Oficiálně: Slovensko nakoupí bojová vozidla pěchoty Scipio

Foto: Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio 8x8; větší foto / PGZ
Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio 8x8; větší foto / PGZ

Slovensko nakoupí slovensko-polská bojová vozidla pěchoty Scipio. V první fázi půjde o 31 vozidel za téměř 28 milionů euro (760 milionů Kč) od Polské zbrojní skupiny PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa).

Předběžnou dohodu o pořízení prvních 31 bojových vozidel pěchoty Scipio podepsali 3. července premiéři Slovenska a Polska – Robert Fico a Ewa Kopacz. Smlouva obsahuje školicí a logistické balíčky. Podpis finálního kontraktu se očekává do dvou měsíců.

Slovensko dostane na nákup vozidel výhodný finanční úvěr od polské vlády. Naší severní sousedé se výhodnými půjčkami snaží podpořit prodej polských zbraní v zahraničí a posílit schopnosti svých nejbližších sousedů.

„Je to velmi úspěšný den pro Polskou zbrojní skupinu. Dohoda oznamující výrobu vozidel Rosomak pro slovenskou armádu, stejně jako zadání výroby 6 válečných lodí polským ministrem obrany, jsou pro naší skupinu milníky a důvodem, proč jsme sloučili polský vojenský průmysl pod hlavičku PGZ... Díky polsko-slovenské spolupráci polský průmysl získal největší a nejlepší kontrakt za poslední roky," komentuje podpis Wojciech Dąbrowski, předseda představenstva PGZ.

Slovenská vozidla Scipio získají slovenskou bezosádkovou věž TURRA 30. Podle předsedy představenstva PGZ využití domácích zbrojních produktů je skvělý způsob, jak uspět na zahraničních trzích.

„Dnešní událost je dokonalým příkladem mezinárodní spolupráce. Scipio je kombinací polského vozidla Rosomak 8x8 v základní verzi a slovenské věže TURRA 30. Podobné kombinované nabídky, včetně technologických řešení vyvinuté v zemích, kde prodáváme naše produkty, je účinný způsob, jak zvýšit vývoz polského obranného průmyslu. PGZ v této obchodní strategii bude pokračovat," komentoval 3. července podpis dohody Dąbrowski.

Slovensko v současné době plánuje vybavit dva prapory celkově 66 vozidly Scipio. Formální požadavek je na 100 vozidel. Vozidla v první fázi získá budovaný slovenský prapor ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance). Prapor ISTAR ve prospěch bojových jednotek vyhledává, identifikuje a určuje cíle. ISTAR je vyčleněn pro zahraniční nasazení, například jako součást evropských jednotek Battle Group.

Slovensko v současné době vlastní 32 kolových obrněných vozidel 8x8, z toho 12 strojům je více než 30 let. Jde o vozidla Tatrapan a zastaralá OT-64.

Prodej vozidla Scipio je součástí širší polsko-slovenské spolupráce. Očekává se, že slovenská DMD Group zajistí opravu polských kolových samohybných houfnic Dana. Ve výzbroji polské armády se nachází 111 houfnic Dana. Polsko a Slovenskou budou navíc vozidlo Scipio společně nabízet na zahraničních trzích.

Zdroj: PGZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?

Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o ...

Nová slovenská húfnica EVA

19. mája 2015 predstavil slovenský minister obrany Martin Glváč na veľtrhu IDET v Brne novú ľahkú ...

Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90

Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před ...

Scipio se dvoří slovenské armádě

Minulý týden Polská zbrojní skupina (Polska Grupa Zbrojeniowa) ve slovenském výcvikovém prostoru ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • semtam
    21:27 09.07.2015

    Myslím, že dobrá volba. I asi plánované postupné dovybavování vozidel není zlý nápad. Osobně bych to také radši viděl u AČR. Kdyby zakoupila dostatečný počet vozidel a postupně je ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že dobrá volba. I asi plánované postupné dovybavování vozidel není zlý nápad. Osobně bych to také radši viděl u AČR. Kdyby zakoupila dostatečný počet vozidel a postupně je vybavila pro své potřeby.

    Budu asi hnidopich, ale slovenské nákupy zbraní, ač výběr techniky je dle mého názoru skvělý. Tak se obávám, že Slovensko zůstane u velmi nízkých počtů kusů.

    Nákup 2 C-27J: Spartan je velmi kvalitní letoun z velmi širokým využitím, ale ovšem i velkými provozními náklady, které budou zbytečně vysávat rozpočet, protože pochybuju že OSSR plně využijí jeho potenciál. V plánu je nákup cca 9 UH-60 a obdobného počtu Gripenů (zde pronájem). Je zase otázka zda OSSR potřebují UH-60 a v praxi budou moct využít jen 2/3 protože zbylé budou v pravidelném servisu. Lepší volbu u vrtulníku bych viděl ve výběru typu jako třeba AW-139 a aspoň 12 kusů.
    Pokud by OSSR vsadily na ekonomičtější C-295 a z vrtulníků na lehčí typ, tak by jim zákonitě zbývalo více prostředků na vozidla Scipio. A mohly je pořídit v rozumnějším počtu.
    Ano, je sice v plánu jejich navýšení, ale to už jsou zase další peníze, které by mohli zase plynout do jiných složek výzbroje.

    Můj komentář prosím berte jen jako teoretickou myšlenku.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:19 09.07.2015

    Panowie - nie przesadzajcie z "standaryzacją" NATO to nie UW - tu nie ma obowiązku używania konkretnych systemów... Są tylko zalecenia... Nie ma obowiazku posiadania broni na ...Zobrazit celý příspěvek

    Panowie - nie przesadzajcie z "standaryzacją"
    NATO to nie UW - tu nie ma obowiązku używania konkretnych systemów...
    Są tylko zalecenia...
    Nie ma obowiazku posiadania broni na 5.56mm
    Nie ma obowiazku używania czołgow z z armatą 105/120mm (zauważcie że samych 120 mm w NATO są 3 typy na 3 rodzaje ammo)

    To ża będzie 30x165 a nie 30x173 to nieistotne...
    Naprawdę...

    Czemu nie martwicie się o łączność?
    Nikt nie zapytał - jaki BMS będzie miał SCIPIO? - w jakim standardzie bedzie łączność?
    Czy pojazd dostanie np. dodatkowe kamery do obserwacji terenu (W Polsce opracowano takie roziwązania - słowacki przemysł pewnie też może to zrobić...)

    To wszystko zależy tylko od Słowaków - my sprzedajemy tylko "gołą" bazową platformę...
    I od Klienta - OSSR zależy czy Scipio będzie lepszy od Rosomaka, Pandura, czy będzię lepszy tylko od BTR 82A...Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    20:52 09.07.2015

    Jo, par slusnych vozidel potrebujou, ale jsem zvedavej, jak vsechny ty nakupy chcou zaplatit.

    Jo, par slusnych vozidel potrebujou, ale jsem zvedavej, jak vsechny ty nakupy chcou zaplatit.

  • KOLT
    20:33 09.07.2015

    Olaf, s těmi vysílačkami máte pravdu. Taky se tuším pro misi v Astánu dovybavovaly "Heriskami". Naštěstí vybavit Pandura jinou vysílačkou není až takový problém, jen to stojí ...Zobrazit celý příspěvek

    Olaf, s těmi vysílačkami máte pravdu. Taky se tuším pro misi v Astánu dovybavovaly "Heriskami". Naštěstí vybavit Pandura jinou vysílačkou není až takový problém, jen to stojí peníze. Změnit používanou munici v rychlopalném kanónu je drobet větší a dražší oříšek. Já ale OSSR hlavně přeju, že dostanou alespoň pár slušných vozidel. Zbytek (jaká to jsou, kolik za ně dají atd.) je jejich věc, to si musí pořešit sami se sebou.Skrýt celý příspěvek

  • Olaf
    16:25 09.07.2015

    Nejvíce mě zajímá spojovací vybavení a jeho NATO kompatibilita. Je známo, že pandury sice mají zbraně v NATO ráži, ale vysílačky byly pořízeny s větším ohledem na podporu domácího ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejvíce mě zajímá spojovací vybavení a jeho NATO kompatibilita. Je známo, že pandury sice mají zbraně v NATO ráži, ale vysílačky byly pořízeny s větším ohledem na podporu domácího průmyslu než na použití ve skutečném boji, což jejich bojovou hodnotu snižuje.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    16:13 09.07.2015

    Aha,tak to jo, potom je ale politické rozhodnutí nadřazené ekonomickému a vojáci nedostnou nejlepší,nejdostupnější a nejlevnější co je na trhu.(ne že by to byla novinka, ale je to ...Zobrazit celý příspěvek

    Aha,tak to jo, potom je ale politické rozhodnutí nadřazené ekonomickému a vojáci nedostnou nejlepší,nejdostupnější a nejlevnější co je na trhu.(ne že by to byla novinka, ale je to smutné.)Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    15:57 09.07.2015

    Belkin: ano i ne. V principu se vojenská technika objednává dvěma způsoby: 1) armáda/MO řekne "chceme to a to, výrobci přihlašte se se svými výrobky a nabídněte za kolik nám je ...Zobrazit celý příspěvek

    Belkin: ano i ne. V principu se vojenská technika objednává dvěma způsoby:

    1) armáda/MO řekne "chceme to a to, výrobci přihlašte se se svými výrobky a nabídněte za kolik nám je chcete vyrábět". Pak se porovnají TTD, cena, další věci jak ooffsety a jiný a vyhlásí se vítěz. Blbým háčkem je obrovská míra korupce, ve kterou se to může vzrhnout, obzvlášť u velkých tendrů.

    2) armáda/MO řekne chceme to a to, co se tak ve světě používá? Podívají se do zahraničí, proklepnou si TTD a další věci (dostupnost, politické faktory jako že s tímhle bychom chtěli být zadobře), pak se udělá rozhodnutí a buďto se přímo osloví výrobce (což ne vždy je legální), nebo se udělá mezivládní dohoda a až po jejím uzavření začne složka odpovědná za vyzbrojování přímo komunikovat s výrobcem na specifikaci požadavků a cen.

    Principielně blbě nejsou ani jedna, záleží na konkrétních podmínkách.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    14:13 09.07.2015

    to hurvo: Vychadzal som zo struktury praporov ISTAR v inych armadach NATO a z utvarov, ktory tento prapor maju tvorit. Ked si tie veci spojim, vychadza mi presne toto. Ved si staci ...Zobrazit celý příspěvek

    to hurvo: Vychadzal som zo struktury praporov ISTAR v inych armadach NATO a z utvarov, ktory tento prapor maju tvorit. Ked si tie veci spojim, vychadza mi presne toto. Ved si staci vziat ako priklad byvalu rotu ISTAR z MI napr. Tam boli len sami operatory radarov. Skalite to iste, tusim, ze tam este je, kludne ma oprav zakladna Ozdany Detto ELINT, ktori inak pred nedavnom cvicili tiez v Presove. Ze ide prieskumna rota pod ISTAR je verejna vec uz dlho. A kde inde ju daju ako pod MHUMINT ? Ale samozrejme ber moju strukturu s rezervou. Islo mi len o to povedat, ze prapor ISTAR 32 kolesovych BVP urcite nevyuzije a teda pojdu niekam inam.

    Belkin zial Bohu ano. Nase MO funguje teraz takto. Ideme kupovat SCIPIA a nikto este nevie ako vybavene. :)Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    13:58 09.07.2015

    niko:To ale nedává moc smysl.Chtějí nakoupit Scipia a nevědí ještě v jaké konfiguraci a za jakou cenu? Nejdřív přece specifikuji požadavek,porovnám nabídku a cenu,ne naopak.

    niko:To ale nedává moc smysl.Chtějí nakoupit Scipia a nevědí ještě v jaké konfiguraci a za jakou cenu? Nejdřív přece specifikuji požadavek,porovnám nabídku a cenu,ne naopak.

  • hurvo
    13:57 09.07.2015

    Niko: skade take podrobne info o istare ked este neexistuje? Ci len domnienky?

    Niko: skade take podrobne info o istare ked este neexistuje? Ci len domnienky?

  • niko
    13:37 09.07.2015

    m164 to su take oficialne bla bla. Stale plati to, co povedal Glvac minuly tyzden v hlavnych spravach. OS SR teraz zistuju aku specifikaciu objednaju. Predlozia ministerstvu o par ...Zobrazit celý příspěvek

    m164 to su take oficialne bla bla. Stale plati to, co povedal Glvac minuly tyzden v hlavnych spravach. OS SR teraz zistuju aku specifikaciu objednaju. Predlozia ministerstvu o par tyzdnov/mesiacov poziadavku, to ju da nacenit Poliakom a MO pripravy zmluvu.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:35 09.07.2015

    ta cena je tedy jen za podvozek, věž se platí navíc? Vše by tomu nasvědčovalo, průměrný autobus MHD stojí 10mil., tak pochybuju, že za dvojnásobek bude KOT i s věží. Též jestli je ...Zobrazit celý příspěvek

    ta cena je tedy jen za podvozek, věž se platí navíc? Vše by tomu nasvědčovalo, průměrný autobus MHD stojí 10mil., tak pochybuju, že za dvojnásobek bude KOT i s věží. Též jestli je cena věže Turra 600tis €, jak píše saracen, tak by z těch údajných 900tis. € za 1ks Scipia na podvozek moc nezbývalo. Pak by ale šlo o klasické zamlžení konečné ceny, kdy se průměrnému občanovi tvrdí cena 900tis. € za kus a případně se porovnává s cenou kompletně vybaveného českého Panduru v ceně asi 110mil. Kč/ks, aby se řeklo jak to je výhodný kšeft.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    13:33 09.07.2015

    Saracen ISTAR nie je prapor v pravom zmysle slova. Mas tam rotu: MUNINT - to je predpokladam byvala prieskumna rota SIGINT - obsluhy radarov ELINT - obsluhy pre elektronicke ...Zobrazit celý příspěvek

    Saracen ISTAR nie je prapor v pravom zmysle slova.
    Mas tam rotu:
    MUNINT - to je predpokladam byvala prieskumna rota
    SIGINT - obsluhy radarov
    ELINT - obsluhy pre elektronicke zariadenia
    atd atd.
    Teda viac ako dve tretiny personalu su chlapici, ktori sedia za pocitacom, resp. technici, ktori opravuju elektroniku. Prapor ma rozne stanoviska kade tade po Slovensku, kde ma nainstalovane bud odposluchy alebo ine prieskumne zariadenia. Na co by im boli kolesove BVP ?
    Inak tiez si myslim, ze by nedavalko zmysel, keby Firma, ktora prave neprekypuje zakazkami mala veze uz vyrovene a odlozene v sklade. Na druhej strane ak ich aj ma vyrobene, nemusi to znamenat, ze ich ma aj vyzbrojene.Skrýt celý příspěvek

  • m164
    13:31 09.07.2015

    niko: Správa sa dostala už i na IHS, i keď pôvodne som čerpal z Poľske ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: Správa sa dostala už i na IHS, i keď pôvodne som čerpal z Poľske tlače.

    http://www.janes.com/article/5...
    http://www.defence24.com/23743...

    Stále sa však jedná iba o "letter of intent", teda ešte nie je nič vytesané do kameňa, no nedával by som veľkú šancu dodatočným zmenám.

    Oranžová opice: EVPU tvrdí, že sa dajú jednoducho vymeniť. Druhá vec je, čo rozumejú pod pojmom jednoduchá výmena, čo všetko treba vymeniť a aké sú s ňou spojené náklady.

    Rase: Počet plánovaných kusov bol taktiež znížený zo 100 na 66ks. Osobne by som sa príliš nedivil, ak by sme nakoniec zostali iba pri 31ks. Ohľadne exportu by bol úspech i v prípade, ak by si ich Poľsko vyrábalo samo licenčne. Prinajmenšom by sa zvýšila jej predajnosť v zahraničí.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    13:21 09.07.2015

    saracen suhlas.

    saracen suhlas.

  • saracen
    13:14 09.07.2015

    Už som to tu niekde a niekoľkorát čítal, že už sú veže vyrobené. Ja neviem odkiaľ táto informácia je ale mám taký pocit, že to najskôr napísal Hurvo. Osobne sa domnievam, vzhľadom ...Zobrazit celý příspěvek

    Už som to tu niekde a niekoľkorát čítal, že už sú veže vyrobené. Ja neviem odkiaľ táto informácia je ale mám taký pocit, že to najskôr napísal Hurvo. Osobne sa domnievam, vzhľadom na cenu veže turra 30, ktorá je okolo 600.000,-€ a vychádzam zo zmluvy, na ktorú tu na týchto stránkach v minulosti niekto zavesil odkaz, že pre súkromnú spoločnosť ako je EVPU je finančne nemožné vyrábať svoje produkty na sklad a potom sa domnievať, že veď možno v budúcnosti ju predáme armáde. Určite je výrobná cena niekde inde, ale ako som už povedal, nemyslím si, že už ich majú vyrobené. To predsa v dnešnej dobe nejde, veď už nemáme plánované hospodárstvo a aj vzhľadom na to, že sa jedná o súkromnú spoločnosť, ktorá má zdroje obmedzené. Iná vec by bola ak by tieto veže boli už od štátu záväzne objednané, ale k tomuto som nenašiel žiadne info.
    Ešte by som zmienku k tomu práporu ISTAR. Vzhľadom k tomu, že sa jedná o prápor tak predpokladám, že ako podriadené bude mať roty, ale určite nie iba jednu. Ale aj tak sa mi celkovo zdá, že tých 31 ks je skôr na prezbrojenie rôt mechanizovaných práporov a to v počte 10 ks na rotu, tak ako je to v súčasnosti namiesto BVP-1 na východe, alebo BVP-2 na západe.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:46 09.07.2015

    @Rase
    "Takhle je to takové podivné (jakoby jen chtěli podvozky pro těch 31 vyrobených věží)."

    Obavam se ze presne o to slo.

    @Rase
    "Takhle je to takové podivné (jakoby jen chtěli podvozky pro těch 31 vyrobených věží)."

    Obavam se ze presne o to slo.

  • niko
    12:36 09.07.2015

    m164 odkial je ta informacia o 2A42 ? Je to oficialne ?

    m164 odkial je ta informacia o 2A42 ? Je to oficialne ?

  • oranžová opice
    12:27 09.07.2015

    A ještě k těm věžím pro Polsko - tím spíš bych prosazoval verzi s Bushmasterem pro OSSR: Pokud vím obě verze jsou jinak konstrukčně řešené, nejde pouze o záměnu zbraní.

    A ještě k těm věžím pro Polsko - tím spíš bych prosazoval verzi s Bushmasterem pro OSSR: Pokud vím obě verze jsou jinak konstrukčně řešené, nejde pouze o záměnu zbraní.

  • Rase
    12:27 09.07.2015

    M164: problém je v tom, že Poláci chtějí vše vyrábět doma. Pochybuju že by kupovali věže vyráběné na slovensku. Licenční výroba je už něco jiného, tam šance je. Další možností je ...Zobrazit celý příspěvek

    M164:
    problém je v tom, že Poláci chtějí vše vyrábět doma. Pochybuju že by kupovali věže vyráběné na slovensku. Licenční výroba je už něco jiného, tam šance je. Další možností je že by koupili celou firmu a zařadili ji do toho svého koncernu :)
    Nevím jak to mají se současnými věžmi - zda je od italů kupují nebo vyrábí licenčně.

    První várka bude tedy mít 2A42, otázkou je zda je bude mít i následující várka. Nákup jen části vozidel mi přijde jako nešťastné řešení. Přeci jen pokud zadají výrobu rovnou 60-100 poptávaných vozidel, tak budou zařazovány do výzbroje postupně. V případě splátek by platili stejnou částku, jen déle (záleží na smlouvě).
    Takhle je to takové podivné (jakoby jen chtěli podvozky pro těch 31 vyrobených věží).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 8