Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Foto: Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain
Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do roku 2022 začne vybírat náhradu za své letité stíhací bombardéry Su-22 a stíhací letouny MiG-29. Jedním z “vysněných” adeptů je americký víceúčelový stíhací letoun F-35A Lightning II.

Sovětské dědictví

Páteř polského letectva v současné době tvoří 35 jednomístných stíhacích letounů F16C Block 52+ a 16 dvojmístných F-16D Block 52+. Letouny jsou pro boj s letouny protivníka vyzbrojeny střelami AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM.

Polské F-16 jsou také ve spolupráci se zaměřovacím kontejnerem Sniper schopné útočit na pozemní cíle. Náš severní soused disponuje přesně naváděnou (GPS) municí vzduch-země JDAM (Joint Direct Attack Munition - GBU-31, GBU-38), laserem naváděné pumy rodiny Paveway III (GBU-22, GBU-28) a střelami s plochou drahou letu středního dosahu AGM-154 JSOW (Joint StandOff Weapon).

V minulém roce Polsko dokonce objednalo 44 střel vzduch-země dlouhého doletu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile).

Na druhé straně v polském letectvu stále slouží 32 sovětských strojů MiG-29 a 18 strojů Su-22M4. Oba typy jsou však již notně zastaralé a je otázkou, kolik letounů má polská armáda skutečně letu schopných a jak se polskému letectvu daří udržovat výcvik.

Například MiG-29 je jedno z nejdražších letadel na provoz vůbec. Oficiálně musí stroj podstoupit generální opravu (zejména motor) pouze po 800 letových hodinách, což se nutně projevuje na leteckém výcviku pilotů. Údržbě nepomáhají ani vypjaté vztahy mezi Ruskem a Polskem.

Jak Su-22, tak i Mig-29y prošly dílčí modernizací. Su-22 lze používat v součinnosti s dalšími letadly NATO, ale bojová hodnota původně sovětských stíhacích bombardérů je velmi omezená. Polsko Su-22 především pro udržování leteckých návyků pilotů.

Lepší situace je u deset let mladších a modernizovaných MiGů-29. Avšak polské MiGy-29 nejsou víceúčelové letouny, ale pouze letouny pro vedení boje vzduch-vzduch. Původně frontové letouny MiGy trpí také malým dosahem a zastaralou avionikou a nemožností použít moderní zbraně.

Foto: Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

80 nových letadel

Polsko již několik let hledá náhradu za oba sovětské typy. Podle posledních informací již polské letectvo dokončilo vypracování operačních požadavku na nové stroj. Polsko požaduje víceúčelový stroj schopný ničit vzdušné, pozemní i hladinové cíle. Požaduje se také plná kompatibilita se systémy NATO.

Podle Jerzyho Gotowala, bývalého velitele polského letectva, náš severní soused potřebuje nejméně 80 víceúčelových (dvě letky), plně vybavených a vyzbrojených letadel.

V současné době Polsko zavádí do výzbroje školní proudové letouny M-346A Master. První z osmi objednaných letounů (+ opce na čtyři další) M-346A Master Polsko získá v listopadu letošního roku.

Pro potřeby Polska v minulém roce italská firma Alenia Aermacchi představila bitevní verzi označovanou jako M-346 LCA (Light Combat Aircraft). Na polské výstavě Radom Air Show 2015 Italové předvedli model M-346 LCA s britskými střelami vzduch-země Brimstone. Na přání ale nebude problém letoun vybavit nejmodernější výzbroji vzduch-vzduch a země-vzduch (JDAM, Paveway).

Zajímavou možností jsou nabízené letouny Eurofighter Typhoon. Evropský dvoumotorový letoun vyniká především schopností nést velké množství zbraní i senzorů a letovými výkony. Nejnovější verze je pak schopna používat nejmodernější generací zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země.

Neposledně nákup evropských strojů jistě velmi silně posílí politické postavení Polska v Evropě, a především postavení Polska vůči Německu (sídlo výrobce Eurofighter Typhoon). Dodejme, že politické hledisko u takto velkých nákupů hraje vždy jednu z hlavních rolí.

Nabízí se také nákup dalších letadel F-16, což je díky již zavedeným F-16 pro Polsko zřejmě nejlepší poměr výkonu a ceny. Obrovským kladem je připravené kompletní pozemní zabezpečení pro provoz stíhaček F-16 a vycvičený personál. Nejsou tak nutné výrazné investice do infrastruktury, jako u konkurenčních letadel.

Poslední verze stíhačky F-16V navíc vyniká nejmodernějším elektronickým vybavením a schopností nést poslední generací zbraní. F-16 se finančně a výkonově nalézá mezi nabídkou M-346 a Eurofighter Typhoon.

Snem polských generálů je pak nákup stíhaček 5. generace F-35 Lightning II. Nákup a provoz F-35 však dalece převyšuje možnosti současného polského vojenského rozpočtu. Podle deníku Defence24 tak není vyloučeno, že v případě nákupu F-35 (ale nejen F-35) polský obranný rozpočet vzroste výrazně nad 2 % HDP.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4

Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Průlom v polsko-českém projektu bojového vozidla pěchoty?

Podle polského vojenského magazínu Defence24 polské ministerstvo obrany vážně zvažuje nákup ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • niko
    10:27 11.04.2016

    Osobne povazujem aj Typhoona za mozneho kandidata. Zalezi od toho, kto Poliakom co ponukne a kto im co slubi. Obe lietadla by zvysili potencial polskeho letectva velmi vyrazne.

    Osobne povazujem aj Typhoona za mozneho kandidata. Zalezi od toho, kto Poliakom co ponukne a kto im co slubi. Obe lietadla by zvysili potencial polskeho letectva velmi vyrazne.

  • pks_
    10:12 11.04.2016

    Já nechápu, co řešíte. Polsko si koupí další F-16. V jeho situaci je určitě lépe mít 2ks F-16 než 1ks F-35. Sjednotí si tím letecký park a pokud na to navěsí nějaké účinné REB ...Zobrazit celý příspěvek

    Já nechápu, co řešíte. Polsko si koupí další F-16. V jeho situaci je určitě lépe mít 2ks F-16 než 1ks F-35. Sjednotí si tím letecký park a pokud na to navěsí nějaké účinné REB kontejnery, tak to bude po všech stránkách lepší řešení. Změnit to může jedině velkorysá cenová nabídka na F-35, ta ale na 75% nepřijde (jedině snad, že by se Tuskovi podařilo protlačit TTIP a za odměnu (zradu EU) by dostal slevu).Skrýt celý příspěvek

  • niko
    09:43 11.04.2016

    No Poliakom fandim aj ja, ale treba sa na to pozriet realisticky. Je silno otazne, ci F 35 bude o 5 rokov v takom stave, aby bola jednotkova cena, prevadzkove naklady a vycvyk pre ...Zobrazit celý příspěvek

    No Poliakom fandim aj ja, ale treba sa na to pozriet realisticky. Je silno otazne, ci F 35 bude o 5 rokov v takom stave, aby bola jednotkova cena, prevadzkove naklady a vycvyk pre poliakov zaujimave. Skor si myslim, ze poliaci vytiahli kartu F 35, aby trochu urobili svali pred Ruskom. Do pripady skor prichadza F 16 a Typhoon. Obe liatadla sa v poslednych verziach vyrovnaju sucasnym modernym ruskym liatadlam, ktore RuAF prave zavadza. A predstava, ze T 50 bude do roku 2022 plne operacne schopny a hlavne s tymi systemami, ktore by mal mat je asi nerealna.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    09:25 11.04.2016

    Jestli bude mit F-35 sanci nebo ne bude zalezet krom politicke vule a finacnich moznostech hlavne na dvou (tri) vecech: 1) V jakem stavu bude program F-35 v case kdy se o nakupu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli bude mit F-35 sanci nebo ne bude zalezet krom politicke vule a finacnich moznostech hlavne na dvou (tri) vecech:
    1) V jakem stavu bude program F-35 v case kdy se o nakupu bude v Polsku rozhodovat (jednotkova cena, rychlost produkce, prvotni nekolikalete zkusenosti statu s F-35 atd.), a hlavne
    2) co v te dobe bude mit zavedeno Rusko. Zavedeno, ne na papire. Pokud ani za 5 let Rusko nebude mit ve sluzbe jedine letadlo pate generace, myslim ze i Polaci naznaji, ze by F-35 byla pro ne zbytecny luxus. Pokud Rusko mit 5. gen. letadel ve sluzbe bude, predpokladam ze Polsko po F-35 skoci a za me udela dobre.
    3) Dalsi duvod co hraje F-35 do karet je, ze by se Polsko mohlo casem dopracovat do bodu kde i zbyvajici F-16 postupne nahradi dalsimi F-35, cimz by z 3 typu presli na typ jeden a docela by me zajimalo jestli (neberouc v potaz porizovaci naklady, ktere budou enormni) takove reseni nebude levnejsi nez udrzba sice jednoduchsich, ale tri (dvou) ruznych typu letadel.

    Ted ty pocty, inu, nevim nakolik 80 letadel rovna se dve letky, a je taky temer jiste ze z poctu 80 letadel mnoho nezustane, ale ikdyby slo o polovicni pocet letadel v kvalite eurofigteru, nebo jeste lepe F-35, tak to bude ve vnimani stredni evropy ultimatni uderni sila a zaroven uderni sila s kterou by muselo pocitat i Rusko.
    Polakum fandim.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 6