Strike Rodeo: Formace letounů F-15E nahradí strategický bombardér
- 13. 5. 2021
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo (USAF) zkušebně umístilo na závěsníky úderného letounu F-15E Strike Eagle pět střel s plochou dráhou letu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missiles). Podle nového konceptu Strike Rodeo malá formace takto mohutně vyzbrojených F-15E zastoupí jeden strategický bombardér.
Nákup nových dvoumístných úderných letounů F-15EX Eagle II dává čím dál větší logiku. USAF totiž pro F-15EX, včetně starších F-15E, chystá zcela nové úkoly. Jedním z nových úkolů je například transport munice na předsunuté základny v rámci konceptu ACE (Agile Combat Employment).
Podle zvažovaného konceptu Strike Rodeo pak dokonce malá formace nadzvukových taktických letounů F-15E nebo F-15EX v určitých případech nahradí strategické bombardéry B-52 Stratofortress nebo (především) nadzvukové B-1B Lancer.
Zda jde o reálnou možnost, ověřuje 85. testovací letka (85th Test and Evaluation Squadron), která na jeden F-15E zkušebně umístila pět střel JASSM. Standardně přitom F-15E unese dvě střely JASSM. Letuschopnost takto ověšené F-15E ověří chystané letové zkoušky.
Mimochodem stejná letka, která je součástí 53. křídla (53th Wing), před třemi týdny převzala druhý vyrobený F-15EX. První vyrobený F-15EX získala 40. testovací letka (40th Flight Test Squadron), patřící pod 96. testovací křídlo (96th Test Wing). Obě křídla sídlí na obří letecké základně Eglin na Floridě.
Střely JASSM, Sidewinder a AMRAAM, včetně zaměřovacího kotejneru LANTIRN, pod F-15E; větší foto / Master Sgt. Tristan McIntire , US Air Force
Stejným způsobem lze na F-15E umístit výkonnější AGM-158B JASSM-ER (JASSM-Extended Range) s doletem 1000 km nebo odvozené protilodní střely AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). V budoucnu hodlá letectvo F-15E/EX certifikovat k nesení ještě výkonnějších střel AGM-158D JASSM-XR (JASSM-eXtreme Range) s doletem více než 1600 km.
Provádění úderné mise s F-15E je z logistického hlediska mnohem jednodušší, flexibilnější a rychlejší než použití strategických bombardérů. Výhodou bombardérů je naopak mnohem větší dolet. Zatímco bojový rádius F-15E je 1200 km (s pěticí JASSM zřejmě výrazně menší), B-1B je schopen provést bojové mise na vzdálenost 5500 km. V obou případech jde o dosah bez doplňování paliva ve vzduchu.
USAF ale například na tichomořských ostrovech hodlá budovat jednouchá předsunutá letiště, odkud mohou F-15E se střelami JASSM / LRASM působit. Například čtyři F-15E s 20 střelami LRASM mohou při jednom náletu zasáhnout 20 různých lodí na vzdálenost až 500 km – LRASM přitom umí zasáhnout konkrétní místo na lodi (například velitelský můstek).
Zajímavé je, že Strike Rodeo není oficiální program Pentagonu, ale jde o vlastní nápad zmíněné letky. „Nikdo nám to nenakázal. Viděli jsme potřebu a příležitost, tak jsme to vyřešili. Tento nakažlivý přístup motivoval každou jednotku nebo kancelář, se kterou jsme na tom spolupracovali. Každý chtěl zjistit, zda to dokážeme, a nikdo nikdy necouvl a nepožádal o oficiální požadavek nebo formální úkol vyšší velitelství,“ uvedl podplukovník Mike Benitez, personální šéf 53. křídla (53rd Wing).
F-15E s pěticí JASSM; větší foto / Master Sgt. Tristan McIntire , US Air Force
„Jedná se o inovační úsilí letky s provozními a strategickými důsledky. Projekt Strike Rodeo je o vytváření možností pro bojové velitele, které lze nakonec použít k vytvoření řady dilemat pro protivníka,“ uvádí Benitez.
Co se týče bombardéru B-1B Lancer, ten ve vnitřních zbraňových šachtách přepraví až 24 střel JASSM. Kromě toho se testuje možnost na externí pylony bombardéru zavěsit dalších 12 střel. Flotila čtyř F-15E nesoucí celkově 20 střel JASSM (avšak včetně střel vzduch-vzduch pro vlastní obranu) tedy prakticky nahradí nosnost jednoho současného bombardéru Lancer.
Koncept Strike Rodeo tak může pomoci zacelit díru ve schopnostech vzniklou díky letošnímu vyřazení 17 nejstarších bombardérů Lancer – od podzimu v aktivní službě USAF zůstane pouze 43 bombardérů Lancer. Přesto nasaditelnost Lancerů zůstane zřejmě jen na úrovni 50 % (jak tomu bylo v předchozích letech). USAF tak v jeden okamžik může nasadit „jen“ 20 těchto bombardérů.
Naproti tomu USAF papírově provozuje 165 letounů F-15E, přičemž nasaditelnost dosahuje 75 %.
Zdroj: af.mil
Související články
Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích
Firma Boeing zveřejnila první vizualizace nového víceúčelového bojového letadla Boeing F-15EX. ...
- 14.04.2019
- 85 komentářů
- Jan Grohmann
Výroba stíhačky F-15EX a koncept Digital Century Series
Americké letectvo (US Air Force) s firmou Boeing před pár dny uzavřelo finální smlouvu ohledně ...
- 17.07.2020
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Testovací pilot: F-15EX je lepší než stealth letadla
Dne 2. února na mezinárodním letišti Lambert v Saint Louis (Missouri) poprvé vzlétl víceúčelový ...
- 11.02.2021
- 235 komentářů
- Jan Grohmann
Muniční náklaďák F-15E Strike Eagle unese 15 pum JDAM
Americké úderné letouny F-15E Strike Eagle mohou nově nést až 15 satelitem nebo laserem naváděných ...
- 03.05.2021
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
Domnívám se, že se jedná o mezistupeň od koncepce bombardérů ke koncepci dronů. Aby PVO namísto jednoho vzdušného cíle musela hlídat těch cílů hodně a aby v případě zničení jednoho ...Zobrazit celý příspěvek
Domnívám se, že se jedná o mezistupeň od koncepce bombardérů ke koncepci dronů. Aby PVO namísto jednoho vzdušného cíle musela hlídat těch cílů hodně a aby v případě zničení jednoho nosiče nebyl zcela zastaven útok proti pozemnímu cíli.
Dneska v té F-15 sedí člověk. Zítra tam nebude, bude sedět někde v Coloradu u počítače.
Samotná koncepce těžkých bombardérů vznikla kvůli malé účinnosti bombardování a nutnosti svržení velkého množství bomb. Se zvyšující se přesností zásahů nejdřív pominula potřeba používat hodně velkých bombardérů -stačilo jich méně, nyní se zvyšující se účinností PVO se těch několik málo nutných těžkých bombardérů rozdělí na více malých nosičů - ideálně bez lidské posádky.
Samotné vyhledávání cílů a navádění střel patrně stejně bude mít na starost jiný prostředek, než samotný nosič střel. Družice, dron, nějaký STEALTH letoun.Skrýt celý příspěvektěžké bombardéry se drží ve službě kvůli své nosnosti (množství střel) a hlavně kvůli svému doletu. Osazení F-15 zapomocí střel AGM-158 není v podstatě nic jiného, než oprášení ...Zobrazit celý příspěvek
těžké bombardéry se drží ve službě kvůli své nosnosti (množství střel) a hlavně kvůli svému doletu.
Osazení F-15 zapomocí střel AGM-158 není v podstatě nic jiného, než oprášení "programu FB-111A".Skrýt celý příspěvek
Ta inspirace SU 34 je víc než zřejmá :-)
Ta inspirace SU 34 je víc než zřejmá :-)
Řekněme , že jsem měl na mysli spíš F15EX. Nasazení Su34 v Syrii (a velmi úspěšné) ukázalo další cestu. Podzvukové bitevníky jsou moc zranitelné. To bylo vidět na Ruských strátach. ...Zobrazit celý příspěvek
Řekněme , že jsem měl na mysli spíš F15EX. Nasazení Su34 v Syrii (a velmi úspěšné) ukázalo další cestu. Podzvukové bitevníky jsou moc zranitelné. To bylo vidět na Ruských strátach. Nakonec i u A 10 je její pokračování věc politická. Její ztráty výrazně narůstaly s pokročilejším protivníkem a byly v Iráku neúnosné. U Su34 mě překvapilo , že nevychází ze spárky. Vzhledem k nákladům je rozumnější řešení u f15 EX. Ale tam jsem byl naopak překvapený (vzhledem k náskoku v elektronice) tím druhým členem posádky. Asi se tolik vzývána dronizace a robotizace ještě dlouho konat nebude. Nebo spíš narazili na limity reálném prostředí, tak jako u autonomních aut viz Tesla... A to su rád ;-)Skrýt celý příspěvek
Ještě k tomu tandemovém uspořádání u Su34, někde jsem četl, že hlavní důvod byl v neschopnosti zmenšit radar. Tudíž z toho udělali výhodu, o které ale pochybuju. Že by lepší ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě k tomu tandemovém uspořádání u Su34, někde jsem četl, že hlavní důvod byl v neschopnosti zmenšit radar. Tudíž z toho udělali výhodu, o které ale pochybuju. Že by lepší komunikace mezi posádkou a výhled ven stála za toto uspořádání?Skrýt celý příspěvek
ten důvod koření v programu F-111, kdy se během vývoje přišlo na lepší spolupráci osádky a větší psychické pohodě osádky při dlouhých letech během kopírování terénu. Vývoj Su-24 ...Zobrazit celý příspěvek
ten důvod koření v programu F-111, kdy se během vývoje přišlo na lepší spolupráci osádky a větší psychické pohodě osádky při dlouhých letech během kopírování terénu. Vývoj Su-24 toto potvrdil i u sovětského člověka.
U Su-34 (Su-27IB) se počítalo s obdobným nasazením, proto použili stejnou koncepci.
dva členové osádky jsou lepší kvůli dělby práce.. každý se soustředí na svoje.Skrýt celý příspěvekTo skelet jinak a znova. Já nepopírám že dva lidé jsou více... Ale že F15EX ukazuje, že UI, compy atd ještě nějaký čas nenahradí člověka. I Drony jsou zatím spíš jednoduché ...Zobrazit celý příspěvek
To skelet jinak a znova. Já nepopírám že dva lidé jsou více... Ale že F15EX ukazuje, že UI, compy atd ještě nějaký čas nenahradí člověka. I Drony jsou zatím spíš jednoduché automaty. U Su-34 jsem zmiňoval podiv nad uspořádáním osádky VEDLE sebe. Když je jednodušší vyrobit ji z cvičné verze. A tudíž hlavním důvodem by mohl být ten velký radar. A né výhody uspořádání VEDLE sebe ,oproti ZA SEBOU.... Čímž Rusové udělali z nouze ctnost.Skrýt celý příspěvek
vtipné na tom není vůbec nic. Jeden člen osádky může být málo, stejně jako 5 lidí zbytečně moc.
Důvody proč sedí osádka vedle sebe jsem napsal výše.vtipné na tom není vůbec nic. Jeden člen osádky může být málo, stejně jako 5 lidí zbytečně moc.
Důvody proč sedí osádka vedle sebe jsem napsal výše.Mít nabíječe, operátora který se nepokazí může být výhoda i nevýhoda, zase může třeba onemocnět. Jsou to ruce, oči navíc, takže se to i u letadel dá brát stejným metrem. Zvlášť ...Zobrazit celý příspěvek
Mít nabíječe, operátora který se nepokazí může být výhoda i nevýhoda, zase může třeba onemocnět. Jsou to ruce, oči navíc, takže se to i u letadel dá brát stejným metrem. Zvlášť když i současné technologie umožňuje u moderních F-A letounů mít jen jednoho člena osádky (F-18sh, f35, F16 atp) tak jako automat u houfnice. Pořád je to u letadel nárůst palubního personálu o 100%. U houfnice jen o 20-30%. Navíc lehčeji nahraditelného ;-) Nějak nemůžu najít ten zásadní rozdíl být v letadle, bitevníku za sebou, nebo vedle sebe... Viz Ka-52 vs Mi-28 AH-64 AHZ1... Su34 vs F15EX. Chápal bych to u nově vinuté platformy, jako bylo F111 nebo Su24 , ale u předělávky Su-27 se nabízela spárka.Skrýt celý příspěvek
Očividně měli odborníci jiný názor a drobné nebo značné rozdíly ve výkonnosti osádek tam byly.
On je celkem rozdíl ve stíhaččce a v bombardéru.Očividně měli odborníci jiný názor a drobné nebo značné rozdíly ve výkonnosti osádek tam byly.
On je celkem rozdíl ve stíhaččce a v bombardéru.
Nevidím důvod, proč by to měl být nějaký problém. Tornado, SU-34 a F15... prostě frontový bombardér. Narozdíl ale od SU-34 dokáží zbylé dva plnit funkci i stíhacích letounů. SU-34 ...Zobrazit celý příspěvek
Nevidím důvod, proč by to měl být nějaký problém.
Tornado, SU-34 a F15... prostě frontový bombardér. Narozdíl ale od SU-34 dokáží zbylé dva plnit funkci i stíhacích letounů. SU-34 je vyloženě čistě "air to ground" letadlo, právě kvůli tomu má i jiné uspořádání sedadel.
F-15 je dle mého ukázkový těžký víceúčelový letoun. Svou konstrukcí rozhodně předběhl dobu a stále evidentně má potenciál k rozvíjení schopností.Skrýt celý příspěvekSu 34 je sice letoun primárně určený pro útoky na pozemní cíle, ale schopnost vést vzdušný boj má a co se týká manévrovatelnosti je jen nepatrně horší než u Su 27. Na blízký boj by ...Zobrazit celý příspěvek
Su 34 je sice letoun primárně určený pro útoky na pozemní cíle, ale schopnost vést vzdušný boj má a co se týká manévrovatelnosti je jen nepatrně horší než u Su 27. Na blízký boj by byl více než zdatný soupeř a jediné co ho ve vzdušném boji ( hlavně BVR) bude limitovat, bude jeho radar.Skrýt celý příspěvek
Ano, samozřejmě je schopen vést vzdušný souboj, o tom žádná. Ale jak říkáte, na delší vzdálenost by měl kvůli radaru problém (je tam samozřejmě více faktorů, ale berme v potaz jen ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, samozřejmě je schopen vést vzdušný souboj, o tom žádná. Ale jak říkáte, na delší vzdálenost by měl kvůli radaru problém (je tam samozřejmě více faktorů, ale berme v potaz jen radar). Jenomže moderní účinnou stíhačku dělá právě schopnost najít a zničit protivníka dřív, než je sama odhalena (viz. tehdejší souboj J15 a JAS39).Skrýt celý příspěvek
Su-34 je hluboce překopaný Su-27 a s tím, že vyráběn je někdy od roku 2005 a bylo by vhodné jej teda porovnávat minimálně alespoň se Su-27SM. Su-34 pak jasně pohoří, protože má o ...Zobrazit celý příspěvek
Su-34 je hluboce překopaný Su-27 a s tím, že vyráběn je někdy od roku 2005 a bylo by vhodné jej teda porovnávat minimálně alespoň se Su-27SM. Su-34 pak jasně pohoří, protože má o něco silnější motory, ale hmotnost je někde jinde.
Dalším problémem je výcvik. Piloti Su-34 nebyli cvičeni pro dogfight vůbec, od roku 2020 prý údajně nějaký basic mají. Trénink A/A souboje je taky ochuzen, protože se investuje do A/G. Su-34 je prostě stíhací bombardér se vším všudy. Moc si nedokážu představit misi, kde by měly být využity schopnosti stíhacího bombardéru a stíhacího letounu dohromady.Skrýt celý příspěvek
Su-34 se inspiroval v Su-24, který se inspiroval v F-111. A verze F-111 určená pro strategické útoky pomocí střel s plochou drahou letou byl FB-111A. Tedy USAF oprášilo koncept ...Zobrazit celý příspěvek
Su-34 se inspiroval v Su-24, který se inspiroval v F-111. A verze F-111 určená pro strategické útoky pomocí střel s plochou drahou letou byl FB-111A. Tedy USAF oprášilo koncept FB-111A, které sloužily do roku 1988, respektive 1990.Skrýt celý příspěvek
SU-34 je len ďalší derivát SU-27. Oproti SU-30/35 má akurát širšiu a dlhšiu kabínu pre sedadlá usporiadané vedľa seba
SU-34 je len ďalší derivát SU-27. Oproti SU-30/35 má akurát širšiu a dlhšiu kabínu pre sedadlá usporiadané vedľa seba
A čo to teda je? Veď si daj do Google SU-34 vs SU-27 a hľadaj rozdiel v siluete mimo kabíny
http://www.ausairpower.net/APA...A čo to teda je? Veď si daj do Google SU-34 vs SU-27 a hľadaj rozdiel v siluete mimo kabíny
http://www.ausairpower.net/APA...SU-34 nahrádza SU-24 ale rozhodne z neho nevychádza. Citujem: ,,Lietadlo zdieľa čo najviac konštrukčných prvkov, krídlo, chvost a motorové gondoly s Su-27/Su-30, predné vodorovné ...Zobrazit celý příspěvek
SU-34 nahrádza SU-24 ale rozhodne z neho nevychádza. Citujem:
,,Lietadlo zdieľa čo najviac konštrukčných prvkov, krídlo, chvost a motorové gondoly s Su-27/Su-30, predné vodorovné riadiace plochy s Su-30/Su-33/Su-35 na zvýšenie statickej nestability (umožňuje lepšiu manévrovateľnosť) a zníženie odporu vzduchu. Má však úplné nový nos a prednú časť trupu s umožňujúci sedieť osádke vedľa seba. Su-34 si pôvodne ponechal motory zo Su-27, sériové modely budú mať pravdepodobne motory s vektorovateľným ťahom, podobne ako posledné Su-30MK"Skrýt celý příspěvekJá to myslel tak, že "akurát širšiu a dlhšiu kabínu" to není. Tedy, že to není jen o kabině, ale i o jiných a docela zásadních zásahů do původní Su-27. Ty u něj udělaly letoun, ...Zobrazit celý příspěvek
Já to myslel tak, že "akurát širšiu a dlhšiu kabínu" to není. Tedy, že to není jen o kabině, ale i o jiných a docela zásadních zásahů do původní Su-27. Ty u něj udělaly letoun, který ani zdaleka není schopen konkurovat Su-27 v boji A/A. Beru samozřejmě v potaz o něco novější varianty á la Su-27S.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...