Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Foto: Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain
Jedním ze zvažovaných letounů je i F-35 Lightning II. Cena za nákup a provoz je však enormní; ilustrační foto / Public Domain

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do roku 2022 začne vybírat náhradu za své letité stíhací bombardéry Su-22 a stíhací letouny MiG-29. Jedním z “vysněných” adeptů je americký víceúčelový stíhací letoun F-35A Lightning II.

Sovětské dědictví

Páteř polského letectva v současné době tvoří 35 jednomístných stíhacích letounů F16C Block 52+ a 16 dvojmístných F-16D Block 52+. Letouny jsou pro boj s letouny protivníka vyzbrojeny střelami AIM-9X Sidewinder a AIM-120C AMRAAM.

Polské F-16 jsou také ve spolupráci se zaměřovacím kontejnerem Sniper schopné útočit na pozemní cíle. Náš severní soused disponuje přesně naváděnou (GPS) municí vzduch-země JDAM (Joint Direct Attack Munition - GBU-31, GBU-38), laserem naváděné pumy rodiny Paveway III (GBU-22, GBU-28) a střelami s plochou drahou letu středního dosahu AGM-154 JSOW (Joint StandOff Weapon).

V minulém roce Polsko dokonce objednalo 44 střel vzduch-země dlouhého doletu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile).

Na druhé straně v polském letectvu stále slouží 32 sovětských strojů MiG-29 a 18 strojů Su-22M4. Oba typy jsou však již notně zastaralé a je otázkou, kolik letounů má polská armáda skutečně letu schopných a jak se polskému letectvu daří udržovat výcvik.

Například MiG-29 je jedno z nejdražších letadel na provoz vůbec. Oficiálně musí stroj podstoupit generální opravu (zejména motor) pouze po 800 letových hodinách, což se nutně projevuje na leteckém výcviku pilotů. Údržbě nepomáhají ani vypjaté vztahy mezi Ruskem a Polskem.

Jak Su-22, tak i Mig-29y prošly dílčí modernizací. Su-22 lze používat v součinnosti s dalšími letadly NATO, ale bojová hodnota původně sovětských stíhacích bombardérů je velmi omezená. Polsko Su-22 především pro udržování leteckých návyků pilotů.

Lepší situace je u deset let mladších a modernizovaných MiGů-29. Avšak polské MiGy-29 nejsou víceúčelové letouny, ale pouze letouny pro vedení boje vzduch-vzduch. Původně frontové letouny MiGy trpí také malým dosahem a zastaralou avionikou a nemožností použít moderní zbraně.

Foto: Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Jedním z kandidátů je evropský výkonný stíhač Eurofighter Typhoon nabízený konsorciem Eurofighter Jagdflugzeug GmbH; ilustrační foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

80 nových letadel

Polsko již několik let hledá náhradu za oba sovětské typy. Podle posledních informací již polské letectvo dokončilo vypracování operačních požadavku na nové stroj. Polsko požaduje víceúčelový stroj schopný ničit vzdušné, pozemní i hladinové cíle. Požaduje se také plná kompatibilita se systémy NATO.

Podle Jerzyho Gotowala, bývalého velitele polského letectva, náš severní soused potřebuje nejméně 80 víceúčelových (dvě letky), plně vybavených a vyzbrojených letadel.

V současné době Polsko zavádí do výzbroje školní proudové letouny M-346A Master. První z osmi objednaných letounů (+ opce na čtyři další) M-346A Master Polsko získá v listopadu letošního roku.

Pro potřeby Polska v minulém roce italská firma Alenia Aermacchi představila bitevní verzi označovanou jako M-346 LCA (Light Combat Aircraft). Na polské výstavě Radom Air Show 2015 Italové předvedli model M-346 LCA s britskými střelami vzduch-země Brimstone. Na přání ale nebude problém letoun vybavit nejmodernější výzbroji vzduch-vzduch a země-vzduch (JDAM, Paveway).

Zajímavou možností jsou nabízené letouny Eurofighter Typhoon. Evropský dvoumotorový letoun vyniká především schopností nést velké množství zbraní i senzorů a letovými výkony. Nejnovější verze je pak schopna používat nejmodernější generací zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země.

Neposledně nákup evropských strojů jistě velmi silně posílí politické postavení Polska v Evropě, a především postavení Polska vůči Německu (sídlo výrobce Eurofighter Typhoon). Dodejme, že politické hledisko u takto velkých nákupů hraje vždy jednu z hlavních rolí.

Nabízí se také nákup dalších letadel F-16, což je díky již zavedeným F-16 pro Polsko zřejmě nejlepší poměr výkonu a ceny. Obrovským kladem je připravené kompletní pozemní zabezpečení pro provoz stíhaček F-16 a vycvičený personál. Nejsou tak nutné výrazné investice do infrastruktury, jako u konkurenčních letadel.

Poslední verze stíhačky F-16V navíc vyniká nejmodernějším elektronickým vybavením a schopností nést poslední generací zbraní. F-16 se finančně a výkonově nalézá mezi nabídkou M-346 a Eurofighter Typhoon.

Snem polských generálů je pak nákup stíhaček 5. generace F-35 Lightning II. Nákup a provoz F-35 však dalece převyšuje možnosti současného polského vojenského rozpočtu. Podle deníku Defence24 tak není vyloučeno, že v případě nákupu F-35 (ale nejen F-35) polský obranný rozpočet vzroste výrazně nad 2 % HDP.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4

Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...

Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal

Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Průlom v polsko-českém projektu bojového vozidla pěchoty?

Podle polského vojenského magazínu Defence24 polské ministerstvo obrany vážně zvažuje nákup ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • niko
    14:05 11.04.2016

    Poliaci nebudu kupovat 80 lietadiel. Dokopy tych lietadiel ma byt 80. Teda s uz existujucimi 35 F 16, to bude 45 lietadiel, ktore sa kupia.

    Poliaci nebudu kupovat 80 lietadiel. Dokopy tych lietadiel ma byt 80. Teda s uz existujucimi 35 F 16, to bude 45 lietadiel, ktore sa kupia.

  • flanker.jirka
    13:44 11.04.2016

    pro autora: od kdy tvoří 80 strojů dvě letky? S letkou o 40 strojích jsem se ještě nesetkal. KOLT: jo to by bylo až moc logické a jednoduché spojit se při nákupu s Poláky, ...Zobrazit celý příspěvek

    pro autora: od kdy tvoří 80 strojů dvě letky? S letkou o 40 strojích jsem se ještě nesetkal.

    KOLT: jo to by bylo až moc logické a jednoduché spojit se při nákupu s Poláky, třeba si oni nakonec vyberou Gripen E/F :-DSkrýt celý příspěvek

  • niko
    13:35 11.04.2016

    Shania: Treba ale povedat, ze klesanie ceny F 35 je planovane. Kto vie ci bude. A kto vie v akej miere. Taktiez treba povedat, ze klesat cena by mala logicky aj u F 16 V. Teda z ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Treba ale povedat, ze klesanie ceny F 35 je planovane. Kto vie ci bude. A kto vie v akej miere. Taktiez treba povedat, ze klesat cena by mala logicky aj u F 16 V. Teda z toho vyplyva, ze F 16 bude stale lacnejsia varianta ako F 35. Nehovoriac o tom, ze vycvyk pilota na system F 35 je planovany tusim na 7 rokov. Kedze sa jedna o komplexny zbranovy system. S F 16 V by mali Poliaci vyrazne menej starosti, lepsiu cenu a stale by to stacilo na ruske protejsky.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    12:57 11.04.2016

    Panowie Informacje należy tak interpretować - nie będzie żadnych następców Su 22M3/M4 Za MiG 29 zostaną kupione 32 samoloty wielozadaniowe. (Nowe) Czyli SP po 2022 - z 80 ...Zobrazit celý příspěvek

    Panowie

    Informacje należy tak interpretować
    - nie będzie żadnych następców Su 22M3/M4

    Za MiG 29 zostaną kupione 32 samoloty wielozadaniowe. (Nowe)

    Czyli SP po 2022 - z 80 maszynami...
    Tylko.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:56 11.04.2016

    @Juhelak Jake ekonomicke ukazatele myslite (a obzvlaste ve spojeni s krizi me to zajima)? Jestli neco posledni krize ukazala tak je to prave to jak dobre na tom Polska ekonomika, ...Zobrazit celý příspěvek

    @Juhelak
    Jake ekonomicke ukazatele myslite (a obzvlaste ve spojeni s krizi me to zajima)?
    Jestli neco posledni krize ukazala tak je to prave to jak dobre na tom Polska ekonomika, zamerena ne jen na export ale i na vnitrni spotrebu, narozdil od te ceske nebo slovenske je. Pokud dojde dalsi krize, muzeme vzit jed ze z nakupu nezbude nic v ceske kontline nebo na jihu od Tater, ale Polsko bude mit stale sanci.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:22 11.04.2016

    niko: ano, ale oni nebudou nakupovat f35 v 2019, v nejlepším případě v 2025. Takže cen F16 akorát půjde nahoru a F35 dolu. A ten rozdíl se ti pak ale rychle smaže, když pro F16 ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: ano, ale oni nebudou nakupovat f35 v 2019, v nejlepším případě v 2025. Takže cen F16 akorát půjde nahoru a F35 dolu.

    A ten rozdíl se ti pak ale rychle smaže, když pro F16 pořídíš další nutné vybavení co má F35 v ceně.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    12:21 11.04.2016

    nesrovnávejte CR s Polskem. Polsko je velka země má prostředky na takove velke nakupy. Na druhou stranu když srovnam ekonomicke ukazatele a vezmu v potaz ze do roku 2022 prijde s ...Zobrazit celý příspěvek

    nesrovnávejte CR s Polskem. Polsko je velka země má prostředky na takove velke nakupy. Na druhou stranu když srovnam ekonomicke ukazatele a vezmu v potaz ze do roku 2022 prijde s největší pravdepodobnosti alespoň jedna ekonomicka krize. Tak je CR na tom mnohem lip a vetsi sanci dávam na to ze se u nas v adekvátních poctech nakoupi většina planovanych věci, v Polsku vidim sanci ze většina planovanych tendru skonci u ledu.
    A Polákum urcite není moc co zavidet.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:02 11.04.2016

    Společný nákup Polsko/ČR připadne v úvahu pouze tehdy, když dopadne společný nákup BVP. A ten tomuto kontraktu předchází.

    Společný nákup Polsko/ČR připadne v úvahu pouze tehdy, když dopadne společný nákup BVP. A ten tomuto kontraktu předchází.

  • Clanek
    11:52 11.04.2016

    Evropskym letadlum nedavam temer zadnou sanci, precijen se Polaci dost jasne profiluji na USA (a ja se jim nedivim, na koho se muzou z evropy zkusenostma spolehnout, ze na Polsko ...Zobrazit celý příspěvek

    Evropskym letadlum nedavam temer zadnou sanci, precijen se Polaci dost jasne profiluji na USA (a ja se jim nedivim, na koho se muzou z evropy zkusenostma spolehnout, ze na Polsko nezanevre?) a zvlast v teto veleveledulezite zakazce bude hrat politika jasne prim. A pak to bude jen o F-16 vs F-35. Jednotkova cena bude pravdepodobne hodne podobna, otazka ale je co to vsechno kolem.
    Ty naklady na udrzbu dvou typu nelze jen tak slepe postavit proti nakladum na udrzbu jen F-16 (a dokoupeni dalsich F-16). Protoze ty F-35 (znovu, POKUD se osvedci) tu s Polakama budou dalsich 30-40 let tak ta rovnice v horizontu 20 let vypada nejak takto:

    1. moznost
    Udrzba aktualnich F-16 + nakup F-35 kolem roku 2020 + Udrzba F-35 + v case doletani F-16 dokoupeni dalsich F-35 jako nahrady a nasledne 2030 -> udrzba uz jen F-35

    anebo

    2. moznost
    Udrzba aktualnich F-16 + nakup dalsich F-16 kolem roku 2020 + kolem 2030 nakup dalsich F-16 jako nahradu za aktualni F-16

    V druhem pripade ma Polske letectvo v roce +-2030 jen F16, v prvnim pak jen F-35. Tak jako tak v delsim horizontu ceka polaky nakup letadel ne jednou (za migy a sucka), ale dva krat. Cena celeho prechodu na platformu F-35 misto prechodu na kompletni platformu F-16 tak jako tak asi bude drazsi, ale drazsi nejspis bude jen o to obdobi kdy se budou v pol. let. oba typy prekryvat.
    Vykonama to ale budou dva ruzne svety a prednost bych urcite dal te perpspektivnejsi platforme.

    No a CR, kolt promine, ale to snad ani v nejoptimistictejsich predstavach, ze by se snad CR s Polskem svezla na takoveto zakazce. CR ktera jde jasne po cene a vule tu neco investovat do armady tu existuje jen na papire (na Slovensku ani na tom papire), ta CR bude sedlat aktualni gripeny jeste drahne let.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:45 11.04.2016

    Shania: F 35 ma stat v roku 2019 83,5 mil $. A to je best case. Zase F 16 V som nasiel, ze by mal stat 65 -70 mil $. Aj ked su tieto ceny relativne. Rozdiel na kus je +- 20 mil $. ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: F 35 ma stat v roku 2019 83,5 mil $. A to je best case. Zase F 16 V som nasiel, ze by mal stat 65 -70 mil $. Aj ked su tieto ceny relativne. Rozdiel na kus je +- 20 mil $. To je pri 80 kusoch 1,6 miliardy $. Cize cenovy rozdiel je enormny. A to nepocitam, ze pri F 16 by uz mali vybudovane zazemie.Skrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    11:43 11.04.2016

    No, a co to třeba udělat tak, že se zprvu dokoupí letka F-16 pro vedení bitevních úkolů jako náhrada za Su-22, v polovině dvacátých let pak přijdou Typhoony, a od začátku třicátých ...Zobrazit celý příspěvek

    No, a co to třeba udělat tak, že se zprvu dokoupí letka F-16 pro vedení bitevních úkolů jako náhrada za Su-22, v polovině dvacátých let pak přijdou Typhoony, a od začátku třicátých let, až bude mít Rusko konečně v operační službě takové množství letadel páté generace, že to bude znamenat problém, začít nakupovat F-35, který už budou zajetý, a jejichž cena bude dál klesat? Ty můžou pomalu nahradit v té době 20-25 let staré F-16ky, za které ještě někdo rád zaplatí. Kombinace Typhoon a F-35 se mi osobně velmi zamlouvá.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    11:43 11.04.2016

    Je úplně jedno, jestli bude Su-50 zaveden roce 2022 nebo 2025. Dnes se letadla pořizují pro službu tvrající desítky let. Při rozumné rozvaze se tak budou Poláci těžko rozhodovat ...Zobrazit celý příspěvek

    Je úplně jedno, jestli bude Su-50 zaveden roce 2022 nebo 2025. Dnes se letadla pořizují pro službu tvrající desítky let. Při rozumné rozvaze se tak budou Poláci těžko rozhodovat podle stavu letectev v aktuálním roce.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    11:34 11.04.2016

    !!!Byť!!! vypadá asi líp. Takže za tento extrém se omlouvám, škoda, že nelze upravit text napsanej. Hold rychlost a hovorový prasopis udělal svý.

    !!!Byť!!! vypadá asi líp. Takže za tento extrém se omlouvám, škoda, že nelze upravit text napsanej. Hold rychlost a hovorový prasopis udělal svý.

  • Shania
    11:31 11.04.2016

    pks_: no to je ten problém, že na to musíš navěsit pody, takže další miliony dolarů navíc za nákup i údržbu. Takže když ti už teď F16 Blok 60 stojí okolo 75 mil usd a to bez ...Zobrazit celý příspěvek

    pks_: no to je ten problém, že na to musíš navěsit pody, takže další miliony dolarů navíc za nákup i údržbu.

    Takže když ti už teď F16 Blok 60 stojí okolo 75 mil usd a to bez podů a další extra vybavy co potřebuje a F35 bude v tomto časovém horizontu za 75-85mil usd, má všechny systémy integrované...

    Největší problém vidím v tom, aby byla nějaká volná výrobní kapacita pro nové zájemce v tomto časovém období.

    Ale další věc co je hodně důležitá, že i malé množství F35 zvedne obrovským způsobem efektivitu jejich F16.

    Dnes se může vyplatit nakoupit dražší F-16 nebo EF, Rafale, ale tohle jsou nákupy strojů co budou provozovat minimálně 30 let, tzv přes 2050, USA se chce podobných letadel zbavit okolo 2030... Takže snaha ušetřit se může lehce vymstít, když budou muset nakoupit nové stroje podstatně dřív... Co by mohlo fungovat, je mít nějaké přechodné řešení letadel z druhé ruky na 10-15 let.

    Rusové můžou a taky nemusí mít prachy na to aby zprovoznili dost stealth strojů, ale ani nemusí, jejich letectvo není a nebude ten největší problém, ale jejich protiletadlové systémy...Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    11:28 11.04.2016

    Nedivím se jim, vzhledem k tomu, že jejich nepřítel numero jedna s Liliputinem v čele stále více zbrojí, logicky se ho Evropa důvodně bojí. My zatím spíme, jako kdyby zde byla ...Zobrazit celý příspěvek

    Nedivím se jim, vzhledem k tomu, že jejich nepřítel numero jedna s Liliputinem v čele stále více zbrojí, logicky se ho Evropa důvodně bojí. My zatím spíme, jako kdyby zde byla pohoda, spolíháme na ostatní, což je bída. Co ovšem naši Severní sousedi vyberou je asi předem téměř jasné, nemají totiž ani v lásce Německo. Na F-35 asi nemají a F-16 zbývá. I v Polsku chybí logika a vybírá se na základě emocí, byď současní Němci již nejsou nebezpeční. Politiku sem netahám, je proměnlivá. Narozdíl od Ruska, zde nevládne jeden b(s malým)oss.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:27 11.04.2016

    Sokrates: No podla toho, ake info prenika posledny cas na verejnost je zrejme, ze rusky T 50 este ani zdaleka nie je vyzrete lietadlo 5 generacie. To malo byt v podstate aj dovod ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates: No podla toho, ake info prenika posledny cas na verejnost je zrejme, ze rusky T 50 este ani zdaleka nie je vyzrete lietadlo 5 generacie. To malo byt v podstate aj dovod pre doobjednanie Su 35 ruskym letectvom na tabulkove miesta uz planovaneho T 50 a taktiez dovodom indickej skepsy.
    Vycitky su v podstate vo viacerych rovinach. Avionika T 50 nedosahuje uroven stihaca 5. generacie. V podstate jedine, co je na urovni 5. generacie je radar Irbis. IRST by malo byt tiez prevzate s Su 35. Myslienka nejakej lietajucej serverovne ako u F 35 absolutne zaostava. Planovane motory pre T 50 zatial nie su k dispozicii. Celkovy stealth charakter T 50 je predmetom diskusii. Na verejnost sa dostala informacia, ze by lietadlo malo mat RCS 0,5 m2. Neskor 0,3 m2 a neskor sa povedalo, ze oni to vlastne este nevedia. 0,5 m2 je samozrejme extrem, no minimalne to naznacuje, ze to s RCS nebude take uplne bezproblemove, ked sa s tym nechcu ani pochvalit.
    Cize ano. T 50 v roku 2022 asi bude v sluzbe u RuAF. Otazne je s akymi vlastnostami. V podstate aj spravanie USAF naznacuje, ze Rusku to s tou T 50 este potrva. Preto si nemyslim, ze by Poliaci mali nejaky vyslovene tlak kupovat F 35.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    11:20 11.04.2016

    Myslím, že Poláci nebudou chtít zavádět víc jak dva typy letadel. Takže to vidím na pořízení dalších F-16 a doplněním několika F-35. Kolik bude F-35 záleží na ceně a dostupnosti. ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že Poláci nebudou chtít zavádět víc jak dva typy letadel. Takže to vidím na pořízení dalších F-16 a doplněním několika F-35. Kolik bude F-35 záleží na ceně a dostupnosti. Chybět bude jen těžký stíhač, ale ten by mohla částečně nahradit F-35 - ještě přesně naznáme parametry v praxi.

    Mě ale víc zajímá, co na to ČR? Asi nic...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:15 11.04.2016

    Napadá někoho také to, co mě? Tzn. že my máme Gripeny do roku 2024. Neměli bychom se tedy zkusit s Poláky domluvit? S výjimkou požadavku útoku na hladinové cíle budeme chtít ...Zobrazit celý příspěvek

    Napadá někoho také to, co mě? Tzn. že my máme Gripeny do roku 2024. Neměli bychom se tedy zkusit s Poláky domluvit? S výjimkou požadavku útoku na hladinové cíle budeme chtít podobné éro. Samozřejmě to nemusí nutně znamenat, že stejná letadla koupíme. Myslím, že Poláci půjdou cestou F-16 nebo F-35, kterážto první pro nás není moc výhodná a druhá je dosti drahá, ale i tak bych nelenil a nějakou iniciativu prováděl. Pokud už tedy není AČR či MO rozhodnutá provozovat dál stávající Gripeny (snad ne) nebo koupit/pronajmout Gripeny E/F (dobré levné řešení).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:10 11.04.2016

    Nechci vám brát iluze, ale pokud cena F-35 půjde dolů podle předpokladů (a ona už několik let jde), tak v roce 2022 bude stát méně než Typhoon a jen o málo více než F-16 Viper :-) ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechci vám brát iluze, ale pokud cena F-35 půjde dolů podle předpokladů (a ona už několik let jde), tak v roce 2022 bude stát méně než Typhoon a jen o málo více než F-16 Viper :-) Takže žádné 1x F-35 nebo 2x F-16 se nekoná. A to ani nemluvím o tom, že jedna F-35 dokáže ze vzduchu sundat těch F-16 s vysokou pravděpodobností mnohem více než jen dvě ;-) (OK, to samozřejmě není úplně argument, protože potřebný počet je závislý na více věcech, to je bez debaty).

    Dokoupení F-16 by mělo význam jen v případě, že by Polsko mělo hodně hluboko do kapsy. Typhoon v případě, že by chtěli evropský stroj Rafale s vysokou pravděpodobností nekoupí, proč taky. Gripen E/F je podobná, byť modernější varianta, jako F-16, které už ale mají. Pak už vlastně zbývají nejmodernější verse F/A-18 SH a F-15 (asi Silent Eagle), ani jedno není zrovna low cost řešení. Fakt nevím, ale být na místě Poláků, tak už se začínám poohlížet po tom, kolik F-35 kdo odřekne, abych je koupil místo něj ;-)

    A ohledně ceny provozu – F-16 by měla ohromnou výhodu v existujícím zázemí. Pro jakékoliv jiné letadlo se musí vybudovat, čili to je pro všechny podobné. A cena ročního provozu skoro všeho je s F-35 +- srovnatelná, snad s výjimkou Gripenu, ale jestli i on byde ve versi E/F tak levný jako C/D, se tak úplně neví (nehledě na to, že ani ta C/D není tak levná, jak Švédi rádi píší).Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    10:49 11.04.2016

    niko: Neviem síce, aké systémy pre dosiahnutie plných operačných schopností T-50 máš na mysli, ale nebol by som si taký istý, že to Rusi do 2022 nezvládnu. Prvé dva prototypy PAK ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: Neviem síce, aké systémy pre dosiahnutie plných operačných schopností T-50 máš na mysli, ale nebol by som si taký istý, že to Rusi do 2022 nezvládnu. Prvé dva prototypy PAK FA už podstupujú letové testy s externe zavesenými maketami rakiet (RVV-MD, RVV-SD, Ch-31). Lietadlá chcú začať zavádzať už tento rok a počiatočné operačné schopnosti zrejme nadobudnú čoskoro potom. Skôr si myslím, že v roku 2022 nebudú mať dostatočné množstvo strojov, ktoré by predstavovalo významnú hrozbu pre potenciálneho protivníka.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 6