První vozidla Tatra pro ukrajinské raketomety Burevij

První vozidla Tatra pro ukrajinské raketomety Burevij
Vozidla Tatra v závodě Šepetivka / Foto: Defense Express (Zvětšit)

Ukrajinský Opravárenský závod Šepetivka získal první tatrovky T815-7 8×8 pro raketomety Burevij ráže 220 mm. Česká Excalibur Army vozidla upravila dle požadavků ukrajinské armády.

Podle ukrajinského portálu Defense Express ukrajinská armáda od české Excalibur Army nakoupila 16 vozidel. Tento počet postačí k vybudování raketového oddílu se dvěma bateriemi (2×8). Závod Šeptvika provede instalaci raketové nástavby Burevij, která je dílem Ústředního výzkumného ústavu pro vyzbrojování a vojenskou techniku Ozbrojených sil Ukrajiny.

Burevij je v podstatě domestikovaný sovětský raketomet BM-27 Uragan. Burevij může použít originální rakety s doletem 36 kilometrů. Ukrajinská Státní konstrukční kancelář Južnoje v rámci programu Tajfun-2 pro raketomet také vyvinula nové rakety s doletem 65 kilometrů.

Tatrovky mají čtyřmístnou pancéřovanou kabinou, zřejmě od firmy Excalibur Army (EA). Kabina má ale jiný tvar než obrněné tatrovky dodávané do Armády ČR nebo pro ukrajinský pobřežní raketový systém Neptun. EA vyrábí pancéřové kabiny s balistickou odolností Level 2 podle STANAG 4569. V ČR pancéřové kabiny pro tatrovky vyrábí EA a TDV (Tatra Defence Vehicles).

Kabina má mohutný nárazník a nad čelním sklem tři přídavné světlomety. Uvnitř kabiny jsou speciálně vyhrazená místa pro osobní výzbroj vojáků a pro zástavbu systémů řízení palby, navigace a komunikace.

Raketový systém Neptun na podvozcích Tatra

Vozidlo pohání motor (zřejmě Tatra) o výkonu 300 kW. Šestistupňová automatická převodovka je od firmy Allison.

Burevij má moderní systém řízení palby a je napojen do jednotného informačního systému řízení a vedení boje. Raketomet, resp. místo řízení palby baterie, tak může digitálně přijímat informace z moderních průzkumných systémů, včetně on-line obrazu a pozice cílů z průzkumných dronů, jako je například ukrajinský Bayraktar TB2.

Ukrajina se rozhodla veškeré své dělostřelecké a raketové systémy umístit na jednotný podvozek Tatra. Český podvozek Ukrajinci využijí minimálně u pobřežního raketového systému Neptun, radiolokátoru Mineral-U a u raketometů Burevij a Vilha. Tatrovácký podvozek navíc využívají houfnice DANA-M2 zavedené v ukrajinské armádě.

Před pár dny ukrajinské ministerstvo obrany objednalo druhý raketový oddíl Neptun (19 vozidel). Mezitím firma Luč dokončuje výrobu první oddílu Neptun – s jeho předáním ukrajinské armádě se počítá v prvním čtvrtletí příštího roku.

Podle Olega Korostelova, šéfkonstruktéra a generálního ředitele firmy Luč, kyjevská firma dokáže vyrábět až tři oddíly Neptun ročně. V současné době také probíhají jednání o možném prodeji raketových systémů Neptun se čtyřmi zahraničními zákazníky.


Radarový komplex Mineral-U na podvozku Tatra; větší foto / Foto: Ukroboronprom

S kompletem Neptun bude spolupracovat radar Mineral-U. Ten podle koncernu Ukroboronprom umí detekovat a klasifikovat povrchové objekty na vzdálenost až 500 až 600 kilometrů díky pasivnímu kanálu. Další průzkum lze provádět pomocí aktivního kanálu

Korostelov také oznámil brzký konec státních zkoušek raketometu Vilha-M ráže 300 mm, což je modernizovaná obdoba raketometu BM-30 Směrč. Luč vyvíjí pro tento raketomet nové naváděné rakety s doletem 110 kilometrů.

Kromě toho podle ukrajinských médií na tatrovácký speciální podvozek 10×10 bude přesunut také takticko-operační raketový systém Sapsan s dosahem až 480 kilometrů. Ukrajinská média zveřejnila fotografii, kde lze ve výřezu vidět nákres Tatrovky 10×10 s pancéřovou kabinou.

Ukrajinci zvolili vozidla Tatra 815-7 8×8 mimo jiné díky velké nosnosti (24,5 tuny). Kopřivnická TATRA TRUCKS se navíc soustředí na malosériovou výrobu speciálních nákladních vozidel, které lze velmi rychle upravit podle požadavků zákazníka.

Zdroj: Defense Express

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ukrajina otestovala rakety Vilha s doletem 300 km

Před několika dny ukrajinská armáda otestovala novou taktickou raketu země-země Vilha s doletem 300 ...

Ukrajinský raketomet Burevij ráže 220 mm na podvozku Tatra

Ukrajinský Šepetivský opravárenský závod, společně s domácím ministerstvem obrany, provedl ostré ...

Ukrajinský raketový oddíl RK-360MT Neptun na podvozcích Tatra

Oleg Korostelov, hlavní inženýr ukrajinské konstrukční kanceláře Luč, se v pořadu Security ...

Ukrajina: Úspěšná houfnice DANA M2 a česká 100mm dělostřelecká munice

Podle ukrajinského portálu Defence Express česká samohybná kolová houfnice DANA M2 ráže 152 mm ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jan Grohmann
    18:47 26.12.2021

    Nové informace o ukrajinském výrobci KrAZ
    https://defence-ua.com/people_...

    Nové informace o ukrajinském výrobci KrAZ
    https://defence-ua.com/people_...

  • JaHoDa
    13:14 25.12.2021

    Paradoxně doufám, že to Vladimír vyhrotí tak, že si naši političtí představitelé (ale i voliči) uvědomí, jak duležitá je energetická nezávislost na CCCP. Ukrajina to nyní ...Zobrazit celý příspěvek

    Paradoxně doufám, že to Vladimír vyhrotí tak, že si naši političtí představitelé (ale i voliči) uvědomí, jak duležitá je energetická nezávislost na CCCP. Ukrajina to nyní každopádně prohraje..ať už politicky nebo vojensky, nicméně nám by to mělo dát směr a myšlení na dalších deset let. Ruku v ruce s tím by měla jít stejná snaha o surovinové nezávislosti na Číně. Pokud by šli věci úplně na dřeň a vzájemně bychom si přestali obchodně rozumět, naše demokratická společenství se rozloží určitě rychleji než ty jejich autoritářské. A to oni ví.Skrýt celý příspěvek

    • Eiffelos
      13:52 26.12.2021

      Proč by měla Já prohrát ? To není vůbec jisté, záleží na mnoha faktorech a mnozí zahraniční komentátoři a analytici spíše píší , že na to nakonec doplati Rusko a bude to znamenat ...Zobrazit celý příspěvek

      Proč by měla Já prohrát ? To není vůbec jisté, záleží na mnoha faktorech a mnozí zahraniční komentátoři a analytici spíše píší , že na to nakonec doplati Rusko a bude to znamenat rozpad Ruska a konec Putina...Skrýt celý příspěvek

    • Spalda
      07:53 27.12.2021

      Tak zejména ta prohra z CCCP bude opravdu zdrcující... Mmch, kdy naoodked ste se podival do kalendáře?

      Tak zejména ta prohra z CCCP bude opravdu zdrcující... Mmch, kdy naoodked ste se podival do kalendáře?

      • Jura99
        16:45 27.12.2021

        nevíte, že před týdnem hrál CCCP hokej na Euro Hockey Tour ?

        nevíte, že před týdnem hrál CCCP hokej na Euro Hockey Tour ?

  • Miroslav
    18:02 23.12.2021

    Nové informácie o novom podniku Tatry na ...Zobrazit celý příspěvek

    Nové informácie o novom podniku Tatry na Slovensku

    https://www.cas.sk/clanok/2622... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    17:42 23.12.2021

    Belgická armáda si k objednávce na 879 nákladních automobilů DAF CF s náhonem na všechny kola (což jsou Tatry Phoenix) doobjednalo i devět tahačů 8x8. Že by budoucí náhrada za ...Zobrazit celý příspěvek

    Belgická armáda si k objednávce na 879 nákladních automobilů DAF CF s náhonem na všechny kola (což jsou Tatry Phoenix) doobjednalo i devět tahačů 8x8. Že by budoucí náhrada za 815VT?
    https://bigtruck.nl/nieuws/ite... Skrýt celý příspěvek

    • Charfi
      00:24 24.12.2021

      Popravdě moc nechápu, proč je DAF CF, respektive Tatra Phoenix naší armádou tak přehlížená. Nemyslím, že je ideální dávat všechno na Tatry Force, ještě k tomu ve většině případů s ...Zobrazit celý příspěvek

      Popravdě moc nechápu, proč je DAF CF, respektive Tatra Phoenix naší armádou tak přehlížená. Nemyslím, že je ideální dávat všechno na Tatry Force, ještě k tomu ve většině případů s úplnou absencí balistické ochrany. Nemluvě o těch směšných počtech nově nakupovaných náklaďáků. Phoenixy by mohly tvořit jádro, doplněny Force se specializovanýma nástavbama… Ale na logistiku se kašle.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        08:25 24.12.2021

        Ak už niečo mimo Tatry, tak radšej MAN, prípadne Iveco

        Ak už niečo mimo Tatry, tak radšej MAN, prípadne Iveco

        • skelet
          11:42 24.12.2021

          DAF CF pro belgickou armádu jsou Tatry. Paradoxně Nizozemska armáda odebírá přímo Tatry.

          DAF CF pro belgickou armádu jsou Tatry. Paradoxně Nizozemska armáda odebírá přímo Tatry.

  • Laci
    16:48 23.12.2021

    Jsem rád, že CZE dodává UKR vojenskou techniku a je mi jasné, že by bylo fér (v rámci dobrých vztahů, ale i jako podpora tamnějšího vojenskýho průmyslu), kdyby CZE i něco nakoupilo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem rád, že CZE dodává UKR vojenskou techniku a je mi jasné, že by bylo fér (v rámci dobrých vztahů, ale i jako podpora tamnějšího vojenskýho průmyslu), kdyby CZE i něco nakoupilo od UKR.

    Proto otázka pro zdejší veřejnost: Jakej UKR vojenskej produkt by byl pro AČR vhodnej, kterej by dobře vstřebala a kterej by nezaostával za konkurencî?Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      17:04 23.12.2021

      Bohužel žádný. ČR si nemůže dovolit investovat omezené zdroje do systémů že země u níž není ani jisté, že bude v současné podobě za pár týdnů existovat. A přitom by stačilo ...Zobrazit celý příspěvek

      Bohužel žádný. ČR si nemůže dovolit investovat omezené zdroje do systémů že země u níž není ani jisté, že bude v současné podobě za pár týdnů existovat. A přitom by stačilo relativně málo. Jinak by třeba ty raketomety stály za úvahu.Skrýt celý příspěvek

      • padre
        19:37 23.12.2021

        Historie nás poučila ,že to ,že bude za pár týdnů existovat není nikdy jisté u žádné země….nakonec nemusíme chodit daleko….:-)

        Historie nás poučila ,že to ,že bude za pár týdnů existovat není nikdy jisté u žádné země….nakonec nemusíme chodit daleko….:-)

        • Nesher
          20:07 23.12.2021

          Já z toho žádnou radost nemám. Bohužel žádnou vůli na Západě jak opravdu Ukrajině pomoc před invazí stepních barbarů ze Severní Asie nevidím. Navíc ty omezené kapacity, které UA má ...Zobrazit celý příspěvek

          Já z toho žádnou radost nemám. Bohužel žádnou vůli na Západě jak opravdu Ukrajině pomoc před invazí stepních barbarů ze Severní Asie nevidím. Navíc ty omezené kapacity, které UA má potřebuje sama pro sebe. A my co se nákupu výzbroje týče, musíme hrát na jistotu.
          A jsem moc rád, že je ČR jedna z mála západních zemích, např. spolu s Litvou a USA, která Ukrajině alespoň nějaké zbraně prodává. Bohužel my to nevytrhneme. A přitom stačí tak málo, přesunout pár praporů z relevantních zemí (tedy těch silných) někam ke Kyjevu a dát mužikům najevo, že to myslíme vážně. A Rusáci ustoupí, ostatně jako vždy když se na ně jde sílou. Jako barbaři totiž ničemu jinému nerozumí.Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            21:16 23.12.2021

            Jakou vůli? Moc by mě zajímalo, jak by jsme měli reagovat a co udělat. Jen teď ukázal Ivan, že utáhne kohoutky a uvidíme zač je toho loket. Boužel si stupidní Západ buduje ...Zobrazit celý příspěvek

            Jakou vůli? Moc by mě zajímalo, jak by jsme měli reagovat a co udělat. Jen teď ukázal Ivan, že utáhne kohoutky a uvidíme zač je toho loket. Boužel si stupidní Západ buduje energetiku a výrobu tepla závislou na Rusku. Navíc, jak by jsme k té pomoci měli přistoupit? Ukrajina není v NATO, není v EU, prozatím je armáda na ruské straně...U hranic shromáždil nevídanou sílu. Kdyby jsme jim chtěli pomoct vojensky, tak není čas. Jak by jsme rozjeli nějaké manévry, tak by zaútočil hned.
            Putin už teď vyhrál, protože ví, že se nám nic dělat ani nechce a stejně nemůžeme a v případném konfliktu by jsme prohráli. Musely by silně zasáhnout i USA a to je se dostáváme na dost tenký led. Amíkům je nějaká Ukrajina kdesi na konci světa u pr.... Pokud to je něčí problém, tak Evropy.
            Když se Krym řešil trapnými sankcemi, tak už tehdy Putin věděl, že za pár let si Ukrajinu vezme celou. A teď se mu díky nedostatku plynu naskytla geniální příležitost.Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            21:30 23.12.2021

            To přeháníš Neshere. Zbytečné ty Rusáky přeceňuješ. Podle mě by úplně stačilo mobilizovat 100-150 udatnych Nesherů z českých hospod a pivníc plus pár desítek elitních pražských ...Zobrazit celý příspěvek

            To přeháníš Neshere. Zbytečné ty Rusáky přeceňuješ. Podle mě by úplně stačilo mobilizovat 100-150 udatnych Nesherů z českých hospod a pivníc plus pár desítek elitních pražských Pepiků zocelenych placáním holek po zadku na Václaváku a Rus se v děsu zastaví až za Uralem a ty zbabelejsi až na Kamcatce ......a kdyby se přidalo par bratrských Jánošíků tak je to ložený ......
            Vesele Vánoce přeji redakci a všem diskutérům :-)Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            21:55 23.12.2021

            Poly Rus utáhne kohoutky a chcípne hlady. Ten plyn je to jediné čím je ten barbaristán pro svět zajímavý. Severní Asie blafuje, oni do války nikdy nepůjdou. Vědí, že je to zcela ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly
            Rus utáhne kohoutky a chcípne hlady. Ten plyn je to jediné čím je ten barbaristán pro svět zajímavý. Severní Asie blafuje, oni do války nikdy nepůjdou. Vědí, že je to zcela mimo jejich síly. Jak říkám, pár praporů západních vojáků u Kyjeva a barbaristán to odtroubí.

            Clinabanarius
            Koukám typický stepní barbar, argument nemá, tak začne urážet. Co také čekat od mužika, že?Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            07:36 24.12.2021

            Klasický Clibanarius. To je ten co do svých příspěvků nedává žádné emoce jen tvrdá fakta jak sám o sobě tvrdí. Takže tento příspěvek je rovněž plný faktů a věcné diskuze...

            Klasický Clibanarius. To je ten co do svých příspěvků nedává žádné emoce jen tvrdá fakta jak sám o sobě tvrdí. Takže tento příspěvek je rovněž plný faktů a věcné diskuze...

          • The88
            17:54 24.12.2021

            Nez se dostanu hloubeji k tematu, zaujalo me to o barbarech: ¿proc jsou Ukrajinci mene barbari, nez Rusove? Bordel je tam spis vetsi, nez mensi... Ted k podstate veci - casto se ...Zobrazit celý příspěvek

            Nez se dostanu hloubeji k tematu, zaujalo me to o barbarech: ¿proc jsou Ukrajinci mene barbari, nez Rusove? Bordel je tam spis vetsi, nez mensi...

            Ted k podstate veci - casto se tu rika, ze obsazenim Krymu a podporou povstani v Donbasu Putin ziskal poloostrov, ale ztratil Ukrajinu. Ale co kdyz ji, podle vlastniho nazoru, ztratil uz Majdanem? Proste videl, ze prohral, tak se rozhodl prohrat "dustojneji"? Cili, ze neslo o strategickou chybu, nybrz z nouze ctnost. Proto bych vnimal soucasne "cervene cary" spis jako znamku rezignace na UA, nez pripravu na okupaci. Proste RU ma na hranicich zneprateleny stat a chce se pojistit, ze se UA nestane hlavnim protiruskym "stvacem" v NATO.Skrýt celý příspěvek

          • Flader
            21:19 24.12.2021

            Najväčším protiruským štváčom je sú samotný vrcholní predstavitelia Ruska a ich rétorika.

            Najväčším protiruským štváčom je sú samotný vrcholní predstavitelia Ruska a ich rétorika.

          • Poly
            23:32 24.12.2021

            Nesher Nechápu proč se stále šíří bajky o tom, jak Rusko prostě nemá šanci bez plynu. Zajisté, začali by rychle chudnout, ale na to jsou zvyklí. Jenže jak dlouho vydrží aktuálně ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Nechápu proč se stále šíří bajky o tom, jak Rusko prostě nemá šanci bez plynu. Zajisté, začali by rychle chudnout, ale na to jsou zvyklí. Jenže jak dlouho vydrží aktuálně prázdné a poloprázdné zásobníky plynu v EU? Zima teprve začíná a pokud by Ivan zastavil kohoutky právě teď, tak tu do dvou měsíců začnou chcípat lidi ve velkém.
            Power of Siberia už je naplněný plynem a během roku 2022 bude spuštěn, takže Putin získá solidní bakšiš z Číny.
            Pořád žijete kdesi v naivních devadesátkách s Jelcinovým Ruskem. Putin může zcela paralyzovat celou Evropu, pokud to bude zapotřebí. Evropa totiž spotřebuje mnohem více plynu než kdy dříve. Odstavilo se dost elektráren, tepelné se ekologizují plynofikací, plynofikovaly se masivně obce, plyn je ekologickým tepelným zdrojem v továrnách a je dokonce podporován dotacemi.
            Pokud by Putin zašel do extrémů, tak mrtvých bude víc než kolik by bylo z nějaké menší války. Stačí si vybrat vhodnou dobu - leden/únor/březen. Pokud zaútočí na Ukrajinu tak my tu budeme držet hubu a krok, protože nebude na výběr.
            Pro představu, kouknu se z okna a vidím celý obří komplex továren - vytápí ho 4 jednotky každá po 6 MW (vyrábí i elektřinu) a kotelna je záložní na plyn. Nemocnice je vytápěna plynem bez zálohy jiným energetickým zdrojem, teplárna má 2 jednotky po 7 MW,...já mám plynový kotel a všechny byty v domě taky. Uhlí už tu ve městě nikdo nemá.
            Během posledního uzavírání kohoutků jsme měli plné zásobníky a menší spotřebu. Nyní mámě větší spotřebu a zásobníky v ČR plné z poloviny. A ty v Německu jsou na tom přinejlepším stejně.Skrýt celý příspěvek

          • Laci
            00:53 25.12.2021

            Poly:
            Bajky jsou o zvířatech.
            Rusové nejsou zvířata.
            Prosím o trochu úcty k těm zvířatům. Narozdíl od Rusů má existence zvířat na planetě nějaký racionální důvod.
            Děkuji :D

            Poly:
            Bajky jsou o zvířatech.
            Rusové nejsou zvířata.
            Prosím o trochu úcty k těm zvířatům. Narozdíl od Rusů má existence zvířat na planetě nějaký racionální důvod.
            Děkuji :D

          • The88
            01:11 25.12.2021

            Poly: nechapu, kde se bere vase vira v ochotu Rusu vytrvale chudnout... Zavirani plynovych kohoutu je takovy medialni postulat, ktery ale z oficialnich mist v RU nikdy nezaznel. ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly: nechapu, kde se bere vase vira v ochotu Rusu vytrvale chudnout...

            Zavirani plynovych kohoutu je takovy medialni postulat, ktery ale z oficialnich mist v RU nikdy nezaznel. Rusko chce prodavat a chce byt dulezitym dodavatelem. Dodava mu to politickou vahu, devizy a plni kapsy Putinova okoli. A aby si tu pozici udrzeli, musi byt duveryhodnym dodavatelem. Ostatni vazby RU na EU a USA uz jsou od roku 2014 velmi umensene a "ztrata Ruska" pro Zapadni firmy uz by nevyvolala zadnou politickou bouri.Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            10:10 25.12.2021

            The88 "proc jsou Ukrajinci mene barbari, nez Rusove?" Nenazýval bych to barbarstvím, ale naprosto jiným způsobem života. Ať prostě chcete sebevíc, Ukrajina je blíže Evropě než ...Zobrazit celý příspěvek

            The88
            "proc jsou Ukrajinci mene barbari, nez Rusove?"
            Nenazýval bych to barbarstvím, ale naprosto jiným způsobem života. Ať prostě chcete sebevíc, Ukrajina je blíže Evropě než drtivá většina Ruska. Ono se to nezdá, ale krom té evropské části Ruska je ta země úplně jinde. Dokonce jde pozorovat poměrně velké rozdíly i mezi Kaliningradskou oblastí a zbytkem země, i tam žijí lidé jinak.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:16 25.12.2021

            Nesher Chcete spoléhat na to, že se z pouhé přítomnosti "pár praporů" rusové vzdají? Čím ty prapory budou vyzbrojeny a kdo je tam pošle? Myslíte si, že se rus lekne pár praporu T ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Chcete spoléhat na to, že se z pouhé přítomnosti "pár praporů" rusové vzdají?
            Čím ty prapory budou vyzbrojeny a kdo je tam pošle? Myslíte si, že se rus lekne pár praporu T 72M4CZ nebo Leopardů? Jedině poláci mohou dát něco dohromady, ale ti si nemohou to málo co mají poslat na východ Ukrajiny a nechat to doma bez obrany, když tam mají Kaliningrad a Bělo-rusko. Zbytek armád NATO existuje pouze na konferencích a v tabulkách.
            Celou dobu od roku 2014 jsme v takové pozici, že rus je o krok napřed. V ten moment, kdy zjistí, že se v NATO začínají připravovat nějaké prapory schopné boje s ruskou armádou, tam rus vtrhne a vy nestihnete techniku ani přesunout k hranicím Ukrajiny.
            NATO a EU na to prostě ve stávající situaci nemá. A reálně nejspíše ani nemá plány co a jak v takové situaci provést. Oproti tomu rus předvedl už v roce 2014, že krizové plány na podporu vlastních jednotek dislokovaných na Krymu měl. A dokonce tam jeho "zeleným mužíčkům" pomáhala místní krymská domobrana. Reálně se můžeme zkusit podívat do minulosti, na knihu Od Donu k Dněpru od Davida Glantze.Skrýt celý příspěvek

          • Flader
            12:37 25.12.2021

            A Čína bude určite od Ruska nakupovať za tržné ceny ak bude jediným odberateľom... Ak Rusko pretrhá ekonomické väzby na Európu, tak sa stane len surovinovou kolóniou Číny.

            A Čína bude určite od Ruska nakupovať za tržné ceny ak bude jediným odberateľom... Ak Rusko pretrhá ekonomické väzby na Európu, tak sa stane len surovinovou kolóniou Číny.

          • Nesher
            16:24 25.12.2021

            Poly Protože to nejsou bajky. I v tom barbarském Rusku platí nějaká nepsaná "společenská smlouva", tady konkrétně zní "Putin a jeho gangsteři si mohou vraždit a krást dle libosti, ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly
            Protože to nejsou bajky. I v tom barbarském Rusku platí nějaká nepsaná "společenská smlouva", tady konkrétně zní "Putin a jeho gangsteři si mohou vraždit a krást dle libosti, ale nebudeme mít hlad" Což je přesně to co by nastalo pokud Severní Asie zavře kohoutky. A ve chvíli kdy nemá Ivan ani na pohanku, tak zjistí, že tu Ukrajinu vlastně nepotřebuje.

            Theo
            Například proto, že Ukrajina nikoho neohrožuje, taky proto, že se sice pomalu a s chybami snaží z toho asijského bahna vybřednout. Kdežto mužik si v něm libuje.

            Flanker
            Protože by to znamenalo válku se Západem? Mužik si vždy troufne jen na slabšího a vždy když se na něj jde silou, tak couvne. Rusové se obecně přeceňují, jsou to v podstatě stepní barbaři, útočí jen když cítí slabost.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            16:42 25.12.2021

            Poly: takto ale byznys nefunguje. Kdyz Rusko zavre kohoutky, stane se neduveryhodne, porusi zavazky. Celkem se da odhadnout, kam si takoveho prtnera zaradi trh a kolik kaskaderu se ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly: takto ale byznys nefunguje. Kdyz Rusko zavre kohoutky, stane se neduveryhodne, porusi zavazky. Celkem se da odhadnout, kam si takoveho prtnera zaradi trh a kolik kaskaderu se na Rusko odberatelsky obrati.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:51 25.12.2021

            Nesher
            Každý se vojensky angažuje jen ve dvou případech, buď z pocitu nadřazenosti nebo když má pocit zahnání do kouta.
            To není žádnou výsadou barbarů.

            Nesher
            Každý se vojensky angažuje jen ve dvou případech, buď z pocitu nadřazenosti nebo když má pocit zahnání do kouta.
            To není žádnou výsadou barbarů.

          • Nesher
            11:48 26.12.2021

            Flanker Barbarství není jen o ohrožování sousedů, byť to dnes dělají jen ty méně civilizované země, to je o stavu společnosti jako takové a snaze to změnit. V Rusku si v tom ...Zobrazit celý příspěvek

            Flanker
            Barbarství není jen o ohrožování sousedů, byť to dnes dělají jen ty méně civilizované země, to je o stavu společnosti jako takové a snaze to změnit. V Rusku si v tom bahně libují.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            15:34 26.12.2021

            flanker.jirka: to je nějak málo motivů pro vojenskou akci. Přinejmenším, kromě zmíněného "pocitu nadřazenosti" (tj. útočná válka) a "zahnání do kouta" (tj. preventivní válka) mě ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: to je nějak málo motivů pro vojenskou akci. Přinejmenším, kromě zmíněného "pocitu nadřazenosti" (tj. útočná válka) a "zahnání do kouta" (tj. preventivní válka) mě napadají další dva a zřejmě běžnější - obrana po útoku (tj. jsem napaden, bráním se) a pomoc spojenci (tj. nikdo mě sice neohrožuje, ale jdu pomoc napadenému)Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            08:50 27.12.2021

            Jura99 "obrana po útoku" - tedy po napadení, toto beru právě tak, že vás někdo zažene do kouta a nezbývá vám nic než se bránit. Pomoc spojenci je už druhotný impuls k tomu vést ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99
            "obrana po útoku" - tedy po napadení, toto beru právě tak, že vás někdo zažene do kouta a nezbývá vám nic než se bránit.
            Pomoc spojenci je už druhotný impuls k tomu vést boj, musíte se podívat na důvod toho, proč máte spojenci pomáhat? Zda byl spojenec napaden, nebo zda on sám je například útočníkem pouze z toho důvodu, že si tímto způsobem tvoří svou zahraniční politiku vůči slabším státům.Skrýt celý příspěvek

          • Badysak
            16:14 27.12.2021

            Ukraina na Rusko útočí, že jí nemáme pomáhat? Nebo snad snaha o lepší život s vlastní volbou je ohrožování Ruska, že to musí vyhrožovat západu?

            Ukraina na Rusko útočí, že jí nemáme pomáhat? Nebo snad snaha o lepší život s vlastní volbou je ohrožování Ruska, že to musí vyhrožovat západu?

    • Fous
      18:42 23.12.2021

      Pro nás by se nabízela koupě tanků Oplot-M, ideálně v spolupráci s CZ firmami a technologiemi. Bohužel Ukrajina momentálně nezvládá vyrábět tanky ani pro zákazníky ani pro sebe, ...Zobrazit celý příspěvek

      Pro nás by se nabízela koupě tanků Oplot-M, ideálně v spolupráci s CZ firmami a technologiemi. Bohužel Ukrajina momentálně nezvládá vyrábět tanky ani pro zákazníky ani pro sebe, takže se nejedná o reálnou věc. Každopádně modernizovaný Oplot-M by se svojí koncepcí hodil jako náhrada našich T72M4CZ, ideálně pokud by od nich převzal SŘP a další vyspělejší technologie. To je ovšem pouze má fantazie.Skrýt celý příspěvek

      • dusan1
        21:24 23.12.2021

        Oplot-M je z pohľadu ukrajinskej armády zbytočný projekt. Má predsa stovky tankov modernizovateľných za omnoho nižšie náklady čo i postupne robí. Ak sa Oplot-M "utrasie" - čo ...Zobrazit celý příspěvek

        Oplot-M je z pohľadu ukrajinskej armády zbytočný projekt. Má predsa stovky tankov modernizovateľných za omnoho nižšie náklady čo i postupne robí.

        Ak sa Oplot-M "utrasie" - čo sľubujú Ukrajinci po "ukrajinizácii" ruských komponentov, tak by ho zaviedli len ako podmienku pre export.

        Ak by však Oplot-M tak by musel uspieť s nejakým partnerom niekde v chudobnejších krajinách, kde by skôr ocenili nižšiu hmotnosť a pomerne priaznivú cenu, ako absolútne výkony, lebo predsa len tanková technika sa "rozbehla" a nedá a očakávať, že Ukrajinci sami budú schopní držať krok so svetom samostatne.Skrýt celý příspěvek

    • IS-3
      10:07 24.12.2021

      An-70 :-)

      An-70 :-)

      • SYN_
        11:53 25.12.2021

        Tak to bohužel... na 99% neklapne.
        Ale tehdy když o něm ještě uvažovali Němci tak to vypadalo nadějně...

        Tak to bohužel... na 99% neklapne.
        Ale tehdy když o něm ještě uvažovali Němci tak to vypadalo nadějně...

    • flanker.jirka
      10:24 25.12.2021

      Laci Pokud by bylo na Ukrajině dlouhodobě stabilní politické a hospodářské prostředí, tak už si tam dávno investroři sami cestu našli. Nejen ve zbrojním, ale i v ostatních ...Zobrazit celý příspěvek

      Laci
      Pokud by bylo na Ukrajině dlouhodobě stabilní politické a hospodářské prostředí, tak už si tam dávno investroři sami cestu našli. Nejen ve zbrojním, ale i v ostatních segmentech hospodářství. Nutnost měnit adresáty úplatků a říkejte tomu třeba dotace, nebo hospodářská pomoc) po každých jejich volbách tu stabilitu za 30 let nepřinesla.Skrýt celý příspěvek

      • lorgarius
        11:15 25.12.2021

        oni si aj cenu nachadzaju - povedzme nakup pody roznymi polnohospodarskymi koncernami, alebo vyroca kablovych zvazkov pre automotive Yazaki presunulo cast vyroby na Ukrajinu, ci ...Zobrazit celý příspěvek

        oni si aj cenu nachadzaju - povedzme nakup pody roznymi polnohospodarskymi koncernami, alebo vyroca kablovych zvazkov pre automotive Yazaki presunulo cast vyroby na Ukrajinu, ci jedna "cesko/slovenska" investicna skupina, ktora sa zapojila do jednani o privatizacii Kryvorizstalu, aj ked to by bolo pre nich podla mna prilis velke susto. bohuzial ukrajina az teraz zaziva 90roky - fond narodneho majetku, divoke privatizacie, neschopna korupciou prezrata administrativa a k tomu vojna.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        12:42 25.12.2021

        kdo by chtěl více investovat do státu, který má zamrzlou občanskou válku a jehož soused neustále hrozí invazí?

        kdo by chtěl více investovat do státu, který má zamrzlou občanskou válku a jehož soused neustále hrozí invazí?

        • flanker.jirka
          16:03 25.12.2021

          skelet Máte pravdu, ale do roku 2014 tam žádná "zamrzlá občanská válka" nebyla. A přece to nejlepší co na Ukrajině bylo prchalo za prací do zahraničí, protože hospodářské prostředí ...Zobrazit celý příspěvek

          skelet
          Máte pravdu, ale do roku 2014 tam žádná "zamrzlá občanská válka" nebyla. A přece to nejlepší co na Ukrajině bylo prchalo za prací do zahraničí, protože hospodářské prostředí a perspektivy tam byly prakticky stejně "stabilní" jako po roce 2014.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      04:57 26.12.2021

      Raketový systém Vilcha.

      Raketový systém Vilcha.

      • liberal shark
        05:05 26.12.2021

        A mozna i Hrim.

        A mozna i Hrim.

    • Jilex
      10:12 26.12.2021

      Hodil by se nám i nový protiletadlový systém RK- 10, nástupce Strely - 10 s dostřelem až 12 km.
      https://www.youtube.com/watch?...

      Hodil by se nám i nový protiletadlový systém RK- 10, nástupce Strely - 10 s dostřelem až 12 km.
      https://www.youtube.com/watch?...

  • Jura99
    15:00 23.12.2021

    o kousek peknejsi dizajn te nove kabiny. Fajn, ze Tatra dal dodava Ukrajine.

    o kousek peknejsi dizajn te nove kabiny. Fajn, ze Tatra dal dodava Ukrajine.

Načítám diskuzi...