F-16 V– kódové jméno „Zmije“
- 24. 3. 2012
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno tisíce kusů, v desítkách verzí, které slouží v armádních letectvech po celém světě. I když je nyní připravován nástupce F-35 Lightning II, existuje řada zákazníků, kteří raději upřednostní levnější a lety ověřenou konstrukci stíhaček F-16. Firma Lockheed Martin proto na Singapurském leteckém dni představila nejmodernější verzi svého super úspěšného letounu označovanou jako F-16 V (Viper), neboli česky F 16 V Zmije.
Nový letoun se bude samozřejmě vyznačovat nejmodernější elektronickou výzbroji v čele s aktivním skenovacím radarem (AESA). V současné době jsou pro letoun F-16 V dostupné radary AESA od firem Northrop Grumann (SABR) a Raytheon (RACR).
Radary typu AESA dávají stíhacím letounům zcela nové revoluční schopnosti. Zmiňme například možnost aktivně působit proti elektronice nepřátelských letounů. V extrémním případě může být nepřátelský letoun (jeho elektronika) zničen jen pomocí elektromagnetického vyřazování z radaru AESA.
Foto: Radar typu AESA od firmy Raytheon / Raytheon
Vylepšený je také samozřejmě další elektronika letounu, jako bojový počítač, rozšířené datové kanály a přepracovaný kokpit. Konstrukce stíhačky F-16V je také připravena pro instalaci nejnovějších proudových motorů (F-35) a modernizačních balíčků známých z dřívějších upgradů letounů F-16 Fighting Falcon.
„Věřím, že F-16 V uspokojí narůstající požadavky našich zákazníků a připraví je pro lepší kooperaci s letouny 5. generací jako je F-35 Lightning II a F-22 Raptor. Současní pořizovatelé letounů F-16 budou své stroje používat pro mnoho příštích let. S upgradem svých strojů na verzi F-16V mohou s klidným svědomím operovat vedle letounů F-35.“ Lockheed Martin
V současné době léta po celém světě více než 4500 stíhaček F-16 Fighting Falcon všech verzí. Zároveň bylo v posledních letech objednáno letectvy Ománu, Maroka, Egypta a Iráku řada nových strojů. Díky novým objednávkám bude výrobní linka letadel F-16 fungovat až do roku 2015. Firma Lockheed Martin tak nyní hledá možnosti, jak udržet pracovní místa i výrobní linku i v následujících několika letech.
Mnoho „bojujících jestřábu“ létá po celém světě jen v základní verzi F-16 A/B. Zároveň řada armád používajících původní (nebo starší verze) stroje F-16 uvažuje o modernizaci svého vojenského letectva. Zdá se, že místu supermoderních, ale také superdrahých letounů F-35 Lightning II může být modernizace strojů na verzi F-16 Viper ideálním řešením.
Zdroj: Defence Update
Související články
Budoucnost těžkých stíhačů MIG-31
Těžký záchytný stíhač MIG-31 je bezesporu výplodem studené války, nicméně se mu daří přežívat do ...
- 05.03.2012
- 6 komentářů
- Michal Polák
Nechtěný bitevník L-159 ALCA
České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se ...
- 13.03.2012
- 19 komentářů
- Michal Polák
Nový indický stíhač HAL Tejas
Indie je bezesporu významnou zemí ve svém regionu a vzhledem k počtu obyvatelstva má tendenci se ...
- 19.03.2012
- 4 komentářů
- Michal Polák
Americký stíhač pro elektronický boj EA-18G Growler
Letouny určené pro elektronický boj jsou na moderním bojišti téměř nepostradatelnou součástí. O tom ...
- 21.03.2012
- 0 komentářů
- Michal Polák
Pavel Toman: Myslím, že F-16 má za sebou víc bojového nasazení a je žádanější. To je podle mě to hlavní měřítko úspěšnosti. Osobně si ale myslím, že nejúspěšjnější stíhačka všech ...Zobrazit celý příspěvek
Pavel Toman: Myslím, že F-16 má za sebou víc bojového nasazení a je žádanější. To je podle mě to hlavní měřítko úspěšnosti.
Osobně si ale myslím, že nejúspěšjnější stíhačka všech dob je Spitfire. :)Skrýt celý příspěvekStíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob A to prosím milá redakce vzala z kama ? Samozřejmě,F-16 je kvalitní letoun,jak již je v článku ...Zobrazit celý příspěvek
Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob
A to prosím milá redakce vzala z kama ? Samozřejmě,F-16 je kvalitní letoun,jak již je v článku řečeno,slouží v několi státech,ale vážně by mě to zajímalo.
Když si vezmu,že Mig-29,letoun,který používal východní blok,letoun,který je stále modernizován (Mig-35),nevím,sice kolik počtů obou strojů bylo vyrobeno (F-16 a Mig-29),ale rozhodně si myslím,že redakce to s tou úvodní větou přehnala.Skrýt celý příspěvekJá si myslím že drak "šestnáctky" je nadčasový a zcela vyhovující. Tedy modernizace
je smysluplná a učiní letoun použitelným i v budoucnosti.Já si myslím že drak "šestnáctky" je nadčasový a zcela vyhovující. Tedy modernizace
je smysluplná a učiní letoun použitelným i v budoucnosti.Když už pořizovat letouny (nepronajímat), tak s potenciálem do budoucna. Osobně se mi také zamlouvá Gripen, ale poslední verze E/F (Next Generation). Rozhodně by se mělo vypsat ...Zobrazit celý příspěvek
Když už pořizovat letouny (nepronajímat), tak s potenciálem do budoucna. Osobně se mi také zamlouvá Gripen, ale poslední verze E/F (Next Generation). Rozhodně by se mělo vypsat výběrové řízení, tak aby si výrobci mohli více konkurovat a stlačit cenu co možná nejníže (něco jako u nedávného šývcarského tendru, kde došlo k dodatečným nabídkám finalistů s nižšími cenami).
Nebyla by ani od věci společná iniciativa výcviku s Maďarskem. O F-16 už podle mého nemá smysl uvažovat, pokud se má jednat o letoun s vizí do min. příštích 30 let.Skrýt celý příspěvekK tomuhle článku se nabízí otázka: Viper nebo Gripen? (přijmeme-li fakt, že Lightning II je pro nás příliš drahá záležitost) Já jsem tedy pro Gripeny, páč je to asi letoun s větším ...Zobrazit celý příspěvek
K tomuhle článku se nabízí otázka: Viper nebo Gripen? (přijmeme-li fakt, že Lightning II je pro nás příliš drahá záležitost) Já jsem tedy pro Gripeny, páč je to asi letoun s větším modernizačním potenciálem do budoucna a taky už je v naší armádě zaveden. Na druhou stranu, kdyby se povedla nějaká ta společná objednávka více států...?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...