Polsko modernizuje tanky T-72

Polská modernizace tanku T-72 označovaná jako PT-17; větší foto / autor 

Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal provádět analýzu trh s cílem zjistit, jaké řešení v případě modernizace T-72 nabízejí firmy (především ty polské).

Polská armáda má oficiálně ve výzbroji 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy (PT-91, PT-91M, PT-91MA1) a 528 původních tanků T-72 (T-72, T-72A, T-72M1, T-72M1D).

 

 

Polsko dlouhou dobu koketovalo s vyřazením T-72 a vývojem vlastního lehkého/středního tanku, resp. vozidla přímé palebné podpory DSV (Direct Support Vehicles). Podle posledních informací ale Varšava od vývoje nebo nákupu DSV prozatím upustila a plánuje modernizovat 300 tanků řady T-72M1.

 

T-72M je exportní verze T-72A vyráběná v Polsku a Československu. Odvozená verze T-72M1 (1982) na úrovní pancéřové ochrany odpovídá T-72A ruské armády.

 

"Chceme modernizovat T-72," řekl 8. prosince zástupce ministra obrany Bartosz Kownacki. "Modernizace tanku stojí kolem 4 milionů zlotých (1,1 milionu USD). Máme 300 takových vozidel, takže smlouva bude za více než 1 miliardu zlotých."

 

V současné době nastává 18 měsíců dlouhá analýza trhu. Na základě provedených analýz ministerstvo obrany přijme rozhodnutí o přesném rozsahu, harmonogramu a finančním plánu programu. V současné době jsou přesné požadavky na modernizaci T-72M1 tajné, případně se na nich stále pracuje.

 

Modernizaci však nepochybně zajistí polský průmysl. Na letošní vojenské výstavě MSPO 2017 polský zbrojní gigant PGZ představil hned dvě cesty modernizace T-72 – hloubkovou PT-17 a “povrchovou” PT-91M2.
 

Tank PT-17 vyniká novou výzbrojí, novým nabíjecím automatem, pancéřováním, pohonnou jednotku a novým senzorovým/elektronickým/počítačovým vybavením.

 

Věž PT-17 je převzata z ukrajinského projektu T-72-120 (představený v Paříži v roce 1999) od Charkovské konstrukční kanceláře Alexandra A. Morozova. Použitý ukrajinský kanón KB-2 (odvozen od sovětského 2A46M ráže 125 mm) má hladký vývrt a NATO ráži 120 mm (L50). Nový nabíjecí automat má hmotnost 936 kg (bez pancéřování) a pojme 22 ks tankové munice.

 

Nabíjecí automat se koncepčně podobá (nebo je dokonce odvozen) automatu francouzského tanku Leclerc (YouTube). Automat je umístěn v zadní pancéřové schránce a pomocí nabíjecího táhla přes otvor v pancéřové přepážce vsunuje náboj do nábojové komory kanónu. Rychlost palby je pět až devět ran za minut.

 

PT-91 polské armády

 

Není jasné, jakou stabilizaci polohy hlavně kanónu PT-17 používá. V úvahu připadá EPS-72 od společnosti EADS nebo ukrajinská 2E42-2. Připomeňme, že tankový stabilizátor je klíčové zařízení (využívající gyroskopy), které zajišťuje za jízdy tanku stále stejný náměr a odměr kanónu. Lapidárně řečeno – hlaveň kanónu míří do stejného bodu, i když se tank pohybuje.

 

PGZ jistě bude tlačit na nákladnější modernizaci po vzoru PT-17, ale více pravděpodobná je méně nákladná modernizace (např. zachování stávající věže a kanónu). PGZ proto nabízí modernizační balíček PT-91M2 vycházející z PT-91M/MA1. Na standard PT-91M2 lze upravit jak stávající PT-91, tak původní T-72.

 

PT-91M2 získal přesnější slovenský kanón 2A46MS ráže 125 mm, nový nabíjecí automat a box v zadní části věže pro další munici. Tank pohání původní motor S-12U (polská verze sovětského V-46-6) o výkonu 634 kW (850 koní), nové jsou sestavy odpružení pojezdových kol. PT-91M2 chrání nejnovější bloky polského reaktivního pancíře ERAWA. Tank PT-91M2 má modernizovaný nabíjecí automat a část munice byla přesunuta do korby.

 

Systém řízení palby je francouzské výroby SAVAN-15, polské firmy dodaly například přístroje nočního vidění TKN-3Z pro velitele a PNK-72 Radomka pro řidiče.

 

 

PT-91M2; větší foto / autor

 

Varšava chce pomocí modernizovaných T-72 překlenout období do příchodu tanku zcela nové generace. Přitom jak bylo naznačeno v úvodu, ještě v červenci 2016 Kownacki oznámil, že tanky T-72M1 budou nahrazeny novými DSV Gepard. Vozidlo Gepard mělo být vozidlo postavené na platformě komerčně dostupného bojového vozidla pěchoty (pravděpodobně CV90). Výzbroj měla tvořit nová věž s tankovým kanónem ráže 120 mm od belgické firmy CMI Group.

 

Polská armáda plánovala vyřadit všechny tanky T-72 do roku 2021 a nakoupit 400 vozidel Gepard. Z těchto plánů ale podle posledních informací sešlo. 

 

Polsko plánuje místo nákupu DSV Gepard v delším časovém horizontu zavést zcela nový hlavní bojový tank MBT (Main Battle Tank). Podle webu Defence.pl nový tank vznikne na základě mezinárodní spolupráce s účasti polského obranného průmyslu. V současné době se nabízí program vývoje tanku Leopard 3, který vzniká v německé a francouzské spolupráci. Nový tank má k polským jednotkám dorazit za 10 až 12 let.

 

Je třeba také připomenout, že polská armáda plánuje postavit zcela novou obrněnou divizi. Z toho důvodu si Varšava nemůže dovolit vyřadit žádné tanky. Polsko také kvůli nové divizi plánuje nakoupit menší počet použitých tanků Leopard 2.

 

Kromě toho Varšava počítá s pořízením nové protipanceřové munice pro tanky T-72M1 a PT-91.

 

Zdroj: Defence24.pl, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2017

V polských Kielcích od 5. do 8. září probíhala tradiční výstava vojenské techniky MSPO 2017 ...

PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72

Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank ...

Polské ponorky Orka a střely Tomahawk

Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...

Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Lukas
    10:28 20.12.2017

    Nie ma żadnej opcji amerykańskiej... Zwykła ściema - tanie kłamstwo dla naiwnych... Póki co po dwóch latach MON "zaczął rozumieć że rzeczywistość wygląda inaczej niż to sobie ...Zobrazit celý příspěvek

    Nie ma żadnej opcji amerykańskiej...
    Zwykła ściema - tanie kłamstwo dla naiwnych...

    Póki co po dwóch latach MON "zaczął rozumieć że rzeczywistość wygląda inaczej niż to sobie wyobrażał...

    Poprzednikom to też zajęło kilka lat...

    Aha - Rh nie bierze całej kwoty z "modernizacji" leo - więc cena jest inna niż KMWSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:19 20.12.2017

    MALI: rozhodně by bylo pro AČR skvělé cokoliv nového - u německých vozidel to platí na 100%. Rozhodně ani Rheinmetall neprohraje i kdyby nevyšel Lynx .)) Tecka: hodně se ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    rozhodně by bylo pro AČR skvělé cokoliv nového - u německých vozidel to platí na 100%. Rozhodně ani Rheinmetall neprohraje i kdyby nevyšel Lynx .))

    Tecka:
    hodně se zajímám o modernizace Leopardů a přiznám se, že kolikrát jsou dostupné dost divné informace a je v tom dost chaos. Německé Leopardy opravdu bude modernizovat Rheinmetall. Zajímavé je, že co pár let zpátky koupili 2A7 od KMW, tak i ty projdou přestavbou na 2A7V u Rheinmetallu (nahradí díly jinými kompatibilními).

    Poutnik:
    ne nezbytně, připomnělo mi to když kdysi (po rozpadu SSSR) nabízeli Rusové bitevní vrtulníky (Ka-50 nebo Mi-28) Švédům, ale neseřídili kanón a tak střílel všude možně, ne jen do terče. Nerozmazávejme to, ale berte to jen jako zajímavost k oněm přípravám .))Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    10:05 20.12.2017

    Żeby to się nie skończyło tak,ze sfinansujecie linie do montażu dla RM ;) ..poza tym nic nie ma za darmo,my kupiliśmy od RM pare rzeczy ... (to Rase) fakt, finalnie cena za ...Zobrazit celý příspěvek

    Żeby to się nie skończyło tak,ze sfinansujecie linie do montażu dla RM ;) ..poza tym nic nie ma za darmo,my kupiliśmy od RM pare rzeczy ... (to Rase) fakt, finalnie cena za modernizacje jest podoba do wcześniejszej oferty KMW, w 2018 prototyp . Z ciekawostek,po zmianie premiera , opcja amerykańska z remontem w Lima GDLS ,nadal w grze . Umowa na HOMAR jeszcze w tym roku . PozdrSkrýt celý příspěvek

  • MALI
    09:50 20.12.2017

    To Rase: vcelku zajímavý postřeh, ale zase na druhou stranu, Rh zvítězil v modernizaci L2A7V pro BW. Ostatně ani jedno z těch dvou vozidel pořízené stylem vláda-vláda by pro AČR ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    vcelku zajímavý postřeh, ale zase na druhou stranu, Rh zvítězil v modernizaci L2A7V pro BW. Ostatně ani jedno z těch dvou vozidel pořízené stylem vláda-vláda by pro AČR nebylo důvodem ke smutku, nemyslíte? Hlavně, aby to už bylo...Skrýt celý příspěvek

  • Poutnik
    09:41 20.12.2017

    Jirosi: To že populace stárne to už bylo vyučováno na ekonomce už v prvním ročníku. Tady je odkaz na situaci a myslím že trochu i prognóza. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: To že populace stárne to už bylo vyučováno na ekonomce už v prvním ročníku. Tady je odkaz na situaci a myslím že trochu i prognóza. https://www.czso.cz/documents/... a tady https://www.czso.cz/documents/...


    Rase: Já nerozporuju požadavky ČR. Pokud opravdu věže nebyly seřízeny pak ty zkoušky jsou naprosto nevypovídající. Že by výrobci se nepřipravili, a tak v počátečním nástřelu předvedli se ve špatném světle?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:40 20.12.2017

    MALI: díky za upřesnění. Pokud jde o porovnání Lynx vs Puma, tak tady vidím problém v tom, že tendr má být na úrovni vláda-vláda. Obě vozidla by pak zastřešovala německá vláda. Z ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    díky za upřesnění. Pokud jde o porovnání Lynx vs Puma, tak tady vidím problém v tom, že tendr má být na úrovni vláda-vláda. Obě vozidla by pak zastřešovala německá vláda. Z pohledu Berlína je ale mnohem zajímavější upřednostnit Pumu (v konfiguraci co nejblíž BW), jelikož její zavedení u AČR by znamenalo levnější díly i pro BW (tedy vládu) díky většímu množství vozidel, společníka při modernizaci a především (!) reklamu a tedy i šanci prodat třetím zemím. Pro vládu v Brlíně tak má smysl podpořit prodej Pumy a když to přeženu tak i dotovat.
    Pokud jde o Lynx, tak to je soukromý projekt Rheinmetallu a krom toho že má značku "made in Germany" z toho pro Berlín nepřináší nic zajímavého. Tam tedy nic zajímavého nečekejme. Lynx taky není v ničem kompatibilní s Pumou tak v tom budeme sami, pokud je nekoupí i někdo další.

    ps. aby to nedopadlo tak jako v Polsku, kdy si u Rheinmetallu objednali modernizační balíček na Leopardy (2PL), ale ve výsledku nebudou kompatibilní s těmi Německými (2A7V), jelikož ty modernizuje KMW.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    09:39 20.12.2017

    To Cervus: ještě k tomu Vašemu poslednímu příspěvku (neviděl jsem jej když jsem psal ten svůj): totéž, co prohlásil zástupce PSM by mohli prohlásit třeba zástupci Rheinmetallu, ...Zobrazit celý příspěvek

    To Cervus:
    ještě k tomu Vašemu poslednímu příspěvku (neviděl jsem jej když jsem psal ten svůj):
    totéž, co prohlásil zástupce PSM by mohli prohlásit třeba zástupci Rheinmetallu, nebo BAE-Hägglunds. Bohužel Vám zde opravdu nemohu pověsit konkrétní výsledky zkoušek.
    Nicméně, souhrnné výsledky zkoušek včetně výsledného hodnocení vozidel firmy neznají (a už vůbec ne novináři), nemohou je tudíž porovnat mezi sebou, takže Vás mohu zcela zodpovědně ubezpečit o tom, že v případě nějakého hodnocení, kdo byl nejlepší, půjde jen o spekulace. Tím netvrdím, že něco takového někde neexistuje, ale tuto informaci by musela oficiálně uvolnit AČR.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    09:17 20.12.2017

    To Cervus, Rase: podíval jsem se na ten odkaz a omlouvám se za to, že jsem Cervuse nazval tím, co si lze domyslet z textu v mém předminulém příspěvku. Nicméně trvám na tom, že ty ...Zobrazit celý příspěvek

    To Cervus, Rase:
    podíval jsem se na ten odkaz a omlouvám se za to, že jsem Cervuse nazval tím, co si lze domyslet z textu v mém předminulém příspěvku. Nicméně trvám na tom, že ty informace jsou veskrze mylné. Ale když už něco někde uvádíte, tak by opravdu neškodilo si přepočítat tu malou násobilku, aby jste si zjistili, že Váš zdroj uvádí nesmyslné informace...
    Pan Mathiass Kraus je z PSM, nikoli z Rheinmetallu. Nemohl tedy vidět, jak střílel Lynx ani všichni ostatní - v okamžiku plnění střelecké úlohy byla na střelnici mimo její obsluhy a zkušební komise pouze ta firma, jejíž vozidlo střílelo. Ostatní firmy byly zcela v jiném (vyčkávacím) prostoru.
    Pravdou je, že Puma střílela velmi dobře (jestli to také nebude tím, že v ní seděli zkušení vojáci z BW, ale to je jiná záležitost - střelce si každý mohl dát jaké chtěl), nicméně zcela určitě není pravdou, že by střílela na 100% a ani to, že by ten druhý na ni měl ztrátu 50%. Rozdíly mezi prvním a druhým, dá-li se to tak nazvat, byly podstatně menší. Pravdou je, že střelby byly na menší dálky, než bychom si přestavovali, ale to bylo dáno konkrétními podmínkami střelnice v Přáslavicích, nikoli doktrínou a Já nevím, čím ještě. Ale střílelo se na standardní cíl typu BVP, což je menší cíl, než standardní tank. Někteří s tím měli problémy i na ty dálky v Přáskách. No, ale Já se tak nějak obávám toho, zda by Puma v reálných podmínkách (tj. ne na střelnici) ten svůj cíl na ty 3 km vůbec našla. Ale její kanón na to má - to ano.

    Jinak, s těmi zkouškami je to v tom zdrojovém článku poněkud domotané: reálně totiž byly zkoušky rozděleny na zkoušky podvozku a zkoušky věžového kompletu, které se dále dělily u podvozku na statické a dynamické a u věžového kompletu na střelecké a nestřelecké. Výsledek zkoušek byl dán váhovým součtem všech výsledků zkoušek.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:02 20.12.2017

    Mali: No, tak promiň, že jsem to v rychlosti blbě přeložil a pak si to po sobě nepřečetl. Spíše jsem si to měl přečíst kvůli jiné věci. Každopádně. Mělo tam být, že každý z cílů ...Zobrazit celý příspěvek

    Mali: No, tak promiň, že jsem to v rychlosti blbě přeložil a pak si to po sobě nepřečetl. Spíše jsem si to měl přečíst kvůli jiné věci. Každopádně.
    Mělo tam být, že každý z cílů byl zasažený více než jednou přičemž většina z nich 5x.

    Pořád to jsou ale jediné informace, které se k veřejnosti dostanou. Je celkem bída, že to je "interní" a MO k tomu nesděluje ani obecné výsledky. To, že ve zkouškách podle onoho zdroje nejlépe dopadla Puma je i celkem logické. Je to jediné vozidlo vypůjčené přímo od bojových jednotek. Ty tři zbylé objíždějí primárně jen veletrhy.Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    08:54 20.12.2017

    To MALI: ad. 1: co se týče konstruktérů Rheinmetallu se nemohu vyjadřovat, nicméně jsem uvedl, že by Němci nějaký paskvil nepustili do oběhu, to že se někomu líbilo mé vysvětlení ...Zobrazit celý příspěvek

    To MALI: ad. 1: co se týče konstruktérů Rheinmetallu se nemohu vyjadřovat, nicméně jsem uvedl, že by Němci nějaký paskvil nepustili do oběhu, to že se někomu líbilo mé vysvětlení rozdílů v provedení těch kanonových kompletů také namohu komentovat,

    Ad. 2: ano, tam byl překlep, myslel jsem k pohybu, ne k pohonu,

    Ad 3: nebojte, nepletu, pokud máte tzv. nízkoprofilovou věž, tak máte omezení v elevaci/depresi, nehledě na to, že máte problém s osádkou, resp. s nabíjecím automatem, potažmo se zachycením zpětného rázu zbraně, a to nejen v krajních polohách,

    Ad.4: ale já jsem netvrdil, že to nechystají, plánovat můžete ledacos a vy zřejmě jako zástupce zákazníka jste byl seznáme s PowerPointovou prezentací nebo s nějakou 3D brožurou (pochybuji, že s něčím víc, např. výkresy, foto, modely apod). Já věřím také tomu, že pokud Rh něco takového potencionálnímu zákazníkovi sdělí, že to je pravda (otázkou je pak vždy jen kdy a za kolik). Já jsem poukazoval zejména na to, že to budou muset překopat v intencích, které jsem zmiňoval, takže to nebude pro logistiku totožné s IFV. LYNX, nakolik se prezentuje jako modulární, nemá tak vysokou modularitu jako např. APC BOXER, kde – v přeneseném slova smyslu, vyměníte zadní část korby a máte z ambulance samohybnou houfnici 155mm AGM. Budou tam muset být podstatnější změny.

    Ad.5: Já jsem nesrovnával STRYKERA s LYNXEM, prosím čtěte pozorně, já jsem upozorňoval na konstrukční charakteristiku vozidel s těmito kanón a osádkovými věžemi, tj. že vzroste jejich výška která má vliv na stabilitu vozidla při střelbě a při jízdě v terénu. Každopádně si ale myslím, že Rh by šel v tomto případě spíše cestou bezosádkové věže, tj. s nabíjecím automatem a tam budete muset kvůli menšímu průměru kuličkové dráhy zesilovat strop vozidla. Nehledě na to, že Vás nemusím přesvědčovat asi o tom, že současná věž s 30/35mm kanonem bude o dost lehčí, než věž se 120mm kanonem, který má i s brzdovratným zařízením přes tři tuny.

    Ad.6: myslíte skutečně, že na energii má vliv munice? No já myslím, že hlavní roli na rychlosti střely má (kromě okolní teploty, vlhkosti a nadmořské výšky…) zejména dosažený tlak v nábojové komoře a k tomu zvolená délka hlavně, aby se efektivně projevil nárůst tlaku před tím, než projektil opustí její ústí. No a čím menší tlak v nábojové komoře, tím menší rychlost střely. Pokud to vidíte jinak, rád si to přečtu.

    Ad.7: souhlas, jenže aby to v praxi nedopadlo tak, že se následně politicky rozhodne, že když máme DSC/FSV, tak mít tanky nebudeme – v tomto duchu se nesou mé obavy. Zkrátka reaguji na příspěvky jiných, že DCS nahradí tanky, jak si tu různí myslí. Otázka pro AČR je samozřejmě ta, zda chce tanky do budoucna chtít či ne. A podle plánů to vypadá, že s nimi i nadále počítá.

    Ad.8: souhlas, ale samozřejmě oba víme, že proč osádky vozidel v boji nerady vystavuji k protivníkovi boční siluetu, dál to nemá cenu rozebírat,

    Ad. 9: ano, pokud berete otázku do mě/munice nebo do motoru, tak ano, ale pokud beru otázku při zásahu poškodit motor nebo hnací soukolí tak, že se pak nehnu z místa, tak je lepší motor vzadu,

    Ad. 10 – 12: toto jsem psal v rychlosti a jen jsem chtěl dát k zamyšlení konstrukční rozdíly mezi oběma verzemi. Proto jsem tam psal „možná má vliv“, „je s tím potřeba počítat“ apod.

    13. Tady mi celkově uniklo co tím myslíte, nic podobného jsem takto nenapsal. Já jen upozorňuji na to, že pokud bude AČR jako první zavádět tuto kategorii vozidel z armád NATO jako do své výzbroje, že to nedopadne dobře. Proč od toho dali pryč ruce Švédi kteří si pořídili na konec Leo-2 nebo nyní Poláci?

    To Maximus: já se tady s Vámi nebudu hádat na té úrovni co vy tady kde koho osočujete, ale když jsme u těch faktů, dejte prosím nějaké příklady, kdy se ten Váš kanón z té brožurky, kterou tady neustále máváte dostal do výzbroje armád NATO v konfiguraci která je tam uvedena. Co se mi ale zamlouvá je Vaše myšlenka, proč přecházet na ráži 120mm když během 10-12 let bude ráže 130 mm. Tím ale zároveň nechci říct, že jsem pro modernizaci stávající T-72M4CZ, to rozhodně ne.

    To Gloton: no hezky a inteligentně umíš kritizovat, dokonce i pokus o vtip, já že jsem tady ale v těch diskusích neviděl tak nějak dlouho tvůj příspěvek, kterým by jsi ostatním sdělil nějakou zajímavou úvahu co by stála k zamyšlení. Od toho to tu přeci je ne?Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    08:41 20.12.2017

    Typowy dystans wal w Europie jest poniżej 1500m W takiej nizinnej, płaskiej Polsce tylko na 2% kraju można prowadzić ogień na dystansie ok. 2 km na ponad 30% poniżej 800 m! To ...Zobrazit celý příspěvek

    Typowy dystans wal w Europie jest poniżej 1500m
    W takiej nizinnej, płaskiej Polsce tylko na 2% kraju można prowadzić ogień na dystansie ok. 2 km
    na ponad 30% poniżej 800 m!

    To o czołgach - strzelanie z BWP prowadzi się na nieco krótszych dystansach (generalnie do 1000 m )

    Co do efektów strzelań - to ocena wieży - nie BWPa (wieża z Spz Puma na kadłubie CV90 osiągnęłaby podobne wyniki )
    ^Zaawansowane SKO - produkt doświadczeń pracy przy czołgach - to daje jakość

    Amerykanie w ramach "Bradly lethality study" przeprowadzili ponad 1000 symulacji z których wyszło że 30tka jest dwukrotnie! lepsza od działek 35-50mm
    Wynikało to z faktu znacznie większego zapasu amunicji i szybkostrzelności praktycznej...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    06:09 20.12.2017

    MALI: Musim se zastat Cervuse, zdroj uvedl na konci, tak si nic nevymyslel - jen prelozil. Zkratka my co nemame vlastni zkusenost sme odkazani na info od lidi co tam byli. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    Musim se zastat Cervuse, zdroj uvedl na konci, tak si nic nevymyslel - jen prelozil. Zkratka my co nemame vlastni zkusenost sme odkazani na info od lidi co tam byli. Pokud nekdo prinese lepsi informace, bude jedine dobre.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    05:57 20.12.2017

    Poutnik:"Eventuálně měli by jsme peníze ale ostatní oblasti rozpočtu by měli ostrouhat a vzhledem k demografickému vývoji jeden ek. aktivní subjekt na dva důchodce to proste ...Zobrazit celý příspěvek

    Poutnik:"Eventuálně měli by jsme peníze ale ostatní oblasti rozpočtu by měli ostrouhat a vzhledem k demografickému vývoji jeden ek. aktivní subjekt na dva důchodce to proste nedáme. "

    Mohl by si nám osvětlil v kterém, že roce budou dva důchodci na jednoho pracujícího? Případně ukázkový odhad z historie(19XX) co bude v roce 2000+ a který vyšel, alespoň přibližně.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    23:52 19.12.2017

    To Rase: p. Mathias Kraus sice mohl napsat co se mu zachtělo, ale zcela určitě neznal výsledky střeleb ostatních zkoušených vozidel, jak ho znám, je to slušný člověk, pochybuji o ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    p. Mathias Kraus sice mohl napsat co se mu zachtělo, ale zcela určitě neznal výsledky střeleb ostatních zkoušených vozidel, jak ho znám, je to slušný člověk, pochybuji o tom, že by si vymýšlel. Z toho mi plyne, že si tady vymýšlí někdo jiný (Cervus?).... Výsledky těch střeleckých zkoušek (jak o nich tady teoretizujete) takové zcela jistě nebyly.
    Pokud si vzpomínám, tak na těch 700 (a něco) metrů se nastřelovalo, vlastní terče byly úplně někde jinde a jejich vzdálenost byla dána střelnicí, kterou v "Přáskách" máme k dispozici.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    23:26 19.12.2017

    To Cervus 19:50: než se dostanu ke komplexní odpovědi, tak k poslednímu odstavci Vašeho příspěvku: přestaňte prosím šířit ty vaše dezinformace ohledně výsledků střeleckých zkoušek ...Zobrazit celý příspěvek

    To Cervus 19:50:
    než se dostanu ke komplexní odpovědi, tak k poslednímu odstavci Vašeho příspěvku: přestaňte prosím šířit ty vaše dezinformace ohledně výsledků střeleckých zkoušek BVP na VVP Libavá, a ve volném čase si zkuste zopakovat malou násobilku!!!Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:53 19.12.2017

    Poutnik: Tak ta vzdálenost vychází ze studií NATO a Východního bloku z doby studené války, kdy by se průměrný souboj tank vs tank v Evropě odehrál nejčastěji na vzdálenost 1000 až ...Zobrazit celý příspěvek

    Poutnik:
    Tak ta vzdálenost vychází ze studií NATO a Východního bloku z doby studené války, kdy by se průměrný souboj tank vs tank v Evropě odehrál nejčastěji na vzdálenost 1000 až 2000 m. Požadavek AČR je tak úplně v pohodě i na blízkou budoucnost.
    Ta zpráva ze střeleckých zkoušek sepsal Mathias Kraus, šéf prodeje a marketingu PSM. Vzhledem k tomu, že je tam i Rheinmetall, tak pochybuju že by si vymýšlel. Vzhledem k tomu, že Puma byla seštelovaná, tak je to pochopitelné. většina ostatních vozidel měla věž jen narychlo osazenou. Vyjímkou je jen CV90CZ s osádkovou věží, u něj bych čekal taky lepší výsledek. Pokud jde o Lynx, tak asi jen nemá pořádně seštelovanou věž, přeci jen asi ještě není úplně dovychytaný a bude potřeba ony systémy ještě seřídit.Skrýt celý příspěvek

  • Poutnik
    21:33 19.12.2017

    Jirosi: Nemáme lidi ani peníze na to. Eventuálně měli by jsme peníze ale ostatní oblasti rozpočtu by měli ostrouhat a vzhledem k demografickému vývoji jeden ek. aktivní subjekt na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Nemáme lidi ani peníze na to. Eventuálně měli by jsme peníze ale ostatní oblasti rozpočtu by měli ostrouhat a vzhledem k demografickému vývoji jeden ek. aktivní subjekt na dva důchodce to proste nedáme.

    Rase: Čili nic výjimečného. Proto říkám že to info smrdi. Takový výrazný rozdíl nemůže byt. Zvlášť mezi Lynxem a Pumou. S tím pilířem BVP než bude novy tank byl bych hodně opatrný protože jakmile bude něco i vzdáleně suplovat tank tak už to tady navždy zůstane.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:39 19.12.2017

    "Nemáme ani počet vojáků ani rozpočet na vybudování kvalitní vševojskové armády." Ve skutečnosti na tohle zrovna peníze máme. Ve skutečnosti nemáme peníze na experimentování a ...Zobrazit celý příspěvek

    "Nemáme ani počet vojáků ani rozpočet na vybudování kvalitní vševojskové armády."

    Ve skutečnosti na tohle zrovna peníze máme. Ve skutečnosti nemáme peníze na experimentování a zkoušení nevyzkoušených řešení. Kde stále utápíme ty peníze co nám chybí.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:37 19.12.2017

    CerVus díky žes to sem dal Poutnik: Bundeswehr požadoval zásahy ještě na větší vzdálenost. Pokud jde o statické cíle co požadovala AČR, tak ty byly zmíněny a na pohyblivé cíle ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus
    díky žes to sem dal

    Poutnik:
    Bundeswehr požadoval zásahy ještě na větší vzdálenost. Pokud jde o statické cíle co požadovala AČR, tak ty byly zmíněny a na pohyblivé cíle se střílelo na 700 m. MALI tady často tvrdí, že věž Lynxe je lepší než u Pumy. Zdá se ale, že Puma se trefovala zkrátka lépe.
    pokud jde o tanky, tak počkal bych asi na ten Leopard 3. Podpůrná vozidla jsem bral jako doplněk BVP s třicítkou. Alternativou je mít všechna BVP ve střední ráži, jako 35 mm nebo ještě lépe 40 mm (teleskopická munice). Než bude nový tank, měla by být pilířem pozemních sil pořádná pásová BVP.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:22 19.12.2017

    Jirosi: Stejně by jsme fungovali pod deštníkem spojeneckých letounů. Nechápu, kde se pořád bere ČR vs zbytek světa. Jsme součástí obranného paktu. Nemáme ani počet vojáků ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Stejně by jsme fungovali pod deštníkem spojeneckých letounů. Nechápu, kde se pořád bere ČR vs zbytek světa. Jsme součástí obranného paktu. Nemáme ani počet vojáků ani rozpočet na vybudování kvalitní vševojskové armády.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 7