Polsko modernizuje tanky T-72
- 15. 12. 2017
- 131 komentářů
- Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal provádět analýzu trh s cílem zjistit, jaké řešení v případě modernizace T-72 nabízejí firmy (především ty polské).
Polská armáda má oficiálně ve výzbroji 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy (PT-91, PT-91M, PT-91MA1) a 528 původních tanků T-72 (T-72, T-72A, T-72M1, T-72M1D).
Polsko dlouhou dobu koketovalo s vyřazením T-72 a vývojem vlastního lehkého/středního tanku, resp. vozidla přímé palebné podpory DSV (Direct Support Vehicles). Podle posledních informací ale Varšava od vývoje nebo nákupu DSV prozatím upustila a plánuje modernizovat 300 tanků řady T-72M1.
T-72M je exportní verze T-72A vyráběná v Polsku a Československu. Odvozená verze T-72M1 (1982) na úrovní pancéřové ochrany odpovídá T-72A ruské armády.
"Chceme modernizovat T-72," řekl 8. prosince zástupce ministra obrany Bartosz Kownacki. "Modernizace tanku stojí kolem 4 milionů zlotých (1,1 milionu USD). Máme 300 takových vozidel, takže smlouva bude za více než 1 miliardu zlotých."
V současné době nastává 18 měsíců dlouhá analýza trhu. Na základě provedených analýz ministerstvo obrany přijme rozhodnutí o přesném rozsahu, harmonogramu a finančním plánu programu. V současné době jsou přesné požadavky na modernizaci T-72M1 tajné, případně se na nich stále pracuje.
Modernizaci však nepochybně zajistí polský průmysl. Na letošní vojenské výstavě MSPO 2017 polský zbrojní gigant PGZ představil hned dvě cesty modernizace T-72 – hloubkovou PT-17 a “povrchovou” PT-91M2.
Tank PT-17 vyniká novou výzbrojí, novým nabíjecím automatem, pancéřováním, pohonnou jednotku a novým senzorovým/elektronickým/počítačovým vybavením.
Věž PT-17 je převzata z ukrajinského projektu T-72-120 (představený v Paříži v roce 1999) od Charkovské konstrukční kanceláře Alexandra A. Morozova. Použitý ukrajinský kanón KB-2 (odvozen od sovětského 2A46M ráže 125 mm) má hladký vývrt a NATO ráži 120 mm (L50). Nový nabíjecí automat má hmotnost 936 kg (bez pancéřování) a pojme 22 ks tankové munice.
Nabíjecí automat se koncepčně podobá (nebo je dokonce odvozen) automatu francouzského tanku Leclerc (YouTube). Automat je umístěn v zadní pancéřové schránce a pomocí nabíjecího táhla přes otvor v pancéřové přepážce vsunuje náboj do nábojové komory kanónu. Rychlost palby je pět až devět ran za minut.
PT-91 polské armády
Není jasné, jakou stabilizaci polohy hlavně kanónu PT-17 používá. V úvahu připadá EPS-72 od společnosti EADS nebo ukrajinská 2E42-2. Připomeňme, že tankový stabilizátor je klíčové zařízení (využívající gyroskopy), které zajišťuje za jízdy tanku stále stejný náměr a odměr kanónu. Lapidárně řečeno – hlaveň kanónu míří do stejného bodu, i když se tank pohybuje.
PGZ jistě bude tlačit na nákladnější modernizaci po vzoru PT-17, ale více pravděpodobná je méně nákladná modernizace (např. zachování stávající věže a kanónu). PGZ proto nabízí modernizační balíček PT-91M2 vycházející z PT-91M/MA1. Na standard PT-91M2 lze upravit jak stávající PT-91, tak původní T-72.
PT-91M2 získal přesnější slovenský kanón 2A46MS ráže 125 mm, nový nabíjecí automat a box v zadní části věže pro další munici. Tank pohání původní motor S-12U (polská verze sovětského V-46-6) o výkonu 634 kW (850 koní), nové jsou sestavy odpružení pojezdových kol. PT-91M2 chrání nejnovější bloky polského reaktivního pancíře ERAWA. Tank PT-91M2 má modernizovaný nabíjecí automat a část munice byla přesunuta do korby.
Systém řízení palby je francouzské výroby SAVAN-15, polské firmy dodaly například přístroje nočního vidění TKN-3Z pro velitele a PNK-72 Radomka pro řidiče.
PT-91M2; větší foto / autor
Varšava chce pomocí modernizovaných T-72 překlenout období do příchodu tanku zcela nové generace. Přitom jak bylo naznačeno v úvodu, ještě v červenci 2016 Kownacki oznámil, že tanky T-72M1 budou nahrazeny novými DSV Gepard. Vozidlo Gepard mělo být vozidlo postavené na platformě komerčně dostupného bojového vozidla pěchoty (pravděpodobně CV90). Výzbroj měla tvořit nová věž s tankovým kanónem ráže 120 mm od belgické firmy CMI Group.
Polská armáda plánovala vyřadit všechny tanky T-72 do roku 2021 a nakoupit 400 vozidel Gepard. Z těchto plánů ale podle posledních informací sešlo.
Polsko plánuje místo nákupu DSV Gepard v delším časovém horizontu zavést zcela nový hlavní bojový tank MBT (Main Battle Tank). Podle webu Defence.pl nový tank vznikne na základě mezinárodní spolupráce s účasti polského obranného průmyslu. V současné době se nabízí program vývoje tanku Leopard 3, který vzniká v německé a francouzské spolupráci. Nový tank má k polským jednotkám dorazit za 10 až 12 let.
Je třeba také připomenout, že polská armáda plánuje postavit zcela novou obrněnou divizi. Z toho důvodu si Varšava nemůže dovolit vyřadit žádné tanky. Polsko také kvůli nové divizi plánuje nakoupit menší počet použitých tanků Leopard 2.
Kromě toho Varšava počítá s pořízením nové protipanceřové munice pro tanky T-72M1 a PT-91.
Zdroj: Defence24.pl, IHS Janes
Související články
REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2017
V polských Kielcích od 5. do 8. září probíhala tradiční výstava vojenské techniky MSPO 2017 ...
- 09.09.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72
Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank ...
- 14.09.2017
- 38 komentářů
- Jan Grohmann
Polské ponorky Orka a střely Tomahawk
Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...
- 01.11.2017
- 27 komentářů
- Jan Grohmann
Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska
Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...
- 19.11.2017
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
CerVus - była Independent opublikowała "kaczkę dziennikarską" - fake news - czy jak to nazwiesz... Zwykła codzienna gazeta nie jest źrodłem informacji o wojsku / przemyśle ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus - była
Independent opublikowała "kaczkę dziennikarską" - fake news - czy jak to nazwiesz...
Zwykła codzienna gazeta nie jest źrodłem informacji o wojsku / przemyśle zbrojeniowym
German manufacturer Krauss-Maffei Wegmann offered to sell between 100 and 400 second-hand Leopard 2 tanks to the Ministry of Defence in 2015, "
400 - to żart? Tyle leopardów 2 to z czołgami Bundeswehry jest w Niemczech...
I to tyle na temat "prawdziwości" tych informacji
Larry - masz dużo racji
Ukraiński przemysł zbrojeniowy zachowuje się jak... Hmm...
Jak młoda kobieta, co nie będzie się z tobą całować - bo ma "zasady" (I te rzeczy tylko po ślubie)
A ma już dwoje nieślubnych dzieci...
Mieliśmy robić przeciwpancerny pocisk (Pirat) - przeznaczono na to pieniądze...
Pieniądze przepadły...
Efektów - brak...Skrýt celý příspěvekRase: Ono když se podíváme na Armatu a T15 - tak je to defakto přesně to, o čem mluvíš. Stejný pohon, kola pásy. A ještě tam teda vyřešili to umístění motoru tím, že podvozek ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Ono když se podíváme na Armatu a T15 - tak je to defakto přesně to, o čem mluvíš. Stejný pohon, kola pásy. A ještě tam teda vyřešili to umístění motoru tím, že podvozek otáčej, aby byl motor tam, kde je potřeba.
Dušan: Dík, to bylo zatím snad nejfundovanější příspěvek (nakolik jsem schopen posoudit a nakolik si pamatuji), co jsem tady na to téma četl.Skrýt celý příspěvekLukas: Nebyla. Jen se proti tomu postavila část politiků. Nechtěli, aby byl od výzbroje zařazen německý ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas: Nebyla. Jen se proti tomu postavila část politiků. Nechtěli, aby byl od výzbroje zařazen německý tank.
https://www.independent.co.uk/... Skrýt celý příspěvekLarry Nevidel by som to tak jednoznačne ... Nám americkí vlastníci zavreli českú firmu na ktorú sme sa spoliehali pri oprave s jedného dňa na druhý a na protesty ...Zobrazit celý příspěvek
Larry
Nevidel by som to tak jednoznačne ...
Nám americkí vlastníci zavreli českú firmu na ktorú sme sa spoliehali pri oprave s jedného dňa na druhý a na protesty zamestnancov, že majú rozbehnuté kontrakty povedali, že ich to nezaujíma .....našťastie zamestnancov prebrala iná firma a dokončila kontrakt ... ale nebolo nám všetko jedno ...
Na niektorých nemeckých dodávateľov tiež nemám pekné slovo .....
Samozrejme je xy dobrých firiem, ale brať pôvod firmy ako relavantný mi nepripadá dôležité bez poznania konkrétnej firmy ....
A o Ukrajincov je dosť záujem - Čína, Saudská Arábia, Pakistan, Poľsko ... ak oni majú záujem, tak je tam určite čo vyberať ... i keď samozrejme, v krajine vlády oligarchov sa musí preverovať určite viac ako v "normálnej" krajine.
Kamaráti zo stredného Slovenska podnikajú s Ukrajincami v stavebnom sektore a veľmi si to pochvaľujú .....Skrýt celý příspěvekTo Dusan, kdyby to zvládali sami, nemusí žebrat o pomoc napříč východní Evropou. Viz tanky z Excaliburu, objíždění ukr. zástupců východoevropských výrobců munice a somrování ...Zobrazit celý příspěvek
To Dusan,
kdyby to zvládali sami, nemusí žebrat o pomoc napříč východní Evropou. Viz tanky z Excaliburu, objíždění ukr. zástupců východoevropských výrobců munice a somrování dodávek raket do Gradů. Protože nemají možnost ji vyrobit.
Díky za promo video. Moc tomu nevěřte. Trubka stejně jako papír a vůbec internet snesou cokoliv.
https://www.youtube.com/watch?...
Tahle firma z Kyjeva má pěkné PR, pěkná bloncka u oscilu C1-73 co sice pamatuje CCCP (bloncka možná, osciloskop na 100%), ale jinak "akční snímky"............
Cosi jsem konkretně pro tuto firmu vyvíjel a nikdy NEZAPLATILI. Ve finále se ing. zástupce firmy co měl vývoj na starosti přestěhoval i s rodinou do Košic. Tak je to tam skvělé.....
Ačkoliv jistý vývoj urgentně potřebovali. Následně jeli do Polska atd.... všude si nechali cosi vyvíjet a změřit. Nikde nezaplatili.Skrýt celý příspěvekKMW by stále mělo mít k dispozici 200+ leo 2 A4, které nabízelo Velké Británii předloni za 2mil liber kus + půl milionu retrofit na současný standard. To je podle mě pro nás ...Zobrazit celý příspěvek
KMW by stále mělo mít k dispozici 200+ leo 2 A4, které nabízelo Velké Británii předloni za 2mil liber kus + půl milionu retrofit na současný standard.
To je podle mě pro nás nejlepší současná možnost. PT-17 by u nás neprošlo a ta rádo-by modernizace od Excaliberu je jen vyhazováním peněz z okna.Skrýt celý příspěvekDušan: skvěle rozepsáno. Řekněme že v některých věcech mi to trochu otevřelo oči. Ve výsledku by pak stejně vzniklo nové vozidlo, které by mělo s původním IFV stejná jen kola, ...Zobrazit celý příspěvek
Dušan:
skvěle rozepsáno. Řekněme že v některých věcech mi to trochu otevřelo oči. Ve výsledku by pak stejně vzniklo nové vozidlo, které by mělo s původním IFV stejná jen kola, pásy, pohon, některé systémy atd. všechno ostatní by muselo být nové. Pak už to není tank na bázi IFV, ale nový "tank". Ve výsledku tak bude asi opravdu nejlepší si počkat na standardizované řešení, od Němců a Francouzů. zjistit o tom projektu co nejvíc a pokusit se k němu zapojit )minimálně na odběr).
Pokud nám nebude vyhovovat, hledat jiné řešení - ať již K-2, Type 10, Abrams nebo Altay :DSkrýt celý příspěvekLukas: no právě, za ty peníze se toho moc sehnat opravdu nedá. Přeci jen musíme počítat s tím, že část nákladů by pohltila generální oprava samotných tanků. Asi jsou uložené a v ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas:
no právě, za ty peníze se toho moc sehnat opravdu nedá. Přeci jen musíme počítat s tím, že část nákladů by pohltila generální oprava samotných tanků. Asi jsou uložené a v relativně dobrém stavu. Pokud se bavíme o nejzákladnější modernizaci, tak nutností musí být termovize, malé APU, radiostanice. Možná i nějaké nové zaměřovače, stabilizátor hlavně. Pro zvýšení balistické odolnosti nová ERA (jako má Scarab od CSG), pak ideálně i multispektrální maskovací síť. Tohle beru jako nezbytnou nutnost - ve stylu modernizace finských BVP. Otázkou je cena, zda je oprávněná a má smysl. osobně si myslím, že ač bude přijatelní (byť vyšší) nemá moc smysl. Tohle mělo smysl dělat před pěti lety, ne dnes - protože hotové to bude někdy po roce 2025 i když to zadáme 2018 .))Skrýt celý příspěvekUž jsme to tady několikrát zmiňoval v jiných článcích, ale budiž mohu ještě jednou i pro urputné fanoušky DSV dát něco k dobru - zejména pro Maximus:-). Předem sděluji, že se tady ...Zobrazit celý příspěvek
Už jsme to tady několikrát zmiňoval v jiných článcích, ale budiž mohu ještě jednou i pro urputné fanoušky DSV dát něco k dobru - zejména pro Maximus:-). Předem sděluji, že se tady ale odmítám neustále dokola bavit o 130 mm kanonu, který je zkrátka pro tuto kategorii vozidel typu těžké BVP utopií (přitom vynechávám izraelské řešení, kdy to šlo opačně, tj. z korby tanku se „zkonstruovalo BVP“ – to ale není případ Lynxu, PUMY nebo jiného BVP).
Jedním z hlavních a kritických bodů je umístění vysokotlakého kanónu 120 mm ve vozidle palebné podpory. V případě dálkově ovládané bezosádkové věže bude muset být tato věž poměrně vysoká (viz např. T-14 ARMATA) přičemž k jejímu pohonu musí být využita malá kuličková dráha věže. Toto řešení vždy vyžaduje velmi stabilní strukturu vrchní části korby, což v případě LYNX, tak jak jsem ho měl možnost prohlédnout, nebude stačit a bude nutné podstatné zesílení. To si v praxi vyžádá konstrukční změnu stropní části, která nemůže být totožná se sériovými vozidly LYNX. Jinými slovy musíte u vozidla palebné podpory částečně překopat konstrukci, nejde jen zesílit strop korby kvůli výsledné stabilitě vozidla, o takových detailech jako vypracování a aplikaci zcela nových technologických postupů při výrobě ani nemluvě (tj. věž, korba, případně stávající podvozek IFV nepůjde vyrábět na stejné výrobní bázi jako klasické IFV, budou nutné podstatné změny = čas a peníze). Pokud by byla zvolena běžná korba BVP/IFV dám ruku do ohně za to, že po ca 100 výstřelech plnotučného 120/L44 nebudete jezdit na profylaktiku jenom s kanónem, ale třeba i s popraskanou korbou vozidla na GO. Naštěstí tohle by ale Němci nepustili jen tak do světa.
V případě, že by v Rheinmetallu zvolili osádkovou věž s vysokotlakým kanónem 120 mm, je průměr kuličkové dráhy věže přímo závislý na zpětném rázu 120 mm kanonu. Samotná korba IFV je v tomto ohledu konstrukčně daleko více omezenější (teď se nebavím jen o tloušťce stropu, ale o propozičním řešení korby jako takové) než možnosti, které má korba běžného MBT. Stávající "vozidla palebné podpory" (například americký STRYKER se 105 mm, popř. polský WILK atd.) používají "odlehčené kanóny" (to stejné se týká tady neustále probíraného a více než 10 let starého demonstrátoru CV-90-120, který se ani nedostal přes vojskové zkoušky vlastní armády), mají v tomto duchu stejný problém, tj. mají také velmi vysoké věže, aby mohly patřičně absorbovat zpětný ráz svých zbraní (a to jsou na ráži 105 mm, ne na tady neustále vyumělkovaných 120mm). Celková výška vozidla pak hraje významnou roli nejen při pohyblivosti vozidla v terénu, ale i na možném odměru vozidla, ze kterého je ještě schopno při přímé palbě za jízdy v terénu bezpečně vystřelit, aby se nepřevrátilo.
Vzhledem k tomu, že výše uvedená vozidla nemohou zvládnout vysokou sílu zpětných rázů, nemohou střílet "vysokotlakou" KE munici, ale pouze tříštivotrhavou munici nebo podkaliberní APFSDS-T s nižší úsťovou rychlostí. To samozřejmě není problematické pro běžná vozidla palebné podpory v armádách jako je Polsko, USA, Francie nebo Itálie, protože tato vozidla mají sloužit nejvíce při podpoře vlastní pěchoty, a ne pro boj proti MBT. Pro boj s obrněnými cíli nají výše uvedené armády své tankové jednotky (a samozřejmě letectvo, dělostřelectvo). AČR pokud přemýšlí o náhradě svých MBT, tak nemůže nikdy plnohodnotně nahradit své tanky vozidly palebné podpory, protože – dovolím si říci, bychom byli první armáda NATO, co by něco podobného „na divoko“ vyzkoušela. A s touto divočinou pak bude mít problém nejen velení AČR po stránce logistické, ale i NATO po stránce operační – NATO tuto kategorii zbraní v úloze tanků prostě nezná, bude je stále považovat za IFV.
Jsou zde samozřejmě i další konstrukční omezení. Pro účely MBT je obecně velkou nevýhodou, že motor je vpředu (tj. jak jej má BVP) což je pro účely plnění role tanku nevyhovující. Z důvodů stability vozidla nemůže být ochrana přední polosféry tak vysoká jako v "klasickém" uspořádání MBT tj. s motorem vzadu (vozidlo by bylo těžké na předek). Pohonná jednotka je považována za součást koncepce ochrany bojového vozidla. V případě, že má BVP/IFV umístěn motor vpředu, tak to vede k mnohem vyššímu riziku vyřazení vozidla z činnosti, respektive omezí jeho mobility (zasažení přední části vozidla znamená vyšší pravděpodobnost poškození pohonné soustavy - rozuměno motor, psu apod., bez ohledu na to, zda dojde k probití korby či nikoliv).
Z důvodů stability vozidla takového BVP/IFV které bude plnit roli DSV musí být věž s kanonem namontována v zadní části vozidla což vede ke snížené možnosti deprese kanonu. A to je velká nevýhoda při boji v kopcovitém terénu nebo v zastavěných oblastech (Afghánistán, ale i ČR) nebo v zastavěných oblastech.
Miny a IED útoky způsobují také zničení pohonné jednotky umístěné vpředu. MBT s hnacím kolem v zadní části může zkrátit dráhu proběhu pásu při poškození – to není možné když máte hnacáky vpředu. Potřebné otvory pro motor jsou vpředu - to jsou také balistické otvory a jinými slovy slabá místa v korbě. IR stopa je taktéž nevýhodná ve srovnání s motorem MBT na zadní straně. V poslední řadě požadavky na zaměřování dalekých cílů jsou obecně u MBT vyšší než IFV kde radiační teplo motorů umístěných ve přední části korby může způsobovat potíže pro chlazené matrice vlastních termozaměřovačů (tj. může omezovat dálku detekce a příp. identifikaci cíle).Skrýt celý příspěvekLarry https://www.youtube.com/watch?... To je dávno minulosť a veľa tých šrotov je po GO a znovu slúžia v ukrajinskej armáde ... tankov T-80 asi 70 ks a tankov T-72 ...Zobrazit celý příspěvek
Larry
https://www.youtube.com/watch?...
To je dávno minulosť a veľa tých šrotov je po GO a znovu slúžia v ukrajinskej armáde ... tankov T-80 asi 70 ks a tankov T-72 asi 120. Obnovujú a modernizuje sa i "hlavný" ukrajinský tank T-64 .... takže irónia nie je na mieste .... Ukrajinci dosť pokročili .....
Ukrajinci sú určite významným hráčom v modernizácii a vývoze tankovej techniky a majú v tejto oblasti určite väčšie úspechy ako celá V4 dohromady ...Skrýt celý příspěvekJá bych si docela nechal v tom ukrajinském Charkově poradit.
Tam přesně vědí jak zmodernizovat polské T-72
http://rusue.com/kharkiv-tank-...Já bych si docela nechal v tom ukrajinském Charkově poradit.
Tam přesně vědí jak zmodernizovat polské T-72
http://rusue.com/kharkiv-tank-...Pro Rase Za mało informacji... Za 1 milion USD można sensownie zmodernizować PT-91 czy T-72M4Cz - bo mają systemy kierowania ogniem (SKO) Ale T-72M1? To jest pytanie... Choć ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Rase
Za mało informacji...
Za 1 milion USD można sensownie zmodernizować PT-91 czy T-72M4Cz - bo mają systemy kierowania ogniem (SKO)
Ale T-72M1?
To jest pytanie... Choć już wspomniałem Izraelczycy modernizowali Azerom T-72
http://elbitsystems.com/media/...
Nie wiem - może da sie za 1 milion USD zainstalowac SKO + stabilizacje, nową łączność, APU
Ale to mało prawdopodobne (nawet jeśli SKO to ukraińskie 1A40-1M, a stabilizacja to 2E42-2)
Najpewniej będzie to tylko wymiana łączności + pasywacja urządzeń obserwacji w nocy (np. PCT-72)
Erawy też raczej nie bedzie
A tak generalnie to daje 80% szans że nie będzie modernizacji T-72Skrýt celý příspěvekTo Dušan: Ano, IFV se 130 mm kanónem by v žádném případě nebyl "lehký tank". V současnosti existují verze 120mm tankových kanónů, třeba od RUAGu L/45, které je možné bez problémů ...Zobrazit celý příspěvek
To Dušan: Ano, IFV se 130 mm kanónem by v žádném případě nebyl "lehký tank". V současnosti existují verze 120mm tankových kanónů, třeba od RUAGu L/45, které je možné bez problémů používat se standartní NATO municí na vozidlech hmotnostní kategorie 20 tun. Vše je o konstrukci brzdovratného systému a dalších řešeních. Navíc když Rm plánuje verzi Lynxu se 130mm kanónem (který vyvíjí a chce vyrábět a nejen podle mne bude tato ráže s velkou jistotou novým západním standartem) v bezosádkové věži, tak je to docela realistický projekt. Toto není prohlášení nějakého "druhovýrobce" někde z Asie.
Rok 2025 pro Lynx130mm nevidím jako nerealistický, v té době už bude jasný koncept "Eurotanku" včetně volby nové ráže - vysokotlaký 120 mm kanón vs. nová "stotřicítka" a pokud padne u nás volba na Lynx, tak už bude výrobní linka několik let v provozu
Vývojově stejnak dochází k obměně 120 mm munice a je trend kromě APDSFS používat univerzální munici proti živé síle, lehce pancéřovaným cílům a bunkrům. Takže generační obměna munice tak jako tak jednou za čas příjde. AČR je v situaci, kdy západní tankovou munice nemá žádnou a byl by nesmysl nakupovat 120mm munici, když západní Evropa přejde na 130mm.
Ale tuto diskusi jsme tu absolvovali x-krátSkrýt celý příspěvekObjem ceske zakazky, pokud se dodrzi planovanych cca 200+ vozidel, je v dnesni evrope tak krasne velke sousto, ze se o to jeste radi vsichni poperou => podhoubi pro to aby si CR ...Zobrazit celý příspěvek
Objem ceske zakazky, pokud se dodrzi planovanych cca 200+ vozidel, je v dnesni evrope tak krasne velke sousto, ze se o to jeste radi vsichni poperou => podhoubi pro to aby si CR vyjednala vic nez jen slusne podminky tu tedy je. Ted z toho vazne vytezit maximum, a znovu zopakuju, velka, velka skoda ze ted SR neni "na stejne vlne" jako ACR. Udelat z 200+ kusu 300ks by byla obrovska reklama pro vyrobce, duvod navic presunout co mozna nejvetsi cast produkce do CR (v mensi mire i do SR) a jednotkova cena by znovu letela dolu.
Skoda ze se CR/SR/HU/PL nejsou schopny na cemkoliv domluvit, kdyz se clovek podiva zpetne treba na projekt F-16, v evrope taky urcene hlavne pro staty ktere nemeli vlastni letadlo, a pritom kazdy z tech statu co se tehda rozhodl do F-16 jit (Dansko, Norsko, Belgie, Holandsko) a nakoupit nemaly pocet kusu se nasledne svezl na supechu nejen v evrope, ale i na kazde F-16 vyrobene pro USAF a jine zahranicni kupce (snad 10-15% komponent pochazelo z evropy a do USA na finalni montaz se dovazeli i dekady po tom nakupu).Skrýt celý příspěvekTo Maximus: LYNX se 130/L51 kanonem od Rh do roku 2025 než se začne řešit náhrada T-72M4CZ je utopie, navíc jste v této konfiguraci technicky tak na hraně, že je to po praktické ...Zobrazit celý příspěvek
To Maximus: LYNX se 130/L51 kanonem od Rh do roku 2025 než se začne řešit náhrada T-72M4CZ je utopie, navíc jste v této konfiguraci technicky tak na hraně, že je to po praktické stránce nemožné. I s klasickým 120/L44 to bude velmi těžké, neřku li nerealizovatelné.
Chtěl bych vidět armádu, která si řešení 130/L51 na IFV zaplatí a zavede do výzbroje:-) Myslím, že by to potencionálnímu zákazníkovi rozmluvil i samotný Rheinmetall, protože by šlo o výrobcovu dobrou pověst na trhu do budoucna.Skrýt celý příspěvekJá si myslím, že tak malí zkrátka nejsme. Izrael je menší (na počet lidí), Švédsko a Švýcarsko taky. jenže je to o tom, že na své pozici léta pracují. Nikomu nespadne pozice ve ...Zobrazit celý příspěvek
Já si myslím, že tak malí zkrátka nejsme. Izrael je menší (na počet lidí), Švédsko a Švýcarsko taky. jenže je to o tom, že na své pozici léta pracují. Nikomu nespadne pozice ve světě sama do klína. A je naše blbost a nedostatek sebedůvěry, že se za malé a nevýznamné považujeme.
A pokud se za naše daně (at se držíme aspon vojenské roviny) nakupuje v zahraničí bez přenosu know how, tak je to neschopnost a nekompetence našeho vedení.
Sorry za odchylku od tématu.Skrýt celý příspěvekClanek: však jo, stačí se podívat jak se chovají čeští podnikatelé na trzích mimo Evropu nebo na Balkáně. Rozhodně nemáme komu co zazlívat. Trochu mi vadí, když někdo aplikuje ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
však jo, stačí se podívat jak se chovají čeští podnikatelé na trzích mimo Evropu nebo na Balkáně. Rozhodně nemáme komu co zazlívat. Trochu mi vadí, když někdo aplikuje tohle obchodní jednání na soukromou rovinu - viz lukus.
Pokud jde o Pumu, tak tam nám oplátkou Němci nabídli spolupráci na výrobě vozidel jak pro Německo tak i další trhy, rovněž podíl na jiných zbrojních zakázkách. Mě to přijde jako hodně v pohodě byznys. BAE má taky zajímavé návrhy a uvidíme s čím přijdou další firmy. Jak se k tomu postavíme my je už naše věc. Pokud chceme čistě české vozidlo, tak můžeme počkat a pořídit Wolfdog (a tvářit se že ty přivezené motory, převodovky, elektronika a zbraně, jsou naší české výroby) :DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...