Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Foto: Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain
Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do roku 2022 začne vybírat náhradu za své letité stíhací bombardéry Su-22 a stíhací letouny MiG-29. Jedním z “vysněných” adeptů je americký víceúčelový stíhací letoun F-35A Lightning II.

Sovětské dědictví

Páteř polského letectva v současné době tvoří 35 jednomístných stíhacích letounů F16C Block 52+ a 16 dvojmístných F-16D Block 52+. Letouny jsou pro boj s letouny protivníka vyzbrojeny střelami AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM.

Polské F-16 jsou také ve spolupráci se zaměřovacím kontejnerem Sniper schopné útočit na pozemní cíle. Náš severní soused disponuje přesně naváděnou (GPS) municí vzduch-země JDAM (Joint Direct Attack Munition - GBU-31, GBU-38), laserem naváděné pumy rodiny Paveway III (GBU-22, GBU-28) a střelami s plochou drahou letu středního dosahu AGM-154 JSOW (Joint StandOff Weapon).

V minulém roce Polsko dokonce objednalo 44 střel vzduch-země dlouhého doletu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile).

Na druhé straně v polském letectvu stále slouží 32 sovětských strojů MiG-29 a 18 strojů Su-22M4. Oba typy jsou však již notně zastaralé a je otázkou, kolik letounů má polská armáda skutečně letu schopných a jak se polskému letectvu daří udržovat výcvik.

Například MiG-29 je jedno z nejdražších letadel na provoz vůbec. Oficiálně musí stroj podstoupit generální opravu (zejména motor) pouze po 800 letových hodinách, což se nutně projevuje na leteckém výcviku pilotů. Údržbě nepomáhají ani vypjaté vztahy mezi Ruskem a Polskem.

Jak Su-22, tak i Mig-29y prošly dílčí modernizací. Su-22 lze používat v součinnosti s dalšími letadly NATO, ale bojová hodnota původně sovětských stíhacích bombardérů je velmi omezená. Polsko Su-22 především pro udržování leteckých návyků pilotů.

Lepší situace je u deset let mladších a modernizovaných MiGů-29. Avšak polské MiGy-29 nejsou víceúčelové letouny, ale pouze letouny pro vedení boje vzduch-vzduch. Původně frontové letouny MiGy trpí také malým dosahem a zastaralou avionikou a nemožností použít moderní zbraně.

Foto: Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

80 nových letadel

Polsko již několik let hledá náhradu za oba sovětské typy. Podle posledních informací již polské letectvo dokončilo vypracování operačních požadavku na nové stroj. Polsko požaduje víceúčelový stroj schopný ničit vzdušné, pozemní i hladinové cíle. Požaduje se také plná kompatibilita se systémy NATO.

Podle Jerzyho Gotowala, bývalého velitele polského letectva, náš severní soused potřebuje nejméně 80 víceúčelových (dvě letky), plně vybavených a vyzbrojených letadel.

V současné době Polsko zavádí do výzbroje školní proudové letouny M-346A Master. První z osmi objednaných letounů (+ opce na čtyři další) M-346A Master Polsko získá v listopadu letošního roku.

Pro potřeby Polska v minulém roce italská firma Alenia Aermacchi představila bitevní verzi označovanou jako M-346 LCA (Light Combat Aircraft). Na polské výstavě Radom Air Show 2015 Italové předvedli model M-346 LCA s britskými střelami vzduch-země Brimstone. Na přání ale nebude problém letoun vybavit nejmodernější výzbroji vzduch-vzduch a země-vzduch (JDAM, Paveway).

Zajímavou možností jsou nabízené letouny Eurofighter Typhoon. Evropský dvoumotorový letoun vyniká především schopností nést velké množství zbraní i senzorů a letovými výkony. Nejnovější verze je pak schopna používat nejmodernější generací zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země.

Neposledně nákup evropských strojů jistě velmi silně posílí politické postavení Polska v Evropě, a především postavení Polska vůči Německu (sídlo výrobce Eurofighter Typhoon). Dodejme, že politické hledisko u takto velkých nákupů hraje vždy jednu z hlavních rolí.

Nabízí se také nákup dalších letadel F-16, což je díky již zavedeným F-16 pro Polsko zřejmě nejlepší poměr výkonu a ceny. Obrovským kladem je připravené kompletní pozemní zabezpečení pro provoz stíhaček F-16 a vycvičený personál. Nejsou tak nutné výrazné investice do infrastruktury, jako u konkurenčních letadel.

Poslední verze stíhačky F-16V navíc vyniká nejmodernějším elektronickým vybavením a schopností nést poslední generací zbraní. F-16 se finančně a výkonově nalézá mezi nabídkou M-346 a Eurofighter Typhoon.

Snem polských generálů je pak nákup stíhaček 5. generace F-35 Lightning II. Nákup a provoz F-35 však dalece převyšuje možnosti současného polského vojenského rozpočtu. Podle deníku Defence24 tak není vyloučeno, že v případě nákupu F-35 (ale nejen F-35) polský obranný rozpočet vzroste výrazně nad 2 % HDP.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4

Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Průlom v polsko-českém projektu bojového vozidla pěchoty?

Podle polského vojenského magazínu Defence24 polské ministerstvo obrany vážně zvažuje nákup ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Clanek
    20:46 11.04.2016

    @jehulak "Clanek: v tom co ukazala ta poslední se nase nazory nejspis lisi. U nas nastal jednorazovy sok. Ale na rozdil od polska jsme se rychle otrepali i bez masivni podpory ...Zobrazit celý příspěvek

    @jehulak
    "Clanek: v tom co ukazala ta poslední se nase nazory nejspis lisi. U nas nastal jednorazovy sok. Ale na rozdil od polska jsme se rychle otrepali i bez masivni podpory mistnich podniku..nyni je u nas nezamestnanost po nemecku nejnižší v Evrope. Polsko u ted na vrcholu cyklu ma takovou jaka u nas nebyla ni v te nejhorsi krizi. Realne zadluzovni se posedni dva roky v CR zastavilo. Polsku se teprve loni podarilo dostat schodek pod 3% tak není pod vzlastnim dohledem z EU."

    Znovu, absolutne nechapu z ceho je zde vychazeno. CR nezazila jednorazovy sok, to nastalo mozna na Slovensku, ale dlouhodobou recesi. Recesi ktera se tahla za sebou mnoho kvartalu a ktera mela za nasledek to, ze teprve na konci lonska se ceska ekonomika dostala na predkrizovou uroven z roku 2008. Takze ta krize i prez prekotny rust trvala v CR 7 let. Krize v Polsku zacala a zkoncila v roku 2008-2009, od te doby Polsko pomalu, ale neustale rostlo.

    Pro srovnani, HDP na obyvatele podle kupní síly, celá EU = 100 %
    SR rok 2007 = 67%, rok 2014 = 76%
    Polsko rok 2007 = 50%, rok 2014 = 68%
    CR rok 2007 = 84%, rok 2014 = 84%

    Ano, rust byl jak na slovensku tak v Polsku castecne financovan zadluzenim a ano, nezamestnanost je v obou pripadech vyssi, ale ekonomicky rust a s tim spojene prijmy statu a s tim spojena schopnost statu rozhazovat treba za zbrojni vydaje neni v Polsku v nicem mensi a jak zkusenost ukazala spise mene postizitelna krizema.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    20:42 11.04.2016

    sanityangel1: Pozri, informacia, ze RCS T 50 ma byt 0,5 m2 a nasledne upravena na 0,3 m2 je zrejme velmi nepresna. Kedze RCS by bol v tomto pripade pre stealth lietadlo ...Zobrazit celý příspěvek

    sanityangel1: Pozri, informacia, ze RCS T 50 ma byt 0,5 m2 a nasledne upravena na 0,3 m2 je zrejme velmi nepresna. Kedze RCS by bol v tomto pripade pre stealth lietadlo giganticky. No chaoticke vyjadrenia zo strany Ruska v tomto smere az konecne vyjadrenie, ze RCS este "nie je odmerane", minimalne svecia o tom, ze RCS nie je v takom stave, aby sa s nim dal robit marketing, aky Rusi radi robia při inych zbraniach. A ako tomu bolo například pri F 22 alebo F 35. Vid povestna golfova lopticka. Ergo, asi to také ruzove s RCS T 50 nebude. Preto som pisal aj pochybne stealth vlastnosti. Lebo pochybnosti skutocne existuju.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    20:30 11.04.2016

    Shania skoda filozofovat. Z mojho pohladu bude vycvyk narocnejsi, z tvojho nie. Nemá nas ale kto rozsudit.

    Shania skoda filozofovat. Z mojho pohladu bude vycvyk narocnejsi, z tvojho nie. Nemá nas ale kto rozsudit.

  • sanityangel1
    20:28 11.04.2016

    To Niko: Me fascinuje, jak se prisne tajna informace ohledne RCS T50 jiz dostala na nejaky web :). A jeste vic me fascinuje, ze nekdo je schopen tomu verit natolik, ze to uvadi ...Zobrazit celý příspěvek

    To Niko:
    Me fascinuje, jak se prisne tajna informace ohledne RCS T50 jiz dostala na nejaky web :).
    A jeste vic me fascinuje, ze nekdo je schopen tomu verit natolik, ze to uvadi do diskuze.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    20:24 11.04.2016

    Kdyby se Poláci obrátili na naše odborníky,jak reorganizovat letectvo,tak by zjistili,že žádné nové letouny už vlastně nepotřebují a dokonce i těch 48 F-16 je možná zbytečně ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyby se Poláci obrátili na naše odborníky,jak reorganizovat letectvo,tak by zjistili,že žádné nové letouny už vlastně nepotřebují a dokonce i těch 48 F-16 je možná zbytečně moc.
    Z těch počtů vyplývá,že nových letadel bude 32 ve dvou letkách a tím pádem min. jedna letecká základna se ještě uzavře.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    20:22 11.04.2016

    Siły Powietrzne RP posiadają 3 eskadry F-16 (eskadra to 16 maszyn) 36 F-16C i 12 F-16D (nie wiem skąd błąd w artykule) Prawdopodobnie kupimy kolejne dwie eskadry - czyli 32 ...Zobrazit celý příspěvek

    Siły Powietrzne RP posiadają

    3 eskadry F-16 (eskadra to 16 maszyn)
    36 F-16C i 12 F-16D (nie wiem skąd błąd w artykule)

    Prawdopodobnie kupimy kolejne dwie eskadry - czyli 32 maszyny

    Jakie?
    Na pewno nie Gripen E (Co JAS-39 ma czego nie ma F-16?)
    Na pewno nie F/A-18 (tak samo)
    F-16V też nie (prędzej po 2022 zmodernizujemy nasze block 52+)

    Najprawdopodobniej wybór odbędzie się między...
    EF-2000
    Rafale
    F-35
    i być może F-15E/SE (to kwestia polityki Amerykanów)

    Każda maszyna ma poważne "braki"
    Każda wymaga nakładów w infrastrukturę (nowy samolot = przebudowa bazy)

    Nie zgodzę się z opinią ze skoro T-50 to nie jest super- jet 5 generacji to nie musimy kupować dobrej maszyny.

    SP będzie miało tylko 80 maszyn, w dodatku FR ma silną obronę przeciwlotniczą

    Dlatego temat jest trudny...
    Trudniejszy niż np. w ACR gdzie faktycznie 36 JAS -39 załatwia problemSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:21 11.04.2016

    niko: zajímalo by mě, co si pod pojmem letající server představuješ a jak to podle tebe ovlivní úlohu pilota. ta serverová část, tedy předávání a vyhodnocování dat probíha zcela ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: zajímalo by mě, co si pod pojmem letající server představuješ a jak to podle tebe ovlivní úlohu pilota.

    ta serverová část, tedy předávání a vyhodnocování dat probíha zcela automaticky, i samotné senzory pracují zcela samostatně.

    pilot v podstatě stroji říká kam má letět (protože naprostá většina úkonů týkající se pilotování probíhá taky automaticky), vybírá na co bude střílet (na cíle které F35 sama najde a vyhodnotí).


    V nečem bude F35 složitější, ale nadruhou stranu je pilot odproštěn od naprosté většiny jiných úkonu, které musí provadět piloti a zbraňový operátoři u starších letadel.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    20:20 11.04.2016

    při troše štěstí se jim povede vyzískat nějakou US dotaci, a potom určitě půjdou do toho nejlepšího, co půjde. Společný Polsko - CZ nákup je podle mě nereálný. Teď se chtějí ...Zobrazit celý příspěvek

    při troše štěstí se jim povede vyzískat nějakou US dotaci, a potom určitě půjdou do toho nejlepšího, co půjde.

    Společný Polsko - CZ nákup je podle mě nereálný. Teď se chtějí Poláci hádat o pár stovek hektarů území, které byly smluvně vyřešeny před více než 50 lety. Podrývá to důvěru. Navíc pro ně nejsme dostatečně proti-rušští.

    Akorát se těším, až konečně bude F-35 plně operabilní. Protože zatím jsou to hlavně sliby a plány a bude zajímavé porovnat plány, a realitu. A hlavně její cenu.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    20:16 11.04.2016

    Shania a Kolt: Ono ten rozdiel medzi nasadenim F 35 a lietadiel 4. generacie je skutocne priepastny. No uznavam, ze je kvantifikovat rozdiel vo vycvyku nevieme kdeže s vycvykom sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania a Kolt: Ono ten rozdiel medzi nasadenim F 35 a lietadiel 4. generacie je skutocne priepastny. No uznavam, ze je kvantifikovat rozdiel vo vycvyku nevieme kdeže s vycvykom sa akurat zacina a nikto z nas sa na tom ere nevozi. :)

    Sokrates:
    - chybajuce moderne motory
    - nedostatok avioniky 5. generacie (vlastne len radar Irbis). V podstate cela avionika a elektronika prevzata z Su 35
    - pochybne stealth vlastnosti
    - vysoky IR profil
    To boli dovody, ktore sa velmi casto diskutuju v spojitosti s T 50. A v podstate ich potvrdili aj Indovia a niektori ruski inzinieri. To, ze T 50 lieta este neznamena, ze je to stihac 5. generacie. V podstate to, ze s T 50 nie je nieco v poriadku nasvěcuju okrem ruských nakupov SU 35 na planovane tabulkove miesta T 50 aj uplna pohoda a klud USA, ktore typuju pociatocnu operacnu sposobilost T 50 niekedy okolo roku 2025. Zaroven zvazuju stopnutie vyvoja stihaca 6. generacie. T 50 je taky rusky marketingovo vlastenecky sen.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:39 11.04.2016

    pro niko: Na druhou stranou se *prý* docela ušetří čas nutný k naučení pilota s tím letadlem slušně létat. K tomu pokročilý simulátor... ono to nakonec vážně nemusí být o tolik ...Zobrazit celý příspěvek

    pro niko: Na druhou stranou se *prý* docela ušetří čas nutný k naučení pilota s tím letadlem slušně létat. K tomu pokročilý simulátor... ono to nakonec vážně nemusí být o tolik složitější než létat s 4(+++) generací. Ale pokud k tomuto neexistuje nějaké relevantní vyjádření z dobrého zdroje, jsou to jen spekulace.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    19:38 11.04.2016

    dusan: Ten ruský sen má celkom reálne kontúry a to bez akéhokoľvek zveličovania. http://russianplanes.net/image... Je celkom možné, že v roku 2022 budú vývojári ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: Ten ruský sen má celkom reálne kontúry a to bez akéhokoľvek zveličovania.
    http://russianplanes.net/image...
    Je celkom možné, že v roku 2022 budú vývojári stále vychytávať nejaké tie muchy a T-50 nebude mať plné operačné schopnosti, hlavne v zmysle integrácie rakiet vzduch-zem. To ale vôbec nemusí byť v rozpore s potrebami ruského letectva, ktorému bude v tej dobe úplne postačovať výkonný stíhač 5. generácie, schopný vybojovať si nadvládu vo vzduchu. To, že sa dnes uzatvárajú kontrakty na Su-35S a MiG-35, nevypovedá vôbec nič o tom, v akej fáze je projekt PAK FA. V roku 2009 sa uzavrela zmluva na modernizáciu Su-27 na štandard SM a v auguste toho istého roka sa objednalo 48 Su-35S. V apríli 2014 objednalo ruské Ministerstvo obrany 16 jednomiestnych MiGov-29SMT a človek by z toho mohol usudzovať, že tie Su-35S nestoja za nič. Zrazu prišiel december 2015 a Rusko objednáva ďalších 50 strojov. Je teda zjavné, že plánovači na ruskom Ministerstve obrany pracujú s viacerými premennými, ako je počet stíhačov predchádzajúcej generácie.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    18:48 11.04.2016

    Shania F 35 je v prvom rade lietajucy server. Jeho bojove nasadenie sa vyrazne odlisuje od lietadiel 4. generacie. Prave naucenie tohoto sposobu bojoveho nasadenia trva tak dlho. ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania F 35 je v prvom rade lietajucy server. Jeho bojove nasadenie sa vyrazne odlisuje od lietadiel 4. generacie. Prave naucenie tohoto sposobu bojoveho nasadenia trva tak dlho. Nasadit F 35 s nedocvicenou posadkou ako lietadlo 4. generacie su vyhodene peniaze.Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    17:11 11.04.2016

    Olalá, čte se to krásně a zní to až nemožně. Možná je to jen titulkové vnadítko. Ale zázraky se dějí a od USA lze očekávat, že právě v této době v rámci garance obrany východní ...Zobrazit celý příspěvek

    Olalá, čte se to krásně a zní to až nemožně. Možná je to jen titulkové vnadítko. Ale zázraky se dějí a od USA lze očekávat, že právě v této době v rámci garance obrany východní Evropy přijdou s nějakým výhodným "leasingem". Nebo tam přesunou nějakou svoji letku a pak ji po pár letech slavnostně Polákům +/- darují. Byl by to teda fakt fór, kdyby Poláci létali Rusku u nosu s 5 generací, dřív než oni sami. Jediné, co mě na F-35 vadí je, že je tak dokonalá! Až dosáhne plánované výroby, bude to tak univerzální (a unifikovaný) letoun, že by to mohlo vést k problémům ostatních výrobců vojenských proudových strojů v Evropě. Všechny ty skvělé Gripeny, Rafaly, Eurofightery by jen těžko mohly konkurovat masově produkovanému stroji s tak komplexními vlastnostmi, který bude schopen vykrývat de facto veškeré potřeby západního letectva. A vyvíjet srovnatelný stroj, když se to úplně nedaří Číně a dokonce ani Rusku? To se mi zdá v rámci Evropy neufinancovatelné. Leda by se Evropa opravdu spikla a vzepjala nad rámec představitelného a pustila se do vývoje nějakého evropského monsterraptora a kompatibilitu s USA držela přes F-35. Tzn. F-35 "holka a kluk pro všechno" v USA i EU a k tomu Raptor speciálně v USA a nějakej jinej Teropod v Evropě. Jasně, pohádka, ale ty přece mívají dobrý konec?! Evropští výrobci a konsorcia by pak mohly s tím, co produkují teď, zaútočit na tradiční ruské trhy a usilovat o všechny ty Indie, Brazílie a rozumně podporovat i arabské země. Existovaly by pak stroje určené výhradně pro USA, Evropu a nejbližší spojence a pak další pro ty ostatní. I z hlediska vojenského tajemství by to bylo pohádkově dobré.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:49 11.04.2016

    Vážně nevím, proč všichni furt řeší tu cenu. Ano, všechny podobné programy přesahnou rozpočet. Projekt JSF už si to přesáhnutí bohatě vybral, byl kvůli tomu (oprávněně) málem ...Zobrazit celý příspěvek

    Vážně nevím, proč všichni furt řeší tu cenu. Ano, všechny podobné programy přesahnou rozpočet. Projekt JSF už si to přesáhnutí bohatě vybral, byl kvůli tomu (oprávněně) málem zrušen. Od doby, kdy došlo ke změnám v programu (cca čtyři roky), jede téměř přesně podle harmonogramu jak co do termínů, tak cen. Tak v čem je problém?Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    16:36 11.04.2016

    Čo sa týka T-50 ... to je zatiaľ len ruský sen ... a ani oslavné bájky na Sputniku nemôžu zakryť to, že je v nedohľadne.I ten rok 2022 je nereálny, že by ho mali Rusi v dostatočnom ...Zobrazit celý příspěvek

    Čo sa týka T-50 ... to je zatiaľ len ruský sen ... a ani oslavné bájky na Sputniku nemôžu zakryť to, že je v nedohľadne.I ten rok 2022 je nereálny, že by ho mali Rusi v dostatočnom počte s "vyladenými" muchami a kompletne integrovanou výzbrojou. Najlepší dôkaz dávajú samotní Rusi - objdnávajú "staré" stroje Su-35S a MiG-35, takže oni dobre vedia, že T-50 je stále len "v plienkach".
    Čo sa týka ceny F-35 pre Poľsko, tak o tom je trochu zbytočné diskutovať. Ide i o politický projekt a pri zvažovanom počte tu pôjde o vysokú politiku, ktorú my tu veľmi neporiešimi. Isté je, že Poliaci budú chcieť značnú protihodnotu (investície, moderný zbrańové systémy, kooperácie a pod. ) Poľsko samotné je trochu iná "váha" a oproti nám sú v neporovnateľne lepšej vyjednávacej pozícii.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:11 11.04.2016

    niko: to máš ale u každého stroje, pokud ho má pilot dokonale zvládnout, tak pilot potřebuje stovky letových hodin. Navíc to že F35 je daleko schopnější stroj neznamená že je ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: to máš ale u každého stroje, pokud ho má pilot dokonale zvládnout, tak pilot potřebuje stovky letových hodin. Navíc to že F35 je daleko schopnější stroj neznamená že je komplexnější, vzhledem k důrazu na automatizaci.


    Program od 2012 nepřekročil budget a plní všechny hlavní termíny, to snižování ceny je tam dlouhodobě vidět.

    Tak USAF asi nebude mít nikdy za cenu F16 Block 50-52, ale za cenu bloku 60 + ano, jak říkám, modernější F16 budou stát víc a víc.


    Možná to sem nedávám dost často, ale tady máš projekce cen pro USAF

    http://www.f-16.net/forum/down...

    A tady je např prosincový SAR report

    http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    15:46 11.04.2016

    Clanek: v tom co ukazala ta poslední se nase nazory nejspis lisi. U nas nastal jednorazovy sok. Ale na rozdil od polska jsme se rychle otrepali i bez masivni podpory mistnich ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: v tom co ukazala ta poslední se nase nazory nejspis lisi. U nas nastal jednorazovy sok. Ale na rozdil od polska jsme se rychle otrepali i bez masivni podpory mistnich podniku..nyni je u nas nezamestnanost po nemecku nejnižší v Evrope. Polsko u ted na vrcholu cyklu ma takovou jaka u nas nebyla ni v te nejhorsi krizi. Realne zadluzovni se posedni dva roky v CR zastavilo. Polsku se teprve loni podarilo dostat schodek pod 3% tak není pod vzlastnim dohledem z EU.
    Ty jejich masivni investice do armády drzi desitky podniku nad vodou a snimi i desitky tisíc prac. mist. České podniky dokazi prosperovat i bez brich statnich zakazek.

    Me proste z toho vychazi ze pokud do roku 2022 prijde podobna krize tak se tenhle tendr neuskutecni.
    U nas ekonomiky není problém utratit za zbrojni zakazku 1-2 mld. euro akorat není takova politicka vule nicmene verim ze radary, delostelectvo´, vrtulníky a obrnence nakoupíme podle planuSkrýt celý příspěvek

  • niko
    15:08 11.04.2016

    Shania: No jedna vec je sa na F 35 naucit lietat a druha je naucit sa plne vyuzivat jeho schopnosti. Prave ta druha ma trvat niekolko rokov. Bolo to spominane aj v clankoch v AN. ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: No jedna vec je sa na F 35 naucit lietat a druha je naucit sa plne vyuzivat jeho schopnosti. Prave ta druha ma trvat niekolko rokov. Bolo to spominane aj v clankoch v AN. Prave preto je vycvyk na F 35 vyrazne drahsi ako na F 16. Aj ked tym F 35 bez debaty ziska vyrazne lepsie moznosti ako F 16.
    Cenu F 35 by som bral velmi opatrne. To co pises je predpokladana cena, ktora takmer urcite dodrzana nebude. Kedze ako vieme pri takychto projektoch sa budget standardne prekracuje. Nasledne mas dalsi vyvoj a dalsie modernizacne bloky atd. atd. A tiez nemam pocit, zeby isli F 35 na odbyt ako teple rozky. Ja tym poliakom tie F 35 zelam, no za cenu F 16 ich mat nebudu.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:55 11.04.2016

    nikdo: výcvik na 7 let, to slyším poprvé, máš prosím zdroj? Těch 200+ pilotů tím prošlo za podstatně kratší dobu, už jen proto, že před rokem natož dvěma lítali hlavně testovací ...Zobrazit celý příspěvek

    nikdo: výcvik na 7 let, to slyším poprvé, máš prosím zdroj?

    Těch 200+ pilotů tím prošlo za podstatně kratší dobu, už jen proto, že před rokem natož dvěma lítali hlavně testovací stroje. Co jsem viděl je, že základní výcvik je na tři měsíce.

    Cena F16 klesat nebude, jen a jen stoupá, obzvlášť s čím víc modernější avioniky ty stroje budou mít.

    To proč cena u F35 klesá o 2% za várku je proto, že vyrábí víc a víc strojů, výrobní proces dospívá a subdodavatelé můžou vyrábět velké série komponentů.

    Takže když se v 2011 vyrobilo 9 strojů, loni to bylo 45 a letos 53 a 2018 to bude 100-150... Tak cena jde díky tomu jde rapidně, za to F16 se už budou stavět jen male série.Skrýt celý příspěvek

  • JardaBrum
    14:09 11.04.2016

    Jestli půjde cena f 35 dolů (jak je plánováno) a cena ostatních ér nahoru (realita), budou f35 v roce 2022 lacnější než Gripeny. No, nevím............. Jo a budou vůbec nějaké f ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli půjde cena f 35 dolů (jak je plánováno) a cena ostatních ér nahoru (realita), budou f35 v roce 2022 lacnější než Gripeny. No, nevím.............
    Jo a budou vůbec nějaké f 35 k dispozici na trhu (alespoň pro Polsko)? Nejspíš ne. Takže sen zůstane snem. A F16 realitou.
    A že chcou poláci 80 bojových letadel? Nás je něco víc než čtvrtina - a 14Gripenů a 25Alk.. plus mínus.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 6