Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?
- 4. 4. 2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila i firma Aero Vodochody, ale odstoupila, když polská armáda požadovala, aby stroje byly schopné létat nadzvukovou rychlostí a měly digitální řízení letu. Nakonec však k nákupu nedošlo, protože polská strana z důvodu finančních tendr zrušila.
V těchto dnech se však pro český letoun L-159 ALCA otevírá u našich severních sousedů druhá šance, neboť polská armáda vyhlásila novou soutěž. Tentokrát ale již nepožaduje nadzvukové a tak pokročilé (drahé) stroje.
Polská armáda skrze inspektorát pro výzbroj (Inspektorat Uzbrojenia) zveřejnila takzvanou žádost o informace (Request For Information), kde požaduje nákup pokročilého výcvikového systému pro polské vojenské letectvo. Samotný nákup je složen ze tří částí. Nejdůležitější části je nákup 16 lehkých cvičných-bojových strojů. Další jsou výcviková část (např. letový simulátor, výcvik pilotů) a jako poslední je logistické zázemí.
Žádost o informace byla odeslána všem předním výrobcům cvičných proudových letounů – včetně Aero Vodochody. Výrobci mají do 30. května předložit předběžné nabídky, které mají obsahovat nejen náklady na pořízení samotných letounů, ale i náklady na výcvik, logistiku, provozní náklady, ale i náklady (sankce pro polskou armádu) na odstoupení od smlouvy.
Foto: Nové stroje budou složit především pro výcvik pilotů polských stíhaček F-16 C/D Block 52+ / Polské ministerstvo obrany
Poláci předpokládají, že letouny budou sloužit v armádě minimálně 30 let, s tím, že průměrný roční nálet každého stroje se bude pohybovat kolem 250 - 300 hodin. U pozemních simulátorů (letový simulátor, simulátor katapultáže a pro pozemní obsluhu) se počítá s roční vytížeností kolem 600 - 800 hodin ročně.
Oproti předchozím požadavkům, není nyní vyžadována u strojů schopnost nadzvukového letu a také chybí požadavek na digitální řízení (fly-by-wire). Podobné požadavky plní jen jihokorejský stroj KAI T-50 a italský Alenia Aermacchi M-346, které však oproti svým podzvukovým konkurentům jsou patřičně dražší. S novým zadáním se tak okruh možných soutěžících rozšiřuje, jak o český bitevník L-159 ALCA, tak třeba i o britský Hawk od BAE Systems.
Polské výběrové řízení je obrovská šance pro letoun L-159 ALCA. Český výrobce může Polákům nabídnout jak moderní letoun, tak i pokročilý letový simulátor. Navíc již nějakou dobu léta dvoumístná výcviková verze L-159 T1, což je zásadní předpoklad pro úspěch v podobných tendrech. Pro Čechy šance mluví i fakt, že v případě potřeby, můžou velmi levně Polákům odprodat přebytečné letouny L-159, které v počtu 36 kusů leží ve skladech Armády České republiky.
Zdroj: Altair
Související články
Modernizovaný bitevník Su-25UBM prošel testy
Rusové v minulém měsíci oznámili úspěšné dokončení zkušebních letů modernizované verze bojového ...
- 21.02.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
Nechtěný bitevník L-159 ALCA
České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se ...
- 13.03.2012
- 19 komentářů
- Michal Polák
F-16 V– kódové jméno „Zmije“
Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno ...
- 24.03.2012
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Čeští zbrojaři zaostřují na Indii a Vietnam
České zbrojařské firmy začínají zaostřovat na dva velké asijské importéry zbraní - Indii a Vietnam. ...
- 02.04.2012
- 0 komentářů
- Luboš Bláha
Načítám diskuzi...