Robotický mezek v námořní pěchotě doběhal
- 29. 1. 2016
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ukončila program robotického dopravního prostředku LS3 (Legged Squad Support System). Program v hodnotě 42 milionů dolarů se ukázal jako nepoužitelný v boji. I když představitelé námořní pěchoty vidí v programu přínos, program je spíše další ukázkou přehnané fixace na technologie Ozbrojených sil Spojených států.
Robotizace armády
Čtyřnohý LS3 vznikl na základě technologického demonstrátoru Big Dog postaveného před téměř devíti lety firmou Boston Dynamics. Úkolem stroje je přenášení zásob, vody nebo munice. Výhodou je, proti kolovým konkurentům, vynikající průchodnost těžkým terénem.
LS3 je jedním z řady amerických programů robotizace vojenských schopností. Například v rámci programu SMSS (Squad Mission Support System) vzniká malé šestikolové vozidlo schopné autonomně převážet náklad, provádět průzkum nebo výhledově zajišťovat palebnou podporu.
Zmínit můžeme také robotický vrtulník K-MAX nebo robotické vozidlo GUSS (Ground Unmanned Support System), které využívá platformu v podobě malého terénního vozidla M1161 ITV.
Robotický dopravní prostředek LS3 byl od počátku výjimečný. Pomocí čtveřice robotických končetin mohl robot doprovázet vojáky na dlouhých patrolách v těžkém terénu - například v lesích. LS3 při testech prokázal schopnost nést až 181 kg (400 liber) nákladu.
Důvodem vývoje LS3 se staly americké zkušenosti s invazí v Iráku a Afghánistánu. Při přesunu americký voják nesl na zádech (včetně zbraně a taktického vybavení) přes 30 kg vybavení, při boji pak přes 20 kg (především munice). Ale výsadkáři při svých akcích nesli na zádech vybavení běžně o hmotnosti 50 kg.
Idea robotického čtyřnohého "poskoka" tak byla správná.
Elektrický robot Spot je velmi tichý, ale unese násobně méně, než jeho benzinový předchůdce LS3; větší foto / Boston Dynamics
Benzinový motor je prostě hlučný
Americká námořní pěchota LS3 testovala v realistických cvičeních. Ukázalo se však, že LS3 trpí jedním zásadním nedostatkem - benzinovým motorem poháněný LS3 je příliš hlučný.
"Mariňáci při testování zpochybnili možnosti robota, kvůli omezením použité technologie," uvedl pro Military.com Kyle Olson, mluvčí námořní pěchoty. "Jednoduše uvedli: ´Robot je tak hlasitý, že prozradí naši pozici.´"
Navíc kromě pronikavého zvuku, který připomíná sekačku na trávu, testování robota ukázalo na závažné technické a taktické problémy. Nároky na servis a opravy komplikovaného robota v polních podmínkách se ukázaly jako příliš vysoké.
Stejně tak se nepodařilo efektivně začlenit z taktického hlediska LS3 do hlídky. Robot byl pro hlídku spíše dalším břemenem, než pomocníkem.
Boston Dynamic na začátku roku 2015, za zbývající peníze od námořní pěchoty, představila možné řešení - elektrického robota Spot. Nový robot měl elektrický pohon a byl řádově tišší. Spot je však menší a unese pouze 20 kg nákladu. Mariňáci přesto otestovali Spota v letošním roce v lesích Quanticu ve Virginii.
"Vidím Spota spíše jako pozemní průzkumný systém," uvedl po testování kapitán James Pineiro z Laboratoří pro vedení války (Warfighting Lab). "Problém ale je, že Spot v současné konfiguraci nemá pro takový úkol dostatek samostatnosti. Má schopnost chodit v terénu, ale plně pod kontrolou člověka."
Robot Spot při testech.
Další fixace na technologie?
V současnosti leží Spot a LS3 ve skladech a neočekává se ani brzké znovu obnovení programu. I když program přišel americké daňové poplatníky na 42 milionů dolarů, údajně byl pro pro námořní pěchotu přínosem.
"Máme tendenci si hrát s věcmi, které působí neskutečné a zvláštně. Učit se z toho je velmi důležité a my se stále učíme," uvedl Olson.
Přesto se vkrádá otázka, zda se nejedná o další příklad technické naivity, hledání absolutní technické nadřazenosti a dokonalého stroje. Příklad si můžeme vzít z ukončeného vzdušného laseru ABL (Airborne Laser) .
Generálplukovníkve výslužbě Trey Obering komentoval vývoj ABL slovy: "Šlo o fixaci na technologie. Bylo to celé o tom 'můžeme to udělat?', nikoliv, 'co bychom měli udělat a jak to operačně nasadit?"
Vývoj LS3 můžeme také spojit se slovy bývalého náčelníka štábu americké armády Ray Odierna.
„Jedním z problémů našich hlavních zbrojních programů v minulosti bylo, že jsme hledali dokonalé vozidlo," říká Odierno. „Tyto požadavky byly tak vysoké, že bylo obtížné je splnit, vývoj trval dlouho a končilo to překročením rozpočtu. Někdy jsme zjistili, že je nemůžeme splnit, bez ohledu na délku nebo cenu vývoje."
Zdroj: Military.com
Související články
Robotický bojovník z Estonska
Estonská firma Milrem na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International ...
- 22.09.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Robotická strážní věž pro ochranu základny
Americká armáda (U.S. Army) na cvičení Network Integration Evaluation 16.1 (NIE 16.1) představila ...
- 01.10.2015
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko rozšiřuje testy bojových robotů
Podle ruských médií v letošním roce ruský vojenský průmysl a armáda rozšíří testování pozemních ...
- 04.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
AirMule: Izraelský zásobovací robot se stává realitou
Rok 2020. Vojáci koaličních sil svádějí těžké boje dům od domu v Mosulu. Rychle dochází munice a ...
- 05.01.2016
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
crusader: neviem či máte úplne správne predstavy o tom ako moderné AI fungujú, už dávno to nefunguje ta, že tam dáte všetky možné scenáre, to sa dalo tak u šachu, nie u riadenia ...Zobrazit celý příspěvek
crusader:
neviem či máte úplne správne predstavy o tom ako moderné AI fungujú, už dávno to nefunguje ta, že tam dáte všetky možné scenáre, to sa dalo tak u šachu, nie u riadenia auta v doprave.
Pricípov AI je veľa, tu máte tie najzaujímavejšie z pohľadu tejto debaty:
Neurónová sieť: Tá sa používa keď chcete povedať čo je na obrázku alebo riešiť CAPTCHA strojom.
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Genetické algorytmi: Tu experimentami hladáme postupne lepšie a lepšie riešenia na našu úlohu, v podstate simulujeme evolúciu.
https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvekCrusader - ano, v Go nehraje nahoda zadnou roli, ale vtip je v tom, ze tech moznosti jak tahnout je tam tolik, ze se to spocitat prakticky neda. Jde o to, ze pokud ma po peti ...Zobrazit celý příspěvek
Crusader - ano, v Go nehraje nahoda zadnou roli, ale vtip je v tom, ze tech moznosti jak tahnout je tam tolik, ze se to spocitat prakticky neda. Jde o to, ze pokud ma po peti tazich pocitac pracovat s 5 biliony moznosti, tak uz jde z jeho pohledu v podstate o nahodu. On nema predpripraveny ten nejlepsi tah s vyhledem na dalsich pet tahu dopredu ale rozhoduje se v te chvili na zaklade predchozich zkusenosti. Cili vpodstate stejne jako clovek. Samozrejme je to zacatek, je taky treba si uvedomit, ze to vse bezi na standardnim hardwaru. Prave UI zalozene na neuronovych sitich bude pravdepodobne potrebovat zcela novou hardwarovou architekturu inspirovanou mozkem.
Jinak SpaceX uz na kabine pro posadku pracuje, Blue Origin taky, i kdyz jenom pro suborbitalni skoky. A k tem raketoplanum, velmi zajimave vypada X-37b americkeho letectva, skoda, ze se o nem prakticky nic nevi. Jinak vesmirne lety ceka velka revoluce velmi brzy, 3D tisk umozni posunout moznosti zase o poradny kus dal, ostatne uz dnes se vyuziva, SpaceX s nim tiskne nektere soucasti motoru.Skrýt celý příspěvekJe to je zasa diskuzia o nicom. Ked vacsina ludi nevie co je UI anglicky AI(RiMr71 preco anglicky? Preco nie rusky alebo japonsky? ). Si to nastudujte. UI je schopne sa ucit a a ...Zobrazit celý příspěvek
Je to je zasa diskuzia o nicom. Ked vacsina ludi nevie co je UI anglicky AI(RiMr71 preco anglicky? Preco nie rusky alebo japonsky? ). Si to nastudujte. UI je schopne sa ucit a a riesit problem. Obycajny program toho neni schopny.
Neviem preco tu pletiete kozmonautiku. Na mesiac sa neleti, lebo to nema zatial ziadny prakticky vyznam. Je to drahe a ludstvu to neprinieslo nic. V podstate islo iba o sutaz medzi ZSSR a USA. USA vyhrali. Teraz je na rade Cina. Ono to nema prakticky vyznam posielat niekam cloveka na Marz alebo mesiac. Viac prieskumu urobia roboticke sondy, automaty. Vsetko to je o prestyzi a ze to dokazeme. Nehovorim ze posielat cloveka do vesmiru je hlupost, ale momentalne sme este na zaciatku. A kozmicky vyskum ma velke prokroky v novych motoroch, materialoch, palivach,atd..
Raketoplany boli slepa ulicka , ale tiez nieco priniesli do kozmonautiky noveho.Skrýt celý příspěvekRiMr Jsem Čech a proto užívám zkratku UI jako umělou inteligenci. A ty soudruhy si nechte od cesty. Kvůli nim jsem nedodělal VŠ a vojnu jsem trávil s krumpáčem a lopatou u ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr
Jsem Čech a proto užívám zkratku UI jako umělou inteligenci.
A ty soudruhy si nechte od cesty. Kvůli nim jsem nedodělal VŠ a vojnu jsem trávil s krumpáčem a lopatou u stavebně silničního vojska jestli víte co to bylo.
Nejvíc druhé za soudruhy označují ti co mají nejvíc másla na hlavě.
O co se snaží Space X - vydělat peníze, to je snad hlavní cíl u soukromé společnosti, nebo se mýlím?Skrýt celý příspěvekZkratka UI se ale používá ve významu Umělá Inteligence, to bych nehrotil.
Jinak má drahá polovina říká, že na to mají dát korbičku – a každá ženská s dětma jim utrhne ruce :-))Zkratka UI se ale používá ve významu Umělá Inteligence, to bych nehrotil.
Jinak má drahá polovina říká, že na to mají dát korbičku – a každá ženská s dětma jim utrhne ruce :-))...když už používáte ty cizí zkratky, tak si v nich udělejte trochu pořádek: UI - User Interface - uživatelské rozhraní AI - Artificial Intelligence - umělá inteligence jinak ...Zobrazit celý příspěvek
...když už používáte ty cizí zkratky, tak si v nich udělejte trochu pořádek:
UI - User Interface - uživatelské rozhraní
AI - Artificial Intelligence - umělá inteligence
jinak je v tom guláš souzi!Skrýt celý příspěvekIrving No a ke kosmonautice. Všechny ty projekty jako Space X, Blue Origin jsou fajn a ukazují možnou cestu především v dopravě nákladů. Jenže jak do toho strčíte člověka, ...Zobrazit celý příspěvek
Irving
No a ke kosmonautice.
Všechny ty projekty jako Space X, Blue Origin jsou fajn a ukazují možnou cestu především v dopravě nákladů. Jenže jak do toho strčíte člověka, musíte posílit bezpečnost a v tom je problém.
U raketoplánů se také předpokládalo, že odhodí hlavní motor, ten se snese na padáku a po kontrole se použije znova. No a samotný raketoplán měl být schopný po kontrole prakticky okamžitého startu. Jenže nakonec nic z toho nebyla pravda.
Motory se znovu použít nedaly, a keramický povrch raketoplánu se prakticky vždy musel celý vyměnit. A navíc nešlo startovat kdykoli jak tvrdila NASA. No a když se něco zanedbalo (i drobnost jako mráz v noci před startem) následoval výbuch a ztráta všech členů osádky raketoplánu.Skrýt celý příspěvekTen váš odkaz je přesně potvrzení toho co jsem psal. Cituji "Go je hra s relativně jednoduchými pravidly, ve které náhoda nehraje žádnou roli". Ano to je dnešní UI, nesmí ...Zobrazit celý příspěvek
Ten váš odkaz je přesně potvrzení toho co jsem psal.
Cituji "Go je hra s relativně jednoduchými pravidly, ve které náhoda nehraje žádnou roli".
Ano to je dnešní UI, nesmí narazit na náhodu.
Samozřejmě proti lidskému mozku bude vždycky ve výhodě rychlostí jakou dokáže analyzovat získaná data.
Ale pokud se s bude daná situace pro UI novinkou, nebude ji schopen správně vyhodnotit a zvolit následný postup.
Lidský mozek je schopen další postup nalézt (i když to třeba nebude nejsprávnější řešení) i v situaci s kterou se nikdy předtím nesetkal. V tom je stále rozdíl mezi UI a mozkem, systém totiž neumí dát příkaz, uděláme to takhle a pak se uvidí, když tak to uděláme jinak, pak by to nebyl systém ale chaos.Skrýt celý příspěvekCruader - dnesni umele inteligencu uz jsou o dost dal - viz treba tady - http://technet.idnes.cz/alphag... . A v kosmonautice je to spis o ...Zobrazit celý příspěvek
Cruader - dnesni umele inteligencu uz jsou o dost dal - viz treba tady - http://technet.idnes.cz/alphag... .
A v kosmonautice je to spis o penezich, za studene valky to byla prestizni zalezitost, uz po pristani na mesici se ten pokrok dost zpomalil, zvlast kdyz bylo jasne, ze se to sovetum nepodari. Dalsi vyrazny pokles financovani pak prisel s koncem studene valky, posledni velky kosmicky program byl vyvoj raketoplanu, od te doby jsme se moc neposunuli. az v posledni dobe zacina byt zase zivo, viz SpaceX, Blue Origin nebo ambice Ciny.Skrýt celý příspěvekjarpe A proč tedy tu umělou inteligenci dosud nemáme? Dnešní náznaky umělé inteligence jsou o tom, že do dostatečně výkonného počítače nacpeme všechny varianty s kterými by se ...Zobrazit celý příspěvek
jarpe
A proč tedy tu umělou inteligenci dosud nemáme?
Dnešní náznaky umělé inteligence jsou o tom, že do dostatečně výkonného počítače nacpeme všechny varianty s kterými by se ona "jakoby UI" mohla setkat a ona v nejlepším případě vyhodnotí nejlepší variantu, kterou použít.
Ale spíše má naprogramované jak se má chovat v určitých případech. Neboli "pokud bude tohle uděláš tohle".
Pokud bude něco, co se nepředpokládalo, neumí zareagovat. Buď zareaguje špatně nebo vůbec.
nyibelungen
Jaký je výrazný pokrok v kosmonautice třeba od roku 1974 (Saljut 4) nebo 1975 Sojuz-Apollo? Sice máme nejmodernější počítače, ale stále máme problém dostat materiál a člověka na oběžnou dráhu kolem Země. A to se odhadovalo, že zhruba v této době poletí pilotovaná mise na Mars.Skrýt celý příspěvekGloton:
Problém je, že oni tu předpověď dělali v době kdy na něco takového nebyly prostředky a stále nejsou.
Na úmělou inteligenci prostředky jsou.
Srovnáváte nesrovnatelné.Gloton:
Problém je, že oni tu předpověď dělali v době kdy na něco takového nebyly prostředky a stále nejsou.
Na úmělou inteligenci prostředky jsou.
Srovnáváte nesrovnatelné.Gloton: Ano, na měsíc nelétáme. Pokud si však tento argument rozeberete, tak zjistíte, že pokrok v astronomii/kosmonautice/etc. každým rokem akceleruje ve většině parametrů. ...Zobrazit celý příspěvek
Gloton:
Ano, na měsíc nelétáme. Pokud si však tento argument rozeberete, tak zjistíte, že pokrok v astronomii/kosmonautice/etc. každým rokem akceleruje ve většině parametrů. Stejně je tomu ji v jiných vědách. Váš argument je však správný v tom, že ne vždy se povede predikovat směr tohoto - ostatně kdo z oněch "měsíčních" prognostiků očekával kapesní počítače výkonější než cokoliv v 1969 :)Skrýt celý příspěveknyibelunger, Sorge-227: jen pánové připomínám, že už po prvních cestách na měsíc, měli optimističtí nadšenci představu, že DNES už budeme létat na měsíc tak, jako létáme třeba do ...Zobrazit celý příspěvek
nyibelunger, Sorge-227: jen pánové připomínám, že už po prvních cestách na měsíc, měli optimističtí nadšenci představu, že DNES už budeme létat na měsíc tak, jako létáme třeba do Tunisu na dovolenou......a zdůvodňovali to stejně :))Skrýt celý příspěvek
Takto si ja predstavujem vylepseneho americkeho mezka:
https://www.youtube.com/watch?...Takto si ja predstavujem vylepseneho americkeho mezka:
https://www.youtube.com/watch?...Gloton: ja som nepisal ze uz existuje UI podobne ludskemu mysleniu. To co ja si predstavujem tu urcite bude, otazka znie kedy a 30-40let vobec nic nieje. Aj keby to trvalo 100 ...Zobrazit celý příspěvek
Gloton: ja som nepisal ze uz existuje UI podobne ludskemu mysleniu. To co ja si predstavujem tu urcite bude, otazka znie kedy a 30-40let vobec nic nieje. Aj keby to trvalo 100 rokov. Existuju rozne urovne UI. Vyvoj UI a robotov ide neskutocne rychlo ku predu. Toyota investuje obrovske ciastky do vyvoja UI a robotov. Google. Firmy ktore vyvijaju pc hry pracuju neustale na UI, ktore mozete vidiet v hernom priestore.Skrýt celý příspěvek
chapu ze jim slo o pruchodnost terénem..ale prijde mi ze treba to vozítko vyvinuté v cesku, bylo tissi jezdilo na elektrinu i na naftu. nosnost byla vetsi a vyvoj stal 100 mene ...Zobrazit celý příspěvek
chapu ze jim slo o pruchodnost terénem..ale prijde mi ze treba to vozítko vyvinuté v cesku, bylo tissi jezdilo na elektrinu i na naftu. nosnost byla vetsi a vyvoj stal 100 mene prostředku..
No snad na amerických fórech dostavají za tu vyhozenou miliardu taky takovou čočku jako tady ACR :))Skrýt celý příspěvekGloton: Vývoj AI, popř. vlastně téměř čehokoliv má exponenciální charakter. Doporučuji tuto sérii článků, autor to bere řádně od podlahy a nevynechá jedinou příležitost rozvést ...Zobrazit celý příspěvek
Gloton:
Vývoj AI, popř. vlastně téměř čehokoliv má exponenciální charakter.
Doporučuji tuto sérii článků, autor to bere řádně od podlahy a nevynechá jedinou příležitost rozvést cokoliv co jemu i čtenáři může být nejasné. Varování: pokud se Vám text zalíbí, tak si nedělejte plány na daný den, délka článků je zničující:)
http://waitbutwhy.com/2015/01/...
http://waitbutwhy.com/2015/01/... Skrýt celý příspěvekSorge-227: UI postupuje spíše než mílovými kroky slepičími pidikrůčky.......to co ty si představuješ, bude reálné možná tak za 30-40let. Plnohodnotná UI je něco diametrálně ...Zobrazit celý příspěvek
Sorge-227: UI postupuje spíše než mílovými kroky slepičími pidikrůčky.......to co ty si představuješ, bude reálné možná tak za 30-40let.
Plnohodnotná UI je něco diametrálně složitějšího, než "robotický automat".Skrýt celý příspěvekdusan: Ano, clovek aktivne zasahuje do riadenia, ale dlho uz nebude. To som predsa napisal že UI vyriesi vase nacrtnute dilema s blondynkou. Autonomne vozidla nebudu vybavene ...Zobrazit celý příspěvek
dusan:
Ano, clovek aktivne zasahuje do riadenia, ale dlho uz nebude. To som predsa napisal že UI vyriesi vase nacrtnute dilema s blondynkou. Autonomne vozidla nebudu vybavene programom, ktory riesi mozne variace problemu. UI je uplne o niecom inom. Sam sa rozhoduje, sam sa uci. Bude mat viac informacii k dispozicii ako clovek za volantom.
To ze to este nepustily do premavky neznamena ze ta technologia neexistuje. Zatial najuspesnejsi je v tomto google. Ked z dopravy zmizne ludsky faktor, tak sa zrychly a zlacnie doprava, nehodovost uz nebude.
Vsetko je prirodzeny vyvoj. UI postupuje milovymi krokmi a je to vsetko otazka casu. Kone sa uz nemozu rovnat sucasnej urovni UI. UI uz davno prekrocilo uroven vycviku zvierat. Buducnost patri UISkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...