Ozbrojený vrtulník Black Hawk. Volba pro Armádu ČR?
- 7. 7. 2016
- 79 komentářů
- Jan Grohmann
Na vojenském cvičení Anakonda 2016 si v Polsku odbyla světovou premiéru ozbrojená verze vrtulníku S-70i Black Hawk. Vrtulník S-70i je v Polsku vyráběná exportní verze amerických UH-60M Black Hawk. Právě S-70i jsou někdy zmiňovány jako jedny z možných uchazečů na nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu České republiky.
S-70i Black Hawk vs. UH-60M Black Hawk
UH-60 Black Hawk jsou americké víceúčelové vrtulníky zavedené především pro potřeby americké armády. Od roku 2009 firma Sikorsky nabízí na mezinárodním trhu variantu S-70i, která je přímo odvozená od poslední varianty UH-60M Black Hawk.
Vrtulník S-70i Black Hawk byl navržený firmou Sikorsky speciálně pro export s důrazem na cenovou dostupnost a přizpůsobivost. Zákazníci si mohou nastavit parametry, schopností a vybavení vrtulníků tak, aby co nejlépe vyhovoval jejich specifickým potřebám.
Vrtulníky S-70i se od roku 2009 vyrábí v polské společnosti PZL Mielec. Na výrobě S-70i (i UH-60M) se podílí také české Aero Vodochody.
S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybí některé citlivé americké technologie, především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je u S-70i a UH-60M avionika z 90 % shodná.
Dlužno dodat, že vrtulník S-70i není civilní varianta, jak bývá někdy označován - stroj nebyl nikdy certifikován pro civilní použití.
UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda díky programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Díky programu FMS, a se souhlasem americké vlády, nakoupilo devět vrtulníků UH-60M Black Hawk Slovensko.
Naopak S-70i a veškerá dokumentace je ve vlastnictví firmy Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.
S-70i
S-70i s výzbroji
Nyní Sikorsky i PZL Mielec pro S-70i vyvinuli speciální nosný systém určený k instalci zbraní a přídavných nádrží.
Jde v podstatě o evoluci nosného systému ESSS (External Stores Support System) vyvinutého společně americkou armádou a firmou Sikorsky v 80. letech minulého století. ESSS tvoří dvě malá nosná křídla se čtyřmi závěsnými body pro výzbroj a přídavné palivové nádrže.
Sikorsky dokáže nyní k vrtulníkům nabízet i kompletní výzbroj. Dříve byla firma Sikorsky vlastněna koncernem UTC ( United Technologies Corporation ), který nedovoloval obchodovat se zbraňovými systémy. Vrtulníky Black Hawk tak byly připravené pro instalaci zbraní, ale zákazník si musel zbraňové systémy nakoupit a instalovat sám.
Ostatně to byl také jeden z důvodů, proč Sikorsky s “neozbrojeným” S-70i neuspěl v polském tendru na nový víceúčelový vrtulník - Polsko vybíralo vrtulník v otevřeném výběrovém řízení a proto Sikorsky nemohl nabídnout UH-60M Black Hawk. Polsko mohlo UH-60M získat pouze přímým jednáním s americkou vládou bez vyběrového řízení.
Nyní Sikorsky spadá pod křídla Lockheed Martin a může zákazníkům nabízet vrtulník včetně výzbroje v jediném balíčku.
Polská PZL Mielec nabízí všem zahraničním zájemcům vrtulníky S-70i s výzbroji. Pod křídla lze zavěsit bloky neřízených raket, protitankové laserem naváděné střely Hellfire, kontejnery s kulomety (včetně rotačních GAU-19). Kulomety lze rovněž umístit do dveří vrtulníku.
Není problém instalovat ani další řízené střely vzduch-země (např izraelské Spike) nebo dokonce střely vzduch-vzduch krátkého dosahu (americký Sidewinder, polský Grom).
Ozbrojený S-70i získal rovněž pozorovací a zaměřovací pouzdro nutné pro navádění střel Hellfire a posádka přilbové zaměřovače.
V současné době dle marketingových aktivit jsou nejvážnější uchazeči o nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR firmy Airbus a Bell Helicopters. První ze jmenovaných nabízí především stroje H145M a druhá UH-Y Venom.
Nabídka polské firmy PZL Mielec v podobě “lehce” dostupného ozbrojeného vrtulníku S-70i však může být pro Armádu ČR další vysoce zajímavou volbou.
Zdroj: Defence24
Související články
Vrtulníky AH-64 Apache favoritem polského programu Kruk
Do konce června polské ministerstvo obrany rozhodne o vítězi programu Kruk. V rámci programu Kruk ...
- 25.04.2016
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
VTOL-X Plane nahradí vrtulníky Apache a Black Hawk?
Ve Spojených státech běží velká debata o nástupcích bitevních vrtulníků AH-64 Apache a víceúčelových ...
- 19.05.2016
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Laserové zbraně na bitevních vrtulnících AH-64 Apache
V letošním roce americké velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) ...
- 27.05.2016
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko směřuje k raketovému systému Patriot
V úterý polské ministerstvo obrany informovalo o podepsání memoranda o porozumění mezí polskou ...
- 06.07.2016
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Pro někoho nepřekvapivé předběžné výsledky komise k provozování LZS po r. 2020 (neoficiálně uniklé ?) - armáda není schopna LZS provozovat - sokoly nevhodné - ideální vrtulník ...Zobrazit celý příspěvek
Pro někoho nepřekvapivé předběžné výsledky komise k provozování LZS po r. 2020 (neoficiálně uniklé ?)
- armáda není schopna LZS provozovat
- sokoly nevhodné
- ideální vrtulník EC 135
- za cenu opravy dvou 20 letých sokolů jsme mohli mít jeden nový EC135 (i když cena 160 mln CZK/ ks je podle mého na horní hranici, ale budiž může tam být DPH atd)
- kde vezmou piloty pro ten státní cirkus se neví
No budiž, budeme čekat jak ta šaškárna pod vedením Stropnického a Babiše bude pokračovat.
Zatím to od příštího roku vypadá na lividaci základny postavené za 60 mln CZK v Budějovicích a přesun do Bechyně.
Sokol samozřejmě nemůže na několika heliportech doposud obsluhovaných z Budějovic díky své hmotnosti přistát.
https://www.seznam.cz/zpravy/c... Skrýt celý příspěvekP.S. tak jsem si ještě pustil znovu zásah Mi-24 a přijde mi, že to muselo být něco HE...jsem si ten výbuch pamatoval o dost menší. PLŘS nebo TOW mi přijde nejpravděpodobnější, ...Zobrazit celý příspěvek
P.S.
tak jsem si ještě pustil znovu zásah Mi-24 a přijde mi, že to muselo být něco HE...jsem si ten výbuch pamatoval o dost menší. PLŘS nebo TOW mi přijde nejpravděpodobnější, ten oblak je jak Mi-24 (nevím co je oficiální hypotéza, kdyžtak to sem prosím dejte)Skrýt celý příspěvekOno by to hlavně chtělo koncepci. Plus vykašlat se na to, co teď máme, protože reálně je to pár Mi-171, které stejně do deseti let musíme vyměnit. Takže bychom mohli, jak píše ...Zobrazit celý příspěvek
Ono by to hlavně chtělo koncepci. Plus vykašlat se na to, co teď máme, protože reálně je to pár Mi-171, které stejně do deseti let musíme vyměnit. Takže bychom mohli, jak píše skelet, rovnou udělat sdružený tendr s opcemi na další koupě. Osobně jsem zvědavý, co z MO nakonec vypadne.
OT: To bylo keců "Budeme řídit stát jako firmu". Kdyby s výkoností, jakou má ANO na svých ministerstvech, řídili firmu, není Babiš podnikatel, nýbrž zanikatel. Vždyť ti šašci nedokázali dotahnout jediný projekt klíčový pro svá ministerstva – vrtulníky, mýto, EET!Skrýt celý příspěvekSíce je to trochu OT, ale podľa tohto článku hovorí nová verzia Bieklej knihy aj o tom, že OSSR znovu počíta s bojovými vrtuľníkmi a tankami! ...Zobrazit celý příspěvek
Síce je to trochu OT, ale podľa tohto článku hovorí nová verzia Bieklej knihy aj o tom, že OSSR znovu počíta s bojovými vrtuľníkmi a tankami!
http://www.aktuality.sk/clanok...
Je samozrejme otázne, či je to iba návrh, alebo ich naozaj chcú obnoviť. Tak či tak je to ale veľký obrat oproti súčasnej koncepcí. Síce môžeme vidieť zmeny aj v stratégiach iných armád, ale ajtak je to obrovská zmena. Tiež tu vidno, že obchodníka nahradil na ministerstve vojak.
Otázkou je len, či sa nám naozaj tie bojové vrtuľníky oplatia, keď už Blackhawkov kupujeme "až" 9 (ale čo viem, ešte sa možno nakúpia neskôr ďalšie), koľko by vôbec bolo týchto vrtuľníkov? Počítam, že viac ako klasických asi nie. Tiež by ma zaujímalo, čo si pod tým predstavujú. Nejaký malý vrtuľník, ozbrojené verzie H-135 či Ah-6? za mňa by to mohlo byť fajn, využiteľné aj pre špeciálne jednotky, ale už nie tak v priamom boji ako Hind. Obnovu Mi-24? Keď boli odstavené, časť predaná (toto neviem, koľkých sa zbavili, a koľké ostali)? Alebo snáď čisto bojový vrtuľník? Nuž to by bol pre nás luxus, snáď len žeby šlo o Cobru. Žeby nakupovali turecké, africké alebo ázijské vrtuľníky pochybujem.
Nemyslím že z toho niečo bude, nie teraz. Ale prinajmenšom ma to trochu prekvapilo...Skrýt celý příspěvekAirbusovským protějškem A109 Power je H135M. H145 je o něco větší. O výběru nových vrtulníků již bylo napsáno mnoho. Lehké vrtulníky potřeba jsou, problém je, že díky opravám ...Zobrazit celý příspěvek
Airbusovským protějškem A109 Power je H135M. H145 je o něco větší.
O výběru nových vrtulníků již bylo napsáno mnoho. Lehké vrtulníky potřeba jsou, problém je, že díky opravám Sokolů (všech deset, v letech 2015-2021) už tak trošku potřeba nejsou.
Co určitě je potřeba, tak to je nahrazení zastaralých Mi-8 a Mi-17. A zde už by se zase více hodily těžší stroje jako UH-1Y, S-70i a H215M/H225M. No a v budoucnu to pak bude W-3 Sokol (asi tak od roku 2025) a Mi-171. Za W-3 Sokol je jasný H145M a za Mi-171 dle mého H225M.
Nebylo by lepší udělat balíček a udělat tendr na dodání balíčku vrtulníků?
Například 15x H145M, z toho 10ks by bylo v opci + 15xH215M(H225M), z toho 11ks by bylo v opci. (*)
Otázkou je co s tabulkovými počty Mi-35? Po jejich vyřazení mi bude tabulkově chybět 17ks vrtulníků.
Přihodit je k lehkým vrtulníkům nebo ke středním? Nebo místo nich koupit tři Chinooky? :D
No a poslední otázkou je , co by měla armáda koupit, pokud nakonec bude provozovat LZS místo soukromníků. Pokud by to převzala AČR sama, tak to znamená nákup minimálně 9kusů vrtulníků, plus dva do rezervy. To jest celkem 11ks vrtulníků. Přičemž asi nejlepší by byl nákup H135. A pokud nakoupím H135, tak už bych dokoupil i ozbrojené H135M (6ks?).
*(k oněm počtům jsem došel od 4ks Mi-8, 5ks Mi-17, 11ks Mi-171 a 10ks W-3A)Skrýt celý příspěvekTo je dobře, jen ať integrují :) ------------------------ Ještě mě napadlo, že je vlastně dost možný ten zásah projektilem. Nejspíš zbloudilá kulka z dávky, v Afgánistánu jich ...Zobrazit celý příspěvek
To je dobře, jen ať integrují :)
------------------------
Ještě mě napadlo, že je vlastně dost možný ten zásah projektilem. Nejspíš zbloudilá kulka z dávky, v Afgánistánu jich ztratili dost odstřelením ocasu (to se odrazilo v Kamovech).
Docela se používají i 12,7mm odstřelovačky proti materiálu. Tu a tam se tu objevila zpráva o naváděné munici EXACTO (nevím zda se už prodává). Nemyslím si, že je to náš případ, ale mohlo by to být celkem účinné proti nalétávajícím vrtulníkům 10°. V Afgánu byli odstřelovači schopni trefovat piloty při letu údolím a to pravděpodobně bylo při velkých úhlových rychlostech a obyčejnými zbraněmi.Skrýt celý příspěvekLetos začínají v Německu zkoušky zbraňových pilonů pro H145M. V květnu měly být otestovány 7,62mm miniguny a dveřní kulomety. V druhé polovině roku by se k nim měly přidat 12,7mm ...Zobrazit celý příspěvek
Letos začínají v Německu zkoušky zbraňových pilonů pro H145M. V květnu měly být otestovány 7,62mm miniguny a dveřní kulomety. V druhé polovině roku by se k nim měly přidat 12,7mm kanony a neřízené rakety. Tenhle zbraňový balíček by měl být nasazen během roku 2019. Do roku 2021 by se k nim měly přidat i laserem řízené rakety.
Ono nemá cenu spěchat jelikož se jedná o zbrusu nový vrtulník. V současné době ho zakoupily i Filipíny. Což je zajímavé.. já měl za to, že loni nakoupili AW109 Power. Ale ty budou nejspíše určené jako palubní vrtulníky.Skrýt celý příspěvekŘíkat se může lecos... že by ho zezadu štrejchla S8, to mám o posádkách vyšší mínění...TOW by ho při malé úhlové rychlosti zepředu mohla taky trefit, akorát mi přijde, že s daleko ...Zobrazit celý příspěvek
Říkat se může lecos... že by ho zezadu štrejchla S8, to mám o posádkách vyšší mínění...TOW by ho při malé úhlové rychlosti zepředu mohla taky trefit, akorát mi přijde, že s daleko větší pravděpodobností do trupu než ocásku a taky bych očekával větší explozi...mohli ho tam taky trefit granátem....taky to mohla být porucha, 35M má nový typ vyrovnávacího rotoru do X, třeba se mu něco podělalo....nevím
Stalo se to v bojové zóně, kde protivník může mít manpady (i zu23,12,7 atd.), tak mi to přijde nejpravděpodobnější. V té kvalitě videa, kterou jsem viděl už mohl být motor střely vyhořený, takže nemusí být vidět kouř a rozmáznutá střela může být i mimo "frejm".Skrýt celý příspěvekJá myslím, že Mi25 je exportní stará D, nebo alespoň dřív se to tak značilo. Mi35 je exportní "V" a nová Mi35M má pevný podvozek a kratší křídla (mají to tak myslím i ruští ...Zobrazit celý příspěvek
Já myslím, že Mi25 je exportní stará D, nebo alespoň dřív se to tak značilo. Mi35 je exportní "V" a nová Mi35M má pevný podvozek a kratší křídla (mají to tak myslím i ruští speciálové), 23mm pohyblivý kanon a pak dost věcí odvozených z Mi28. Na videu je podvozek vysunut a u křídel si nejsem jistý, nějak se mi to nepodařilo zastavit.
Že sundali bitevní vrtulník po tak dlouhé době je celkem úspěch a to díky "hit and run" taktice. Vyspělá PVO taky žádná...
Kdybych byl mladší a hlásil se do armády, zas bych chtěl k letectvu. Pokud bych šel k vrtulníkářům, tak bych chtěl H145M a Izraelský střely. Raději bych pohyblivost, motorovou rezervu a menší velikost před hrubou odolností. Jak už to do vás perou, tak je něco špatně. A tohle relativně malý EC navíc uveze víc lidí než konkurence (k tomu to nakonec hlavně bude).Skrýt celý příspěvekImreSVK: Já vím, že je mi-25 exportní verze mi-24 nejspíše z dodávek pro Syrskou armádu. Ale nechce se mi věřit, že by Rusové nasadili do válečného konfliktu nemodernizovaný stroj ...Zobrazit celý příspěvek
ImreSVK: Já vím, že je mi-25 exportní verze mi-24 nejspíše z dodávek pro Syrskou armádu. Ale nechce se mi věřit, že by Rusové nasadili do válečného konfliktu nemodernizovaný stroj nebo si do něj piloti dobrovolně sedli a letěli do oblasti, kde je velké riziko protiletadlových raket. Počet mi-25 o který pravidelná armáda přišla není zrovna malý. Ani na východu Ukrajiny se už nenasazují co jim během jednoho týdne dva sundali.
Jo tak Cobry padají očividně také.Skrýt celý příspěvekpre CerVus: "Jinak koukali jste, že Rusům sestřelili Mi-25? Ten vrtulník je prostě už překonaný. Ani jeho zmodernizovana verze moderní raketu nerozchodí. To same se dělo vládním ...Zobrazit celý příspěvek
pre CerVus:
"Jinak koukali jste, že Rusům sestřelili Mi-25? Ten vrtulník je prostě už překonaný. Ani jeho zmodernizovana verze moderní raketu nerozchodí. To same se dělo vládním vojskům na Ukrajině a Sýrii."
https://citeam.org/ruaf-mil-mi...
Mi-25 = Mi-35M?
"Kdy naposledy sestřelili Izraelcům nebo Amikum Cobru nebo Apache? Co pamatuju na knížku o Ruských pilotech z Afghánistánu, tak i oni měli raději Mi-17."
https://www.youtube.com/watch?...
Neviem ako veľmi sa líši turecká verzia od tej z USA.Skrýt celý příspěvekCo kombinace nenáročného, lehce ozbrojeného vrtulníku AAS-72X (H145M), a Viperu (pokud bychom se přidali k polské zakázce) + těžký transportní vrtulník. Když jsem viděl jak šla k ...Zobrazit celý příspěvek
Co kombinace nenáročného, lehce ozbrojeného vrtulníku AAS-72X (H145M), a Viperu (pokud bychom se přidali k polské zakázce) + těžký transportní vrtulník. Když jsem viděl jak šla k zemi turecká Cobra, nebo ruské stroje, tak mi přijde jedno, jestli je nějaký vrtulník odolnější nebo méně - k zemi se poroučejí všechny stejně snadno. H145M je alespoň méně náročný na údržbuSkrýt celý příspěvek
Jinak pochybuji o tom, že by jakýkoli těžký militarizovany vrtulník byl efektivnější než lehký průzkumný se stíhací podporou. A BH nebo Venom se určitě v této úloze použít nedá. Na ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak pochybuji o tom, že by jakýkoli těžký militarizovany vrtulník byl efektivnější než lehký průzkumný se stíhací podporou. A BH nebo Venom se určitě v této úloze použít nedá. Na to jsou moc velké a hlučné. Leda že by ACR přišla s úplně novou doktrínou, na vaření z vody jsme tu odborníci. S takovou budeme za pár let používat pro boj s tanky tažné dělostřelectvo.
Jinak koukali jste, že Rusům sestřelili Mi-25? Ten vrtulník je prostě už překonaný. Ani jeho zmodernizovana verze moderní raketu nerozchodí. To same se dělo vládním vojskům na Ukrajině a Sýrii. Kdy naposledy sestřelili Izraelcům nebo Amikum Cobru nebo Apache? Co pamatuju na knížku o Ruských pilotech z Afghánistánu, tak i oni měli raději Mi-17.Skrýt celý příspěvekTo už se tuším minule řešilo. BH je poměrně složitý stroj, který má častější kontroly, které trvají déle. Navíc ani provozní náklady nejsou nejmenší. Je určený pro země, které si ...Zobrazit celý příspěvek
To už se tuším minule řešilo. BH je poměrně složitý stroj, který má častější kontroly, které trvají déle. Navíc ani provozní náklady nejsou nejmenší. Je určený pro země, které si mohou dovolit jich mít část odstavenou právě pro servis. To by byl u nás problém. Koupíme jich 12 a z toho budou 4 neustále na údržbě.
Co se zbraní týče, tak se dá navesit téměř cokoli na jakýkoli stroj. To je jen otázka nabídky a poptávky. I EC, které se zúčastňovaly výběrového řízení na nový průzkumný vrtulník pro americkou armádu disponovaly mnohem vetší paletou zbraní než je běžné v Evropě.Skrýt celý příspěvekDovolil bych si vrátit se ještě k původnímu tématu. Dle mého je S-70i poměrně zajímavá alternativa, o které jsme se zde dříve moc nebavili. Určitě se shodneme, že velikostně je ...Zobrazit celý příspěvek
Dovolil bych si vrátit se ještě k původnímu tématu. Dle mého je S-70i poměrně zajímavá alternativa, o které jsme se zde dříve moc nebavili.
Určitě se shodneme, že velikostně je BH poněkud nadměrečný proti "požadavkům" MO/AČR, byť jsou, zdá se mi, docela rozvolněné. Na druhou stranu, pokud se nerýsuje nákup bitevních vrtulníků, jako že zjevně zatím ani zdaleka, měli bychom přemýšlet, který z nabízených typů dokáže přinést schopnosti bitevním vrtulníkům blízké.
Hledáme tedy vrtulník střední kategorie, se schopnostmi přepravními, doplněnými o zbraňové systémy, které by měli, alespoň částečně, nahradit MI-24. Řekněme, že v ideálním světě se úkoly MI-24 tak trochu rozdělí mezi L-159 a nové vrtulníky. Do části úkolů L-159 zase budou trochu fušovat Gripeny, to zmiňuju jen pro pořádek, abychom měli ten náš aeroklub kompletní.
Pokud počítáme s tím, že by měl ten vrtulník alespoň v omezené míře podporovat svou palebnou silou i nějaké pravidelné jednotky, a ne jen speciály při nějakém přepadu, nedokážu si moc představit, jak dlouho by v boji obstál. Ano, bylo to zmiňováno několikrát, vrtulník do jemu nebezpečného prostředí snad ani nepatří, ale přeci jen - AW nebo Airbusy budou mít určitě menší šanci na přežití než právě BH nebo Venom... nehledě na podporu zbraňových systémů.
Porovnání BH a Venomu je pro mě jako pro laika docela těžké. Pokud bych si měl vybrat, asi bych volil BH - pokud jsou provozní náklady těchto vrtulníků cca srovnatelné (nedokážu úplně posoudit), BH nabízí jistě větší možnosti a nabízí se i spolupráce se Slovenskem - dalším budoucím provozovatelem.
Co se týká nákupu, právě S-70i by mohl nakonec nabídnou nejvýraznější offsety ze všech skrze Aero a to také není nezanedbatelné.
Abych to tak nějak shrnul. S-70i není dobrá volba pro náhradu MI-24 (a netvrďte mi, že to není náhrada - prostě tak trochu je). Ono totiž z toho, z čeho vybíráme, není dobrou volbou nic. Jsou jen špatné a méně špatné. Tohle by pro mě byla docela rozumná volba s následujícími podmínkami - udržíme si vrtulník s větší přepravní schopností i do budoucna - náhrada MI-17/171 by mohla být například NH-90 a zároveň si udržíme u vrtulníky menší, tedy kategorie Sokola. Bitevní vrtulníky během následujících 20 let zřejmě nebudou, tak je ani nebudu věštit. Pak by možná i ozbrojená S-70i mohla dávat alespoň trochu dávat smysl....
Omlouvám se za dlouhý a možná v některých ohledech laický komentář, domluvil jsem :)Skrýt celý příspěvekÖno taky motáš do kupy dvě věci.. první věcí byly ukrajinské Mi-24, které byly zastaralé s nevylétanými osádkami hnány proti moderním PLŘS. A že sestřelili Mi-35M nad Sýrií? A? ...Zobrazit celý příspěvek
Öno taky motáš do kupy dvě věci.. první věcí byly ukrajinské Mi-24, které byly zastaralé s nevylétanými osádkami hnány proti moderním PLŘS.
A že sestřelili Mi-35M nad Sýrií? A? Až tam budou padat ruské vrtulníky jako zralé višně, tak až pak je z toho učinit nějaký závěr.
Mimochodem.. většina moderních MANPADS je jak ty posměšně říkáš jednomužná.Skrýt celý příspěvekpre papaHoth: Pracuje sa s hypotézou, že ten zásah do zadného rotoru(?) Mi-35M bol pravdepodobne od neriadenej rakety zo spriateleného (ruského?) vrtuľníka zo zadu. vid. ...Zobrazit celý příspěvek
pre papaHoth:
Pracuje sa s hypotézou, že ten zásah do zadného rotoru(?) Mi-35M bol pravdepodobne od neriadenej rakety zo spriateleného (ruského?) vrtuľníka zo zadu.
vid. zdroj: https://citeam.org/ruaf-mil-mi... Skrýt celý příspěvekto je velké moudro skelet. klobouk dolů :-) Naznačovalo snad, že ten Syrský/Ruský Mi-35 byl starý a nemodernizovaný? Je k tomu nějajý zdroj? Že ruské posádky (zcela zjevně tam ...Zobrazit celý příspěvek
to je velké moudro skelet. klobouk dolů :-) Naznačovalo snad, že ten Syrský/Ruský Mi-35 byl starý a nemodernizovaný? Je k tomu nějajý zdroj? Že ruské posádky (zcela zjevně tam byli) létají ve vrtulnících té nestarší šarže? No dovolil bych si oponovat. Rusové dorazili do Syrie s Mi-35M tedy jednou s posledních verzí Mi-24 a rozhodně modernizovanou - tedy něčím, co by (podle mě) mělo být schopno přežít ono nástrahy o kterých píšete - v tom případě jednomužná :-) raketa. To za mě není nástraha modernějších, či moderních protiopatření jak jste uvedl.Skrýt celý příspěvek
papagroth: ano, jakýkoliv nemodernizovaný stroj si holt neporadí s nástrahami modernějších, či moderních protiopatření. A je jedno jestli je to sovětské, ruské, americké, evropské, ...Zobrazit celý příspěvek
papagroth: ano, jakýkoliv nemodernizovaný stroj si holt neporadí s nástrahami modernějších, či moderních protiopatření. A je jedno jestli je to sovětské, ruské, americké, evropské, či čínské :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...