Příměří v Sýrii: Od naděje po očekávané fiasko

Kontrolní stanoviště syrské amrády; ilustrační foto / Public Domain

V sobotu 10. září se USA a Rusko dohodly na sedmidenním pozastavení bojů v Sýrií. Klid zbraní začal v pondělí 12. záři. Hlavním cílem příměří bylo poskytnout humanitární pomoc do nejvíce postižených oblastí trpících nedostatkem životně důležitých zásob.

S podmínkami dočasného klidu zbraní souhlasil i syrský režim. K dohodě se také zavázaly největší protirežimní (opoziční) skupiny jako Svobodná syrská armáda (FSA) a také militantní skupina Ahrar al-Sham, která tuto dohodu původně silně kritizovala.

Strany dohody mohly ukončit příměří, pokud by byly napadeny další bojující stranou. Příměří se též netýkalo určitých islamistických skupin (viz níže).

John Kerry, ministr zahraničí USA, vyzval všechny strany k respektování příměří a zadržení „všech útoků, včetně leteckého bombardování a jakýchkoliv pokusů o teritoriální zisk."

Ruský ministr zahraničí, Sergej Lavrov, prohlásil, že „se jedná o nezbytnou podmínku pro znovuobnovení dlouhou dobu pozastaveného politického procesu." 

Mezi další cíle dohody patří lepší koordinace amerických a ruských útoků na radikální islamistické skupiny jako Islámský stát (IS) a Jabhat Fateh al-Sham (dříve Fronta an-Nusra). Vznikne proto mimo jiné společné koordinační centrum za účelem společného postupu a sdílení informací.

Právě vyčlenění organizace Jabhat Fateh al-Sham se stalo středem sporů mezi některými opozičními skupinami (např. některé skupiny FSA) a USA. Jabhat Fateh al-Sham sehrál důležitou roli v posledních měsících v bojích v obklíčeném Aleppu, kde bylo dominantní skupinou oponující vládním jednotkám.

Právě při těchto bojích se k organizaci přidalo několik tamních opozičních skupin podporovaných USA.

Příměří za zvuků bomb

I přes veliký důraz na celkový klid zbraní dochází od začátku k jeho porušování. Nejvíce tuto dohodu však ohrozily sobotní koaliční letecké útoky na cíle na severovýchodě Sýrie. Dle informací USA se mělo jednat o pozice IS, avšak útoky zasáhly syrské vládní jednotky.

Dle oficiálního vyjádření ruského ministerstva obrany koaliční letouny zabily více než 60 syrských vojáků ve východním městě Deir al-Zor. Syrský velvyslanec při OSN, Bashar Ja'afari, řekl, že účelem bylo porušení dohody.

Napětí eskalovalo po celou dobu příměří, a to i díky neshodě na tom, jakým způsobem humanitární pomoc přerozdělovat. Díky tomu část pomoci „uvízla" na tureckých hranicích - dva konvoje vezoucí zásoby mouky pro více než 150 tisíc lidí a potravinové zásoby na měsíc pro cirka 35 tisíc lidí, zůstaly od úterý na hranicích čekajíce na povolení od syrské vlády vstoupit na území Sýrie.


Česká velvyslankyně Eva Filipi mluví o situaci v Sýrii.

Hlavní příjezdová cesta do části Aleppa drženého rebely, se totiž v posledních týdnech stala hlavním místem bojů mezi vládními a opozičními jednotkami. Syrská vláda také neumožnila přístup OSN k některým dalším obléhaným oblastem. Tyto dva konvoje směřující do východní části Aleppa zůstaly na hranicích i po uplynutí doby dočasného klidu zbraní.

Konvojům OSN nebylo garantováno dostatečné bezpečí pro dopravu humanitární pomoci do postižených cílových oblastí. Několik nákladních vozů s pomocí bylo navíc několik málo hodin po konci příměří terčem leteckých útoků nedaleko Aleppa. Podezření padlo na syrské a ruské letouny.

Po pondělních útocích na konvoj, kdy bylo zničeno 18 z 31 nákladních vozů s humanitární pomocí a usmrceno kolem 20 pracovníků tamního Červeného kříže, OSN odvolalo veškeré dodávky humanitární pomoci.

Dalším důležitým aktérem v období tohoto dočasného míru se stalo Turecko, které v pondělí přislíbilo, že ve spolupráci s OSN hodlá poslat více než třicet nákladních vozů s humanitární pomocí. 

Nepříliš růžová budoucnost

Bohužel se opět ukázalo, že příměří slouží zejména k přeskupení jednotek všech stran, k doplnění zásob a k následnému pokračování a případné eskalaci bojů.

Sýrie (vládní a provládní jednotky) výrazně podporovaná Ruskem a Íránem se v posledních měsících stala bezesporu nejsilnějším pozemním aktérem v konfliktu a právě těchto několik dní posloužilo k přeskupení jednotek. Syrské letectvo hned v poslední den týden trvajícího klidu zbraní opět zahájilo letecké útoky na pozice rebelů v Aleppu.

Syrské ozbrojené síly jsou však po pětiletém konfliktu na pokraji kolapsu. Neschopnost doplňovat početní stavy armády vedla k rozsáhlému využívání pro-režimních milic, nicméně tyto milice přirozeně postrádají bojové schopnosti a disciplínu regulérní armády.

Je velmi pravděpodobné, že intenzivní ruskou a íránskou intervenci na straně režimu spustila především projevující se neschopnost syrské armády vést boj na více než jedné frontě.

Třeba příště...

Do značné míry se na neúspěšném klidu zbraní ukázala neschopnost hlavních zahraničních aktérů USA a Ruska, zastupující „protistrany" konfliktu, efektivně ovlivnit jejich chování.

I přes údajný silný politický tlak docházelo k častému porušování sjednaného klidu zbraní, jež eskalovalo až k útoku na samotný konvoj s humanitární pomocí.

I přes diskuzi mezi USA a Ruskem o případném prodloužení klidu zbraní, došlo ze strany syrské armády k jeho oficiálnímu ukončení a k znovunastartování konfrontace s protirežimními jednotkami. Zůstává tedy otázkou, zda dojde k případnému politickému posunu, či pouze k hlubší eskalaci konfliktu na „bojišti".

Redakčně upraveno
Originální článek najdete na Security Outlines

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb

Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...

Krize nebo posun? Saudové plánují vyslat vojáky do Sýrie

Minulý týden Saudská Arábie oznámila odohodlání vyslat své pozemní jednotky do Sýrie do boje s ...

Politické hry, nedůvěra a dvojí přístup USA k otázce Sýrie

Seymour M. Hersh je americký investigativní novinář, který píše pro The New Yorker. Držitel ...

Ruské tanky T-90 v syrské občanské válce

Moskva nepodporuje Damašek pouze leteckými údery na pozice povstalců, ale také dodávkami moderní ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Grull
    00:08 01.10.2016

    Shania - Nj, obléhání. Tak to teprv by měli civilisti co můžou vypadnout. Vždyť nikdo normální by tam nezůstal, když tam není jídlo a padaj ti na hlavu bomby. SAA to má obklíčený ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania - Nj, obléhání. Tak to teprv by měli civilisti co můžou vypadnout. Vždyť nikdo normální by tam nezůstal, když tam není jídlo a padaj ti na hlavu bomby.
    SAA to má obklíčený komplet? Vždyť jim musí docházet munice, lidi a tak...

    crusader - jsem to viděl moc růžově.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    00:01 01.10.2016

    fenri: 1) byl tam klid, až na ty umučené ve věznicích a vypáleá Hama atd. atd.... prostě takový klasický klid v komunistické diktatuře, kde mučí vězně a občas brutálně potřou ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri:
    1) byl tam klid, až na ty umučené ve věznicích a vypáleá Hama atd. atd.... prostě takový klasický klid v komunistické diktatuře, kde mučí vězně a občas brutálně potřou povstání
    V takovém stalinském rusku nebylo také dlouhá léta žádné povstání. Tedy to podle Vašich kritérií byl príma režim a kdyby se proti němu někdo vzbouřil, tak ho měl Stalin plné právo rozstřílet tankama, že?

    3) povoleno 8 stran? WTF? Co to dokazuje? V ČSSR bylo také více stran než jedna. A? To ti nedochází, že samotné slovní spojení "povolená politická strana" je věc naprosto absurdní?

    Ad mezinárodní právo - neexistuje "že jste to myslel dobře", ovšem existují tzn. přirozená práva, zachycená např. v všeobecné deklaraci lidských práv. A z těchto přirozených práv vyplývá např. i legální možnost porušit cizí státní suverenitu.

    Ad sýrie - máte pravdu, že jsem napsal omylem "desítky" místo "desítka" (kolik je lidí v sýrii jsem tu na různých místech psal Xkrát, tak doufám že uvěříš, že je to přepis), jinak jsem nepsal že všichni uprchlíci jsou v zahraničí.
    To, že zdrhají víc k Asadovi je vcelku jasné - uprchlíkům jde především o kejhák - a jelikož asad systematicky bombarduje civilisty i daleko za frontou, zatímco asadova opozice to nedělá, tak je jaksi jasné, kde je bezpečněji a kam zdrhnou.

    Ohledně Lybie - takže na jednu stranu tvrdíš, že Kadáffí ani v době, kdy byl na vrcholu moc, neměl sílu v Lybii zlikvidovat islamisty. Přitom tvrdíš, že kdyby tam nevpadlo NATO, tak by je určitě - v zemi rozvrácené válkou -
    pod kontrolu dostal a že by se tam určitě nestalo to co v Sýrii. No comment.

    Ohledně uprchlíků - takže se podle Vás přesně ví, kde který kus území kdo ovládá, ke komu se hlásí a za koho bojuje opravu, ale o tom, kolik do Evropy přišlo lidí a jaké jsou skutečně národnosti se podle Vás neví nic. Jinými slovy - ví se jen to, co se Vám hodí do krámu...

    Ohledně donbasu jen krátce, protože je to OT: Ukažte vyjádření nějakého poslance, který expost - až mu nic nehrozilo - prohlásil, že byl k hlasování donucen. Takže prosím odkaz na vyjádření těch poslanců, anebo beru Vaše tvrzení, že to byl ozbrojený puč, za vyvrácené.

    A ohledně šiité/sunité - takže na jednu stranu podle Vás tam jsou všichni islamističtí extrémisté - a na druhou stranu nevěříte, že podstatný vliv na vznik krize mělo to, že šiitská minorita ovládala sunitskou majoritu? To těm všem extrémistům vůbec nevadilo, že...

    A ohledně SNC: ano, je tam i muslimské bratrstvo. Pokud to je schopno přijmout vedení křesťanem a podepsat se pod požadavky náboženské svobody, evidentně to nejsou takoví extrémisté, za jaké je máte. Holt svět není černobílý.
    Vám se člověk nezavděčí - pokud v nějaké organizaci nejsou muslimé, je podle Vás slabá, pokud tam jsou, tak jsou hned extrémisté.
    Opět Vaše klasické vidím jen to, co chci: syrské muslimské bratrstvo, které zatím nic špatného co vím neudělalo (ne, že bych ohledně jich nebyl velmi opatrný) vás vede k okamžitému odsouzení SNC. To, že za Asada kope Hizbaláh, organizace nejmíň o řád problematičtější, snažícíse o genocidu židů a prosazující náboženskou nesvobodu, to Vám ovšem nevadí...Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    23:55 30.09.2016

    fenri: jestli se před někým klaníš, protože má peníze je to tvoje věc, ale věř tomu, že většina lidi to tak nemá. Mít peníze rozhodně neznamená, že jsi vážený nebo že jsi něco ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: jestli se před někým klaníš, protože má peníze je to tvoje věc, ale věř tomu, že většina lidi to tak nemá. Mít peníze rozhodně neznamená, že jsi vážený nebo že jsi něco dokázal.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    23:49 30.09.2016

    damik: Jasně, Putin chce mít ze Syrie druhou Čečnu. A proč? No protože je to strašně laciný, dovoz Gruz200 ohromně zvyšuje popularitu u ruských voličů a Putin dosahuje erekce pouze ...Zobrazit celý příspěvek

    damik: Jasně, Putin chce mít ze Syrie druhou Čečnu. A proč? No protože je to strašně laciný, dovoz Gruz200 ohromně zvyšuje popularitu u ruských voličů a Putin dosahuje erekce pouze při pohledu na dítě roztrhané ruskou bombou. Pane vachmajstr, voni jsou hlava.

    A ano, slova Borise Johnsona beru nesmírně vážně. Je to vyhlášený odborník na vojenskou problematiku. Taky všemi silami podporuje vstup Turecka do EU.

    Mimochodem, Rusům se za Putina zvedla životní úroveň poměrně velmi výrazně. V 90. letech byli totálně v řiti, dneska se před nimi klaní Karlovy Vary a moc ráda by se klanila i Hurghada či Antalye.
    A vzhledem k tomu, že asi 99% lidských dějin se odehrávalo v totalitě, je s podivem, že lidstvo nevymřelo hlady. V totalitní Číně šla ekonomika taky zu grunt, což? Ona totalita má řadu forem a ekonimika potřebuje spíš svobodu podnikání a nepřeregulovaný trh.Skrýt celý příspěvek

  • damik
    23:41 30.09.2016

    A tady mate neco z Britanie: https://www.thesun.co.uk/news/... Vladimir Putin ...Zobrazit celý příspěvek

    A tady mate neco z Britanie:

    https://www.thesun.co.uk/news/...

    Vladimir Putin is slaughtering innocent civilians in Syria on purpose, claims Boris Johnson; Foreign Secretary says the Government has evidence Russia is carrying out 'double tap' bombing raids

    z 'double tap' technikou prej prislo SAS ... :)Skrýt celý příspěvek

  • damik
    23:38 30.09.2016

    Fenri - jenom ignorujes motivaci obou hracu. Putin chce mit ze Syrie druhou Cecnu. Jako treba Donbas. Zapad a Americani chteji udelat ze Syrie Japonsko nebo Zapadni ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri - jenom ignorujes motivaci obou hracu.
    Putin chce mit ze Syrie druhou Cecnu. Jako treba Donbas.
    Zapad a Americani chteji udelat ze Syrie Japonsko nebo Zapadni Nemecko.

    Putin ma velky problem, protoze kdyz se mu Vychodni Evropa odtrhla a dostala se do EU, tak se nam prudce zvedla zivotni uroven. To je ale pro Putku problem, protoze to by mohlo dojit i obycejnym Rusum. A to by pak Putka sel treba i do kriminalu. On to ma docela dost tezky. Diktatura a funkcni ekonomika nejde dohromady ani nahodou ...Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    23:34 30.09.2016

    Shania "Tech 250 000 lidi co zustalo v povstalecke casti Alepa jsou ti co se tam rozhodli zustat, vsichni, kdo chteli odejit uz jsou davno pryc". No pokud někdo ví, že bude pod ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania
    "Tech 250 000 lidi co zustalo v povstalecke casti Alepa jsou ti co se tam rozhodli zustat, vsichni, kdo chteli odejit uz jsou davno pryc".
    No pokud někdo ví, že bude pod palbou a rozhodne se zůstat, nemůže se divit, že bude umírat. Takže se pravděpodobně jedná o sympatizanty s "demokratickou" opozicí. Takže to jsou civilisté jen pokud zrovna nedrží v ruce AK. Pokud jde o jejich rodiny, pokud bych já bojovat proti režimu, nejspíš bych svou rodinu poslal do bezpečí abych se o ně nemusel strachovat. Ale u muslimů je to asi jiné, třeba těch 40 panen čeká i na nemluvňata (tedy pokud jsou to kluci). Jak je to se ženskými nevím.

    Grull
    to civilizovaný vedení boje v Evropě předvedlo např NATO při náletech na civilní cíle v SrbskuSkrýt celý příspěvek

  • fenri
    23:26 30.09.2016

    Mimochodem podle SOHR, která Rusům opravdu nefandí a která z chlapa v hábitu a z kalachem dělá civila, jsou údaje o mrtvých v Syrii, zabitých VKS: -3800 civilistů -2700 IS -2800 ...Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodem podle SOHR, která Rusům opravdu nefandí a která z chlapa v hábitu a z kalachem dělá civila, jsou údaje o mrtvých v Syrii, zabitých VKS:
    -3800 civilistů
    -2700 IS
    -2800 jiní povstalci

    Tj. 5500 vs. 3800 civilů. To je v situaci, kdy zdroj je silně opoziční a zveličuje civilní ztráty, protivník je rozptýlený, neoznačený atd. velmi slušné kill-ratio. Navíc s malým zastoupením inteligentní munice. Ale trochu to nesedí s tím, že Rusové denně naschál vybombardují 2-3 poslední aleppské dětské nemocnice.
    Myslím, SOHR nechtíc Rusům či SVP-24 udělalo slušnou reklamu.

    (jsem to zapomněl napsat už dřív, ale Vladimír Vladimírovič mi to připomněl)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    23:19 30.09.2016

    Grull: mas dost nepresnou predstavu jak boj o aleppo probiha... Tohle nejsou bitvy o mesta jak z nas z jinych valek, tohle je prevazne oblihani ktere trva dlouhe roky.... prime ...Zobrazit celý příspěvek

    Grull: mas dost nepresnou predstavu jak boj o aleppo probiha...

    Tohle nejsou bitvy o mesta jak z nas z jinych valek, tohle je prevazne oblihani ktere trva dlouhe roky.... prime boje jsou velmi lokalizovane. Ani jedna strana nema dost sil na nejake rozsahlejsi utoky.


    Rezim (IRGC) ma ted pro utok k dispozici jen cca 6000 muzu, z toho 5000 tvori dovezeni site... cehoz si pomalu zacinaji vsimat i zapadni media (skoda ze maji vzdycky parmesicni zpozdeni)


    Civilni ztraty mas prevazne od letectva a delestrelectva daleko od fronty. Jen od zacatku tydne tam shodili pres 1700 bomb. Pri tom mnozstvi je tech 600+ civilistu hodne male cislo.

    Tech 250 000 lidi co zustalo v povstalecke casti Alepa jsou ti co se tam rozhodli zustat, vsichni, kdo chteli odejit uz jsou davno pryc.

    (A ne ani v evrope muzes zapomenout na to, ze civilisti do jednoho dobrovolne opusti mesto....)

    Jestli si myslis, ze je tam nekdo drzi nasilim a dela si z nich lidske stity, tak jsi dost mimo.... A stejna vec se da pak tedy rict o civilistech v rezimem ovladanych castech.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:28 30.09.2016

    Jojo damiku, mám číslo přímo na Vladimír Vladimíroviče a chodíme spolu na lov.

    Dobrou noc chlapče.

    Jojo damiku, mám číslo přímo na Vladimír Vladimíroviče a chodíme spolu na lov.

    Dobrou noc chlapče.

  • Grull
    22:26 30.09.2016

    A k tématu: Musíte si uvědomit, že boj o Aleppo je boj ve městě. Boj o každý dům a ulici. Civilisté co neutečou, ať už nechtějí či nemohou, mají prostě smůlu. Vemte si, jak ...Zobrazit celý příspěvek

    A k tématu:
    Musíte si uvědomit, že boj o Aleppo je boj ve městě. Boj o každý dům a ulici.
    Civilisté co neutečou, ať už nechtějí či nemohou, mají prostě smůlu.
    Vemte si, jak dopad Berlín (ano opět Rudá armáda, ale Spojenci by postupovali stejně)
    Když po mě bude někdo střílet z baráku, tak bud tam pošlu pěchotu, aby to místnost po místnosti vyčistila (vysoké ztráty) nebo ho prostě srovnám se zemí.
    To, že tam jsou civilisté je špatné, ale jejich smrt jde na krk tomu, kdo z toho baráku střílí.
    Navíc, rozdíl mezi civilem a vojákem je v tom, jestli zrovna drží kvér nebo ne.
    Troufnu si říct, že kdyby vypukla válka v Evropě, tak se bude brát větší ohled na civilisty než se to děje v Sýrii. Přeci jen my máme určitá pravidla a pokud někdo používá lidské štíty, tak nemůže čekat žádné slitování. A nepochybuji o tom, že v případě boje o město by civilisté město opustili do jednoho. (oki nadsázka ale pochybuji, že by je nějaká armáda nutila zůstat)Skrýt celý příspěvek

  • damik
    22:15 30.09.2016

    Fenri, Fenri - dobra snaha jak zamaskovat tapetovanim jak 80% Syrske populace bylo diskriminovano jenom proto ze byli Sunnite a ne vladni kasta. Ale fakta jsou fakta. Na druhou ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri, Fenri - dobra snaha jak zamaskovat tapetovanim jak 80% Syrske populace bylo diskriminovano jenom proto ze byli Sunnite a ne vladni kasta. Ale fakta jsou fakta.

    Na druhou stranu mete pekne noty z Kremlu. Az teda na ty fakta ... :)Skrýt celý příspěvek

  • Grull
    22:11 30.09.2016

    damik - to máš pravdu, ale zase jsi musíš uznat, že před jarem to tam vypadalo útulněji. A vůbec celý ten pokus o implantování demokracie zemím okolo Středozemního moře, nebyl moc ...Zobrazit celý příspěvek

    damik - to máš pravdu, ale zase jsi musíš uznat, že před jarem to tam vypadalo útulněji.
    A vůbec celý ten pokus o implantování demokracie zemím okolo Středozemního moře, nebyl moc úspěšný.
    Tak jaké to tam asi je, se dá poznat z reklam na cestovky v rádiu. Přestali nabízet Egypt, pak i Tunisko a už ani Turecko nezmiňují.

    Cesta k demokracii tak jak ji známe je dlouhá a trnitá a ručníci jsou v tomhle tak 500 let pozadu (pokud to někdy zvládnou skloubit dohromady s Islámem) a pokoušet se ji tam dostat dřív, není moc reálné.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:06 30.09.2016

    damik: jednak myslím, že to strašně tapetujete a za druhé píšete kraviny: 1.) Bordel v Syrii nenastal v roce 1971 a byl tam klid 40 let protože Asadové. Jo, měli mimořádný stav, ...Zobrazit celý příspěvek

    damik: jednak myslím, že to strašně tapetujete a za druhé píšete kraviny:
    1.) Bordel v Syrii nenastal v roce 1971 a byl tam klid 40 let protože Asadové. Jo, měli mimořádný stav, ale země normálně a dobře fungovala (moji příbuzní tam kdysi stavěli fabriky).
    2.) Pakistán za tu dobu prošel třemi převraty (pěkně v letech 77, 88 a 99) + puč generála Mušarafa a stal se bezpečným útočištěm islamistů. To se o Syrii před 2011 říct nedalo
    3.) V Syrii bylo do roku 2012 povoleno 8 stran, čtyři roky tam nejsou žádná omezení.
    4.) V Pakistánu byli křesťané parnticky zlikvidování a hinduisté vyhnáni. Ano, v dnešním muslimském Pakistánu jsou zastoupeny všechny náboženské skupiny. Tedy jedna.
    5.) Pokud tvrdíte, že 80% armádních důstojníků nebyli sunnité, není to důkaz toho, že sunnité nemohli sehnat práci. Mám pro vás překvapení: jsou i jiné profese, než důstojník. Tvrdit, že lidé dnes umírají v Aleppu proto, aby mohlo být v armádě víc sunnitských důstojníků je kravina. 90% obyvatelů Syrie je ukradné, kolik % důstojníků patří ke které sektě.
    6.) Sunité se píší s malým "s" a nepoužíval bych je tu s jedním, tu se dvěma s, zvláště považuji-li se za znalce Syrie.

    To vaše povstání "každý pátek" bylo ve skutečnosti JEDNO povstání islamistů v JEDNOM městě (Muslimské bratrstvo v Hamá). Za tu dobu ten váš vzorný Pakistán prošel čtyřmi puči.Skrýt celý příspěvek

  • damik
    21:53 30.09.2016

    Grull - to jsem nikdy nerek ... :)))

    Grull - to jsem nikdy nerek ... :)))

  • Grull
    21:50 30.09.2016

    damik - Nějak mi uteklo, že ten bordel v Sýrii je tam už od 1971.
    Díky za info.

    damik - Nějak mi uteklo, že ten bordel v Sýrii je tam už od 1971.
    Díky za info.

  • damik
    21:50 30.09.2016

    A Fenri - jenom pro tebe -> kdyz 80% armadnich dustojniku nebyli Sunnite, tak to neznamena ze tam nebylo par Sunitsky generalu. To vite .. procenta ... 100% - 80% = 20% :)

    A Fenri - jenom pro tebe -> kdyz 80% armadnich dustojniku nebyli Sunnite, tak to neznamena ze tam nebylo par Sunitsky generalu. To vite .. procenta ... 100% - 80% = 20% :)

  • damik
    21:48 30.09.2016

    Fenri, Fenri - ty nejak neumis pochopit psany text. Tady to mas jeste jednou: Syrsky Shia/Alawit tata a jeho synek ridi celou zemi od roku 1971. 80% Syrskych armadnich ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri, Fenri - ty nejak neumis pochopit psany text. Tady to mas jeste jednou:

    Syrsky Shia/Alawit tata a jeho synek ridi celou zemi od roku 1971. 80% Syrskych armadnich dustojniku byli Shia/Allawits. I kdyz Sunnitu tam je 80% populace a Alawit/Shia jen 12% populace. A stejne pro pozice v polici a ve statni sprave.

    A pak se Assad divi, ze tam jsou povstani skoro kazdej Patek ..Skrýt celý příspěvek

  • damik
    21:44 30.09.2016

    Grull - nejak zapominas na to ze ten bordel v Syrii je tam proto, ze se tam drzi Assad u koryta zuby nehty uz od roku 1971. Treba v takovem Pakistanu takove problemy nemaji, ...Zobrazit celý příspěvek

    Grull - nejak zapominas na to ze ten bordel v Syrii je tam proto, ze se tam drzi Assad u koryta zuby nehty uz od roku 1971.

    Treba v takovem Pakistanu takove problemy nemaji, protoze maji v parlamentu 5+ politickych stran, ktere reprezentuji vetsinu etnickych, nabozenskych a kulturnich skupin populace. A taky ze tam obcas opozice vyhraje volby ...

    To by takoveho Assada nebo Putina ani nenapadlo ...Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    21:41 30.09.2016

    damnik: KDE jste dal DŮKAZ, že 80% sunnitů bylo bez nároku na pořádnou práci? Sunnita byl MINISTR OBRANY v Asadově armádě a v SAA bojuje řada sunnitů. Jak se etnicky liší sunnité v ...Zobrazit celý příspěvek

    damnik: KDE jste dal DŮKAZ, že 80% sunnitů bylo bez nároku na pořádnou práci? Sunnita byl MINISTR OBRANY v Asadově armádě a v SAA bojuje řada sunnitů. Jak se etnicky liší sunnité v Syrii od Syrských alavitů či šítů?
    Za další: v syrské ústavě z roku 2012 je jasně napsáno, že hlava státu MUSÍ BÝT SUNNITA. Sám Bašár Asad je sunnitou, i když byl dříve alavitou.

    Mimochodem:
    syrská ústava přijatá v roce 2012 mj. jiné garantuje sunnitům pozici hlavy státu a za další zrušila vládu Národní fronty. Svoodné politické soutěže se tedy mohou účastnit i jiné subjekty. Opozice ovšem o volby nestojí (vyhrál by Asad) a jejím cílem je ustanovení sunnitského chalífátu. Těm opravdu nejde o demokracii a už vůbec pod šéfováním křesťana ze SNC.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 21