Oficiálně: Slovensko nakoupí bojová vozidla pěchoty Scipio

Foto: Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio 8x8; větší foto / PGZ
Kolové bojové vozidlo pěchoty Scipio 8x8; větší foto / PGZ

Slovensko nakoupí slovensko-polská bojová vozidla pěchoty Scipio. V první fázi půjde o 31 vozidel za téměř 28 milionů euro (760 milionů Kč) od Polské zbrojní skupiny PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa).

Předběžnou dohodu o pořízení prvních 31 bojových vozidel pěchoty Scipio podepsali 3. července premiéři Slovenska a Polska – Robert Fico a Ewa Kopacz. Smlouva obsahuje školicí a logistické balíčky. Podpis finálního kontraktu se očekává do dvou měsíců.

Slovensko dostane na nákup vozidel výhodný finanční úvěr od polské vlády. Naší severní sousedé se výhodnými půjčkami snaží podpořit prodej polských zbraní v zahraničí a posílit schopnosti svých nejbližších sousedů.

„Je to velmi úspěšný den pro Polskou zbrojní skupinu. Dohoda oznamující výrobu vozidel Rosomak pro slovenskou armádu, stejně jako zadání výroby 6 válečných lodí polským ministrem obrany, jsou pro naší skupinu milníky a důvodem, proč jsme sloučili polský vojenský průmysl pod hlavičku PGZ... Díky polsko-slovenské spolupráci polský průmysl získal největší a nejlepší kontrakt za poslední roky," komentuje podpis Wojciech Dąbrowski, předseda představenstva PGZ.

Slovenská vozidla Scipio získají slovenskou bezosádkovou věž TURRA 30. Podle předsedy představenstva PGZ využití domácích zbrojních produktů je skvělý způsob, jak uspět na zahraničních trzích.

„Dnešní událost je dokonalým příkladem mezinárodní spolupráce. Scipio je kombinací polského vozidla Rosomak 8x8 v základní verzi a slovenské věže TURRA 30. Podobné kombinované nabídky, včetně technologických řešení vyvinuté v zemích, kde prodáváme naše produkty, je účinný způsob, jak zvýšit vývoz polského obranného průmyslu. PGZ v této obchodní strategii bude pokračovat," komentoval 3. července podpis dohody Dąbrowski.

Slovensko v současné době plánuje vybavit dva prapory celkově 66 vozidly Scipio. Formální požadavek je na 100 vozidel. Vozidla v první fázi získá budovaný slovenský prapor ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance). Prapor ISTAR ve prospěch bojových jednotek vyhledává, identifikuje a určuje cíle. ISTAR je vyčleněn pro zahraniční nasazení, například jako součást evropských jednotek Battle Group.

Slovensko v současné době vlastní 32 kolových obrněných vozidel 8x8, z toho 12 strojům je více než 30 let. Jde o vozidla Tatrapan a zastaralá OT-64.

Prodej vozidla Scipio je součástí širší polsko-slovenské spolupráce. Očekává se, že slovenská DMD Group zajistí opravu polských kolových samohybných houfnic Dana. Ve výzbroji polské armády se nachází 111 houfnic Dana. Polsko a Slovenskou budou navíc vozidlo Scipio společně nabízet na zahraničních trzích.

Zdroj: PGZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?

Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o ...

Nová slovenská húfnica EVA

19. mája 2015 predstavil slovenský minister obrany Martin Glváč na veľtrhu IDET v Brne novú ľahkú ...

Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90

Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před ...

Scipio se dvoří slovenské armádě

Minulý týden Polská zbrojní skupina (Polska Grupa Zbrojeniowa) ve slovenském výcvikovém prostoru ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • hurvo
    21:27 11.07.2015

    radek: vsetky cesko-slovenske projekty za posledne roky boli fiasko alebo bol nakupeny smejd (radary, iveca lmv, breny, nove tatry, sakal), teraz uz len zistit kde sa stale ...Zobrazit celý příspěvek

    radek: vsetky cesko-slovenske projekty za posledne roky boli fiasko alebo bol nakupeny smejd (radary, iveca lmv, breny, nove tatry, sakal), teraz uz len zistit kde sa stale vyskytne chyba a preco :DSkrýt celý příspěvek

  • hurvo
    21:23 11.07.2015

    lukas : fotka je sice pekna ale po zasahu kumulativnou strelou je vstupny otvor stale maly. to by musela byt fotka zvnutra aby sa dalo povedat nieco o odolnosti veze. z tejto ...Zobrazit celý příspěvek

    lukas : fotka je sice pekna ale po zasahu kumulativnou strelou je vstupny otvor stale maly. to by musela byt fotka zvnutra aby sa dalo povedat nieco o odolnosti veze. z tejto fotky sa neda rozpoznat ako hlboko presiel kumulativny luc, iba ze prebil kompozitnu vrstvu.
    nepochybujem ze hitfist je odolnejsi ako turra, ale tato fotka nesvedci o nicom.
    Vdaka za foto lukas, som rad ze tu prispievas do debaty.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:08 11.07.2015

    https://scontent-fra3-1.xx.fbc... Wieża ...Zobrazit celý příspěvek

    https://scontent-fra3-1.xx.fbc...
    Wieża Hitfist 30p trafiona rrpg-7 (granat pg-7 )

    Ma ktoś jeszcze jakieś pytania apropos odporności?Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    19:57 11.07.2015

    Jendo, dá se ,,levelovat" do 22 tun, pak už ten pancíře Pandur neuveze.
    Rosomák uveze 26 tun.

    Jendo, dá se ,,levelovat" do 22 tun, pak už ten pancíře Pandur neuveze.
    Rosomák uveze 26 tun.

  • radek3057
    19:55 11.07.2015

    Slováci ať raději nic nenakupují,nebo to skončí fiaskem

    Slováci ať raději nic nenakupují,nebo to skončí fiaskem

  • Jenda
    19:48 11.07.2015

    hurvo: STANAG level 1 je i odolnost celé korby panduru (8mm ocel) - to je standardní tloušťka, která pak unese přídavný pancíř do jakéhokoliv levelu. Level 2 u pandur v AČR je již ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: STANAG level 1 je i odolnost celé korby panduru (8mm ocel) - to je standardní tloušťka, která pak unese přídavný pancíř do jakéhokoliv levelu. Level 2 u pandur v AČR je již s přídavným pancířem, v Afg Level 3 s jiným pancířem, a možmo klidně level 5, .... to je ta modularita.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    17:39 11.07.2015

    hurvo: to máte pravdu, proto mají licenci ASCODA. Co se týká turry,ještě bych počkal, třeba právě probíhá dovývoj, testování a ladění nové věže.Možná výrobce vidinou téměř jistého ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: to máte pravdu, proto mají licenci ASCODA.
    Co se týká turry,ještě bych počkal, třeba právě probíhá dovývoj, testování a ladění nové věže.Možná výrobce vidinou téměř jistého kontraktu zafinancoval a posunul vývoj dalším směrem.Mimochodem těch věží asi moc vyrobených zatím mít nebudou a navíc EVPÚ nějakou zkušenost z bojovými stanicemi má. Ale jde jako ve všem v první řadě o peníze.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    17:10 11.07.2015

    to sa zamenil jeden problem za druhy, pretoze max 20mm celneho panciera na korbe bvp nestaci a podvozok zase nestaci na vacsiu vahu, uz 14 ton pri svatave je na hranici unosnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    to sa zamenil jeden problem za druhy, pretoze max 20mm celneho panciera na korbe bvp nestaci a podvozok zase nestaci na vacsiu vahu, uz 14 ton pri svatave je na hranici unosnosti podvozku. Excalibur mal zacat rovno celou novou korbou so sendvicovym dnom a podvozok (tlmice, torzne tyce, pojazdaky) pouzit hoci z T-55.

    Takto dopadol sakal fiaskom, veze boli uz pripravene a teraz ich narychlo naroubovali na rosomaka, lebo lezali v sklade.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    15:56 11.07.2015

    Pokud si pamatuji,hlavní požadavek byl na zvýšení bal.odolnosti a tady vznikl problém s podvozkem.

    Pokud si pamatuji,hlavní požadavek byl na zvýšení bal.odolnosti a tady vznikl problém s podvozkem.

  • belkin
    15:43 11.07.2015

    Excalibur měl několik modernizačních verzí, postupně potenciální zákazníci kladly další a další požadavky. U pásových vozidel je sice velmi důležité měrné zatížení pásů (celkově ...Zobrazit celý příspěvek

    Excalibur měl několik modernizačních verzí, postupně potenciální zákazníci kladly další a další požadavky. U pásových vozidel je sice velmi důležité měrné zatížení pásů (celkově menší rozdíly oproti kolovým podvozkům) ale i tak je dynamika hmoty v těžkém terénu znatelně rozdílná. To nemá nic společného z výkonem motoru, rychlostí nebo zrychlení na pevném podkladu. (MJ.bvp mají stále v těžkém terénu vynikající jízdní vlastnosti)Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    15:23 11.07.2015

    belkin: Aka tretia strana??? ved excalibur robil sakala na svoje triko a potom ho nukal arc/ossr. Hociktore moderne vozidlo pri pohybe v terene sfukne sakala aj bvp, a to su ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin: Aka tretia strana??? ved excalibur robil sakala na svoje triko a potom ho nukal arc/ossr.

    Hociktore moderne vozidlo pri pohybe v terene sfukne sakala aj bvp, a to su nepomerne tazsie. Dokonca aj namer hoci nema vysoku max rychlost tak pri akceleracii je na tom lepsie.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    15:13 11.07.2015

    Nová vozidla jsou už konstruována jako modulární z předimenzovaným podvozkem jako platformou, tj.nosičem. Zde se začínají prosazovat hmotnostní kategorie vozidel, (např. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nová vozidla jsou už konstruována jako modulární z předimenzovaným podvozkem jako platformou, tj.nosičem. Zde se začínají prosazovat hmotnostní kategorie vozidel, (např. PANDUR,STRYKER... cca 16 000 - 22 000 kg,
    BOXER 20 000 - 30 0000 kg atd..) Každá platforma má svoje výhody a nevýhody. Lepší balistická ochrana,větší nostnost-možnost nést těžší výkonnější zbraně kontra nižší strategická mobilita,horší jízdní vlastnosti ( nižší agilita v terénu) dražší provoz. To platí i u pásových podvozků. Takto ale bvp konstruována nebyla.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    14:55 11.07.2015

    To je pravda,ale silnější tyče-jiné tlumiče-změna závěsů kol-jiná kola-silnější korba- jiné brzdy- JINÉ VOZDLO, proto ASCOD.Oni samozřejmě věděli že to nebude zázrak, ale chtěli ...Zobrazit celý příspěvek

    To je pravda,ale silnější tyče-jiné tlumiče-změna závěsů kol-jiná kola-silnější korba- jiné brzdy- JINÉ VOZDLO, proto ASCOD.Oni samozřejmě věděli že to nebude zázrak, ale chtěli hlavně vytvořit ergonomičtější řešení.To, že třetí strana vyžadovala další a další vylepšení zvedlo hmotnost,kterou ta platforma nevydržela. Oni věděli, že jsou nalimitech,proto třeba požadavek na zvýšení bal.ochrany dna neaxceptovali.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    14:41 11.07.2015

    Ked si zoberieme len taku blbost ako su torzne tyce na sakalovi aka mexca aka M2SKCZ. Museli vediet ze torzne tyce z bvp nezvladnu dalsich 5 ton, napriek tomu tam drbli stare ...Zobrazit celý příspěvek

    Ked si zoberieme len taku blbost ako su torzne tyce na sakalovi aka mexca aka M2SKCZ.
    Museli vediet ze torzne tyce z bvp nezvladnu dalsich 5 ton, napriek tomu tam drbli stare torzne tyce.
    Bud nedokazali vymysliet ako tam zamontovat ine torzne tyce, co je na firmu ktora ma ambicie etablovat sa medzi vyrobcami techniky celkom hamba.

    alebo sa na to proste vysrali, co je na firmu ktora ma ambicie dodavat nam techniku slendrian a firma je bezpecnostne riziko.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    14:27 11.07.2015

    Hurvo: excalibur samozřejmě není BAE. Nedá se ale srovnávat s VOP,jsou přece jen dále. Mají vlastní konstrukční vývoj. To, že aplikují do konstrukce hotové komponenty je přece ...Zobrazit celý příspěvek

    Hurvo: excalibur samozřejmě není BAE. Nedá se ale srovnávat s VOP,jsou přece jen dále. Mají vlastní konstrukční vývoj. To, že aplikují do konstrukce hotové komponenty je přece samozřejmostí všude, copak je možné aby sami vyvinuli např.tlumiče,motory,hardware,software,optiku nebo zbraně? To je přece nemožné. Inovace spočívá v konstrukčním návrhu celku doplněném vhodnými komponenty, řádně vyladěné a odzkoušené ( dvě poslední podmínky jsou nejdražší )Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    14:19 11.07.2015

    To ze turre na sakalovi mrzol software sa este da odstranit. Nepouzitelna je preto ze strelec nema ziaden zalozny zameriavac, PTRS su slabo chranene (da sa odstranit), je tam ...Zobrazit celý příspěvek

    To ze turre na sakalovi mrzol software sa este da odstranit.
    Nepouzitelna je preto ze strelec nema ziaden zalozny zameriavac, PTRS su slabo chranene (da sa odstranit), je tam pouzity stary kanon z bvp-2 (nekompatibilny s NATO ani s chechmi ani s poliakmi, a u novozavedeneho vozidla je to proste neprijatelne)
    Velitel nema samostatny zameriavac (u scipia dokonca nema velitel ziaden zameriavac ani periskop , proste nic len sedacku) system hunter-killer ani nespominam.
    Turra ma dokonca mensiu zasobu municie ako BVP-2.
    A ochrana STANAG level 1 v zaklade je uplne smiesna,. U turry dokaze sposobit firepower-kill hocikto kto ma aspon lahky gulomet.
    A argument ze co vsetko sa da domontovat je tiez blbost, Nakupi niekto Opu bez optiky s tym ze sa da neskor domontovat, a zatial bude bez mieridiel?Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    14:09 11.07.2015

    samozrejme ze poliaci u slovakov nic na dany neobjednaju. Polske ministerstvo obrany uz potvrdilo ze nie. A ano s laufom by bola nutna vymena celej veze. Tam nevidim priestor ...Zobrazit celý příspěvek

    samozrejme ze poliaci u slovakov nic na dany neobjednaju. Polske ministerstvo obrany uz potvrdilo ze nie.
    A ano s laufom by bola nutna vymena celej veze. Tam nevidim priestor pre Tatru. Generalku podvozku a motora si poliaci dokazu urobit aj sami.Skrýt celý příspěvek

  • Clint
    14:09 11.07.2015

    Co je vlastně na té věži tak špatné? Kompaktnost, komplexnost, nekompabilita s NATO?

    Co je vlastně na té věži tak špatné? Kompaktnost, komplexnost, nekompabilita s NATO?

  • hurvo
    14:05 11.07.2015

    rozobrat a znovu poskladat bvp by dokazali PPS detva ak by este existovali, tam sa totiz tie stare sroty vyrabali. Okrem nich hociktory opravarensky podnik. Urobit modifikaciu ...Zobrazit celý příspěvek

    rozobrat a znovu poskladat bvp by dokazali PPS detva ak by este existovali, tam sa totiz tie stare sroty vyrabali. Okrem nich hociktory opravarensky podnik. Urobit modifikaciu existujuceho vozidla zabudovanim hotovych komponentov tiez dokaze hociktory opravarensky podnik.
    A vydavat opravarensky podnik ktory kseftuje so starym materialom a mozno dokaze pozvarat korbu, za inovativneho vyrobcu je podla mna smiesne.
    To mozeme rovno chvalit tanax za vyrobu aktisov a CZUB za vymyslenie EVO3.

    TURRA 30 je vezicka postavena na uplne blbo, nemoderna s 2 zasadnymi nedostatkami: absentujuci situacny prehlad a zastarala vyzbroj.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:26 11.07.2015

    Excalibur vlastni byvale VOP Sternberk, kde umi rozebrat BVP do sroubku a nove postavit, a hlavne to i delaji (maji zakazky v radech stovek ks). Nevim ze by na Slovensku po ...Zobrazit celý příspěvek

    Excalibur vlastni byvale VOP Sternberk, kde umi rozebrat BVP do sroubku a nove postavit, a hlavne to i delaji (maji zakazky v radech stovek ks). Nevim ze by na Slovensku po revoluci pobne mnozstvi nejaky podnik modernizoval nebo nove postavil.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 8