Pentagon chce vlastní infračervený Starlink
- 7. 10. 2020
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Americká vojenská Agentura pro rozvoj vesmíru SDA (Space Development Agency) udělila firmám L3Harris a SpaceX kontrakt na vývoj nových levných infračervených (IČ) průzkumných satelitů. Podobně jako u systému Starlink vznikne konstelace stovek průzkumných satelitů na nízké oběžné dráze (LEO).
Každý zřejmě již slyšel o obří konstelaci nízkoletících satelitů Starlink. Technologický vizionář Elon Musk hodlá ve výškách zhruba 300 až 1000 km usadit tisíce, výhledově až několik desítek tisíc komunikačních satelitů. Starlink zajistí globální vysokorychlostní a nízkolatentní přenos dat prakticky odkudkoliv z povrchu nebo atmosféry Země.
Vynesení a zprovoznění konstelace Starlink je možná díky nové generaci znovupoužitelných nízkonákladových raket Falcon 9. Z rakety se zachraňuje spodní stupeň s motorovou sekcí a také dva aerodynamické kryty. Raketa Falcon 9 při jednom startu vynese až 60 satelitů Starlink. Nyní jeden satelit Starlink přijde na 500 000 dolarů, ale cílem je snížit náklady na 250 000 dolarů. Mezní náklady startu znovupoužitelné rakety Falcon 9 jsou pouze 15 milionů dolarů.
Mimochodem před koncem letošního roku Falcon 9 vynese do vesmíru český demonstrační satelit VZLUSAT-2. Do konce roku 2024 pak Falcon 9 vynese několik českých satelitů konstelace Hyperion.
Nyní Pentagon hodlá vybudovat podobnou globální IČ satelitní síť pro průzkum zemského povrchu a atmosféry. SDA za účelem vývoje „infračerveného Stralinku“ poskytne 193,5 milionu dolarů L3Harris a 149 milionů dolarů SpaceX. Firma L3Harris vyvine satelit i IČ optiku. SpaceX postaví satelit (na základě platformy Starlink) a vývoj optiky zadá externí společnosti. Každá společnost musí postavit čtyři satelity se širokoúhlou WFOV (Wide-field of View) IČ kamerou. Obě společnosti přesvědčily SDA díky svým zkušenostem a schopnosti zajistit masovou výrobu satelitů.
„SDA vyvíjí nízkonákladové hromadně vyráběné satelity WFOV, které poskytnou varování před raketami, informace o sledování pro národní obranné orgány, a také údaje o sledování a navádění pro prvky protiraketové obrany,“ uvedl Mark Lewis, náměstek ministra obrany pro výzkum a vývoj.
Nejnovější vynesení satelitů Starlink. Na LEO je už 775 satelitů Starlink
„Tato schopnost zahrnuje snímkování z vesmíru, stejně jako algoritmy, nová schémata zpracování, fúze dat mezi senzory a orbitálními režimy a výsledná taktická data, která lze dodat příslušnému uživateli,“ uvádí SDA s tím, že postupně vznikne IČ detekční vrstva (tzv. Tracking layer) s až 200 satelity.
Nízko letící satelity mají mnoho výhod. Vzhledem k nízké výšce nemusí být IČ senzor tak objemný, stejně tak se nevyžaduje příliš výkonná komunikace (není třeba tedy objemné solární panely jako zdroj elektrické energie). To vše umožňuje velmi rychlou výrobu levných satelitů.
IČ satelity na LEO pomohou zajistit globální a neustále sledování zemského povrchu a atmosféry. SDA mluví zejména o zachycení hypersonických zbraní a balistických raket. Teoreticky lze také pomocí těchto satelitů sledovat lety letadel ve velkých výškách a podle například vzdálenosti žhavých částí (motorů) a jiných parametrů (rychlost, výška letu) rozpoznat konkrétní typ letadla. Objevení a určení konkrétního cíle v záplavě dat zajistí během zlomku sekundy prvky umělé inteligence (strojového učení).
Cílem SDA je vypustit první várku 20 satelitů Tranche 0 vrstvy Tracking layer na LEO v roce 2022. Poté v roce 2024 dojde k vynesení dalších satelitů (Tranche 1) pro neustále pokrytí zájmových oblastí. Do konce roku 2026 pak 200 IČ satelitů na LEO zajistí neustále globální pokrytí.
Tracking layer odhalí testy (případně ostré použití) balistických raket a hypersonických zbraní. Satelity budou komunikovat mezi sebou a zřejmě také se sítí Starlink. Ve výsledku mohou Američané získat všeobjímající sledovací a naváděcí systém, který výrazně vylepší americké schopnosti protiraketové obrany.
Satelity SBIRS
Tracking layer doplní budovanou satelitní konstelaci velmi výkonných IČ průzkumných satelitů SBIRS (Space Based Infrared System). Satelity SBIRS například v lednu tohoto roku včasně odhalily íránský raketový útok na americkou základnu Al Assad v Iráku. To poskytlo americkým vojákům čas na vyhledání úkrytu. SBIRS jsou natolik citlivé, že dokážou odhalit start i menších taktických raket, výbuchy či dokonce dělostřeleckou palbu.
SBIRS jsou sice výkonné, ale patřičně drahé satelity. Na oběžné dráze je v současnosti deset satelitů SBIRS s plánem vypustit dva další v roce 2022. Odborníci se ale obávají, že satelity SBIRS lze sestřelit pomocí proti-satelitních zbraní. Tracking layer tedy poslouží zejména jako robustní záloha.
Kromě toho americká Agentura pro raketovou obranu (MDA) hodlá vynést vlastní konstelaci IČ satelitů HBTSS (Hypersonic and Ballistic Tracking Space Sensor).
Všechny americké IČ satelity mají mezi sebou spolupracovat, koordinovat svou činnost a komunikovat. Navíc má vzniknout hned několik vrstev průzkumných / komunikačních satelitů operujících v různých výškách na LEO.
SDA chce například vypustit stovky vlastních komunikačních satelitů (Transport layer), které posílí současnou americkou komunikační síť. Očekává se použití vysokorychlostní a nízkolatentní laserové komunikace mezi satelity. Směrová laserová komunikace je imunní proti prostředkům elektronického boje a nelze ji klasickým způsoby odposlouchávat. Současně vyžaduje menší zdroj elektrické energie než klasická rádiová komunikace.
Vizualiazce několika průzkumných a komunikačních satelitních vrstev; větší foto / SDA
Vývoj satelitů Transport layer řeší konkurující si firmy York Space Systems a Lockheed Martin. Obě firmy dostaly na vývoj 94 milionů, resp. 188 milionů dolarů. První várka (Tranche 0) bude rovněž obsahovat 20 satelitů.
SDA mluví i o dalších vrstvách. Tzv. Custody Layer odhalí mobilní cíle přímo na zemském povrchu, především platformy sloužící k odpalování raket, a to země-země nebo země-vzduch. Vrstva Navigation Layer poslouží jako záloh ke GPS, tedy poskytne navigační údaje a přesné měření času. Deterrence Layer má zase sledovat prostor nad sebou, kde létají mezikontinentální balistické rakety (ICBM).
Pochopitelně existuje také kritika celého konceptu, zejména zda malé IČ senzory na satelitech budou schopny sledovat hypersonické zbraně a balistické rakety ve střední fázi letu, kdy již raketové motory nefungují (IČ záření cíle výrazně zeslábne) a bojová hlavice letí setrvačnou silou po balistické dráze na cíl.
V každém případě Pentagon nehodlá opustit stavbu výkonných a velkých satelitů, ale jednoduše je doplnit levnější a rychleji obnovitelnou variantou. To vše má za cíl přesvědčit protivníky, že pomocí svých proti-satelitních zbraní nebudou mít nejmenší šanci připravit Američany o jejich schopnosti průzkumu, komunikace a navigace ve vesmíru.
V konečném důsledku tedy Pentagon hodlá postavit IČ planetární vyhledávač, který zajistí neustále a globální sledování každého místa na zemském povrchu a v atmosféře. Pomocí systémů strojového učení pak půjde odhalit start rakety kdekoliv na Zemi během zlomku sekundy.
Zdroj: The Drive
Související články
US Space Corps: Militarizace vesmíru je otázkou času
Na webu War IS Boring autor MV “Coyote” Smith, bývalý plukovník amerického letectva a současný ...
- 01.03.2017
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Starlink: Revoluční satelitní datová síť pro armádu
Americký vizionář Elon Musk a jeho společnost SpaceX začíná pomalu budovat revoluční gigantickou síť ...
- 07.11.2019
- 44 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo otestuje satelitní konstelaci Starlink od SpaceX
Americké letectvo 8. dubna provede velké cvičení s cílem otestovat budovaný systém řízení boje ABMS ...
- 11.03.2020
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Začíná boj o orbity Země a cislunární prostor
Americké letectvo (USAF) zkoumá nové oběžné dráhy pro družice. V úvahu přichází zejména prostor pod ...
- 12.06.2020
- 7 komentářů
- Radek John
Spojení se speciálními jednotkami po celém světě 24/7, řízení dronů na vzdálenost rovnající se jejich maximálnímu doletu, neustále pokrytí signálem bez oken, vysílání objemných dat ...Zobrazit celý příspěvek
Spojení se speciálními jednotkami po celém světě 24/7, řízení dronů na vzdálenost rovnající se jejich maximálnímu doletu, neustále pokrytí signálem bez oken, vysílání objemných dat pozemními jednotkami, zkrácená reakční doba výstražných systému a signalu, on line sledování telemetrie třeba tisícovky bvp bez přehlcení telekomunikačních kanálu, boha to se ty výhody snad ani nedají vyjmenovat jak obrovský přínos to bude mít pro US army. Až až tam někde na posledních příčkach je nějaký internet pro bužumburu ze zimbabwe nebo Indiana Jestřabí pírko někde z rezervace Ohaio :))))Skrýt celý příspěvek
Nejsem odborník, ale proč by to někoho mělo odradit od použití antisatelitnich zbraní? Bude-li převaha USA v satelitech natolik výrazná, tak se to naopak vyplatí - prakticky nebude ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem odborník, ale proč by to někoho mělo odradit od použití antisatelitnich zbraní? Bude-li převaha USA v satelitech natolik výrazná, tak se to naopak vyplatí - prakticky nebude mít protivník co ztratit, zdaleka ne tolik oč připraví USA. Pár sestřelených satelitů udělá z oběžné dráhy takový mrdnik, že budou mít všichni po satelitech - a strana na nich nejvic závislá na tom bude nejhůř... Dle starého hesla, že když ne já tak nikdo...Skrýt celý příspěvek
Jeden výstřel anti-satelitní střelou proti jednomu satelitu, počítejte tak 10 milionů dolarů. A cena nevyjadřuje to, že si někdo bude muset odpustit dovolenou, ale vyjadřuje ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden výstřel anti-satelitní střelou proti jednomu satelitu, počítejte tak 10 milionů dolarů. A cena nevyjadřuje to, že si někdo bude muset odpustit dovolenou, ale vyjadřuje energetickou, zdrojovou, časovou a organizační náročnost výroby jedné podobné rakety.
Když pak budeme mít na orbitě stovky nebo tisíce satelitů, tak pokud to přeženeme, tak vojenský průmysl dané země nebude zvládat nic jiného, než vyrábět anti-satelitní rakety.
Samozřejmě můžete říct lasery... ale nezapomeňte, že na nízké orbitě musíte obíhat Zemi pekelně rychle. Starlinky mají orbitální rychlost skoro 8 km za sekundu. A laserem se nejen musíte trefit, ale cíl ozařovat minimálně sekundy .Skrýt celý příspěvekSpeciální antisatelitní střela je určitě velice nákladné zařízení, ale v případě těchto satelitů potřebuje spíše koště než bodovou zbraň, potřebujete něco, co je doslova vymete z ...Zobrazit celý příspěvek
Speciální antisatelitní střela je určitě velice nákladné zařízení, ale v případě těchto satelitů potřebuje spíše koště než bodovou zbraň, potřebujete něco, co je doslova vymete z oběžné dráhy. A na to by měla stačit již víceméně kinetická energie malých těles, něco jako vesmírná brokovnice. Určitě nebudou tyto satelity vybaveny na dlouhodobé nebo jinak náročnější pohybové korekce.Skrýt celý příspěvek
Tak nejjednodušší by asi bylo sundat je z oběžné dráhy z oběžné dráhy... Rusové už zkoušeli nějakou antisatelitní zbraň, co použili přímo ve vesmíru. To je asi cesta, kterou se to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nejjednodušší by asi bylo sundat je z oběžné dráhy z oběžné dráhy... Rusové už zkoušeli nějakou antisatelitní zbraň, co použili přímo ve vesmíru. To je asi cesta, kterou se to bude ubírat. Takový nějaký vyzbrojený satelit by toho určitě dokázal sundat spoustu. A dost pochybuju, že se zbraně do vesmíru za krátkou dobou nepodívají.Skrýt celý příspěvek
Před časem na youtube bylo video, kde hovořil gen. ředitel Almaz Antey. K S500 doslova uvedl, že v zadání je požadovaná schopnost působit na satelity LEO. O detailech že nemůže ...Zobrazit celý příspěvek
Před časem na youtube bylo video, kde hovořil gen. ředitel Almaz Antey. K S500 doslova uvedl, že v zadání je požadovaná schopnost působit na satelity LEO. O detailech že nemůže hovořit. Novinář byl chapavy a více se neptal, tak jako to známe z českého mainstreamu ala TV lejna.Skrýt celý příspěvek
Pominu-li to, že tu chválíš diktátorské praktiky (úkolem novináře je dostat z tázaného maximum informací a ne spolupracovat s govermentem a ptát se jen na to, na co "dostane ...Zobrazit celý příspěvek
Pominu-li to, že tu chválíš diktátorské praktiky (úkolem novináře je dostat z tázaného maximum informací a ne spolupracovat s govermentem a ptát se jen na to, na co "dostane povolení"), tak když použiješ zdravý rozum:
Jeden Falcon vynese na LEO kolik? 60 satelitů - a to pomocí znovupoužitelné rakety. Může být reálně ekonomické ty satelity sestřelovat po jednom jednorázovou raketou?
Kdyby to Rusové uměli, tak by vynášení satelitů prodávali ve velkém a Musk by zkrachoval.
Takže S-500 může mít v zadání tyto schopnosti, může je dokonce mít i v reálu, ale rozhodně to není řešení, které by bylo reálně a udržitelně nasaditelné ve velkém proti tomuto typu satelitů.Skrýt celý příspěvek
Na oběžné dráze líta toho tolik, že zničení pár satelitu , může díky vesmírnému smeti zničit i všechny ostatní družice. To nebude tak jednoduché, navíc počet malých družic v tisícu ...Zobrazit celý příspěvek
Na oběžné dráze líta toho tolik, že zničení pár satelitu , může díky vesmírnému smeti zničit i všechny ostatní družice. To nebude tak jednoduché, navíc počet malých družic v tisícu kusech a na různých výškách je celkem oříšek . Nejvýšší orbita starlinku je kolem 1200 m od zemského povrchu , to už je docela dálka a družice do této výšky putují mnoho hodin . Jako nejlepší asi bude tam mít vesmírnou loď , která družici zničí tak , aby neohrozila jiné a nebo ji naloží a odveze jinam... K čemu pak asi má sloužít ten raketoplán-dron od US SpaceForce ?Skrýt celý příspěvek
Tak stačí se zaměřit na pozemské vysílací stanice. Netřeba ničit tisíce satelitu na oběžné dráze. Satelity starlink jsou závislé na GPS, být mají záložní navigační systém podle ...Zobrazit celý příspěvek
Tak stačí se zaměřit na pozemské vysílací stanice. Netřeba ničit tisíce satelitu na oběžné dráze. Satelity starlink jsou závislé na GPS, být mají záložní navigační systém podle hvězd, pochybuji že podle této navigace dokáží dělat korekční opravy. Celkově synchronizace a přesná poloha satelitu je základ. Centrum US army pro vesmírný " bordel" je přímo napojeny na starlink a ten podle jejich informací dělá korekce tak aby se s ničím nesrazil. Tahle stanice BUM a je problém, synchronizační a řídící stanice BUM a je problém. Ale vsadím se že tohle bude vše sakra hluboko pod zemí jako záložní místa, takže netřeba ničit jednotlivý satelity ale stačí infrastrukturu na zemi, Amíci jsou si toho dobře vědomi a jak říkám budou to mít hodně hluboko.Skrýt celý příspěvek
Dost mě rozčiluje, jak se v souvislosti s AI a strojovým učením pravidelně vyskytuje tvrzení, jak to provede ve zlomku sekundy. To, že je AI schopná řešit určité úlohy ještě nic ...Zobrazit celý příspěvek
Dost mě rozčiluje, jak se v souvislosti s AI a strojovým učením pravidelně vyskytuje tvrzení, jak to provede ve zlomku sekundy. To, že je AI schopná řešit určité úlohy ještě nic neříká o tom, jakou rychlostí. Na rychlost mají vliv úplně jiné parametry.
Jinak mi dlouho vrtalo hlavou, co za Starlinkem je. Vždyť to businessově vůbec nedává smysl. No tak teď už ano. To, že Musk je jen maskot geniálně vymyšlené státní agentury, začíná být čím dál zřejmější.Skrýt celý příspěvek"ždyť to businessově vůbec nedává smysl."
Dik za info.
"Musk je jen maskot geniálně vymyšlené státní agentury"
Tak hlavne, ze je ti to cim dal zrejmejsi :-D"ždyť to businessově vůbec nedává smysl."
Dik za info.
"Musk je jen maskot geniálně vymyšlené státní agentury"
Tak hlavne, ze je ti to cim dal zrejmejsi :-Dsatai: rád si počtu, jak asi vypadá business case vysokorychlostního satelitního internetu v dosud špatně pokrytých oblastech. Pokud to platí armáda a tajné služby, tak tomu ...Zobrazit celý příspěvek
satai: rád si počtu, jak asi vypadá business case vysokorychlostního satelitního internetu v dosud špatně pokrytých oblastech. Pokud to platí armáda a tajné služby, tak tomu rozumím. Když mi někdo bude tvrdit, že to zacálují Masajové, kteří při dojení krav budou streemovat videa, tak tomu věřím trochu míň. A rozumně obydlené oblasti už jsou dnes bohatě saturovány optikou a v brzké době 5G.Skrýt celý příspěvek
Ty by ses asi fakt divil, jak se rozjelo mobilni pripojeni v Africe... pres vsechny infrastrukturni problemy.
Ty by ses asi fakt divil, jak se rozjelo mobilni pripojeni v Africe... pres vsechny infrastrukturni problemy.
Starlink by měl opravdu souvisle nejprve vykrývat území USA. O tom k čemu všemu starlink bude sloužit nelze pochybovat, bude tam armádní využití. Pentagon tomuto projektu pomáhá ...Zobrazit celý příspěvek
Starlink by měl opravdu souvisle nejprve vykrývat území USA.
O tom k čemu všemu starlink bude sloužit nelze pochybovat, bude tam armádní využití. Pentagon tomuto projektu pomáhá více než dost.
Satelity stralink budou ke svému manévrování, v případě předpokladu kolize s odpadem nebo jiným satelitem na oběžné dráze, využívat data ze systému NORAD, to se nepoštěstí každému.Skrýt celý příspěveksatai: Nedivil. V Africe jsem párkrát byl. Mobil a data jsou prostě nutnost. Mobilní bankovnictví MPESA a pod. je pro většinu populace základním platebním nástrojem chudých, banky ...Zobrazit celý příspěvek
satai: Nedivil. V Africe jsem párkrát byl. Mobil a data jsou prostě nutnost. Mobilní bankovnictví MPESA a pod. je pro většinu populace základním platebním nástrojem chudých, banky jsou až pro vyšší třídu. Pokrytí signálem je snad lepší, než na českém venkově. Služby jsou výrazně levnější, než u nás. To samé Indie, Barma, Kambodža. Tarify s násobkem dat než u nás se prodávají za 20-30% našich cen, což reflektuje kupní sílu. Pokrytí nemají fakt jen ti kočovní pastevci. Ale ti mohou většinou platit vydělanou kozí kůží. Proto je pro mě ekonomické fungování Skylinku záhadou.Skrýt celý příspěvek
Já bych v tom žádnou ekonomiku nehledal. Státy dnes zbrojí a vyvíjejí prostřednictvím privátních firem. Zapojují se do toho univerzity a vývojové firmy. Dostávají na to různé ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych v tom žádnou ekonomiku nehledal. Státy dnes zbrojí a vyvíjejí prostřednictvím privátních firem. Zapojují se do toho univerzity a vývojové firmy. Dostávají na to různé granty a programy z EU atd... Musk je jen prostředník. Jeho Tesla je nápad, ale kvalita provedení aut je dost mizerná.
Starlinku nemůžou přijít astronomové na jméno. Civilní využití jsou jen líbivé řeči pro daˇˇnové poplatníky. Úkolem Starlinku je zajistit 100% komunikaci z jakéhokoliv místa na zemi s jiným místem a provádět průzkum zemského povrchu a atmosféry.Skrýt celý příspěvek
Vždyť je to pravda,Musk má propracovaný marketing,čerpá všechny možné i nemožné úlevy,subvence,dotace atd. V případě společnosti SpaceX vyrábějící raketové nosiče a další techniku ...Zobrazit celý příspěvek
Vždyť je to pravda,Musk má propracovaný marketing,čerpá všechny možné i nemožné úlevy,subvence,dotace atd.
V případě společnosti SpaceX vyrábějící raketové nosiče a další techniku pro aerokosmický průmysl. SpaceX by byla bez Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku v podstatě nemyslitelná, NASA představuje pro tuto soukromou společnost hlavního zákazníka.
Tesla na každém autě ve skutečnosti prodělává, ale díky prodeji emisních povolenek, vybírání peněz od Fiatu za na oko společný prodej aut v Evropě a podobným operacím vykazuje zisk 2 890 Eur (asi 75 tisíc Kč) na každé auto.Skrýt celý příspěvek...několik těch marketingových PR keců už má za sebou několik startů a přistání dobrý. Metanový FCCH motor už má za sebou taky nějaké zážehy a poskoky. Dragon byl několikrát nahoře ...Zobrazit celý příspěvek
...několik těch marketingových PR keců už má za sebou několik startů a přistání dobrý.
Metanový FCCH motor už má za sebou taky nějaké zážehy a poskoky. Dragon byl několikrát nahoře na LEO s proviantem a už i s lidmi...
Chápu, že na Ivana s vrtačkou a jejich trampolíny nemají, ale na PR agenturu je to myslím slušný...Skrýt celý příspěvekRiMre, já mluvil o utajené státní struktuře. Firmě provozované armádou a tajnými službami, která ale využívá všechny výhody plynoucí z toho, že se pohybuje na volném trhu a tudíž ...Zobrazit celý příspěvek
RiMre, já mluvil o utajené státní struktuře. Firmě provozované armádou a tajnými službami, která ale využívá všechny výhody plynoucí z toho, že se pohybuje na volném trhu a tudíž nepodléhá regulaci, jako státní agentura a nemusí např. žádat o navýšení rozpočtu, ale řekne si o ně na trhu. V souvislosti s PR jsem zmiňoval jen Muska a jeho dojemný příběh, který tomu celému dělá pěknou kouřovou clonu.Skrýt celý příspěvek
Víte proč se to říká? No protože, kdyby jste stejnou úlohu řešili pomoci klasických algoritmů, trval by výpočet mnohokrát déle a výsledek by vzhledem k omezenosti naprogramovat ...Zobrazit celý příspěvek
Víte proč se to říká? No protože, kdyby jste stejnou úlohu řešili pomoci klasických algoritmů, trval by výpočet mnohokrát déle a výsledek by vzhledem k omezenosti naprogramovat některé věci, by asi byl i kvalitativně horší.
Jinak většinou druh zadání, které strojové učení dostává, zvládne dokončit v okamžiku. Takže nevidín na tvrzení o zlomcích sekundy nic špatného. Možná jste myslel vytvoření ANN. To trvá opravdu hodně dlouho.Skrýt celý příspěvekJestli kvalitativně horší nelze jednoznačně tvrdit. Naopak často standardní modely vykazují lepší výsledky, než AI. Každopádně souhlasím s tím, že by "klasika" mohla trvat ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli kvalitativně horší nelze jednoznačně tvrdit. Naopak často standardní modely vykazují lepší výsledky, než AI. Každopádně souhlasím s tím, že by "klasika" mohla trvat mnohonásobně déle. Ale těch případů, kdy by AI házela výsledky v časech pod jednotky sekund jsem zatím mnoho nepotkal, vyjma opravdu primitivních úloh. Kam zrovna uvedené příklady (vyhodnocování tepelné stopy letadla nebo odpalu raket) úplně neřadím. Nemám prostě rád, když se přehání.Skrýt celý příspěvek
"AI" algoritmy jsou běžně nasazovány v reálném čase, např. na vyhodnocování videa, fotografií (např. čtení SZP v radaru nebo na modrých zónách), při OCR, v mailových serverech i ...Zobrazit celý příspěvek
"AI" algoritmy jsou běžně nasazovány v reálném čase, např. na vyhodnocování videa, fotografií (např. čtení SZP v radaru nebo na modrých zónách), při OCR, v mailových serverech i klientech na rozpoznávání spamu atd. atd. atd.....
A zrovna vyhodnocení tepelné stopy letadla v atmosféře - co je na tom tak složité? Je to naprosto klasická úloha typu OCR. Záleží čistě na velikosti dat a tedy snímané oblasti, ale to je zrovna věc, která jde perfektně zparalelizovat.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...