Eurofighter Typhoon: Vycházející hvězda mezi stíhači
- 23. 7. 2013
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Nedávná letecká kampaň nad Libyi a cvičení Red Flag donutilo spoustu lidí přehodnotit bojový potenciál stíhaček Eurofighter Typhoon. Evropský bojovník byl tak trochu ve stínu stíhaček F-22A Raptor nebo připravovaných ruských T-50. Avšak Eurofighter na nebi nad Libyi nebo při cvičení s F-22A Raptor dokázal, že ho není radno podceňovat.
Stíhačky Eurofighter anglického Královského letectva RAF (Royal Air Force) během mise v Libyi shodily 200 laserem naváděných pum Paveway II (1000 liber). Během květnového cvičení Red Flag se pak Eurofigtery úspěšně několikrát střetly v blízkém manévrovaném boji s americkými F-22A Raptor. Navíc při cvičení dokázaly úspěšně plnit plnou škálu leteckých operací po boku amerických strojů F-22A Raptor.
„US Air Force nyní vidí, že Typhoon poskytuje více přidané hodnoty, než od něj čekali, což poskytuje zajímavé výzvy při cvičení,“ říká asistent náčelníka štábu RAF maršál Edward Stringer. „Víceúčelový Typhoon je brán nyní velmi vážně ostatními leteckými silami i vládami.“
"Typhoon nelze zaškatulkovat – v tom jsme byli vinni jako piloti," říká Rich Wells, velící důstojník 11. perutě RAF, jejíž letadla se zúčastnila nedávného cvičení. „Red Falg bylo jako zjevení toho, jak máme přemýšlet o Typhoonu. Teď jsme si shodili pouta z rukou.“
Foto: F-35B Lightning II poskytne RAF a RN výjmečné schopností / Wikipedia
Královské letectvo může nyní těžit jak z výjimečných vlastností Eurofighterů, tak i z brzkých dodávek stíhaček 5. generace. RAF, kromě rozvíjení schopností Eurofighterů, se soustředí na zavádění 138 stíhaček F-35B Lightning II pro Královské letectvo a Královské námořnictvo RN (Royal Navy). Edward Stringer zavádění F-35 vedle Eurofighterů označil za „epochální změnu“ pro armádu Velké Británie.
F-35B nahradí v Královském letectvu útočné stroje Tornado GR.4 a v Královském námořnictvu stroje s kolmým startem Harrier GR9. První letouny F-35B do výzbroje armády hrdého Albionu dorazí v roce 2019. F-35B a Eurofighter Typhoon se do roku 2040 stanou páteří RAF a RN.
Kromě moderních stíhaček získá RAF a RN i moderní zbraňové systémy - laserem naváděné pumy Paveway IV, střely vzduch-země Brimstone, okřídlené střely s dlouhým dosahem Storm Shadow a protileteckou střelu pro boj mimo vizuální dohled Meteor.
Takticko-technická data Eurofighter Typhoon a F-35B Lightning II
Eurofighter Typhoon |
F-35B Lightning II |
||
Charakteristika |
Dvoumotorvoý víceučelový stíhač s klasickým vzletem |
Jednomotorový víceučelový stíhač s krátkým vzletem a kolmým přistáním |
|
Délka |
15,96 m |
15,6 m |
|
Rozpětí křídel |
10,95 m |
10,7 m |
|
Výška |
5,28 m |
4,36 m |
|
Hmotnost prázdneho stroje |
11 150 kg |
14 700 kg |
|
Objem nádrží |
4500 kg |
6125 kg |
|
Maximální vzletová hmotnost |
23 500 kg |
27 300 kg |
|
Nosnost výzbroje |
7500 kg |
6500 kg |
|
Dolet |
2900 km |
1670 km |
|
Maximální rychlost |
Mach 2 |
Mach 1,6 |
|
Motor |
2×Eurojet EJ200, 2×60 kN Přídavné spalování 2×80 kN |
1×F135-PW-600, 1× 115 kN Přídavné spalování 1×169 kN |
Související články
Evropský Meteor pro Eurofighter Typhoon
Na počátku prosince minulého roku bylo uskutečněno první odpálení vyvíjené střely vzduch-vzduch ...
- 12.03.2013
- 1 komentářů
- Michal Polák
F-35 Lightning II: Nejdražší vojenský program v historii
Dnes volně navážeme na náš článek Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II. Ač nedávno ...
- 18.04.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!
Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim ...
- 19.04.2013
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35 Lightning II v operačním nasazení již v roce 2015
Technickými a finančními problémy zmítaný program F-35 Lightning II míří konečně do cílové roviny. ...
- 06.06.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
To Shark - ano, máte pravdu. Ale co třeba takový Írán - o něm se přece občas spekuluje coby o cíli západních letounů (ať už z USA či Izraele). Ten sice disponuje slabším letectvem, ...Zobrazit celý příspěvek
To Shark - ano, máte pravdu. Ale co třeba takový Írán - o něm se přece občas spekuluje coby o cíli západních letounů (ať už z USA či Izraele). Ten sice disponuje slabším letectvem, ale zato velice silnou PVO - systémy Pancir a TOR, S-200, starší Mersad/Hawk,, FM-80 a další...i bez stále diskutovaného dodání systémů S-300 je to velice silná PVO. V takovém případě by letecký útok mohl dopadnout všelijakSkrýt celý příspěvek
David: EF-2000 obstal vo VWR, kde su vzdy sance dost vyrovnane. v BVR nemal sancu rovnako ako ostatni.. v realnom boji, by sa do VWR ani nedostal, takze tvoje konstatovanie ze 2x ...Zobrazit celý příspěvek
David: EF-2000 obstal vo VWR, kde su vzdy sance dost vyrovnane. v BVR nemal sancu rovnako ako ostatni.. v realnom boji, by sa do VWR ani nedostal, takze tvoje konstatovanie ze 2x drahsie lietadlo nema dvakrat vyssiu efektivity je nepravdive.. a navyse, F-22 nie je 2x drahsie lietadlo.. LM ich vyrabal pre US Air Force za 145mil$ za kus. (UK zaplatili za svoje Typhoony 150mil eur za kus...) - dnes sa totiz s oblubou zaratavaju naklady na vyrobu do ceny, vtip je ale v tom, ze Pentagon tie stroje kupuje za predajnu cenu a nie za cenu aj so zaratanymi nahladami na vyvoj... vyvoj sa totiz zaplatil z predoslych rozpoctov a tie peniaze su prec... no a 145mil$ nie je za stroj kvalit F22 vela ani nahodou...Skrýt celý příspěvek
To Charlie : Taková vrstvená PVO se naštěstí pro letectvo vyskytuje jen na několika místech zeměkoluie. Žádný stát nemá tolik peněz, aby dokázal všechny svoje důležité cíle takhle ...Zobrazit celý příspěvek
To Charlie : Taková vrstvená PVO se naštěstí pro letectvo vyskytuje jen na několika místech zeměkoluie. Žádný stát nemá tolik peněz, aby dokázal všechny svoje důležité cíle takhle pokrýt. Respektive takový stát by se skládal výhradně jen z PVO :-). Letectvo by takovou obranu muselo postupně "rozebírat" likvidací jednotlivých systémů PVO přesně plánovanými údery s využitím dočasné lokální převahy v elektronickém rušení a letounů - SEAD. Otázka zní, komu dojdou dřív zdroje.Skrýt celý příspěvek
Mě docela překvapuje,že nebyla vyvinuta dvoumístná bojová verze,jako např u RAFALE.Zejména,když hlavní uživatelé Německo ,Británie a Itálie jsou zvyklý na Tornada,která jsou pro ...Zobrazit celý příspěvek
Mě docela překvapuje,že nebyla vyvinuta dvoumístná bojová verze,jako např u RAFALE.Zejména,když hlavní uživatelé Německo ,Británie a Itálie jsou zvyklý na Tornada,která jsou pro dvoučlennou posádku.Navíc např dvoumístný F-15E je velmi oblíbený a prodávaný letoun.Skrýt celý příspěvek
Mě by zajímala efektivnost těhle letounů při nasazení proti vyspělé PVO. Zatím to vždy bylo tak, že se nasazovaly nejmodernější stroje disponující navíc drtivou početní převahou ...Zobrazit celý příspěvek
Mě by zajímala efektivnost těhle letounů při nasazení proti vyspělé PVO. Zatím to vždy bylo tak, že se nasazovaly nejmodernější stroje disponující navíc drtivou početní převahou proti PVO tvořenou zastaralými prostředky.
Opravdu bych rád viděl, jak by si vedly proti vrstvené soustavě začínajícíc na nejmenších PLŘS typu stinger, přes komplety blízkého dosahu typu Tunguska/Pancir, přes kupříkladu Tory, Buky až po systémy dalekého dosahu S-300/400.Skrýt celý příspěvekI tohle podle mne ukazuje to, jak ona "honba za generacemi" je vlastně problematická, jak směšné je hledat rozdíly mezi generací 4++ a 5 atd. Je to obdobné jako u nejnovějších ...Zobrazit celý příspěvek
I tohle podle mne ukazuje to, jak ona "honba za generacemi" je vlastně problematická, jak směšné je hledat rozdíly mezi generací 4++ a 5 atd. Je to obdobné jako u nejnovějších modelů Su-30 a dalších. Podle některých je Typhoon de facto již zastaralý stroj, vyvíjený už od sedmdesátých let. Třeba tyto zkušenosti ukazují, že představuje jeden z nejefektivnějších letounů - škoda je, že na poměry ČR je až příliš drahýSkrýt celý příspěvek
Pěkný článek :-). Opět jsem si vzpomněl na pojem "strukturální efektivita zbraňového systému". Ne vždy je vysoce sofistikovaná platforma (jako je F-22A) výrazně efektivnější, než ...Zobrazit celý příspěvek
Pěkný článek :-). Opět jsem si vzpomněl na pojem "strukturální efektivita zbraňového systému". Ne vždy je vysoce sofistikovaná platforma (jako je F-22A) výrazně efektivnější, než platforma méně sofistikovaná. Jinými slovy, 2x dražší letadlo není vždy 2x lepší. Navíc u vojenského letectva je vlastní letadlo jen částí celého systému.Skrýt celý příspěvek
Pěknej článek, kterej akorát mě akorát osobně utrzuje, proč Typhoon miluju :) Akorát by si vážně autor měl po sobě párkrát článek přečíst. Jednou se objevuje označení "Gr.4" a ...Zobrazit celý příspěvek
Pěknej článek, kterej akorát mě akorát osobně utrzuje, proč Typhoon miluju :)
Akorát by si vážně autor měl po sobě párkrát článek přečíst. Jednou se objevuje označení "Gr.4" a pak je použito "GR9". Jednotné označení GR.4 a GR.9 (tak to má být - velký písmena a s tečkou meži pismeny a čísly) by bylo rozhodně profesionálnější. Zbytečně to znalé oko vyrušuje při čtení a je to škoda. Obsahově v pořádku, ale jen vizuální chyby..Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...