Příměří v Sýrii: Od naděje po očekávané fiasko

Kontrolní stanoviště syrské amrády; ilustrační foto / Public Domain

V sobotu 10. září se USA a Rusko dohodly na sedmidenním pozastavení bojů v Sýrií. Klid zbraní začal v pondělí 12. záři. Hlavním cílem příměří bylo poskytnout humanitární pomoc do nejvíce postižených oblastí trpících nedostatkem životně důležitých zásob.

S podmínkami dočasného klidu zbraní souhlasil i syrský režim. K dohodě se také zavázaly největší protirežimní (opoziční) skupiny jako Svobodná syrská armáda (FSA) a také militantní skupina Ahrar al-Sham, která tuto dohodu původně silně kritizovala.

Strany dohody mohly ukončit příměří, pokud by byly napadeny další bojující stranou. Příměří se též netýkalo určitých islamistických skupin (viz níže).

John Kerry, ministr zahraničí USA, vyzval všechny strany k respektování příměří a zadržení „všech útoků, včetně leteckého bombardování a jakýchkoliv pokusů o teritoriální zisk."

Ruský ministr zahraničí, Sergej Lavrov, prohlásil, že „se jedná o nezbytnou podmínku pro znovuobnovení dlouhou dobu pozastaveného politického procesu." 

Mezi další cíle dohody patří lepší koordinace amerických a ruských útoků na radikální islamistické skupiny jako Islámský stát (IS) a Jabhat Fateh al-Sham (dříve Fronta an-Nusra). Vznikne proto mimo jiné společné koordinační centrum za účelem společného postupu a sdílení informací.

Právě vyčlenění organizace Jabhat Fateh al-Sham se stalo středem sporů mezi některými opozičními skupinami (např. některé skupiny FSA) a USA. Jabhat Fateh al-Sham sehrál důležitou roli v posledních měsících v bojích v obklíčeném Aleppu, kde bylo dominantní skupinou oponující vládním jednotkám.

Právě při těchto bojích se k organizaci přidalo několik tamních opozičních skupin podporovaných USA.

Příměří za zvuků bomb

I přes veliký důraz na celkový klid zbraní dochází od začátku k jeho porušování. Nejvíce tuto dohodu však ohrozily sobotní koaliční letecké útoky na cíle na severovýchodě Sýrie. Dle informací USA se mělo jednat o pozice IS, avšak útoky zasáhly syrské vládní jednotky.

Dle oficiálního vyjádření ruského ministerstva obrany koaliční letouny zabily více než 60 syrských vojáků ve východním městě Deir al-Zor. Syrský velvyslanec při OSN, Bashar Ja'afari, řekl, že účelem bylo porušení dohody.

Napětí eskalovalo po celou dobu příměří, a to i díky neshodě na tom, jakým způsobem humanitární pomoc přerozdělovat. Díky tomu část pomoci „uvízla" na tureckých hranicích - dva konvoje vezoucí zásoby mouky pro více než 150 tisíc lidí a potravinové zásoby na měsíc pro cirka 35 tisíc lidí, zůstaly od úterý na hranicích čekajíce na povolení od syrské vlády vstoupit na území Sýrie.


Česká velvyslankyně Eva Filipi mluví o situaci v Sýrii.

Hlavní příjezdová cesta do části Aleppa drženého rebely, se totiž v posledních týdnech stala hlavním místem bojů mezi vládními a opozičními jednotkami. Syrská vláda také neumožnila přístup OSN k některým dalším obléhaným oblastem. Tyto dva konvoje směřující do východní části Aleppa zůstaly na hranicích i po uplynutí doby dočasného klidu zbraní.

Konvojům OSN nebylo garantováno dostatečné bezpečí pro dopravu humanitární pomoci do postižených cílových oblastí. Několik nákladních vozů s pomocí bylo navíc několik málo hodin po konci příměří terčem leteckých útoků nedaleko Aleppa. Podezření padlo na syrské a ruské letouny.

Po pondělních útocích na konvoj, kdy bylo zničeno 18 z 31 nákladních vozů s humanitární pomocí a usmrceno kolem 20 pracovníků tamního Červeného kříže, OSN odvolalo veškeré dodávky humanitární pomoci.

Dalším důležitým aktérem v období tohoto dočasného míru se stalo Turecko, které v pondělí přislíbilo, že ve spolupráci s OSN hodlá poslat více než třicet nákladních vozů s humanitární pomocí. 

Nepříliš růžová budoucnost

Bohužel se opět ukázalo, že příměří slouží zejména k přeskupení jednotek všech stran, k doplnění zásob a k následnému pokračování a případné eskalaci bojů.

Sýrie (vládní a provládní jednotky) výrazně podporovaná Ruskem a Íránem se v posledních měsících stala bezesporu nejsilnějším pozemním aktérem v konfliktu a právě těchto několik dní posloužilo k přeskupení jednotek. Syrské letectvo hned v poslední den týden trvajícího klidu zbraní opět zahájilo letecké útoky na pozice rebelů v Aleppu.

Syrské ozbrojené síly jsou však po pětiletém konfliktu na pokraji kolapsu. Neschopnost doplňovat početní stavy armády vedla k rozsáhlému využívání pro-režimních milic, nicméně tyto milice přirozeně postrádají bojové schopnosti a disciplínu regulérní armády.

Je velmi pravděpodobné, že intenzivní ruskou a íránskou intervenci na straně režimu spustila především projevující se neschopnost syrské armády vést boj na více než jedné frontě.

Třeba příště...

Do značné míry se na neúspěšném klidu zbraní ukázala neschopnost hlavních zahraničních aktérů USA a Ruska, zastupující „protistrany" konfliktu, efektivně ovlivnit jejich chování.

I přes údajný silný politický tlak docházelo k častému porušování sjednaného klidu zbraní, jež eskalovalo až k útoku na samotný konvoj s humanitární pomocí.

I přes diskuzi mezi USA a Ruskem o případném prodloužení klidu zbraní, došlo ze strany syrské armády k jeho oficiálnímu ukončení a k znovunastartování konfrontace s protirežimními jednotkami. Zůstává tedy otázkou, zda dojde k případnému politickému posunu, či pouze k hlubší eskalaci konfliktu na „bojišti".

Redakčně upraveno
Originální článek najdete na Security Outlines

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb

Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...

Krize nebo posun? Saudové plánují vyslat vojáky do Sýrie

Minulý týden Saudská Arábie oznámila odohodlání vyslat své pozemní jednotky do Sýrie do boje s ...

Politické hry, nedůvěra a dvojí přístup USA k otázce Sýrie

Seymour M. Hersh je americký investigativní novinář, který píše pro The New Yorker. Držitel ...

Ruské tanky T-90 v syrské občanské válce

Moskva nepodporuje Damašek pouze leteckými údery na pozice povstalců, ale také dodávkami moderní ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • semtam
    16:01 27.09.2016

    SeaWolf Jo, beru zpět. Seknul jsem se. I když po shlédnutí více videí, stále nevím, kde je důkaz o ruském letectvu. Jen po útoku bíla helma něco drmolí o Rusech. Jako důkaz ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolf

    Jo, beru zpět. Seknul jsem se. I když po shlédnutí více videí, stále nevím, kde je důkaz o ruském letectvu. Jen po útoku bíla helma něco drmolí o Rusech.

    Jako důkaz by posloužily zbytky munice.Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    15:50 27.09.2016

    semtam Nechci ti kazit iluze, jenže to má jeden zádrhel, ale když si proklikneš videa tak je ta datum 20.9.2016. ... smolíček :-) Takže článek píše o videích které jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam
    Nechci ti kazit iluze, jenže to má jeden zádrhel, ale když si proklikneš videa tak je ta datum 20.9.2016. ... smolíček :-)
    Takže článek píše o videích které jsou uveřejněny na youtube až o měsíc později, no to jsou mi ale věci :-)Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:47 27.09.2016

    Todomatch

    Zjistěte si co je barelová bomba. Pak pochopíte, proč se shazuje z vrtulníku.

    A zrovna DVTV se v této reportáži moc nepředvedla. Ale to jen tak bokem

    Todomatch

    Zjistěte si co je barelová bomba. Pak pochopíte, proč se shazuje z vrtulníku.

    A zrovna DVTV se v této reportáži moc nepředvedla. Ale to jen tak bokem

  • fenri
    15:47 27.09.2016

    SeaWolf - na více místech jsem narazil na info, že noční práci v Syrii dělají zásadně Ka-52. Každopádně ani kanony Mil-35 nemají kadenci, která je slyšet na snímku. Mil-24V má ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolf - na více místech jsem narazil na info, že noční práci v Syrii dělají zásadně Ka-52. Každopádně ani kanony Mil-35 nemají kadenci, která je slyšet na snímku.
    Mil-24V má rotační kulomet (kanon má verze P). GsH-23V, který nosí některé verze Mil-35 také nemá zvuk a kadenci toho, co je slyšet.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    15:43 27.09.2016

    fenri: Ruské letectvo v Sýrii barelové bomby samozřejmě používá, nechtěně to potvrdila sama ruská televize, když ukázala sůčko na syrské základně a - auvajs - ono je mělo zrovna ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Ruské letectvo v Sýrii barelové bomby samozřejmě používá, nechtěně to potvrdila sama ruská televize, když ukázala sůčko na syrské základně a - auvajs - ono je mělo zrovna pdvěšené. Video s více perličkami ohledně ruských fám, lží a podvůdků (barelové bomby v čase 03:30) je zde:

    "Jak lžou ruská média?"
    http://1url.cz/ttoIZ... Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:43 27.09.2016

    SeaWolf

    Nejde ani o to, že v popisku je označeno Helfire s otazníkem. Ale o to, že článek je z 22.8. tj. před konvojem mysliteli.

    SeaWolf

    Nejde ani o to, že v popisku je označeno Helfire s otazníkem. Ale o to, že článek je z 22.8. tj. před konvojem mysliteli.

  • fenri
    15:42 27.09.2016

    Tak abych byl objektivní, ten nálet mohl skutečně proběhnout za tmy, či šera. Jak v tom ale viděli ruský letadla nechápu. Stejně tak nechápu to, že povstalci tvrdí, že konvoj byl ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak abych byl objektivní, ten nálet mohl skutečně proběhnout za tmy, či šera.
    Jak v tom ale viděli ruský letadla nechápu. Stejně tak nechápu to, že povstalci tvrdí, že konvoj byl napaden pumami řady FAB-250(L). Tomu naprosto neodpovídají poškození a fotky z místa. Rovněž údajný kanon vrtulníku nezní ani náhodou jako Šipunov a má cca 20x nižší kadenci, než pomalejší režim střelby této zbraně.Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    15:42 27.09.2016

    fenri
    Ruské Mi-35/Mi24V neumí operovat v noci ? Tak tak to jim někdo zapomenul říct, protože výrobce udává opak. Když už jsme u těch blamáží :-)

    fenri
    Ruské Mi-35/Mi24V neumí operovat v noci ? Tak tak to jim někdo zapomenul říct, protože výrobce udává opak. Když už jsme u těch blamáží :-)

  • semtam
    15:32 27.09.2016

    SeaWolf

    Jo sorry, myslel jsem Civila.

    A tomu Titanicu věřím. Prototo že kdo jiný by ho mohl potopit než Asad :D

    SeaWolf

    Jo sorry, myslel jsem Civila.

    A tomu Titanicu věřím. Prototo že kdo jiný by ho mohl potopit než Asad :D

  • SeaWolf
    15:31 27.09.2016

    Civil Ok tak na chvilku přistoupíme na vaší hru: "Bylo to v noci takže dle vaší teze nikde není důkaz že je to Allepo ( město )" OK souhlasím bylo to natočeno v noci. Ale dle ...Zobrazit celý příspěvek

    Civil
    Ok tak na chvilku přistoupíme na vaší hru: "Bylo to v noci takže dle vaší teze nikde není důkaz že je to Allepo ( město )" OK souhlasím bylo to natočeno v noci. Ale dle vašeho výkladu ( odkazu abych byl přesný ) je směrodatný článek s videem kde je "detailní" popis že se jedná o zásah Hellfire AGM-114N.

    hmmm to nepotřebuje další komentář :-)Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:24 27.09.2016

    SeaWolfe: za prvé si strč kecy o kremrolích někam. Za tvojí důkazní nouzi si můžeš sám. Myslíš, že bys s tímto videem uspěl jako s důkazem čehokoliv?? KDE tam vidíš cokoliv z ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolfe: za prvé si strč kecy o kremrolích někam. Za tvojí důkazní nouzi si můžeš sám.
    Myslíš, že bys s tímto videem uspěl jako s důkazem čehokoliv?? KDE tam vidíš cokoliv z toho co popisuješ? Dokonce si odporují popisky v tom videu. Vidíme, že kdesi cosi padá (raketomet, minomet, dělo, bomba...?), velkou explozi a pomalé "prd, prd, prd" vydávané za kanon vrtulníku.
    Suma: na videu není ani konvoj, ani ruské letadlo, ani Aleppo. A to i kdyby tomu oponoval samotný Putin na druhou, stejně to tam prostě není ani náhodou. Nic na tom nezmění politické preference toho, kdo na tento evidentní fakt poukáže. Navíc ta tma je dost v rozporu s tím, že konvoj měl vyjet ráno, byl natočen ve dne (resp. za světla) a v té tmě údajní svědci viděli ruská letadla.
    Dnes se vám fakt nedaří. nejdřív ta blamáž s IronDome a teď tato komická vsuvka. Ale klidně nadávejte, pokud víc nemáte. Pokud máte něco lepšího, sem s tím!Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    15:22 27.09.2016

    semtam
    :-D nevím co tam vidíš ty, ale já pod tím odkazem vidím Mi-8 a Titanik :-D a vtom asi bude ten náš rozdílný pohled na věc :-D

    semtam
    :-D nevím co tam vidíš ty, ale já pod tím odkazem vidím Mi-8 a Titanik :-D a vtom asi bude ten náš rozdílný pohled na věc :-D

  • fenri
    15:18 27.09.2016

    To je fakt zábavné: video ukazuje útok za naprosté tmy (možná vyjeli velmi brzo ráno), ale svědkové dle SOHR hovoří o tom, že viděli ruská letadla... Jak je za tmy viděli? To mají ...Zobrazit celý příspěvek

    To je fakt zábavné: video ukazuje útok za naprosté tmy (možná vyjeli velmi brzo ráno), ale svědkové dle SOHR hovoří o tom, že viděli ruská letadla... Jak je za tmy viděli? To mají osvětlené velké hvězdy? Na druhou stranu syrské letectvo v noci útočí málokdy, ale zase ruské nepoužívá barelové bomby, které zde samozřejmě opět hrály roli (neřeším detail, že barelová bomba není o nic horší, než konvenční, certifikovaná tovární...). Dále pod popiskem toho videa se píše, že je v 18. vteřině slyšet kanon ruského vrtulníku. Který ruský letecký kanon instalovaný na vrtulníku má kadenci něco mezi 1-2 výstřely/sekunda? Pokud by tam střílel ruský vrtulník, tak jediný stroj, který je v noci schopen přesně útočit tak je Ka-52. Ten má ovšem naprosto nezaměnitelný zvuk, který je všem obyvatelům Aleppa nepochybně důvěrně znám. Dále píší o řízených střelách (kterým ale naprosto neodpovídá poškození - trucky jsou ohořelé a proďobané spoustou malých střepin či střel. Nenapadá mě nic jiného, než protipěchotní kazetová submunice, jejíž shoz ovšem vypadá naprosto jinak, než "důkaz" na videu. Je tam vidět i docela obrovský výbuch. Pokud skutečně jde o útok na konvoj, co tam takto bouchlo? Plyšáci nebo fazolová polívka? Navíc všichni ví, že Rusové nedokáží přesně trefit nic menšího, než nemocnici. Jak mi trefili jedoucí konvoj v zástavbě, aniž by rozsekali domy okolo, včetně jejich obyvatel?
    Jen tak podněty pro debatu....Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:17 27.09.2016

    SeaWolf

    Nic jsi nepochopil, Luky ti jasně dal odkaz na to, že "tvé" video je podvrh.

    SeaWolf

    Nic jsi nepochopil, Luky ti jasně dal odkaz na to, že "tvé" video je podvrh.

  • SeaWolf
    15:13 27.09.2016

    Civil a Luky ... atd. Neznám fotku nebo video ze Sýrie kterou by někdo z kremrolí ve dvou větách nezpochybnil. Tak abych vás nezdržoval jak by takové video v noci mělo vypadat, ...Zobrazit celý příspěvek

    Civil a Luky ... atd.
    Neznám fotku nebo video ze Sýrie kterou by někdo z kremrolí ve dvou větách nezpochybnil. Tak abych vás nezdržoval jak by takové video v noci mělo vypadat, aby jste mu uvěřili? Jen pro příště, že bych znal detailní specifikace :-DSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:12 27.09.2016

    SeaWolf Jseš tak hloupý a naivní doopravdy, nebo si jen na to hraješ? Ne, ale doopravdy, dáváš sem samý h...a. Je až smutné, jak někteří lidé jsou snadno ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolf

    Jseš tak hloupý a naivní doopravdy, nebo si jen na to hraješ?

    Ne, ale doopravdy, dáváš sem samý h...a.

    Je až smutné, jak někteří lidé jsou snadno zmanipulovatelní.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:05 27.09.2016

    SeaWolf: možná se zeptám blbě, ale: 1.) Kde je na tom videu vidět Aleppo? 2.) Kde je na tom videu vidět konvoj? 3.) Kde je na tom videu vidět ruské letadlo? Ano, na tom ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolf: možná se zeptám blbě, ale:

    1.) Kde je na tom videu vidět Aleppo?
    2.) Kde je na tom videu vidět konvoj?
    3.) Kde je na tom videu vidět ruské letadlo?

    Ano, na tom videu je důkaz, že v nějaké zemi arabsky mluvící kameraman natočil, jak něco v dálce bouchne a hoří.
    Jestli to byl z vaší strany vtip, na kterém jste demonstroval, že žádný důkaz není, tak se omlouvám.

    Doprovodné otázky:

    1.) proč by Rusové či SAA bombardovali konvoj, který vyjel z jejich území
    2.) Proč by podle všech zdrojů ten konvoj vyjel ráno, ale vaše video ukazuje noční útok
    3.) Proč ruské video z UAV ukazuje ten konvoj ve dne?
    Ano, beru, že ruské video je jistě podvod, ale stejně ten konvoj vyjel ráno a podle vás je důkazem jeho zničení video, které se ovšem odehrává v noci. Zkuste jiný Facebook.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:05 27.09.2016

    haha, nikdo nikdy neříkal, že nějaké letectvo neshodilo někdy nějakou výzbroj někde v Sýrii...

    a abych tě podpořil:
    https://pbs.twimg.com/media/CL...

    haha, nikdo nikdy neříkal, že nějaké letectvo neshodilo někdy nějakou výzbroj někde v Sýrii...

    a abych tě podpořil:
    https://pbs.twimg.com/media/CL...

  • Civil
    15:03 27.09.2016

    SeaWolf:
    ano, o videu uz vime svoje..
    https://www.sott.net/article/3...

    SeaWolf:
    ano, o videu uz vime svoje..
    https://www.sott.net/article/3...

  • SeaWolf
    14:55 27.09.2016

    Semtam, fenri, Tajfun no a nevím kdo byl ten poslední :-) Tak člověk předpokládá, že jste nějaké to video z útoku v Allepu viděli. Omlouvám se zmýlil jsem se předpokladu. ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam, fenri, Tajfun no a nevím kdo byl ten poslední :-)

    Tak člověk předpokládá, že jste nějaké to video z útoku v Allepu viděli. Omlouvám se zmýlil jsem se předpokladu. https://www.facebook.com/alepp...

    Předpokládám, že to video bude bez skrupulí označeno za falsum takže si ho možná ani nepouštějte :-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 19 z 21