Robotický mezek v námořní pěchotě doběhal
- 29. 1. 2016
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ukončila program robotického dopravního prostředku LS3 (Legged Squad Support System). Program v hodnotě 42 milionů dolarů se ukázal jako nepoužitelný v boji. I když představitelé námořní pěchoty vidí v programu přínos, program je spíše další ukázkou přehnané fixace na technologie Ozbrojených sil Spojených států.
Robotizace armády
Čtyřnohý LS3 vznikl na základě technologického demonstrátoru Big Dog postaveného před téměř devíti lety firmou Boston Dynamics. Úkolem stroje je přenášení zásob, vody nebo munice. Výhodou je, proti kolovým konkurentům, vynikající průchodnost těžkým terénem.
LS3 je jedním z řady amerických programů robotizace vojenských schopností. Například v rámci programu SMSS (Squad Mission Support System) vzniká malé šestikolové vozidlo schopné autonomně převážet náklad, provádět průzkum nebo výhledově zajišťovat palebnou podporu.
Zmínit můžeme také robotický vrtulník K-MAX nebo robotické vozidlo GUSS (Ground Unmanned Support System), které využívá platformu v podobě malého terénního vozidla M1161 ITV.
Robotický dopravní prostředek LS3 byl od počátku výjimečný. Pomocí čtveřice robotických končetin mohl robot doprovázet vojáky na dlouhých patrolách v těžkém terénu - například v lesích. LS3 při testech prokázal schopnost nést až 181 kg (400 liber) nákladu.
Důvodem vývoje LS3 se staly americké zkušenosti s invazí v Iráku a Afghánistánu. Při přesunu americký voják nesl na zádech (včetně zbraně a taktického vybavení) přes 30 kg vybavení, při boji pak přes 20 kg (především munice). Ale výsadkáři při svých akcích nesli na zádech vybavení běžně o hmotnosti 50 kg.
Idea robotického čtyřnohého "poskoka" tak byla správná.
Elektrický robot Spot je velmi tichý, ale unese násobně méně, než jeho benzinový předchůdce LS3; větší foto / Boston Dynamics
Benzinový motor je prostě hlučný
Americká námořní pěchota LS3 testovala v realistických cvičeních. Ukázalo se však, že LS3 trpí jedním zásadním nedostatkem - benzinovým motorem poháněný LS3 je příliš hlučný.
"Mariňáci při testování zpochybnili možnosti robota, kvůli omezením použité technologie," uvedl pro Military.com Kyle Olson, mluvčí námořní pěchoty. "Jednoduše uvedli: ´Robot je tak hlasitý, že prozradí naši pozici.´"
Navíc kromě pronikavého zvuku, který připomíná sekačku na trávu, testování robota ukázalo na závažné technické a taktické problémy. Nároky na servis a opravy komplikovaného robota v polních podmínkách se ukázaly jako příliš vysoké.
Stejně tak se nepodařilo efektivně začlenit z taktického hlediska LS3 do hlídky. Robot byl pro hlídku spíše dalším břemenem, než pomocníkem.
Boston Dynamic na začátku roku 2015, za zbývající peníze od námořní pěchoty, představila možné řešení - elektrického robota Spot. Nový robot měl elektrický pohon a byl řádově tišší. Spot je však menší a unese pouze 20 kg nákladu. Mariňáci přesto otestovali Spota v letošním roce v lesích Quanticu ve Virginii.
"Vidím Spota spíše jako pozemní průzkumný systém," uvedl po testování kapitán James Pineiro z Laboratoří pro vedení války (Warfighting Lab). "Problém ale je, že Spot v současné konfiguraci nemá pro takový úkol dostatek samostatnosti. Má schopnost chodit v terénu, ale plně pod kontrolou člověka."
Robot Spot při testech.
Další fixace na technologie?
V současnosti leží Spot a LS3 ve skladech a neočekává se ani brzké znovu obnovení programu. I když program přišel americké daňové poplatníky na 42 milionů dolarů, údajně byl pro pro námořní pěchotu přínosem.
"Máme tendenci si hrát s věcmi, které působí neskutečné a zvláštně. Učit se z toho je velmi důležité a my se stále učíme," uvedl Olson.
Přesto se vkrádá otázka, zda se nejedná o další příklad technické naivity, hledání absolutní technické nadřazenosti a dokonalého stroje. Příklad si můžeme vzít z ukončeného vzdušného laseru ABL (Airborne Laser) .
Generálplukovníkve výslužbě Trey Obering komentoval vývoj ABL slovy: "Šlo o fixaci na technologie. Bylo to celé o tom 'můžeme to udělat?', nikoliv, 'co bychom měli udělat a jak to operačně nasadit?"
Vývoj LS3 můžeme také spojit se slovy bývalého náčelníka štábu americké armády Ray Odierna.
„Jedním z problémů našich hlavních zbrojních programů v minulosti bylo, že jsme hledali dokonalé vozidlo," říká Odierno. „Tyto požadavky byly tak vysoké, že bylo obtížné je splnit, vývoj trval dlouho a končilo to překročením rozpočtu. Někdy jsme zjistili, že je nemůžeme splnit, bez ohledu na délku nebo cenu vývoje."
Zdroj: Military.com
Související články
Robotický bojovník z Estonska
Estonská firma Milrem na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International ...
- 22.09.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Robotická strážní věž pro ochranu základny
Americká armáda (U.S. Army) na cvičení Network Integration Evaluation 16.1 (NIE 16.1) představila ...
- 01.10.2015
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko rozšiřuje testy bojových robotů
Podle ruských médií v letošním roce ruský vojenský průmysl a armáda rozšíří testování pozemních ...
- 04.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
AirMule: Izraelský zásobovací robot se stává realitou
Rok 2020. Vojáci koaličních sil svádějí těžké boje dům od domu v Mosulu. Rychle dochází munice a ...
- 05.01.2016
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Podľa mňa žiadny vývoj novej technologie nieje zbytočný už len kvôli pokroku ktorý je nevyhnutný.. Pri vývoji novej technologie je to vždy 50:50 no aj ked sa nepodarí vyvinúť napr. ...Zobrazit celý příspěvek
Podľa mňa žiadny vývoj novej technologie nieje zbytočný už len kvôli pokroku ktorý je nevyhnutný.. Pri vývoji novej technologie je to vždy 50:50 no aj ked sa nepodarí vyvinúť napr. nového robota neznamená to stratu.. Tie technologie a nové patenty čo sa použili pri Legged Squad Support System sa určite použijú v iných odvetviach časom aj civilných takže zase len pokrok.Skrýt celý příspěvek
Sorge-227 Tak ako v minulosti ovládal človek koňa kam má ísť - tak dnes ovláda vodič vozidlo. Čiže z pohľadu ovládania sa nezmenilo nič. Takže tu sa nebavíme o "mechanike" ale o ...Zobrazit celý příspěvek
Sorge-227
Tak ako v minulosti ovládal človek koňa kam má ísť - tak dnes ovláda vodič vozidlo. Čiže z pohľadu ovládania sa nezmenilo nič. Takže tu sa nebavíme o "mechanike" ale o "inteligencii"Skrýt celý příspěvekEste jedna taka poznamecka: Kedysi tiez zacali zavadzat do armady vozidla miesto koni. A malo vela ludi podobne uvazovanie ako tady diskutujuci, ze kone su lepsie pre armadu ako ...Zobrazit celý příspěvek
Este jedna taka poznamecka: Kedysi tiez zacali zavadzat do armady vozidla miesto koni. A malo vela ludi podobne uvazovanie ako tady diskutujuci, ze kone su lepsie pre armadu ako tie mechanicke bestie. A kde su teraz kone? V klobaskach.Skrýt celý příspěvek
dusan: Ale problem vyriesi UI. A v buducnosti to bude urcite fungovat. Neviete si to predstavit, ale je to tak. Tiez si nevedeli predstavit kedysi tv, pc, auto, lietadlo. Ten ...Zobrazit celý příspěvek
dusan: Ale problem vyriesi UI. A v buducnosti to bude urcite fungovat. Neviete si to predstavit, ale je to tak. Tiez si nevedeli predstavit kedysi tv, pc, auto, lietadlo. Ten americky mezek maa velku perspektivu. Predstavte si frontalny utok americkej armady. A za kazdym druzstvom idu taketo mechaanicke muly. A tam uz neprekaza spalovaci motor. Pri boji sa im nesplasi zive zviera. Mozu ho poslat pred sebu kvoli minam a pastiam. Moze neustale pozorovat okolie a vyhodnocovat skryte nebezpecenstvo. Buducnost USA army, Navy, atd vidim vo vysokej robotizácii a automatizacii. Budu sa pouzivat roboticke protezy u zmrzacenych vojakov. A proti takejto armade bude tazko bojovat. Je to mozna vzdialena buducnost ale je ista, Ked sa vymysly maly prenosny a velky zdroj energie, tak potom sa budu diat technicke revolucie v armade. Naprikald nove generacie ponoriek USA navy pocitaju s robotmi. Vsade kolem nas je robotizacia: zdravotnictvo, priemysel, armade, v kozmickom vyzkume. Urcite su slepe ulicky, ale tato mula ma velku perspektivu. Treba ju doladit. Ten pohybovy mechanizmus, ktory dokaze reagovat na vonkajsie vplyvy je uzasny. Dokaze to chodit po lade, do kopca, z kopca. Drzi to rovnovahu za kazdych okolnosti.Skrýt celý příspěvek
To je mi známo, jakožto milovník pokroku jsem obdivoval americké muzeum kosmonautiky (kde je mimochodem i dost Ruských variant vynálezů) je to starý vtip a tak to bylo rovněž ...Zobrazit celý příspěvek
To je mi známo, jakožto milovník pokroku jsem obdivoval americké muzeum kosmonautiky (kde je mimochodem i dost Ruských variant vynálezů) je to starý vtip a tak to bylo rovněž myšleno...
Robotický mezek namísto mezka živého je prostě nesmyslné plýtvání penězi, což mi těžko někdo vymluví, když to plyne i z článku a ze zastavení programuSkrýt celý příspěvekTrochu je nekritická doba k elektromobilom a autonómnym vozidlám.Stále počuvame, že autonómne vozidlá budú čochvíľa samozrejmosť .... nebudú. Nie je to o technológii - ale o ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu je nekritická doba k elektromobilom a autonómnym vozidlám.Stále počuvame, že autonómne vozidlá budú čochvíľa samozrejmosť .... nebudú.
Nie je to o technológii - ale o princípiálnom probléme. I keď budú autonómne stroje vabavené super senzormi, ktoré sa nikdy nepokazia, vždy budú len disponovať "rozumom" ktorý im vložíme programovaním A ten vždy počíta iba s vopred známimi veličinami. Poviem jednoduchý príklad - ak vidíme lietadlo s poškodeným motorom letieť nízko nad diaľnicou .. i tupá blond ženská príde rýchlo na to, že chce pristáť a bude reagovať ... možno zle, ale bude. Autonónme vozidlo pôjde "spokojne"ˇďalej. A takété "čudné" veci sa stávajú, každý ich zažije v živote určite pár a vyriešime to zväčša bez problémov, lebo náš mozog nie je naprogramovaný iba na jazdu, ale dokáže zvládnuť i xy-iných neočakávaných veci. Naprogramovaný stroj nie.
Keby to bolo také jednoduché, tak nám už lietadlá lietajú dávno bez pilotov. Vzduch je predsa len predvítadeľnejšie a lepšie monotorovateľné prostredie ako zemský povrch. A predsa musí byť v lietadlách pilot, dokonca dvaja.
Pekným príkladom sú dnešné drony. Takmer všetky vojenské využívajú normálny zdravý rozum operátora. Kombinujú výhodu ľudského úsudku a absencie ľudského tela priemo v stroji. To je logická cesta i pre logistiku. Vozidlá budú mať operátora a nejaký autonómny mód sa môže využiť v núdzovom prípade, napr. pri strate spojenia. Nevidím zmysel zmysel "učiť" robory to, že zvládne človek ľanou zadnou.Skrýt celý příspěvekWenet01: Jo ten vtip s vermírným perem známe všichni: "Američané vyhodili stovky tisíc dolarů na vývoj pera, které může psát ve stavu beztíže, Rusové používají tužku". Realita ...Zobrazit celý příspěvek
Wenet01: Jo ten vtip s vermírným perem známe všichni: "Američané vyhodili stovky tisíc dolarů na vývoj pera, které může psát ve stavu beztíže, Rusové používají tužku".
Realita je ale někde jinde. Američani vyhodili stovky tisíc dolarů na vývoj pera, které píše nejenom ve stavu beztíže, ale i vzhůru nohama, pod vodou, za různého tlaku. Rusům se tužka neosvědčila, protože se rozmazává. Proto jednu dobu psali i na plastové tabulky speciálníma voskovkama. A víš jak to celé dopadlo? Americká firma, která za ty statisíce dolarů to pero vyvinula ho teď prodává komerčně. Potápěčům ale i ruským kosmonautů a mají z toho hezký byznys. Závěr z toho vtipu tedy spíše zní: "Američani mají hezký inovativní byznys a Rusové zahodili tužky a kupujou je taky."Skrýt celý příspěvekOni ti vědátoři se vcelku **hodně** snaží najít způsob uložení energie, který by umožňoval vyrábět baterie s řádově většími kapacitami, než jsou dnešní. Zjevně to ale není žádná ...Zobrazit celý příspěvek
Oni ti vědátoři se vcelku **hodně** snaží najít způsob uložení energie, který by umožňoval vyrábět baterie s řádově většími kapacitami, než jsou dnešní. Zjevně to ale není žádná sranda... nechcete jim třeba pomoct ;-)Skrýt celý příspěvek
Pokrok, který je k ničemu?...než vyhodit tolik peněz za vývoj je třeba se vždy zamyslet nad tím, jestli neexistuje levnější varianta...tohle se stát ve firmě hledá si autor novou ...Zobrazit celý příspěvek
Pokrok, který je k ničemu?...než vyhodit tolik peněz za vývoj je třeba se vždy zamyslet nad tím, jestli neexistuje levnější varianta...tohle se stát ve firmě hledá si autor novou práci, a po proslavení navíc s obtížemi.
Po takové investici se tvrdí na každém výzkumném oddělení na světě že "nás to posunulo" "vzhledem k dalším projektům to nebylo zbytečné" atd...defenzivaSkrýt celý příspěvekcelá diskuze je sice pěkná , ale úplně o ničem . pokud se nevyvine zdroj energie který bude velikosti autobaterie a s výdrží alespoň 24 hodin tak celý vývoj robotů je k ...Zobrazit celý příspěvek
celá diskuze je sice pěkná , ale úplně o ničem . pokud se nevyvine zdroj energie který bude velikosti autobaterie a s výdrží alespoň 24 hodin tak celý vývoj robotů je k hovnu
všichni tihle vědátoři prostě jdou špatným směrem , protože bez energie žádný smysluplný robot nebudeSkrýt celý příspěvekNechci zatracovat živé Muly, ale tohle je pokrok. Byť se hodí spíš pro civilní využití, přeci jen tam bude hodně nových patentů - minimálně k udržení rovnováhy atd. využití může ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci zatracovat živé Muly, ale tohle je pokrok.
Byť se hodí spíš pro civilní využití, přeci jen tam bude hodně nových patentů - minimálně k udržení rovnováhy atd. využití může být velké (ty peníze nebyly jen tak vyhozené oknem). Pokud to pomůže třeba postiženým, tak proč ne.
Navíc robota, pokud je k nepotřebě, jednoduše vypneš a složíš.
Pro vojáky současnosti je mula lepší, ale někdo se o ni musí starat většinu dne. V přírodě se uživí sama, ale u výpravy do hor, nebo města, jim musiš nést vodu a jídlo.
- pro současnou expediční armádu je lepší živá MulaSkrýt celý příspěvek"Navíc kromě pronikavého zvuku, který připomíná sekačku na trávu, testování robota ukázalo na závažné technické a taktické problémy. Nároky na servis a opravy komplikovaného robota ...Zobrazit celý příspěvek
"Navíc kromě pronikavého zvuku, který připomíná sekačku na trávu, testování robota ukázalo na závažné technické a taktické problémy. Nároky na servis a opravy komplikovaného robota v polních podmínkách se ukázaly jako příliš vysoké."
Rase: Myslím že tieto nevýhody hovoria za svoje, prečo zviera nemá náhradu.Skrýt celý příspěvekRase: On ten vývoj taky nějakou dobu trval. Pokud by byla stálá produkce koní nebo mul cvičených pro vojenské účely, tak by příliv nových byl plynulý a stálý. Mě vůbec nevadí ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: On ten vývoj taky nějakou dobu trval. Pokud by byla stálá produkce koní nebo mul cvičených pro vojenské účely, tak by příliv nových byl plynulý a stálý.
Mě vůbec nevadí těch 42 miliónů na vývoj. V rámci něho se technici určitě získali spoustu zkušeností, asi i pár zajímavých technologií bylo vyvinuto - někdy je cesta důležitější než cíl. A to že to nemá funkční výsledek? To přece vůbec nevadí. Zkušenosti se neztratí a rozhodně jsem rád, že americká armáda se po zkušenostech s vývojem FCS a Ground Combat Vehicle se na vývoj dívá realisticky a vývoj jde spíše evolučními změnami než stavbou Hvězdy Smrti.Skrýt celý příspěvekVýroba použitelné živé Muly trvá poněkud déle, než výroba robotické, která když vyběhne z továrny, je hned použitelná. Živé trvá nějaký čas než se postaví na nohy, a pak několik ...Zobrazit celý příspěvek
Výroba použitelné živé Muly trvá poněkud déle, než výroba robotické, která když vyběhne z továrny, je hned použitelná. Živé trvá nějaký čas než se postaví na nohy, a pak několik měsíců než je použitelná k nošení vybavení.
Každá varianta má svoje
Ty robotické nohy jsou přeci jen sympatičtější než kolečka nebo pásy)Skrýt celý příspěvekTy muly by si ale museli při využití v zemích jako Sýrie, Afghanistán a všude kolem pořádně hlídat, protože místní "kozomrdi" by jim je znásilňovali. Na druhou starnu by tak mohli ...Zobrazit celý příspěvek
Ty muly by si ale museli při využití v zemích jako Sýrie, Afghanistán a všude kolem pořádně hlídat, protože místní "kozomrdi" by jim je znásilňovali.
Na druhou starnu by tak mohli navazovat přátelské kontakty s domorodci :))Skrýt celý příspěvek"....v současné konfiguraci nemá pro takový úkol dostatek samostatnosti. Má schopnost chodit v terénu, ale plně pod kontrolou člověka." Ale to přece není možné, vždyť v Sýrii ...Zobrazit celý příspěvek
"....v současné konfiguraci nemá pro takový úkol dostatek samostatnosti. Má schopnost chodit v terénu, ale plně pod kontrolou člověka."
Ale to přece není možné, vždyť v Sýrii přece několik robotů dobilo nějaký kopec! Poprvé v historii!
___
Jsem si jistý že to knowhow (a to je i to že to takhle nepude), nepřijde nazmar. A cena? Ta je relativní. Někdo vyplajzne 42 míčů dolarů za čtyřnohého robotického loudu, jinej vyplajzne 1,2 miliardy korun za OpenCard nebo 38 miliard korun (!) za Blanku...
Kdo je větší trouba?Skrýt celý příspěvekCituji novinky: "Cena za jednoho mezka či mulu pro vojenské účely činí v přepočtu zhruba 80 tisíc korun." Za 42 mega dolarů by jich měly spooooooustu a ještě by jim mrtě ...Zobrazit celý příspěvek
Cituji novinky: "Cena za jednoho mezka či mulu pro vojenské účely činí v přepočtu zhruba 80 tisíc korun."
Za 42 mega dolarů by jich měly spooooooustu a ještě by jim mrtě zbylo na žrádlo. A mimo službu by na nich mohli vozit děti :PSkrýt celý příspěvekKlasickou "konvenční" Mulu používá Bundeswehr v na misích, tuším že i v Afganistánu, někde jsem četl že jsou to zkušenosti Wehrmachtu z Kavkazu. Někdy jsou ty konvenční řešení za ...Zobrazit celý příspěvek
Klasickou "konvenční" Mulu používá Bundeswehr v na misích, tuším že i v Afganistánu, někde jsem četl že jsou to zkušenosti Wehrmachtu z Kavkazu.
Někdy jsou ty konvenční řešení za pětikorunu lepší než hitech řešení.
Němci používají Mulu, Rusové pasové roboty, Israel létajícího mezka ...
http://zpravy.idnes.cz/nemecka... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...