Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II

F-35 Lightning II popojíždí před stíhačkou F-22A Raptor; větší foto / Public Domain

Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning II. V rámci nejnovější výrobní dávky Lockheed vyrobí 114 letadel F-35 pro Ozbrojené síly Spojených států a zahraniční zákazníky. Nákup letadel přijde na 13 miliard dolarů.

„Rozhovory mezi JPO (Joint Strike Fighter Program Office; hlavní kancelář pro program F-35 - pozn. red.) a Lockheed Martin pokračují dobře a jsou v závěrečné fázi jednání o výrobní smlouvě pro 11. výrobní sérii,“ uvedla Ellen Lord, náměstkyně Pentagonu pro nákupy a provozní potřeby.

 

 

„Potvrdili jsme dohodu podáním ruky, což potvrzuje závazek ministerstva obrany vybavit naše vojáky nejnovějšími letouny páté generace a představuje velkou přidanou hodnotu americkým daňovým poplatníkům, našim spojencům a mezinárodním partnerům. S každou další sérií F-35 se neustále snižují provozní náklady celé flotily letadel,“ dodala Lord.

 

Podle tiskové agentury Reuters klesne průměrná jednotková cena F-35A, tedy verze s klasickým vzletem a přistáním, v 11. sérii na 89 milionů dolarů (včetně motoru). Informaci agentuře Reuters sdělil „nejmenovaný zdroj obeznámený s rozhovory“. Oficiální cenu se veřejnost dozví až po finálním podpisu smlouvy později v letošním roce.
 

Předchozí smlouva o 10. sérii byla uzavřena na začátku roku 2017 s jednotkovou cenou 94,6 milionu dolarů za F-35A. Verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B stála před rokem 122,8 milionu dolarů a námořní F-35C 121,8 milionu dolarů. Cena za F-35A tak během jednoho roku poklesla o 6 %.

 

Současná dohoda navazuje na smlouvu mezi Pentagonem a firmou Pratt & Whitney na dodávky proudových motorů F135 pro 11. výrobní sérii. Za 135 motorů (z toho 25 pro verzi F-35B) Pentagon zaplatí 2 miliardy dolarů.

 

Kromě toho současně probíhají jednání o víceleté dohodě, v rámci které Pentagon a zahraniční zákazníci se smluvně zavážou odebrat 440 F-35 za 37 miliard dolarů. V rámci této dohody dojde k hromadnému nákupu letadel série 12 až 14, což umožní od roku 2020 snížit jednotkovou cenu za F-35A na 80 milionů dolarů (včetně motoru). Pořád jde ale o dvojnásobnou cenu oproti nejnovější stíhačce F-16 Block 70/72.

 

Program F-35 musí řešit i další problémy, především přechod na plnou sériovou výrobu tak, aby všichni zákazníci dostali své F-35 v dohledné době. I tak ale výroba více než 3000 F-35 pro americké a zahraniční ozbrojené síly potrvá minimálně do roku 2037.

Dále jde o vysoké provozní náklady, přirozenou potřebu F-35 neustále modernizovat a také problémy s logistickým systémem ALIS (Autonomic Logistics Information System), který využívá prvků umělé inteligence.

 

V současné době letová hodina F-35A stojí více než 40 000 dolarů. Nicméně tato částka, jak připomněla v úvodu Lord, bude s rostoucím počtem letadel klesat.

 

Výzvou jsou modernizační náklady v rámci iniciativy C2D2 (Continuous Capability Development and Delivery). Iniciativa C2D2 má stát miliardy dolarů a cílem je, aby především na úrovni software šlo F-35 vylepšovat velmi rychle prostým nahráváním baličků programů, doslova jako do chytrého moblního telefonu. Iniciativa C2D2 nyní zaštíťuje i vývoj software Block 4.

 

Příprava F-35A ke startu na základně Mountain Home Air Force Base v Idahu.


Nové programové vybavení umožňuje přidávat nové funkce radiolokátoru, prostředkům radioelektronického boje, elektro-optickému senzoru DAS (Distributed Aperture System), vylepšovat rozhraní člověk-stroj, vylepšovat komunikační a navigační systémy, prostředky kybernetického boje, ladit funkce motoru, rozšiřovat paletu zbraní, atd.

 

Se snahou snížit výrobní cenu a zároveň modernizovat F-35 souvisí i záměr Lockheedu vybrat nové dodavatelé (nebo donutit stávající ke snížení ceny) pro komunikační systémy, prostředky radioelektronického boje AN/ASQ-239 nebo DAS.

 

Od roku 2023 (výrobní série 15) například F-35 získají nové systémy DAS od americké firmy Raytheon. DAS pomocí šesti infračervených kamer přenáší obraz o okolí letounu do průhledového displeje pilota. Nový DAS má mít o 50 % nižší výrobní a provozní náklady, při násobně větší provozní spolehlivosti a lepších výkonech. O případných změnách v oblasti radioelektronického boje a komunikačních prostředků se rozhodne do konce roku 2018.

 

V letošním roce Lockheed dodá zákazníkům 91 letadel. Po rozběhnutí plné sériové výroby v roce 2023 dosáhne tempo výroby 160 letounů ročně.

 

Přes chronické problémy s programem F-35, především v oblasti software, nedostatku náhradních dílů a s logistickým systémem ALIS, letectva po celém světě zavádějí nové F-35 do výzbroje a připravují se k dosažení operačních schopností – navíc před několika týdny Izrael oznámil první bojové nasazení F-35.

 

Pokračují také jednání o dodávkách F-35 do dalších zemí. Nedávno americké ministerstvo zahraničí schválilo potenciální prodej 34 F-35A do Belgie za 6,53 miliardy dolarů. Belgie o nových stíhacích letounech rozhodne v letošním roce.

Zdroj: Reuters, Defense News

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Testování stíhaček F-35 Lightning II nejnovější verze Block 4

Americké letectvo (USAF) začíná s počátečními testy čtvrtého výrobního bloku (Block 4) stíhaček F-35 ...

Bojový křest izraelských stíhaček F-35I „Adir“

Podle šéfa izraelského letectva Amikama Norkina izraelské stealth stíhačky páté generace F-35I ...

Výroba F-35 Lightning II trvá 41 541 hodin

Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) ...

Turecko obdrželo první stíhačky F-35A Lightning II

Před několika dny ve výrobním závodě firmy Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas) zástupci turecké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • danny
    12:36 18.07.2018

    KOLT: Jo, to dává smysl. Jsem rozdíly v nákladech u různých provozovatelů vůbec nevzal v úvahu.

    KOLT: Jo, to dává smysl. Jsem rozdíly v nákladech u různých provozovatelů vůbec nevzal v úvahu.

  • Shania
    11:03 18.07.2018

    Jinak k sortie rate: F-35 zvladne udržet 3 2,5hodinové (pruměr) sortie denně (demonstrovano).

    A F-35B např demostrovala krátkodobě (surge) 5,5 1,5h sorties.

    Jinak k sortie rate: F-35 zvladne udržet 3 2,5hodinové (pruměr) sortie denně (demonstrovano).

    A F-35B např demostrovala krátkodobě (surge) 5,5 1,5h sorties.

  • Shania
    10:53 18.07.2018

    KOLT: 40/32k (tohle líta podle stáří stroje) u F-35A je to "dnes" a má to jít k 29k usd/h tyhle čísla odpovídají 25k usd/h za F-16 blk 50... Takže pokud tady někomu vychází 4k ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: 40/32k (tohle líta podle stáří stroje) u F-35A je to "dnes" a má to jít k 29k usd/h
    tyhle čísla odpovídají 25k usd/h za F-16 blk 50...

    Takže pokud tady někomu vychází 4k u gripenu a 7-9k u F-16, tak nebude platit 40 u F-35A. U USAF, tzv u letectva co mam milion základen a pulku flotily neustale mimo US a s vysokým náletem.

    V belgii to odhadovali po 20k, myslím, že tak 16-18. Za tuhle cenu USAF provozuje např. A-10...

    Roční provoz USAF stojí 8,1 mil u F-16 s naletem 316h...
    F-35A je má stat 8,2 s naletem 250...

    Nevim kolik toho nalítají naši piloti, poslední číslo jsme viděl 100h, tak to snad zvedli, ale stále to bude postatně míň než 250h... to jsou udaje z 2012...

    A samozřejmě jaký vůbec typ výcviku tu našim pilotů gripenu při tom náletu zvládnou zabezpečit... Víte někdo o nějakém dobrém zdroji kde by se dali zjistit nějaké detaily?Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:17 17.07.2018

    Logik S tím šetřením máte určitě pravdu, ale při nákupu takového rozsahu se kouká i na hospodářskou a politickou stránku věci. Náhrada gripenů u nás bude docela oříšek i s tím ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik
    S tím šetřením máte určitě pravdu, ale při nákupu takového rozsahu se kouká i na hospodářskou a politickou stránku věci.
    Náhrada gripenů u nás bude docela oříšek i s tím co v Evropě vzniká za projekty a ochlazujici se vztahy mezi Evropou a USA byť spojenectví zůstane určitě zachováno už nebude tak “vřelé”Skrýt celý příspěvek

  • logik
    19:06 17.07.2018

    danny: A k čemu jinýmu bys F35 používal v době míru? K tajným náletům na Německo? :-) Samozřejmě, že v době míru budeme využívat ze schopností pouze málo. Ale to bude platit pro ...Zobrazit celý příspěvek

    danny: A k čemu jinýmu bys F35 používal v době míru? K tajným náletům na Německo? :-)

    Samozřejmě, že v době míru budeme využívat ze schopností pouze málo. Ale to bude platit pro kterékoli letadlo, co pořídíme. Ovšem zbraně se nepořizují pro dobu míru, ale pro dobu války. A v ní F35 i nezaintegrovaná bude mít podstatně větší bojovou hodnotu, než starší letadla - je stealth, umí v základu REB, má podstatně větší SA.


    Válka ovšem zpravidla nepřichází bez varování. Takže nějaký čas mít budeme a tedy nějaké schopnosti z F35 se využívat naučíme. A i kdyby to teď fakt skončilo jen u pár elitních jednotek, co s F35 budou umět kooperovat, tak je podstatně snažší postavit další jednotky podle existujících, než za 5 minut 12 si vzpomenout, že nadzvukový stíhačky nemáme primárně (či jen) pro air policing.

    A pokud předpokládáš, že pokud se koupí levnější letadla, že bude podstatně kvalitnější výcvik pilotů, tak to podle mne nehrozí. Dokud se bude šetřit na armádě tak, jak se šetří, tak jak se šetří, tak i na letectvo půjde jen to nejnutnější. A pokud se šetřit přestane, tak bude i na pořádnej výcvik s F35.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:30 17.07.2018

    danny, cena v našich podmínkách nebude 40 k$, to má USAF, ti by létaly i Gripeny přes 20 k :-) Shania možná bude vědět, jak vycházela jednotlivá letadla v tom Dánském tendru, kde ...Zobrazit celý příspěvek

    danny, cena v našich podmínkách nebude 40 k$, to má USAF, ti by létaly i Gripeny přes 20 k :-) Shania možná bude vědět, jak vycházela jednotlivá letadla v tom Dánském tendru, kde byly spočteny náklady po dobu životnosti jednotlivých typů. A F-35 tam nevycházela vůbec zle. Zvlášť, když vezmeme v úvahu, že jich jednak je z principu potřeba méně, jednak piloti na nich potřebují strávit méně hodin ve vzduchu (pilotáž je jednodušší a hodně nahradí simulátory).

    Pokud zůstaneme u toho, že "to stejně budeme používat jen na AP", můžeme klidně koupit FA-50...Skrýt celý příspěvek

  • danny
    17:06 17.07.2018

    Logik: jsem postižen tím, že mám tendenci vše zasazovat do ekonomické reality. Takže teoreticky ano, F-35 umí z z části nahradit miniawacs. A umí i spoustu dalších věcí. Jenže to ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik: jsem postižen tím, že mám tendenci vše zasazovat do ekonomické reality. Takže teoreticky ano, F-35 umí z z části nahradit miniawacs. A umí i spoustu dalších věcí. Jenže to stejně skončí tak, že bychom ji používali stěží pro ten airpolicing, protože při ceně 40 tis. USD za letovou hodinu budeme mít problém udržet předepsané nálety. Aspoň že je tak nenáročná na pilotáž.
    Nevěřím tomu, že budeme schopni naintegrovat kompatibilní systémy pro více než pár vybraných expedičních jednotek. To bude stačit na mise a na společná cvičení, ale v kompletní přezbrojení prostě nevěřím. Proto mi (zatím) úvahy o F-35 přijdou jako zbytečný luxus a raději uvidím víc strojů o generaci starších, se kterými budeme moct i létat.
    Znovu, není to o zpochybňování programu F-35.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:21 17.07.2018

    Argonaut.CZ:to je pravě to, i když nepořídíme F-35, tak ty nové stroje (F-16, Gripen atd) tak je stejně musíme integrovat s 5gen systémy, ideálně kompletně celé ozbrojené síly, aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut.CZ:to je pravě to, i když nepořídíme F-35, tak ty nové stroje (F-16, Gripen atd) tak je stejně musíme integrovat s 5gen systémy, ideálně kompletně celé ozbrojené síly, aby mohli efektivně fungovat v rámci NATO. Pokud ne, tak budou jen na airpolicing...

    A ta integrace u letectva není zas takový problém, a integrace s PVO taky ne, pokud nekoupíme nějaký nekompantibilní systém.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:13 17.07.2018

    Horny: tady je třeba článek k tomu jak ten výcvik probíhá https://www.military.com/daily... Nejdřív výcvik ...Zobrazit celý příspěvek

    Horny: tady je třeba článek k tomu jak ten výcvik probíhá

    https://www.military.com/daily...

    Nejdřív výcvik na cvičných strojích, pak pár hodin na simulátorech a rovnou na F-35.
    High fidelity simulatory (jsou dva druhy) jsou v podstatě 1:1 s F-35 v tom jak se chovají.

    Pár zajímavých citací z článku:
    1st Lt. Brett Burnside soared at Mach 1.4 -- 1,075 miles per hour -- supersonic in the dead of night over the desert, inverted over his wingman.

    --

    "It made me realize as a brand-new F-35 pilot, that even though my qualification will be wingman, that doesn't mean I can stay in my own little safe bubble," he said during a telephone interview.

    "As a fifth-gen wingman in the F-35, I may be 10 to 15 miles away from my flight lead, running similar tactics,” Burnside said.

    "My job is to provide situational awareness to F-16s, F-15s, A-10s -- people that don't have the SA that I can see -- almost like a God-like perspective, I guess," he said.

    ---
    Burnside's B-course began Dec. 5 with a month of classroom basics to identify how each system in the F-35 -- the Pentagon's most expensive program to date -- works.

    Next was ground simulator training, including "hours and hours of learning" how pilots should handle emergency situations, he said.

    Then in February, the six pilots took to the sky for the first time. Flights progressed from learning basic air-to-air maneuvers, to air-to-ground weapons drops, to suppression of enemy air defenses -- or seeking out enemy surface-to-air missiles and "destroying them," Burnside explained.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:54 17.07.2018

    danny: Máš pravdu v tom, že F35 bez hromady dalšího vybavení zvládne zlomek toho, co F35 zapojená do celého USAF. Ovšem vyvozuješ z toho špatné závěry - protože opomíjíš to, že ...Zobrazit celý příspěvek

    danny: Máš pravdu v tom, že F35 bez hromady dalšího vybavení zvládne zlomek toho, co F35 zapojená do celého USAF.

    Ovšem vyvozuješ z toho špatné závěry - protože opomíjíš to, že úplně stejným problémem budou trpět všechna letadla v AČR. A F35 paradoxně nejméně, protože si je schopna spoustu věcí (např. REB, SA atd....) zajistit sama a tak trpí nedostatečným zázemím méně než starší typy letadel.

    Jedna strana mince je, co poskytuje letadlo ostatním - ale druhá strana mince je, co poskytují ostatní letadlu. A tato strana mince je podle mého názoru stále důležitější. Koneckonců píšeš o miniawacs systémech- vždyť právě absence tohoto bude F35 vadit ze všeho nejméně, protože je umí z nemalé části nahradit.

    Stejnětak drony - nějaké dříve či později mít budeme - pravděpodobně alespoň nějaké vlastní výroby. Když budou spolupracovat s F35, budou moci bý hloupější a tedy levnější. atd...Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:35 17.07.2018

    KOLT: uznávám, že jsem se vyjádřil příliš kategoricky. Ano, F-35 i bez čehokoli dalšího bude mít zdaleka nejlepší detekční schopnosti provázané s nejpokročilejší data fusion. Také ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: uznávám, že jsem se vyjádřil příliš kategoricky. Ano, F-35 i bez čehokoli dalšího bude mít zdaleka nejlepší detekční schopnosti provázané s nejpokročilejší data fusion. Také nejširší možnosti vytěžená data zprostředkovat ostatním složkám. To, jak jsem se vyjádřil, mohlo vyznít jako podcenění schopností Raptoru.

    Nevěřím ale, že tyto schopnosti je možné plně využít bez systému velení a řízení se schopnosti předávání real time dat na nižší úrovně, bez pár RQ-1, něčeho jako G-550 CAEW atd...
    Ano, tento hendikep by částečně mohlo vyřešit zapojení ČR do AGS. Ale to je řešení na alianční úrovni a spektrum úkolů na národní úrovni, kdy je možné AGS využít, je velmi omezené.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:14 17.07.2018

    Horny:
    L-39 půjdou do důchodu. Dvoumístné L-39 budou nahrazeny nově vyrobenými dvoumístnými L-159T2. Tři stroje vyjdou na 553 mil kč

    Horny:
    L-39 půjdou do důchodu. Dvoumístné L-39 budou nahrazeny nově vyrobenými dvoumístnými L-159T2. Tři stroje vyjdou na 553 mil kč

  • Argonaut.CZ
    14:13 17.07.2018

    přirovnání Dannyho k iPhone je to, co jsem chtěl říci. Pochybuji, že velení vyšle naslepo naloženou F-35, že si cestou něco najde a to bude standardní použití. Vnímám to tak, že ...Zobrazit celý příspěvek

    přirovnání Dannyho k iPhone je to, co jsem chtěl říci. Pochybuji, že velení vyšle naslepo naloženou F-35, že si cestou něco najde a to bude standardní použití.

    Vnímám to tak, že F-35 je součástí širokého komplexu. Kolik máme například dnes AA raket?

    Celé, co jsem chtěl říci, že zavedení tak moderní zbraně, jako je F-35 znamená předělat taktiku a vytvořit podmínky, aby ta zbraň byla efektivní. A to málokdo do pořizovacích nákladů započítává.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    14:07 17.07.2018

    Flader: možná ano, možná ne. Dosud nejsou v SR všechny stroje, tak ani nejspíš všechny součásti. Pokud máte odkaz na porovnání schváleného seznamu se skutečně nakoupenými věcmi, to ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader: možná ano, možná ne. Dosud nejsou v SR všechny stroje, tak ani nejspíš všechny součásti. Pokud máte odkaz na porovnání schváleného seznamu se skutečně nakoupenými věcmi, to by mělo vypovídací hodnotu. Případně odkaz na zprávu, že se ušetřila 1/3 peněz, nevěřím, že by se tím politikové nepochlubili.Skrýt celý příspěvek

  • Horny
    13:25 17.07.2018

    Takže nejprve by probíhal výcvik na dvoumístných L-39 a pak by z jednomístných L-159 piloti přesedli (po určité době na simulátoru) rovnou na Lightning?

    Takže nejprve by probíhal výcvik na dvoumístných L-39 a pak by z jednomístných L-159 piloti přesedli (po určité době na simulátoru) rovnou na Lightning?

  • KOLT
    12:48 17.07.2018

    Horny, jednak pokročilé simulátory, jednak sama F-35 je simulátor. A zrovna u nás s L-159 je to vcelku v klidu.

    Horny, jednak pokročilé simulátory, jednak sama F-35 je simulátor. A zrovna u nás s L-159 je to vcelku v klidu.

  • Horny
    11:39 17.07.2018

    Shania - když se Clanek ptal na spárku F-35 zřejmě tím myslel, jak to je/bude řešené v letectvech, kde pro výcvik nejsou k dispozici jiná dvoumístná nadzvuková letadla. Pokud by ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania - když se Clanek ptal na spárku F-35 zřejmě tím myslel, jak to je/bude řešené v letectvech, kde pro výcvik nejsou k dispozici jiná dvoumístná nadzvuková letadla.
    Pokud by (já vím, čistě teoreticky) mělo dojít k zavedení Lightningu u nás, nějak si neumím představit, že by na něj piloti přecházeli přímo z L-39...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:34 17.07.2018

    danny, nikoliv. Píše: "...Ale zrovna F-35 potřebuje, aby byla úspěšná, i celý komplex získávání přehledu o bojišti z radarů a kde čeho, inteligentní munici a vůbec jiný způsob ...Zobrazit celý příspěvek

    danny, nikoliv. Píše: "...Ale zrovna F-35 potřebuje, aby byla úspěšná, i celý komplex získávání přehledu o bojišti z radarů a kde čeho, inteligentní munici a vůbec jiný způsob válčení, než je v současnosti v AČR...."

    F-35 potřebuje ze všech soudobých stíhaček (včetně F-22) nejméně podpůrných systémů, které by jí předávaly informace o bojišti. Naopak je sama schopna předávat velké množství informací ostatním. Z tohoto pohledu by to pro AČR naopak vyla výhodná záležitost, protože my nebudeme mít nikdy peníze na sofistikované letecké průzkumné prostředky. Takže koupíte iPhone, díky čemuž máte foťák, kameru, GPS a výškoměr v jenom. Samostatně byste na to neměl, protože byste musel koupit jiný chytrý telefon, který by ale výše zmíněné buď neměl vůbec nebo jen v mizerné kvalitě. Stál by sice 2/3 (nebo taky 90 %, kdo ví) oproti tomu iPhonu, ale musel byste k němu koupit ještě samotnou GPS. Nebo se holt spolehnout na kompas...

    O začlěnění do AČR můžeme diskutovat v mnoha rovinách, nicméně k tomu, co jsem již psal ještě poznámku – inteligentní munici stejně potřebujete, Gripen, Rafale, Lightning, úplně jedno. Takže v čem vlastně zpočívá ten jiný způsob válčení?Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    10:29 17.07.2018

    Flader: to by aj sedelo s vyrokmi z MO, kde z "usetrenych" penazi planuju dovybavit vrtulniky aj zbranami a dufaju, ze im ostane aj na protitankove strely. "Americkej strane sme ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader: to by aj sedelo s vyrokmi z MO, kde z "usetrenych" penazi planuju dovybavit vrtulniky aj zbranami a dufaju, ze im ostane aj na protitankove strely.

    "Americkej strane sme poslali požiadavku, aby nám navrhli, akým spôsobom by z finančných prostriedkov, ktoré sme ešte ušetrili v rámci rokovaní, bolo možné vrtuľníky dozbrojiť. Keby som chcel hovoriť konkrétne, tak by som zavádzal. Keď nám dajú výhodnú ponuku aj na zabudovanie protitankových riadených striel, tak samozrejme pôjdeme do toho, pretože vrtuľníkové letectvo by malo podporovať pozemné sily a čím im chcete podporovať? Len tým, že budú krútiť vrtuľami, asi nie. Teda minimálne guľomet na vlastnú ochranu a eventuálne nejaké rakety, či už protitankové alebo proti živej sile."Skrýt celý příspěvek

  • danny
    10:05 17.07.2018

    Shania: sorry, myslím, že sis pořádně nepřečetl Argonautův komentář. On nemluví o podpůrných systémech pro fungování F-35. Ale o celém ekosystému armády, do které musí být ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: sorry, myslím, že sis pořádně nepřečetl Argonautův komentář. On nemluví o podpůrných systémech pro fungování F-35. Ale o celém ekosystému armády, do které musí být začleněna, pokud má být využit její potenciál.

    S tím, jak vypadá a v nejbližších 20ti letech bude vypadat AČR je pro nás F-35 jako když si pořídíš IPhone X, a přitom nemáš sim kartu a přístup k internetu. Bude to krásný, bude výborně fotit, vše na tom bude pěkně stabilně běhat, pofrčí hry, ale jaxi to bude ne vlastní vinou hrozně drahej nesmysl. Bez ohledu na to, že se ti podaří vyjednat super cenu na originální rychlonabíječku, pouzdro a stojánek.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3