměru mezi výkonem a cenou“ – nákup a provoz 36 F-35A má během 30 roků stát o 2 miliardy švýcarských franků méně než u konkurence.

Za 30 let provozu flotily F-35A švýcarští daňoví poplatníci zaplatí 15,5 miliardy švýcarských franků (360 miliard Kč) a 3,6 miliardy švýcarských franků (84 miliard Kč) v případě Patriotů.

„Federální rada je přesvědčena, že tyto dva systémy jsou nejvhodnější pro ochranu švýcarské populace před leteckými hrozbami,“ uvádí se v tiskové zprávě 30. června. Podle švýcarské vlády nákup 36 F-35A zajistí ochranu Švýcarska a zamezí využívání vzdušného prostotu zahraničními stranami v případném konfliktu.

Federální rada ocenila schopnost F-35A obstát proti moderním hrozbám a úroveň situačního povědomí. „Pokud jde o účinnost, F-35A dosáhla nejlepšího výsledku, protože ... obsahuje zcela nové, extrémně výkonné a komplexně propojené systémy pro ochranu a monitorování vzdušného prostoru,“ uvedla rada.

Samozřejmě obrovskou roli hrály politické a průmyslové benefity, či dokonce, což je ale spekulace, statusový symbol, který dané zemi přináší nákup F-35. Lockheed švýcarskému průmyslu již dříve slíbil možnost výroby 400 překrytů kabiny F-35A a vybudováni evropského centra pro servis a údržbu překrytů.


F-35A ve Švýcarsku (2019)

Vítězství F-35 před týdnem předpovídalo německy vysílající švýcarské rádio SRF. Naopak frankofonní švýcarský portál Le Martin před dvěma týdny nedával F-35A žádné šance a jako vítěze označoval francouzskou stíhačku Rafale.

Na celé věci je „fascinující“ odpor švýcarské veřejnosti proti nákupu nového vojenského vybavení, které je klíčové k naplnění historicky základní role státu – fyzické ochraně území a lidí. Právě proto státy vznikly.

V záři 2020 sice 50,1 % Švýcarů souhlasilo s nákupem nových stíhaček a prostředků PVO, ale také 49,9 % obyvatel, zejména ze západních a jižních částí (tedy především francouzsky a italských mluvících), se vyslovilo proti. Rozdíl byl pouze 8000 hlasů.

Podle evropského vojenského portálu European Security & Defence (ESD), který se odvolává na „švýcarské přátelé a kolegy“, měla být švýcarská vláda a čelní vojenští představitelé z odporu veřejnosti šokování.

Ostatně skupina Švýcarsko bez armády (GSoA) již ve středu oznámila zahájení příprav pro nové referendum. Snahy skupiny podporují švýcarští zelení (Green Party) a sociální demokraté (Social Democratic Party). Strana zelených liberálů (Green Liberal Party) uvedla, že bude zkoumat dopad výběru stíhaček na životní prostředí. Proti referendu jistě nebudou ani neúspěšní uchazeči.

Nákup je jasným politickým příklonem švýcarské vlády ke Spojeným státům. Bernhard Brenner, obchodní ředitel společnosti Airbus Defence and Space, v německém časopise Sonntags Zeitung, již vyjádřil zklamání z výběru F-35A. Podle Brennera by nákup evropských letadel zjednodušil dialog mezi Švýcarskem a Evropskou unií. „Ekonomické a politické prvky jsou stejně důležité [jako vojenské],“ řekl Benner.

Nákup F-35A ještě není definitivní. Švýcarský parlament musí nákup schválit a GSoA prohlašuje, že Švýcarsko se má místo nákupu F-35A zaměřit na řešení pandemie Covid-19 a změny klimatu.

GSoA musí pro referendum sesbírat 100 000 podpisů. GSoA v návrhu nového referenda požaduje:

  • Federální vláda nekoupí žádné stíhací letouny F-35 Lightning II nebo F/A-18E Super Hornet;
  • Rozpočet armády bude odpovídajícím způsobem upraven;
  • Platnost tohoto ustanovení vyprší 1. 1. 2040.

Zdroj: Defense News, Opex360, The Drive, swissinfo

Nahlásit chybu v článku


Související články

Washington schválil potenciální prodej F-35A a F/A-18E/F do Švýcarska

Jen několik dní po souhlasném švýcarském referendu ohledně nákupu 35 až 40 nových bojových letadel, ...

Švýcarská armáda je schopna rychlé reakce

Obyvatelé více než osmimilionového Švýcarska považují obranu své země za jednu z povinností ...

Švýcarská garda ve Vatikánu je nejmenší armádou na světě

Letos v květnu, přesně 13. května 2020, uplynulo již dlouhých devětatřicet let od okamžiku, kdy byl ...

Švýcarské letectvo zřejmě získá francouzské stíhačky Rafale

Frankofonní švýcarský portál Le Martin označil francouzskou víceúčelovou stíhačku Rafale za vítěze ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • kazd
    15:26 06.12.2021

    Finové taktéž F35.
    Podle jejich ceny by nám na 18 ks mělo stačit 70 mld CZK.

    Finové taktéž F35.
    Podle jejich ceny by nám na 18 ks mělo stačit 70 mld CZK.

    • Jura99
      16:37 06.12.2021

      18ks je pro nás dost málo, brát bychom měli alespoň 36ks F-35A.

      18ks je pro nás dost málo, brát bychom měli alespoň 36ks F-35A.

      • Jirosi
        18:00 06.12.2021

        Nebylo by lepší si dávat realističtější cíle.
        Přece jen nárůst z 0, na 12 je celkem pokrok. Ve chvíli nákupu už to bude skoro 20.let bez vlastních letadel!

        Nebylo by lepší si dávat realističtější cíle.
        Přece jen nárůst z 0, na 12 je celkem pokrok. Ve chvíli nákupu už to bude skoro 20.let bez vlastních letadel!

        • Jura99
          18:22 06.12.2021

          nemít vlastnické právo k letadlu neznamená, že na letadla nejsou alokované odpovídající peníze, když je provozujeme. A o to jde, znamená to, že stávající rozpočet už kryje náklady ...Zobrazit celý příspěvek

          nemít vlastnické právo k letadlu neznamená, že na letadla nejsou alokované odpovídající peníze, když je provozujeme. A o to jde, znamená to, že stávající rozpočet už kryje náklady 14ks letadel. Do budoucna se pouze navýší položka rozpočtu, aby kryla 40ks a případně dražší provoz.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            19:06 06.12.2021

            Je rozdíl mít vyhrazené 2mld na provoz, a mít vyhrazené 2mld na provoz+ splátky koupě, to ještě x počet navýšený provozovaných letadel. Kdyby ty peníze byly alokovány, tak by se ...Zobrazit celý příspěvek

            Je rozdíl mít vyhrazené 2mld na provoz, a mít vyhrazené 2mld na provoz+ splátky koupě, to ještě x počet navýšený provozovaných letadel.
            Kdyby ty peníze byly alokovány, tak by se nemuseli letouny pronajímat, ani ten pronájem prodlužovat. Přitom, po Covid bude spousta argumentů kde šetřit.

            PS: Nejde o to, že bych ty letadla CR nepřál. Ale raději menší počet z možností dokoupení. Než prvotní velká objednávka, co povede k omezování náletů, a kanibalizaci. Ono i 12ks F-35 by posunulo letectvo silně nad úroveň dalších složek armády.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            19:31 06.12.2021

            kdyz zustaneme pro jednoduchost u Gripenu, tak finance vynalozene na 25let pronajem+provoz jsou zhruba stejne jako cena, kterou by Gripen stal koupit a provozovat. Muze se lisit ...Zobrazit celý příspěvek

            kdyz zustaneme pro jednoduchost u Gripenu, tak finance vynalozene na 25let pronajem+provoz jsou zhruba stejne jako cena, kterou by Gripen stal koupit a provozovat. Muze se lisit rozlozeni splatek v case.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            19:34 06.12.2021

            Jura99: Kumulativně ano, ale fakticky ne. Fakticky poslední splátky zaplatíte souběžně z první splátkou na nové. Zatím co při koupi by se dávno platil jen ten provoz. Neexistuje ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99: Kumulativně ano, ale fakticky ne. Fakticky poslední splátky zaplatíte souběžně z první splátkou na nové.
            Zatím co při koupi by se dávno platil jen ten provoz. Neexistuje fond, kam by se každý rok odkládali další 2mld, na koupení nových letadel.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            20:17 06.12.2021

            nyní není do takového fondu co dávat, platí se Gripen. Jakmile pronájem skončí, bude ročně "volných" 2mld. Je na ekonomech MO, aby nastavili financování nákupu letadel. Faktem je, ...Zobrazit celý příspěvek

            nyní není do takového fondu co dávat, platí se Gripen. Jakmile pronájem skončí, bude ročně "volných" 2mld. Je na ekonomech MO, aby nastavili financování nákupu letadel. Faktem je, že úhrada rozložená do splátek na delší období v pronájmu byla další z nemálo výhod pronájmu Gripenů. Pochybuji, že při nákupu letadel nabídne výrobce dlouhodobé splátky kupní ceny.Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            09:51 07.12.2021

            Nenabidne, a proto je vase predstava o 36 letadlech takova utopisticky usmevna. Do ted se ACR nezmohla na nakup ani jedne letky toho nejlevnejsiho na trhu, a ted najednou 1) koupi, ...Zobrazit celý příspěvek

            Nenabidne, a proto je vase predstava o 36 letadlech takova utopisticky usmevna.
            Do ted se ACR nezmohla na nakup ani jedne letky toho nejlevnejsiho na trhu, a ted najednou 1) koupi, 2) tri letky a za 3) rovnou toho nejdrazsiho (z jednomotoraku)?
            Ne, ze by to na to CR nemela finance, ekonomickou sila na to jiste je, ale nebude na to odhodlani, tim spis ne kdyz se ve cca stejnem case sejdou dalsi zasadni zakazky (BVP, MBT atd.).
            Podle me je spravna cesta pro ACR nakup F-35, 12 kusu nakup rovnou a 12 kusu podpis opce platne treba dekadu s cenou stanovenou na cenu F-35 v case podpisu druheho tuctu. Celkove tedy 24 kusu, rozlozeno do 10-14 let. To je neco co ACR posune vykonostne i pocetne na uplne jiny level a pritom to pujde lepe prodat doma, volicum, i ustat financne. (zaplatit 70mld typicky treba ve 3 letech vs. platit 2mld kazde 2 roky je sakra rozdil).Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:30 07.12.2021

            Jura99: Však to je cíl pronájmu, vytáhnout z toho komu to pronajímáte peníze. Výrobce nám může nabídnout rozložení do splátek, ale pak si ještě cenu navyšte o úroku z takové ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99: Však to je cíl pronájmu, vytáhnout z toho komu to pronajímáte peníze.

            Výrobce nám může nabídnout rozložení do splátek, ale pak si ještě cenu navyšte o úroku z takové půjčky. U hypotéky na 30.let/23%, to máte přes +30% ceny.
            Tzn. 1/3 ceny dalších letadel, u pronájmu to vychází ještě dráže.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:24 07.12.2021

            Clanek: užívací titul je irelevantní, pokud se bavíme o tom, jestli se ČR (finančně) zmůže nebo nezmůže. Je totiž zřejmé, že peníze se za pronájem platí přinejmenším stejné, spíš o ...Zobrazit celý příspěvek

            Clanek: užívací titul je irelevantní, pokud se bavíme o tom, jestli se ČR (finančně) zmůže nebo nezmůže. Je totiž zřejmé, že peníze se za pronájem platí přinejmenším stejné, spíš o něco vyšší, než je poměrná část ceny pořízení těch strojů.Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            12:42 08.12.2021

            Jak je na tom vůbec letiště v Čáslavi? Dokázalo by pojmout 36 letounů najednou? Popřípadě by se muselo někde zřídit další letiště nebo Čáslav upravovat? Mně osobně taky nejvíce pro ...Zobrazit celý příspěvek

            Jak je na tom vůbec letiště v Čáslavi? Dokázalo by pojmout 36 letounů najednou?
            Popřípadě by se muselo někde zřídit další letiště nebo Čáslav upravovat?
            Mně osobně taky nejvíce pro AČR přijatelné připadá pořídit 12 - 14 ks nyní a mít domluvenou opci na dalších 12 - 24 ks jindy.Skrýt celý příspěvek

    • ABC123
      17:36 06.12.2021

      Áno. Vyzerá to na 18ks pre ČR…. Fíni pôjdu zrejme na 64ks. Hodnota zakázky je 12mld.$ Tu sa o tom píše. Uvidíme čo je na tom pravdy…. Z ...Zobrazit celý příspěvek

      Áno. Vyzerá to na 18ks pre ČR….
      Fíni pôjdu zrejme na 64ks. Hodnota zakázky je 12mld.$

      Tu sa o tom píše. Uvidíme čo je na tom pravdy….
      Z 18.11.21:
      https://breakingdefense.com/20... Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    11:54 04.07.2021

    Zajímavé že země, která jako nejlepší vybrala před lety Rafale a nejlevnější odmítla Gripen, si po čase vybere F-35 a k tomu ještě PVO. Byť například SAMP-T je lepší (ten Patriot s ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavé že země, která jako nejlepší vybrala před lety Rafale a nejlevnější odmítla Gripen, si po čase vybere F-35 a k tomu ještě PVO. Byť například SAMP-T je lepší (ten Patriot s tou anténou v jednom směru no nevím nevím).

    Zkrátka Neutrální země má raději za spojence silného hráče z Ameriky, než sousedy, kteří se navzájem málem několikrát zničili ve světových válkách.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:21 02.07.2021

    Stát, který si dříve podrobněji vyzkoušel Rafale, EFT a Gripen si vybral F 35, dobré vědět.

    Stát, který si dříve podrobněji vyzkoušel Rafale, EFT a Gripen si vybral F 35, dobré vědět.

  • Kikirík
    09:09 02.07.2021

    Švajčiari vybrali dobre. A k tomu aj patrioty... Lepšia kombinácia už asi ani nie je. A dovoliť si to môžu, tak prečo nie. A k tomu predchádzajúcemu a pripravovanému referendu ...Zobrazit celý příspěvek

    Švajčiari vybrali dobre. A k tomu aj patrioty... Lepšia kombinácia už asi ani nie je. A dovoliť si to môžu, tak prečo nie.

    A k tomu predchádzajúcemu a pripravovanému referendu len asi toľko, že toto je jasný príklad, prečo by obyčajní ľudia nemali mať tú "moc" rozhodovať o otázkach, na ktorých závisí existencia štátu. A to sa netýka len obrany, respektíve armády. Na toto by mali byť výnimky a referendum by jednoducho nemalo byť možné vyhlásiť.Skrýt celý příspěvek

  • dusan1
    18:26 01.07.2021

    Len taký "detail" ... Za druhej svetovej vojny nebolo Švajčiarsko "mimo" ako si naivne myslí väčšina ľudí. Hitler nie len, že zvažoval obsadiť Švajčiarsko, ale rozbehla sa i ...Zobrazit celý příspěvek

    Len taký "detail" ...

    Za druhej svetovej vojny nebolo Švajčiarsko "mimo" ako si naivne myslí väčšina ľudí.

    Hitler nie len, že zvažoval obsadiť Švajčiarsko, ale rozbehla sa i letecká operácia za účelom likvidácie švajčiarskeho letectva ako príprava na inváziu ....

    Táto nevyhlásená vojna síce bola rozsahom pomerne malá, ale výsledkom veľká ... švajčiarske letectvo dokázalo Luftwaffe zasadiť citeľné rany pri minimálnych stratách. Keby Hitler chcel tak samozrejme Nemci postupne vyhladia švajčiarske vzdušné sily, ale pochopil, že mu Švajčiarsko za to nestojí .... a prípadnú inváziu zavrhol. Nakoniec profitoval z neutrálneho Švajčiarska, lebo mu slúžilo na zabezpečenie tvrdej meny pre vojnovú ekonomiku ...

    Ale odkaz je jasný .... neutralita nie je o perách, ale o bodákoch ....Skrýt celý příspěvek

    • StandaBlabol
      19:35 01.07.2021

      Tohle mi přijde trochu přitažené za vlasy, máš k tomu nějaký zdroj? Já našel jen informace o bitvě z roku 1940. Ale to nebyl žádný Hitlerův plán, jen Goeringova pomsta za sestřel ...Zobrazit celý příspěvek

      Tohle mi přijde trochu přitažené za vlasy, máš k tomu nějaký zdroj?

      Já našel jen informace o bitvě z roku 1940. Ale to nebyl žádný Hitlerův plán, jen Goeringova pomsta za sestřel Bf-110, který zabloudil nad Švýcarsko během bitvy o Francii. Goering poslal na "trestnou výpravu" 32 Bf-110. Jenže švýcarské Bf-109 čtyři z nich sestřelily. Každopádně to způsobilo takový diplomatický tlak ze strany Německa, že Švýcaři radši začali porušování svého vzdušného prostoru tolerovat. Takže na bitevním poli výhra, ale stejně museli ustoupit.Skrýt celý příspěvek

      • dusan1
        14:23 05.07.2021

        Máš pravdu ... Zdroj je "Hitlerovi tajní bankéři" od Adama Lebora, Allpress, 1997, s 250-260. Nemci zvažovali obsadenie Švajčiarska a mali i plány na realizáciu. Nebola však ...Zobrazit celý příspěvek

        Máš pravdu ...

        Zdroj je "Hitlerovi tajní bankéři" od Adama Lebora, Allpress, 1997, s 250-260.

        Nemci zvažovali obsadenie Švajčiarska a mali i plány na realizáciu. Nebola však dohoda, lebo sa Nemci obávali značných problémov. Definitívne to "zabalili" v decembri 1940.

        Ale faktom je i to, že i tie letecké boje určite pomohli k tomuto konečnému rozhodnutiu.

        Čo sa týka diplomacie, tak Švajčiari lavírovali tak aby z toho vyťažili čo najviac. Nakoniec na tom všetkom zarobili, lebo Nemci svoje požiadavky na tvrdú menu a zahraničné obchody často realizovali cez Švajčiarov. A Židia si uložili svoje cennosti vo Švajčiarsku, kde sa mali ich príbuzní problém dostať sa po vojne k majetku, lebo nemali doklady o úmrtí ....Skrýt celý příspěvek

  • toustr
    14:22 01.07.2021

    Pokud i stát jako Švýcarsko (vzhledem k jejich současné politice a smýšlení) pořizuje F35, tak ten stroj musí být oproti konkurenci fakt někde jinde. No nic, já se naopak těším, až ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud i stát jako Švýcarsko (vzhledem k jejich současné politice a smýšlení) pořizuje F35, tak ten stroj musí být oproti konkurenci fakt někde jinde. No nic, já se naopak těším, až naši podepíší další pronájem Gripenů a budou si chrochtat, jak výhodná koupě to vlastně byla.Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      08:38 02.07.2021

      Pokud i stát jako Švýcarsko (vzhledem k jejich současné politice a smýšlení) pořizuje F35, tak ten stroj musí být oproti konkurenci fakt někde jinde. Ak je F-35 taký zázrak, tak ...Zobrazit celý příspěvek

      Pokud i stát jako Švýcarsko (vzhledem k jejich současné politice a smýšlení) pořizuje F35, tak ten stroj musí být oproti konkurenci fakt někde jinde.

      Ak je F-35 taký zázrak, tak prečo Amici "reinkarnujú" F-15, ktorý vzlietol v r.1972?Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        10:17 02.07.2021

        Ten dotaz snad ani nemůžete na tomto webu myslet vážně, nebo jo? Doufám, že jste jen zkopíroval první komentář z iDnesu a měla to být sranda. Pokud ne, vysvětlím. F15EX je ...Zobrazit celý příspěvek

        Ten dotaz snad ani nemůžete na tomto webu myslet vážně, nebo jo? Doufám, že jste jen zkopíroval první komentář z iDnesu a měla to být sranda.
        Pokud ne, vysvětlím. F15EX je dvoumotorová stíhačka, předurčená pro vydobytí a udržení vzdušné nadvlády + nově má schopnost sloužit jako "výzbrojová mula" či dokonce frontový bombardér. Narozdíl od
        jednomotorové F-35 je od ní očekávána obratnost, poměr tahu/hmotnost a nosnost. Pro lepší koncentraci na úkol má dvoukabinu, aby jeden pilotoval a druhý "mačkal tlačítka". Naopak F-35 byla zkonstruována jako levnější (teď ne, ale v budoucnu by měla být) víceúčelový letoun se schopností stealth. Jejím úkolem jsou operace podobné těm, které zastávaly F-16. Ptáte se proč F-15? Protože výrobce F-22, Lockheed Martin, je i výrobcem F-35, proto výrobní linka na F-22 byla určitým způsobem zkanibalizována ve prospěch výroby F-35.Skrýt celý příspěvek

      • Cheddar
        10:47 02.07.2021

        Podľa mňa to je tým, že nie na všetko potrebuješ F-35. Na niektoré veci sa hodí viac F-15X, ktorá má väčšiu nosnosť. A nemyslím si že F-35 je zázrak, ale cena/výkon asi vychádza ...Zobrazit celý příspěvek

        Podľa mňa to je tým, že nie na všetko potrebuješ F-35. Na niektoré veci sa hodí viac F-15X, ktorá má väčšiu nosnosť. A nemyslím si že F-35 je zázrak, ale cena/výkon asi vychádza lepšie ako 4+ generácia. Takže pre krajinu, ktorá plánuje iba jeden typ viacúčelovej stíhačky je F-35 asi lepší.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    14:05 01.07.2021

    Čo sa týka referenda.. Najprv musia vyzbierať podpisy - je leto, to sa zbierajú pomalšie.. Potom ich musia doručiť vláde, ktorá môže a nemusí rozhodnúť o referende.. Má na to ...Zobrazit celý příspěvek

    Čo sa týka referenda..

    Najprv musia vyzbierať podpisy - je leto, to sa zbierajú pomalšie..

    Potom ich musia doručiť vláde, ktorá môže a nemusí rozhodnúť o referende..
    Má na to čas

    Ak povie vláda, že nie - lebo ma predsa rozhodnutie referenda ktorē jej to povoľuje(prikazuje?)..

    Tak potom sa musia obrátiť na súd..
    Ten má čas na rozhodnutie a nebude samu rozhodovať ľahko..

    Toto všetko mne príde tak na 3-6 mesiacov..
    Ak vláde prejde hlasovanie v parlamente o mesiac či začiatkom septembra (fakt netuším ako sú na tom s parlamentnými prázdninami) tak zmluvu môžu podpísať už v septembri..

    Vrátim sa k súdu - ten môže rozhodnúť, buď že zamieta referendum, povoľuje referendum alebo povoľuje referendum a do jeho výsledkov zakazuje podpísať zmluvu..

    Prvé 2/3 rozhodnutí dávajú vláde ďaľšie minimálne 3 mesiace - teda 6-9 mesiacov od teraz..

    Takže je to naozaj na vláde či chce ten nákup stíhačiek alebo nie - ak ho bude chcieť nič ju v tom nezastaví - podpísanú zmluvu referendum nebude vedieť zastaviť..Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      14:25 01.07.2021

      Podle popisu se jedná o referendum požadující změnu ústavy, respektive přijetí nového ústavního zákona, zakazujícího nákup konkrétních letounů. Na nasbírání podpisů mají ...Zobrazit celý příspěvek

      Podle popisu se jedná o referendum požadující změnu ústavy, respektive přijetí nového ústavního zákona, zakazujícího nákup konkrétních letounů. Na nasbírání podpisů mají organizátoři 18 měsíců, pak má lhůtu na vyjádření vláda či parlament.
      Ale jelikož se jedná de facto o opakování referenda, která už proběhlo, nemusí parlament na výsledek čekat.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    13:57 01.07.2021

    58 lietadiel (30 F-18 + 28 F-5 ) nahradí 36 F-35.. Podľa mňa dobrý deal.. Minule tu bol článok o tom ako ide vyhrať Rafael.. Vystríhal som pred ním, lebo sa po X-tí krát ...Zobrazit celý příspěvek

    58 lietadiel (30 F-18 + 28 F-5 ) nahradí 36 F-35..

    Podľa mňa dobrý deal..

    Minule tu bol článok o tom ako ide vyhrať Rafael..
    Vystríhal som pred ním, lebo sa po X-tí krát ukázalo hlavne pri nákupe stíhačiek, že vyhráva ten o ktorom sa píše, že je outsider a prehráva ten koho vyhlasujú za víťaza..
    Slovensko, Bulharsko, Švajčiarsko, Chorvátsko sú zdatným príkladom..

    Je to už po X-tí krát kedy systémová cena F-35 porazila konkurenciu..

    Leteckú hodinu môže mať F-35 vyššiu ako Gripen či F18-EX, no keď ich podvesíme napr. Lighting podom a nejakým REB podom, budeme chcieť mať cvičný stroj k nim (F-35 ho nutne nepotrebuje) a nebodaj rovnaký dolet/výdrž vo vzduchu - tak nám vyjde, že ostatné riešenia sú nakoniec drahšie alebo podobné drahé..

    Proste tie pody v zavesoch majú tiež svoju letovú hodinu pár tisíc eur, prídavné nádrže znižujú nosnosť a cvičné lietadlá tiež nestoja 5 korún..

    Tak nám tá systémová cena nakoniec výjde lacnejšia pri F-35 - len ten je stealth, má väčšiu fúziu dát, lepšiu životnosť motorov a najlepšie situačné povedomie..
    Reálne môže štát ako Švajčiarsko ušetriť aj na AWACS či prípadne tankovaciom lietadle.. (neviem či ich má vôbec)..

    Keď ešte dostane k tomu deal na 500 krytov, no nekúp to..Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      15:08 01.07.2021

      Přesně tak. Zřejmě když se spočítá celková systémová cena za nějakou vojenskou schopnost dodávanou po definovanou dobu, tak F-35 vyjde levněji, protože nepotřebuje tolik podpory a ...Zobrazit celý příspěvek

      Přesně tak. Zřejmě když se spočítá celková systémová cena za nějakou vojenskou schopnost dodávanou po definovanou dobu, tak F-35 vyjde levněji, protože nepotřebuje tolik podpory a doplňkového vybavení jako jiná letadla. K tomu jistě přispívá lepší schopnost přežití, vyšší účinnost a tudíž menší nároky na počet misí a letadel.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:54 01.07.2021

    ...to je ten stát, na který se odkazují různí odpůrci vybavené armády jako takové, jako na vzor malého státu pouze s domobranou? Jestli to projde referendem, dobrý krok. Děje se ...Zobrazit celý příspěvek

    ...to je ten stát, na který se odkazují různí odpůrci vybavené armády jako takové, jako na vzor malého státu pouze s domobranou?

    Jestli to projde referendem, dobrý krok. Děje se to co bylo zřejmé už dlouho, z F-35 se přes štěkání a kvílení stává moderní "tuctovka" která svými stávajícími schopnostmi překonává i powerpointy potenciálních konkurentů...Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      15:11 01.07.2021

      Śvýcarskou nezávislost a pozdější neutralitu zařídila švýcarská těžká pěchota, vybavená halapartnami, která napráskala Habsburkovi i Francouzům. Švýcaři byli nejlepší vojáci ...Zobrazit celý příspěvek

      Śvýcarskou nezávislost a pozdější neutralitu zařídila švýcarská těžká pěchota, vybavená halapartnami, která napráskala Habsburkovi i Francouzům. Švýcaři byli nejlepší vojáci středověké Evropy a papežská švýcarská garda také nevznikla náhodou.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:26 01.07.2021

    Zhruba 4mld. € za 36ks je cena, kterou by bez mrknutí oka měla zaplatit i AČR. Bohužel to mrknutí oka nám trvá většinou dlouho, byť zrovna případ Švýcarska je co do času rovněž ...Zobrazit celý příspěvek

    Zhruba 4mld. € za 36ks je cena, kterou by bez mrknutí oka měla zaplatit i AČR. Bohužel to mrknutí oka nám trvá většinou dlouho, byť zrovna případ Švýcarska je co do času rovněž sáhodlouhý. Už v roce 2014 měli vybrán Gripen (22ks za 3,1mld CHF), referendem jej odmítli, pak to vypadalo na Rafale a nyní konečně F-35A.Skrýt celý příspěvek

    • toustr
      14:25 01.07.2021

      Pokud by se k tomu Češi rozhoupali (což nevěřím), byla by to naprostá oecka a cena by byla ještě o trošku nižší než teď u Švýcarů. Navíc bychom měli mít už Block 4, tedy plně ...Zobrazit celý příspěvek

      Pokud by se k tomu Češi rozhoupali (což nevěřím), byla by to naprostá oecka a cena by byla ještě o trošku nižší než teď u Švýcarů. Navíc bychom měli mít už Block 4, tedy plně funkční a schopný plnit vše požadované.Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        15:44 01.07.2021

        Už Švajčiari budú mať block 4..

        Už Švajčiari budú mať block 4..

    • CerVus
      12:01 02.07.2021

      Č je druha nejrychleji se zadlužující země v EU, která do řekněme pěti let narazí na rozpočtovou brzdu. Opravdu nevidím reálně, že by AČR bez mrknutí oka zaplatila 100 miliard za ...Zobrazit celý příspěvek

      Č je druha nejrychleji se zadlužující země v EU, která do řekněme pěti let narazí na rozpočtovou brzdu. Opravdu nevidím reálně, že by AČR bez mrknutí oka zaplatila 100 miliard za situace, kdy bude potřebovat dalších 50 na vrtulníky a tanky.Skrýt celý příspěvek

      • kazd
        14:26 02.07.2021

        2029 je daleko. Kdo v roce 2012 čekal, že bude 2016 přebytek rozpočtu? Pokud to SUI takto podepíše, je to to nejlepší pro AČR. Může s klidem do konce 2025 vyjednávat (pokud se ...Zobrazit celý příspěvek

        2029 je daleko. Kdo v roce 2012 čekal, že bude 2016 přebytek rozpočtu?
        Pokud to SUI takto podepíše, je to to nejlepší pro AČR. Může s klidem do konce 2025 vyjednávat (pokud se najde někdo kdo to bude umět) a tlačit švédy ke zdi. Pokud nenabídnou gripeny bez modernizace k odkupu za symbolickou cenu, je od r.25 do 29 akorát čas aby se začalo postupně od r .29 po 4 ks přecházet na F35. Na kontraktu F35 není co vymýšlet a soutěž být nemusí, pokud to nebudou organizovat takový odborníci jako vrtulníky. Není žádný důvod aby v okamžiku kdy odletí gripeny byla náhrada 1:1. Holt nebudem dva roky hlídkovat v Pobaltí. Prošli si tím Britové při nových LL a nic se nestalo.
        BTW: já bych samozřejmě do F35 okamžitě začal vtahovat Italy, ale to je na náš mozkový trust asi moc.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    13:25 01.07.2021

    Švýcaři zřejmě došli k závěru, že nejsou tak bohatí, aby kupovali levné věci. Tak snad jim to vyjde. Bylo by zajímavé zjistit, jak dělali tu dlouhodobou ekonomickou analýzu.

    Švýcaři zřejmě došli k závěru, že nejsou tak bohatí, aby kupovali levné věci. Tak snad jim to vyjde. Bylo by zajímavé zjistit, jak dělali tu dlouhodobou ekonomickou analýzu.

  • GlobeElement
    13:12 01.07.2021

    Situace na frontě se mění každým okamžikem.

    Situace na frontě se mění každým okamžikem.

Načítám diskuzi...