Osprey nahradí palubní dopravní letadla C-2A Greyhound
- 15. 1. 2015
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Konvertoplány Bell/BoeingV-22 Osprey pravděpodobně nahradí na letadlových lodích palubní dopravní turbovrtulové letouny C-2A Greyhound. V-22 Osprey převezmou po strojích C-2A úkoly obousměrné dopravy vysoce prioritního zboží a lidí z letadlových lodí na pozemní základny.
Grumman C-2A Greyhound je dvojmotorový turbovrtulový dopravní hornoplošník. Úkolem letadla je udržovat letecké spojení mezi Údernými svazy letadlových lodí CGS (Carrier Strike Group) a pevninou. Jde o koncept palubní dopravy letadlových lodí COD (Carrier Onboard Delivery).
C-2A dopravuje zejména poštu, poštovní balíčky, zásoby, ale také náhradní díly nebo personál. Stejně tak slouží k dopravě akutního lékařského vybavení nebo k transportu pacientů. Do útrob letadla C-2A lze umístit i motor stíhačky, a poslat ho například na opravu na pevninu.
Z letadlové lodě na další plavidla svazu pak zásoby a personál dopravují vrtulníky. Během šesti měsíčního nasazení CGS mohou letadla z pevniny a zpět do svazu dopravit i tisíce pasažérů.
Letadlo C-2A je derivátem palubního letadla včasné výstrahy Grumman E-2 Hawkeye. Letoun v útrobách unese až 4500 kg zásob, které lze naložit zadní sklopnou rampou. Charakteristickým rysem C-2A jsou skladatelná křídla.
V současné době americké námořnictvo (U.S. Navy) hledá za svých 34 strojů C-2A náhradu. Vždyť první let letadla C-2A se datuje na rok 1966 a poslední vyrobený kus opustil brány továrny v roce 1989. Technická životnost posledně vyrobených C-2A skončí na konci příštího desetiletí.
Nový dopravní stroj musí ctít několik zásad nutných pro operace na letadlových lodí. Jde především samozřejmě o schopnost startu a přistání na palubě letadlové lodě, patřičná robustnost nutná pro tvrdé přistávaní, odolnost proti agresivnímu mořskému prostředí a také nutnost složit křídla, pro kompaktní „zaparkování".
Podle magazínu Breaking Defense se americké námořnictvo rozhodlo pro potřeby COD nakoupit konvertoplány V-22 Osprey, resp. námořní variantu HV-22 Osprey. Od roku 2018 nebo 2020 námořnictvo začne s nákupem 4 námořních HV-22 Osprey ročně.
V současné době námořnictvo počítá s nákupem až 48 strojů HV-22 Osprey, které postupně převezmou úkoly po C-2A. Jedním z hlavních úkolů HV-22 bude mimo jiné doprava proudových motorů nových námořních palubních stíhaček F-35C Lightninig II k servisu a opravě na pevninu.
Parametry HV-22A Osprey a V-22 Osprey jsou prakticky totožné. Stroj ovládá dvojčlenná posádka a v nákladovém prostoru je místo pro náklad o hmotnosti až 9 tun nebo pro 24 vojáků. Dolet prázdného stroje je až 1600 km.
Výhody oproti C-2A má V/HV-22 Osprey několik. Jde samozřejmě o schopnost kolmého startu a přistání a také o schopnost vzdušného tankování. Konvertoplán tak může přímo přistávat na jednotlivých lodích svazu, stejně tak na malých předsunutých základnách na pevnině.
Zdroj: Forbes, Breaking Defense
Související články
V-22 Osprey získal bitevní schopnosti
Firma Boeing úspěšně provedla ostré střelecké testy neřízených i řízených raket umístěných na ...
- 10.12.2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Laserové zbraně klíčem k americké dominanci na moři
Americké námořnictvo (U.S. Navy) již řadu týdnů testuje v reálných podmínkách laserové dělo LaWS ...
- 09.01.2015
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Elektromagnetické dělo: U.S. Navy vykládá karty
Americké námořnictvo (U.S. Navy) hledá dodavatele systému řízení palby pro vyvíjené ...
- 12.01.2015
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Americké námořnictvo vyrábí z mořské vody palivo
Americké námořnictvo (U.S. Navy) rozvijí slibnou technologií k získávání oxidu uhličitého a vodíku z ...
- 14.01.2015
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Greyhoung si svá léta poctivě odsloužil, a to ve stínu popularity ostatních strojů na letadlových lodích. Už dávno jsem se podivoval, že mu ještě nenašli nástupce. No a je to tu.
Greyhoung si svá léta poctivě odsloužil, a to ve stínu popularity ostatních strojů na letadlových lodích. Už dávno jsem se podivoval, že mu ještě nenašli nástupce. No a je to tu.
Zajímavý nápad, protože HV-22 Osprey může být použit i k úkolům SAR. Teoreticky by mohl jeden typ stroje nahradit i vrtulníky na SAR. Zjednodušila by se tím logistika ND a ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavý nápad, protože HV-22 Osprey může být použit i k úkolům SAR. Teoreticky by mohl jeden typ stroje nahradit i vrtulníky na SAR.
Zjednodušila by se tím logistika ND a opravy.
Otázkou je jak si stojí letová hodina HV-22 a vrtulníku.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...