Nechtěný bitevník L-159 ALCA
- 13. 3. 2012
- 19 komentářů
- Michal Polák
České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se jim nedaří prorazit za naše hranice. Zájem o tuto kategorii přitom není malý, jelikož jsou zapotřebí pro výcvik pilotů na nadzvukové stíhací letouny. Vedle toho jsou navíc schopny plnit řadu dalších úkolů jako například útoky na pozemní cíle a průzkum. Tak proč není L-159 dopřáno v jejich rozletu?
Nástupce úspěšných L-39
Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je nástupcem předchozích typů L-39 a výkonnějšího L-59 ze sedmdesátých, respektive osmdesátých let. Právě Aero L-39 Albatros je přitom ve své kategorii legendární. Vyráběl se v letech 1970 až 1997 a bylo jej vyrobeno kolem tří tisíc kusů. Jako jednotný proudový cvičný letoun se uchytil ve všech zemích Varšavské smlouvy (vyjma Polska). Později se také dostal do celé řady zemí po celém světě.
L-39 se stal úspěšný pro svou jednoduchost, spolehlivost a dostupnost. Historicky je považován za první letoun druhé generace cvičných proudových letounů a za vůbec první s dvouproudovým motorem. Vedle toho bylo možno na externí pylony navěsit výzbroj jako například neřízené bomby, kulomety nebo neřízené rakety.
Tím je možné tento letoun používat úspěšně také v konfliktech nižší intenzity. Od roku 1986 do roku 1996 se navíc vyráběl L-39MS alias Super Albatros, který byl podstatně modernizovaný a přinášel výkonnější motor. Bylo tedy na snadě na oba úspěšné typy navázat...
Foto: Akrobatická skupina Biele Albatrosy na letounech L-39 / Wikipedia, Autor: Marián Koňár
Nechtěný bitevník
Výroba nového lehkého víceúčelového taktického bojového podzvukového letounu L-159 započala v roce 1997, kdy byl prototyp také poprvé zalétán. Výhradním odběratelem tohoto nového bitevníku se staly Vzdušné síly armády ČR. Ty také obdržely celkem 72 kusů tohoto nového letounu, jehož cena byla v roce 2003 odhadována na zhruba 13 milionů dolarů. Ta byla dána zejména širším využitím moderní elektroniky oproti předchozím typům a také instalací amerických zbraňových systémů.
Letectvo zařazovalo dodávané letouny na letiště Čáslav a Náměšť nad Oslavou. Vinou nesmyslných škrtů však nakonec zůstaly "Alky" jen v Čáslavi. V současnou dobu je navíc zařazeno ve službě pouze 24 kusů L-159A a 4 dvoumístné L-159T1. Zbytek je bohužel zakonzervován a čeká na svou nejistou budoucnost.
Foto: L-159 ALCA za letu s dvojicí přídavných nádrží / Wikipedia, MO ČR
Výcvik i blízká podpora
Situace je o to smutnější, že Alca není v žádném případě podřadným letonem – naopak. Patří ve své kategroii vůbec k nejlepším letounům. Poháněna je dvouproudovým motorem Honeywell/ITEC F124GA-100 o tahu 28 kN. Dosahuje maximální rychlosti 935 km/h, s přídavnými nádržemi dokáže urazit až 2 530 kilometrů a dostoupá až do 13,2 kilometrů. Její velkou výhodou je schopnost operovat i z nezpevněných ploch.
Pro přídavné nádrže a výzbroj je určeno celkem 7 vnějších závěsníků: 3 pod každým křídlem a jedna přímo pod trupem. Výzbroj je podle toho bohatá. Proti vzdušným cílům je možno použít americké AIM-9P krátkého dosahu nebo český 20 mm kanón Plamen PL-20, který je možno použít i proti méně chráněným cílům na zemi.
Právě k útokům na pozemní cíle je k dispozici mnohem více typů zbraní. Konkrétně jde o neřízené pumy Mk82, Mk83 a kontejnerová CBU-87. Dále je možno podvěsit laserem naváděné pumy GBU-12 Paveway II a GBU-16 Paveway II. Proti méně chráněným cílům je možno použít neřízené rakety LAU-5002 a LAU-5003. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak taktická střela pro přímou leteckou podporu AGM-65 Maverick.
Různorodá konkurence
Konkurenční letouny k L-159 jsou opravdu různé a je dost těžké je mezi sebou porovnávat podobně jako jiné typy letounů. Omezme proto okruh pro zjednodušení na evropské cvičné proudové letouny.
Velká Británie disponuje letounem Hawk, který byl představen již v roce 1976 a do dnešních dnů jej bylo vyrobeno více než devět stovek. O jeho kvalitě vypovídá i to, že z něj později vznikl americký cviční letoun T-45 Goshawk. Britský letoun je však určen zejména pro výcvik, přesto je možno pod něj podvěsit kanón, střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder nebo ASRAAM.
Podobného ražení je také italský cviční letoun Aermacchi MB-339, který by měl být dokonce o něco levnější, než jeho český protějšek. Zřejmě nejblíže k L-159 je však francouzsko-německý Alpha Jet, konkrétně jeho verze určená pro blízkou podporu pozemních vojsk.
Foto: Francouzsko-německý Alpha Jet / Wikipedia, Autor: Arpingstone
Tak proč se neprodává?
První vadou na kráse je použití amerických systémů a nejen těch zbraňových. K případnému vývozu "Alky" je tak zapotřebí povolení Spojených států amerických a to znemožňuje prodávat letoun do zemí, které nejsou s USA zadobře (ty, co naopak zadobře jsou zase nakupují ryze americkou techniku).
Druhým důvodem je pak cena. Třináct a více milionů dolarů si mohou často dovolit větší letectva a ty mají kategorii cvičných letadel většinou řešenou výrobcem z vlastím země. Příkladem může být Velká Británie, Francie nebo Rusko. Ty menší země se pak zamýšlejí, zda nepořídit spíše vrtulové letouny nebo jsou v případném konfliktu s problémem popsaném v odstavci výše.
A nakonec jistou míru zde hrají čeští zástupci sami. Možná prostě nejsou tak dobří obchodníci, v čemž jim nepomůže ani české letectvo. Proč nepoužívá větší množství těchto kvalitních letounů, když má k dispozici jinak jen 14 pronajatých Gripenů, které se specializují na hlídání vzdušného prostoru?
Související články
A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force
Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl ...
- 02.01.2012
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Útočná puška CZ 805 BREN pro indickou armádu?
Indická armáda chce v rámci svého projektu vojáka budoucnosti F-INSAS (Future Infantry Soldier as a ...
- 22.01.2012
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Nechtěné bojové vrtulníky Mi-24/35
V minulém roce vyšla tzv. Bílá kniha obrany, jejímž úkolem bylo odpovědět na celkovou koncepci naší ...
- 01.02.2012
- 46 komentářů
- Michal Polák
Gripen NG: Nová generace úspěšného stíhače
Nadzvukový stíhací letoun JAS-39 Gripen se stal navzdory mnoha kritikům poměrně úspěšným. V současné ...
- 07.02.2012
- 7 komentářů
- Michal Polák
Re. HU Ano, naše smlouva o pronájmu je tak postavená. Nicméně samotný letoun JAS-39, respektive zbraňový systém Gripen je od počátku koncipován jako efektivní a univerzální ...Zobrazit celý příspěvek
Re. HU
Ano, naše smlouva o pronájmu je tak postavená. Nicméně samotný letoun JAS-39, respektive zbraňový systém Gripen je od počátku koncipován jako efektivní a univerzální platforma pro AA, AG a průzkum. To platí zejména pro novou verzi JAS-39E/F, kterou kupuje Švýcarsko. Gripen má integrovanou širokou škálu výzbroje a avioniky, která umožňuje skutečně univerzální využití. Kdybychom přestali lpět na samoúčelném programu ALCA, měli bychom peníze na plné využití schopností Gripenu.Skrýt celý příspěvekPodle mého názoru je hlavním problémem ALCA jeho specializace. Málo které letectvo si může dovolit letoun určený výhradně pro podporu pozemních vojsk. Aero mělo postavit svůj ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mého názoru je hlavním problémem ALCA jeho specializace. Málo které letectvo si může dovolit letoun určený výhradně pro podporu pozemních vojsk. Aero mělo postavit svůj program na cvičně-bojové verzi L-159B a tu také měla AČR nakoupit. Na bojové úkoly máme univerzální JAS-39.Skrýt celý příspěvek
U Alky je nejvetsi prusvih avionika, tim ze je tam US, neni mozno prodat do zemi ktere s amikama nekamaradi, jinak by se prodavaly celkem dobre. Jestli ono to nebude tim, vyrobce ...Zobrazit celý příspěvek
U Alky je nejvetsi prusvih avionika, tim ze je tam US, neni mozno prodat do zemi ktere s amikama nekamaradi, jinak by se prodavaly celkem dobre. Jestli ono to nebude tim, vyrobce uz davno neni ceska firmaSkrýt celý příspěvek
Naděje umírá poslední :-D Nutno podotknout, že Alca je dnes už skoro 15 let stará a i v době vývoje bylo vidět, že oproti konkurentům pokulhávala v použité aerodynamické koncepci, ...Zobrazit celý příspěvek
Naděje umírá poslední :-D Nutno podotknout, že Alca je dnes už skoro 15 let stará a i v době vývoje bylo vidět, že oproti konkurentům pokulhávala v použité aerodynamické koncepci, systému řízení, použitých materiálech, pořád je to jen tunning L 39, L59, je pravdou že L 39 byla v době předchozí hodně vysoko, bylo z čeho čerpat, ale vše má své limity.Skrýt celý příspěvek
Jirka: dík za konstruktivní připomínku v čem je Jak-130 a M346 lepší. K nim mohu ještě tak přidat pro mě trochu kontroverzní T-50 a už mě jinej zázrak nenapadá. To přeci pro L159 ...Zobrazit celý příspěvek
Jirka: dík za konstruktivní připomínku v čem je Jak-130 a M346 lepší. K nim mohu ještě tak přidat pro mě trochu kontroverzní T-50 a už mě jinej zázrak nenapadá. To přeci pro L159 nevypadá zas tak beznadějně?Skrýt celý příspěvek
Tak je faktem, že nasazení letounů by možnému prodeji mohlo pomoci. Oproti ostatním zmíněným letounům je Alka samozřejmě bojově použitelnější. Ruský Jak, který jsem nezmiňoval je o ...Zobrazit celý příspěvek
Tak je faktem, že nasazení letounů by možnému prodeji mohlo pomoci. Oproti ostatním zmíněným letounům je Alka samozřejmě bojově použitelnější. Ruský Jak, který jsem nezmiňoval je o něco výkonnější. Jestli se nepletu, tak má dva motory.
S vrtul. letouny se Alka pochopitelně srovnávat nedá. Je výkonostně na jiné úrovni. Přesto nelze opomenout fakt, že i na takový typ letounu lze zavěsit řízené střely a pumy. Na druhou stranu je Alka mnohem vhodnější k pokročilému výcviku.Skrýt celý příspěvekTo Dip: Je hezké, že má několik "sestřelů" ze cvičení, jde jen o simulace kde se kupříkladu využívá schopností italské kopie izraelského radaru, bylo to popsáno například v ...Zobrazit celý příspěvek
To Dip: Je hezké, že má několik "sestřelů" ze cvičení, jde jen o simulace kde se kupříkladu využívá schopností italské kopie izraelského radaru, bylo to popsáno například v časopise Letectví a Kosmonautika, simulované použití střel s poloaktivní radiolokační naváděcí soustavou, které ovšem Alcy v arzenálu nemají, co se týče AA máme k dispozici snad jen staré verze AIM 9 Sidewinder, které se dostaly od USA při nasazení při summitu NATO v Praze.
Pokud tu chcete srovnávat Jak 130, de facto i M346 tak jde o letouny nové kategorie, i když první prototyp Jaku vzlétl ve stejné době jako Alca, letoun vznikl, světe div se, spoluprací Ruska a Itálie má nové vícekanálové řízení FBW, plovoucí ocasní plochy, křídlo vybavené mechanizací i na náběžné hraně, výrobce uvádí plně ovladatelný let i při úhlu náběhu 40 stupňů, při jeho konstrukci se již dbalo i tvarem trupu na radiolokační odraznou plochu, rozdíl mezi Jakem a M 346 pak je v avionice a motorech, italský stroj má tuším ty samé motory co Alca. Co se týká prodeje/neprodeje se stačí podívat na internet, o M 346 projevilo zájem dost zájemců, mimo jiné Rakousko, Polsko, Švédsko, Izrael,...Skrýt celý příspěvekArgonaut: do velké míry souhlas. Nicméně Super Tucano je dobrý tak na honění mafiánů a patrolu, aby se neukázalo, že "zkušení teroristé" jsou už nad jeho síly :-). Pro funkci ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut: do velké míry souhlas. Nicméně Super Tucano je dobrý tak na honění mafiánů a patrolu, aby se neukázalo, že "zkušení teroristé" jsou už nad jeho síly :-). Pro funkci patroly je samozřemě turbovrtulové letadlo výhodné kvůli ceně, ceně provozu, minimální rychlosti, a výdrži ve vzduchu. Ve vážnějším konfliku s tím letadlem nelze nijak počítat. A i když není L159 nadzvuk, tak její zásah je určitě rychlejší než Tucana.
Jak-130? - no... mám pochyby o tom, jak si rusové představují "úsporný provoz". Uváděné parametry Jaku se dost liší, nevím jaký jsou správný, ale ani ty nejoptimističtější pro Jak, nepotvzují to, co jsi/jste napsal o porovnání jeho doletu s L159. Dolet větší má, ale rozhodně ne tak výrazný.
HU: L159.. bitevník? To otázka, souhlas, nasaďme a uvidíme. Žel to je u nás problém nejen politický, ale i finanční.Skrýt celý příspěvekTo Dip: K onomu "největšímu zoufalství" došlo například při bombardování Východního Timoru Indonéským letectvem právě Hawky. Samozřejmě, že existují vhodnější prostředky než ...Zobrazit celý příspěvek
To Dip: K onomu "největšímu zoufalství" došlo například při bombardování Východního Timoru Indonéským letectvem právě Hawky. Samozřejmě, že existují vhodnější prostředky než využití cvičných letounů. To, ale platí i v případě L-159.
T-50 byl speciálně vyvinut pro výcvik pilotů na F-16 a F-15. Pro Irák, využívající F-16, by tato varianta byla možná nejvhodnější právě s ohledem na nadzvukovost a přechod na něj. Na podzvukový bojový provoz je L-159 drahá (irácká Tucana dokáží při vší úctě odvést stejnou práci daleko levněji).
Jak-130 (stejná konstrukce jak M-346) má mít podle všeho velmi ekonomický a úsporný provoz. Sice má dva motory, ale dolet bez přídavných nádrží dvojnásobný než L-159 s přídavnými nádržemi. Navíc má mít i lepší manévrovací schopnosti.
L-159 má možná levnější pořizovací cenu, ale poměrně nejistou budoucnost a možnosti vyzbrojování nebo modernizace. Podle mě by si jej pořídil někdo v zahraničí spíše jako "z nouze ctrnost". Pro L-159 mluví jeho takřka okamžitá dostupnost ze skladů AČR. Myslím, že určením pozemní podpory je daleko vhodnější a levnější již zmiňované Super Tucano.Skrýt celý příspěvekJsem jenom laik. Ale trochu se o vojenství přeci jen zajímám a z toho co jsem si různě načetl jsem dospěl k tomu, že ALCA je z těch výcvikových letadel jeden z nejvyužitelnějších. ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem jenom laik. Ale trochu se o vojenství přeci jen zajímám a z toho co jsem si různě načetl jsem dospěl k tomu, že ALCA je z těch výcvikových letadel jeden z nejvyužitelnějších. K bojovému nasazením Hawku, Alpha Jetu, Aermacchi MB-339 může dojít snad už jen v tom největším zoufalstvý.
Co se týká Jak 130, tak ten je asi výkonosně srovnatelný s L159. Má větší možnosti zavěšené výzbroje (9 závěsníků), celková hmotnost výzbroje je ale srovnatelná. Jeho velkou výhodou je určitě zabudovaný 30mm kanón (resp. nevýhoda 20mm u L159). Asi je Jak 130 i použitelnější pro případný vzdušný boj (co si ale budem povídat, u podzvuku to bude stejně vždycky nedostačující). Nicméně Jak 130 je dvoumotorový a tím jsou spojeny vyšší náklady na provoz.
T-50 Golden Eagle mi přijde trochu mimo. O návaznosti po turbovrtulovém výcviku jsem zaznamenal pochybnosti (on je taky popisován jako advanced trainer). Toto letadlo lze využít, vzhledem k jeho nadzvukové rychlosti i pro vzdušný boj nebo na air-policing. Nicméně jeho náklady na provoz se budou přibližovat k supersonicům. Jako bitevník podle mě vychází pořád nejlépe L159 (a je to asi nejvhodnější bojové využití pro cvičný letadlo).
S tím kanónem je to ovšem trochu podivný. Co jsem tak pochopil tak má sloužit jen proti lehkým pozemním cílům a pak hlavně na obranu proti letadlům. Nemá rozhodně funkci jako např. gatling u A-10. Což je u bitevníku teda trochu vada a na pozemní cíle se tak spolehá zejména na raketovou výzbroj. Jinak co jsem zaslechl, tak ALCA má v rámci cvičení NATO i několik "sestřelů", takže ve vzduchu nebude zas tak úplně bezzubá.
Za neúspěchem L159 stojí velká politická podpora konkurenčních výrobců ze strany jejich států. Americká technika. Naprosto nemožná česká politika (např. Tvrdík). A neschopnost armády obhájit objednávku 72 letadel, potom co se jejich nákup stal předmětem politickýho boje. Armáda tak ze sebe dobrovolně udělala otloukánka a hlupáka, přitom ten počet je odpovídající velikosti naší země a počtu obyvatel (stačí porovnat s jinými srovnatelnými státy). Jakoby snad samohybný houfnice nebo tanky měli v době míru nějaké využití...Skrýt celý příspěvekAno, náběh maximální kadence je tohoto typu kanonů lepší než u gatlingu, ale to lze při použití proti pozemním nebo nemanévrujícím cílům vcelku zanedbat, rychlý náběh maximální ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, náběh maximální kadence je tohoto typu kanonů lepší než u gatlingu, ale to lze při použití proti pozemním nebo nemanévrujícím cílům vcelku zanedbat, rychlý náběh maximální kadence je výhodou při vzdušných soubojích s automatickým spouštěním kanonů při režimech střelby přes palubní počítač spojený s radarem. Do takové situace se na dnešním bojišti Alca jen stěží dostane. Plamen jsem v komentáři použil jako jeden z příkladů toho jak probíhá vývoj a nasazení některých produktů, až moc často u nás dochází k tomu, že to co vyvíjíme tak zastará dříve než se dostane k uživateli. Co se týče výzbroje Alcy tak v tomto případě se kdysi potencionální zákazníci dosti divili, že se výrobce nepokoušel o implementaci výzbroje více výrobců, mám na mysli jak západní tak i východní provenience o kterou v našich skladech nebyla nouze, něco jako pokusy izraelských výrobců v případě gruzinských SU 25 Scorpion nebo rumunských Migů 21 Lancer.Skrýt celý příspěvek
Jirka: k Plamenu. Obdobný kontejner, vhodný k zavěšení pod L-159 neexistuje. V té ráži jsou buď staré, jednohlavňové, s méně než poloviční kadencí a při velmi podobné ...Zobrazit celý příspěvek
Jirka: k Plamenu. Obdobný kontejner, vhodný k zavěšení pod L-159 neexistuje. V té ráži jsou buď staré, jednohlavňové, s méně než poloviční kadencí a při velmi podobné hmotnosti.Nejblíž je je Americký kontejner GPU-2/A 20 mm který s tříhlavňovým rotačním kanónem M197 (půlka Vulcanu ) a 300 náboji váží 265 kg. Pro srovnání Plamen s 210 náboji váží 229 kg.
Jenže...
GPU-2/A má max. kadenci 1500 r/min, Plamen 2600 r/min.
To by snad ještě nebyl tak strašný rozdíl.
Problém je v tom, že Plamen na max. kadenci naběhne během cca 0,1 s ( a spíš rychleji... ). Jenže rotačnímu kanónu to trvá něco kolem 0,5 s. Některé z nich to sice řeší prostým zvýšením výkonu pohonného motoru, ale to o dost zvyšuje hmotnost...
A právě z tohoto důvodu se kontejner GPU-2/A už nějaký čas nevyrábí. No, možná v Iránu...Skrýt celý příspěvekDobrý den, není to trochu zbytečná otázka, proč že se Alcy neprodávají, když sám autor letadlo, jehož prototyp vzlétl v roce 1997, sám srovnává s Alpha jety a MB339, které vzlétli ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý den, není to trochu zbytečná otázka, proč že se Alcy neprodávají, když sám autor letadlo, jehož prototyp vzlétl v roce 1997, sám srovnává s Alpha jety a MB339, které vzlétli o generaci dříve? Šlo jen o politickou zakázku, ani u bojových letounů se nikde na světě nestane, že si zákazník objedná pouze jednomístnou variantu natož u CVIČNĚ bojového letounu, jak se tomu stalo v případě AČR. Je hezké, že zmiňujete i kanonový kontejner Plamen, jeho první prototypy se zkoušli již na SU 25, vývoj byl pomalu delší jako vývoj samotného letadla a jistě mnohem dražší než případný nákup obdobného, ale funkčního, kontejneru ze zahraničí, vždyť ten kontejner dostával ocenění na několika výstavách IDET i přes jeho soustavné mouchy ... bohužel tu v 90. letech nikdo neposlouchal názor odborníků a pilotů, mohli jsme si tak ušetřit nemalé finanční částky a to nejen v případě tohoto projektu, stačí se podívat na problém s nadzvukovým letectvem, Polsko se rozhodlo modernizovat Migy 29, které získalo "darem" od nás.
Nezbývá než popřát Alce hodně štěstí v případě možnosti dodávek do Iráku a možná by neškodilo na tento letoun přeškolit piloty létající dodnes na L 39 v Náměšti nad Oslavou.Skrýt celý příspěvekNasazení v bojových operacích podle mě není rozhodujícím faktorem prodejnosti u letounu, který je určen především k výcviku. Italské Mastery M-346 byly prodány bez předchozí ...Zobrazit celý příspěvek
Nasazení v bojových operacích podle mě není rozhodujícím faktorem prodejnosti u letounu, který je určen především k výcviku. Italské Mastery M-346 byly prodány bez předchozí bojové zkušenosti do Izraele, Jak-130 do Sýrie.
V současné době to bude mít L-159 hodně těžké, aby se prosadila na zahraničních trzích, pokud ke zmiňované konkurenci připočítáme ještě další silné soupeře v podobě jihokorejské T-50 a BAE Hawk. Pro shrnutí tu máme minimálně 4 stroje, které jsou funkčně schopnější než L-159. Jak tedy prodat L-159 do zahraničí? Nabídnout výrazně nižší cenu, politické přímluvy, určitá forma barteru, využití v rámci společného výcviku a aplikaci NATO Smart Defence (např. společný výcvik ozbrojených sil Visegrádské čtyřky) Nebo vyvézt do nějaké "banánové republiky", do které nikdo jiný prodávat zbraně nechce :) (vtip).
Škoda, že tady nikde nezaznělo, že v současné době si vzdušné síly Maďarska pronajímají letouny L-159 od AČR k výcviku svých vlastních pilotů. Jen pro úplnost a zahraničnímu nasazení. Jinak se také spekuluje o iráckém zájmu, kdy by prodej mohl být hrazen pomocí barteru (ropa).Skrýt celý příspěvek...A nakonec jistou míru zde hrají čeští zástupci sami. Možná prostě nejsou tak dobří obchodníci, v čemž jim nepomůže ani české letectvo. Proč nepoužívá větší množství těchto ...Zobrazit celý příspěvek
...A nakonec jistou míru zde hrají čeští zástupci sami. Možná prostě nejsou tak dobří obchodníci, v čemž jim nepomůže ani české letectvo. Proč nepoužívá větší množství těchto kvalitních letounů, když má k dispozici jinak jen 14 pronajatých Gripenů, které se specializují na hlídání vzdušného prostoru?
Tak tady jsem se zasmál? Co tím chtěl autor říci? Armáda používá tolik kolik potřebuje, tolik kolik ji dovolí finanční rámec...by mě zajímalo, když někdo takovej článek píše, kde všude si hledá info, mluví vůbec někdo s lidmi od fochu?? Ne, proto to tak vypadá...Skrýt celý příspěvekProti nasazení L-159 v Lybii či Afghanistanu hovoří především nemožnost tankování za letu (nízká výdrž) = špatné podmínky pro dlouhodobé poskytování CAS a samozřejmě také postoj ...Zobrazit celý příspěvek
Proti nasazení L-159 v Lybii či Afghanistanu hovoří především nemožnost tankování za letu (nízká výdrž) = špatné podmínky pro dlouhodobé poskytování CAS a samozřejmě také postoj politické reprezentace ČR.Skrýt celý příspěvek
Hlavní důvod, proč jsou letouny L-159 prakticky neprodejné, podle mého názoru autor článku nezmínil. A tím je, že za sebou nemají žádné bojové nasazení. Nikdo nechce koupit ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavní důvod, proč jsou letouny L-159 prakticky neprodejné, podle mého názoru autor článku nezmínil. A tím je, že za sebou nemají žádné bojové nasazení. Nikdo nechce koupit nevyzkoušenou zbraň.
V současné době, kdy západní armády v konfliftech jako Afghanistán řeší leteckou podporu neekonomicky stíhacími letouny a poohlíží se po nějakém levnějším řešení, je ideální situace ukázat, co L-159 umí. Sem přesvědčený, že pokud bychom letouny ALCA nasadili v Afghanistánu a ty se osvědčili, tak by o ně zájem byl.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...