Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk míří do armády
- 29. 3. 2022
- 72 komentářů
- Jan Grohmann
Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) polské armádě již letos dodá čtyři testovací bojová vozidla pěchoty (BVP) Borsuk. Sériová výroba začne příští rok. Tvrdí to alespoň Sebastian Chwalek, šéf PGZ.
„Je pravděpodobné, že již letos budeme moci předat první čtyři vozidla ozbrojeným silám k testování (...). Od příštího roku jsme připraveni na zadání zakázky a sériovou výrobu tohoto v evropském i světovém měřítku moderního vozidla,“ uvedl Chwalek v polském rádiu (Polskie Radio).
BVP Borsuk je společně vyvíjen Národním centrem pro výzkum a vývoj NCBiR (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) a průmyslovým konsorciem vedený společností HSW (Huta Stalowa Wola). V letošním roce skončí vývojové práce, včetně firemního testování, a pokud se slova Chwaleka naplní, letos se rozběhnou i vojskové zkoušky.
Podle dřívějších zpráv v příštím roce polské ozbrojené síly převezmou prvních 14 sériových vozidel Borsuk. Pochopitelně za předpokladu hladkého průběhu vojskových zkoušek. Vojáci ale mohou při zkouškách zjistit nefunkčnost nebo neefektivitu nějakého konstrukčního nebo ergonomického řešení. V jejich zájmu je nutné nedostatky nahlásit a požadovat úpravu. Protože jakmile se rozjede sériová výroba, jakékoliv změny (třeba úprava pracovního prostoru posádky) již budou velmi problematické.
Každopádně čtveřici vozidel armáda převezme ještě před oficiálním dokončením vývoje. Důvodem takového spěchu jsou samozřejmě válečné události na Ukrajině a rychle se zhoršující bezpečnostní situace v Evropě.
Borsuk
Kolové nebo pásové BVP jsou nejdůležitější a nejvíce nasazovanou technikou pozemních sil. Ostatně do roku 2035 polská armáda hodlá získat 588 BVP Borsuk. To odpovídá dosažení očekávané plné sériové výroby 50 vozidel ročně od roku 2024 nebo 2025.
Tento počet umožní postavit deset mechanizovaných praporů (při zachování současných struktur). Vzhledem k budování nové 18. mechanizované divize polská armáda ale potřebuje vyzbrojit až 20 mechanizovaných praporů, tomu odpovídá 1280 vozidel Borsuk.
Polská armáda tak k rychlému posílení schopností potřebuje zavádět také jednodušší pásové platformy LPG (Lekki Podwoz Gąsienicowy) a modernizovat část BVP-1 (BWP-1).
BVP Borsuk má hmotnost 28 tun, je osazen polskou bezosádkovou věží ZSSW-30 s 30mm automatickým kanónem Mk.44/S Bushmaster II, 7,62mm kulometem a protitankovým raketovým kompletem Spike-LR.
Pohonná jednotka vozidla kombinuje motor MTU 8V199 TE20 (530 kW) a automatickou převodovkou Allison/Caterpillar X300 se čtyřmi rychlostními stupni pro jízdu vpřed a dvěma pro jízdu vzad.
Borsuk výrazně zvedne bojové možnosti polských mechanizovaných jednotek. Zejména s ohledem na dvě skutečnosti – ruská armáda na Ukrajině ve velkém používá zastaralá BMP-2/3 a současně potrvá celou nynější dekádu, než se ruská armáda z katastrofální invaze na Ukrajinu vzpamatuje.
Výhodou Borsuku jsou zejména moderní senzory a systémy velení a řízení palby – posádka Borsuku má jednoduše výrazně větší šanci uvidět, rozpoznat a identifikovat protivníka na větší vzdálenost a mnohem dříve, než posádky BMP-2/3. A kdo první vidí, první střílí.
Předností je i mnohem komfortnější a ergonomičtejší pracovní prostor, což se promítá do větší a delší bojeschopnosti posádky a výsadku.
Bojové moduly ZSSW-30 obdrží i kolová BVP Rosomak
Nyní malé pomrknutí k nám domů...
Češi se často s despektem dívají (nebo nedávno dívali) na polský průmysl. Dovolte proto připomenutí jedné nepříjemné reality: Polsko vyvinulo od nuly a zavede do výzbroje zcela nové BVP mnohem dříve, než Češi stihnou dokončit tendr a zavést nová pásová BVP.
Polsko se navíc nemusí obávat žalob neúspěšných uchazečů a placení miliardového odškodnění. Stejně tak polský ministr obrany se jistě nebojí vězení a nemá tedy problém podepsat nákup BVP.
Mimochodem před sedmi lety se diskutovalo o společném polsko-českém vývoji nového BVP. Společný projekt nevyšel z více důvodů. Ale jeden z hlavních byl, že jsme nechtěli čekat na vývoj nového BVP a hodlali jsme rychle koupit osvědčené západní BVP.
Kdyby nešlo o peníze daňových poplatníků, a s tím související konsekvence, nejrychlejším rozuzlením je český tendr ukončit, dvěma uchazečům zaplatit odškodné a poté uspořádat tendr vláda-vláda.
Zdroj: Zbiam
Související články
Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk
Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...
- 17.09.2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
Přichází epocha polského bojového vozidla pěchoty Borsuk
Polský portál Dziennik Zbrojny přinesl obsáhlý materiál o třech zásadních projektech polských ...
- 20.04.2020
- 117 komentářů
- Jan Grohmann
Než dorazí Borsuk. Polská modernizace BVP-1
Polské vojenské závody WZM (Wojskowe Zaklady Motoryzacyjne) na vojenské výstavě MSPO 2021 v Kielcích ...
- 10.09.2021
- 188 komentářů
- Jan Grohmann
Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk pro slovenskou a českou armádu
Slovenské ministerstvo obrany obdrželo čtyři nabídky v procesu akvizice nových bojových vozidel ...
- 07.02.2022
- 194 komentářů
- Redakce AN
Nemieri, lebo zatiaľ neprešiel všetkými armádnymi ...Zobrazit celý příspěvek
Nemieri, lebo zatiaľ neprešiel všetkými armádnymi testami:
https://dziennikzbrojny.pl/akt...
Ochrana, streľby i plávanie by mali byť OK, no objavili sa nejaké problémy s podvozkom, so zavesením.Skrýt celý příspěvekJanuárová parlamentná interpelácia na HSW, za účelom zistenia jej hosp. stavu a jeho plyvu na produkciu Borsuka:
https://zbiam.pl/co-dalej-z-za...Januárová parlamentná interpelácia na HSW, za účelom zistenia jej hosp. stavu a jeho plyvu na produkciu Borsuka:
https://zbiam.pl/co-dalej-z-za...K minulému týždňu bolo vyrobených 6 Borsukov a vyvstali otázky ohľadom prípadných termínov dodávok atď.:
https://zbiam.pl/w-oczekiwaniu...K minulému týždňu bolo vyrobených 6 Borsukov a vyvstali otázky ohľadom prípadných termínov dodávok atď.:
https://zbiam.pl/w-oczekiwaniu...Cóż polityka... Mało pamięta jakie było "zamieszanie" przy Krabie. Inna sprawa to faktycznie było dużo "dmuchania w balonik" Co do tempa produkcji - należy pamiętać, że wiele ...Zobrazit celý příspěvek
Cóż polityka...
Mało pamięta jakie było "zamieszanie" przy Krabie.
Inna sprawa to faktycznie było dużo "dmuchania w balonik"
Co do tempa produkcji - należy pamiętać, że wiele elementów jest z importu...
Dostawy power-packa nie są zależne od HSW.
A jak wiemy Europa ma problem z wydajnością przemysłu...
Trudno bez dodatkowych informacji właściwie ocenić..
Słowem - trzeba ostrożnie interpretować słowa polityków - zwłaszcza posłów...Skrýt celý příspěvek
Polsko budúci týždeň uzavrie zmluvu na nákup doma produkovaných bvp Borsuk. Chcú kúpiť viac ako 1000 ...Zobrazit celý příspěvek
Polsko budúci týždeň uzavrie zmluvu na nákup doma produkovaných bvp Borsuk. Chcú kúpiť viac ako 1000 Borsukov.
https://twitter.com/adrazkiewi... Skrýt celý příspěvekNejsem zamozrejme panzer-expert, ale nejsou ty hnacy rozety moc nizko a vepredu? Takhle budou bystavene pomerne velkym razum pri zdolavani prekazek...
Nejsem zamozrejme panzer-expert, ale nejsou ty hnacy rozety moc nizko a vepredu? Takhle budou bystavene pomerne velkym razum pri zdolavani prekazek...
Mě přišlo to samé. Ale rozumím tomu jako husa petrželi. U většiny podobných strojů (Lynx KF41, Ascod 2, Puma) je spodní okraj hnacího kola výrazně nad osou pojezdových kol. U ...Zobrazit celý příspěvek
Mě přišlo to samé. Ale rozumím tomu jako husa petrželi.
U většiny podobných strojů (Lynx KF41, Ascod 2, Puma) je spodní okraj hnacího kola výrazně nad osou pojezdových kol. U Borsuka se mi zdá, že spodní okraj je na úrovni osy nebo níž a navíc výrazněji vpředu.
Ale vadí to?
CV90 je na tom možná trochu podobně.Skrýt celý příspěvek
Nepřijde vám, že je hnací kolo buď extrémně nízko nad terénem nebo je stroj příliš těžký na předek (např. video v čase 0:11)?
Nepřijde vám, že je hnací kolo buď extrémně nízko nad terénem nebo je stroj příliš těžký na předek (např. video v čase 0:11)?
No páni dneska padla novinka že Slovensko nakupuje Partie z vežou turra 30 . Tak sa len môžme modliť aby sme tam mali Spyke a Bushmaster lebo inak mám obavy že to bude vydra . ...Zobrazit celý příspěvek
No páni dneska padla novinka že Slovensko nakupuje Partie z vežou turra 30 . Tak sa len môžme modliť aby sme tam mali Spyke a Bushmaster lebo inak mám obavy že to bude vydra . Takže jeden tender za nami druhý je taký že mám info že Slovensko sa vydá cestou cv-90 . Výhodou je hlavne cena a to že vozidlo bolo ostro nasadené do boja takže nám nehorzia nejaké detské porúchy ako to je pri AJAX . Potom ešte bolo ohlásené Naď planuje nákupy bren 2 na Slovensko nahradí konečne Vzor.. plus ešte jeden tender na drony.Skrýt celý příspěvek
Vsetko spravne az na ten kanon. Planuju tam dat GTS 30 co je len modernizacia 2A42.
Vsetko spravne az na ten kanon. Planuju tam dat GTS 30 co je len modernizacia 2A42.
Chceli sme to spraviť lepšie a dopadlo to ako vždy ... :) (kanon)
Chceli sme to spraviť lepšie a dopadlo to ako vždy ... :) (kanon)
Prave som cital, ze existuje aj GTS-30N v 30x173 NATO, ale este nie je odskusany. Vraj to ma 90% zhodu dielov s GTS-30A v 30x165 a vymena dielov by mala byt do 24h v pripade ...Zobrazit celý příspěvek
Prave som cital, ze existuje aj GTS-30N v 30x173 NATO, ale este nie je odskusany. Vraj to ma 90% zhodu dielov s GTS-30A v 30x165 a vymena dielov by mala byt do 24h v pripade potreby.
Trochu ma mrzi, ze nepockaju tie 2-3mesiace navyse a nedaju tam rovno 30N ale tak zas chapem, ze ich tlaci cas. Argumentacia skladovou municiou je podla mna chaba, mohli sme ju poslat na Ukrajinu vklude.Skrýt celý příspěvek
Tak gratulace gratulace. CV90 je dobrá volba, upřímně si budu přát ať vyhraje i u nás, rovnou v tom nejnašlápějším balíku. AMV je dobré ať už základ nebo XP (to je bomba), pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Tak gratulace gratulace. CV90 je dobrá volba, upřímně si budu přát ať vyhraje i u nás, rovnou v tom nejnašlápějším balíku. AMV je dobré ať už základ nebo XP (to je bomba), pokud budete mít něco mezi tím, tak si myslím, že stále super, jen otázka co ta věž...Snad touto cestou nakonec nepůjdou a nebudou chtít to samé i na CV. CZUB s Brenem 2, CZ P-10C, EVO Škorpion a PPS, tohle je taktéž dobrá volba.Skrýt celý příspěvek
Dobrá voľba ručných zbraní sú Hk416 a Glock, nie CZUB. Pre príklad vôbec netreba ísť ďaleko, viď posledné problémy s Bren PPS.
Dobrá voľba ručných zbraní sú Hk416 a Glock, nie CZUB. Pre príklad vôbec netreba ísť ďaleko, viď posledné problémy s Bren PPS.
Koukal jsem na zajímavé video, kde CV90 porovnávaní se siluetou běžného moderní IFV, ale si chtěli rýpnout do Rheinmetallu:
https://youtu.be/lUyZIqH2XQE?t...Koukal jsem na zajímavé video, kde CV90 porovnávaní se siluetou běžného moderní IFV, ale si chtěli rýpnout do Rheinmetallu:
https://youtu.be/lUyZIqH2XQE?t...
Patrie AMVxp budú so systémom Spike LR2 a kanónom GTS-30/N 30x173, info od ministra Naďa, ale odkiaľ máš info o tých Brenoch 2, keď ešte neprebol ani tender a už poznáš víťaza?
Patrie AMVxp budú so systémom Spike LR2 a kanónom GTS-30/N 30x173, info od ministra Naďa, ale odkiaľ máš info o tých Brenoch 2, keď ešte neprebol ani tender a už poznáš víťaza?
V ideálním světě bychom nakoupili AČR 80 houfnic DITA a Poláci by je vzali taky. My od nich vzali Borsuky a obě země by měly práci a podporu výroby, rozložili náklady na vývoj a ...Zobrazit celý příspěvek
V ideálním světě bychom nakoupili AČR 80 houfnic DITA a Poláci by je vzali taky. My od nich vzali Borsuky a obě země by měly práci a podporu výroby, rozložili náklady na vývoj a zavedení výroby.
Na co vlastně čekají s DITOu? na certifikáty? Myslel jsem že na nepřítele budeme střílet děl. granáty a ne na něj mávat bílými papíry CERTIFIKOVÁNO. Nebude tomu rozumět, tak jako tomu nerozumím já.
Hlavně, že nakoupíme Titusy - Afgánístán už skončil, tak se nám na evropské bojiště budou hodit. Budou na hovno, Když vidím, co udělá NLAW s T72, Titus do Titusu bych nevlezl.
Zato, jak se táhne nákup BVP lze říci dotyčným, je třeba vás nahradit jinými a co nejrychleji.Skrýt celý příspěvekVzhľadom na to, že Poľsko má asi rovnakú schopnosť samé vyrábať húfnice ako Česko (kúpiť kanón, technológie a integrovať to na Tatru/Jelcz), tak sú nejaké úvahy o Dite v iných ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhľadom na to, že Poľsko má asi rovnakú schopnosť samé vyrábať húfnice ako Česko (kúpiť kanón, technológie a integrovať to na Tatru/Jelcz), tak sú nejaké úvahy o Dite v iných európskych armádach čistá fantazmagória.Skrýt celý příspěvek
Po zkušenostech z Ukrajiny začínám mít pocit, že by možná bylo vhodné BVP úplně opustit a zajistit kolové řešení pro rychlé přesuny. Tedy Pandury a doplnění o verze, který nám ...Zobrazit celý příspěvek
Po zkušenostech z Ukrajiny začínám mít pocit, že by možná bylo vhodné BVP úplně opustit a zajistit kolové řešení pro rychlé přesuny. Tedy Pandury a doplnění o verze, který nám podle mě chybí. S tím, že to bude levnější, tak by jsme mohli přihodit podle mě perfektní australské řešení pro zásadní zvýšení schopností RBS70 doplněním AMB radaru Giraffe. Samozřejmě na na Pandur. Tím by jsme zvýšili ochranu proti dronům stávajícím systémem.Skrýt celý příspěvek
Já bych s touto zkušeností z Ukrajiny počkal dokud konflikt neskončí a pak se zeptal samotných Ukrajinců. Ono totiž stále nemáme moc zpráv a videí z bojišť kde se utkávají obrněné ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych s touto zkušeností z Ukrajiny počkal dokud konflikt neskončí a pak se zeptal samotných Ukrajinců. Ono totiž stále nemáme moc zpráv a videí z bojišť kde se utkávají obrněné jednotky jako třeba Charkov. A to málo co máme je vidět, že pancéřová ochrana a palebná síla pásových BVP má stále smysl. Další věc je kvůli tomu, že BVP 1 a 2 což je už dnes absolutní krám vhodný jen pro druhosledové zajišťovací jednotky, teďka na Ukrajině dostává sodu se zbavovat možnosti mít CV90mkIV což je mašina, která je na míle daleko. Težké útvary mají na bojišti stále smysl, otázka je jestli to chceme financovat.Skrýt celý příspěvek
Tak bych s těma závěrama z bojů na Ukrajině počkal. Vidíme jenom malou výseč téhle války (teda pardon, velké vlastenecké speciální vojenské operace).
Tak bych s těma závěrama z bojů na Ukrajině počkal. Vidíme jenom malou výseč téhle války (teda pardon, velké vlastenecké speciální vojenské operace).
S těmi závěry o zrušení nákupu bvp bych taky počkal. Hlavně bych si ujasnit, kde by byl jejich možný operační prostor. Způsob operaci na UA je dost daný aktuálním počasím a ...Zobrazit celý příspěvek
S těmi závěry o zrušení nákupu bvp bych taky počkal. Hlavně bych si ujasnit, kde by byl jejich možný operační prostor. Způsob operaci na UA je dost daný aktuálním počasím a terénem.
A I když vím, že by to byla logistický trochu blbost, tak v případě kovových OT/KBVP pořídil Boxera. Když už kola, tak raději s pořádnou ochranou. Čím lepší ochrana, tím méně plastových pytlů a tím lepší možnosti v informační válce.Skrýt celý příspěvekJá jenom, že Ukrajinci taky volají, jak potřebují další BVP a někdo mluví o tom, jak jsou k ničemu. Popravdě, pokud bude instalace aktivní obrany na tanky a BVP standardem, tak si ...Zobrazit celý příspěvek
Já jenom, že Ukrajinci taky volají, jak potřebují další BVP a někdo mluví o tom, jak jsou k ničemu. Popravdě, pokud bude instalace aktivní obrany na tanky a BVP standardem, tak si nemyslím, že by na tom tanky a BVP s obranou byly špatně.
Plus jde o to, že ty protitankové zbraně byly vyrobeny často v posledních letech, zatímco ty BVP a tanky úplně vždycky to nejnovější nejsou. Když BVP se dá prostřílet občas i .50 cal, tak diskuse nad PTŘS nemá smysl.Skrýt celý příspěvekJednotky s kolovými transportéry mají odlišný typ bojového nasazení než těžké mechanizované jednotky. Jsou určeny pro pohyblivou válku na velkém prostoru. Pásovci jsou pro ...Zobrazit celý příspěvek
Jednotky s kolovými transportéry mají odlišný typ bojového nasazení než těžké mechanizované jednotky. Jsou určeny pro pohyblivou válku na velkém prostoru. Pásovci jsou pro intenzivní boj na malém prostoru s vyšším ohrožením. Je to jako křižník a bitevní loď.Skrýt celý příspěvek
Černochová podepsala tříletý kontrakt za 148 milionů korun s VVÚ na dodávky pancéřových skel pro obrněnce Iveco. VVÚ nakupuje ta skla v Německu přes českého prostředníka firmu ...Zobrazit celý příspěvek
Černochová podepsala tříletý kontrakt za 148 milionů korun s VVÚ na dodávky pancéřových skel pro obrněnce Iveco. VVÚ nakupuje ta skla v Německu přes českého prostředníka firmu J.P.D.Group.
Ministerstvo nechce vypsat výběrové řízení, protože je spokojeno a nedej bože, kdyby tu zakázku ziskala přeloučská firma SVOS.
Asi by to zpřetrhalo přátelské vztahy s Německem.Skrýt celý příspěvekKdo by nakupoval od firmy se kterou vedete soudní spory? Navíc tahle zakázka se připravovala už cca. rok a půl zpátky.
Kdo by nakupoval od firmy se kterou vedete soudní spory? Navíc tahle zakázka se připravovala už cca. rok a půl zpátky.
Ten spor muze byt argument u soukrome firmy, ne u statu. Krome formatu vlada-vlada by se zadne zakazky bez VR realizovat proste nemeli.
Ten spor muze byt argument u soukrome firmy, ne u statu. Krome formatu vlada-vlada by se zadne zakazky bez VR realizovat proste nemeli.
Jednoduche - ze je nekdo ve sporu se statem ho nemuze samo o sobe kratit na pravech. Neco jineho by bylo odsouzeni. Jinak uz jsem takovou podminku ve VR ale zazil. Soud to ...Zobrazit celý příspěvek
Jednoduche - ze je nekdo ve sporu se statem ho nemuze samo o sobe kratit na pravech. Neco jineho by bylo odsouzeni. Jinak uz jsem takovou podminku ve VR ale zazil. Soud to samozrejme rozcupoval, ale to uz bylo vysoutezeno a udelano (tady nema stiznost k TCP odkladny ucinek, pokud tento nevyda predbezne opatreni).Skrýt celý příspěvek
Pokud se z někým soudíte (kvůli špatné kvalitě jeho práce), tak mu přece nebudete zadávat další zakázky.
Tady se nic nesoutěžilo. Takže smůla.Pokud se z někým soudíte (kvůli špatné kvalitě jeho práce), tak mu přece nebudete zadávat další zakázky.
Tady se nic nesoutěžilo. Takže smůla.
S tou poslední poznámkou nejde než souhlasit. Když došlo k odložení výběru, tak to mi přišlo jako největší fiasko. Nebo skoro sabotáž.
S tou poslední poznámkou nejde než souhlasit. Když došlo k odložení výběru, tak to mi přišlo jako největší fiasko. Nebo skoro sabotáž.
Vojáci v rámci 7mb už dostávají/dostali novou výbavu v podobě přileb, vest a Brenů 2 rovnou s kolimátory aimpoint, takže trochu radost mít určitě budou, na druhou stranu někteří z ...Zobrazit celý příspěvek
Vojáci v rámci 7mb už dostávají/dostali novou výbavu v podobě přileb, vest a Brenů 2 rovnou s kolimátory aimpoint, takže trochu radost mít určitě budou, na druhou stranu někteří z nich už budou trochu podráždění, když vidí jak se toto táhne a oni ještě dál musí jezdit v těch křápech, kde se s tou novou výstrojí stejně sotva vejdou...Skrýt celý příspěvek
Za těch 10 let co parta z MO čeká na svoje úplatky a fiktivne hodnotí 3 vozítka tu už mohl jezdit Zetor Wolfdog třebas.
Za těch 10 let co parta z MO čeká na svoje úplatky a fiktivne hodnotí 3 vozítka tu už mohl jezdit Zetor Wolfdog třebas.
Když pominu ty nesmysly o čekání na úplatek...co brání Zetoru dokončit projekt?
Když pominu ty nesmysly o čekání na úplatek...co brání Zetoru dokončit projekt?
Že to nikto nekúpi a teda si to vyhodené peniaze?
Že to nikto nekúpi a teda si to vyhodené peniaze?
Takže jinými slovy by z toho vzešel podprůměrný produkt.
Takže jinými slovy by z toho vzešel podprůměrný produkt.
Nemusí z toho vzísť podpriemerný produkt. Ale keď to štát myslí vážne, tak by mal uvoľniť peniaze na stavbu prototypu ktorý sa môže reálne vyskúšať. Z CAD modelu sa toho veľa ...Zobrazit celý příspěvek
Nemusí z toho vzísť podpriemerný produkt. Ale keď to štát myslí vážne, tak by mal uvoľniť peniaze na stavbu prototypu ktorý sa môže reálne vyskúšať. Z CAD modelu sa toho veľa zistiť nedá. Postaviť prototyp za vlastné je pre Zetor veľké riziko neefektívne vynaložených nákladovSkrýt celý příspěvek
Miro Takže by měl stát zasponzorovat soukromé firmě stavbu prototypu, aby se mohl vyzkoušet, když není jisté, že by byl vybrán? V situaci kdy ostatní firmy fyzické ...Zobrazit celý příspěvek
Miro
Takže by měl stát zasponzorovat soukromé firmě stavbu prototypu, aby se mohl vyzkoušet, když není jisté, že by byl vybrán?
V situaci kdy ostatní firmy fyzické stroje/prototypy už dávno mají a tedy stavět nemusí?
Trochu nefér vůči ostatním.Skrýt celý příspěvekAk má armáda záujem o nejaký produkt, tak sa na tom podieľa. Je to napríklad bežné v USA, že USAF požaduje nejaký stroj a potom pridelí jednotlivým výrobcom peniaze na stavbu ...Zobrazit celý příspěvek
Ak má armáda záujem o nejaký produkt, tak sa na tom podieľa. Je to napríklad bežné v USA, že USAF požaduje nejaký stroj a potom pridelí jednotlivým výrobcom peniaze na stavbu prototypovSkrýt celý příspěvek
Proč by to měl stát myslet vážně nebo jakoli jinak? Buď si Zetor věří že vyprodukuje konkurenceschopné BVP nebo nevěří. Vzhledem k tomu že to celé skončilo u makety, tak si patrně ...Zobrazit celý příspěvek
Proč by to měl stát myslet vážně nebo jakoli jinak? Buď si Zetor věří že vyprodukuje konkurenceschopné BVP nebo nevěří. Vzhledem k tomu že to celé skončilo u makety, tak si patrně moc nevěří.Skrýt celý příspěvek
MeV6 - máte pravdu...a nie že by to bolo nefér,ale bola by to vyslovená hlúposť...kupovať produkty ako wolfdog od zetoru (prvý takýto produkt tejto firmy=nulové skúsenosti v tejto ...Zobrazit celý příspěvek
MeV6 - máte pravdu...a nie že by to bolo nefér,ale bola by to vyslovená hlúposť...kupovať produkty ako wolfdog od zetoru (prvý takýto produkt tejto firmy=nulové skúsenosti v tejto oblasti),prípadne útočnú pušku/samopal od grand power a následne ich spolufinancovať a ešte aj realizovať rozsiahle testovanie na vlastné náklady je choré...a len preto že by to bolo made in slovakia - super...toto nie je pre štáty ako slovensko,alebo česko...
prvé to pochopilo maďarsko a kupuje už overené produkty,napr. bren 2...všetky problémy a výdaje si odsralo česko a maďarsko teraz kúpi už len hotový produkt...a samozrejme rôzne tieto formy "investícií do vývoja" sú v našich krajinách len čierne diery na peniaze...
us army by som do toho neťahal,to sa nedá porovnávať...us army rieši veľa inovácií ktoré sa +/- ešte až tak neriešia a preto investuje do vývoja v civilnom sektore (start up)...ale toto je nad finančné možnosti ossr/ačr...
Scotty - "Buď si Zetor věří že vyprodukuje konkurenceschopné BVP nebo nevěří." - presne tak !!!Skrýt celý příspěvekHektor A preto si Ma´ďarsko vybralo Lynx - overený stroj, vychytané muchy, atď. Keď poviem A, treba povedať aj B. Ale inak súhlasím, treba kupovať veci, čo sú overené a majú ...Zobrazit celý příspěvek
Hektor
A preto si Ma´ďarsko vybralo Lynx - overený stroj, vychytané muchy, atď. Keď poviem A, treba povedať aj B.
Ale inak súhlasím, treba kupovať veci, čo sú overené a majú vychytané detské choroby.Skrýt celý příspěvekmikojan29 - treba sa na toto pozrieť rozsiahlejšie - koľko druhov techniky a zbraní maďari riešili... a lynx nemci doriešia...koľko "múch" bude mať taká naša patria .??? :) o takom ...Zobrazit celý příspěvek
mikojan29 - treba sa na toto pozrieť rozsiahlejšie - koľko druhov techniky a zbraní maďari riešili...
a lynx nemci doriešia...koľko "múch" bude mať taká naša patria .??? :)
o takom bvp-m ani radšej nevravím...Skrýt celý příspěvekOni kupovali hlavne z politicky priechodnej krajiny, preto majú zbrane primárne z Nemecka (v Bavorsku sídli KMW, s ktorým majú blízke vzťahy) a Turecka (Orbánov vzor po ...Zobrazit celý příspěvek
Oni kupovali hlavne z politicky priechodnej krajiny, preto majú zbrane primárne z Nemecka (v Bavorsku sídli KMW, s ktorým majú blízke vzťahy) a Turecka (Orbánov vzor po liliputinovi), ak hovoríme o pozemnom vojsku.
No ale ty píšeš o overených systémoch, ja to vidím tak, že Lynx v Maďarsku je jeho prvý predajný úspech a to len preto, lebo nebola konkurencia. Detské choroby sa budú ešte chvíľu vychytávať. Nič viac, nič menej, mne osobne sa nepáči, je to strašne veľká stodola.
Patria je overený produkt (podvozková časť), ak myslíš vežu, tak tá by už mala mať vychytané muchy a ak nie, tak majú ešte chvíľu na dopracovanie.
Inak ja nie som zástancom BVP-M, boli to vyhodené peniaze, ktorými kleptokrati z "národnej straky" dotovali niektoré spriaznené fy, ktoré do toho boli zapojené. Možno to trochu pomohlo štátnym zbrojárom, ale modernizovať technologicky zastaralé podvozky BVP-1 je podľa mňa nezodpovednosť voči ľuďom, ktorí do toho sadnú, ak by prišlo na ostré nasadenie.Skrýt celý příspěvek
Ja bych se vubec nezlobil, kdyby se ten nekonecnej tendr na BVP stopl a nakoupil se Borsuk spolecne i Slovenskem. S tim ze by se na to treba hodila turra. Vim, utopie... :-)
Ja bych se vubec nezlobil, kdyby se ten nekonecnej tendr na BVP stopl a nakoupil se Borsuk spolecne i Slovenskem. S tim ze by se na to treba hodila turra. Vim, utopie... :-)
Utopia asi ani nie . Len by som chcel vidieť vládu , ktorá zákonom zaručí konkretnu nárokovateľnú sumu úplatkov pre naše MO za jednotlivé položky . A uvidíte ako to pofrčí! My ...Zobrazit celý příspěvek
Utopia asi ani nie . Len by som chcel vidieť vládu , ktorá zákonom zaručí konkretnu nárokovateľnú sumu úplatkov pre naše MO za jednotlivé položky . A uvidíte ako to pofrčí!
My sme si zvykli každého podceňovať a nakoniec sme my hlupáci . Stačí pozrieť napr. na "zaostalé" Turecko , periféria civizácie a zrazu sú svetová veľmoc v dronoch , že z nich ma slávna ČA záchvaty paniky ! Naozaj je všetko inak , ako nám hovoria ?Skrýt celý příspěvek
Dívat se na to, jak (údajně) zodpovědní úředníci dokáží zpackat tendr, je opravdu frustrující. Kdyby jenom ten tendr nedokončili, ale oni ho rozjebali tak, že to dokonce končí ...Zobrazit celý příspěvek
Dívat se na to, jak (údajně) zodpovědní úředníci dokáží zpackat tendr, je opravdu frustrující. Kdyby jenom ten tendr nedokončili, ale oni ho rozjebali tak, že to dokonce končí právními tahanicemi.
No a tito úředníci buď spokojeně i s prémiemi po volbách odešli spolu s vedením nebo tam bez jakéhokoliv postihu sedí dál. Ani sám nevím, co z těch dvou možností mě sere víc.Skrýt celý příspěvekPokud je řeč o našem tendru, tak žádnými právními tahanicemi neskočil. Neskončil totiž zatím vůbec. Jakým způsobem se má pokračovat bude snad brzy jasné.
Pokud je řeč o našem tendru, tak žádnými právními tahanicemi neskočil. Neskončil totiž zatím vůbec. Jakým způsobem se má pokračovat bude snad brzy jasné.
A ten právní posudek za půl míče? Jasný ten je proto, aby snad nějaké tahanice nebyly, ale stejně to moc nemění na tom co Arccos psal, tímhle tempem a stylem - snad brzy- se taky ...Zobrazit celý příspěvek
A ten právní posudek za půl míče? Jasný ten je proto, aby snad nějaké tahanice nebyly, ale stejně to moc nemění na tom co Arccos psal, tímhle tempem a stylem - snad brzy- se taky může stát, že snad brzy už budou mít vybrané BVP i Slováci, Poláci budou zavádět a Maďaři už vesele jezdí, zatímco my budeme stále vybírat, až přebereme..... Nevím čí je to chyba, ale stát se tohle v soukromém sektoru tak letí všichni.
Což je možná ten problém státního sektoru, že..... když to teplé místečko není v ohrožení tak proč se stresovat, co na tom, že biga budou dál jezdit v rozhrkaných bevkách zatímco na Ukrajině se demolují města. Pohoda, máme čas.Skrýt celý příspěvekPrávní kancelář by měla zhodnotit dosavadní průběh a vypracovat možné varianty dalšího postupu. Ideálně tak aby se zabránilo případným arbitrážím. Od toho se bude odvíjet další ...Zobrazit celý příspěvek
Právní kancelář by měla zhodnotit dosavadní průběh a vypracovat možné varianty dalšího postupu. Ideálně tak aby se zabránilo případným arbitrážím. Od toho se bude odvíjet další postup.
Připomněl bych že se tendr dostal do současné situace neschopností dodavatelů podat bezchybnou nabídku...Skrýt celý příspěvekSamozřejmě že v soukromém sektoru by se to nestalo, protože nikoho normálního by tam takovouto zakázku ani nenapadlo soutěžit, protože by s tím musel řešit úplně stejné ...Zobrazit celý příspěvek
Samozřejmě že v soukromém sektoru by se to nestalo, protože nikoho normálního by tam takovouto zakázku ani nenapadlo soutěžit, protože by s tím musel řešit úplně stejné problémy!
Jenže u jednoho národa je již dobrým zvykem ideologický odezdikezdismus. Tedy 40 let měl ten národ zřízení, kde "stát ví a umí všechno nejlíp a soukromý sektor je vyvrhel, který bude skákat jak stát bude pískat", je třeba dodat, že to po tom národu takto do extrému dohnat nikdo ani nechtěl. No a pak se zcela svobodně rozhodl pro změnu zřízení, kde 30 let platí že "soukromý sektor ví a umí všechno nejlíp a veřejný sektor je univerzální viník".
No a v čem je vlastně problém? Nutí snad někdo soukromé společnosti se o ty zakázky ucházet, pokud se jim nelíbí podmínky? A nutí je někdo nabízet tu největší m*rdku co mají na skladě, tedy pokud tam tou dobou vůbec něco mají? Ale přesto to soukromé firmy dělají a po neúspěchu obstruují. A samozřejmě proč by to nedělaly, když se mohou 100% spolehnout na ideologii "stát je univerzální viník"? Jako příklad ze života uvedu soutěž/zakázku na útočné pušky v jedné nejmenované zemi, kde pokud by jejich odběratelem nebyl "univerzální viník stát", ale jiná soukromá firma, tak z té nejmenované zbrojovky vysoudí odškodné a především veřejnost tyto její praktiky hluboce odsoudí. Ale v ideologii "stát je univerzální viník", není pro stát jiné cesty než tu m*dku spolknout a ještě se té soukromé společnosti za jásotu davu omluvit..Skrýt celý příspěvekTak jeden kapitán soukromého sektoru nám tu řídil stát jako firmu a jak se nyní krásně máme :-) . Kdo pracoval jen v soukromém sektoru má zkreslený pohled na státní a obráceně to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jeden kapitán soukromého sektoru nám tu řídil stát jako firmu a jak se nyní krásně máme :-) . Kdo pracoval jen v soukromém sektoru má zkreslený pohled na státní a obráceně to platí také.Skrýt celý příspěvek
Já tu určitě nechci tvrdit, že soukromý sektor je perfektní a ví všechno nejlíp. Na těch zpackaných zakázkách tam taky bude někdy vina na jejich straně. Já to spíš myslím v tom ...Zobrazit celý příspěvek
Já tu určitě nechci tvrdit, že soukromý sektor je perfektní a ví všechno nejlíp. Na těch zpackaných zakázkách tam taky bude někdy vina na jejich straně.
Já to spíš myslím v tom smyslu, že když stát ví, že se pojebávky dějou tak o to víc se má mít na pozoru. Nebo prostě přijít bouchnout do stolu po nějakém průzkumu trhu (případně se zeptat u uživatelů když už jde o zavedenou techniku) a jít způsobem vláda vláda. Protože takhle to akorát stojí čas, peníze a kvalita výsledku nezaručena, soukromý sektor to pojebává jasné, ale vláda, která požaduje hodinky s vodotryskem tomu fakt moc nepomáhá. Kde by AČR mohla být...
Co se Brenu týče, kde teda CZUB teďka zachránil pokus číslo dva a následné úspěchy (taky to ale mohlo dopadnout krapet hůře, že), je krásná ukázka debility vlády. Normální by bylo si říci oukej, dáme šanci domácímu výrobci, podpoříme domácí průmysl, aby jsme tu měly ty kapacity a třeba se nám to i ekonomicky vracelo. Tak teda nakoupíme řekněme 100ks zbraní, které půl roku nebo rok vojáci budou zkoušet a pak uvidíme. Vychytají se mouchy, nebo třeba zbrojovka přijde a řekne, že na základě poznatků udělá přepracovanou zbraň a ta se pak nakoupí pro celou armádu. Co se anabáze s Breny týče tak tam se nakoupilo x tisíc pušek na první dobrou, aby se pak zlepšovala za pochodu ve verzi A2 a nakonec se stejně uznalo, že je to nahovno a tak za 4 roky tu máme úplně novou zbraň, která teda už je super, ale ten postup k tomu je na ránu....Skrýt celý příspěvek/Samozřejmě že v soukromém sektoru by se to nestalo, protože nikoho normálního by tam takovouto zakázku ani nenapadlo soutěžit, protože by s tím musel řešit úplně stejné ...Zobrazit celý příspěvek
/Samozřejmě že v soukromém sektoru by se to nestalo, protože nikoho normálního by tam takovouto zakázku ani nenapadlo soutěžit, protože by s tím musel řešit úplně stejné problémy!/
Což je kravina s podstaty. Soukromá firma se nemusí řídit zákonem o zadávání VZ.Skrýt celý příspěvekDanik: když už jde řeč o tom neznámém výrobci, tak to vypadá že se opět něco nepodařilo, opět je poškozeným stát a velice bych se divil, kdyby to i tentokrát stát nemusel spolknout ...Zobrazit celý příspěvek
Danik: když už jde řeč o tom neznámém výrobci, tak to vypadá že se opět něco nepodařilo, opět je poškozeným stát a velice bych se divil, kdyby to i tentokrát stát nemusel spolknout https://www.novinky.cz/domaci/... Skrýt celý příspěvek
Pavka
Hmm tady bych ještě počkal. Sice je to bombastický název hodný médií typu novinky, ale jestli reklamují jednu zbraň kvůli munici z Rumunska. Uvidíme.Pavka
Hmm tady bych ještě počkal. Sice je to bombastický název hodný médií typu novinky, ale jestli reklamují jednu zbraň kvůli munici z Rumunska. Uvidíme.Pavka Ten článek je naprosto nesrozumitelný shit. Ta fotka "fatální závady" je naprosto směšná. To nemůže mít na funkci zbraně žádný vliv. Navíc jistý hlas z AČR říká tohle: /Je ...Zobrazit celý příspěvek
Pavka
Ten článek je naprosto nesrozumitelný shit. Ta fotka "fatální závady" je naprosto směšná. To nemůže mít na funkci zbraně žádný vliv.
Navíc jistý hlas z AČR říká tohle:
/Je to další zpackaný článek Novinek. Bohužel.
Problém není ve zbrani, ale v konkrétním typu náboje. S jinými typy nábojů ráže 7,62x51 mm NATO, zavedenými v AČR, se používat dále smí a funguje bez problémů./Skrýt celý příspěvekDanik: Právě vzhledem ke zkušenostem s dodávkami "nejlepší útočné pušky všech dob" je třeba být velice ostražitý. Mimochodem ten článek dokládá bohužel absurditu té výše zmíněné ...Zobrazit celý příspěvek
Danik: Právě vzhledem ke zkušenostem s dodávkami "nejlepší útočné pušky všech dob" je třeba být velice ostražitý. Mimochodem ten článek dokládá bohužel absurditu té výše zmíněné ideologie totální dehonestace veřejné správy. Tedy že dnes už dodavatel vlastně ani chybu nepopírá a naopak zaměstnanci veřejné správy jej hájí, že je vlastně všechno v pořádku. No uvidímeSkrýt celý příspěvek
Pavka Zrovna tady to nevidím. Ono 805ka byla podprůměrná zbraň, ale Bren 2 už je jiný kafčo, zbrojovka se naštěstí pochlapila. Tady vidím, že jak vláda tak zbrojovka se snaží ...Zobrazit celý příspěvek
Pavka
Zrovna tady to nevidím. Ono 805ka byla podprůměrná zbraň, ale Bren 2 už je jiný kafčo, zbrojovka se naštěstí pochlapila. Tady vidím, že jak vláda tak zbrojovka se snaží zjistit kde je problém, když testy zbraň zvládla. Mám pocit, že tady fakt vina bude na straně munice.
Co se článku týče na novinky nechodím ani pro běžné zprávy, natož pro zprávy vyžadující vyšší erudovanost v tématu. Pro mě tam prostě není kvalitní žurnalistika....spíš to moderní, napsat bombastický článek s poutavým přehnaným titulkem, ale obsahově hovno, ze kterého se dělá něco co to není. Nejsem sice zbrojíř, ale i tak je vidět, že to psal někdo kdo tomu rozumí jak koza petrželi. Jak říkám počkejme a uvidíme.Skrýt celý příspěvekMimochodem toto téma nás vrací zpět k problematice nákupu(kde forma nákupu je zde vedlejší) úplné novinky, požadavků na reference a záruk dodavatele. Na jednu stranu je možné ...Zobrazit celý příspěvek
Mimochodem toto téma nás vrací zpět k problematice nákupu(kde forma nákupu je zde vedlejší) úplné novinky, požadavků na reference a záruk dodavatele. Na jednu stranu je možné získat nákupem úplné novinky pokročilejší technologii, ale na druhou stranu hrozí, že bude mít ta novinka skryté (ať už úmyslně či neúmyslně) závažné problémy, které třeba nepůjdou úplně odstranit bez totální přestavby. Z tohoto pohledu třeba považuji Borsuk bez ohledu na jeho taktické parametry za potenciálně hodně rizikový, protože nikdo neví co se časem během jeho provozu objeví za větší či menší problémy a tedy je třeba mít odpovědnost dodavatele mít dost pečlivě ošetřenu ve smlouvě. Na druhou stranu je otázka zda kupovat stroj, který má známou provozní historii, ale díky té znalosti se zároveň i ví, že je to již zastaralá šunka.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...