Robotický mezek v námořní pěchotě doběhal
- 29. 1. 2016
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ukončila program robotického dopravního prostředku LS3 (Legged Squad Support System). Program v hodnotě 42 milionů dolarů se ukázal jako nepoužitelný v boji. I když představitelé námořní pěchoty vidí v programu přínos, program je spíše další ukázkou přehnané fixace na technologie Ozbrojených sil Spojených států.
Robotizace armády
Čtyřnohý LS3 vznikl na základě technologického demonstrátoru Big Dog postaveného před téměř devíti lety firmou Boston Dynamics. Úkolem stroje je přenášení zásob, vody nebo munice. Výhodou je, proti kolovým konkurentům, vynikající průchodnost těžkým terénem.
LS3 je jedním z řady amerických programů robotizace vojenských schopností. Například v rámci programu SMSS (Squad Mission Support System) vzniká malé šestikolové vozidlo schopné autonomně převážet náklad, provádět průzkum nebo výhledově zajišťovat palebnou podporu.
Zmínit můžeme také robotický vrtulník K-MAX nebo robotické vozidlo GUSS (Ground Unmanned Support System), které využívá platformu v podobě malého terénního vozidla M1161 ITV.
Robotický dopravní prostředek LS3 byl od počátku výjimečný. Pomocí čtveřice robotických končetin mohl robot doprovázet vojáky na dlouhých patrolách v těžkém terénu - například v lesích. LS3 při testech prokázal schopnost nést až 181 kg (400 liber) nákladu.
Důvodem vývoje LS3 se staly americké zkušenosti s invazí v Iráku a Afghánistánu. Při přesunu americký voják nesl na zádech (včetně zbraně a taktického vybavení) přes 30 kg vybavení, při boji pak přes 20 kg (především munice). Ale výsadkáři při svých akcích nesli na zádech vybavení běžně o hmotnosti 50 kg.
Idea robotického čtyřnohého "poskoka" tak byla správná.
Elektrický robot Spot je velmi tichý, ale unese násobně méně, než jeho benzinový předchůdce LS3; větší foto / Boston Dynamics
Benzinový motor je prostě hlučný
Americká námořní pěchota LS3 testovala v realistických cvičeních. Ukázalo se však, že LS3 trpí jedním zásadním nedostatkem - benzinovým motorem poháněný LS3 je příliš hlučný.
"Mariňáci při testování zpochybnili možnosti robota, kvůli omezením použité technologie," uvedl pro Military.com Kyle Olson, mluvčí námořní pěchoty. "Jednoduše uvedli: ´Robot je tak hlasitý, že prozradí naši pozici.´"
Navíc kromě pronikavého zvuku, který připomíná sekačku na trávu, testování robota ukázalo na závažné technické a taktické problémy. Nároky na servis a opravy komplikovaného robota v polních podmínkách se ukázaly jako příliš vysoké.
Stejně tak se nepodařilo efektivně začlenit z taktického hlediska LS3 do hlídky. Robot byl pro hlídku spíše dalším břemenem, než pomocníkem.
Boston Dynamic na začátku roku 2015, za zbývající peníze od námořní pěchoty, představila možné řešení - elektrického robota Spot. Nový robot měl elektrický pohon a byl řádově tišší. Spot je však menší a unese pouze 20 kg nákladu. Mariňáci přesto otestovali Spota v letošním roce v lesích Quanticu ve Virginii.
"Vidím Spota spíše jako pozemní průzkumný systém," uvedl po testování kapitán James Pineiro z Laboratoří pro vedení války (Warfighting Lab). "Problém ale je, že Spot v současné konfiguraci nemá pro takový úkol dostatek samostatnosti. Má schopnost chodit v terénu, ale plně pod kontrolou člověka."
Robot Spot při testech.
Další fixace na technologie?
V současnosti leží Spot a LS3 ve skladech a neočekává se ani brzké znovu obnovení programu. I když program přišel americké daňové poplatníky na 42 milionů dolarů, údajně byl pro pro námořní pěchotu přínosem.
"Máme tendenci si hrát s věcmi, které působí neskutečné a zvláštně. Učit se z toho je velmi důležité a my se stále učíme," uvedl Olson.
Přesto se vkrádá otázka, zda se nejedná o další příklad technické naivity, hledání absolutní technické nadřazenosti a dokonalého stroje. Příklad si můžeme vzít z ukončeného vzdušného laseru ABL (Airborne Laser) .
Generálplukovníkve výslužbě Trey Obering komentoval vývoj ABL slovy: "Šlo o fixaci na technologie. Bylo to celé o tom 'můžeme to udělat?', nikoliv, 'co bychom měli udělat a jak to operačně nasadit?"
Vývoj LS3 můžeme také spojit se slovy bývalého náčelníka štábu americké armády Ray Odierna.
„Jedním z problémů našich hlavních zbrojních programů v minulosti bylo, že jsme hledali dokonalé vozidlo," říká Odierno. „Tyto požadavky byly tak vysoké, že bylo obtížné je splnit, vývoj trval dlouho a končilo to překročením rozpočtu. Někdy jsme zjistili, že je nemůžeme splnit, bez ohledu na délku nebo cenu vývoje."
Zdroj: Military.com
Související články
Robotický bojovník z Estonska
Estonská firma Milrem na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International ...
- 22.09.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Robotická strážní věž pro ochranu základny
Americká armáda (U.S. Army) na cvičení Network Integration Evaluation 16.1 (NIE 16.1) představila ...
- 01.10.2015
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko rozšiřuje testy bojových robotů
Podle ruských médií v letošním roce ruský vojenský průmysl a armáda rozšíří testování pozemních ...
- 04.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
AirMule: Izraelský zásobovací robot se stává realitou
Rok 2020. Vojáci koaličních sil svádějí těžké boje dům od domu v Mosulu. Rychle dochází munice a ...
- 05.01.2016
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Kone sú inteligentné zvieratá ktorým by šiel dať príslušný výcvik a práce by spravili až až. Prečo by to za 42 miliónov dolárov nešlo? Na začiatku vojny v Afg sa kone ...Zobrazit celý příspěvek
Kone sú inteligentné zvieratá ktorým by šiel dať príslušný výcvik a práce by spravili až až. Prečo by to za 42 miliónov dolárov nešlo?
Na začiatku vojny v Afg sa kone špeciálnymi jednotkami využívali. Taktiež špeciálne jednotky dodnes využívajú muly alebo osly. Síce nie v hojných počtoch ale áno...Skrýt celý příspěvekS mulou je problem, ze zere i kdyz nepracuje a nekdo se o ni musi starat. Takze preci jenom nejake naklady. Za 1. republiky se to u nas resilo tak, ze vojensti tazni kone (kazda ...Zobrazit celý příspěvek
S mulou je problem, ze zere i kdyz nepracuje a nekdo se o ni musi starat. Takze preci jenom nejake naklady.
Za 1. republiky se to u nas resilo tak, ze vojensti tazni kone (kazda pesi divize jich mela az nekolik tisic) byli v osetrovani/praci u sedlaku a pri mobilizaci se stahovali k vojenskym utvarum. Dnes by to s mulami asi takhle neslo.Skrýt celý příspěvekNavíc je to hromada proviantu, která má tu výhodu že se sama nese :-) Ale vždyť to stálo jen 42 milionů dolarů, tak co. Prodá se pár předražených letadel nebo vrtulníků ...Zobrazit celý příspěvek
Navíc je to hromada proviantu, která má tu výhodu že se sama nese :-)
Ale vždyť to stálo jen 42 milionů dolarů, tak co.
Prodá se pár předražených letadel nebo vrtulníků spojencům a je to zase zpátky.Skrýt celý příspěvekMula, osel - možná znáte tento obrázek:
http://media.boreme.com/post_m...
:))Mula, osel - možná znáte tento obrázek:
http://media.boreme.com/post_m...
:))Charlie: Přiznám se, že mě taky hned napadlo, proč investovali miliony do vývoje robota, když tu samou práci dokáže zastat, a lépe, zvíře. Jak píše KOLT, tak to má také své ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: Přiznám se, že mě taky hned napadlo, proč investovali miliony do vývoje robota, když tu samou práci dokáže zastat, a lépe, zvíře. Jak píše KOLT, tak to má také své nedostatky, ale myslím, že výhody převažují. Navíc myslím, že zvířecí společník může mít na psychiku vojáků docela pozitivní dopad. ;-)Skrýt celý příspěvek
Charlie, ten se povedl :-) Nutno ovšem připomenout, že tento tradiční prostředek trpí dvěma vadami. Jedna je společná s LS3 – vysoká hlučnost, tentokrát nikoliv stále, zato ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie, ten se povedl :-) Nutno ovšem připomenout, že tento tradiční prostředek trpí dvěma vadami. Jedna je společná s LS3 – vysoká hlučnost, tentokrát nikoliv stále, zato zpravidla v nejméně vhodnou dobu. Druhou je možná až příliš vysoká míra autonomie ;-) A to nemluvím o tom, co by se dělo v naší mírumilovné kultůůůůře, když by se do novin dostala první fotka muly, kterou vojáci týrali nebo byla zraněna v boji....Skrýt celý příspěvek
Muhaha: kráčející tanky Impéria byly přímo řízené člověkem. Ono nechci se Mariňáků dotknout, ale tohle vozidlo už je dávno vyvinut, s potřebnou mírou autonomie, má malou ...Zobrazit celý příspěvek
Muhaha: kráčející tanky Impéria byly přímo řízené člověkem.
Ono nechci se Mariňáků dotknout, ale tohle vozidlo už je dávno vyvinut, s potřebnou mírou autonomie, má malou logistickou náročnost, funguje na palivo dostupné v místě (kromě nejpustší pouště), jeho údržba je laciná, navíc je ekologické a recyklovatelné.
Říká se mu mula.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...