První oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata

Foto: Tank T-14 Armata se zamaskovanou dělovou věží; větší foto / Ministerstvo obrany Ruské federace
Tank T-14 Armata se zamaskovanou dělovou věží; větší foto / Ministerstvo obrany Ruské federace

Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo první oficiální fotky ruského tanku T-14 Armata a dalších obrněných vozidel. Většina nové techniky však byla částečně maskovaná plachtou. Přesto fotky dávají věrnou představu o nové generaci ruských obrněných vozidel

Tank i další vozidla byla vyfocená při nácviku vystoupení konané na Rudém náměstí 9. května při příležitosti ruského Dne vítězství. Mezi více než stovkou vozidel uvidíme na Rudém náměstí také deset tanků T-14 Armata. Viděné tanky T-14 a bojová vozidla T-15 však nejsou sériové stroje, ale „pouze" testovacími vozidly určenými pro vojenské vývojové testy.

Co o tanku zatím T-14 víme? Výzkumné a analytické centrum Foreign Military Studies Office (FMSO) americké armády ve studii Operational Environment Watch, využívající otevřené zdroje, zveřejnilo základní charakteristiky tanku T-14.

Defilé tanků T-14 Armata

Vozidlo pohání dieselový motor se špičkovým výkonem 1100 kW (1500 koní). Ovládání věže a dělá je plně elektrické. Posádku tanku tvoří dvojčlenná nebo trojčlenná posádka sedící vedle sebe v oddělených pancéřových kapsách. Tank dokáže v případě nouze ovládat pouze dvojčlenná posádka.

Detekční vzdálenost T-14 je odhadována na méně než 5000 metrů, schopnost ničit cíle na vzdálenost až 8000 metrů (pomocí řízených střel). Zásoba munice je 45 kusů, rychlost střelby až 12 ran za minutu. Nová hlaveň lépe odolává tepelnému namáhaní, je tedy při dlouhodobé střelbě přesnější.

Těžké pásové obrněné vozidlo T-15 využívá podvozek Armata, ale motor je umístěn v přední části. Všimněte si mohutných odnímatelných bloků reaktivního pancéřování na čele a bocích korby.

Maximální rychlost je mezi 80 až 90 km/h, dojezd kolem 500 km. Hmotnost tanku se odhaduje kolem 50 tun. Podvozek je schopen však snést zatížení až 65 tun a poskytuje tak dobrý základ pro budoucí modernizace.

Úroveň pancéřové ochrany není známa. Tank T-14 však získá aktivní systém ochrany Afganit využívající dopplerovský radar. Afganit podle všeho dokáže tank chránit (není jasné s jakou úspěšností) před protitankovými řízenými střelami a dokonce před tankovou podkaliberní municí.

armataTank T-14; větší foto / Dimi, russiadefence.net

Noviny Rossijskaja gazeta, které jsou stoprocentně vlastněné ruskou vládou, před časem dokonce uvedly, že Afganit T-14 teoreticky ochrání tank před útokem vrtulníku Apache střílejícího protitankovou střelu AGM-114 Hellfire. „Apache s raketami zřejmě nebude mít 100% šanci na zničení tanku T-14," dočteme se také ve studii Operational Environment Watch.

Podle stejné studie s největší pravděpodobností čelní pancíř korby T-14 odolá jakékoliv současné kumulativní a podkaliberní munici.

Otázkou je, kdy tank Armata a odvozená vozidla vstoupí do služby. Podle Vjačeslava Khalitova, náměstka generálního ředitele firmy Uralvagonzavod, v březnu a květnu firma poslala do armády k vývojovým testům 20 vozidel T-14 a T-15. Na základě připomínek vojáků dojde k následné úpravě konstrukce tanků do požadované podoby. Podle FMSO je reálné zahájení sériové výroby vozidel T-14 a T-15 v roce 2017 nebo 2018.

armataTěžké bojové vozidlo pěchoty T-15; větší foto / Dimi, russiadefence.net

Na pásové platformě Armata vzniklo také těžké bojové vozidlo pěchoty T-15. Výkony s T-14 jsou podobné, ale jsou zde zásadní konstrukční rozdíly. Motor je umístěn v přední části, aby vzadu vznikl prostor pro převážený výsadek nebo náklad v případě specializovaných verzí (velitelské, odtahové, zdravotnické, atd.).

Dálkově ovládanou věž se 125mm kanónem 2A85 z tanku T-14 nahradila dálkově ovládaná věž s 30mm kanónem (věž je podvozkově univerzální). Dodatečnou a pravděpodobnou výzbroj T-15 tvoří protitankové střely.

Bojové vozidlo pěchoty Kurgaňec-25; větší foto / Ministerstvo obrany Ruské federace

Vozidla založené na pásové platformě Kurganěc-25 nahradí v ruské armádě bojová vozidla pěchoty BMP-1/2/3.  Kurganěc-25 je odlehčenou sesterskou platformou nového tanku Armata. Podle výrobce obě vozidla využívají velký počet shodných dílů, což zjednodušuje výrobu a logistiku. 

Kurganěc-25 ve verzi "bojové vozidlo pěchoty" dostane zmíňovanou univerzální bezosádkovou věž. Dle potřeby lze věž usadit na tankovou platformu Armata a kolový Bumerang. Věž je vybavená automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm, spřaženým 7,62mm kulometem a čtyřmi protitankovými střelami Kornet-EM.

Kolové obrněné vozidlo Bumerang; větší foto není k dispozici / Ministerstvo obrany Ruské federace

Kolová obrněná vozidla Bumerang nahradí v ruské armádě vozidla BTR-60/70/80. Samozřejmostí je řada účelových verzí od obrněného transportéru až po bojové vozidlo pěchoty. Kurganěc-25 a Bumerang sdílejí stejnou bojovou věž.

Podle FMSO nová vozidla založená na podvozku Armata, Kurganěc-25 a Bumerang nedostanou ruská výsadková vojska. Ruští výsadkáři disponují vlastními specializovanými vozidly BTR-MDM & BMP-4.

Samohybná houfnice Koalicja-SM. Všimněte si šesti pojezdových kol, ukazující na příšlušnost podvozku k tankům T-90; větší foto / Ministerstvo obrany Ruské federace

K vidění byla i nová samohybná houfnice Koalicja-SV. Nová dělostřelecká věž je umístěná na podvozku se šesti pojezdovými koly. Do budoucna se pravděpodobně nepočítá s využitím nového podvozku Armata, ale z důvodů finančních úspor spíše využití podvozků vyřazovaných tanků T-90. Také Khalitov se nezmiňuje o využití platformy Armata pro nové samohybné houfnice.

Houfnice 2A86 ráže 152 mm je uložená v bezosádkové věži. Nabíjení je automatické. Houfnice dokáže ničit cíle, díky dělostřelecké munice s pomocným pohonem, až na vzdálenost 70 km.

Zdroj: OEW, Russia Today, Russia Beyond the Headliness

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské systémy elektronického boje

Ruská armáda patří v oblasti elektronického boje mezi absolutní špičku. V současné době se ruská ...

Nová ruská letadlová loď

Rusko připravuje stavbu nové letadlové lodě. Plavidlo je projektováno s výtlakem 85 000 tun a s ...

Rusko otestovalo nové střely systému S-400

Ruská Vojska pro vzdušnou a vesmírnou obranu vyzkoušela podle ruské tiskové agentury Sputnik News ...

Záchytné stíhačky MiG-31BM pro ruské letectvo

Ruské letectvo již získalo 24 (dvě letky) modernizovaných záchytných stíhačů MiG-31BM. Nejnovější ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan
    16:58 23.04.2015

    Na nejaké veľké hodnotenie je dosť času .. a málo informáii ... Ale jedno je isté .... "ľahký" model ruských tankov T-64/72/80/90 prehral svoj evolučný súboj s "ťažkými" ...Zobrazit celý příspěvek

    Na nejaké veľké hodnotenie je dosť času .. a málo informáii ...

    Ale jedno je isté .... "ľahký" model ruských tankov T-64/72/80/90 prehral svoj evolučný súboj s "ťažkými" zápanými modelmi ....

    A nech už bude T-14 akýkoľvek .. isté je to, že bude drahý ... a jeho zavádzanie bude pomalé ....

    U bojových útvarov bude najskôr za 5 rokov ... a v nejakých relevantných počtoch tak za 10 .... takže "zlý" západ má dosť času reagovať a analyzovať ....Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    16:52 23.04.2015

    Deortc - Teda dát zdroj Novu, to chce opravdu "koule", to se musí nechat. Označit tank , který byl zaveden roku 2004 jako zastaralý... každopádně komentář pod článkem to vystihl ...Zobrazit celý příspěvek

    Deortc - Teda dát zdroj Novu, to chce opravdu "koule", to se musí nechat. Označit tank , který byl zaveden roku 2004 jako zastaralý... každopádně komentář pod článkem to vystihl přesně, proto doufám, že i ten jste si přečetl :)Skrýt celý příspěvek

  • Deortc
    16:38 23.04.2015

    Jen aby ten T-14 nedopadl podobně jako jiný ruský "supertank" T-90:
    http://fanda.nova.cz/clanek/hi...

    :-p

    Jen aby ten T-14 nedopadl podobně jako jiný ruský "supertank" T-90:
    http://fanda.nova.cz/clanek/hi...

    :-p

  • black hole
    16:11 23.04.2015

    Ešte pred necelým rokom som čítal, že má mať iba dvojčlennú posádku.

    Ešte pred necelým rokom som čítal, že má mať iba dvojčlennú posádku.

  • black hole
    16:04 23.04.2015

    Tak neviem, vraj nebudú odkryté ani na hlavnej prehliadke, píšu to aj na sputnik news

    Tak neviem, vraj nebudú odkryté ani na hlavnej prehliadke, píšu to aj na sputnik news

  • J. Alcatraz
    15:59 23.04.2015

    Vidíte někdo na T-14 vstup pro třetího člena posádky? ... Já ho nikde nemůžu najít(rozpoznat) na to že by měl být někde poblíž těch dvou když mají být v té ochranné kapsli.

    Vidíte někdo na T-14 vstup pro třetího člena posádky? ... Já ho nikde nemůžu najít(rozpoznat) na to že by měl být někde poblíž těch dvou když mají být v té ochranné kapsli.

  • black hole
    15:35 23.04.2015

    By ma zaujímalo, ako majú vyriešené ovládanie pozorovacích prístrojov tej veže na T 14, zrejme kamerový prenos vo vysokom rozlíšení do priestoru posádky, a aká bude núdzová ...Zobrazit celý příspěvek

    By ma zaujímalo, ako majú vyriešené ovládanie pozorovacích prístrojov tej veže na T 14, zrejme kamerový prenos vo vysokom rozlíšení do priestoru posádky, a aká bude núdzová varianta v prípade poškodenia hlavnej optoelektroniky.Skrýt celý příspěvek

  • Rozmetal
    15:17 23.04.2015

    Ten výstupek na věži bude pravděpodobně systém aktivní ochrany Arena, jinak soudruzi z východu pochopili to co němci za druhé světové že mít jednu platformu se stejnými součástkami ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten výstupek na věži bude pravděpodobně systém aktivní ochrany Arena, jinak soudruzi z východu pochopili to co němci za druhé světové že mít jednu platformu se stejnými součástkami a podvozkem se vyplatí jak finančně tak logistickySkrýt celý příspěvek

  • black hole
    15:17 23.04.2015

    Pardon, T 62

    Pardon, T 62

  • black hole
    15:13 23.04.2015

    Depresia kanónov ruských strojov bola vždy ich slabšou stránkou, kvôli nízkoprofilovým vežiam, preto sovietskí tankisti v afganskom prostredí používali starší T 55.

    Depresia kanónov ruských strojov bola vždy ich slabšou stránkou, kvôli nízkoprofilovým vežiam, preto sovietskí tankisti v afganskom prostredí používali starší T 55.

  • Charlie
    14:58 23.04.2015

    Věž Armaty: když se tak podívám na ty fotky se salutujícím vojákem, tak věž je vysoká zhruba jako člověk od pasu nahoru - to je necelý metr, což není nijak moc, zejména pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Věž Armaty: když se tak podívám na ty fotky se salutujícím vojákem, tak věž je vysoká zhruba jako člověk od pasu nahoru - to je necelý metr, což není nijak moc, zejména pokud chceme zachovat solidní hodnoty deprese kanonu (což by tady mohlo fungovat, kanon je umístěn nízko, tudíž závěr má velký prostor, kam se může zvedat).

    Na první fotce, kde je tank focen z nadhledu, je pak vidět základní obrys - věž je "kulatá", zhruba stejně jako stávající věže, největší rozdíl je výstupek v zádi. Ten bude nejspíš obsahovat pohotovostní zásobu munice (nebo řízené střely) a zároveň bude vyvažovat kanon, což je mnohem důležitější, zejména pokud se Rusové rozhodnou v budoucnu zvýšit výkony instalací kanonu větší ráže.

    Jsem zvědavý, co nám nakonec na přehlídce ukážou, zaplachotvané snad už nebudou.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    14:44 23.04.2015

    Nespochybňujem, kvality Merkavy, ale treba si uvedomiť že tento tank bol navrhnutý pre špecifické požiadavky izraelskej armády silná pancierová ochrana na úkor slabšej mobility, ...Zobrazit celý příspěvek

    Nespochybňujem, kvality Merkavy, ale treba si uvedomiť že tento tank bol navrhnutý pre špecifické požiadavky izraelskej armády silná pancierová ochrana na úkor slabšej mobility, schopnosť niesť menší výsadok v zadnej časti, bol primárne koncipovaný na boj v zastavaných oblastiach, hlavne v palestínskych uličkách. Dá sa povedať že je to stroj pre asymetrický konflikt, aký vedie Izrael proti palestínskym militantom a Hizbaláhu. Pre rýchlu mobilnú vojnu typu Púštna búrka nie je vhodný. Na europskom bojisku by sa uplatnil možno ako obranná zbraň v poslednej línií ale to je tak všetko. Skrátka chýba mu univerzálnosť.Skrýt celý příspěvek

  • petr99
    14:35 23.04.2015

    xStix: To samozřejmě ano, ale Merkava je dost specifická, hodí se víceméně jenom do prostředí Izraele.

    xStix: To samozřejmě ano, ale Merkava je dost specifická, hodí se víceméně jenom do prostředí Izraele.

  • xStiX
    14:12 23.04.2015

    Co se týče srovnání tanků, tak bych také nepodceňoval Izraelské Merkavy. To jsou jistě také tanky na rovni.

    Co se týče srovnání tanků, tak bych také nepodceňoval Izraelské Merkavy. To jsou jistě také tanky na rovni.

  • black hole
    14:04 23.04.2015

    A ešte, podľa môjho názoru tie veci pod plachtou na všetkých nových vozidlách budú zvačšej časti testovacie makety, ale môžem sa mýliť, všetci vieme že tento zbrojný program je ...Zobrazit celý příspěvek

    A ešte, podľa môjho názoru tie veci pod plachtou na všetkých nových vozidlách budú zvačšej časti testovacie makety, ale môžem sa mýliť, všetci vieme že tento zbrojný program je dobre utajovaný a navyše z ruskej strany vychádzajú rôzne dezinformácie o tomto projekte.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    13:54 23.04.2015

    Jednotná podvozková platforma a jednotné bezosádkové věže jsou skvělá věc ... Rusové evidentně dávali posledních 20 let pozor a poučili se.

    Jednotná podvozková platforma a jednotné bezosádkové věže jsou skvělá věc ... Rusové evidentně dávali posledních 20 let pozor a poučili se.

  • black hole
    13:40 23.04.2015

    Kurganec sa my rozmerovo zdá dosť vysoký, ruskí konštruktéri zrejme už zanechali koncepciu tradičného, sovietského, nízkeho profilu ako u vozidiel rady BMP a sústreďujú sa na silnú ...Zobrazit celý příspěvek

    Kurganec sa my rozmerovo zdá dosť vysoký, ruskí konštruktéri zrejme už zanechali koncepciu tradičného, sovietského, nízkeho profilu ako u vozidiel rady BMP a sústreďujú sa na silnú balistickú ochranu. Som zvedavý ako bude vyzerať zadný výsadkový priestor či zvolia koncepciu výklopnej rampy ako má M2 Bradley a vačšina západných IFV, alebo bočné otváranie ako napríklad britský Warrior. Podľa vizualizácií to vypadá na druhú variantu, ale to sa môže zmeniť. Ak bude mať schopnosť plavby je to bonus, ale to záleží na konečnej hmotnosti tohto vehiklu.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    13:35 23.04.2015

    Když už se tu vede diskuze i o asijských tancích. Má někdo nějaké podrobnější informace o novém čínském lehkém ...Zobrazit celý příspěvek

    Když už se tu vede diskuze i o asijských tancích.

    Má někdo nějaké podrobnější informace o novém čínském lehkém tanku?

    https://medium.com/war-is-bori... Skrýt celý příspěvek

  • petr99
    13:06 23.04.2015

    Firefigher: To máte pravdu, že z těch tanků už více nedostanou. Abrams sice byl nadčasovej, ale podle mě je už taky vyřízenej. Challenger nevím, a Leclerc to ještě chvíli bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Firefigher: To máte pravdu, že z těch tanků už více nedostanou. Abrams sice byl nadčasovej, ale podle mě je už taky vyřízenej. Challenger nevím, a Leclerc to ještě chvíli bude zvládat.
    K těm asijským, líbí se mi K2, i když to vychází z Leoparda. A nezajímavej není ani Čínskej Typ 99.Skrýt celý příspěvek

  • stroup
    13:02 23.04.2015

    Petr99, v případě konfliktu kde by se setkaly "západní" a ruské tanky, bych mnohem raději seděl v tom čím je vyzbrojen západ než v tom čím je vyzbrojeno Rusko.. T-72B3 ani po ...Zobrazit celý příspěvek

    Petr99, v případě konfliktu kde by se setkaly "západní" a ruské tanky, bych mnohem raději seděl v tom čím je vyzbrojen západ než v tom čím je vyzbrojeno Rusko..

    T-72B3 ani po modernizaci nedosahuje kvalit západních tanků, a to právě pro svoji koncepci. Nakonec je to logické, tanky ruské školy byly stavěny hlavně pro útok, západní pak spíše s ohledem na obranný boj. Lehký, rychlý (levný).. to je T-72, ale musí být nasazen ve velkých počtech, a do útoku, vždyť ani couvat pořádně neumí (ani modernizace na B3 na tom nic nezměnila) stejně jako je to s uložením munice...
    Pokud se posádka musí bát stroje do kterého leze je něco špatně.
    Co se týče využití T-90, na to nám odpovědělo samo Rusko když plánuje jejich vyřazení (či už je vyřazuje) a nechává si místo nich T-72.., popřípadě je přestaví třeba na, v článku zmiňované, houfnice...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 7