Robotický mezek v námořní pěchotě doběhal

Legged Squad Support System (LS3)
Legged Squad Support System (LS3) na cvičení RIMPAC 2014; větší foto / U.S. Marine Corps

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ukončila program robotického dopravního prostředku LS3 (Legged Squad Support System). Program v hodnotě 42 milionů dolarů se ukázal jako nepoužitelný v boji. I když představitelé námořní pěchoty vidí v programu přínos, program je spíše další ukázkou přehnané fixace na technologie Ozbrojených sil Spojených států.

Robotizace armády

Čtyřnohý LS3 vznikl na základě technologického demonstrátoru Big Dog postaveného před téměř devíti lety firmou Boston Dynamics. Úkolem stroje je přenášení zásob, vody nebo munice. Výhodou je, proti kolovým konkurentům, vynikající průchodnost těžkým terénem.

LS3 je jedním z řady amerických programů robotizace vojenských schopností. Například v rámci programu SMSS (Squad Mission Support System) vzniká malé šestikolové vozidlo schopné autonomně převážet náklad, provádět průzkum nebo výhledově zajišťovat palebnou podporu.

Zmínit můžeme také robotický vrtulník K-MAX nebo robotické vozidlo GUSS (Ground Unmanned Support System), které využívá platformu v podobě malého terénního vozidla M1161 ITV.

Robotický dopravní prostředek LS3 byl od počátku výjimečný. Pomocí čtveřice robotických končetin mohl robot doprovázet vojáky na dlouhých patrolách v těžkém terénu - například v lesích. LS3 při testech prokázal schopnost nést až 181 kg (400 liber) nákladu.

Důvodem vývoje LS3 se staly americké zkušenosti s invazí v Iráku a Afghánistánu. Při přesunu americký voják nesl na zádech (včetně zbraně a taktického vybavení) přes 30 kg vybavení, při boji pak přes 20 kg (především munice). Ale výsadkáři při svých akcích nesli na zádech vybavení běžně o hmotnosti 50 kg.

Idea robotického čtyřnohého "poskoka" tak byla správná.

Foto: Robot Spot Elektrický robot Spot je velmi tichý, ale unese násobně méně, než jeho benzinový předchůdce LS3; větší foto / Boston Dynamics

Benzinový motor je prostě hlučný

Americká námořní pěchota LS3 testovala v realistických cvičeních. Ukázalo se však, že LS3 trpí jedním zásadním nedostatkem - benzinovým motorem poháněný LS3 je příliš hlučný.

"Mariňáci při testování zpochybnili možnosti robota, kvůli omezením použité technologie," uvedl pro Military.com Kyle Olson, mluvčí námořní pěchoty. "Jednoduše uvedli: ´Robot je tak hlasitý, že prozradí naši pozici.´"

Navíc kromě pronikavého zvuku, který připomíná sekačku na trávu, testování robota ukázalo na závažné technické a taktické problémy. Nároky na servis a opravy komplikovaného robota v polních podmínkách se ukázaly jako příliš vysoké.

Stejně tak se nepodařilo efektivně začlenit z taktického hlediska LS3 do hlídky. Robot byl pro hlídku spíše dalším břemenem, než pomocníkem.

Boston Dynamic na začátku roku 2015, za zbývající peníze od námořní pěchoty, představila možné řešení - elektrického robota Spot. Nový robot měl elektrický pohon a byl řádově tišší. Spot je však menší a unese pouze 20 kg nákladu. Mariňáci přesto otestovali Spota v letošním roce v lesích Quanticu ve Virginii.

"Vidím Spota spíše jako pozemní průzkumný systém," uvedl po testování kapitán James Pineiro z Laboratoří pro vedení války (Warfighting Lab). "Problém ale je, že Spot v současné konfiguraci nemá pro takový úkol dostatek samostatnosti. Má schopnost chodit v terénu, ale plně pod kontrolou člověka."

Robot Spot při testech.

Další fixace na technologie?

V současnosti leží Spot a LS3 ve skladech a neočekává se ani brzké znovu obnovení programu. I když program přišel americké daňové poplatníky na 42 milionů dolarů, údajně byl pro pro námořní pěchotu přínosem.

"Máme tendenci si hrát s věcmi, které působí neskutečné a zvláštně. Učit se z toho je velmi důležité a my se stále učíme," uvedl Olson.

Přesto se vkrádá otázka, zda se nejedná o další příklad technické naivity, hledání absolutní technické nadřazenosti a dokonalého stroje. Příklad si můžeme vzít z ukončeného vzdušného laseru ABL (Airborne Laser) .

Generálplukovníkve výslužbě Trey Obering komentoval vývoj ABL slovy: "Šlo o fixaci na technologie. Bylo to celé o tom 'můžeme to udělat?', nikoliv, 'co bychom měli udělat a jak to operačně nasadit?"

Vývoj LS3 můžeme také spojit se slovy bývalého náčelníka štábu americké armády Ray Odierna.

„Jedním z problémů našich hlavních zbrojních programů v minulosti bylo, že jsme hledali dokonalé vozidlo," říká Odierno. „Tyto požadavky byly tak vysoké, že bylo obtížné je splnit, vývoj trval dlouho a končilo to překročením rozpočtu. Někdy jsme zjistili, že je nemůžeme splnit, bez ohledu na délku nebo cenu vývoje."

Zdroj: Military.com

Nahlásit chybu v článku


Související články

Robotický bojovník z Estonska

Estonská firma Milrem na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International ...

Robotická strážní věž pro ochranu základny

Americká armáda (U.S. Army) na cvičení ‪‎Network Integration Evaluation‬ 16.1 (NIE 16.1) představila ...

Rusko rozšiřuje testy bojových robotů

Podle ruských médií v letošním roce ruský vojenský průmysl a armáda rozšíří testování pozemních ...

AirMule: Izraelský zásobovací robot se stává realitou

Rok 2020. Vojáci koaličních sil svádějí těžké boje dům od domu v Mosulu. Rychle dochází munice a ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Sgt Murphy
    14:12 29.01.2016

    Kone sú inteligentné zvieratá ktorým by šiel dať príslušný výcvik a práce by spravili až až. Prečo by to za 42 miliónov dolárov nešlo? Na začiatku vojny v Afg sa kone ...Zobrazit celý příspěvek

    Kone sú inteligentné zvieratá ktorým by šiel dať príslušný výcvik a práce by spravili až až. Prečo by to za 42 miliónov dolárov nešlo?

    Na začiatku vojny v Afg sa kone špeciálnymi jednotkami využívali. Taktiež špeciálne jednotky dodnes využívajú muly alebo osly. Síce nie v hojných počtoch ale áno...Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    13:59 29.01.2016

    S mulou je problem, ze zere i kdyz nepracuje a nekdo se o ni musi starat. Takze preci jenom nejake naklady. Za 1. republiky se to u nas resilo tak, ze vojensti tazni kone (kazda ...Zobrazit celý příspěvek

    S mulou je problem, ze zere i kdyz nepracuje a nekdo se o ni musi starat. Takze preci jenom nejake naklady.
    Za 1. republiky se to u nas resilo tak, ze vojensti tazni kone (kazda pesi divize jich mela az nekolik tisic) byli v osetrovani/praci u sedlaku a pri mobilizaci se stahovali k vojenskym utvarum. Dnes by to s mulami asi takhle neslo.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    12:05 29.01.2016

    Navíc je to hromada proviantu, která má tu výhodu že se sama nese :-) Ale vždyť to stálo jen 42 milionů dolarů, tak co. Prodá se pár předražených letadel nebo vrtulníků ...Zobrazit celý příspěvek

    Navíc je to hromada proviantu, která má tu výhodu že se sama nese :-)

    Ale vždyť to stálo jen 42 milionů dolarů, tak co.
    Prodá se pár předražených letadel nebo vrtulníků spojencům a je to zase zpátky.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    12:05 29.01.2016

    Mula, osel - možná znáte tento obrázek:
    http://media.boreme.com/post_m...
    :))

    Mula, osel - možná znáte tento obrázek:
    http://media.boreme.com/post_m...
    :))

  • Magister_Peditum
    11:55 29.01.2016

    Charlie: Přiznám se, že mě taky hned napadlo, proč investovali miliony do vývoje robota, když tu samou práci dokáže zastat, a lépe, zvíře. Jak píše KOLT, tak to má také své ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: Přiznám se, že mě taky hned napadlo, proč investovali miliony do vývoje robota, když tu samou práci dokáže zastat, a lépe, zvíře. Jak píše KOLT, tak to má také své nedostatky, ale myslím, že výhody převažují. Navíc myslím, že zvířecí společník může mít na psychiku vojáků docela pozitivní dopad. ;-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:42 29.01.2016

    Charlie, ten se povedl :-) Nutno ovšem připomenout, že tento tradiční prostředek trpí dvěma vadami. Jedna je společná s LS3 – vysoká hlučnost, tentokrát nikoliv stále, zato ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie, ten se povedl :-) Nutno ovšem připomenout, že tento tradiční prostředek trpí dvěma vadami. Jedna je společná s LS3 – vysoká hlučnost, tentokrát nikoliv stále, zato zpravidla v nejméně vhodnou dobu. Druhou je možná až příliš vysoká míra autonomie ;-) A to nemluvím o tom, co by se dělo v naší mírumilovné kultůůůůře, když by se do novin dostala první fotka muly, kterou vojáci týrali nebo byla zraněna v boji....Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    10:58 29.01.2016

    Muhaha: kráčející tanky Impéria byly přímo řízené člověkem. Ono nechci se Mariňáků dotknout, ale tohle vozidlo už je dávno vyvinut, s potřebnou mírou autonomie, má malou ...Zobrazit celý příspěvek

    Muhaha: kráčející tanky Impéria byly přímo řízené člověkem.

    Ono nechci se Mariňáků dotknout, ale tohle vozidlo už je dávno vyvinut, s potřebnou mírou autonomie, má malou logistickou náročnost, funguje na palivo dostupné v místě (kromě nejpustší pouště), jeho údržba je laciná, navíc je ekologické a recyklovatelné.

    Říká se mu mula.Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    10:50 29.01.2016

    Škoda.
    V tomhle jsem viděl předstupeň k prototypům tanků a la "The Empire strikes back".
    A na ty jsem se moc těšil.

    Škoda.
    V tomhle jsem viděl předstupeň k prototypům tanků a la "The Empire strikes back".
    A na ty jsem se moc těšil.

  • Libertz
    10:48 29.01.2016

    Ja som cital ze roboticky mozek

    Ja som cital ze roboticky mozek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3