P-8A Poseidon – bůh moří bude lovit ponorky
- 9. 3. 2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Boeing v těchto dnech doručil první letoun P-8A Poseidon počáteční série americkému námořnictvu. Letadlo je nástupcem legendárních protiponorkových a protilodních turbovrtulových strojů P-3 Orion. Na rozdíl od svého předchůdce je však P-8A Poseidon vybaven proudovými motory a samozřejmě nejmodernější elektronikou. Zadání obou letounů je však stejné, bojovat s ponorkami/loděmi nepřítele a provádět výzvědnou, průzkumnou a patrolování nad hladinou oceánů.
Společně s dodávkou prvního letounu počáteční série, výrobní tým dodal také šest zkušebních letounů a dva pozemní testovací letouny. Testovací exempláře jsou umístěny na vojenské základně Naval Air Station Patuxent River a mají za sebou více než 1500 letových hodin. Pokud zkoušky půjdou podle plánu, US Navy plánuje odebrat celkově 117 strojů P-8A Poseidon.
P-8A Poseidon vychází přímo z civilního stroje Boeing 737-800 – křídla jsou použita ze stroje 737-900. Na rozdíl od civilní verze, je prázdná hmotnost vojenského letounu větší o 20 tun (beze zbraní). Protože veškeré mechanické součásti letounu P-8A Poseidon jsou stejné jako u 737-800, prakticky celý rozdíl ve váze připadá na bojovou elektroniku.
Hmotnost prázdného proudového letounu P-8A Poseidon je 62 tun, což je 2x více než v případě turbovrtulového stroje P-3 Orion. Nový stroj ve všech parametrech překonává svého předchůdce, kromě jediného, a tím je dolet. Bojový dolet P-8A Poseidon je 2200 kilometrů s 4h výdrží na místě. Naproti tomu P-3 Orion má bojový dolet 2490 km s 3h výdrží na místě.
Foto: P-8A Poseidon v letu společne s P-3 Orion / Wikipedia, US Navy
Elektronika letounu obsahuje například nejmodernější námořní, pobřežní a pozemní přehledový radar Raytheon APY-10 nebo detektor uhlovodíků, který dokáže odhalit výfukové zplodiny dieselových ponorek. Původně měl být letoun vybaven i detektorem magnetických anomálií (MAD), ale z důvodu velké hmotnosti (1600 kg), byl zamítnut. Avšak na stroji indického námořnictva, které si také objednalo několik strojů P-8A Poseidon, bude zařízení MAD instalováno.
Kromě speciální bojové elektroniky, inženýři v maximální šířce použili moderní civilní elektroniku Boeingu 737-800. Nutná byla však její „militarizace“, kdy bylo potřeba vyřešit stínění citlivých elektronických součástí, upravit kabinu pilotů pro použití NVG (brýle pro noční vidění) a stabilizovat původní elektronickou výzbroj proti otřesům a vibracím.
Kromě amerického námořnictva se stala prvním zahraničním provozovatelem letounu Indie, která si objednala 8 strojů pod bojovým názvem P-8A Neptun. Dalšími vážnými zájemci je australské královské letectvo. Australané chtějí stroje P-8A Poseidon zařadit do výzbroje již v roce 2016.
Takticko-technické informace
P-8A Poseidon |
|
Posádka |
9 (2 letový personál, 7 obsluha systémů) |
Rozpětí |
37,64 m |
Délka |
39,47 m |
Výška |
12,83 m |
Prázdná hmotnost: |
62 730 kg |
Max. vzletová hmotnost |
85 370 kg |
Pohonná jednotka: |
|
Výkon pohonné jednotky |
120 kN |
Cestovní rychlost: |
818 km/h (ve výšce ?) |
Maximální rychlost: |
907 km/h (ve výšce ?) |
Dolet: |
2 220 km + 4 h výdrž na místě |
Dostup: |
12 500 m |
Výzbroj |
5x střela, mina nebo torpédo ve vnitřní pumovnici 6x střela, mina nebo torpédo na vnějších závěsnících |
Zdroj: Defence Talk , Wikipedia
Související články
Bombardér B-2 Spirit letěl na severní pól
Bombardér B-2 Spirit před několika dny podnikl premiérovou cestu na nejsevernější místo planety. K ...
- 06.11.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská armáda kupuje francouzské válečné lodě Mistral
Co se ještě před pár lety zdálo čirou fantazií, se nyní stává realitou. Ruská armáda začíná pomalu ...
- 11.12.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K
Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých ...
- 24.01.2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Atmosféra kolem Íránu dále houstne
Události kolem íránského jaderného programu se začínají čím dál více dramatizovat. Nejnověji přidal ...
- 05.02.2012
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...