TAROS a NIMR na logistickém cvičení FOURLOG 2017
- 4. 4. 2017
- 7 komentářů
- Tisková zpráva
Mezinárodní cvičení logistiky FOURLOG pro studenty vojenských škol má dlouholetou tradici a ve druhé polovině března proběhlo již potřinácté. Teorie se probírá ve školách v Rakousku, Maďarsku a Česku, kde za podpory Univerzity obrany Brno probíhá výcvik v terénu. Čtvrtým účastníkem, na jehož území se necvičí, jsou studenti ze Srbska z Vojenské akademie v Bělehradě.
„Cvičení studenty logistických odborností poprvé přivádí do mezinárodního uskupení. Využívají angličtinu a vytváří na základě scénáře společná rozhodnutí v týmech," říká pplk. Jaromír Mareš, zástupce vedoucího Katedry logistiky Univerzity obrany Brno.
Letos se v Rakousku teoretická část týkala zásobování a odsunů, v Maďarsku se zaměřili na logistický průzkum pro humanitární zdroje a pomoc uprchlíkům. Praktické cvičení, které proběhlo na závěr ve Vojenském výcvikovém prostoru Březina u Vyškova, bylo vyvrcholením deset dní dlouhé akce.
Cvičení FOURLOG 2017 se zúčastnilo 45 studentů, 22 z Maďarska, 10 z České republiky, 7 z Rakouska a 6 ze Srbska. Na praktickém cvičení v terénu ve Vyškově studenti získávali první zkušenosti s mezinárodní logistikou, řešením situací a možnostmi řešení vlastními silami.
Studenti při výcviku otestovali techniku Armády ČR a státního podniku VOP CZ, mimo jiné i vozidlo NIMR Ajban 440A a robota TAROS. VOP CZ pro vozidla NIMR Ajban již dva roky vyrábí kabiny a nyní může pro země visegrádské čtyřky vyrábět a dodávat celá vozidla.
„NIMR je lehký a má výbornou průchodnost terénem. Se zbraňovou nástavbou může fungovat jako doprovodné, zajišťovací, průzkumné nebo velitelské vozidlo," komentuje vozidlo NIMR Ajban vedoucí Katedry taktiky Jaroslav Kozůbek z Univerzity obrany v Brně.
Studenti zásoby doručovali v logistickém konvoji s NIMR Ajban 440A jako vedoucím vozidle. Ondřej Hochman, student 5. ročníku Katedry logistiky, svoji zkušenost komentuje: „V NIMRu jsem jel dvakrát. Složitý terén mu nedělá vůbec problém. To auto je fakt dobré, nemůžu si vynachválit."
NIMR Ajban 440A a robotické vozidlo TAROS; větší foto / VOP CZ
A jeho kolega Ondřej Kolařík dodává: „NIMRem jsem se právě svezl a je to na vojenský typ pohodlné auto. Motor má úžasnou sílu, terén zvládá absolutně bez problémů, rozježděnou cestu, výmoly, bahno. Jelo to bez sebemenších problémů."
Při průjezdu nebezpečnými místy sehrál klíčovou roli bezosádkový robotický systém TAROS z VOP CZ. Robot TAROS nebezpečná místa (možnost léčky, IED) prozkoumal na dálku. Možnosti tohoto robotického prostředku jsou ale samozřejmě daleko širší - při patrole může vézt vojákům výbavu a materiál nebo jezdit pro raněné.
„Kdyby se TAROS dostal do nějaké léčky a palby, obětujeme TAROSE, nikoliv vojáka. Jakmile TAROS dosáhne nebezpečného místa, zastavuje a pomocí kamery provádí průzkum. Pokud by měl robotické rameno, uloží nálož, stáhne se zpátky a velitel dá pokyn k odpálení nálože na dálku. Po odpálení konvoj bezpečně projede. TAROS přitom pojede stále vpředu a bude sledovat nebezpečné objekty a místa. To je úloha TAROSE, namísto vojáka vysíláme robota," dodává Jaroslav Kozůbek.
Redakčně upraveno
Související články
Poučení pro Armádu ČR: Nad iráckým Mosulem zuří válka dronů
Boj o irácké město Mosul je zřejmě první případ, kdy bojující strany masově nasadily malé drony pro ...
- 17.03.2017
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
Balistické přilby pro Armádu ČR
V poslední době se problematika výstroje a ochranných prostředků našich vojáků velmi často objevuje ...
- 21.03.2017
- 30 komentářů
- Komerční sdělení
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
- 28.03.2017
- 118 komentářů
- Vladimír Bednár
TEST: Útočná puška CZ BREN 2
Redakce Armádních novin a odborníci z DEFTACS a.s. během jednoho dne zevrubně otestovali útočnou ...
- 03.04.2017
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Rase Jo, to je fakt, ale kde se skutečně podvozek vyrábí, bůh suď. Možná si to montují na základě komponentů od několika dodavatelů v SAE sami. Pokud jsou v tom ruské díly, tak by ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Jo, to je fakt, ale kde se skutečně podvozek vyrábí, bůh suď. Možná si to montují na základě komponentů od několika dodavatelů v SAE sami. Pokud jsou v tom ruské díly, tak by to byl problém.Skrýt celý příspěvekNesher: tak on prototyp ruského TIGERu (2001) a NIMERu 4x4 (2006) - později přejmenovaný na Ajban, vyráběla Kopřivnická Talosa (dceřiná firma Tatry). Tedy minimálně prototyp ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher:
tak on prototyp ruského TIGERu (2001) a NIMERu 4x4 (2006) - později přejmenovaný na Ajban, vyráběla Kopřivnická Talosa (dceřiná firma Tatry). Tedy minimálně prototyp podvozku je tuzemský.
http://www.talosa.info/cz/proj... Skrýt celý příspěvekRase
Motor a převodovka jsou z USA, Allison.
Kdo dělá podvozek nevím, možná Rusové, na vývoji se podíleli a pak si z toho udělali Tygra, což by mohla být pro VOP problém.Rase
Motor a převodovka jsou z USA, Allison.
Kdo dělá podvozek nevím, možná Rusové, na vývoji se podíleli a pak si z toho udělali Tygra, což by mohla být pro VOP problém.lemkin: Však Armáda hledá vozidla dvou kategorií. První nahradí UAZ a LR - výsledkem tedy Jeep, Amarok nebo něco podobného, lehkého, levného, rychle dostupného. Druhým vozidlem má ...Zobrazit celý příspěvek
lemkin:
Však Armáda hledá vozidla dvou kategorií. První nahradí UAZ a LR - výsledkem tedy Jeep, Amarok nebo něco podobného, lehkého, levného, rychle dostupného. Druhým vozidlem má být v podstatě náhrada za Iveco, těžší, speciálnější s možností pancéřování, tedy by se mohl uchytit i ten Ajban.
Myslím že arabové nás trápit moc nemusí, oni si to doma jen montují. Velká část dílů se stejně vozí z ČR a sehnat motor není problém (otázkou, kdo dělá podvozek).
ps. doufám jen, že Armáda nemá představu, že ta lehká brigáda bude tvořená auty Kodiaq :D
co se týče Tarose, tak nejsem si jistý jak konkurence, ale velice šikovný je právě díky modulárnosti podvozku. Taková skládačka, kdy se dají připojovat nápravy dle libostiSkrýt celý příspěvekTaková vozidla pro lehkou brigádu ano (nástupce Iveca) - VOP CZ z toho něco má, podílel by se na subdodávkách jinam........, jen škoda že partnerem je arabská země, což není zrovna ...Zobrazit celý příspěvek
Taková vozidla pro lehkou brigádu ano (nástupce Iveca) - VOP CZ z toho něco má, podílel by se na subdodávkách jinam........, jen škoda že partnerem je arabská země, což není zrovna spolehlivý partner.
Pokud by s tímhle ale nějaké pako chtělo nahradit UAZ a LR, tak je opravdu pako. JEEP J8 by byl mnohem vhodnějšíSkrýt celý příspěvekTaros je fajn šikovné vozítko a roztomilé s tými 2 a pol konármi, čo vezie, ale Nimr pre mňa na Aligátora (iba 2 m vysokého a pritom o 50% brodivejšieho) proste nemá a mať nebude. ...Zobrazit celý příspěvek
Taros je fajn šikovné vozítko a roztomilé s tými 2 a pol konármi, čo vezie, ale Nimr pre mňa na Aligátora (iba 2 m vysokého a pritom o 50% brodivejšieho) proste nemá a mať nebude. :pSkrýt celý příspěvek
Vozidla Ajban a Taros se mi hodně líbí. Celkově palec nahoru pro VOP CZ. V kombinaci s Vozidlem Titus, jako nosičem těžší výzbroje, by to byla pěkná rodinka vozidel pro "lehkou" ...Zobrazit celý příspěvek
Vozidla Ajban a Taros se mi hodně líbí. Celkově palec nahoru pro VOP CZ. V kombinaci s Vozidlem Titus, jako nosičem těžší výzbroje, by to byla pěkná rodinka vozidel pro "lehkou" brigádu. Je sranda, že dřív se mluvilo u Panduru o tom, že je hrozně vysoký... přitom pomalu se z něj stává drobek :D
Je docela škoda, že Armáda počítá s nákupem robotických vozidel, tedy Taros, do roku 2025 a ne dřív:
K rozvoji schopností mechanizovaných jednotek bude postupně využíváno automatizovaných a dálkově ovládaných systémů a prostředků bez přímé lidské obsluhy (robotických systémů). - koncepce výstavby armády AČR 2025
http://www.mocr.army.cz/images... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...