Moderní turecká bojová vozidla. Projeví Armáda ČR zájem?
- 15. 5. 2017
- 67 komentářů
- Radomír Sedláček
Největší turecká zbrojovka ASELAN představila na výstavě IDEF 2017 (International Defence Industry Fair 2017) v Istanbulu nové bojové vozidlo pěchoty Korhan. Turecko tak nabízí již tři moderní bojová vozidla pěchoty (BVP) různých výkonů a hmotnostních kategorií - Korhan, Tulpar a Kaplan-20.
Firma ASELSAN (ASkeri ELektronik SANayi) byla založena v roce 1975 a zaměstnává přes 5000 lidí. Zbrojovka má významné kontakty a partnerské vztahy se zbrojovkami v Ázerbájdžánu, Kazachstánu, Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech.
Hlavní výzbroj BVP Kohran tvoří nový kanón ráže 35 mm vyvinutý v turecké zbrojovce MKEK. Díky moderním senzorům je možno kanón použít i proti vrtulníkům, letounům a dronům. Sekundární výzbroj tvoří kulomet ráže 7,62 mm. Kohran splňuje moderní nároky na ochranu osádky a otevřenou elektronickou/senzorovou architekturu - to výrazně usnadňuje budoucí modernizace.
Na výstavě IDEF 2017 byl představen rovněž koncept samohybného minometu AHS-120 ráže 120 mm na podvozku vozidla Korhan. Samotnou sestavu minomet je možné používat i mimo vozidlo AHS-120 jako statické palebné postavení.
V úvodu jmenovaný BVP Tulpar od společnosti Otokar má hmotnost 32 t, uveze 11 pěšáků při maximální rychlosti 70 km/h a dojezdu 600 km. Tulpar od Otokaru je osazen věží MIZRAK s americkým kanónem MK44 ráže 30 mm a kulometem.
Třetím tureckým BVP je Kaplan-20 od společnosti FNSS. Vozidlo bylo poprvé představeno na výstavě IDEF 2015 a navazuje na projekt lehkého průzkumného vozidla Kaplan.
Díky nízké hmotnosti 20 t je Kaplan-20 obojživelné a dokáže ve vodě i plavat zpět. BVP Kaplan-20 pojme šestičlenný výsadek a obrněný transportér Kaplan-20 (bez věže) o dva vojáky navíc. Podlaha je tvarována tak, aby odolala výbuchu miny nebo IED a přídavný kompozitní pancíř AMAP (Advanced Modular Armor Protection) dodala německá společnost IBD Deisenroth. Stejná firma dodává pancíř i pro německé tanky Leopard 2.
Samohybný minomet AHS-120 na podvozku Korhan. / ASELSAN
Ve spolupráci mezi FNSS a indonéskou společností PT Pindad vznikl projekt středního tanku Kaplan-MT, jinak známý i jako MMWT (Modern Medium Weight Tank). Kaplan-MT je osazen věží Cockerill CT-CV 105HP od belgické společnosti CMI Defence.
Použitý kanón ráže 105 mm může používat i protitankové řízené střely Falarick 105 s dostřelem větším než 5 km. Elevace kanónu je +42° a nepřímou palbou je možno ničit cíle na vzdálenost 10 km.
Na výstavě IDEF 2017 společnost FNSS představila již hotový prototyp Kaplan-MT. Druhé vozidlo má být sestaveno v Indonésii a vznikne i korpus určený pro letošní střelecké zkoušky. Vozidla budou vyráběná indonéskou společností PT Pindad.
BVP Kaplan-20
Počátek projektu Kaplan-MT se datuje do roku 2014 a byl iniciován právě Indonésií - ta díky svým geologickým podmínkám nemůže provozovat těžké hlavní bojové tanky (MBT), pouze lehké tanky, jako je Kaplan-MT.
Pozoruhodné je i portfolio tureckých bojových věží. Vozidlo Kaplan-20 je osazeno věží TEBER 30, které je nabízeno s osádkou i jako robotické - záleží na přání zákazníka.
Výzbroj TEBER 30 tvoří kanón MK44 ráže 30 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Věž je modulární a je ji možno snadno osadit dodatečnými senzory a vybavením. Věž je osazena kamerami pro 360° rozhled kolem vozidla. K dispozici je i přídavný zdroj elektrické energie (APU) pro ovládaní systémů vozidla při vypnutém hlavním motoru.
Pro kolová vozidla nabízí FNSS lehčí věž SABER osazenou kanónem ráže 25 mm a kulometem ráže 7,62 mm nebo bezosádkovou CLAW se stejnou výzbrojí.
Lehký tank Kaplan-MT s věží CT-CV 105HP kanónem ráže 105 mm. / ASELSAN
Obecně vzato je tempo vývoje nových tureckých BVP fascinující. Portfolio tureckých produktů se masivně rozšiřuje a výrazně stoupá i export zbrojní výroby. O samotné kvalitě nebo nekvalitě turecké výroby se ostatně přesvědčíme již brzy v tuzemsku.
V létě české ministerstvo obrany (MO ČR) uspořádá průmyslové dny, kde mohou všichni zájemci předvést představitelům Armády ČR a MO ČR své BVP. Připomeňme, že Armáda ČR plánuje získat minimálně 210 nových BVP jako náhradu za sovětské BVP-2.
Krom nejmodernějších bojových vozidel z Evropy se průmyslových dnů hodlá účastnit právě FNSS s vozidlem Kaplan-20 a Otokar s vozidlem Tulpar. Bude zde tedy chybět pouze nejnovější Korhan. Bude zajímavé sledovat, jak turecká vozidla obstojí v konkurenci evropských BVP Puma, CV90 nebo ASCOD.
Zdroj: Defence-Blog, quwa
Související články
Nakoupí Turecko ruské systémy protivzdušné obrany S-400?
Podle tureckého ministra obrany Fikri Isika Ankara s Moskvou jednají o možných dodávkách ruských ...
- 23.02.2017
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Srbský obrněný transportér Lazar III
Srbský zbrojní průmysl v posledních letech prokazuje svou schopnost přicházet na trh ...
- 06.03.2017
- 10 komentářů
- Pavel Vinkler
Ruský S-400 pro Turecko: Roztržka Turecko-Západ pokračuje
Zatímco Turecko a evropské země prožívají hlubokou diplomatickou krizi, Turecko usiluje o užší ...
- 24.03.2017
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
TAROS a NIMR na logistickém cvičení FOURLOG 2017
Mezinárodní cvičení logistiky FOURLOG pro studenty vojenských škol má dlouholetou tradici a ve druhé ...
- 04.04.2017
- 7 komentářů
- Tisková zpráva
strikehawk: nepřijde mi, že by mě Kaplan nebo jiné BVP přiváděly do extáze :D Mnohem víc propaguju těžké BVP, které jdou přestavět na střední tanky. Jen jde o to, že CV90, ASCOD ...Zobrazit celý příspěvek
strikehawk:
nepřijde mi, že by mě Kaplan nebo jiné BVP přiváděly do extáze :D
Mnohem víc propaguju těžké BVP, které jdou přestavět na střední tanky. Jen jde o to, že CV90, ASCOD nebo Puma mají mnohem větší reklamu v médiích, tak jsem sepsal tento článek o tureckých BVP. Přeci jen ať máte možnost porovnat - článek o G5 tady už je a Lynx myslím taky (kdyžtak jsou i na Palbě). Turkům se musí nechat jedna věc a tou je rychlost s jakou dokáží představovat nová vozidla. Upřímě vzato, to tempo je fascinující, byť o kvalitě si nedělám iluze. Jisté ale je, že turecký zbrojní průmysl jde neskutečně nahoru, byť odbytiště má zatím u států v okolí a pochybuju, že by se uchytili v Evropě.
Osobně beru v tendru pro ČR jako ideální velkou trojku: Puma, ASCOD a CV90. S odstupem pak Lynx, G5 a na závěr Kaplan a Tulpar. Osobně upřednostňuju těžká vozidla, kvůli lepší nosnosti a schopnosti uvést právě onu věž s kanónem ráže 120mm (v budoucnu pak i 130mm), nebo houfnicí a minometem.Skrýt celý příspěvekFascinuje mě obsese některých lidí do obskurních, nikde nevyzkoušených a primárně pro jiné podmínky a požadavky konstruovaných BVP, tanků a pod. Toto je ukázkový příklad. Jak ...Zobrazit celý příspěvek
Fascinuje mě obsese některých lidí do obskurních, nikde nevyzkoušených a primárně pro jiné podmínky a požadavky konstruovaných BVP, tanků a pod.
Toto je ukázkový příklad. Jak zmiňuje Marcus..... jsou to technologické demonstrátory v lepším případě prototypy s marketingově zveličenými parametry a schopnostmi, které autora článku evidentně přivádějí téměř do extáze.....
RASE : že je něco vyráběno v německé licenci absolutně neznamená, že licenční výrobek se vyznačuje nebo má garantovanou stejnou kvalitu jako vzor..... prosím nezaměňovat tyto věci.
A že se na něčem podílelo vývojově BAE už není zárukou vůbec ničeho!!
Pokud chceme dostat kvalitu pak nezbývá než investovat do PUMY. Polsko-turecká designová cvičení s hromadou nakoupených komponentů, licenčních věcí a omezených zkušeností na téma BVP, lehký tank, MBT přenechat Indonesii, zemím jejich vzniku apod.....děkuji nechciSkrýt celý příspěvekjedinné co bych neuvítal je aby se většina vyráběla v Turecku..turecké podniky a jejich odborní pracovníci jsou ještě horší než Rusové..a skoro tak neschopní jako Indové nebo ...Zobrazit celý příspěvek
jedinné co bych neuvítal je aby se většina vyráběla v Turecku..turecké podniky a jejich odborní pracovníci jsou ještě horší než Rusové..a skoro tak neschopní jako Indové nebo Pakistánci..osobni zkušenost z průmyslu...koncepty dobré..ale chtělo by to aby to vyráběli a kompletovali u nás..VOP nebo Tatra defence jsou o několik tříd jinde..co se týče kvality zpracování.Skrýt celý příspěvek
jak píše Rase. At vyhraje ten nejlepší v rámci předem daného budgetu. Ono je hezké sázet na zavedené a proveřené..ale to by znamenalo kupovat vozidlo které má za sebou třeba už ...Zobrazit celý příspěvek
jak píše Rase. At vyhraje ten nejlepší v rámci předem daného budgetu. Ono je hezké sázet na zavedené a proveřené..ale to by znamenalo kupovat vozidlo které má za sebou třeba už 10-15 let ..s tím že to kupujeme na 40 let..tak by jsme měli brát něco nového s modernizacnim potenciálem. Vsechno bylo jednou nové když se to zavádělo..a v reálném boji nebyli ozkouseny ani ty staré co jsou nabízené..Skrýt celý příspěvek
Rase No právě, situace v Turecku se mění tak rychle, že tam člověk nikdy neví. Raději bych nakupoval tecniku od spolehlivé Evropské země. I kdyby se vozidla kompletovala (o plné ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
No právě, situace v Turecku se mění tak rychle, že tam člověk nikdy neví. Raději bych nakupoval tecniku od spolehlivé Evropské země. I kdyby se vozidla kompletovala (o plné výrobě v čechách si asi můžeme nechat zdát) vždy by mohlo být něco, co by ze strany Turecka mohlo v dodávkách vypadnout.
Turecko se stalo členem NATO hlavně díky reformám které tehdy v Turecku probíhaly (a dnes jdou do kopru) a díky tomu že ho nato potřebovalo jako základnu pro své rakety na SSSR (taková protiváha Kuby). Od té doby se toho v Turecku hodně změnilo a kdo ví co se ještě změní. Prostě to bezpečnostní riziko tam je a bude :(
To že se u ních kupují naše škodovky se nedá srovnávat s nákupem klíčové bojové techniky!Skrýt celý příspěvekMarcus: Tak oni i ti Turci jsou pořád v NATO a členským státem s jednou z největších armád (!) Navíc politická situace v Turecku se mění tak rychle, že současný stav se může ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
Tak oni i ti Turci jsou pořád v NATO a členským státem s jednou z největších armád (!) Navíc politická situace v Turecku se mění tak rychle, že současný stav se může snadno změnit. Přeci jen na vývoji vozidla Kaplan se podílelo BAE (spoluvlastník FNSS) a nemalá část zbraní (pro vojenská vozidla), co se vyrábí v Turecku, je licence z Evropy, často z Německa. Ona ta provázanost je mnohem hlubší, než by se mohlo zdát.
Souhlasím ale s tím, že se jedná především o prototypy (Kaplan a Tulpar), ale to je i Lynx a G5. Všechna zůčastněná vozidla jsou alespoň v podobě funkčních vzorků, které se dají porovnávat - ať tedy vyhraje nejlepší vozidlo (vojáci si je můžou vyzkoušet jak v terénu tak i při střelbách). Osobně bych tato vozidla předem nevyřazoval, uvidíme jak se jim bude dařit. Třeba se rozpadnou na prvním kopečku, nebo trumfnou zavedenou konkurenci (od BAE, GDELS atd.) uvidíme.
V Turecku se taky nakupují Škodovky, tak si nemyslím, že je nějaký problém, od nich koupit licenci na BVP - žádné . V ČR se taky vyrábí kabiny a další věci pro NIMR Automotive, byť nemusíme souhlasit s politikou SAE. Přeci jen obchod je až na prvním místě.Skrýt celý příspěvekNa pohled hezké, ale i pokud pomineme politické hledisko, tak většina tureckých "hraček" jsou koncepty, projekty, prototypy... A to asi není dobra cesta pro AČR. Většina ostatních ...Zobrazit celý příspěvek
Na pohled hezké, ale i pokud pomineme politické hledisko, tak většina tureckých "hraček" jsou koncepty, projekty, prototypy... A to asi není dobra cesta pro AČR. Většina ostatních cest jenaštěstí osvědčenou cestou NATO a Evropskou a toho by jsme se měli asi držet.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...