První let námořního konvertoplánu CMV-22B

První let námořního konvertoplánu CMV-22B
CMV-22B během prvního letu / Bell Boeing (Zvětšit)

Dne 21. ledna se poprvé do vzduchu podíval námořní konvertoplán CMV-22B. Konvertoplány CMV-22B na letadlových lodích nahradí zasloužilé turbovrtulové dopravní letouny C-2A Greyhound.

C-2A Greyhound fungují jako letecký most mezi letadlovými loděmi a pevninou. Letouny zajišťují transport osob, pošty nebo kritického vybavení a materiálů, jako jsou léky nebo náhradní díly. Námořnictvo C-2A využívá také k přepravě motorů bojových letounů a vrtulníků do servisních center na pevnině. Obecně jsou tyto operace označovány jako COD (Carrier Onboard Deliver).

Námořnictvo se rozhodlo nahradit C-2 konvertoplány CMV-22B Osprey v roce 2015. Postupně se do roku 2024 obmění 32 aktivních Greyhoundů (některé zdroje uvádí 27 letounů) s datumem výroby 1984 až 1990.

Námořnictvo vůbec poprvé získá do výzbroje konvertoplány Osprey. Prozatím Ospreye pod označením MV-22 používá námořní pěchota a pod CV-22 americké letectvo. Přitom námořnictvo původně (v 90. letech) plánovalo pořídit 48 konvertoplánů HV-22 Osprey zejména pro úkoly pátrání a záchrany (SAR). Námořnictvo ale od nákupu odstoupilo a dlouho o Ospreye nejevilo zájem.

Zlom přišel v roce 2011, když námořní pěchota začala využívat své MV-22 k transportním úkolům z výsadkových lodí třídy Wasp, později i k přepravě motorů F135 z nových mariňáckých letounů F-35B. Tyto úkoly mariňácké MV-22B plní stále (nyní i z výsadkových lodí třídy America).

Námořnictvo poté v letech 2012 a 2014 úspěšně zkoušelo mariňácké MV-22 jako dopravní prostředek na letadlových lodích Nimitz (CVN-68) a Harry S. Truman (CVN-75). Poté ve zmíněném roce 2015 došlo k rozhodnutí koupit Ospreye v dopravní konfiguraci. Nejprve se používalo původní označení HV-22, od roku 2016 pak CMV-22B.   


Námořnictvo testuje Ospreye i nyní. MV-22B na letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN-77) (2018)

Obrovskou výhodou konvertoplánů Osprey je schopnost přistávat i na menších lodích, jako jsou torpédoborce Arleigh Burke, křižníky Ticonderoga, výsadkové lodě San Antonio a další.

Také CMV-22B zajistí přepravu klíčových částí motorů F135 letounů F-35B a F-35C z palub letadlových (Nimitz, Geral R. Ford) a výsadkových lodí (Wasp, America) do servisních středisek na pobřeží. Nabízí se ale i přeprava motorů vrtulníků z jiných plavidel.

„Se schopností cestovat až 1150 námořních mil (2130 km) bude CMV-22B záchranným lanem pro naše vojáky a ženy na moři,“ říká Kristina Houston, ředitelka programu V-22 ve společném podniku Bell-Boeing. „Kvalita a bezpečnost zabudovaná do tohoto letadla způsobí revoluci ve způsobu, jakým americké námořnictvo plní své kritické palubní doručovací mise.“

V každém případě dne 21. ledna společnost Bell oznámila první let CMV-22B. Testovací let proběhl v montážním závodě Amarillo Assembly Center v Texasu. Bohužel tisková zpráva nikterak neuvádí detaily nebo profil prvního letu.

Někdy začátkem roku tento stroj převezme 21. testovací letka (HX-21) amerického námořnictva a započne testovací program. Certifikace CMV-22B pro operace COD se očekává na začátku roku 2021 a dosažení počátečních operačních schopností (IOC) na konci 2021.

Celkově námořnictvo poptává 44 konvertoplánů, zatím ale v roce 2018 došlo k závazné objednávce na 39 konvertoplánů za 2,8 miliardy dolarů.


Dvojice MV-22B na USS San Antonio

Objednávka CMV-22B byla součástí většího kontraktu v hodnotě 4,2 miliardy dolarů. Kontakt pokrývá nejen výrobu CMV-22B, ale také 14 mariňáckých MV-22B, jednoho CV-22B pro letectvo a čtyř MV-22B pro japonské námořnictvo.

CMV-22B vychází z mariňácké verze MV-22. Na rozdíl od svého mariňackého předchůdce má (podle dostupných informací) větší palivové nádrže v trupových gondolách, vylepšené nouzové vypouštění paliva za letu, vysokofrekvenční radio pro zahorizontální komunikaci, systém pro komunikaci s pasažéry a vylepšené osvětlení nákladového prostoru.

CMV-22B pohání dvojice turbohřídelových motorů Rolls-Royce Liberty AE1107C o výkonu 2×4593 kW. Maximální (kolmá) startovací hmotnost je 23 858 kg, s krátkým rozjezdem 25 854 kg. Cestovní rychlost je téměř 500 km/h a dostup 7600 metrů. Na zmíněnou vzdálenost 2130 km CMV-22B dopraví 2721 kg nákladu, maximálně pak 9000 kg na krátkou vzdálenost.

Standardní posádku tvoří pilot, druhý pilot, šéf posádky a druhý člen posádky. V nákladovém prostoru je místo až pro 23 cestujících.

Zdroj: BMPD, New Atlas, USNI News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Osprey nahradí palubní dopravní letadla C-2A Greyhound

Konvertoplány Bell/BoeingV-22 Osprey pravděpodobně nahradí na letadlových lodích palubní dopravní ...

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) ...

Námořní dopravní konvertoplány CMV-22 Osprey v roce 2020

Americké námořnictvo (US Navy) zveřejnilo nové detaily o konvertoplánu CMV-22 Osprey, který nahradí ...

Zahájena výroba konvertoplánů CMV-22B pro americké námořnictvo

Společnosti Bell a Boeing dodají v rámci nové smlouvy americkému námořnictvu (US Navy), americké ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Lodestar
    14:09 30.01.2020

    Dlouhonohá mašina s velice dobrým užitečným zatížením. Uvidíme, jak se zvýší efektivita a nezávislost Operačních svazů LL.

    Dlouhonohá mašina s velice dobrým užitečným zatížením. Uvidíme, jak se zvýší efektivita a nezávislost Operačních svazů LL.

Načítám diskuzi...