Německo vyvíjí nástupce letadel Panavia Tornado
- 22. 12. 2015
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
Podle zpravodajské agentury Reuters zvažuje Německo vývoj zcela nového proudového bojového letadla. Nové letadlo nahradí legendární stroje Panavia Tornado. Rozhovory s potenciálními partnery začnou v příštím roce.
Agentura Reuters se odvolává na dokument z německého ministerstva obrany “Strategie vojenského letectva”. Z dokumentu není však patrné, o jaký typ letounu má Německo zájem. Může jít o pilotovaný, nepilotovaný nebo volitelně pilotovaný letoun. Stejně tak není jisté, zda půjde o univerzální nebo čistě útočný stroj.
Německo plánuje při vývoji spolupracovat s dalšími evropskými zeměmi. Půjde především o země, ve kterých slouží letadla Panavia Tornado. Nový letoun podle současných plánů nahradí hned dvě verze letadel Tornado - útočnou/bombardovací verzi a verzi pro průzkum a elektronický boj.
V evropských letectvech i v Saudské Arábii sloužily také stíhací/záchytné verze Tornado ADV. Šlo o stíhače původně navržené k zachytávání a ničení sovětských dálkových bombardérů. Poslední verzi Tornado F3 (britské označení pro Tornado ADV) vyřadila Velká Británie v roce 2011. Úkoly Tornad ADV převzaly ve Velké Británii, Itálii a Saudské Arábii nové stíhačky Eurofighter Typhoon.
V současné době stále slouží v Německu 121 letadel Tornado IDS (stíhací bombardér) a 31 letadel Tornado ECR (verze pro elektronický boj). Itálie provozuje 62 letadel IDS a 16 ECR, Saudská Arábie pak 82 letadel Tornado IDS. Ve výzbroji Královského letectva Velké Británie se nalézá 102 letadel Tornado GR4/GR4A , což je britské označení pro verzi IDS.
Otázkou je, která země se k německé iniciativě přidá. Velká Británie plánuje celou svou flotilu letadel Tornado vyřadit v roce 2019. Úkoly Tornad postupně převezmou stíhačky Eurofighter Typhoon a útočné/bitevní úkoly pak 186 stíhaček F-35A/B Lightning II.
Tornado IDS německého letectva
Ve stejném duchu pokračuje modernizace italského letectva. Itálie objednala 96 letadel Eurofighter Typhoon a 90 stíhaček F-35A/B Lightning II. Poslední stroje Tornado, s postupným zaváděním stíhaček Typhoon a F-35, vyřadí italské letectvo se své výzbroje v roce 2025.
Saudská Arábie počítá s provozem Tornad IDS minimálně do roku 2020. Bombardovací a útočné úkoly saudskoarabských Tornad nakonec převezme 72 víceúčelových stíhaček Typhoon a především 70 útočných letadel F-15S Strike Eagle (označení verze F-15E pro Saudskou Arábii). K letadlům se zanedlouho připojí dalších 84 letadel F-15SA Strike Eagle. Na novější standard „SA" budou modernizovány všechny stroje F-15S.
Německo objednalo 143 letadel Eurofighter Typhoon. Svou flotilu letadel Tornado plánuje Německo provozovat do poloviny 20. let tohoto století. Stejně tak podle agentury Reuters Německo zkoumá možnost udržet letadla Tornado v provozu i po roce 2030.
Otázkou je, proč Německo nepočítá s nákupem většího počtu víceúčelových letadel Eurofighter Typhoon, ale s vývojem nového typu. Odpovědí může být několik.
Německý průmysl je dostatečně silný a schopný, aby dokázal vyvinout nový proudový bojový letoun. Vývoj nového bojového letounu udrží v Německu desítky tisíc špičkových pracovních míst a umožní Německu osvojit si náročné know-how v konstrukci moderních bojových letadel.
Britská Tornada se před několika týdny zapojila do bombardování Sýrie.
V případě setrvání u Eurofighter Typhoon by Německo a potažmo Evropa ztratila kontakt ve vývoji bojových letadel se zbytkem světa. Nakonec nový letoun může být zajímavá “západní” alternativa k stíhače F-35 Lightning II. V současné době je jediným vyvíjeným typem na západě právě víceúčelový F-35.
Začátek moderních evropských strojů jako Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale nebo JAS-39 Gripen lze přitom vysledovat již na začátek 80. let minulého století (případně dříve). Ač se jedná ve všech třech případech o špičkové letouny, jejich konstrukce jsou již 35 let staré.
Eurofighter Typhoon je sice obratnější a modernější letoun než Tornado. Oproti Typhoonu ale má Tornado několik výhod. Tornado díky své konstrukci s měnitelnou geometrii křídel dokáže vysokou nadzvukovou rychlostí v nízké výšce (20 až 50 m) pronikat hustou nepřátelskou protivzdušnou obranou.
Také verze Tornado ECR jsou vybaveny moderní avionikou a elektronikou pro potlačování protivzdušné obrany protivníka - dle zásady SEAD ( Suppression of Enemy Air Defenses ). Letadla Tornado ECR dokáží vysokou nadzvukovou rychlostí v nízké výšce pronikat nepřátelskou obranou a pomocí střel AGM-88 HARM ničit radary protivníka.
Díky své schopnosti létat velmi rychle v nízké výšce a zároveň být stabilní při nízkých rychlostech (vše dáno měnitelnou geometrii křídel) je Tornado lepší stíhací bombardér než Eurofighter Typhoon. Otázkou nyní bude, jaký nový evropský letoun naváže na unikátní schopnosti Tornad.
Zdroj: Reuters
Související články
Omán koupí dvanáct stíhacích letounů Eurofighter Typhoon
BAE Systems oznámila těsně před Vánoci definitivní dohodu ohledně prodeje dvanácti nadzvukových ...
- 10.01.2013
- 2 komentářů
- Michal Polák
Evropský Meteor pro Eurofighter Typhoon
Na počátku prosince minulého roku bylo uskutečněno první odpálení vyvíjené střely vzduch-vzduch ...
- 12.03.2013
- 1 komentářů
- Michal Polák
Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!
Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim ...
- 19.04.2013
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Eurofighter Typhoon: Vycházející hvězda mezi stíhači
Nedávná letecká kampaň nad Libyi a cvičení Red Flag donutilo spoustu lidí přehodnotit bojový ...
- 23.07.2013
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Jestli by pro němce nebylo lepší jít stejnou cestou jako SA, tedy F-15SE. Sice by se to politikům a veřejnosti moc nelíbilo, ale bylo by to nejlevnější a pokud by si dojednali ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli by pro němce nebylo lepší jít stejnou cestou jako SA, tedy F-15SE. Sice by se to politikům a veřejnosti moc nelíbilo, ale bylo by to nejlevnější a pokud by si dojednali podmínky jako má Izrael, tak ten domácí průmysl by našel uplatnění.Skrýt celý příspěvek
Doufám, že si Němci nejdříve ujasní, co chtějí. Na doručení zásilky bomb a raket je dostačující F-35. Jediná výhoda Tornáda je IMHO maximální rychlost 2665km/h proti 1930km/h u ...Zobrazit celý příspěvek
Doufám, že si Němci nejdříve ujasní, co chtějí.
Na doručení zásilky bomb a raket je dostačující F-35. Jediná výhoda Tornáda je IMHO maximální rychlost 2665km/h proti 1930km/h u F-35. Přízemní let takovou rychlostí mi připadá celkem dost náročný.
Při maximální rychlosti je schopno letadlo udělat zatáčku o poloměru 5,5km při přetížení 10g - to ale pouze teoreticky, protože tak utažená zatáčka povede ke ztrátě rychlosti.
Móda letadel s proměnlivou geometrií křídel skončila s rokem 1981.
1. Mohou vzít Tornádo a udělat novou elektroniku, vyměnit motor a vnitřní instalace, mohou navrhnout novou vnitřní konstrukci pomocí nejmodernějších materiálů se zachováním vnějšího tvaru (s mizernými stealth vlastnostmi).
2. Mohou vzít F-35 a udělat pro něj, jeho motor a elektroniku jiný trup a křídlo - změna aerodynamiky - bez kompromisů pro kolmý start.
3. Mohou si udělat UAV - nadzvukový přízemní bombardér s prvky stealth. Útok stejně asi řídí počítač, protože při těch rychlostech není čas na zmáčknutí spouště. Potom se stačí usilovně modlit, aby protivník nedokázal zarušit komunikaci nebo pomocí EMP to úplně nevyřadil.
4. Mohou si navrhnout 10 variant, třeba je jediným cílem udržet zaměstnanost a hypotetickou schopnost něco takového vytvořit :-) a vyčerpat fondy EU a zvýšit HDP :-)
5. Mohou se pokusit dokázat, že si EU může dovolit ještě předraženější projekt, než je F-35 :-)
Možnost útočit přízemním nadzvukovým letem asi naráží na systémy typu "Pancir-S1" (tabulkově působí na cíle přes M3), takže bude záležet jen na hustotě PVO a tedy důležitosti cíle.Skrýt celý příspěvekSnaha Německa provozovat Tornada i po roce 2030 mě potěšila,protože podle původních plánů měla všechna evropská Tornada během let 2020-25 zmizet z provozu.Co se týká německých ...Zobrazit celý příspěvek
Snaha Německa provozovat Tornada i po roce 2030 mě potěšila,protože podle původních plánů měla všechna evropská Tornada během let 2020-25 zmizet z provozu.Co se týká německých projektů,tak se mi moc líbil nerealizovaný výcvikový stroj MAKO,který by v bojové verzi byl vážnou konkurencí Gripenu.Skrýt celý příspěvek
Zapojení se do programu by bylo super. Němci vědí, že dokážeme kvalitně vyrábět a máme tu i chytré hlavy. Oni by tomu zase zajistili podporu z evropských fondů. A do našich fabrik ...Zobrazit celý příspěvek
Zapojení se do programu by bylo super. Němci vědí, že dokážeme kvalitně vyrábět a máme tu i chytré hlavy. Oni by tomu zase zajistili podporu z evropských fondů. A do našich fabrik je to blízko.Skrýt celý příspěvek
2 Magister_Peditum
jo, pravda - v 80. letech pracovali například na LAMPYRIDAE
http://www.hitechweb.genezis.e...2 Magister_Peditum
jo, pravda - v 80. letech pracovali například na LAMPYRIDAE
http://www.hitechweb.genezis.e...jj284b: Myslím, že vývoj stealth v moci Němců je možný. Možná ne na úrovni americké technologie, ale kdo jiný v Evropě by to měl dokázat, když ne Německo?
jj284b: Myslím, že vývoj stealth v moci Němců je možný. Možná ne na úrovni americké technologie, ale kdo jiný v Evropě by to měl dokázat, když ne Německo?
Ak chcu Nemci vyvinut nahradu za Tornado, tak musia spravit STEALTH lietadlo. Nic ine nedokaze plnit dnes ulohy ktore v minulosti zabezpecovali Tornada.
Ak chcu Nemci vyvinut nahradu za Tornado, tak musia spravit STEALTH lietadlo. Nic ine nedokaze plnit dnes ulohy ktore v minulosti zabezpecovali Tornada.
No nevim nevim... Leda snad kvůli udržení vývoje, proč ne, je to svého druhu investice do vývoje a vzdělání a to nejsou nikdy vyhozené peníze. A s tou schopností Tornáda létat ...Zobrazit celý příspěvek
No nevim nevim... Leda snad kvůli udržení vývoje, proč ne, je to svého druhu investice do vývoje a vzdělání a to nejsou nikdy vyhozené peníze.
A s tou schopností Tornáda létat nízko - to bylo vidět u RAF při Válce v zálivu...
"celkem ztraceno šest Tornad; pět pilotů bylo zabito a sedm zajato."Skrýt celý příspěvekotecko: No to promiň, ale to ty si do toho zatáhnul ČR. A ta letadla jsem zmínil proto, že se nikdy nezůčastnila jakékoli bojové mise, takže výrobce nemá žádnou zpětnou vazbu. ...Zobrazit celý příspěvek
otecko: No to promiň, ale to ty si do toho zatáhnul ČR. A ta letadla jsem zmínil proto, že se nikdy nezůčastnila jakékoli bojové mise, takže výrobce nemá žádnou zpětnou vazbu. Tornáda absolvovala bojových misí stovky. Ta Německá sice působila jen jako průzkumné letouny, ale alespoň to bylo na nepřátelském území. Nicméně mohou stále čerpat ze zkušeností ostatních uživatelů a poznatky zapracovat do nového letounu.Skrýt celý příspěvek
CerVusi,článek je o vývoji letadla nové generace v Německu, o tom jsem psal já, ne o našich Alcách či Gripenech, které užíváme my. Co s tím máme co společného? Notabene, ...Zobrazit celý příspěvek
CerVusi,článek je o vývoji letadla nové generace v Německu, o tom jsem psal já, ne o našich Alcách či Gripenech, které užíváme my. Co s tím máme co společného? Notabene, první Alcy se už snad podílejí na osvobozování Iráku a Gripeny jsme nevyvíjeli my, ano, chyběly nám bojové reference, to je pravda.Skrýt celý příspěvek
otecko: No pořád mají alespoň ty informace z doslechu. Taková Alca se nikdy k žádnému bojovému nasazení asi nepřiblíží a i ten Gripen k tomu má dost daleko.
otecko: No pořád mají alespoň ty informace z doslechu. Taková Alca se nikdy k žádnému bojovému nasazení asi nepřiblíží a i ten Gripen k tomu má dost daleko.
Že by Rafale byl 35 let stará konstrukce letadla se mi tedy nezdá...a nevím, nevím, zda Neměcko, které nemá vlbec žádné bojové zkušenosti již 70 let bude mít na to vymyslet něco ...Zobrazit celý příspěvek
Že by Rafale byl 35 let stará konstrukce letadla se mi tedy nezdá...a nevím, nevím, zda Neměcko, které nemá vlbec žádné bojové zkušenosti již 70 let bude mít na to vymyslet něco mimořádného, dyť i to bojové nasazení Tornád znají pouze z doslechu či obrázku.... doufám, že se ČR bude zúčastňovat relevantnějších projektů...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...