Přichází epocha polského bojového vozidla pěchoty Borsuk
- 20. 4. 2020
- 117 komentářů
- Jan Grohmann
Polský portál Dziennik Zbrojny přinesl obsáhlý materiál o třech zásadních projektech polských pozemních sil. Prvním jsou dodávky kolových obrněných vozidel Rosomak a druhým vývoj a zavádění pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) Borsuk. Třetím projektem je vývoj bezosádkového bojového modulu ZSSW-30.
Rosomak
Na konci roku 2020 ve výzbroji polské armády najdeme 863 obrněných vozidel Rosomak.
Polská armáda prozatím objednala Rosomaky, tedy polským průmyslem domestikované finské obrněnce Patria AMV (Armored Modular Vehicle), ve dvou dávkách. K první objednávce 570 kusů ve výši 4,6 miliardy zlotých došlo v roce 2003. Šlo konkrétně o dodávku 359 BVP s osádkovou věží HITFIST-30P a 211 strojů v základní a speciálních verzích:
- 27 ks transportérů Rosomak-S pro převoz tankoborníků s protitankovými řízenými střelami (PTŘS) Spike-LR;
- 33 ks zdravotnických vozidel;
- 4 ks vozidel pro výcvik řidičů;
- 2 ks průzkumných Rosomak-WSRiD;
- 31 ks Rosomak-M3 s košem pro střelce a lafetovaným granátometem Mk19 (určených pro Afghánistán);
- 114 ks základní „holé“ verze (obrněný transportér bez výzbroje).
Z původní objednávky bylo několik strojů zničeno v Afghánistánu. Přesné počty a ztracené typy nejsou známy ‒ polská média mluví až o 14 vozidlech Rosomak.
BVP Rosomak s osádkovou věží HITFIST-30P; větší foto / Rosomak SA
V roce 2013 došlo k objednávce dalších 307 Rosomaků v základní „holé“ verzi za 1,656 miliardy zlotých. Později došlo ke snížení počtu o sedm až devět vozidel. Z této objednávky polská armáda do konce minulého roku převzala 261 strojů. Letos tedy zbývá dodat 37 až 39 kusů.
V letech 2013 až 2020 tedy polská armáda dostala nebo dostane 412 základních „holých“ vozidel, která poslouží k výrobě 204 ks speciálních verzí:
- 82 ks samohybných minometů M120K Rak;
- 40 ks vozidel dělostřeleckých návodčích (pro minomety Rak);
- 20 ks průzkumných vozidel dělostřelectva (pro minomety Rak), objednávka letos nebo 2021;
- 33 ks provozně zabezpečujících vozidel;
- 18 ks vozidel technické pomoci;
- 11 ks vozidel pro chemický, biologický a jaderný průzkum.
Polské armádě tak zůstane 208 Rosomaků základní verze. Všechna tato vozidla získají polský bezosádkový bojový modul ZSSW-30. Konkrétně vznikne 180 čistě bojových BVP, devět vozidel pro velení a průzkum R-1 a 19 průzkumných vozidel R-2. Kromě toho dojde k přestavě 16 Rosomaků s věží HITFIST-30P na verzi R-1 a 34 kusů na verzi R-2.
Průzkumné a velitelské stroje R-1 a R-2 se vyvíjejí od roku 2008 a letos skončily kvalifikační (státní) zkoušky. Závazná objednávka se ale letos neočekává.
Polská armáda také počítá s výrobou třech vozidel velení protivzdušné obrany Lovec (jedno pro každou brigádu Rosomak) a devítí vozidel Rega (tři pro každou brigádu). Pro přestavbu lze využít Rosomaky M3 se střeleckým košem.
Polské armádě také chybí inženýrská vozidla (tři různé typy), včetně vozidel pro pyrotechnické týmy EOD (Explosive Ordnance Disposal). Poptávka je až po stovce těchto speciálních strojů.
Samohybné minomety M120K Rak;
V současné době v polské armádě najdeme osm praporů mechanizované pěchoty s vozidly Rosomak, konkrétně jde o tři prapory v 17. mechanizované brigádě, stejný počet v 12. mechanizované brigádě a dva prapory v 21. brigádě Podhalanských střelců.
Minulý rok ale došlo k vytvoření nové 18. mechanizované divize. Podhalanská brigáda, která je od srpna minulého roku součástí 18. divize, se rozšíří o další dva prapory Rosomak. Celkově tedy polská armáda chce deset mechanizovaných praporů s kolovými BVP.
K naplnění deseti praporů je třeba 580 kolových BVP (nepočítáme speciální verze). Polská armáda prozatím získala 309 BVP Rosomak s modulem HITFIST-30P a získá 180 BVP Rosomak s věží ZSSW-30 (celkově tedy 489 kusů), plus 50 vozidel R-1 / R-2 s modulem HITFIST-30P a 28 s modulem ZSSW-30. Pro naplnění deseti praporů je ale zapotřebí nakoupit dalších 100 kolových BVP s bojovým modulem.
Rosomak XP; větší foto / Rosomak SA
Teoretický se nabízí použití nejnovější platformy Rosomak XP (Patria AMV XP). Polská společnost Rosomak SA, součást koncernu PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa), v roce 2019 získala od finské Patrie licenci na výrobu Rosomaků XP až do konce roku 2035 a možnost zajišťovat provozní podporu do roku 2052. Kromě toho se vedou jednání o nákupu licence pro AMV s pohonem 6×6.
Zatím ale nejsou známé žádné plány polského ministerstva obrany ohledně nákupu dalších obrněnců Rosomak. Avšak nákup dalších strojů pro polskou armádu je jen otázkou času. Ať už kvůli vzniku dvou nových praporů nebo jednoduše proto, že platforma Rosomak zůstane v polské armádě dalších dvacet nebo třicet let.
Navíc ve vývoji jsou také verze pro sledování znečištění, pro dělostřelecký průzkum a další typy velitelských strojů. Celkové polské potřeby v následujících letech mohou dosáhnout až 100 kolových BVP, 100 inženýrských a až 200 velitelských strojů.
Za zmínku stojí také snaha společnosti Rosomak SA vyvinout vlastní kolové obrněné vozidlo NKTO (Nowy Kolowy Transporter Opancerzony). Vývoj začal v roce 2013 ale v roce 2018 byl projekt formálně zrušen. Důvodem byl nezájem ministerstva obrany a armády, která do roku 2017 nebyla schopna vyvinout požadavky na nové bojové vozidlo (tedy říct, co nové vozidlo musí umět).
BVP Rosomak s modulem ZSSW-30; větší foto / Rosomak SA
ZSSW-30
Bezosádkový bojový modul ZSSW-30 (Zdalnie Sterowanego Systemu Wiezowego 30 mm) patří mezi výkladní skříň polského vojenského průmyslu. Očekává se výroba až 1000 kusů pro kolová BVP Rosomak a pásová BVP Borsuk.
ZSSW-30 je vybaven americkým automatickým kanonem Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm, spřaženým polským kulometem UKM-2000C ráže 7,62mm a boxem pro dvě izraelské PTŘS Spike-LR.
V listopadu 2019 skončily tovární zkoušky, kvalifikační zkoušky dvou modulů ZSSW-30 začaly letos v lednu. Zkoušky potrvají celý letošní rok a s první závaznou objednávkou se počítá v příštím roce. Zkoušky neprovázejí vážné technické problémy, ale s dodávkou prvních sériových ZSSW-30 se nedá počítat dříve než na konci roku 2021.
Vývojová smlouva „ZSSW-30“ byla podepsána v březnu 2013. Původně se počítalo s dokončením vývoje již do dvou let – vývoj je tedy formálně zpožděn téměř o šest let. Původní harmonogram byl ale považován za nereálný.
I když od počátku vývoje do zahájení sériových dodávek uběhne téměř deset let, vzhledem k velkým potřebám polské armády se podařilo polskému průmyslu vytvořit udržitelný špičkový vojenský produkt, který má značný exportní potenciál.
BVP Borsuk
Borsuk
Nejočekávanějším a nejvýznamnějším (z hlediska růstu bojových schopností) modernizačním projektem polské armády je jednoznačně nákup nových pásových BVP Borsuk domácí výroby. Nová pásová BVP nahradí již zcela zastaralá BVP-1 sovětské výroby.
BVP Borsuk zamíří k 16 mechanizovaným praporům, což vytváří požadavek na 848 až 928 „čistých“ BVP Borsuk. Speciálních verzí na podvozku Borsuk je poptáváno dalších 643 kusů (požadavek z roku 2016):
- 151 ks velitelských vozidel;
- 115 ks zdravotnických vozidel;
- 144 ks průzkumných vozidel Žuk;
- 76 ks provozně zabezpečujících vozidel Gekon;
- 29 ks vozidel pro chemický, biologický a jaderný průzkum Ares;
- 128 ks samohybných minometů Rak na pásovém podvozku M120G (pro 16 praporů).
Program Borsuk začal 24. října 2014 a potrvá do února 2022. Celkové náklady programu (vývoj a nákup) jsou odhadovány na 30 miliard zlotých (180 miliard Kč). Ve zmíněném roce 2022 se podle plánů rozběhnou sériové dodávky ‒ toto datum (i vzhledem k rozběhu ZSSW-30) není ale považováno za příliš reálné.
Výrobce nového polského BVP, společnost HSW (Huta Stalowa Wola), představí finální prototyp BVP Borsuk pro tovární zkoušky v polovině letošního roku. Nové BVP musí plnit několik intuitivně protichůdných požadavků polské armády.
Základní požadavek, plavbyschopnost, je dána faktem, že Polsko ve směru Sever-Jih protíná mnoho vodních toků, včetně obří Visly. Zároveň musí Borsuk pojmout modul ZSSW-30, při dodržení vysoké balistické a protiminové ochrany.
Později vznikne také lépe pancéřovaná verze pásového BVP neschopná plavby a výše uvedené speciální verze. Nyní ale vše směřuje k dokončení továrních a státních zkoušek základní verze, tedy plavbyschopného BVP Borsuk s modulem ZSSW-30.
12. mechanizovaná brigáda na cvičení Saber Strike 2018
Souhrn
Polská armáda v následujících letech vytvoří deset mechanizovaných praporů s kolovými BVP Rosomak 16 mechanizovaných praporů s pásovými BVP Borsuk.
Za Armádní noviny uveďme, že počty jsou dány velikosti ruské 1. gardové armády ‒ tedy jednotky, která představuje hlavního protivníka polské armády, resp. (východo)evropských zemí NATO. Ostatně současné modernizační úsilí ruské armády směřuje právě do 1. gardové armády.
Podle autora článku na Dziennik Zbrojny ale ani po 17 letech výroby Rosomaků nedošlo k plnému vyzbrojení zmíněných osmi mechanizovaných praporů. Podle současných plánů je přitom třeba vyzbrojit 18 (2+16) mechanizovaných praporů.
Znovu se tak ukazuje, že vyvinout, postavit, zprovoznit a udržet v provozu výrobní linku na sériovou výrobu dostatečného počtu sofistikovaných obrněných vozidel je řádově složitější a komplexnější úkol, než vyvinout samotné obrněné vozidlo. Ostatně stačí se podívat na 17 roků dlouhou výrobu vozidel Rosomak ‒ vyroba probíhala průměrně rychlostí 50 vozidel ročně, a to z velké části základních verzí.
Neoficiálně přitom rychlost výroby BVP Borsuk dosáhne také 50 strojů ročně. Vyzbrojení 16 praporů tedy potrvá 17 až 18 let, v případě výroby více než 600 speciálních verzí dokonce 30 let. Než se ale dosáhne plné sériové výroby potrvá to dalších několik let. Modulů ZSSW se přitom musí vyrábět více než 50 kusů ročně (pro Borsuk i Rosomak).
Autor polského článku odhaduje skutečné výrobní potřeby na 90 BVP Borsuk a 100 až 110 věží ZSSW-30 ročně. Alternativou je výroba většího počtu vozidel Rosomak, modernizace BVP-1 nebo zavedení jednoduššího pásového podvozku (například pro samohybné minomety nebo další speciální verze).
Zdroj: Dziennik Zbrojny
Související články
Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8
Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) patřící do holdingu Czechoslovak Group na akci ...
- 15.08.2017
- 129 komentářů
- Jan Grohmann
MSPO 2019: Ve znamení nového bojového vozidla pěchoty Borsuk
V těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO 2019 (Miedzynarodowy Salon ...
- 05.09.2019
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
MSPO 2019: Polsko modernizuje nesmrtelné sovětské BVP
Polsko vyvíjí nové bojové vozidlo pěchoty (BVP) Borsuk, ale jeho zavedení do výzbroje ve větším ...
- 10.09.2019
- 225 komentářů
- Jan Grohmann
ÚVAHA: Budování funkčních jednotek č. 2 – Pásové platformy pro podpůrná vozidla
V diskusi k článku „Armáda ČR musí budovat funkční jednotky“ vyvstala otázka vhodnosti podvozku ...
- 16.03.2020
- 20 komentářů
- Tomáš Foldyna
Kolejny news..bez komentarza. Za , minister M . Błaszczak MON: „ Planujemy zakup 60 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak-S do przewozu obsług przenośnych zestawów Spike„
Kolejny news..bez komentarza. Za , minister M . Błaszczak MON: „ Planujemy zakup 60 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak-S do przewozu obsług przenośnych zestawów Spike„
Akurat ważna ciekawostka: Info od T. Dmitruk ZSSW-30: 2020: zakończenie badań kwalifikacyjnych (grudzień) 2021: opracowanie Dokumentacji Technicznej Wyrobu, zakończenie PR ...Zobrazit celý příspěvek
Akurat ważna ciekawostka: Info od T. Dmitruk
ZSSW-30:
2020: zakończenie badań
kwalifikacyjnych (grudzień)
2021: opracowanie Dokumentacji
Technicznej Wyrobu,
zakończenie PR (II kw.),
UMOWA na DOSTAWY,
2022: rozpoczęcie DOSTAW 208
szt. wież
Borsuk:
2020: realizacja PR, rozpoczęcie
badań zakładowych (II kw.)
2021: rozpoczęcie badań
kwalifikacyjnych, dokumentacja,
2022: zakończenie PR (23.02)
2023-2024: rozpoczęcie
DOSTAW
Na początek ,dostawa w 2022 4 sztuk ,2023 16 sztuk
A tutaj więcej o reszcie (wybranych) programów:
https://drive.google.com/file/... Skrýt celý příspěvekTak to asi doopravdy ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to asi doopravdy klapne
https://www.novinky.cz/domaci/... Skrýt celý příspěvekDiskutovat o penězích je zcela zbytečné, protože nikdo neví (minimálně do konce 2Q) co bude. Výkřiky MF jak stát dal 1,2 bilionu na pomoc, přičemž realita je ve desítkách milionů ...Zobrazit celý příspěvek
Diskutovat o penězích je zcela zbytečné, protože nikdo neví (minimálně do konce 2Q) co bude.
Výkřiky MF jak stát dal 1,2 bilionu na pomoc, přičemž realita je ve desítkách milionů je toho důkazem. Nenaplnění rozpočtovaných příjmů je věc jiná. Servilita MO, které hned jako "uspořilo" 2,9 mld. je na samostatnou diskuzi.
Ohledně BVP je rozhodující VŘ nikoli peníze na pořízení.
Nevím zda byly lepší nekvali´fikované výkřiky "chlap ve věži" nebo současné ticho.
Austrálie jde promyšleně step by step - aktuálně probíhá obří série on line konzultací (kvůli corona) mezi korejci, němci a australany o možnostech výroby v austrálii.
Následně se bude reálně testovat a ničit. Pak teprve rozhodovat.
"The risk mitigation activity phase will occur over the next two years, allowing both companies to engage with Defence, as well as clarify, refine and negotiate their tenders.
The vehicles will undertake a test and evaluation program including destructive testing at sites across Australia."Skrýt celý příspěvekZa ty necelé 3 mld se mohly pořídit pro vojáky nové SUV 4x4, nebo navýšit plánovaná cena za houfnice - aby se mohlo pořídit něco smysluplného (Zuzana 2). Okamžité vrácení peněz do ...Zobrazit celý příspěvek
Za ty necelé 3 mld se mohly pořídit pro vojáky nové SUV 4x4, nebo navýšit plánovaná cena za houfnice - aby se mohlo pořídit něco smysluplného (Zuzana 2). Okamžité vrácení peněz do rozpočtu byla fakt divná podivnost - neřeknu, kdyby to udělalo i nějaké jiné ministerstvo...Skrýt celý příspěvek
Tady je vidět, že i on sám si uvědomuje jak přestřelil. To šlo vidět i z toho mlčení po prvním vyjádření. Teď jak to prodat voličům před volbami, když většina plateb bude až po ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je vidět, že i on sám si uvědomuje jak přestřelil. To šlo vidět i z toho mlčení po prvním vyjádření. Teď jak to prodat voličům před volbami, když většina plateb bude až po nich.Skrýt celý příspěvek
Nákup bojových vozidel pěchoty pro armádu za více než 50 miliard korun se nakonec možná odkládat nebude. Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes v pravidelném vystoupení na Facebooku řekl, ...Zobrazit celý příspěvek
Nákup bojových vozidel pěchoty pro armádu za více než 50 miliard korun se nakonec možná odkládat nebude. Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes v pravidelném vystoupení na Facebooku řekl, že ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) se má zabývat jejich financováním. Dříve Babiš několikrát připustil, že by zakázka na pěchotní bojová vozidla mohla být kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru posunuta.Skrýt celý příspěvek
Bardzo dobra wiadomość! Trzeba wspierać gospodarkę w czasach kryzysu..jedyny problem to niedoszacowana wycena w stosunku do wymagań strony czeskiej, obstawiam cv90 a jak dołożycie ...Zobrazit celý příspěvek
Bardzo dobra wiadomość! Trzeba wspierać gospodarkę w czasach kryzysu..jedyny problem to niedoszacowana wycena w stosunku do wymagań strony czeskiej, obstawiam cv90 a jak dołożycie trochę więcej koron , to AscodSkrýt celý příspěvek
Nepodceňoval bych ani Lynx. Potenciál má, ale uvidíme podle ceny. Je možné že MO prodlouží financování na delší dobu, případně sníží počet vozidel - podpůrných verzí. Nebo objedná ...Zobrazit celý příspěvek
Nepodceňoval bych ani Lynx. Potenciál má, ale uvidíme podle ceny. Je možné že MO prodlouží financování na delší dobu, případně sníží počet vozidel - podpůrných verzí. Nebo objedná část a zbytek formou opce. Možností je celkem dost.Skrýt celý příspěvek
Tak..to nowocześnie zaprojektowany pojazd tylko , że jest narazie na etapie demonstratora technologi (model) ,bez prototypu do poziomu produkcji do tego brak jeżdżących prototypów ...Zobrazit celý příspěvek
Tak..to nowocześnie zaprojektowany pojazd tylko , że jest narazie na etapie demonstratora technologi (model) ,bez prototypu do poziomu produkcji do tego brak jeżdżących prototypów wozów wsparcia.. brak zatwierdzonej dokumentacji technicznej do produkcji..za to wszystko trzeba zapłacić.Skrýt celý příspěvek
Jo, je to trochu risk, ale na druhou stranu se zdá, že Němci mají co nabídnout a přenos výroby (slibují mj. i věž) by byl asi největší. A přeci jen je ze všech nejnovější a tím ...Zobrazit celý příspěvek
Jo, je to trochu risk, ale na druhou stranu se zdá, že Němci mají co nabídnout a přenos výroby (slibují mj. i věž) by byl asi největší. A přeci jen je ze všech nejnovější a tím pádem i s největším potenciálem do budoucna. Navíc se v něm nachází spousta komerčních komponentů, včetně motoru. Takže i cenově by nemusel být mimo.
A nesmí se zapomínat na politiku, ta je u nákupu zbraní mnohdy důležitější než technické parametry. A i tady dávají Němci největší smysl, skoro nic od nich nemáme. Kdyžto shrnu: GDLSE jsme už dali zakázku (Pandur) a navíc spolupráce s CSG jim umožňuje realizovat velmi zajímavé kontrakty v Indonésii. Krom toho USA by mohla uspokojit již podepsaná zakázka na vrtulníky H1. Technicky je Ascod sázka na jistotu.
Švédové nabízejí koncepčně nejstarší vozidlo, švédského vybavení máme až příliš a ani politicky žádnou těžkou váhu nepředstavují, abychom si museli kupovat jejich pozornost.
Němci, politicky těžká váha našeho regionu, s přehledem největší obchodní partner, zajímavé vozidlo, pravděpodobně největší ochota k lokalizaci výroby, jediné co je s otazníkem je skutečnost, že je to prototyp. Na druhé straně je to Rheinmetall, ne žádná garážovka. Pokud by se to ošetřilo smluvně, to riziko není velké.
Ale uvidíme jak to celé dopadne.Skrýt celý příspěvekTo racja, jest to jeden z niewielu krajów ,który potrafi od podstaw zaprojektować nowoczesne bvp . Jednak to Puma ma wsparcie polityczne (jest w niemieckiej armii ) a Lynx to ...Zobrazit celý příspěvek
To racja, jest to jeden z niewielu krajów ,który potrafi od podstaw zaprojektować nowoczesne bvp . Jednak to Puma ma wsparcie polityczne (jest w niemieckiej armii ) a Lynx to produkt komercyjny RM. Do tego Wasz przetarg jest tylko na 210 sztuk włącznie z pojazdami towarzyszącymi. Gdybym był „księgową” tego przetargu to wybierałbym gotowe produkty... Zobacz co się u nas dzieje ostatnio, ogłoszono zamiar zakupu następnych moździerzy Rak , wygląda na dodatkowe 5 KMO ! Co oznacza , że trafią też do brygad , które bedą miały przydział bvp Borsuk ... komponent mieszany? Kończy się licencja obecnej wersji Rosomak , może to przysłowiowy „rzut na taśmę”, jeśli nie ,to zostaje wersja XPSkrýt celý příspěvek
Přesto v Australském tendru postoupily do druhého kola dva "technologické demonstrátory" (AS-21 a Lynx) a vypadla dvě "zavedená vozidla" (Ascod a CV90). Samozřejmě je to risk ale ...Zobrazit celý příspěvek
Přesto v Australském tendru postoupily do druhého kola dva "technologické demonstrátory" (AS-21 a Lynx) a vypadla dvě "zavedená vozidla" (Ascod a CV90). Samozřejmě je to risk ale zdá se, že prozatím nebyl Lynx vyřazen ani z našeho tendru, tak zatím s tím komise nemá problém.Skrýt celý příspěvek
Nesher: souhlasím, po tom co odpadla Puma, bylo by politicky zajímavé koupit Německý Lynx. Ostatně původně měla být Puma pro Bundeswehr podobnější Lynxu (tedy těžké a velké BVP), ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher:
souhlasím, po tom co odpadla Puma, bylo by politicky zajímavé koupit Německý Lynx. Ostatně původně měla být Puma pro Bundeswehr podobnější Lynxu (tedy těžké a velké BVP), ale později začal být kladen důraz na leteckou přepravitelnost (při zachování nejvyšší odolnosti), což znamenalo snižování hmotnosti všude kde to šlo - je to prý i důvod proč má kulomet jen ráže 5,56 mm atd. Když se mrkneme, že i Američané pomalu ustupují od plánu na poměrně lehké BVP, tak má Lynx celkem potenciál. Uvidíme no - byl jsem fanda Pumy :-)))Skrýt celý příspěvekTecka To vše závisí na smlouvě, samozřejmě risk to je, ale dá se řídit. Navíc se zdá, že Rheinmetall po několika neúspěších Pumy nad ní zlomil hůl a do budoucna s ní moc nepočítá, ...Zobrazit celý příspěvek
Tecka
To vše závisí na smlouvě, samozřejmě risk to je, ale dá se řídit. Navíc se zdá, že Rheinmetall po několika neúspěších Pumy nad ní zlomil hůl a do budoucna s ní moc nepočítá, samozřejmě mimo toho co koupí Bundeswehr.
Prostě Puma je relativně drahá a výrobce není úplně flexibilní.
Ale jak píšu, uvidíme jak to dopadne, finální nabídky ještě nemáme.
Nicméně si na rozdíl od Tebe nemyslím, že kupovat CV90, které je na konci vývoje by byl dobrý nápad. Ani si nedovedu představit co chtějí Švédové udělat, aby tam např. nacpali 11 lidí. O tom, že by nám nabídli největší účast na výrobě (tohle kritérium je dnes asi nejdůležitější) lze také celkem pochybovat. A politické hledisko v jejich prospěch také nehraje. Takže zbývá Ascod anebo Lynx. Oba dva jsou v podstatě jen prototypy, Ascod II ani Lynx nikdo ve výzbroji nemá a vzhledem k požadavkům AČR by se stejně muselo sahat do konstrukce ať už vyhraje kdokoliv.
S Polskem se naše situace úplně srovnávat nedá, podmínky se podstatně liší. Už jenom kvůli tomu, že něco jako PGZ (musím říct naštěstí) neexistuje. To bychom se vážně nedoplatili.Skrýt celý příspěvekRase Přesně, co jsem zaslechl (mohlo to také být JPP) vojákům se Lynx celkem libí a že by Babiš rád udělal v Berlíně někomu radost je asi také logické. Navíc prototyp je i Ascod ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Přesně, co jsem zaslechl (mohlo to také být JPP) vojákům se Lynx celkem libí a že by Babiš rád udělal v Berlíně někomu radost je asi také logické.
Navíc prototyp je i Ascod II, takže jsme na tom skoro jako Austrálie :-)Skrýt celý příspěvekNesher: pokud by Rheinmetall koupil KMW (což chtěl), tak bysme dost koukali, jak se s ní dá marketingově pracovat. Co si budeme povídat, to co předvádí PSM je spíš k pláči (ostatně ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher:
pokud by Rheinmetall koupil KMW (což chtěl), tak bysme dost koukali, jak se s ní dá marketingově pracovat. Co si budeme povídat, to co předvádí PSM je spíš k pláči (ostatně i tu Pumu co mají, je jen půjčená od BW tak s ní ani nemůžou nic víc jak nátěr). Ta mašina si fakt nezaslouží takový přístup - vezměme si už jen její logo, které je v japonském stylu... proč sakra nepoužili "drsný germánský" švabach?!
Pokud jde o konkurenty, tak CV90 je už opravdu výběhovka, byť pěkná - marketing skvělý, nízká silueta a je i pěkný "tank" (vozidlo palebné podpory CV90120). To je ale tak všechno, potenciál a nosnost bídná. Ascodů je paradoxně až moc - nové se vyrábějí ve Španělsku i Británii, tak cenu moc tlačit dolů nemusí. Věž je neskutečný průšvih, i třeba s původní Lance (ta verze co mají Australci na Boxeru) by ta mašina krásně prokoukla a měla i potenciál. Zatím je to jen low-cost kakec. Přitom MALI kdysi psal, že nejde o nejlevnější vozidlo z tendru. Takže z pohledu vojáků by šlo asi o výběr mezi Ascodem a Lynxem, které prostě mají nosnost a potenciál do budoucna. pak jde jen o to, jestli budeme chtít riskovat, nebo půjdeme cestou jistoty. Osobně jsem pro Němce. Ani jedno z vozidel ale není šlápnutí do "kakco bláta".Skrýt celý příspěvekZ tego całego towarzystwa, najbardziej perspektywiczny jest Lynx , pomimo potencjalnych dużych kosztów i ryzyka rozciągnięcia projektu w czasie ..Ascod bazuje na konstrukcji ...Zobrazit celý příspěvek
Z tego całego towarzystwa, najbardziej perspektywiczny jest Lynx , pomimo potencjalnych dużych kosztów i ryzyka rozciągnięcia projektu w czasie ..Ascod bazuje na konstrukcji podwozia niewiele młodszej od cv90.Skrýt celý příspěvek
Vyhraje nejlevnější z těch, co budou splňovat armádou stanovené parametry.... V současným stavu si asi nikdo nedovolí vybrat dražší vozidlo protože "je lepší" (i kdyby objektivně ...Zobrazit celý příspěvek
Vyhraje nejlevnější z těch, co budou splňovat armádou stanovené parametry.... V současným stavu si asi nikdo nedovolí vybrat dražší vozidlo protože "je lepší" (i kdyby objektivně bylo). Maximálně tím ještě může zamíchat podíl českého průmyslu, ale jinak se půjde čistě po ceně....Skrýt celý příspěvek
Miggi Vybírat se bude dle přesných parametrů přepočítaných na body. Ty parametry byly součástí poptávky a měnit je nelze, to by znamenalo okamžitou oprávněnou stížnost ze strany ...Zobrazit celý příspěvek
Miggi
Vybírat se bude dle přesných parametrů přepočítaných na body. Ty parametry byly součástí poptávky a měnit je nelze, to by znamenalo okamžitou oprávněnou stížnost ze strany těch neúspěšných.
Cena má v tom hodnocení samozřejmě největší váhu, ale snadno se může stát, že vyhraje řešení, které bude o něco málo dražší, ale technicky či podílem českých firem lepší.Skrýt celý příspěvekNesher: A máte tu tabulku co je za kolik bodů? A můžu ji vidět? :) Ne teď vážně - ano je obecně stanoveno že tolik a tolik procent výběrka bude cena, tolik a tolik technické ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: A máte tu tabulku co je za kolik bodů? A můžu ji vidět? :) Ne teď vážně - ano je obecně stanoveno že tolik a tolik procent výběrka bude cena, tolik a tolik technické parametry atd., ale zrovna hodnocení technických parametrů je dost "subjektivní" a vždy se to dá udělat tak, aby to vyšlo. Takže co se týká technických parametrů budou rozhodovat ty nepřekročitelné požadavky, ale ty by měli dle vyjádření MO splňovat všechny 3 zbývající mašiny a zbytek bude IMHO záviset hlavně na ceně... Třeba tu zmiňovaný potenciál k dalšímu rozvoji pokud vím jako parametr vůbec uvedený není, stejně tak "politická stránka" taky ne....
BTW třeba podle nějakého Koeficient technické úrovně, který počítali z trojlístku ASCOD, PUMA, CV (pravda s 40mm) vyšlo jako technicky zdaleka nejvyspělejší CV90, což asi nebude úplně odpovídat realitě. To sem nedávám jako argument pro to, že CV90 je nějak super, ale proto abych demonstroval, že technické parametry a provedení vyjde záleží hlavně na zvolené metodice....Skrýt celý příspěvekMigi:
tak u CV90 se (u výrobce) mluvilo o UI, tedy to mohlo docela dost zvednout body v tomto směru. Otázkou je, jak by to bylo v reálu, přeci jen papír snese všechno.Migi:
tak u CV90 se (u výrobce) mluvilo o UI, tedy to mohlo docela dost zvednout body v tomto směru. Otázkou je, jak by to bylo v reálu, přeci jen papír snese všechno.Jasně papír snese všechno. Ale jak jsme psal - spíš jsem tím chtěl demonstrovat že ty kritéria výběru v té technické a kvalitativní rovině jsou hodně proměnlivé a dají se různě ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně papír snese všechno. Ale jak jsme psal - spíš jsem tím chtěl demonstrovat že ty kritéria výběru v té technické a kvalitativní rovině jsou hodně proměnlivé a dají se různě nastavovat. Díky bohu máme situaci, kdy ani jeden typ není vysloveně špatný a ať se vybere cokoliv bude to obrovský skok kupředu. Proto si právě myslím že se půjde v podstatě jenom po ceně a případně po zapojení českého průmyslu... Pokud by lidi z AČR měli nějaké námitky, tak se to klidně spláchne větou "můžete být rádi že vůbec nějaké vozidla nakupujeme, nehledě všechny vozidla splňujou vaše podmínky, tak o co jde".
Tak mě napadá že můžeme děkovat bohu že ty podmínky byly tvořeny v době před krizí. Bůh ví, jak by to vypadalo, kdyby se ty vozidla specifikovali teď.....Skrýt celý příspěvekRase: Hádam správne, že sa za tým náhlym prebehnutím od jednej mačkovitej šelmy k druhej skrýva nádej vo vznik rheinmetalláckeho MGCS na báze podvozku Lynxa? ;-)
Rase: Hádam správne, že sa za tým náhlym prebehnutím od jednej mačkovitej šelmy k druhej skrýva nádej vo vznik rheinmetalláckeho MGCS na báze podvozku Lynxa? ;-)
PavolR: tak pořád beru Pumu jako nejlepší možné BVP pro AČR :-D V poslední době to beru tak, že bude bezva, pokud se vůbec něco nového pořídí. U každého nabízeného vozidla vidím ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
tak pořád beru Pumu jako nejlepší možné BVP pro AČR :-D
V poslední době to beru tak, že bude bezva, pokud se vůbec něco nového pořídí. U každého nabízeného vozidla vidím klady i zápory (z technické stránky). Z politického hlediska mi přijde nejzajímavější Lynx - prostě Němci tu pozemní techniku umí a Rheinmetall má velký vývojový potenciál (moc se těším na tank na podvozku Lynxe).Skrýt celý příspěvekRase Nechápu tuto větu: "Z politického hlediska mi přijde nejzajímavější Lynx - prostě Němci tu pozemní techniku umí a Rheinmetall má velký vývojový potenciál" To je technický ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Nechápu tuto větu: "Z politického hlediska mi přijde nejzajímavější Lynx - prostě Němci tu pozemní techniku umí a Rheinmetall má velký vývojový potenciál"
To je technický pohled než politický.Skrýt celý příspěveksemtam: nj. měl jsem to po sobě přečíst (původně to měl být delší text). Nákup BVP od Němců mi přijde z politického hlediska jako politicky nejsmysluplnější. Od švédů toho máme už ...Zobrazit celý příspěvek
semtam:
nj. měl jsem to po sobě přečíst (původně to měl být delší text). Nákup BVP od Němců mi přijde z politického hlediska jako politicky nejsmysluplnější. Od švédů toho máme už dost a GDELS docela taky (navíc Ascody už má v Evropě kde kdo).Skrýt celý příspěvek
možný námět pro AČR (a republiku) v době pokorovirové na spolupráci při vývoji a výrobě společného vozidla, ale to musí promyslet výše postavené hlavy, jinak 30mm munice z ...Zobrazit celý příspěvek
možný námět pro AČR (a republiku) v době pokorovirové na spolupráci při vývoji a výrobě společného vozidla, ale to musí promyslet výše postavené hlavy, jinak 30mm munice z ochuz.uranu - průbojnost asi 105mm pancíře (záleží co snese kanon)Skrýt celý příspěvek
Ciekawostka: potwierdzenie ze strony MON ,zakupu 60 wyrzutni i 180 pocisków Javelin, oraz zapowiedź kolejnych zamówień w US . Oraz zapowiedź zamówień ppk w programie „Pustelnik”... ...Zobrazit celý příspěvek
Ciekawostka: potwierdzenie ze strony MON ,zakupu 60 wyrzutni i 180 pocisków Javelin, oraz zapowiedź kolejnych zamówień w US . Oraz zapowiedź zamówień ppk w programie „Pustelnik”... pożyjemy, zobaczymy.Skrýt celý příspěvek
nepříjde vám taky ten kanon poněkud nízké ráže, zvlášť na tu dobu co má sloužit? Ruské BMP 3 má mít 57mm a i USA už chtějí 50mm kanon. Tak mi přijde že Poláci něco s vypětím sil ...Zobrazit celý příspěvek
nepříjde vám taky ten kanon poněkud nízké ráže, zvlášť na tu dobu co má sloužit? Ruské BMP 3 má mít 57mm a i USA už chtějí 50mm kanon. Tak mi přijde že Poláci něco s vypětím sil zaintegrovali, ale když to dodělali tak už je to zastaralé...Skrýt celý příspěvek
Mimo tankov to ešte stále prestrelí prakticky čokoľvek, čo sa používa na východ od Odry a v horizonte nasledujúcich dvoch desaťročí sa to nijako zvlášť nezmení, čiže nad kalibrom ...Zobrazit celý příspěvek
Mimo tankov to ešte stále prestrelí prakticky čokoľvek, čo sa používa na východ od Odry a v horizonte nasledujúcich dvoch desaťročí sa to nijako zvlášť nezmení, čiže nad kalibrom sa im stačí zamýšľať až niekedy v polovici životnosti. Je konvertovateľný na 40x180mm. Jasné, na Bofors 40x365R sa to nikdy chytať nebude, ale ten by na kilometrovú vzdialenosť rozflákal aj T-55-ku, čo je dnes už možno trocha OP schopnosť, pokiaľ niekto nezbrojí proti ťažkým západným BVP, ako Rusi s 57x347 (výkonnostne +- ekvivalent starého dobrého Boforsu).Skrýt celý příspěvek
jde o to že co s velkou slávou vlastně teprve budou široce uvádět už jde za zenitem. Proto jsem vzpoměl i požadavek v USA na 50mm. Jde tedy v západním světě a vlastně i v Rusku o ...Zobrazit celý příspěvek
jde o to že co s velkou slávou vlastně teprve budou široce uvádět už jde za zenitem. Proto jsem vzpoměl i požadavek v USA na 50mm. Jde tedy v západním světě a vlastně i v Rusku o odcházející ráži. Samozřejmě také záleží na kvalitě munice, ale výkon kanónu udělá také svoje. Pokud chtěli něco integrovat za těžké dolary tak jedině to co bude zavádět US army když na nich tolik visí.Skrýt celý příspěvek
V Rusku 30mm neodchádza, práve naopak, je pravdepodobnejší jej ďalší vývoj a potenciálne zavedenie programovateľných verzií a to aj napriek tomu, že je menej výkonná, ako západný ...Zobrazit celý příspěvek
V Rusku 30mm neodchádza, práve naopak, je pravdepodobnejší jej ďalší vývoj a potenciálne zavedenie programovateľných verzií a to aj napriek tomu, že je menej výkonná, ako západný náprotivok. 57mm je totiž príliš ROZMERNÁ, čo výrazne znižuje množstvo vezenej munície, nuž a boj kvôli tomu nikto nestopne, lebo Ruské bvp musia doplniť muníciu a nemôže poskytovať pechote palebnú podporu. Aj to môže byť dôvod, že sa to ujalo zatiaľ iba na kazašskom Barise, no samotná ruská armáda sa do zavedenia príliš nehrnie. US Army ešte nemá na daný kanón zavedené vhodné vozidlo a až ho budú mať, nepočítajme s parametrami ako má Borsuk - Poliaci kvôli plavbyschopnosti zrejme bojujú o kilogramy. ;-)Skrýt celý příspěvek
Hodně zajímavý byl i německý pokus (z poloviny 70. let) o osazení kanónu ráže 57 mm na Marder. Bohužel o Begleitpanzer 57 AIFSV nebyl zájem ani u Bundeswehru. ...Zobrazit celý příspěvek
Hodně zajímavý byl i německý pokus (z poloviny 70. let) o osazení kanónu ráže 57 mm na Marder. Bohužel o Begleitpanzer 57 AIFSV nebyl zájem ani u Bundeswehru.
http://palba.cz/viewtopic.php?... Skrýt celý příspěvekPrestrelili. Zavádzaním T-64 a T-72 stratil pokus o luskáčik na Téčka zmysel. Mali dať starý dobrý 40mm Bofors (alebo hoci aj v BW vtedy už zavedený 35mm Oerlikon GDF) , predbehli ...Zobrazit celý příspěvek
Prestrelili. Zavádzaním T-64 a T-72 stratil pokus o luskáčik na Téčka zmysel. Mali dať starý dobrý 40mm Bofors (alebo hoci aj v BW vtedy už zavedený 35mm Oerlikon GDF) , predbehli by tak Švédov cca 15 rokov, nemuseli by sa úplne zbavovať výsadku a dodnes by výsledné vozidlo vzbudzovalo patričný rešpekt.Skrýt celý příspěvek
Przypomnę pewne infromacje. Nie są one nowe - ale przypomnę. Idea borsuka to to że ma to być pojazd TANI. Wyraźnie tańszy niż SPz Puma czy nowy CV90. Bo polska armia ...Zobrazit celý příspěvek
Przypomnę pewne infromacje.
Nie są one nowe - ale przypomnę.
Idea borsuka to to że ma to być pojazd TANI.
Wyraźnie tańszy niż SPz Puma czy nowy CV90.
Bo polska armia potrzebuje wielu BWP.
Lecz Polski nie stać na kupno 500 40 tonowych ASCODów czy KF41.
Dlatego podjęto decyzje - budujmy własny.
Własny, lżejszy - oparty o technologie nabyte, opracowane przy programie Rosomak (i innych projektach mniej lub bardziej znanych)
Pojazd ma pływać - tak. Bo bazowy Borsuk-BWP będzie "bazą" dla Borsuka rozpoznawczego.
A ciężko by wóz rozpoznawczy nie pływał.
Łatwiej jest dopancerzyć pojazd pływający niż "nauczyć pływać".
Według informacji od HSW Borsuk ma 5 ton zapasu na pancerz.
To dość dużo...
Oczywiście nie będzie to "wunderwaffe" - ale Kurgańcem będzie miał duże problemy.
Dlaczego PL nie zdecydowała się na zakup licencji?
Może dlatego że mamy już doświadczenie z zakupem licencji.
Kupiliśmy licencje na, XC-360 który w zmodyfikowanym wariancie
XC-360p nazywa się Rosomak.
Podpisaliśmy wielki kontrakt. Zrealizowaliśmy największy w Europie program zakupu wozu (VBCI kupiono mniej, Boxerów - mniej, nawet Rosjanie mniej wyprodukowali / zmodernizowali BTRów )
I z tej perspektywy wiemy jedno - nawet najlepsza licencja to OGRANICZENIA.
Jeśli chce się mieć swobodę, rozwoju, modyfikacji to niestety trzeba zbudować samemu.
Owszem jest zawsze "plan B".
Ale póki co realizujemy "plan A".Skrýt celý příspěvekPolákům nelze než závidět. Má to koncept, dostatečné počty. U nás bohužel rezignujeme i na to co dokážeme samy...... viz. nedotažené L159 před modernizací v poločase (to už do ...Zobrazit celý příspěvek
Polákům nelze než závidět. Má to koncept, dostatečné počty.
U nás bohužel rezignujeme i na to co dokážeme samy...... viz. nedotažené L159 před modernizací v poločase (to už do nich raději nacpat peníze za 4 bitevní vrtulníky z války ve vietnamu).Skrýt celý příspěvekCR loni investovala do L-159 1,6mld.
https://www.e15.cz/byznys/prum...CR loni investovala do L-159 1,6mld.
https://www.e15.cz/byznys/prum...
Chápu, že Polsko má ambici vyrobit a vyvinout své vlastní BVP dle jejich požadavků. Ovšem jsem skeptický, že by Borsuk byl připraven k deklarovanému datu (2022) a navíc, že by ...Zobrazit celý příspěvek
Chápu, že Polsko má ambici vyrobit a vyvinout své vlastní BVP dle jejich požadavků. Ovšem jsem skeptický, že by Borsuk byl připraven k deklarovanému datu (2022) a navíc, že by Polsko dokázalo vyrobit během relativně krátké doby více jak 800 BVP je myslím těžko realizovatelný.
Domnívám se, že pokud by Polsko nakoupilo BVP K21 či vyvinulo společně s výrobcem K21 nové BVP na základě K21 (polonizované K21), tak by ušetřili nějaké to zloté a nové BWP pro svoji armádu by již mohli mít a celkově požadované počty by mohli být snadněji dosažitelné.Skrýt celý příspěvekAbychom nakonec nebyli rádi, že nám na to BVP prodají licenci. Jednou se ty BVP-2 stejně budou muset vyměnit.
Abychom nakonec nebyli rádi, že nám na to BVP prodají licenci. Jednou se ty BVP-2 stejně budou muset vyměnit.
Ja byť Poľskom tak by som na to šiel inak. Dal by som Slovensku a ČR licenciu zdarma ak budú časť pridukcie vracať do Poľska. Poľsko by tak vyriešilo problém s nízkou kapacitou ...Zobrazit celý příspěvek
Ja byť Poľskom tak by som na to šiel inak. Dal by som Slovensku a ČR licenciu zdarma ak budú časť pridukcie vracať do Poľska. Poľsko by tak vyriešilo problém s nízkou kapacitou domácej linky a tiež by sa im znížili celkové náklady na vývoj. Slovensko a Česko by naopak mali vlastnú výrobu nového perspektívneho BVP.
Vyrábať 50 kusov ročne počas 20 rokov je ekonomická a logistická samovražda. Prirodzenou evolúciou produktu sa Poľsko dostane do stavu, keď budú mať obrovské množstvo techniky v rôznych vývojových stupňoch. To prirodzene stojí peniaze a zvyšuje náročnosť údržbySkrýt celý příspěvekTo by sice mohli. Ale na tom, že tyhle státy potřebují věci podle požadavků armády neschodné z jinými skončily všechny společné projekty. Viz. třeba vyřazení Pumy podle parametrů ...Zobrazit celý příspěvek
To by sice mohli. Ale na tom, že tyhle státy potřebují věci podle požadavků armády neschodné z jinými skončily všechny společné projekty.
Viz. třeba vyřazení Pumy podle parametrů Německé armády.Skrýt celý příspěvekNaštěstí AČR ani takové BVP nehledá. Poláci se zaměřili na plavbyschopnost a rezignovali na maximalní odolnost. U nich je to pochopitelné - v Polsku je velký počet vhodných řek, ...Zobrazit celý příspěvek
Naštěstí AČR ani takové BVP nehledá. Poláci se zaměřili na plavbyschopnost a rezignovali na maximalní odolnost. U nich je to pochopitelné - v Polsku je velký počet vhodných řek, které se dají plavbou překonat. U nás by tahle schopnost byla zbytečnáSkrýt celý příspěvek
Len taká technická poznámka: V Česku je téměř tisíc mostů v kritickém stavu, desítky v havarijním zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek
Len taká technická poznámka: V Česku je téměř tisíc mostů v kritickém stavu, desítky v havarijním
zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika... Skrýt celý příspěvekArthur: Hned na první fotce v článku je nadjezd nad železniční tratí, a takových bude drtivé %. Počet kde by se využila schopnost plavat, se blíží "pár".
Arthur: Hned na první fotce v článku je nadjezd nad železniční tratí, a takových bude drtivé %. Počet kde by se využila schopnost plavat, se blíží "pár".
Viac ako 50 rokov máte/máme vo výzbroji presne také BVP, aké podľa teba nepotrebujete a ani nehľadáte. Nie je to paradox? Ale aj tak, myslím, a e zvýšiť úroveň ochrany na úkor ...Zobrazit celý příspěvek
Viac ako 50 rokov máte/máme vo výzbroji presne také BVP, aké podľa teba nepotrebujete a ani nehľadáte. Nie je to paradox? Ale aj tak, myslím, a e zvýšiť úroveň ochrany na úkor plavbyschopnosti je asi to najmenej čo by mal byť problémSkrýt celý příspěvek
Jirosi: Zrejme nie. Bol to viacmenej vtip. Vtedy sa do armády liali obrovské peniaze. Rádovo 4-5x viac v rámci HDP ako dnes. A napriek tomu sa do vlastného vývoja nešlo, takže asi ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Zrejme nie. Bol to viacmenej vtip. Vtedy sa do armády liali obrovské peniaze. Rádovo 4-5x viac v rámci HDP ako dnes. A napriek tomu sa do vlastného vývoja nešlo, takže asi sa o tom BVP rozhodovalo niekde inde. Ale za tým, že zvýšiť balistickú ochranu na úkor plavbyschopnosti nie je problém si stojím. V tomto prípade je limitujúcim faktorom len podvozok a jeho nosnosťSkrýt celý příspěvek
Ja by som tych nasich planovacov, co si vymysleli plavajucu Vydru vodil od jednej zregulovanej rieky k druhej a kázal im, nech mi ukážu ako ju prekonaju. Ak sa im aj podari do vody ...Zobrazit celý příspěvek
Ja by som tych nasich planovacov, co si vymysleli plavajucu Vydru vodil od jednej zregulovanej rieky k druhej a kázal im, nech mi ukážu ako ju prekonaju.
Ak sa im aj podari do vody vliezť, tak na druhej strane urcite na breh nevylezu.Skrýt celý příspěvek
Witam, Pomysł jest ciekawy, zwłaszcza dla ciężkiego bvp. Czeski przemysł ma duży potencjał i myślę, że nie miałby problemu z produkcją bvp na licencji. Ja jednak zastanawiam się ...Zobrazit celý příspěvek
Witam,
Pomysł jest ciekawy, zwłaszcza dla ciężkiego bvp. Czeski przemysł ma duży potencjał i myślę, że nie miałby problemu z produkcją bvp na licencji. Ja jednak zastanawiam się nad inną opcją. W Polsce pracowano jeszcze nad innym projektem, który bardziej by pasował do czeskich potrzeb a jednocześnie mógłby w pewien sposób wspomóc i uzupełnić czeskie T-72. Myślałem o przejęciu przez czeski VOP projektu bwp ANDERS. Polecam lekturę na temat tego projektu i dyskusję na temat możliwości współpracy z polskim OBRUM. Myślę, że Czesi mogą dokończyć ten projekt i jeszcze dobrze go sprzedać Skrýt celý příspěvek
Jirosi
Mohlo by to být zajímavé, ale nedojde k tomu. Určitě je pro nás lepší jít cestou těžkých BVP. Stále je tu řešení od Zetoru.Jirosi
Mohlo by to být zajímavé, ale nedojde k tomu. Určitě je pro nás lepší jít cestou těžkých BVP. Stále je tu řešení od Zetoru.
Ten rosomak busi byt pekny smejd ked novo vyrobeny stoji cca 1,3 mil. EUR. To nase svojstojne hrde slovenske modernizovane BVP-1 na level BVP-2 , stali 1,75 mil EUR. Kdeze na nas ...Zobrazit celý příspěvek
Ten rosomak busi byt pekny smejd ked novo vyrobeny stoji cca 1,3 mil. EUR. To nase svojstojne hrde slovenske modernizovane BVP-1 na level BVP-2 , stali 1,75 mil EUR. Kdeze na nas si nepridu :D
Co sa borsuka tyka, vsetko fajn gumene pasy super, ale mohli rovno dat hybridne segmentove gumove pasy ako sa vyvijaju na pumu. Ked uz tam raz budu celistve gumene tak za hybridne ich uz nikto nevymeni.Skrýt celý příspěvek... čo som videl poľského Rosomáka počas jazdy v teréne, zdal sa mi veľmi dobrý, aj pre Slovensko by úplne postačoval... Na rozdiel od tých hajtier BVP-X. Samozrejme, osobný ...Zobrazit celý příspěvek
... čo som videl poľského Rosomáka počas jazdy v teréne, zdal sa mi veľmi dobrý, aj pre Slovensko by úplne postačoval...
Na rozdiel od tých hajtier BVP-X.
Samozrejme, osobný dojem :-D.Skrýt celý příspěvekstrela9m32 - nie,pre slovensko by určite nebol dobrý...musíte pochopiť,že tak kvalitne ako si dokážeme vyvinúť OT pre seba,tak to nik iný nedokáže...
strela9m32 - nie,pre slovensko by určite nebol dobrý...musíte pochopiť,že tak kvalitne ako si dokážeme vyvinúť OT pre seba,tak to nik iný nedokáže...
Hurvo, ty máš evidentne problém asi s rozoznaním jednotlivých verzií. Asi nevieš rozlíšiť holé BVP bez veže, od veliteľského s vežou, prípadne s inou špecifikáciou... a logicky , ...Zobrazit celý příspěvek
Hurvo, ty máš evidentne problém asi s rozoznaním jednotlivých verzií. Asi nevieš rozlíšiť holé BVP bez veže, od veliteľského s vežou, prípadne s inou špecifikáciou... a logicky , od toho sa odvíja aj cena.
"V roce 2013 došlo k objednávce dalších 307 Rosomaků v základní „holé“ verzi za 1,656 miliardy zlotých. " - Čo vychádza na 5,4 miliona zlotých za holý Rosomák . Čo je pri kurze 4 zlote za 1 euro (kurz starý cca 2 roky) 1,35 miliona euro za kus, zaholého Rosomáka bez veže ! Máš pocit, že BOV 8×8 Vydra bola ponúkaná bez veže?Skrýt celý příspěvekčítanie s porozumením drahý, spomínal niekto okrem teba vydru? Kurz zlotého je 4,5. Ja som narážal na cenu 1,75 mil. EUR za namontovanie turry na zgenerálkovaný podvozok bvp. ...Zobrazit celý příspěvek
čítanie s porozumením drahý, spomínal niekto okrem teba vydru? Kurz zlotého je 4,5. Ja som narážal na cenu 1,75 mil. EUR za namontovanie turry na zgenerálkovaný podvozok bvp. Vydru by som ani nevyťahoval lebo pri cene 5 mil. EUR za kus musí byt zjavne asi lepšia ako nemecká puma. Keď si pripočítame dalšiu vatu za nákupy vybohovych spikov a že si armáda mala objednať vývoj integrácie spikov na turry. No chvalabohu že voľby dopadli aspoň tak ako dopadli a na SNS sa bude spomínať už iba pred súdom.Skrýt celý příspěvek
BVP-M nestalo 1,75mil€, ale 1,5mil€. Pricom to najdrahsie bola prave ta veza. Reko podvozka stala polovicu ceny vozidla. BPsVIstar bolo este lacnejsie. Ak niekto kritizuje ...Zobrazit celý příspěvek
BVP-M nestalo 1,75mil€, ale 1,5mil€. Pricom to najdrahsie bola prave ta veza. Reko podvozka stala polovicu ceny vozidla. BPsVIstar bolo este lacnejsie.
Ak niekto kritizuje nahradzanie 2A28 a Maljutky v armáde, za relatívne smiesne prachy tak fakt nechápem. Jeden prápor stál 45mil€, je len škoda že sa nepokračovalo, lebo nové moderné vozidlá sú v nedohladne a ďalšie 4 roky budeme len snívať o nových(K)BVP a bigoši sa budu ďalej učiť ručne riadiť Maljutku.
Vydra ma stat 4mil€ vratane veze, zvysil si cenu o 25% a porovnavas cenu 2013 verzus 2019, objednávku 307ks a 81ks a podvozok AMV a XP.
Ja nevravim, že Vydra bolo to najcistejsie a najidealnejsie pre OSSR. To asi nie. Ale takato demagogia s cislami... To je uroven Jara Naďa.Skrýt celý příspěvekA este doplnim, cena holej Vydry bola 2,2mil€ bez DPH. To je bez vybavenia, softwaru,... Kedze cena veže je 0,75mil€, tak cena za holy podvozok Vydry vychadza rovnako, ako cena za ...Zobrazit celý příspěvek
A este doplnim, cena holej Vydry bola 2,2mil€ bez DPH. To je bez vybavenia, softwaru,... Kedze cena veže je 0,75mil€, tak cena za holy podvozok Vydry vychadza rovnako, ako cena za holy podvozok Rosomak.Skrýt celý příspěvek
Nevidim zavadzanie , zmluva bola 417 mil EUR na 82 ks vozidiel jednotkova cena je teda 5mil . Aj bren udajne stoji "iba" 2500E ale jednotkova cena supravy pri dodavke bola 5000E ...Zobrazit celý příspěvek
Nevidim zavadzanie , zmluva bola 417 mil EUR na 82 ks vozidiel jednotkova cena je teda 5mil . Aj bren udajne stoji "iba" 2500E ale jednotkova cena supravy pri dodavke bola 5000E tak to beriem ze sa nakupili pusky po 5000E.
Prototyp bol podla zmluvy č. SEMOD-60/1-313/2018 - prevod vlastníckych práv na "Protot&p vozidla" odkupeny za 4 333 982,40 € (centralny register zmluv).
PTRS - na turru sa montovali odpalovaky konkursku tak ze jednoducho armada dodala 2 vlastne odpalovaky a v evpu to porezali flexou zbastlilo na vezu.
Keby sa mali dodavat na vsetky prapory turry tak v celych ossr nie je 400 odpalovakov na konkursk aby ich v dubnici mohli popilit a navarit do veze.
Od zaciatku sa tvarili ze to je docasne a na veze pojdu spiky, ale to by armada musela zaplatit firme vyvoj a integraciu firme. Jedine zeby sa nakupili spiky z izraela aby bol smer spokojny a armada by si objednala v dubnici integraciu na uz zaplatene stroje aby bolo aj sns spokojne.... to by slo.Skrýt celý příspěvekholy rosomak stoji 1,1-1,3 mil EUR, KTO rosomak s Oto melara hitfist-30 plne vybaveny stoji 1,6. Proste tie slovenske stroje z toho nevychadzaju dobre ziadnym sposobom. A to sa ...Zobrazit celý příspěvek
holy rosomak stoji 1,1-1,3 mil EUR, KTO rosomak s Oto melara hitfist-30 plne vybaveny stoji 1,6. Proste tie slovenske stroje z toho nevychadzaju dobre ziadnym sposobom. A to sa nebavime o spike vs konkursk a bushmaster vs 2a42.Skrýt celý příspěvek
Aha a tie pozorovacie a komunikačné prístroje čo mali byť na Vydrách a nie sú na Rosomákoch sú asi zadarmo. Tak isto palebné priemery (vrátane Spike-ov) len tak spadnú z neba. Ale ...Zobrazit celý příspěvek
Aha a tie pozorovacie a komunikačné prístroje čo mali byť na Vydrách a nie sú na Rosomákoch sú asi zadarmo. Tak isto palebné priemery (vrátane Spike-ov) len tak spadnú z neba.
Ale aspoň niekto tu je spokojný, že sa budú BVP-1 hoblovať ešte ďalších X-rokov.Skrýt celý příspěvekEšte Vás doplním, že od ceny 1,5 mil EUR za BVP-M (a od ceny 1,1 mil EUR za BPsVI) keďže ich modernizácia bola realizovaná slovenskými firmami má však aj ekonomicky sekundárne ...Zobrazit celý příspěvek
Ešte Vás doplním, že od ceny 1,5 mil EUR za BVP-M (a od ceny 1,1 mil EUR za BPsVI) keďže ich modernizácia bola realizovaná slovenskými firmami má však aj ekonomicky sekundárne pozitívne efekty.
Zjednodušené by sa dalo povedať že z nakúpenej modernizácie BVP platíme dane a odvody v mieste produkcie. Časť vynaložených nákladov sa vráti vo forme dani a odvodov do štátneho rozpočtu. Veľkosť tejto časti odpovedá miere daňového a odvodového zaťaženia a miere reálneho podielu národných dodávateľov na príslušnej modernizácii.
O tom, že pri vyššie uvedenej modernizácii vynaložené prostriedky odpovedajú dosiahnutej kvalite sme sa mohli dočítať aj tu na AN "modernizované vozidlo dosahuje 50 % životnosti nových vozidiel zostava konštatovať že pri cene 44,5 mil. eur za 35 ks vozidiel je pomer cena kvalita viac ako porovnateľný s novými vozidlami."
zdroj: https://vladimirbednar.blog.sm... Skrýt celý příspěvekFlader: nerozumiem ake pozorovacie a komunikacne pristroje mas na mysli. Myslis ze Rosomak nema vysielacky a zameriavace strela a velitela na hitfiste?
Flader: nerozumiem ake pozorovacie a komunikacne pristroje mas na mysli. Myslis ze Rosomak nema vysielacky a zameriavace strela a velitela na hitfiste?
Hurvo: Lenze v tej cene 417mio€ mas municiu za 65mio€. Hadam nechces porovnavat Hitfist bez PTRS, hunterkillera a kopec ďalších veci. Hitfist Spike neodpali, lebo tam ziadne nie ...Zobrazit celý příspěvek
Hurvo:
Lenze v tej cene 417mio€ mas municiu za 65mio€.
Hadam nechces porovnavat Hitfist bez PTRS, hunterkillera a kopec ďalších veci. Hitfist Spike neodpali, lebo tam ziadne nie su. Neodpali ani Konkurs ani Fagot ani Maljutku! Rosomak s Hitfist, nie je schopný sundat T72.
Turra30, ktora je na BVP-M je ready na odpal ako Konkursov, tak aj Spikov. Staci ich osadit, integrácia je urobená od vyroby.
A nie je vysielačka ako vysielačka. Rosomak nema Harris Falcon III, a dalsie vychytávky.
Akurát si sa nechal presvedčiť clankami lobistickych skupin, co miesto Vydry a zapojenia 18 slovenskych podnikov, chceli vidieť u OSSR Corsaca, ktory by nam dodal CSG.
Polka ľudí tu sniva o 38tonovom Boxery. Ja by som ho napríklad najprv rad videl, ako si poradi s mazlavymi vychodoslovenskymi podami mimo cesty, ked zaprsi.Skrýt celý příspěvekJe predsa rozdiel, ci mas na BVPcku detector laseroveho oziarenia od nejakej polskej firmy (obra) alebo od Elbitu. Jasne, ze je Rosomak lacnejsi, ked je postaveny z lowcost ...Zobrazit celý příspěvek
Je predsa rozdiel, ci mas na BVPcku detector laseroveho oziarenia od nejakej polskej firmy (obra) alebo od Elbitu.
Jasne, ze je Rosomak lacnejsi, ked je postaveny z lowcost súčiastok s polovicou schopnosti a nedokaze ucinne bojovat so silne pancierovanymi prostriedkami nepriateľa.
Ved si neporadi ani s T-55 bez zosadnutia pechoty s ručnými PTRS.
Postav proti sebe BVP-M a Rosomaka na rovnom poli, a bvp to vyhra. Lebo dostrel Konkursov je 4km a Mk44 je to len 3km.Skrýt celý příspěvekPokial v kontrakte je municia za 65 mil. EUR tak je to este vacsi nezmysel, nanovo kupovat municiu na stary kanon. Ano Rosomak-M nema spike, nemci na pume po rokoch skusok ...Zobrazit celý příspěvek
Pokial v kontrakte je municia za 65 mil. EUR tak je to este vacsi nezmysel, nanovo kupovat municiu na stary kanon.
Ano Rosomak-M nema spike, nemci na pume po rokoch skusok oznamili integraciu spiku, a turra ma mat spike integrovany od vyroby? Asi tazko, ked turra nema ani vlastny software iba aplikaciu pre windows XP. To akym sposobom vlozili 9P135M do turry je podla mna na urovni vojnovej improvizacie. V syrii robia takto dialkovo ovladane strelecke vezicky.
A este nakoniec , lobisti nelobisti, ja by som najradsej videl v OSSR pumy alebo CV90. Som presvedceny ze sa vydra, scipio alebo BVP-M dostali do priameho porovnania s konkurenciou tak by dopadli uplne rovnako ako aligator 2 na zahori ked sa stretol s konkurenciou.Skrýt celý příspěvekHurvo: Ach boze. Ano, mať skladove zásoby municie je rovnako zbytočné ako mať naftu. Keby sme mali prejst na 30x173 a mali zasoby na 30 dni bojov, len na novu municiu by sme ...Zobrazit celý příspěvek
Hurvo:
Ach boze. Ano, mať skladove zásoby municie je rovnako zbytočné ako mať naftu.
Keby sme mali prejst na 30x173 a mali zasoby na 30 dni bojov, len na novu municiu by sme museli minut 1mld EUR. Ak investovat take prachy, tak jedine do nieco vykonejsieho ako 30x173.
Tu máš výstrel Spiku z Turra30.
https://www.edrmagazine.eu/wp-...
Turra30 ma samozrejme vlastny SRP, je gyroskopicky stabilizovana v dvoch osiach a co viem, pod XP bezala prva verzia.
Prosím ťa, najprv si to doštuduj, orientuj sa v problematike a potom komentuj.
Pumu teda nie, ale CV90 by som tiez rad videl v OSSR pri ťažkej brigáde.
O strednej sa neviem rozhodnuť čo je lepšie, či modernizácia BVP alebo novy KBVP. (na CV90 všade nemáme dosť penazí)
Za cenu dvoch praporov KBVP mozme mať 4 prápory modernizovaných BVP, aj pre prípadnu mobilizaciu. A to na pásoch, nie na kolesach.
Keď tu čítam, že susedia chcú mať 26 mechanizovanych práporov, mohli by sme ich mať aspoň tretinu z ich počtov.Skrýt celý příspěvekRaz bude musiet OSSR prezbrojit a zacat nakupovat novu municiu. Donekonecna tlacit pred sebou tu gulicku z hovna sa neda. Ale chapem ze predavat opakovane armade uz raz vyradene ...Zobrazit celý příspěvek
Raz bude musiet OSSR prezbrojit a zacat nakupovat novu municiu. Donekonecna tlacit pred sebou tu gulicku z hovna sa neda. Ale chapem ze predavat opakovane armade uz raz vyradene kanony ako nadbytocne pod novym menom je dobra ryza.
BVP je moralne aj technicky zastarala platforma a taka bola uz 90 rokoch. Ked stoji vyroba noveho KBVP s bushmastrom tolko co modernizacia bvp na stary kanon tak je to jednoducho neobhajitelne. Este by BVP-M ako pasove vozidlo mohlo mat lepsiu priechodnost ale kedze vaha narastla na 15390 kg tak mobilita sla rapidne dole.Skrýt celý příspěvekAle nahradzat jeden 30mm kanon inym 30mm kanonom za 1mld€ je hovadina. Aj vdaka spolocnemu vyvoju ZVS a Mecar, novy apfsds-t pre GTS-30, je rozdiel vo vykone už nie 20 ale len ...Zobrazit celý příspěvek
Ale nahradzat jeden 30mm kanon inym 30mm kanonom za 1mld€ je hovadina.
Aj vdaka spolocnemu vyvoju ZVS a Mecar, novy apfsds-t pre GTS-30, je rozdiel vo vykone už nie 20 ale len 10%.
Ale viem si predstaviť prechod na 40mm ci dokonca viac, pri tažkej brigade.
Mame stale schopnost navrhnovat kvalitnu municiu, poliaci pouzivaju nase 155mm del.granaty. Takže aj tie 40tky by sme urcite zvladli.
Narast hmotnosti BVP-M o 7% (porovnavie s BVP2) urcite nesposobilo rapidny pokles mobility.
Stale ignorujes fakt, ze to KBVP s Bushmastrom ma na bojisku nizsiu hodnotu ako to na 50 rocnom podvozku postavene BVP-M a to pre absenciu PTRS.
Rosomak je havlov tiger, akurat s vyssim kalibrom.Skrýt celý příspěvekA samozrejme, kedže si to evidentne neuvedomuješ, v tých 65mil. € za municiu je aj 276ks Spike-ov. (2 v odpalovacom zariadeni + 2 vezene na kazde vozidlo v bojovej verzii)
A samozrejme, kedže si to evidentne neuvedomuješ, v tých 65mil. € za municiu je aj 276ks Spike-ov. (2 v odpalovacom zariadeni + 2 vezene na kazde vozidlo v bojovej verzii)
Preco by sme nemali na CV90, ked sme schopni davat 417 mil. za 82ks vydry tak mozeme dat 417 mil. za 82 kusov CV9035. Estonci ich teda nakupovali v 2014-18 po $ 3,340,909 za kus ...Zobrazit celý příspěvek
Preco by sme nemali na CV90, ked sme schopni davat 417 mil. za 82ks vydry tak mozeme dat 417 mil. za 82 kusov CV9035. Estonci ich teda nakupovali v 2014-18 po $ 3,340,909 za kus ale OSSR si moze dovolit priplatit za municiu k nim, vycvik a zazemie. To by sme nakupovali aj s vycvikom, municiou a servisom tak ako holandania za 5mil. USD za kus.Skrýt celý příspěvek
Ale Estonci kupovali jazdenky. Su k dispozicii niekde este jazdenky? Mozme sa uchadzat o Marder, ked ich Bundeswehr zacne vyraďovať. Ja hovorim o CV90 všade, ciže aj u 1. aj u ...Zobrazit celý příspěvek
Ale Estonci kupovali jazdenky. Su k dispozicii niekde este jazdenky?
Mozme sa uchadzat o Marder, ked ich Bundeswehr zacne vyraďovať.
Ja hovorim o CV90 všade, ciže aj u 1. aj u 2.mb, spolu 5 práporov. Nezabúdaj, že rozdiel pri pasovom a kolesovom BVP je ten, ze ku každému pasovému potrebuješ ešte ťahač a podvalník, a samozrejme ďalšieho člena logistiky, ktorý ten pasák preváža.
Nevravím, že to nie je ufinancovateľné, ale bude to sakra drahe. Cca toľko čo stíhačky. Pri rozložení na 5-7 rokov, by sa to však dalo zvládnuť.
Holandska cena za CV90 je z roku 2011. Mame 2020, dnesna cena bude o dost vyssia.
Som zvedavý na cenu akú vytendruje AČR. Potom môžme porovnávať.Skrýt celý příspěvekPreco ku kazdemu vozidlu, ani teraz nemame podval ku kazdemu , naopak su utvary na pasoch ktore vobec nemaju podval s tahacom vobec alebo dlhodobo v kratkej technickej poruche. ...Zobrazit celý příspěvek
Preco ku kazdemu vozidlu, ani teraz nemame podval ku kazdemu , naopak su utvary na pasoch ktore vobec nemaju podval s tahacom vobec alebo dlhodobo v kratkej technickej poruche.
Pri novych vozidlach s celogumenymi pasmi tie podvaly nie su az tak zivotne dolezite ako pri starych kovovych. Naopak presuny bigo rot na CV90 z krskan na kolinansky vrch alebo z mestskych na bilu horu po vlastnej osi by prospeli vsetkym.
Ano CV 9035 NL je cena z 2011 ale BAE sa dokazalo vojst do ceskeho limitu na cenu BVP a ponuku myslim este upgradeovali na mk. IV model, a neda sa povedat zeby v ACR rozhadzovali prachy jak vozrali milionari.Skrýt celý příspěvekHurvo: Ano Česi peniazmi nerozhadzuju. 210 vozidiel ich vyjde nieco malo viac ako 2mld€, čiže kus za 9,9mil€. Inak CV9035 ma vezu Hagglunds E35 a tá tiež nemá žiadne PTRS. Ani ...Zobrazit celý příspěvek
Hurvo:
Ano Česi peniazmi nerozhadzuju. 210 vozidiel ich vyjde nieco malo viac ako 2mld€, čiže kus za 9,9mil€.
Inak CV9035 ma vezu Hagglunds E35 a tá tiež nemá žiadne PTRS. Ani Spike, ani nič iné.
Chapes rozdiel v ucinkoch na cestnu siet, keď sa presuva vozidlo na pasoch, ktore ma 14ton a 37ton, ze?
Samozrejme, že každé jedno moderné BVP podtrebuje svoj podval. Este si viem predstavit vykonny tahač, ktory naraz potiahne dva podvaly (naves + prives). No takyto presun bude o dosť pomalší.
Gumene pasy CV90 su urcite vyhoda. Rovnako ako nizka silueta. Ja by som CV90 bral hneď.
Ale išiel by som na to Finskou cestou.Skrýt celý příspěvek
Modernizácia jedného vozidla pre prápor ISTAR (BPsVI) bola v hodnote 1,1 milióna eur a 1,5 milióna eur pre mechanizované jednotky (BVP-M). Životnosť BVP-M (BPsVI) sme ich ...Zobrazit celý příspěvek
Modernizácia jedného vozidla pre prápor ISTAR (BPsVI) bola v hodnote 1,1 milióna eur a 1,5 milióna eur pre mechanizované jednotky (BVP-M).
Životnosť BVP-M (BPsVI) sme ich modernizáciou predĺžili minimálne o ďalších 20 rokov, pričom nové vozidlá tohto typu by nás stáli niekoľkonásobne viac ako toto riešenie, ktoré sme zvolili.
zdroj: https://www.mosr.sk/42030-sk/m... Skrýt celý příspěvekAko prve boli modernizovane BPsVI 18 ks po podpisani zmluvy na 18 vozidiel za 27 mil EUR. To je 1.5 mil EUR za BPsVI. Potom doobjednali dalsich 17 ks BVP-M ale uz zacali tvrdit ze ...Zobrazit celý příspěvek
Ako prve boli modernizovane BPsVI 18 ks po podpisani zmluvy na 18 vozidiel za 27 mil EUR. To je 1.5 mil EUR za BPsVI. Potom doobjednali dalsich 17 ks BVP-M ale uz zacali tvrdit ze cena je naopak cize 1,1 za BPsVI a 1,5 za BVP-M. Nemyslim si ze je to pravda, ale kedze zmluvu utajili tak sa neda dohladat cez crz.sk .
V tej dobe kupovala litva od holandska 6 rocne CV 90-35 za jednotkovu cenu 2 mil EUR.
Odhliadnuc od toho ze cela modernizacia ma zly koncept, bola zle vykonana a vysledok ma slabucku bojovu hodnotu,
tak aj tak pri porovnani jazdena CV9035 vs. rosomak KTO vs BPsVI je vysledok jasny.
2mil vs 1.5mil vs 1.5milSkrýt celý příspěvekSkutocne ides porovnavat KTO bez PTRS s BPsVI?
Rosomaky (Scipio) sme kupovať mali. To že Poliaci nedodržali dohody, už ale je iná pesnička.Skutocne ides porovnavat KTO bez PTRS s BPsVI?
Rosomaky (Scipio) sme kupovať mali. To že Poliaci nedodržali dohody, už ale je iná pesnička.Ked stoji modernizacia stareho rovnako alebo viac ako vyroba noveho tak ano. Ked OSSR dodala na 35 vozidiel z vlastnych zasob 70 odpalovakov. V ture ze polozeny a prichyteny ...Zobrazit celý příspěvek
Ked stoji modernizacia stareho rovnako alebo viac ako vyroba noveho tak ano.
Ked OSSR dodala na 35 vozidiel z vlastnych zasob 70 odpalovakov. V ture ze polozeny a prichyteny kompletny stary odpalovak v povodnom stave len na optiku je uchytena webkamera ktora prenasa obraz strelcovi na tablet do windowsu. A lyziny su odpojene a navarene na bok veze. To je improvizacia ako zo syrie. Neviem ako velmi sa toto dielo premietlo do ceny vozidla ale este sa okrem SR nenasiel nikto kto by za toto dielo dal 750k EUR.Skrýt celý příspěvekAle vykony nie su rovnake. Neviem o akych lyzinach hovoris. Prva verzia Turra30 trpela svojimi detskými chorobami,ako kazdy neviem neodladeny produkt. Ale s druhou verziou je ...Zobrazit celý příspěvek
Ale vykony nie su rovnake.
Neviem o akych lyzinach hovoris.
Prva verzia Turra30 trpela svojimi detskými chorobami,ako kazdy neviem neodladeny produkt.
Ale s druhou verziou je všeobecna spokojnost. Inak by si ju neosadili v UAE na svoj JAIS 6x6. Ti nie su odkazani na lowcost riesenia.
A ma pritom uplne rovnako riesene odpaľovacie zariadenie, ako nase BVP-M a BPsVI. Aj pre arabov OSSR dodali lyziny na konkursy?Skrýt celý příspěvekjais 6x6 mal turru na jednom prototype na jednej vystave. NIMR JAIS 6x6 je v ponuke vop.cz a to je podla mna jediny dovod preco bolo vozidlo predvedene s turrou. Kedze vystava v ...Zobrazit celý příspěvek
jais 6x6 mal turru na jednom prototype na jednej vystave. NIMR JAIS 6x6 je v ponuke vop.cz a to je podla mna jediny dovod preco bolo vozidlo predvedene s turrou.
Kedze vystava v abu-dhabi prebiehala vo februari 2017 ked bezala modernizacia, tak je dost mozne ze na JAIS bola namontovana veza urcena pre OSSR a po vystave sla na BVP-M.Skrýt celý příspěvek
Nebolo by zmysluplnejšie vykašlať sa na plávajúce pásové BVP prospech navýšenia počtu Rosomákov a menšieho počtu ťažších pásových BVP?
Nebolo by zmysluplnejšie vykašlať sa na plávajúce pásové BVP prospech navýšenia počtu Rosomákov a menšieho počtu ťažších pásových BVP?
Souhlasím. Po přečtení článku mě to taky hned napadlo. příkladem můžou být Izraelci, kteří kvůli počtu nahrazují pásové M113 kolovými Eitany, jelikož se dají vyrábět mnohem ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím. Po přečtení článku mě to taky hned napadlo. příkladem můžou být Izraelci, kteří kvůli počtu nahrazují pásové M113 kolovými Eitany, jelikož se dají vyrábět mnohem rychleji než Namery a i provozně jsou méně náročné. Tedy i pro Poláky by myslím bylo dost v pohodě, vyrábět si ve velkém Rosomaky XP s věží ZSSW-30 a v menším počtu těžké BVP jako třeba Lynx nebo tak něco.Skrýt celý příspěvek
To też pewna idea... Ale wojskowi mówią "mobilność (taktyczna) ponad wszystko" Ale my potencjalnie mamy też tanią krajową platformę gąsienicową - takiego M113. Nie nadaje się na ...Zobrazit celý příspěvek
To też pewna idea...
Ale wojskowi mówią "mobilność (taktyczna) ponad wszystko"
Ale my potencjalnie mamy też tanią krajową platformę gąsienicową - takiego M113.
Nie nadaje się na BWP ale na sanitarkę czy nośnik RAKa.
A 1/4-1/3 borsuka.Skrýt celý příspěvek
Především je Polsku nutno pogratulovat k úspěšnému přezbrojení na moderní kolovou platformu Rosomak i když dnes již zastarávající vzhledem k použití osádkového věžového kompletu ...Zobrazit celý příspěvek
Především je Polsku nutno pogratulovat k úspěšnému přezbrojení na moderní kolovou platformu Rosomak i když dnes již zastarávající vzhledem k použití osádkového věžového kompletu Hitfist, průměrně výkonného kanonu a absence aktivní ochrany. ZSSW je řešením pouze částečným ale vzhledem k tomu, že jde o domácí, polský produkt tak palec nahoru. Celý tento projekt ovšem ukazuje, že rozfázování výroby na 15 leté období je zoufale neefektivní. Ideální by bylo provést přezbrojení během 5-6 let.
Borsuk je pokus o vlastní originální polský design a i když svým způsobem polákům závidím, ať se na mě nikdo nezlobí ale podle toho i vypadá. Polsko nemá dlouhou strojírenskou nebo automotive tradici a nová generace inženýrů se prostě učí za pochodu a je dobře vidět jak Polákům chybí spolupráce se zkušenějším partnerem, který by je vedl žádoucí směrem.
Stačí srovnat boční siluety Borsuku s Pumou nebo T-15.
Z dnešního pohledu lehce až středně pancéřované plovoucí BVP zcela rezignuje na klínovitý profil čela korby aby alespoň takto částečně nahradilo absenci těžšího pancíře v nejvíce exponované části.
Dvojnásobně těžší Puma toho naopak využívá v hojné míře stejně jako T-15.Skrýt celý příspěvekArmády disponujúce viac než 3-4 vševojskovými brigádami je dnes už prakticky nemožné prezbrojiť behom 5-6 rokov, lebo výroba moderných obrnených vozidiel je proste výrazne ...Zobrazit celý příspěvek
Armády disponujúce viac než 3-4 vševojskovými brigádami je dnes už prakticky nemožné prezbrojiť behom 5-6 rokov, lebo výroba moderných obrnených vozidiel je proste výrazne pomalšia, než to bolo u predošlej generácie. S tým problémom zápasí každá väčšia armáda.
S tým originálnym poľským dizajnom a výrobou bez spolupráce so skúsenejším partnerom by som bol opatrný. :-) Už v samotných začiatkoch sa okolo projektu objavil BAE Systems s podvozkami vychádzajúcimi z cv90 a pozrime sa na dizajn a koncepciu taktiež plavbyschopného tureckého Kaplan-30 ( https://www.fnss.com.tr/en/pro... ), u ktorého výrobcu má 49% podiel ... tadá ... BAE Systems. ;-pSkrýt celý příspěvekI v Korei mají podobně vypadající K-21. Vše trvá, ale plánovat přezbrojování na 2 dekády, když životnost platformy je cca 30-40.let? Není pak lepší vyrobit 1/2 za 10.let, a 2/2 ...Zobrazit celý příspěvek
I v Korei mají podobně vypadající K-21.
Vše trvá, ale plánovat přezbrojování na 2 dekády, když životnost platformy je cca 30-40.let?
Není pak lepší vyrobit 1/2 za 10.let, a 2/2 vyrobit až se zásadní modrnizací?Skrýt celý příspěvekK-21 w środku https://upload.wikimedia.org/w... Standard foteli jak w BMP-1... Minooodporność ( Mine Blast Threat) też raczej ...Zobrazit celý příspěvek
K-21 w środku
https://upload.wikimedia.org/w...
Standard foteli jak w BMP-1...
Minooodporność ( Mine Blast Threat) też raczej nie jest wysoka.
No i te gumowe balony.... (Ciekawe jak wygląda konserwacja )Skrýt celý příspěvek
Podobnost s Kaplanem určitě nebude čistě náhodná. Nějaký transfer technologií do Polska určitě proběhl. Strikehawk: který stát má KBVP s aktivní ochranou? Poláci si za Rosomak ...Zobrazit celý příspěvek
Podobnost s Kaplanem určitě nebude čistě náhodná. Nějaký transfer technologií do Polska určitě proběhl.
Strikehawk: který stát má KBVP s aktivní ochranou? Poláci si za Rosomak zaslouží pochvalu. Posunuli armádu jako nikdo jiný z východní Evropy.Skrýt celý příspěvekTak, jasne - a której technologii? Aluminiowego kadłuba? -W Borsuku jest stalowy) Zawieszenia na drążkach skrętnych ( Torsion Bar)? - w Borsuku jest hydropneumatyczne Jaka więc ...Zobrazit celý příspěvek
Tak, jasne - a której technologii?
Aluminiowego kadłuba? -W Borsuku jest stalowy)
Zawieszenia na drążkach skrętnych ( Torsion Bar)? - w Borsuku jest hydropneumatyczne
Jaka więc technologia?
A może fizyki (na przykład prawo Archimedesa) jest takie samo w PL co w Turcji, Rosji czy nawet w USA.Skrýt celý příspěvekSamozřejmě :-D ta podobnost v designu je čistě náhodná. Oba týmy k němu došli naprosto nezávislé :-D Asi jako Činani ke stíhačce J11. Největši problém Poláků bylo vždycky jejich ...Zobrazit celý příspěvek
Samozřejmě :-D ta podobnost v designu je čistě náhodná. Oba týmy k němu došli naprosto nezávislé :-D
Asi jako Činani ke stíhačce J11.
Největši problém Poláků bylo vždycky jejich ego :-/Skrýt celý příspěvek
W 2002 roku nie było lepszej wieży o masie do 2500 kg - a limit masy był istotny. W 2002 nie było APS. Kto w 2020 ma seryjne APS w pojazdach? 30x173 jest amunicją średniej mocy - ...Zobrazit celý příspěvek
W 2002 roku nie było lepszej wieży o masie do 2500 kg - a limit masy był istotny.
W 2002 nie było APS. Kto w 2020 ma seryjne APS w pojazdach?
30x173 jest amunicją średniej mocy - dobry żart.
Borsuk vs T-15 - ciekawe kto pierwszy trafi do produkcji seryjnejSkrýt celý příspěvek
Riešením problému s rýchlosťou výroby by bolo znásobenie výrobných liniek (Nemci majú napr. dve výrobné linky na Pumy, atď .), hoci aj zapojením susedných štátov ako Česko alebo ...Zobrazit celý příspěvek
Riešením problému s rýchlosťou výroby by bolo znásobenie výrobných liniek (Nemci majú napr. dve výrobné linky na Pumy, atď .), hoci aj zapojením susedných štátov ako Česko alebo Slovensko, ktoré by po naplnení vlastných požadovaných stavov Rosomakov alebo Borsukov pokračovali vo výrobe pre Poľsko. Vzhľadom na požadované počty vozidiel by totiž aj prípadná modernizácia BVP-1 bola iba čiastkovým riešením, pretože by predĺžila životnosť BVP možno tak o 10-15 rokov, čo je navidomoči ešte stále príliš málo.Skrýt celý příspěvek
se až divím, že Poláci už nelobbují za Borsuka v AČR. Ty současné zmatky tomu jen nahrávají :)
se až divím, že Poláci už nelobbují za Borsuka v AČR. Ty současné zmatky tomu jen nahrávají :)
nebudou stíhat vlastní výrobu, nejspíš prodávat nepotřebují.
nebudou stíhat vlastní výrobu, nejspíš prodávat nepotřebují.
Obawiam się że dla zbyt wielu "sprawą honoru" byłby kupić wszystko - byle nie z PL.
Obawiam się że dla zbyt wielu "sprawą honoru" byłby kupić wszystko - byle nie z PL.
Wybacz - ale było kilka dobrych okazji na międzynarodową współpracę. Przykład a choćby wozy 8x8 My i Wy kupiliśmy w tym samym czasie Mi i Wy chcieliśmy pływającego pojazdu 8x8, ...Zobrazit celý příspěvek
Wybacz - ale było kilka dobrych okazji na międzynarodową współpracę.
Przykład a choćby wozy 8x8
My i Wy kupiliśmy w tym samym czasie
Mi i Wy chcieliśmy pływającego pojazdu 8x8, którego można przetransportować C-130 i który będzie platformą dla "kołowej brygady"
I co?
A nic...
Po prostu sobie nie ufamy...Skrýt celý příspěvek
Tak zrovna u BVP byla snaha se dohodnout, to vy jste nechtěli. Respektive jste nehledali partnera pro vývoj a výrobu, ale jen kupce. A to ještě dodávky měly proběhnout až se ...Zobrazit celý příspěvek
Tak zrovna u BVP byla snaha se dohodnout, to vy jste nechtěli. Respektive jste nehledali partnera pro vývoj a výrobu, ale jen kupce. A to ještě dodávky měly proběhnout až se uspokojí polské potřeby. A to pomíjím fakt, že požadavky na BVP u AČR a WP se podstatně liší, takže by to asi neklaplo i kdyby se Polsko chovalo racionálně. Nebo z jiného soudku, Slovensko mělo koupit Rosomák výměnou za děla. Už bylo vše dohodnuté, ale Polsko Slováky trochu podrazilo a na poslední chvíli se to zrušilo. Takže by stálo za to si občas zamést před vlastním prahem.
Jinak nerozporuji, že je obecně u AČR k polským produktům jistá averze vycházející z jak dávné, tak i nedávné zkušenosti. Poslední zkušenost, kdy nástavbu na vyprošťovací tatry pro Pandury dodával polský partner, vozidlo několikrát právě neprošlo vojskovými zkouškami a byť se to nakonec povedlo, tak se program výrazně zpozdil (a to vše vinou právě polské firmy) rozhodně k nějaké důvěře neprospívá. To je potom těžké na něčem spolupracovat.Skrýt celý příspěvekZ Rosomakami dla Słowaków było inaczej. Powiedzmy że historia o barterowym charakterze umowy - to tylko "medialna legenda" Problem był gdzie inidziej - dokładnie w zapisach ...Zobrazit celý příspěvek
Z Rosomakami dla Słowaków było inaczej.
Powiedzmy że historia o barterowym charakterze umowy - to tylko "medialna legenda"
Problem był gdzie inidziej - dokładnie w zapisach kontraktu na licencje między Rosomak S.A a Patria Oy.Skrýt celý příspěvek
A zdajesz sobie sprawę, że wojsko ma taki budżet jaki ma. Nie znamy dokładnej ceny Borsuka - ale pewne informacje na temat założeń są znane. Te 50 pojazdów to 1,2 mld PLN (ok. 300 ...Zobrazit celý příspěvek
A zdajesz sobie sprawę, że wojsko ma taki budżet jaki ma.
Nie znamy dokładnej ceny Borsuka - ale pewne informacje na temat założeń są znane.
Te 50 pojazdów to 1,2 mld PLN (ok. 300 mln USD) - co roku. To jest wariant dość optymistyczny.Skrýt celý příspěvekW Polsce może skończyć się podobnie , nie jest wykluczona produkcja na dwóch liniach . HSW jest i będzie obłożone produkcją.. artyleria , systemy wieżowe, systemy minowania.. itd. ...Zobrazit celý příspěvek
W Polsce może skończyć się podobnie , nie jest wykluczona produkcja na dwóch liniach . HSW jest i będzie obłożone produkcją.. artyleria , systemy wieżowe, systemy minowania.. itd. O tej zmianie było wiadomo już od jakiegoś czasu , „Pancerna Dama” Pani Elżbieta Wawrzynkiewicz ,została szefem Bumar Łabędy, tu nie chodzi tylko i wyłącznie o produkcję -modernizację MBT . ;)Skrýt celý příspěvek
U Němců se dokonce mluvilo o plánu postavit i třetí výrobní linku - někde .)))
U Němců se dokonce mluvilo o plánu postavit i třetí výrobní linku - někde .)))
Tylko jak się projektuje pojazd , który w produkcji i eksploatacji kosztuje tyle co nowoczesny MBT.. trudno znaleść klientów na większą ilość ;)
Tylko jak się projektuje pojazd , który w produkcji i eksploatacji kosztuje tyle co nowoczesny MBT.. trudno znaleść klientów na większą ilość ;)
Načítám diskuzi...