Příměří v Sýrii: Od naděje po očekávané fiasko

Kontrolní stanoviště syrské amrády; ilustrační foto / Public Domain

V sobotu 10. září se USA a Rusko dohodly na sedmidenním pozastavení bojů v Sýrií. Klid zbraní začal v pondělí 12. záři. Hlavním cílem příměří bylo poskytnout humanitární pomoc do nejvíce postižených oblastí trpících nedostatkem životně důležitých zásob.

S podmínkami dočasného klidu zbraní souhlasil i syrský režim. K dohodě se také zavázaly největší protirežimní (opoziční) skupiny jako Svobodná syrská armáda (FSA) a také militantní skupina Ahrar al-Sham, která tuto dohodu původně silně kritizovala.

Strany dohody mohly ukončit příměří, pokud by byly napadeny další bojující stranou. Příměří se též netýkalo určitých islamistických skupin (viz níže).

John Kerry, ministr zahraničí USA, vyzval všechny strany k respektování příměří a zadržení „všech útoků, včetně leteckého bombardování a jakýchkoliv pokusů o teritoriální zisk."

Ruský ministr zahraničí, Sergej Lavrov, prohlásil, že „se jedná o nezbytnou podmínku pro znovuobnovení dlouhou dobu pozastaveného politického procesu." 

Mezi další cíle dohody patří lepší koordinace amerických a ruských útoků na radikální islamistické skupiny jako Islámský stát (IS) a Jabhat Fateh al-Sham (dříve Fronta an-Nusra). Vznikne proto mimo jiné společné koordinační centrum za účelem společného postupu a sdílení informací.

Právě vyčlenění organizace Jabhat Fateh al-Sham se stalo středem sporů mezi některými opozičními skupinami (např. některé skupiny FSA) a USA. Jabhat Fateh al-Sham sehrál důležitou roli v posledních měsících v bojích v obklíčeném Aleppu, kde bylo dominantní skupinou oponující vládním jednotkám.

Právě při těchto bojích se k organizaci přidalo několik tamních opozičních skupin podporovaných USA.

Příměří za zvuků bomb

I přes veliký důraz na celkový klid zbraní dochází od začátku k jeho porušování. Nejvíce tuto dohodu však ohrozily sobotní koaliční letecké útoky na cíle na severovýchodě Sýrie. Dle informací USA se mělo jednat o pozice IS, avšak útoky zasáhly syrské vládní jednotky.

Dle oficiálního vyjádření ruského ministerstva obrany koaliční letouny zabily více než 60 syrských vojáků ve východním městě Deir al-Zor. Syrský velvyslanec při OSN, Bashar Ja'afari, řekl, že účelem bylo porušení dohody.

Napětí eskalovalo po celou dobu příměří, a to i díky neshodě na tom, jakým způsobem humanitární pomoc přerozdělovat. Díky tomu část pomoci „uvízla" na tureckých hranicích - dva konvoje vezoucí zásoby mouky pro více než 150 tisíc lidí a potravinové zásoby na měsíc pro cirka 35 tisíc lidí, zůstaly od úterý na hranicích čekajíce na povolení od syrské vlády vstoupit na území Sýrie.


Česká velvyslankyně Eva Filipi mluví o situaci v Sýrii.

Hlavní příjezdová cesta do části Aleppa drženého rebely, se totiž v posledních týdnech stala hlavním místem bojů mezi vládními a opozičními jednotkami. Syrská vláda také neumožnila přístup OSN k některým dalším obléhaným oblastem. Tyto dva konvoje směřující do východní části Aleppa zůstaly na hranicích i po uplynutí doby dočasného klidu zbraní.

Konvojům OSN nebylo garantováno dostatečné bezpečí pro dopravu humanitární pomoci do postižených cílových oblastí. Několik nákladních vozů s pomocí bylo navíc několik málo hodin po konci příměří terčem leteckých útoků nedaleko Aleppa. Podezření padlo na syrské a ruské letouny.

Po pondělních útocích na konvoj, kdy bylo zničeno 18 z 31 nákladních vozů s humanitární pomocí a usmrceno kolem 20 pracovníků tamního Červeného kříže, OSN odvolalo veškeré dodávky humanitární pomoci.

Dalším důležitým aktérem v období tohoto dočasného míru se stalo Turecko, které v pondělí přislíbilo, že ve spolupráci s OSN hodlá poslat více než třicet nákladních vozů s humanitární pomocí. 

Nepříliš růžová budoucnost

Bohužel se opět ukázalo, že příměří slouží zejména k přeskupení jednotek všech stran, k doplnění zásob a k následnému pokračování a případné eskalaci bojů.

Sýrie (vládní a provládní jednotky) výrazně podporovaná Ruskem a Íránem se v posledních měsících stala bezesporu nejsilnějším pozemním aktérem v konfliktu a právě těchto několik dní posloužilo k přeskupení jednotek. Syrské letectvo hned v poslední den týden trvajícího klidu zbraní opět zahájilo letecké útoky na pozice rebelů v Aleppu.

Syrské ozbrojené síly jsou však po pětiletém konfliktu na pokraji kolapsu. Neschopnost doplňovat početní stavy armády vedla k rozsáhlému využívání pro-režimních milic, nicméně tyto milice přirozeně postrádají bojové schopnosti a disciplínu regulérní armády.

Je velmi pravděpodobné, že intenzivní ruskou a íránskou intervenci na straně režimu spustila především projevující se neschopnost syrské armády vést boj na více než jedné frontě.

Třeba příště...

Do značné míry se na neúspěšném klidu zbraní ukázala neschopnost hlavních zahraničních aktérů USA a Ruska, zastupující „protistrany" konfliktu, efektivně ovlivnit jejich chování.

I přes údajný silný politický tlak docházelo k častému porušování sjednaného klidu zbraní, jež eskalovalo až k útoku na samotný konvoj s humanitární pomocí.

I přes diskuzi mezi USA a Ruskem o případném prodloužení klidu zbraní, došlo ze strany syrské armády k jeho oficiálnímu ukončení a k znovunastartování konfrontace s protirežimními jednotkami. Zůstává tedy otázkou, zda dojde k případnému politickému posunu, či pouze k hlubší eskalaci konfliktu na „bojišti".

Redakčně upraveno
Originální článek najdete na Security Outlines

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb

Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...

Krize nebo posun? Saudové plánují vyslat vojáky do Sýrie

Minulý týden Saudská Arábie oznámila odohodlání vyslat své pozemní jednotky do Sýrie do boje s ...

Politické hry, nedůvěra a dvojí přístup USA k otázce Sýrie

Seymour M. Hersh je americký investigativní novinář, který píše pro The New Yorker. Držitel ...

Ruské tanky T-90 v syrské občanské válce

Moskva nepodporuje Damašek pouze leteckými údery na pozice povstalců, ale také dodávkami moderní ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • fenri
    12:29 27.09.2016

    SeaWolf - ne, to není odpověď, to je bohapustá demagogie. Kohokoliv osočit bez důkazu a předem prohlásit, že pokud se k tomu dotyčný nepřizná, tak je to důkazem jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolf - ne, to není odpověď, to je bohapustá demagogie.

    Kohokoliv osočit bez důkazu a předem prohlásit, že pokud se k tomu dotyčný nepřizná, tak je to důkazem jeho zarputilosti a lhaní a "že jsem to říkal" je myšlenkový a intelektuální faul nejhrubšího zrna.
    Nebylo by jednoduší dát sem nějaký důkaz, že to bylo jak tvrdíte? Váš důkaz je jen to, že to říkáte a že ten, kdo s tím nesouhlasí je spekulant. Trochu málo i na vás, nemyslíte?Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    12:26 27.09.2016

    ujo Marek, Tajfun, fenri Odpověď je v příspěvku: "spekulanti svou práci následně odvedou za ně" viz některé reakce nad příspěvkem :-D Jinak útok na syrskou armádu nikdo z ...Zobrazit celý příspěvek

    ujo Marek, Tajfun, fenri

    Odpověď je v příspěvku: "spekulanti svou práci následně odvedou za ně" viz některé reakce nad příspěvkem :-D

    Jinak útok na syrskou armádu nikdo z účastněných nepopírá tedy USA, Austrálie, Dánsko a UK tak proč se rozčilovat :-)Skrýt celý příspěvek

  • Grull
    12:12 27.09.2016

    Jura99 - V tomhle souhlasím s fenrim. Asad je prostě vrchní představitel státu a hotovo. Ano, bylo by to na dlouhou diskuzi, ale stejně nic nevyřešíme. A to s civilníma obětma ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99 - V tomhle souhlasím s fenrim. Asad je prostě vrchní představitel státu a hotovo. Ano, bylo by to na dlouhou diskuzi, ale stejně nic nevyřešíme.

    A to s civilníma obětma je na obou stranách stejné. I při bombardování přesnými zbraněmi do schytaj civilisté. Někde víc někde míň.

    SeaWolf - díky za vysvětlení. Jestli to tak je, tak ten kdo to vymyslel je idiot.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    12:07 27.09.2016

    KOLT: Vaše žádost (Tajfun, fenri) je zcela zbytečná. Internetoví trollové se nekrmí.

    KOLT: Vaše žádost (Tajfun, fenri) je zcela zbytečná. Internetoví trollové se nekrmí.

  • fenri
    11:55 27.09.2016

    Jura99, ovšem podle opakovaných voleb i hlasování nohama má Assad nejvyšší podporu ze všech stran konfliktu. Je prezidentem legitimní vlády a jeho zástupci jednají na půdě OSN.

    Jura99, ovšem podle opakovaných voleb i hlasování nohama má Assad nejvyšší podporu ze všech stran konfliktu. Je prezidentem legitimní vlády a jeho zástupci jednají na půdě OSN.

  • Jura99
    11:49 27.09.2016

    Tajfun: že Rusy pozval Asad na "své" území má asi tak stejnou váhu, jako když Rusáky v roce 68 k nám pozval Bilak a spol. Prostě pokud nemá podporu většiny vlastních obyvatel a je ...Zobrazit celý příspěvek

    Tajfun: že Rusy pozval Asad na "své" území má asi tak stejnou váhu, jako když Rusáky v roce 68 k nám pozval Bilak a spol. Prostě pokud nemá podporu většiny vlastních obyvatel a je jen jednou ze stran občanské války neznamená, že má legitimitu jednat za celý stát. Rusi tam sypou bomby hlava nehlava a oficiálně zatím nepřiznali, že by trefili mimo, natož že by zabili civilisty. To nedává logiku, tak přesné zbraně nemají, spíš naopak.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    10:24 27.09.2016

    Rusi sleduju svoje ciele a Američania tiež svoje ciele. Že sa nedaju zosuladit je jasne, ale kedže nik nechce byt označený za porazeneho alebo neludskeho agresora, tak Kerry a ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusi sleduju svoje ciele a Američania tiež svoje ciele. Že sa nedaju zosuladit je jasne, ale kedže nik nechce byt označený za porazeneho alebo neludskeho agresora, tak Kerry a Lavrov robia pre zvyšok sveta komediu o dohovoroch. Ta vojna je na dlho a prakticky nie je v rukach ani Rusov a ani Američanov ju vyhrat, lebo najlepšie bojujucou vojenskou zložkou v nej je ISIL. vyhrat by ju mali mladi muži Syrie, lenže ti, bud už utiekli, alebo uteču do Europy.Skrýt celý příspěvek

  • Tajfun
    10:14 27.09.2016

    Trest za Deir zz Zor

    http://en.farsnews.com/newstex...

    Trest za Deir zz Zor

    http://en.farsnews.com/newstex...

  • KOLT
    10:11 27.09.2016

    Mohli-by si prosím diskutující odpustit osobní útoky? Zvlášť tak trapné jako předvedl Tajfun.... Fakt bych byl nerad, kdyby se místní diskuse změnila v žumpu. Rozdíl v odpovědi ...Zobrazit celý příspěvek

    Mohli-by si prosím diskutující odpustit osobní útoky? Zvlášť tak trapné jako předvedl Tajfun.... Fakt bych byl nerad, kdyby se místní diskuse změnila v žumpu. Rozdíl v odpovědi mezi fenrim a Tajfunem, ačkoliv oba píší víceméně to samé, je fakt propastný. A to fenri není proslulý zrovna jemnocitem ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Tajfun
    09:56 27.09.2016

    Vlčí more dobrý příspěvek, co věta, to lež. Píšeš lži i na lžidnes? Nebo rovnou články? Asad (legitimní vláda s Sýrii) si Rusko pozval na SVÉ území. Operace anglosaského ...Zobrazit celý příspěvek

    Vlčí more

    dobrý příspěvek, co věta, to lež. Píšeš lži i na lžidnes? Nebo rovnou články?

    Asad (legitimní vláda s Sýrii) si Rusko pozval na SVÉ území. Operace anglosaského prasete na území Sýrie probíhají pod jakým mandátem. Jo aha, od Kosova mandát netřeba.

    Letecký útok v dejv dajv bla bla trval přes hodinu, po něm isil okamžitě dobyl horu (čekal na dokončení útoku). Damašek včera vydal zprávu o zachycené komunikaci mezi igyl a usa.

    Tím podpáleným konvojem (prázdné náklaďaky, či zbraně) krm tupce a idioty na idnes. Humanitární bílé přilby, hahaha.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    09:52 27.09.2016

    SeaWolf: prosím o JEDEN důkaz, že v té akci s konvojem došlo: A.) k leteckému úderu B.) šlo o úder SAA či VKS C.) šlo o úder VKS, jak naznačujete Kromě prohlášení komika ze ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolf: prosím o JEDEN důkaz, že v té akci s konvojem došlo:

    A.) k leteckému úderu
    B.) šlo o úder SAA či VKS
    C.) šlo o úder VKS, jak naznačujete

    Kromě prohlášení komika ze SOHR a jako vždy přítomných sorosových "Bílých přileb" se nekonají žádná videa, turecká a jiné radary ta letadla neviděly... Zvláštní je, že i OSN velmi rychle přestala hovořit o náletech, jako o příčině likvidace konvoje. Proč?
    Nevylučuji, že to byla SAA či VKS, ale přijde mi komické to tvrdit bez důkazu a indicie proti tomu označit vlastně za důkaz, protože je to popírání.Skrýt celý příspěvek

  • Civil
    09:51 27.09.2016

    fenri: ad 2.) http://en.alalam.ir/news/18629... The ISIS launched attacks on the Syrian army positions in Deir Ezzor only 7 minutes after the US-led coalition's airstrikes on ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri:
    ad 2.)
    http://en.alalam.ir/news/18629...

    The ISIS launched attacks on the Syrian army positions in Deir Ezzor only 7 minutes after the US-led coalition's airstrikes on Saturday, a military source said, adding that the air and ground assault were highly coordinated, According to FNA report.

    plus ruska propaganda
    https://sputniknews.com/middle...

    The Syrian intelligence possesses an audio recording of conversation between Daesh terrorists and US military prior to the Washington-led coalition's airstrikes on the government troops near Deir ez-Zor on September 17, the speaker of the People's Council of Syria said Monday.

    ad 3.)
    http://www.zerohedge.com/news/...

    But the most stunning admission came when asked if the TOW missiles were initially intended for Jabhat Al-Nusra or if the group obtained them from the moderate Free Syrian Army, the jihadist clarified: “No, the missiles were given to us directly.”

    He also said that when Jabhat Al-Nusra was “besieged, we had officers from Turkey, Qatar, Saudi Arabia, Israel and America here… Experts in the use of satellites, rockets, reconnaissance and thermal security cameras.”

    Another dramatic admission: when Todenhöfer asked specifically if the US instructors were really present among the jihadists’ ranks and Al Ezz replied: “The Americans are on our side.”

    A pak si ma clovek vybrat..Skrýt celý příspěvek

  • ujo Marek
    09:49 27.09.2016

    SeaWolf mohli by ste uviesť dôkazy, že na konvoj zaútočilo Ruské letectvo? nikde sa totižto nenašli stopy po výbuchoch leteckých bomb a vtedy v tej oblasti neoperovalo ani Ruské, ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolf mohli by ste uviesť dôkazy, že na konvoj zaútočilo Ruské letectvo? nikde sa totižto nenašli stopy po výbuchoch leteckých bomb a vtedy v tej oblasti neoperovalo ani Ruské, ani Sýrske letectvo, ale napríklad na videu z dronu, tam bol vidieť teroristický pick-up s mínometom na korbe

    Ruské VVKS sú tam oficiálne na pozvanie legitímnej Sýrskej vlády, na rozdiel od USA a ich lokajov, ktorý v Sýrii operujú nelegálne.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    09:44 27.09.2016

    Nálet v jádru mohl mít tři příčiny a podle toho je třeba se dívat na ukončení tohoto (pro média sehraného) příměří: 1.) Nálet se stal podle propozic návodčích ...Zobrazit celý příspěvek

    Nálet v jádru mohl mít tři příčiny a podle toho je třeba se dívat na ukončení tohoto (pro média sehraného) příměří:

    1.) Nálet se stal podle propozic návodčích demokraticko-humanistické opozice, se kterou USA spolupracují a návodčí schválně poskytli USA špatné souřadnice. Motivace návodčích, resp. jejich loutkovodičů je zřejmá. Ze strany USA to skutečně nebyl záměr, prostě si jen vybírají špatné kamarády. Zaráží fakt, že při použití tolik vychvalované "inteligentní" munice a sensorů nedokázalo letectvo identifikovat cíl tvořený regulérní armádou v obranných pozicích z valné části mimo zástavbu.
    2.) Byl to jasný záměr a motivací ve smyslu "plány v plánech jiných plánů" by se našlo dost.
    3.) Nebyl to záměr vlády USA, ale akce velitelů v regionu, kteří nejsou spokojeni s vrchním vedením (Obama fakt není případ člověka, který rozumí Blízkému Východu a má zde jasnou politiku) a hrají si podle svých not.

    Jinak by mě zajímalo, čím byl zbombardován ten konvoj, protože ty obrázky fakt nevypadají na letecký úder, či obecně úder těžkými zbraněmi (houfnice, raketomety). Možná snad kazetové bomby s protipěchotní submunicí...Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    09:38 27.09.2016

    Grull Ač to zní nelogicky tak Rusko i USA stejně jako Dánsko, Austrálie a UK ( účastníci jednotlivých incidentů ) jsou pouze podporovatelé jedné z válčících stran. Nejsou de júre ...Zobrazit celý příspěvek

    Grull
    Ač to zní nelogicky tak Rusko i USA stejně jako Dánsko, Austrálie a UK ( účastníci jednotlivých incidentů ) jsou pouze podporovatelé jedné z válčících stran. Nejsou de júre účastníkem konfliktu jsou pouze signatářem dohody o příměří a v dohodě figurují jako garanti jednotlivých stran.

    Takže jak USA tak Rusko tu dohodu technicky vzato neporušily, i když se zasloužili o její likvidaci. Padlé na hlavu, ale je to tak.

    USA a ostatní účastníci náletu na vládní jednotky se přiznaly a omluvily, Rusko se po útoku na UNICEF a červený půlměsíc / kříž drží zajetého scénáře tedy zapírat zapírat a zapírat a spekulanti svou práci následně odvedou za ně. Holt jiná kulturaSkrýt celý příspěvek

  • Grull
    09:16 27.09.2016

    Takže, jestli to dobře chápu, v té dohodě bylo, že se příměří ukončí, pokud nějaká strana bude napadena. Tedy další pokračování bojů způsobil Spojenecký nálet na pozice syrské ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže, jestli to dobře chápu, v té dohodě bylo, že se příměří ukončí, pokud nějaká strana bude napadena.
    Tedy další pokračování bojů způsobil Spojenecký nálet na pozice syrské armády.
    Nechápu, pak, proč si Amíci stěžují, že ta dohoda padla, když to způsobili oni sami?
    Nebo tam došlo k nějakému většímu porušení už před jejich náletem?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 21 z 21