Oficiálně: Slovensko nakoupí bojová vozidla pěchoty Scipio

Foto: Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio 8x8; větší foto / PGZ
Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio 8x8; větší foto / PGZ

Slovensko nakoupí slovensko-polská bojová vozidla pěchoty Scipio. V první fázi půjde o 31 vozidel za téměř 28 milionů euro (760 milionů Kč) od Polské zbrojní skupiny PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa).

Předběžnou dohodu o pořízení prvních 31 bojových vozidel pěchoty Scipio podepsali 3. července premiéři Slovenska a Polska – Robert Fico a Ewa Kopacz. Smlouva obsahuje školicí a logistické balíčky. Podpis finálního kontraktu se očekává do dvou měsíců.

Slovensko dostane na nákup vozidel výhodný finanční úvěr od polské vlády. Naší severní sousedé se výhodnými půjčkami snaží podpořit prodej polských zbraní v zahraničí a posílit schopnosti svých nejbližších sousedů.

„Je to velmi úspěšný den pro Polskou zbrojní skupinu. Dohoda oznamující výrobu vozidel Rosomak pro slovenskou armádu, stejně jako zadání výroby 6 válečných lodí polským ministrem obrany, jsou pro naší skupinu milníky a důvodem, proč jsme sloučili polský vojenský průmysl pod hlavičku PGZ... Díky polsko-slovenské spolupráci polský průmysl získal největší a nejlepší kontrakt za poslední roky," komentuje podpis Wojciech Dąbrowski, předseda představenstva PGZ.

Slovenská vozidla Scipio získají slovenskou bezosádkovou věž TURRA 30. Podle předsedy představenstva PGZ využití domácích zbrojních produktů je skvělý způsob, jak uspět na zahraničních trzích.

„Dnešní událost je dokonalým příkladem mezinárodní spolupráce. Scipio je kombinací polského vozidla Rosomak 8x8 v základní verzi a slovenské věže TURRA 30. Podobné kombinované nabídky, včetně technologických řešení vyvinuté v zemích, kde prodáváme naše produkty, je účinný způsob, jak zvýšit vývoz polského obranného průmyslu. PGZ v této obchodní strategii bude pokračovat," komentoval 3. července podpis dohody Dąbrowski.

Slovensko v současné době plánuje vybavit dva prapory celkově 66 vozidly Scipio. Formální požadavek je na 100 vozidel. Vozidla v první fázi získá budovaný slovenský prapor ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance). Prapor ISTAR ve prospěch bojových jednotek vyhledává, identifikuje a určuje cíle. ISTAR je vyčleněn pro zahraniční nasazení, například jako součást evropských jednotek Battle Group.

Slovensko v současné době vlastní 32 kolových obrněných vozidel 8x8, z toho 12 strojům je více než 30 let. Jde o vozidla Tatrapan a zastaralá OT-64.

Prodej vozidla Scipio je součástí širší polsko-slovenské spolupráce. Očekává se, že slovenská DMD Group zajistí opravu polských kolových samohybných houfnic Dana. Ve výzbroji polské armády se nachází 111 houfnic Dana. Polsko a Slovenskou budou navíc vozidlo Scipio společně nabízet na zahraničních trzích.

Zdroj: PGZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?

Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o ...

Nová slovenská húfnica EVA

19. mája 2015 predstavil slovenský minister obrany Martin Glváč na veľtrhu IDET v Brne novú ľahkú ...

Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90

Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před ...

Scipio se dvoří slovenské armádě

Minulý týden Polská zbrojní skupina (Polska Grupa Zbrojeniowa) ve slovenském výcvikovém prostoru ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    11:50 13.07.2015

    Že prý OSSR nakupují českou techniku? Cca 600ks Brenu je 5x méně než CZUB prodala mexické policii a pak pár ks tatrovek řady 815, přičemž místo T810 nakupují Aktisy, což není úplně ...Zobrazit celý příspěvek

    Že prý OSSR nakupují českou techniku? Cca 600ks Brenu je 5x méně než CZUB prodala mexické policii a pak pár ks tatrovek řady 815, přičemž místo T810 nakupují Aktisy, což není úplně střední a vojenský typ náklaďáku. Dál o žádných nákupech nevím. Nyní při nákupu KOT se též české firmě nedala šance a rovnou se jde kupovat od Poláků. EVA je spíš demonstrátor, hodně syrový, pokud by ji AČR nakoupila, zbytečně by se stala zkušebním polygonem zahraničního výrobce.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    11:50 13.07.2015

    Ja som za to, aby vyvoj prebiehal ci uz v CR ako aj v SR. Nie sme sice spolocny stat (nastastie :) ), ale v dnesnom globalizovanom svete to nehra taku velku rolu. Najma, ked ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja som za to, aby vyvoj prebiehal ci uz v CR ako aj v SR. Nie sme sice spolocny stat (nastastie :) ), ale v dnesnom globalizovanom svete to nehra taku velku rolu. Najma, ked historicky tie vazby ake-take su. Je jasne, ze take male staty nemaju sancu vyvijat vsetky produkty rovnako dobre, ale vyhovarat sa na to, ze sme male staty a na zapade to spravia aj tak lepsie, no, nie je podla mna spravne. Za prvej republiky bol priemysel na spicke, tak preco sa aspon nesnazit na to nadviazat...A neriesim to ze tie zbrojovky boli na Povazie prestahovane z Plzne ci odkial.. ;)Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:43 13.07.2015

    No Sakal, Bren, CZ Duty, kolimatory od Meopty atd. Mohli by sme sa tu o nepodarkoch ceskeho zbrojneho priemyslu tiez dlhsie bavit...

    No Sakal, Bren, CZ Duty, kolimatory od Meopty atd. Mohli by sme sa tu o nepodarkoch ceskeho zbrojneho priemyslu tiez dlhsie bavit...

  • belkin
    11:31 13.07.2015

    Slovenští přispěvatelé označily excalibur za překupnickou bezvýznamnou firmu. Nikdo netvrdil že ta společnost je dokonalá a silná zbrojovka.Ovšem snaží se a je to vidět.Šakal byl ...Zobrazit celý příspěvek

    Slovenští přispěvatelé označily excalibur za překupnickou bezvýznamnou firmu. Nikdo netvrdil že ta společnost je dokonalá a silná zbrojovka.Ovšem snaží se a je to vidět.Šakal byl velmi dobře ergonomicky vyřešený ale bohužel díky slabému podvozku neuspěl. Pokud by byla poptávka po pásovém transportéru, byl by to vhodný,poměrně levný prostředek.Co se týká slovenských zbrojovek, pokud inovují,vyvinou, odskouší moderní dělostřelecký systém, je možné že ho AČR zavede.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    11:11 13.07.2015

    tryskac: ono se to tak může zdát, ale: - Excalibur army je největší česká zbrojní firma se slušnými úspěchy. - Oni ví že reklama je důležitá, proto je nutné nechat o sobě psát ...Zobrazit celý příspěvek

    tryskac:
    ono se to tak může zdát, ale:
    - Excalibur army je největší česká zbrojní firma se slušnými úspěchy.
    - Oni ví že reklama je důležitá, proto je nutné nechat o sobě psát na internetu mezi odbornější veřejností.

    U jednoho člověka co tu chodil, jsem měl podezření že byl z EA, protože to byla šílená agitace.


    Všechno slovenské není špatné, ale všechno má své výhody a nevýhody.
    Šakal tu taky moc slavně nedopadl. Těch výtek se tu sešlo několik desítek.

    Houfnice Eva, pokud ji dopracují k rozumnému výsledku, by byla super pro AČR.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    10:44 13.07.2015

    Niekedy mam taky pocit, ze tento server sluzi na propagaciu vyrobkou Excalibur army. A ked nie server, tak rozhodne caste prispevky diskutujucich. Otvoreny ci skryty nekriticky ...Zobrazit celý příspěvek

    Niekedy mam taky pocit, ze tento server sluzi na propagaciu vyrobkou Excalibur army. A ked nie server, tak rozhodne caste prispevky diskutujucich. Otvoreny ci skryty nekriticky nacionalizmus v zmysle, vsetko ceske je super a vsetko slovensko je srot uz treba naozaj asi filtrovat. Nastastie sem prispieva aj polsky kolega a jeho prispevky maju hlavu aj patu.
    V kazdom pripade treba len ocenit, ze aj na Slovensku sa rozvija "obranny" priemysel po dlhej dobe utlmu. Preco by aj ACR nemohla kupovat slovenske vyrobky, ked OSSR nakupuje ceske? A tiez to nie je neviem aky vykrik techniky (podla tu diskutujucich, BREN). Modernizacia DAN bola predstavena uz velmi davno pod nazvom MODAN, s vymenenym HW ONDAVA.

    ...Take USA a aj ine krajiny si v tejto oblasti uzkostlivo strazia svoj trh. btw. Vedeli ste ze napr. v leteckom obrannom priemysle mozu v USA pracovat len US citizens?Skrýt celý příspěvek

  • niko
    10:07 13.07.2015

    Sakal v prvom rade nesplnil poziadavky OS SR. Pisat tu, ze ukrajinska kriza moze za jeho nezavedenie do vyzbroje OS SR je cista fabulacia.

    Sakal v prvom rade nesplnil poziadavky OS SR. Pisat tu, ze ukrajinska kriza moze za jeho nezavedenie do vyzbroje OS SR je cista fabulacia.

  • Jura99
    08:17 13.07.2015

    black hole: kritizujete trolly, ale sám máte celkem hloupý názor. Aby se Excalibur dostal ke slovenské vyřazené technice, nemusel nikam majetkově vstupovat. Pokud se nepletu, DANY ...Zobrazit celý příspěvek

    black hole: kritizujete trolly, ale sám máte celkem hloupý názor. Aby se Excalibur dostal ke slovenské vyřazené technice, nemusel nikam majetkově vstupovat. Pokud se nepletu, DANY vyřadily OSSR už před lety (s nákupem Zuzan) a kdyby to byl tak lukrativní kus techniky, určitě by se po něm na trhu zaprášilo. Pravda je taková, že ta technika se všude možně válí po skladištích a Excalibur si našel své podnikání v tom, že starou techniku nakupuje, hloubkově ji repasuje vč. agregátů a dále prodává. To je legitimní podnikání. Takto mj. nakoupil tanky a bvp v Maďarsku. Postupně si pořídil bývalé VOP Šternberk, zvýšil tím výrobní kapacitu a získal od General Dynamics licenci na Pandury a ASCOD. Ti asi nebudou hloupí, aby licenci dali nějaké schránkové firmě. V našem regionu nebyla dosud poptávka po domácí obrněné technice a např. OSSR neměla 20let poptávku po technice skoro žádnou. To se pak snadno kritizuje, že Excalibur nevyvinul vlastní stroj, se kterým by sklízel široké úspěchy. Nakonec Šakal nebyl úplně nesmyslný stroj, který by vzniknul během víkendové práce s autogenem. Nebýt ukrajinské krize, není vyloučeno, že by si OSSR se Šakalem dalších 30let vystačily.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    02:35 13.07.2015

    Na Excalibur mám svoj názor, opýtajte sa v MSN Martin, kde vstúpila ako akcionár, koľko techniky vyviezla zo Slovenska ,hlavne do Čiech vačšinou DANY a BVP, ktoré ležali v ...Zobrazit celý příspěvek

    Na Excalibur mám svoj názor, opýtajte sa v MSN Martin, kde vstúpila ako akcionár, koľko techniky vyviezla zo Slovenska ,hlavne do Čiech vačšinou DANY a BVP, ktoré ležali v Martinských vyradzovacích armádnych skladoch a neboli ešte nejako vojensky znehodnotené. A to ich vykupovala od OSSR skoro za cenu šrotu. Podľa mňa v tejto firme niečo smrdí a svojím vstupom na Slovensko išlo o zámienku aby sa mohla dostať na slovenské sklady nepotrebnej techniky a ďalej s ňou obchodovať. Bez ohľadu na to že sa Excalibur snaží prezentovať, ako nejaký inovátor a konštruktér, je jeho vačšinový príjem tvorený hlavne z priekupníctva, distribúcie a čiastočnej rekonštrukcie bojovej techniky.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    22:48 12.07.2015

    Neviem prečo admin tu dovolí registrovať obmedzených trollov z facebookovej stránky, len zbytočne provokujú, danej tématike nerozumejú a snažia sa vyvolávať konflikty na oboch ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviem prečo admin tu dovolí registrovať obmedzených trollov z facebookovej stránky, len zbytočne provokujú, danej tématike nerozumejú a snažia sa vyvolávať konflikty na oboch stranách. Ináč strýko pracoval vo VTSU Záhorie za minulého režimu a krátko po prevrate, ako inžinier pri meraní lafetácií zbraňových systémov na obrnenú techniku, ktorá sa produkovala v ZTS, dostal aj pozývací list pre odbornú konzultáciu na skúškach pri Šakalovi a Scipia, pretože VTSU už nefunguje na takej rozsiahlej úrovni ako kedysi a odborníkov tam pracuje už zlomok z toho čo predtým. Žiaľ pre svoj horší zdravotný stav a rýchlosť uskutočnených skúšok sa nemohol zúčastniť.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    22:02 12.07.2015

    Pre Radek3057 Ďakujem za tvoj vysoko odborný príspevok, Slovenské ministerstvo obrany tvoj návrh určite prejedná.

    Pre Radek3057 Ďakujem za tvoj vysoko odborný príspevok, Slovenské ministerstvo obrany tvoj návrh určite prejedná.

  • SpiritWar
    19:28 12.07.2015

    a este pikoska, svokrova firma vypravila tak pred mesiacom do rakuska asi tak 30 000 bodakov na vz 58 :D

    a este pikoska, svokrova firma vypravila tak pred mesiacom do rakuska asi tak 30 000 bodakov na vz 58 :D

  • SpiritWar
    19:25 12.07.2015

    no ja som z detvy a do PPS sem tam chodim, svokor dokonca robi vo firmicke ktora smelini z ND na BVP sidli v areali PPS :) predtym robil pre krupinsku firmu way industries ktora ...Zobrazit celý příspěvek

    no ja som z detvy a do PPS sem tam chodim, svokor dokonca robi vo firmicke ktora smelini z ND na BVP sidli v areali PPS :) predtym robil pre krupinsku firmu way industries ktora mala v PPS prenajate priestory, (uz sa ale stiahli do krupiny) on vlastne vo way industries skladal BVP prakticky da sa povedat od srobicka pred par rokmi, ked bolo hotove slo sa zastrielat na strelnicu, neviem sice presne ako to fungovalo, ale boli rozne konfiguracie raz montovali veze na podvozky ktore prisli, potom zase skladali nove podvozky, islo samozrejme o mensie serie.

    krupina ale nwm presne ako teraz funguje, kamarat co tam robi (robi kabelaz do bvp) jeden mesiac v robote dobre ze nespi, a druhy zase nerobi absolutne nic, a v poslednej dobe tam boli problemi z platmi, http://www.way.sk/products/def...

    asi tak pred 2 rokmi PPS zvarala dakych 80 ks veziciek na bvp alebo naco to bolo, bolo to tak z 12mm plechu priemer vezicky bol tak 1500mm, klasicky kuzelovity tvar, akurat to bolo robene z rovnych plechov takze tvar priponal 6hran.

    chcem tym povedat ze isty know how tu je ale urcite nie ziadna slava.
    PPS je teraz prakticky jedna z najvadcsich zvarovni na slovensku, zo specialnom nema uz absolutne nic.
    je to inak skoda ze tu prakticky uplne vykapal vyvoj (nemyslim tym len special) BVP su podla mna super stroje, len tu nebol nik kto by pracoval na ich vyvoji...Skrýt celý příspěvek

  • papaHoth
    11:53 12.07.2015

    Pro Semtam: Scipio byl podle mě římský vojevůdce, který porazil Hanibala v druhé Punské válce. Inspirace možná zde

    Pro Semtam: Scipio byl podle mě římský vojevůdce, který porazil Hanibala v druhé Punské válce. Inspirace možná zde

  • Warnost
    10:23 12.07.2015

    pro hurva: Na kvalitu výroby si nemůžeš stěžovat na Tatru. Tyto vozidla ste si vyráběli v licenci na Slovensku :)

    pro hurva: Na kvalitu výroby si nemůžeš stěžovat na Tatru. Tyto vozidla ste si vyráběli v licenci na Slovensku :)

  • semtam
    08:36 12.07.2015

    K té výzbroji, ono vlastně 31 Scipií (co to vlastně znamená jméno Scipio?) je dostatečný počet. Tato kolová vozidla najdou uplatnění v misích apod. Vyzbrojit armádu jen kolovými ...Zobrazit celý příspěvek

    K té výzbroji, ono vlastně 31 Scipií (co to vlastně znamená jméno Scipio?) je dostatečný počet. Tato kolová vozidla najdou uplatnění v misích apod. Vyzbrojit armádu jen kolovými podvozky není úplně šťastné řešení. Sice v dnešní době populární i díky tomu, že v porovnání s pásy jsou ekonomičtější, ale armáda má také plnit obranou funkci na svém území (v NATO) a kolová vozidla zaostávají v evropském terénu v průchodnosti a odolnost je také nižší. Tudíž menší armáda (ne malá) by měla sáhnout po pásech a kola si ponechat na univerzálnější mise. Oněch 31 kusů by bylo v tomto smyslu asi dostatečných a pokud možno nakoupit min. 100 kusů vozidel jako je CV90 či Ascod.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    22:59 11.07.2015

    Lukas: česká a slovenská armáda je velmi malá, kupují se malá množství techniky a velení armády chce maximální univerzálnost a všestranost na jakoukoliv techniku.TJ víceůčelovost, ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas: česká a slovenská armáda je velmi malá, kupují se malá množství techniky a velení armády chce maximální univerzálnost a všestranost na jakoukoliv techniku.TJ víceůčelovost, což ale vždy nejde. Velká armáda má více kusů specializované jednoučelové techniky. V tom vidím hlavní rozdíl a právě toto vyvolává diskuze.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    22:23 11.07.2015

    hurvo - nie pamiętam całej historii Wiem tylko że ten Rosomak M1 został zaatakowany a Afganistanie - i że nikt nie został ranny / zabity. (Wóz samodizelnie wrócił do ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo - nie pamiętam całej historii

    Wiem tylko że ten Rosomak M1 został zaatakowany a Afganistanie - i że nikt nie został ranny / zabity. (Wóz samodizelnie wrócił do bazy)

    Jak na pojazd tej klasy - to jest b. dobry wynik...

    Nie rozumiem tej dyskusji...
    OSSR nie mają $ - kupują Rosomaka - bo to dobry pojazd za jeszcze lepszą cene.
    Skoro "problemem" jest zakup 31 wozów po 1 milion Euro / pojazd, to jak sobie wyobrażacie zakup np. ASCODA za 3-4 miliony Euro? Nie przypominam sobie aby OSSR planowała bardzo zwiększyć wydaki na wojsko.

    Powiem szczerze - nie wszystko rozumiem... (nie rozumiem motywacji ACR i OSSR)Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    21:49 11.07.2015

    Hurvo: ale ani Detva nebyla inovativni podnik, pouze montazni zavod licencni ruske techniky. Od VOP se moc nelisil, pouze disponoval vlastnimi provozy, ktere se dnes resi ...Zobrazit celý příspěvek

    Hurvo: ale ani Detva nebyla inovativni podnik, pouze montazni zavod licencni ruske techniky. Od VOP se moc nelisil, pouze disponoval vlastnimi provozy, ktere se dnes resi subdodavatelsky (slevarna, kovarna, ocelarna apod.) Excalibur vlastnim vyvojem nepochybne disponuje, kdyz hodil na trh napr. Sakala. Ziskanim licence na Pandur a Ascod si otevrel cestu postavit se na vlastni nohy a casem stavet vozidla zcela vlastni. Tez tim ze vlastni Tatru, ma slusny potencial. Detva sveho casu narozdil Excaliburu nemela svobodu rozhodovani, aby z BVP vyvinula vlastni a lepsi stroj.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    21:34 11.07.2015

    Mam cechov rad, este radsej moravakov, ale co sme vam spravili ze ste sa nam pomstili tatrou 815-7 4x4, debilnejsie auto som este nevidel. Ked nie je pokazena a nahodou este jazdi ...Zobrazit celý příspěvek

    Mam cechov rad, este radsej moravakov, ale co sme vam spravili ze ste sa nam pomstili tatrou 815-7 4x4, debilnejsie auto som este nevidel. Ked nie je pokazena a nahodou este jazdi tak do nej zateka, kabina odflaknuta ako pondelkova lada. Zle nastriekane diely domalovane rucne stetcom. Korba malicka oproti dlzke vozidla a strasne vysoko. A ten co tam zabudoval ten poloautomat by si zasluzil vozit sa na korbe aspon tyzden. Kto mal ten uzasny napad dat tam poloautomat kde ma stroj a sofer vymenene ulohy: stroj sa rozhodne kedy a sofer mu zaradi rychlost.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 8