Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Dvojice F-35B z letky VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) na výsadkové lodi USS Wasp; větší foto / US Navy

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Oproti původním britským Harrierům, které stále slouží u americké námořní pěchoty (USMC), představují F-35B generační skok ve schopnostech. Díky F-35B mohou americké výsadkové lodě třídy Wasp a America provádět strategické letecké údery na vzdálenost tisíce kilometrů.

USMC na lodích třídy Wasp a America, kromě nově zaváděných F-35B Lightning II, stále provozuje 108 letadel s krátkým startem a kolmým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing) Boeing AV-8B/+ Harrier II. Letouny Harrier II zůstanou u USMC ve službě minimálně do roku 2030.

Mariňáci již provozují zhruba 38 letadel F-35B (přesná čísla k aktuálnímu datu nejsou k dispozici). Před více než dvěma týdny však USMC přišla o jeden F-35B vlivem poruchy potrubí přivádějící palivo do motoru. Následně byly F-35B uzemněny a zkontrolovány. Dnes již většina F-35B opět létá (zdá se, že chyba je u výrobce motorů Pratt & Whitney), nicméně jeden letoun za 120 milionů dolarů je ztracen.

USMC postupně získá 353 letadel F-35B a 67 námořních verzí F-35C. Letouny F-35B budou operovat převážně z výsadkových lodí třídy Wasp a America, námořní F-35C se zařadí do leteckého křídla na velkých letadlových lodích třídy Nimitz a Gerald R. Ford.

Abychom pochopili generační skok mezi AV-8B/+ Harrier II a F-35B Lightning II, je třeba si připomenout jejich výkony a možnosti. AV-8B/+ Harrier II je lehký letoun s maximální startovací hmotností 14 100 kg na šesti závěsných bodech přepraví 4200 kg výzbroje (včetně přesných pum). Bojový rádius Harrierů II s výzbrojí je zhruba 556 km. Letoun ale lze dotankovat ve vzduchu.

Maximální startovací hmotnost F-35B je 27 200 kg a nejvyšší přípustný náklad zbraní činí 6800 kg (18 000 liber). Ve vnitřní zbraňové šachtě F-35B pojme 2721 kg zbraní, například dvě pumy GBU-32 JDAM (Joint Direct Attack Munition), tj. 2× 907 kg, a dvě střely vzduch-vzduch středního doletu AIM-120 AMRAAM.

F-35B má tedy výrazně větší dolet a nosnost. Nesmíme zapomenout na rozdíl v rychlostech ‒ podzvukový Harrier létá maximálně Mach 0,9, zatímco F-35B rychlostí Mach 1,6.

F-35B je (resp. bude) schopen používat nejnovější generaci přesných zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země. Ve vnitřní zbraňové šachtě F-35B například přepraví až osm přesných pum GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II), které dokáží ničit fixní i pohyblivé cíle na vzdálenost až 70 km (při odhozu z velké výšky).


AV-8B/+ Harrier II na USS Bonhomme Richard (2015). 

Strategickou schopností F-35B je však možnost přenášet ve vnitřní zbraňové šachtě dvojici jaderných pum B61 s nastavitelnou silou 0,3 až 400 kt. B61 měří na délku 3,56 m a váží 320 kg, je tedy menší a výrazně lehčí než pumy GBU-32.

Samozřejmě propastný rozdíl je v avionice, elektronice a senzorech. Podle majora Královského letectva Andy Edgella F-35B (resp. všechny verze F-35) klade minimální nároky na pilota, zatímco pilotovat Harrier „je výzvou“. „Lidský mozek má omezenou kapacitu a nechceme ho používat jen na létání… chceme se soustředit především na to, abychom byli operátory senzorů,” říká Edgell.

Výhodou F-35B nejsou jen pokročilé senzory, ale také tzv. fúze dat. Jak připomíná Edgell, lidský mozek má jen omezenou výpočetní kapacitu, a není ho tedy problém zahltit stovkami údajů ze senzorů. F-35B pomocí umělé inteligence dokáže ve zlomku sekundy všechny údaje ze senzorů zpracovávat, třídit podle důležitosti a následně ve srozumitelné a graficky názorné podobně je zobrazovat na palubním displeji v kabině nebo na průhledovém displeji přilby pilota. Ve výsledku tak má pilot F-35B bezkonkurenční situační povědomí o tom, co se děje ve vzduchu, na moři, na hladině nebo (což může být nejdůležitější) v elektromagnetickém spektru.


První letecká mise F-35B nad Afghánistánem

Každá výsadková loď třídy Wasp nebo America je proto schopná pomocí F-35B zasazovat na vzdálenost několika tisíců kilometrů (při doplňování paliva ve vzduchu) mnohonásobné taktické jaderné údery.

Ostatně před dvěma týdny dvojice F-35B od 13. expedičního uskupení USMC (13th Marine Expeditionary Units) provedla první bojovou misi nad Afghánistánem, kde pomocí dvou satelitem naváděných pum GBU-32 zaútočila na fixní cíl v Afghánistánu. Dvojice F-35B startovala z výsadkové lodě USS Essex plující u Arabského poloostrova a při svém letu překonala vzdálenost v jednom směru více než 1500 km.

V současné době americké námořnictvo (US Navy) provozuje 11 velkých letadlových lodí, z toho deset třídy Nimitz (výtlak 100 000 tun) a jednu loď třídy Gerald R. Ford (100 000 tun). Druhá loď USS John F. Kennedy (CVN-79) třídy Gerald R. Ford vstoupí do služby v roce 2024, třetí Enterprise (CVN-80) v roce 2027. Lodě třídy Gerald R. Ford postupně nahradí lodě třídy Nimitz.

Kromě toho ale US Navy společně s USMC provozují osm útočných lodí třídy Wasp (40 000 tun) a jednu nejnovější loď třídy America (45 000 tun). Druhá loď USS Tripoli třídy America je ve výstavbě.

Každá letadlová loď třídy Nimitz pojme až 130 stíhaček F/A-18 Hornet, ale typicky nese 64 letadel všech typů. Jde konkrétně o čtyři letky, tedy 48 víceúčelových F-18E/F Super Hornet (ale i starších F-18C/D Hornet). Kromě toho z paluby operuje čtyři až šest letounů radioelektronického boje EA-18G Growlers a stejný počet námořních „awacsu“ E-2C/D Hawkeyes. Na letadlové lodi (a doprovodných plavidel) působí také osm vrtulníků MH-60S Seahawks a 11 vrtulníků MH-60R Seahawks.


Provoz F-35B na výsadkové lodi USS Essex

Hlavním úkolem letadlových lodí, resp. útočného svazu letadlové lodě CSG (Carrier Strike Group), je projektovat americkou vojenskou moc kdekoliv na světě. Palubní letouny jsou hlavní ofenzivní silou CSG a jsou schopny vést nejsložitější letecké operace proti jakýmkoliv vzdušným, hladinovým nebo pozemním cílům. Ostatní lodě zajišťují podporu a poskytují protivzdušnou (PVO), protiraketovou a protiponorkovou obranu CSG.   

Naopak výsadkové lodě třídy America a Wasp jsou plavidla určená především k podpoře mariňáků při dobývání pláže a pobřeží. Typickou skladbu letecké techniky na výsadkových lodí tvoří šest F-35B Lightning II (nebo stejný počet Harrierů), čtyři útočné vrtulníky AH-1Z Viper, 12 konvertoplánů MV-22B Osprey, čtyři těžké vrtulníky CH-53E Super Stallion (res. nejnovější CH-53K King Stallion) a až čtyři víceúčelové střední vrtulníky UH-1Y Venom. V případě potřeby lze ale zmenšit počet vrtulníků / konvertoplánů a naopak zvýšit počet F-35B.

Jak však dokázal nálet dvojice F-35B z výsadkové lodě USS Essex, výsadková plavidla třídy Wasp a America mohou provádět přesné letecké údery na vzdálenost více než 1500 km. Například při nasazení dvojice F-35B s pumami GBU-53/B SDB II, nesenými uvnitř, mohou tyto dva letouny na danou vzdálenost zaútočit až na 18 samostatných cílů.

US Navy tak může celkově nasadit 20 „letadlových lodí“ , které mají schopnost provádět přesné letecké údery, a to na taktické, operační i strategické cíle (pomocí jaderných pum B61), na vzdálenost 1500 km nebo větší. Na rozdíl od podzvukových Harrierů mohou F-35B navíc svést letecký souboj s jakýmkoliv současným letounem, působit proti nejpokročilejší PVO nebo vést radioelektronický boj.

Zdroj: Stripes

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II

Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning ...

Americko-turecké vztahy v troskách: Žádné stíhačky F-35

Americký prezident svým podpisem stvrdil letošní zákon o vojenském rozpočtu NDAA (National Defense ...

F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda

Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé ...

Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Slavoslav
    13:29 18.10.2018

    GlobeElement vysadkove jednotky? Nepleties si ty nahodou plnohodnotne lietadlove lode ako je trieda Nimitz ci Ford s vysadkovymi lodami ako Wasp ci Amerika ktore naozaj sluzia k ...Zobrazit celý příspěvek

    GlobeElement

    vysadkove jednotky? Nepleties si ty nahodou plnohodnotne lietadlove lode ako je trieda Nimitz ci Ford s vysadkovymi lodami ako Wasp ci Amerika ktore naozaj sluzia k ucelu ktory popisujes, ale plnohodnotnymi LL (katapult a dalsie tie srandy) nie su.Skrýt celý příspěvek

  • GlobeElement
    13:02 18.10.2018

    Američani chápou letadlové lodě jako plující základny. Nejsou na nich jen letadla, ale i výsadkové jednotky a zázemí.

    Američani chápou letadlové lodě jako plující základny. Nejsou na nich jen letadla, ale i výsadkové jednotky a zázemí.

  • Jakub2
    12:10 18.10.2018

    USS America je klasifikována jako "amphibious assault ship", což v překladu znamená "loď pro obojživelné útočné operace"

    USS America je klasifikována jako "amphibious assault ship", což v překladu znamená "loď pro obojživelné útočné operace"

  • RiMr71
    11:51 18.10.2018

    "jednu nejnovější obojživelnou loď třídy America (45 000 tun)"

    ...to musí být maso když to monstrum vyjede na pláž...!

    "jednu nejnovější obojživelnou loď třídy America (45 000 tun)"

    ...to musí být maso když to monstrum vyjede na pláž...!

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2