CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo
- 5. 4. 2016
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) kontrakt ve výši 151 milionů dolarů na vývoj námořní verze konvertoplánu V-22 Osprey. Nový stroj označovaný jako CMV-22B nahradí na letadlových lodích námořnictva zasloužilé dopravní letadla C-2 Greyhound.
C-2A Greyhound je dvojmotorový turbovrtulový dopravní letoun určený pro zásobovací operace COD (Carrier Onboard Deliver) na letadlových lodích. C-2A byl v 60. letech odvozen od námořního letounu včasné výstrahy E-2A Hawkeye. Dodejme, že C-2A operuje ze základen na pevnině.
Základem námořního konvertoplánu CMV-22B (dříve označován jako HV-22) se stane verze MV-22 americké námořní pěchoty. Tajemství zkratky CMV je: “C” jako “cargo” (náklad), “M” jako “multi-mission” (víceúčelovost) a písmenem “V” jako “vertical” Pentagon označuje stroje s kolmým startem a přistáním.
CMV-22B oproti MV-22 získá větší vnitřní nádrže (prodloužený dolet na 2130 km), vysokofrekvenční rádio pro komunikaci mimo přímou viditelnost a výkonné zvukové reproduktory (megafony) pro komunikaci s posádkou na palubě letadlové lodě nebo jiných plavidel. Jednotková cena za námořní CMV-22B dosáhne 68 milionů dolarů.
Původně námořnictvo hledalo za C-2A klasické dopravní letadlo. Lockheed Martin dokonce navrhoval přestavět vyřazená protiponorková proudová letadla S-3 Viking pro úkoly COD. Lockheedem navrhovaný stroj C-3 vynikal upraveným širším trupem se zadní nakládací rampou. C-3 v nákladovém prostoru pojmul 28 pasažérů nebo motor stíhačky F-35.
Stejně tak C-3 dokázal fungovat jako vzdušný tanker, což mohlo šetřit letové hodiny drahých stíhaček F/A-18 Super Hornet, resp. těch, které při misích doplňují palivo dalším letadlům. C-3 oproti MV-22 rovněž papírově vynikal jednodušší konstrukcí, nižší výrobní cenou, nižšími provozními náklady, dvojnásobným doletem, větší rychlostí a dostupem.
S-3B Viking byl vyřazen z výzbroje námořnictva v roce 2009; větší foto / Public Domain
Námořnictvo však nakonec dalo přednost konvertoplánům Osprey, oficiálně kvůli připravenosti výrobní linky a propracovanému výcvikovému a logistickému zázemí. CMV-22B navíc dokáže přistávat na menších lodích, jako jsou torpédoborce Alreigh Burke nebo Zumwalt.
Hlavním úkolem CMV-22B bude přeprava lidí, poštovních balíčků a materiálu z pevniny a zpět. Během šesti měsíčního nasazení letadlové lodě CMV-22B z pevniny a zpět dopraví tisíce pasažérů. Stejně tak CMV-22B poslouží k dopravě akutního lékařského vybavení nebo k transportu pacientů.
Jedním z hlavních úkolů CMV-22B se stane doprava motorů palubních stíhaček F-35B a F-35C Lightning II k servisu a opravám na pevninu. Kromě dopravy námořnictvo CMV-22B využije k záchranným a pátracím akcím a také k dopravě a podpoře námořních speciálních jednotek Navy SEAL.
Námořnictvo plánuje nakoupit postupně 44 (původně 48) konvertoplánů CMV-22B. První stroje získá v roce 2020 a pak ročně vždy osm strojů.
O nákladní verzi CMV-22B navíc projevují zájem i Velká Británie a Francie. Obě země provozují letadlové lodě, ale chybí jím výkonný palubní dopravní stroj. Stejně tak se o dopravní Osprey zajímají Itálie a Španělsko.
“Máme v únoru jednání s několika evropskými zeměmi. Jestliže objednávka od mezinárodních partnerů se přidá k americké objednávce, cena V-22 může jít dolů,” řekl John Parker, manažer pro prodej a marketing letadel s překlopnými rotory ve firmě Boeing.
Dodejme, že výrobní linka konvertoplánu V-22 Osprey na základě současných objednávek (mimo CMV-22B) pojede až do roku 2019.
Zdroj: USNI
Související články
V-22 Osprey a F-15SE Silent Eagle: Izrael kupuje špičkové zbraně
Izrael se Spojenými státy jedná o nákupu konvertoplánů V-22 Osprey a stíhaček F-15 Eagle. Podle ...
- 06.11.2015
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
VTOL-X: Nástupce V-22 Osprey dostane 24 motorů
Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ...
- 08.03.2016
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Obojživelné vozidlo námořní pěchoty AAV SU
Science Applications International Corporation (SAIC) předala americké námořní pěchotě první ...
- 17.03.2016
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
Robotická ponorka Echo Voyager mění pravidla hry
Firma Boeing před několika dny představila unikátní robotickou ponorku Echo Voyager. Ponorka o délce ...
- 24.03.2016
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Tak aktuální počty vyrobených F35 a za tím motorů (data u motorů jsou z jiného zdroje a nemusí to sedět): 0 jets delivered in 2011 - 20 motorů (lrip 1-2) 9 jets delivered in 2011 ...Zobrazit celý příspěvek
Tak aktuální počty vyrobených F35 a za tím motorů (data u motorů jsou z jiného zdroje a nemusí to sedět):
0 jets delivered in 2011 - 20 motorů (lrip 1-2)
9 jets delivered in 2011 - 20 motorů
29 jets delivered in 2012 - 37 motorů
35 jets delivered in 2013 - 36 motorů
36 jets delivered in 2014 - 38 motorů
45 jets delivered in 2015 - 35 motorů
53 jets scheduled for delivery in 2016 - 43 motorů
Data k motorum jsou asi staršího data a sedí k 2014, dál to byl plán.
Podle plánu se má vyrobit v 2018 asi 100 letadel a 96 motoru
Full rate production motorů v 2020 by měla mít 160 motorů.
Takže i kdyby čísla 100% neseděli, nevypadá to, že vyrábí velké množství náhradních motorů.Skrýt celý příspěvekNevíte, kolik těch ospreyů na jedné letadlovce bude?
Pokud více než jeden, nebyla by ideální kombinace mít tam C3 + Osprey?
Já vím, ta logi(k :-))stika....Nevíte, kolik těch ospreyů na jedné letadlovce bude?
Pokud více než jeden, nebyla by ideální kombinace mít tam C3 + Osprey?
Já vím, ta logi(k :-))stika....On ten Osprey má jedinou výhodu - může vozit náklad i na jiný plavidla svazu. Jakýkoliv "fixed wing" éro to dovezlo na letadlovku a odtama se to muselo po přeložení pendlovat pod ...Zobrazit celý příspěvek
On ten Osprey má jedinou výhodu - může vozit náklad i na jiný plavidla svazu. Jakýkoliv "fixed wing" éro to dovezlo na letadlovku a odtama se to muselo po přeložení pendlovat pod vrtulníkem na místo určení, tohle by jim mělo odpadnout.
Motor se do toho nevměstná, je to pomalejší, ale NAVY nejspíš počítá s tím, že při úrovni spolehlivosti F-135 jich nebude potřeba vozit hodně a často, takže to "Ospreye" zvládnou utahat. Stejně tak nejspíš kalkulují s tím, že i ty potřeby transportu se jim snížily, takže už nepotřebují "plnotučný" dopravák. Jinak by ty přestavěné C-3 brali všema deseti - víceméně vzali horší a dražší techniku, která toho umí míň, aby ušetřili nutnost překládky.
Hlavní důvod vidím v tom, že nejspíš admirály sralo, že se jim blátošlapové od maríny posmívaj, že Ospreje nemaj. Takhle budou mít svojí hi-tech hračku taky.Skrýt celý příspěvekŠkoda, já doufal v comeback přestavěných Vikingů... Tuším v ATM, před několika měsíci, možná loni už nevím, vyšel článek o hledání nástupce C-2, a co se Osprey týče, moc dobře ...Zobrazit celý příspěvek
Škoda, já doufal v comeback přestavěných Vikingů...
Tuším v ATM, před několika měsíci, možná loni už nevím, vyšel článek o hledání nástupce C-2, a co se Osprey týče, moc dobře z porovnání s C-2 ani C-3 nevycházel.Skrýt celý příspěvekmno....RiMr71...to je dost nerealne ahlavne zbytocne aby sa vvyrabalo platilo a len tak hala bala vozilo hrba motorov len tak kade tade. Ono vo vseobecnosti taky turbofane engine ...Zobrazit celý příspěvek
mno....RiMr71...to je dost nerealne ahlavne zbytocne aby sa vvyrabalo platilo a len tak hala bala vozilo hrba motorov len tak kade tade. Ono vo vseobecnosti taky turbofane engine je celkom spolahlivy divajs, takze ono logisticky to bude tak ze bude 2-5 motorov onsite (na lodi) ale onak sa bude pendlovat raz za cas s motorom.
Inak zaujimalo by ma aky je pomer drakov k motoro objednavanym. Tusim ked objednavali nejaky aziati sucka tak to bolo v pomere 1:1,4 alebo tak nejak
mozno shania zisti tej je scitany:)Skrýt celý příspěvekRiMr71: nejspíš ani CVN nemá dost místa na náhradní motory pro 70+ letadel (většina dvoumotorových), takže to asi jinak nejde. U motoru F-35 je problém, že jsou větší a do C-2 ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: nejspíš ani CVN nemá dost místa na náhradní motory pro 70+ letadel (většina dvoumotorových), takže to asi jinak nejde.
U motoru F-35 je problém, že jsou větší a do C-2 se nevlezou.
už je to nějaká doba co USMC domostrovali přepravu motoru F-35B (rozložené na čtyři části) ve V-22 na LHD
http://www.navyrecognition.com... Skrýt celý příspěvek...úplně to nechápu s těmi motory F-35... Při misi si dokážu představit, že je na let. lodi uskladněno třeba i několik desítek náhradních motorů (v poměru k ceně celého cirkusu na ...Zobrazit celý příspěvek
...úplně to nechápu s těmi motory F-35...
Při misi si dokážu představit, že je na let. lodi uskladněno třeba i několik desítek náhradních motorů (v poměru k ceně celého cirkusu na turné zanedbatelná položka skladem), ty se operativně mění dle potřeby a po ukončení turnusu se v klidu v přístavu vyloží a odvezou motory k servisu a naloží nové/servisované.
Proč s každým motorem proboha takto draze pendlovat?Skrýt celý příspěvekMyslím si o tom svoje ale plusom je to, že ostane zachovaná výrobná linka. Môže sa kľudne stať, že ho nakoniec kúpi oveľa viac štátov, ako je v článku uvedené
Myslím si o tom svoje ale plusom je to, že ostane zachovaná výrobná linka. Môže sa kľudne stať, že ho nakoniec kúpi oveľa viac štátov, ako je v článku uvedené
Načítám diskuzi...