Ozbrojený vrtulník Black Hawk. Volba pro Armádu ČR?
- 7. 7. 2016
- 79 komentářů
- Jan Grohmann
Na vojenském cvičení Anakonda 2016 si v Polsku odbyla světovou premiéru ozbrojená verze vrtulníku S-70i Black Hawk. Vrtulník S-70i je v Polsku vyráběná exportní verze amerických UH-60M Black Hawk. Právě S-70i jsou někdy zmiňovány jako jedny z možných uchazečů na nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu České republiky.
S-70i Black Hawk vs. UH-60M Black Hawk
UH-60 Black Hawk jsou americké víceúčelové vrtulníky zavedené především pro potřeby americké armády. Od roku 2009 firma Sikorsky nabízí na mezinárodním trhu variantu S-70i, která je přímo odvozená od poslední varianty UH-60M Black Hawk.
Vrtulník S-70i Black Hawk byl navržený firmou Sikorsky speciálně pro export s důrazem na cenovou dostupnost a přizpůsobivost. Zákazníci si mohou nastavit parametry, schopností a vybavení vrtulníků tak, aby co nejlépe vyhovoval jejich specifickým potřebám.
Vrtulníky S-70i se od roku 2009 vyrábí v polské společnosti PZL Mielec. Na výrobě S-70i (i UH-60M) se podílí také české Aero Vodochody.
S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybí některé citlivé americké technologie, především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je u S-70i a UH-60M avionika z 90 % shodná.
Dlužno dodat, že vrtulník S-70i není civilní varianta, jak bývá někdy označován - stroj nebyl nikdy certifikován pro civilní použití.
UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda díky programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Díky programu FMS, a se souhlasem americké vlády, nakoupilo devět vrtulníků UH-60M Black Hawk Slovensko.
Naopak S-70i a veškerá dokumentace je ve vlastnictví firmy Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.
S-70i
S-70i s výzbroji
Nyní Sikorsky i PZL Mielec pro S-70i vyvinuli speciální nosný systém určený k instalci zbraní a přídavných nádrží.
Jde v podstatě o evoluci nosného systému ESSS (External Stores Support System) vyvinutého společně americkou armádou a firmou Sikorsky v 80. letech minulého století. ESSS tvoří dvě malá nosná křídla se čtyřmi závěsnými body pro výzbroj a přídavné palivové nádrže.
Sikorsky dokáže nyní k vrtulníkům nabízet i kompletní výzbroj. Dříve byla firma Sikorsky vlastněna koncernem UTC ( United Technologies Corporation ), který nedovoloval obchodovat se zbraňovými systémy. Vrtulníky Black Hawk tak byly připravené pro instalaci zbraní, ale zákazník si musel zbraňové systémy nakoupit a instalovat sám.
Ostatně to byl také jeden z důvodů, proč Sikorsky s “neozbrojeným” S-70i neuspěl v polském tendru na nový víceúčelový vrtulník - Polsko vybíralo vrtulník v otevřeném výběrovém řízení a proto Sikorsky nemohl nabídnout UH-60M Black Hawk. Polsko mohlo UH-60M získat pouze přímým jednáním s americkou vládou bez vyběrového řízení.
Nyní Sikorsky spadá pod křídla Lockheed Martin a může zákazníkům nabízet vrtulník včetně výzbroje v jediném balíčku.
Polská PZL Mielec nabízí všem zahraničním zájemcům vrtulníky S-70i s výzbroji. Pod křídla lze zavěsit bloky neřízených raket, protitankové laserem naváděné střely Hellfire, kontejnery s kulomety (včetně rotačních GAU-19). Kulomety lze rovněž umístit do dveří vrtulníku.
Není problém instalovat ani další řízené střely vzduch-země (např izraelské Spike) nebo dokonce střely vzduch-vzduch krátkého dosahu (americký Sidewinder, polský Grom).
Ozbrojený S-70i získal rovněž pozorovací a zaměřovací pouzdro nutné pro navádění střel Hellfire a posádka přilbové zaměřovače.
V současné době dle marketingových aktivit jsou nejvážnější uchazeči o nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR firmy Airbus a Bell Helicopters. První ze jmenovaných nabízí především stroje H145M a druhá UH-Y Venom.
Nabídka polské firmy PZL Mielec v podobě “lehce” dostupného ozbrojeného vrtulníku S-70i však může být pro Armádu ČR další vysoce zajímavou volbou.
Zdroj: Defence24
Související články
Vrtulníky AH-64 Apache favoritem polského programu Kruk
Do konce června polské ministerstvo obrany rozhodne o vítězi programu Kruk. V rámci programu Kruk ...
- 25.04.2016
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
VTOL-X Plane nahradí vrtulníky Apache a Black Hawk?
Ve Spojených státech běží velká debata o nástupcích bitevních vrtulníků AH-64 Apache a víceúčelových ...
- 19.05.2016
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Laserové zbraně na bitevních vrtulnících AH-64 Apache
V letošním roce americké velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) ...
- 27.05.2016
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko směřuje k raketovému systému Patriot
V úterý polské ministerstvo obrany informovalo o podepsání memoranda o porozumění mezí polskou ...
- 06.07.2016
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
skelet: No, jenže USA má na rozdíl od nás tu výhodu, že si může vybírat a poslat ozbrojené Blackhawky jen tam, kde by nasazení Apachů bylo plýtváním penězi. Zároveň mají jistotu, ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: No, jenže USA má na rozdíl od nás tu výhodu, že si může vybírat a poslat ozbrojené Blackhawky jen tam, kde by nasazení Apachů bylo plýtváním penězi. Zároveň mají jistotu, že když se věci poserou, Apache tam mohou poslat vždycky. Podobně jsou na tom i Izraelci a Rusové. Dovedu si představit, že Kolumbijci zase nejčastěji nasazují ozbrojené Blackhawky proti místním guerillovým bojůvkám nebo pašerákům kokainu, kde je plnokrevný bitevník trošku overkill.
Ale AČR si takový luxus nebude moci dovolit a pokud se něco semele, budeme si muset vystačit s tím, co máme. USA by jen těžko poslaly Blackhawky zničit dejme tomu obrněný konvoj nepřítele s tanky.Skrýt celý příspěvekArassuil: vyzbrojené Blackhawky využívá i například USA, jinak v Kolumbii se Harpyje osvědčily apod. Izraelská modifikace AH-60 taky není špatná. Hromadou vojenských udělátek ...Zobrazit celý příspěvek
Arassuil: vyzbrojené Blackhawky využívá i například USA, jinak v Kolumbii se Harpyje osvědčily apod. Izraelská modifikace AH-60 taky není špatná. Hromadou vojenských udělátek ověšuje své Mi-171 i RF. Prostě to není nic neobvyklého. Není to čistě bitevní vrtulník, ale spíše velká protipozemní baterie
HonzaH: ono to vlastně nemá nahradit nic, ale je to na úkor Mi-35. Už se těším až se sem vřítí TF_HU.Skrýt celý příspěvekBOZEEE MUJJJ TO UZ SE FAKT NEDA CO SE VYMYSLI S NAKUPEM NOVICH VRTULNIKU Tak nejdriv je tu vsehochut od civilnil vrtulniku ..typu agusta vestland...pak...jakasi bojova verze ...Zobrazit celý příspěvek
BOZEEE MUJJJ TO UZ SE FAKT NEDA CO SE VYMYSLI S NAKUPEM NOVICH VRTULNIKU
Tak nejdriv je tu vsehochut od civilnil vrtulniku ..typu agusta vestland...pak...jakasi bojova verze civilniho vrtulniku Delfin...od airbusu panter
Ale korunu vsemu tomu nasdil jjihokorejsky..surion..ktery ma dostup jenom 8 km do vysky a stejne..je vyraben za pomoci Airbusu
Je mi s toho do breku..proto jsem vypracoval Technicky...i Ekonomicky i Politicky
Vhodnou nabidku
A to je tahle
Jestli ceska republika si chce zachovat transportni vrtulniky stredni velikosti i vlastnit
Bitevni vrtulniky a zaplatit co nejmin a mit vse plnohodnotne vychazi tahle nabytka nejlip
Pri nakupu do poctu 18 stroju
Eurocopter EC 725 Caracal 7 ks
Augusta 129 Mangusta 11 ks
Pokud by kupovala armada vice tak by se jen zvysovali pocty tohoto pomeru.
DANIEL JAKUB
FAO71@email.cz...kontaktSkrýt celý příspěvekHonzaH: V tom právě že problém není - jsem si celkem jistý, že naši papaláši a zelené hlavy by byli celí bez sebe, že si mohou nakoupit bitevní vrtulníky. Jenže platit se jim za ně ...Zobrazit celý příspěvek
HonzaH: V tom právě že problém není - jsem si celkem jistý, že naši papaláši a zelené hlavy by byli celí bez sebe, že si mohou nakoupit bitevní vrtulníky. Jenže platit se jim za ně nechce. Takže to vyřeší tak, že nakoupí buď militarizované civilní stroje nebo stroje, které v ostatních armádách slouží jako logistické (přeprava osob, nákladů, záchranářské, CSAR apod) a navěsí na ně hromadu vojenských udělátek.
Ve výsledku se to výkonům reálných bojových strojů ani nepřiblíží, naši piloti budou v zoufalství mlátit hlavou o palubní desku, ale naše vláda vydá prohlášení, že jsme jediná země na světě, která na to šla od lesa a nakoupila do role bitevních i podpůrných strojů stejný typ, tudíž ušetříme na výcviku, náhradních dílech a celkové logistice - a všichni se budou plácat po rameni...
Otázka - jak moc těžké by bylo získat 12-18 Apachů z programu americké zahraniční vojenské pomoci? A odvděčit se třeba tím, že by se nakoupily transportní Blackhawky z našich peněz? Protože IMHO modernizovat východní techniku postrádá smysl - zvlášť pokud by modernizace prodloužila jejich letuschopnost (jen těžko bojeschopnost) na +- 10 krátkých let. Ať už to dopadne jakkoliv, západní stroje se budou muset koupit.Skrýt celý příspěvekProblém je v tom, že se má nakoupit několik lehkých transportních vrtulníků. Nemají se nahrazovat bitevní vrtulníky. Pokud by to měla být náhrada za něco, tak spíše za Sokoly anebo ...Zobrazit celý příspěvek
Problém je v tom, že se má nakoupit několik lehkých transportních vrtulníků. Nemají se nahrazovat bitevní vrtulníky. Pokud by to měla být náhrada za něco, tak spíše za Sokoly anebo Mi-2, ale ne za Mi-24.Skrýt celý příspěvek
Zapomínáte na celkem důležitý faktor - cenu. Ať už se koupí cokoli, tak se bude jednat o pouhou náhražku bitevního stroje a všichni soupeři mají více méně stejnou bojovou hodnotu. ...Zobrazit celý příspěvek
Zapomínáte na celkem důležitý faktor - cenu. Ať už se koupí cokoli, tak se bude jednat o pouhou náhražku bitevního stroje a všichni soupeři mají více méně stejnou bojovou hodnotu. To, že teď má S-70i nejširší škálu zbraní je jen detail. Ačkoli je to zvenku obrovský vrtulník, tak zas takový prostor uvnitř není. Používá to americké díly, takže se uvážeme další velmoci. Není lepší orientovat se na výzbroj, kterou mají naši nejbližší spojenci a státy, které s námi budou případně kooperovat? A tím nemyslím Polsko ale Německo nebo Francie.
Ale hlavně je to přinejmenším 2x tak drahé než H145M. Takže nebylo by lepší mít místo směšného počtu 8-10ti S-70 raději už trochu použitelnější letku 16-20ti H145M jejichž menší bratříček je nejrozšířenější vrtulník v Evropě?Skrýt celý příspěvek@Charlie znovu, nevidel bych to tak ruzove pokud jde o udrzeni Mi-24 pri zivote po nejakou delsi dobu (a jen pokud se bavime o delsim horizonte maji smysl upravy a modernizace ...Zobrazit celý příspěvek
@Charlie
znovu, nevidel bych to tak ruzove pokud jde o udrzeni Mi-24 pri zivote po nejakou delsi dobu (a jen pokud se bavime o delsim horizonte maji smysl upravy a modernizace ktere zminujete). Ze je dnes UA spojenec neznamena, ze bude i za rok, za pet atd. resp. ze nejaka UA za rok/za pet vubec bude, a takhle by se muselo resit vse. Jednoduse co komponenta, to jiny dodavatel, jeste idealne z jineho statu a zbrojarskeho komplexu a to potencialni pruser.
Letove schopnosti o kterych pisete jsou krasne, ale k cemu? Vrtulnik vzdy bude typ stroje sestrelitelny v podstate vsim co po nem muze palit. Maximalka je taky hezka na papire, ale pokud by me mel nekdo posadit do takove sedici kachny tak bych radeji sedel ve stroji s maximalkou nizsi, ale s lepsim senzorovym vybavenim, zbranovym vybavenim. Myslim si ze touhle cestou sli americani spravne.
Ad muj koment k T72, ano, byli to vyhozene penize. Kvalitni vyrobek nemuze byt neco, co je uz z linky osuleno (exportni verze T72), stavene na pocty, ne kvalitu (a tomu prizpusobena cela skola a doktrina sov. tankovych sboru pro ktere byla T-72 navrhnuta). To pak muzete osadit sebelepsima komponentama, ale kdyz toho mate 30 kusu tak jste se akorat pripravili o tu nejsilnejsi stranku takoveho tanku, to muze stacit...
... no, mozna na Slovensko, to bude asi tak vse.
A pak cena. Ano, uz jsem ji zminil, ale to byl vzhledem k poctu vyrobenych kusu takovy fail, ze si zaslouzi byt zminena dvakrat.
Jestli pak cely slavny projekt T-72M4CZ zhodnotit, tak je treba to zhodnotit jako pruser. A jestli se z nej nejak poucit ve vztahu k Mi-24, tak leda tak jak to znovu rozhodne nedelat.Skrýt celý příspěvekPlány na modernizaci Mi-24 (v rámci V4) tady už byly dávno a dopadlo to tak... nijak. T-72M4CZ byl a je kvalitní tank, jen je problém s kanónem, u kterého by výměna potřebovala ...Zobrazit celý příspěvek
Plány na modernizaci Mi-24 (v rámci V4) tady už byly dávno a dopadlo to tak... nijak. T-72M4CZ byl a je kvalitní tank, jen je problém s kanónem, u kterého by výměna potřebovala celou novou věž, což bylo taky v plánu, viz věž T-21:
http://palba.cz/viewtopic.php?...
Při plánování na příštích 15let a dál, bych už exsovětskou techniku dál nerozvíjel a nechal ji jako druhosledovou, nebo na sklad. Co se vrulníků týč, tak ideální stav dle mého by byl nakoupit teď ozbrojené S-70i, až se budou vyřazovat Sokoly tak H145M (nebo jiný excivilní stroj), jelikož by se nakupovalo bitevních helikoptér jen pár, tak cena nerozhoduje (třeba AH64, Tiger nebo cokoliv jiného co mají sousedé) a až by se někdy vyřazovaly Mi-171š, tak je nahradit neozbrojeným strojem v pár kusech (NH90, nebo něco podobného). Tohle všechno jsou osvědčené stroje sloužící v NATO (a mají větší budoucnost než modernizace stávajících).Skrýt celý příspěvekCeska modernizace T-72 byla ve sve dobe jedna z nejlepsich a cena je takova silena, protoze se melo puvodne delat 300 stroju a ne 30. Navic, tech cca 100 T-72, co mame v zaloze, by ...Zobrazit celý příspěvek
Ceska modernizace T-72 byla ve sve dobe jedna z nejlepsich a cena je takova silena, protoze se melo puvodne delat 300 stroju a ne 30. Navic, tech cca 100 T-72, co mame v zaloze, by melo mit lepsi zakladni pancir nez uz modernizovane stroje.
Bitevni vrtulniky budou drahe v kazdem pripade, protoze at se koupi cokoliv, je k tomu nutne koupit i nejmodernejsi protiraketovou obranu, aby to v ostrem boji aspon chvilku vydrzelo. Jinak to nema smysl.
S Motor Sic bych moc nepocital, je totiz otazka, jestli bude za rok fungovat a na delsi spolehlivou spolupraci bych rozhodne nesazel.Skrýt celý příspěvekClanek: problém je, že aktuálně jedinej bitevník hodnej toho jména na Západě je Apache, a ten je sakradrahej, a Rooivalk, kterej se nevyrábí. Tiger, Mangusta, Cobra jsou lehký ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: problém je, že aktuálně jedinej bitevník hodnej toho jména na Západě je Apache, a ten je sakradrahej, a Rooivalk, kterej se nevyrábí. Tiger, Mangusta, Cobra jsou lehký váhy, navíc drahý jak pes.
K tý modernizaci: Motory dodává Motor Síč, čili Ukrajinci, a to sou teď kámoši, nebo ne? Jinak naše modernizace T-72 je jedna z těch lepších, mít za základ některou ruskou verzi korby (tj lepší pancéřovou ochranu), tak si dává ruský B4 k snídani, cena byla vysoká, protože místo stovky modernizovaných tanků se postavilo třicet.
Jinak modernizaci Mi-24 není nutno dělat s Rusem (Alžír si je nechal modernizovat od JAR/Poláků), víceméně jediná součástka, kterou je od nich nezbytné kupovat, jsou reduktory, rotorová hlava a listy rotoru (a to není, krom listů, žádná spotřebka a jde se tím předzásobit).
Mi-24 má neskutečně promrhaný potenciál, kdyby se mu dala stejná péče, jako se dala v průběhu služby Cobře nebo Apachi, tak si dá půlku aktivních bitevníků k snídani a celej americkej program rychlejch vrtulníků jen ukazuje, že Amíci nejsou schopní udělat rychlej vrtulník (sakra, dyk Mi-24 má cestovní rychlost větší než všechny ostatní západní typy krom Rooiwalku, a maximálku má bezkonkurenčně největší).
Jenže Rusáci jsou dobří v tom něco postavit, ale modernizace jim nikdy nešly.Skrýt celý příspěvek@Charlie Zni to vsechno krasne ruzove, ale furt se bavime o strojich do kterych modernizace by se musela CR pustit bud s RUS, nebo v domaci rezii (a nejspis by pak vznikl podobne ...Zobrazit celý příspěvek
@Charlie
Zni to vsechno krasne ruzove, ale furt se bavime o strojich do kterych modernizace by se musela CR pustit bud s RUS, nebo v domaci rezii (a nejspis by pak vznikl podobne kvalitni produkt jako Sakal, ceske T-72 atd.) a s rizikem, ze ikdyby se na to slo podomacku ve vetsine veci, driv nebo pozdeji by se naslo neco co by se znovu muselo koupit od Ruska. A ze na tohle neni vule se vubec nedivim.
Jestli vidim ozbrojene S-70i jako lepsi variantu? Ne, nevidim. Ani nevim jestli bych to nazval mensim zlem. Jedine spravne reseni podle me je necpat penize do prodlouzeni zivotnosti neperspektivnich Mi-24, nekupovat polovicate reseni a jednoduse nahradit bitevnik bitevnikem zapadni produkce. Te o tom jak na to nejsou prostredky a ze je lepsi pockat atd., na to nikomu neskocim uz vubec, tohle neni problem nedostatku penez, tohle je problem nedostatku vule (a koncepce). Kdyz by se nakup treba 24 stroju natahnul na postupnou delku treba 5-6 let, behem kterych by se zatim dolitavali a postupne kanibalizovali Mi-24, nerikejte mi, ze na neco takove ceska ekonomika nema. Zcela jiste ma.
Jen ta vule...Skrýt celý příspěvekS-70i s možností osazení zbraňovými systémy, se zdá být jako ideální volba pro AČR. Přeci jen různé varianty UH-60 mají ve výzbroji i letectva sousedních zemí (Rakousko, Slovensko, ...Zobrazit celý příspěvek
S-70i s možností osazení zbraňovými systémy, se zdá být jako ideální volba pro AČR. Přeci jen různé varianty UH-60 mají ve výzbroji i letectva sousedních zemí (Rakousko, Slovensko, Polsko) a i další evropské státy. Provoz ale není zrovna nejlevnější.
V budoucnu by se ale hodil i nějaký lehký vrtulník (klidně militarizovaný civilní stroj) bez výzbroje, jako náhrada za Sokoly - něco ve stylu H145M (s funkcí přepravy zraněných, osob a průzkumu), pro každodenní létání.Skrýt celý příspěvekKozlus: Ten koncept letecké záchranky, kterou tady supluje armáda, upřimně řečeno nechápu. Proč by to nemohl dělat soukromý dopravce? Takhle to akorát znamená, že armáda efektivně ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus: Ten koncept letecké záchranky, kterou tady supluje armáda, upřimně řečeno nechápu. Proč by to nemohl dělat soukromý dopravce? Takhle to akorát znamená, že armáda efektivně odepíše nejen stroje (které jsou díky specializovanému lékařskému vybavení v "armádním životě" k nepotřebě) ale i piloty (kteří místo toho, aby se věnovali efektivnímu výcviku, tak tráví dny monotónními lety a přistáváním na polích vedle silnic).
Doufám, že armáda se letecké záchranky zbaví, co nejdříve to půjde.Skrýt celý příspěvekNezapomente, ze tady bude dulezitou roli hrat i to, aby ten novej stroj byl pouzitelnej na leteckou zachranku. Ad bitevni stroje: jako plus pro UH-1Y Venom se uvadelo, ze ma ...Zobrazit celý příspěvek
Nezapomente, ze tady bude dulezitou roli hrat i to, aby ten novej stroj byl pouzitelnej na leteckou zachranku.
Ad bitevni stroje: jako plus pro UH-1Y Venom se uvadelo, ze ma spoustu spolecnych dilu s AH-1Z Viper, takze s nejakym plnotucnym bitevnim strojem se nejspis stejne pocita. Tusim, ze se mluvilo o porizeni 12+6 stroju. Takze se da ocekavat spousta tanecku okolo dopravni verze, aby se pak s velkou slavou koupilo i neco bitevniho. Zgeneralkovany Sokoly, Mi-171 a Mi-24 jsou moc levna varianta, takze je nutne se jich zbavit a koupit neco noveho, vcetne veskereho zazemi okolo.Skrýt celý příspěvekZdenoušek: Samozřejmě, že ano - spadá to totiž do dlouhodobé koncepce české armády. Na druhou stranu exportní verze nejmodernějšího Blackhawku je pořád o 100% lepší než ty ...Zobrazit celý příspěvek
Zdenoušek: Samozřejmě, že ano - spadá to totiž do dlouhodobé koncepce české armády.
Na druhou stranu exportní verze nejmodernějšího Blackhawku je pořád o 100% lepší než ty směšné francouzské "vrtulníčky" H145M (teda pro přepravu pasažérů je to OK, teprve ve chvíli, kdy na to namontují raketnice, tak to bude pohled k pokukání) nebo americké Venomy.
Ono by totiž pro naši armádu bylo strašně těžké nakoupit pár útočných Apachů a pak nějaký přepravní/víceúčelový typ... To by se tady neuživilo. Proto místo toho nakoupíme do role útočných helikoptér stroje, které se v okolních armádách používají maximálně na přepravu pasažérů nebo k výcviku. Ale hlavně - ušetříme.Skrýt celý příspěvekZdenoušek: je a je to hlavně ukázka, jak sou argumenty proti Mi-24 účelové. Současný stav - máme Mi-24, což je bitevník (byť v některých ohledech, zejména co se týče avioniky a ...Zobrazit celý příspěvek
Zdenoušek: je a je to hlavně ukázka, jak sou argumenty proti Mi-24 účelové.
Současný stav - máme Mi-24, což je bitevník (byť v některých ohledech, zejména co se týče avioniky a částečně i výzbroje, zastaralý) se schopností přepravy pasažérů, která je mu dost často vytýkána jako pro bitevník nepotřebná (že v tý kabině nemusí nikoho vozit a naopak může sloužit k evakuaci sestřelených pilotů či jiných osob v případě potřeby už se nepřipomíná).
Teď se hledá jejich náhrada, po který se chce zvládat úkoly přepravy nákladu i podpora pozemních sil - čili přesně to, co už Mi-24 umí. Jenže místo něčeho, co je víc bitevník a míň transporťák se chce pořídit cosi, co je vlastně taková variace na ozbrojenou Mi-17 - dopravák s navěšenejma raketama.
Že je transportní vrtulník míň odolnej než bitevník je snad každýmu jasný. I když se čtyřiadvacítka nemůže v pancéřování rovnat novejm Rusům a s Apachem je tak možná nastejno, rozhodně je líp a víc obrněná než jakejkoliv dopravák na trhu (jo, UH-60 má doplňkovou sadu pancéřování, ale ta zase snižuje nosnost).
Pokud jde o avioniku - na trhu je moře různých lepších i horších modernizací a vyházet stávající analogy a nahradit to něčím digitálním, kompatibilním s NVG, by neměl být tak zásadní problém (navíc ušetříme hmotnost), stejně jako vyměnit stávající optiku za nějaké stabilizované pouzdro a nahradit rotačák kanonem (všechno už tu bylo).
Proč modernizovat?
1) Vrtulníky máme, piloti na nich umí, a i přes svůj věk se jedná o jeden z nejlepších vrtulníků v provozu z hlediska letových výkonů - a ty slabší stránky jsou celkem jednoduše řešitelné (třeba nové listy, které vyvinuli rusové, dávají 10 nebo 20% nosnosti navíc).
2) Máme vybudované opravárenské zázemí a celou logistiku.
3) Vrtulníky nejsou nijak staré, zdaleka jim nekončí životnost a jediné, proč končí, je že jim dochází nálet do GO, což není neřešitelný problém.
Pokud teď armáda nahradí bitevníky dopraváky a v budoucnu se k bitevníkům vrátí, tak je to minimálně trochu divné, spíše nekoncepční. Je to jako kdyby armáda vyřadila houfnice, obsluhy přezbrojila minomety a prohlásila, že až se rozmyslí nová koncepce, tak se možná koupí zase houfnice.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...