Moderní turecká bojová vozidla. Projeví Armáda ČR zájem?
- 15. 5. 2017
- 67 komentářů
- Radomír Sedláček
Největší turecká zbrojovka ASELAN představila na výstavě IDEF 2017 (International Defence Industry Fair 2017) v Istanbulu nové bojové vozidlo pěchoty Korhan. Turecko tak nabízí již tři moderní bojová vozidla pěchoty (BVP) různých výkonů a hmotnostních kategorií - Korhan, Tulpar a Kaplan-20.
Firma ASELSAN (ASkeri ELektronik SANayi) byla založena v roce 1975 a zaměstnává přes 5000 lidí. Zbrojovka má významné kontakty a partnerské vztahy se zbrojovkami v Ázerbájdžánu, Kazachstánu, Saúdské Arábii a Spojených arabských emirátech.
Hlavní výzbroj BVP Kohran tvoří nový kanón ráže 35 mm vyvinutý v turecké zbrojovce MKEK. Díky moderním senzorům je možno kanón použít i proti vrtulníkům, letounům a dronům. Sekundární výzbroj tvoří kulomet ráže 7,62 mm. Kohran splňuje moderní nároky na ochranu osádky a otevřenou elektronickou/senzorovou architekturu - to výrazně usnadňuje budoucí modernizace.
Na výstavě IDEF 2017 byl představen rovněž koncept samohybného minometu AHS-120 ráže 120 mm na podvozku vozidla Korhan. Samotnou sestavu minomet je možné používat i mimo vozidlo AHS-120 jako statické palebné postavení.
V úvodu jmenovaný BVP Tulpar od společnosti Otokar má hmotnost 32 t, uveze 11 pěšáků při maximální rychlosti 70 km/h a dojezdu 600 km. Tulpar od Otokaru je osazen věží MIZRAK s americkým kanónem MK44 ráže 30 mm a kulometem.
Třetím tureckým BVP je Kaplan-20 od společnosti FNSS. Vozidlo bylo poprvé představeno na výstavě IDEF 2015 a navazuje na projekt lehkého průzkumného vozidla Kaplan.
Díky nízké hmotnosti 20 t je Kaplan-20 obojživelné a dokáže ve vodě i plavat zpět. BVP Kaplan-20 pojme šestičlenný výsadek a obrněný transportér Kaplan-20 (bez věže) o dva vojáky navíc. Podlaha je tvarována tak, aby odolala výbuchu miny nebo IED a přídavný kompozitní pancíř AMAP (Advanced Modular Armor Protection) dodala německá společnost IBD Deisenroth. Stejná firma dodává pancíř i pro německé tanky Leopard 2.
Samohybný minomet AHS-120 na podvozku Korhan. / ASELSAN
Ve spolupráci mezi FNSS a indonéskou společností PT Pindad vznikl projekt středního tanku Kaplan-MT, jinak známý i jako MMWT (Modern Medium Weight Tank). Kaplan-MT je osazen věží Cockerill CT-CV 105HP od belgické společnosti CMI Defence.
Použitý kanón ráže 105 mm může používat i protitankové řízené střely Falarick 105 s dostřelem větším než 5 km. Elevace kanónu je +42° a nepřímou palbou je možno ničit cíle na vzdálenost 10 km.
Na výstavě IDEF 2017 společnost FNSS představila již hotový prototyp Kaplan-MT. Druhé vozidlo má být sestaveno v Indonésii a vznikne i korpus určený pro letošní střelecké zkoušky. Vozidla budou vyráběná indonéskou společností PT Pindad.
BVP Kaplan-20
Počátek projektu Kaplan-MT se datuje do roku 2014 a byl iniciován právě Indonésií - ta díky svým geologickým podmínkám nemůže provozovat těžké hlavní bojové tanky (MBT), pouze lehké tanky, jako je Kaplan-MT.
Pozoruhodné je i portfolio tureckých bojových věží. Vozidlo Kaplan-20 je osazeno věží TEBER 30, které je nabízeno s osádkou i jako robotické - záleží na přání zákazníka.
Výzbroj TEBER 30 tvoří kanón MK44 ráže 30 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Věž je modulární a je ji možno snadno osadit dodatečnými senzory a vybavením. Věž je osazena kamerami pro 360° rozhled kolem vozidla. K dispozici je i přídavný zdroj elektrické energie (APU) pro ovládaní systémů vozidla při vypnutém hlavním motoru.
Pro kolová vozidla nabízí FNSS lehčí věž SABER osazenou kanónem ráže 25 mm a kulometem ráže 7,62 mm nebo bezosádkovou CLAW se stejnou výzbrojí.
Lehký tank Kaplan-MT s věží CT-CV 105HP kanónem ráže 105 mm. / ASELSAN
Obecně vzato je tempo vývoje nových tureckých BVP fascinující. Portfolio tureckých produktů se masivně rozšiřuje a výrazně stoupá i export zbrojní výroby. O samotné kvalitě nebo nekvalitě turecké výroby se ostatně přesvědčíme již brzy v tuzemsku.
V létě české ministerstvo obrany (MO ČR) uspořádá průmyslové dny, kde mohou všichni zájemci předvést představitelům Armády ČR a MO ČR své BVP. Připomeňme, že Armáda ČR plánuje získat minimálně 210 nových BVP jako náhradu za sovětské BVP-2.
Krom nejmodernějších bojových vozidel z Evropy se průmyslových dnů hodlá účastnit právě FNSS s vozidlem Kaplan-20 a Otokar s vozidlem Tulpar. Bude zde tedy chybět pouze nejnovější Korhan. Bude zajímavé sledovat, jak turecká vozidla obstojí v konkurenci evropských BVP Puma, CV90 nebo ASCOD.
Zdroj: Defence-Blog, quwa
Související články
Nakoupí Turecko ruské systémy protivzdušné obrany S-400?
Podle tureckého ministra obrany Fikri Isika Ankara s Moskvou jednají o možných dodávkách ruských ...
- 23.02.2017
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Srbský obrněný transportér Lazar III
Srbský zbrojní průmysl v posledních letech prokazuje svou schopnost přicházet na trh ...
- 06.03.2017
- 10 komentářů
- Pavel Vinkler
Ruský S-400 pro Turecko: Roztržka Turecko-Západ pokračuje
Zatímco Turecko a evropské země prožívají hlubokou diplomatickou krizi, Turecko usiluje o užší ...
- 24.03.2017
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
TAROS a NIMR na logistickém cvičení FOURLOG 2017
Mezinárodní cvičení logistiky FOURLOG pro studenty vojenských škol má dlouholetou tradici a ve druhé ...
- 04.04.2017
- 7 komentářů
- Tisková zpráva
juhelak Jasny, vyvoj je potreba, ale mel by to byt vyvoj od nekoho kdo ma v oboru zkusenosti. Ne ze nekdo zacne vyvoj z niceho. Viz turci. P.S. Vtipne bylo jak treba na posledni ...Zobrazit celý příspěvek
juhelak
Jasny, vyvoj je potreba, ale mel by to byt vyvoj od nekoho kdo ma v oboru zkusenosti. Ne ze nekdo zacne vyvoj z niceho. Viz turci. P.S. Vtipne bylo jak treba na posledni vystave turci rychle kupovali airsovtove pusky M4 a davali je do toho sveho noveho prototypu IFV aby tam jako neco bylo :D
Otazkou je zda se v segmentu IFV dav nejblizssich 20-30 letech ocekavat nejaka revolucni zmena. Ja myslim ze nam nabizene typy dlouho vydrzi. Napr. Puma je opravdu svetova spicka.Skrýt celý příspěvekMarcus, ona sice končí výroba Pumy pro BW v roce 2020, tehdy by měla jet výroba i pro AČR. Tedy logické by bylo dovážet Pumy z Německa již hotové, když je to tak blízko. Na druhou ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus, ona sice končí výroba Pumy pro BW v roce 2020, tehdy by měla jet výroba i pro AČR. Tedy logické by bylo dovážet Pumy z Německa již hotové, když je to tak blízko. Na druhou stranu, v Pandurů se taky podařilo sjednat "montáž" v ČR, a to je Steyr taky jen kousek za hranicemi. Němci by mohli přesunout kompletaci do ČR (vozidel pro AČR) a výrobu některých komponentů. Hodně by toho mohli v klidu dovážet z Německa k nám, tak by mohly v podstatě běžet obě linky. U CV90 by to bylo stejné, jen by se musely vozit díly až ze švédska. V případě ASCODu, nejspíš až ze Španělska (pochybuju, že je výrobní linka v Rakousku ještě funkční). Všichni výrobci mají podepsané smlouvy s VOP CZ, tak by i výroba všech vozidel probíhala zde. Na CSG se u takto velké zakázky kašle, přeci jen je to soukromá firma vs státní podnik. Osobně bych se ale nerad kompletně vázal jen na GDELS (jak s KBVP tak i BVP).Skrýt celý příspěvek
Já bych taky samozřejmě byl rád, kdyby se toho co nejvíc udělalo u nás, 200+ kusů už není tak málo, aby se nevyplatilo využít naše vlastní schopnosti a kapacity. I za cenu mírně ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych taky samozřejmě byl rád, kdyby se toho co nejvíc udělalo u nás, 200+ kusů už není tak málo, aby se nevyplatilo využít naše vlastní schopnosti a kapacity. I za cenu mírně zvýšené ceny (ale jen mírně, žádná šílenost jako CZ-805!). Do jaké míry k nám bude ten který výrobce ochoten přesunout výrobu, je otázka. Jsem na to opravdu hodně zvědavý, každopádně ani s jedním z těch čtyř vozidel asi neuděláme chybu co se techniky týče.Skrýt celý příspěvek
Marcus: já se přímo nezastával tureckých vozidel ( jak funguje vývoj projektu napr. pro automotive mam z první ruky a je to tragedie). Obecne se jen zastávám nových konstrukcí ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: já se přímo nezastával tureckých vozidel ( jak funguje vývoj projektu napr. pro automotive mam z první ruky a je to tragedie). Obecne se jen zastávám nových konstrukcí oproti tem 10-15 let starým..s ohledem na to ze to máme provozovat az 40 let, tak aby to nebylo za 5 let mimo. Stejne jako když se ted srovná pandur s boxerem. podle wiky se cv90 zavadelo od 1993. ta verze 9035 co nejspis nabidnout ..to sem nedohledal.Skrýt celý příspěvek
Rase Já taky nemůžu než s Vámi souhlasit :D Technicky je pro mě take Puma, pak CV90 a nakonec ASCOD. Puma je prostě sázka na kvalitu. Drahou a provozně velice nákladnou, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Já taky nemůžu než s Vámi souhlasit :D Technicky je pro mě take Puma, pak CV90 a nakonec ASCOD.
Puma je prostě sázka na kvalitu. Drahou a provozně velice nákladnou, ale kvalitu. U Pumy se jen obávám toho, že němci nebudou chtít jít do montáže u nás, Jde jim o udržení jejich výroby, možná protoasi I sleví s cenou.
CV90 by se mi líbila víc než ASCOD. Souhlas s tím že se jedná o uspěsnější vozidlo a je tím množstvím uživatelů doladěno do užasného detailu. Z mého pohledu velkou výhodou pro CV90 je I to že by je u nás montoval VOP, což by znamenalo zachovat maximální servisní kapacitu u nás a VOP v současnosti má na starost servis pásových vozidel pro AČR, takže by to byl logický pokračovatel I pro nové IFV a k tomu případná doprovodná vozidla. Líbila by se mi představa a bylo by to velice efektivní, že by VOP montoval I střední tanky na podvozku CV90 a k tomu I samoihybné houfnice, minomety a PVO ale uvidíme co vše pořídíme.
ASCOD by u nás montoval CSG proti kterému jako takovému nic nemám, ale myslím že jeho capacity jsou už dnes napnuté a asi by bylo dobré kdyby se věnoval naplno kolové technice a netříštil na pásy. Pásy bych nechal ve státních rukou ve VOP.
Klíčovým si myslím bude I volba věže, Samson II není zlý, ale stale doufám v něco lepšího. Puma má svoji jasně danou věž a z dvojce CV90 a ASCOD ma nejlepší portfolium věží pro nabídkujasně CV90. Myslím že hodně nám napoví IDET. Už se na něj těším :DSkrýt celý příspěvekMarcus: nezbývá mi než s vámi souhlasit, navíc dost pochybuju, že by by se podařilo přpravit nové BVP do výrobní verze, jen během pár let - cca 2020 (pokud bude smlouva podepsána ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
nezbývá mi než s vámi souhlasit, navíc dost pochybuju, že by by se podařilo přpravit nové BVP do výrobní verze, jen během pár let - cca 2020 (pokud bude smlouva podepsána 2018).
Pokud jde o ASCOD, tak dost se snaží, ale nebýt úspěchu v Británii, tak má BAE v Evropě monopol. Přeci jen je to první exportní úspěch, ale CV90 je zavedený u spousty států. Tedy si myslím, že pokud BAE něco vyloženě nepokazí (jako v Británii) tak má více než slušnou šanci i u nás. pak je otázka co politicky. Od švédů a GDELS už máme dost věcí, tak možná budeme chtít diverzifikovat dodavatele - což by měli šanci Němci, od kterých máme jen minimum techniky. Za sebe jsem tedy primárně pro Pumu, pak CV90, ASCOD a na závěr Lynx.
U Pumy je zajímavé, že nám ja nabídli, tak nějak jsem čekal, že si ji budou škudlit doma. Navíc vědí, kolik sme vyčlenili financí (přibližně 50 miliard), tak se do té ceny nejspíš vlezou. Za mě je Puma jednička, byť i k ní mám pár technických připomínek (výtek).Skrýt celý příspěvekRase To že turci udělali koncept, který vypadá dobře, nebo že postavili prototype ještě nic neznamená!!! A to jako fakt nic! Navrhnout na zelený louce louce moderně vyhlížející ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
To že turci udělali koncept, který vypadá dobře, nebo že postavili prototype ještě nic neznamená!!! A to jako fakt nic! Navrhnout na zelený louce louce moderně vyhlížející IFV bez předchozích zkušeností klidně jde, ale navrhnout opravdu funkční, uživatelsky přívětivý vozidlo chce prostě roky a roky zkušeností! Hovořím z vlastní zkušenosti ve strojírenství kdy jsme kooperovali s číňany a dělali jsme pro Turky. Samozřejmě mužeš v turecku najmout konstruktéry, vymyslet mocerně vyhlížející concept (což ty turecký rozhodně moderně vyhlížejí!!!), dát ho vyrábět a je to. Ale to není známka kvality! Na prototypu si můžeš dělat cokoliv :D
Ale jen dlouhá praxe ti řekne o ergonomii jak ten straj udělat, každá blbost může pak vojákům překážet nebo být umístěna na blbém místě, kam ve vozidle co umístit aby to nepřekáželo ale fungovalo, jak jaký díl navrhnout aby byl snadno a levně vyrobitelný, křivky pancíře můžeš navrhnout ladné moderní, ale jiná věc je pak vyrobit aby tě to nestálo majland a aby se tvarováním nesnížila pevnost plátu a podobně a jak různé mechanismy udělat aby nebyly drahé, problémové ale prostě fungovaly....atd. Prostě tohle je výroba s vysokou přidanou hodnotou a jde tu o životy!!! Prostě vyladěnost jakou mají stroje od švédů, němců, rakušanů dosáhneš jen roky zkušeností a zpětnou vazbou, což turci rozhodně nemají a okopírovat se všechno nedá!
S tím že výroba (nebo aspoň montáž) by měla být prováděna u nás s tebou naprosto souhlasím, ale I pokud by jsme si ten turecký stroj montovali u nás, stale tu bude určité procento součástí dodávaných turky, což nás bude dělat závislími na nepřílišstabilní zemi a to je hodně velký risk! Raději budu závislý na stejných dodavatelích dílů jako Němci, Švédové, Rakušané...
A na montáž stroje know-how nepotřebuješ. To jen spojuješ díly co ti dodají dodavatelé kteří jsou většinou stejní jako původního držitele licence. Dnes už si tak maximálně můžeš svařit kostru, zbytek dovezeš :(
Turci to dělají protože mají politické ambice v regionu a snaží se vypadat nezavislí na západě nebo východě.
Řeky bych tady vůbec nezmiňoval, protože jestli nějaký národ dotáhl k dokonalosti termíny "turecké hospodářství" a "Potěmkinova vesnice" tak jsou to řekové!
Britové ti to měli jasné a taky si vybrali osvědčený ASCOD jen si ho "zamaskovali" :D U nich se bude montovat taky nějakých 600 kusu, přičemž původně jich mělo být mnohem vice a kdo ví jestli se to zase nezvíší.Skrýt celý příspěvekKOLT: pokud to dokázali Turci, Řekové (MBT) a troufají si na to v Indonésii, tak se to dokážeme naučit i my. Dle mého je to jen o know-how, nákupu vybavení, postavení výrobny, ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
pokud to dokázali Turci, Řekové (MBT) a troufají si na to v Indonésii, tak se to dokážeme naučit i my. Dle mého je to jen o know-how, nákupu vybavení, postavení výrobny, infrastruktury, sehnání lidí, odborníků a dalších věcí. Tohle všechno se dá za peníze koupit. Že to není levné, je věc druhá, obdobně ale postavili továrnu z ničeho i Britové kvůli Ajaxům. V jejich případě musejí dovážet ocel ze Švédska, jelikož u nich už žádné ocelárny nejsou. Zde tedy máme výhodu i proti Británii (!) - teda alespoň doufám, že u nás jsou ocelárny (ocelárna) co dokáže dodat vhodný materiál (případně upravit výrobu). Pro tuzemský průmysl by to bylo velice zajímavé nakopnutí a impulz - vlastně proč ne, stejně máme v plánu utratit nemalé desítky miliard Kč, tak ať to má smysl i do budoucna.
ps. pracovní síla je u nás pořád hodně levná, tak co si uděláme sami doma, tím lípSkrýt celý příspěvekOno řezat a svařovat pancéřové díly na moderní BVP není až taková sranda ;-) Mám dojem, že u článků o nových Pandurech tu Starlight popisoval konkrétní technologické požadavky, u ...Zobrazit celý příspěvek
Ono řezat a svařovat pancéřové díly na moderní BVP není až taková sranda ;-) Mám dojem, že u článků o nových Pandurech tu Starlight popisoval konkrétní technologické požadavky, u kterých měl značné pochybnosti, zda CSG skutečně disponuje potřebným vybavením...
Jinak ale souhlas. Pokud bychom celé vozidlo (pochopitelně nepočítám výbavu) dokázali vyrábět u nás, bylo by to velké plus. A v té chvíli by bylo v podstatě jedno, od koho by bylo, pokud by se jednalo o dostatečně kvalitní konstrukci.Skrýt celý příspěvekMarcus: však právě. Ona ta nekvalita turecké výroby by se dala obejít maximální licenční výrobou v ČR. Přeci jen si myslím, že vyřezat díly na CNC a posvařovat korbu, dokážeme i ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
však právě. Ona ta nekvalita turecké výroby by se dala obejít maximální licenční výrobou v ČR. Přeci jen si myslím, že vyřezat díly na CNC a posvařovat korbu, dokážeme i tady. Zbytek je už jen montáž přivezených dílů (třeba z Německa) a to umíme docela dlouho (s Pandury). Byť by masivní výroba v ČR byla hodně dražší, tak potenciál zde je a i politici chtějí co největší procento výroby doma.
Když mohli Řekové vyrábět doma nové Leopardy 2 a vyráběly se tam i nové 2A7+ pro Katar, tak to jde. Navíc VOP CZ vyrábí pancéřové nástavby na Ajabany (tím nemíním dávat rovnítko mezi auto a BVP), tak toho zvládáme dost. To že FNSS shráblo licenční poplatky a další provize za převod plánů a dokumentace, je dle mého detail. Jak jsem už řekl, ČR bude tlačit na co největší procento výroby v ČR, tak záleží na tom, kolik % každý z výrobců nabídne. Čím víc tím líp pro nás do budoucna.
ps. jsem hodně zvědavý na nabídku právě oněch velkých výrobců, zatím se zdá, že jsou docela dost ochotní. BAE se snaží snad nejokatěji, což ale není špatně. Hodně jsem zvědavý na KMW a Rheinmetall. U GDELS to bude podobné jako s Pandury (tedy OK)Skrýt celý příspěvekjuhelak Nikdo nezatracuje nové turecké koncepty, ale něco jiného je udělat koncept a něco jiného je udělat kvalitní funkční stroj a následně ho i v takové kvalitě vyrábět. Já ...Zobrazit celý příspěvek
juhelak
Nikdo nezatracuje nové turecké koncepty, ale něco jiného je udělat koncept a něco jiného je udělat kvalitní funkční stroj a následně ho i v takové kvalitě vyrábět.
Já sám jsem přišel v bývalém zaměstnání do styku s tureckou pracovní silou i s tureckým strojírenstvím ( i když ne s vojenským strojírenstvím) aby mi to stačilo na názor na jejich kvalitu práce a nátury. Něco podobného jako indové nebo čína :(
Takže tomu prostě sám za sebe nevěřím.
Jediné co z toho zatím vypadá na sériovou výrobu do ciziny, tak je jen ten lehký/střední tank Kaplan-MT a i ten se bude vyrábět v Indonésii. A vztahy Indonesie-Turecko a Česko-Turecko se nedají srovnávat. U nich je to pochopitelný obchod. A i na tom je ta věž belgická a tu si můžeme dát na jakýkoliv jiný podvozek.
Nemyslím si že Turci předvedli něco, nebo že vůbec v blízké budoucnosti přijde něco co vozidla typu PUMA, ACOD, CV90 skokově odsune do starého železa. Všechny jsou kvalitní a vzhledem k jejich modernizacím mají všechny budoucnost.
Co nakonec bude myslím mít největší roli na kvalitu budoucích našich IFV jaké věže obdrží a jaká doprovodná vozidla k nim armáda pořídí.Skrýt celý příspěvekturci mají i vyhodu ze mohou brát poznatky z reálného boje..jejich nynejsi prostředky dost trpí na ptrs typu kornet fagot atd..doma mají často potíže s minami a nalozemi na ...Zobrazit celý příspěvek
turci mají i vyhodu ze mohou brát poznatky z reálného boje..jejich nynejsi prostředky dost trpí na ptrs typu kornet fagot atd..doma mají často potíže s minami a nalozemi na silnicích od PKK. Takže počítam ze protiminová ochrana může byt u tech strojů ještě lepsi nez u tech evropských.
O turcích si myslim svoje, ale obecně nevím proč zatracujete nové koncepty. Taky by některé státy od nás mohli brát porád staré typy panduru a místo toho si koupili boxera..
Pokud se koupi nejaky 10 let starý koncept..tak zivotnim cyklu který je v plánu..to na konci zivotnosti bude 50 let starý vuz..ted nevim presne kdy vzniklo bvp2 ale ve srovnání by to porad bylo vozidlo s perspektivou na dalších 10 let ..to same V3S.
druhou věcí je ze nově vznikající bvp neprinásejí o moc vetsi zmenu samotného konceptu, aby se starsí brali jako prekonané. momentálně se jde jen cestou navysování váhy a ochrany.
Samotnou zmenu konceptu mohou prinést projekty bud od Darpy nebo IDF. Izraelci s necím prijdou v řádu 10 let počítám.. V evropě se dá cekat nový koncept až po Leo3 kdy se poznatky z pouzitím jinych materiálů vyuzijí k postavení bvp na podvozku leo3...Skrýt celý příspěvekMyslím, že v prípade tureckých ifv nie je skutočne zaujímavá otázka nakoľko sú ich vozidlá u nás politicky priechodné, ale čo tí výrobcovia očakávajú, aké majú predstavy, pozície, ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že v prípade tureckých ifv nie je skutočne zaujímavá otázka nakoľko sú ich vozidlá u nás politicky priechodné, ale čo tí výrobcovia očakávajú, aké majú predstavy, pozície, či informácie, na základe ktorých sa púšťajú do vývoja týchto vozidiel. A samozrejme čo sú ochotní urobiť pre to, aby svoje výrobky predali.
V prvom rade aké sú ich šance na presadenia sa v samotnej tureckej armáde:
- FNSS má výhodu v tom, že je aj momentálne výrobcom IFV tureckej armády
- Otokar tlačí svoj produkt ako možná doplnok k Altaju
- ASELSAN má najsilnejšiu výzbroj, ale to by bola jednoznačná výhoda iba pri tendri šitom na mieru.
Doma môže uspieť iba jeden výrobca, takže druhou otázkou je kde preraziť v zahraničí. Podľa článku má ASELSAN dobré pozície v Strednej Ázii a na Blízkom východe. FNSS má zákazky v Juhovýchodnej Ázii. Otokar má tiež určité pozície v Strednej Ázii, Severozápadnej Afrike a Pakistane, ale jeho vozidlo je popri tom asi najviac "europoidné".
Treťou otázkou je, akú obchodnú stratégiu si zvolia na presadenie sa na zahraničných trhoch. Neviem ako ostatní, ale prinajmenšom u Otokara sa zdá, že sa snaží konkurovať skrze cenu vozidla - súdiac podľa toho, že turecká armáda získala skúšobné Tulpary za nižšiu cenu, než je je upgrade bvp1 na Šakala.Skrýt celý příspěvekMALI: technika která se má účastnit oněch průmyslových dní, byla oficiálně zmíněna v médiích (jak tisku tak i ČT ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
technika která se má účastnit oněch průmyslových dní, byla oficiálně zmíněna v médiích (jak tisku tak i ČT http://www.ceskatelevize.cz/po... ). Reálné kroky a spolupráci s VOP CZ podepsal GDELS, BAE, Rheinmetall a co vím tak i ona společnost co nabízí Pumu (když se o tom psalo, byla tato dohoda právě dokončována). FFG a Turci nebyli zmíněni (zde neznám aktuální stav, možná že to podepsali o něco později). Ve zprávě bylo zmíněno, že Namer a Dardo se nezúčastní (výrobci nereagovali), korejský K-21 nebyl ani zmíněn.
Osobně bych se ani nedivil, pokud by Turci a FFG byli vyřazeni před užším výběrem, patrně se ale přihlásili do tendru (ať již sami, nebo na vyzvání). Požadujeme vozidla, která jsou již provozovaná a vyzkoušená, což nejsou a byl to i důvod, proč sme nevyvíjeli nové vozidlo s Poláky. Lynx by mohl projít, jako alternativa k Pumě (pokud by se Němci cukli), byť je to taky jen prototyp, navazuje na Marder.
Co se týče slova "robotické" tak to není můj termín, ale byl doplněn editorem (v originálu taky používám jen typ osádkový a bezosádkový). V originálu se píše doslova: TEBER-30 Two-Man Turret a TEBER-30 Remote Controlled Turret.
Marcus: mám tady pár článků )Skrýt celý příspěvekMALI a spol. Je asi již zbytečné rozdělovat Radomíra Sedláčka od Raseho. RAdomír SEdláček rovná se RASE. Rase nepatří mezi ty lidi, co nechápou psaný text či význam a právě ta ...Zobrazit celý příspěvek
MALI a spol.
Je asi již zbytečné rozdělovat Radomíra Sedláčka od Raseho. RAdomír SEdláček rovná se RASE.
Rase nepatří mezi ty lidi, co nechápou psaný text či význam a právě ta extáze ho chtě nechtě "prozradila".
Na Palbě se touto tématikou Rase velmi rád zabývá, tudíž je tu velká pravděpodobnost či spíše jistota, že Rase je skutečně autorem tohoto článku.Skrýt celý příspěvekTo Radomír Sedláček: Hezký článek, souhlasím s Vaším názorem, že Turecko jde ve zbrojní výrobě rychle dopředu. A nejsou to jen BVP a MBT Altay. Dobří jsou i v kolové technice, ...Zobrazit celý příspěvek
To Radomír Sedláček:
Hezký článek, souhlasím s Vaším názorem, že Turecko jde ve zbrojní výrobě rychle dopředu. A nejsou to jen BVP a MBT Altay. Dobří jsou i v kolové technice, speciálních vozidlech, v technologicky vysoce pokročilé munici (!) atd. Turci svým nastavením priorit a svou šikovnou hospodářskou politikou v této oblasti jsou ve zbrojní výrobě takřka soběstační (zatím pouze v pozemní výzbroji, ale začínají už mít dobré výsledky i v dalších oblastech, např. v oblasti UAV). Ale..., velký počet prototypů ještě neznamená, že jsou také úspěšní - to bude možné říci až při velkém počtu prodaných vozidel, nebo ještě lépe, až vybojují nějaké to vítězství (jenom doufám, že tím správným směrem).
Dále otázka: Můžete prosím sdělit, zda se Vaše tvrzení "....se průmyslových dnů hodlá účastnit právě FNSS s vozidlem Kaplan-20 a Otokar s vozidlem Tulpar..." se zakládá na ověřených informacích, nebo je to jen přání, které je otcem myšlenky? Podle mého skromného názoru bude některý z nich možná staticky na IDETu, ale netroufnou si na praktické testování, které se na "průmyslových dnech" chystá.
Dále: Můžete prosím blíže objasnit tvrzení: "Vozidlo Kaplan-20 je osazeno věží TEBER 30, které je nabízeno s osádkou i jako robotické .....". Mám totiž takový vcelku vyhraněný "dojem", že vozidlo Kaplan 20 je osazeno věží TEBER, která může být buď osádková, nebo bezosádková (nikoli robotická, resp. nikoli celé robotické vozidlo, v čemž je, jak mi jistě dáte za pravdu, dost hodně velký rozdíl).
A nyní To Rase:
Nesdílel bych vaše nadšení na možný obchod s Tureckem v oblasti bezpečnosti státu, jak už zde několik diskutujících napsalo, něco jiného je kupovat spotřební zboží, něco jiného je kupovat zbraně. Ve zbrojní oblasti "všemocná ruka trhu" naštěstí nefunguje. Bohužel, Turecko nyní politicky směřuje úplně jinam, než tomu bylo doposud (několik desítek let zpět). Chce se znovu stát hegemonem Středního a Blízkého východu - to není můj výmysl, nebo dedukce, ale dokladatelný fakt. Moje dedukce, je ta, že by pak znovu chtělo ovlivňovat Evropu a vůbec všechny okolní státy. A když se podíváme na styl jednání současných tureckých představitelů, tak pomalu celý svět. Proto zde také tvrdím, že přes nesporné technické a ekonomické klady jsou politické mínusy takové, že turecké BVP v AČR nebudou.
No, Já bych jako kandidáty pro nové BVP AČR viděl tuto čtyřku (pro jistotu jen podle abecedy): ASCOD, CV90, Lynx, Puma. Nepočítám tam G5, což je nyní jen prototyp podvozku (koncepčně ale spíš kategorie těžké OT), který v současnosti má jen virtuální modularitu (a tím pádem jde pouze o virtuální BVP). Z politických důvodů tam bohužel nepočítám Turecká vozidla. Myslím si, že se rozhodne mezi těmi čtyřmi, která jsou +/- rovnocenná (každé má něco pro i proti), záležet bude na věžovém systému a na celkovém vybavení vozidel, kompatibilitě s již zavedenými systémy v AČR, dále na způsobu zapojení domácího průmyslu, ale také na politickém a ekonomickém hledisku.Skrýt celý příspěvekRese To jsem netušil že jsi autorem :D Jak jsem už psal, je to hezký, článek zajimavý,je dobrý vědět co se kde vyvíjí, ale od Turecka bych se držel prostě dál. I když by ...Zobrazit celý příspěvek
Rese
To jsem netušil že jsi autorem :D
Jak jsem už psal, je to hezký, článek zajimavý,je dobrý vědět co se kde vyvíjí, ale od Turecka bych se držel prostě dál.
I když by jsme většinu tureckých IFV vyráběli u nás, stačí aby pak byl nějaký klíčový díl z politických důvodů nedostupný a jsme v pr... Vzpomeňte si jen na problémy Pandůru kvůli vypadku dodávek nejakých remenů nebo co to bylo :D
Jinak nemůžu než opsat tvoje tvrzení protože s ním naprosto souhlasím:
"Ideální velká trojka: Puma, ASCOD a CV90. Také upřednostňuju těžší vozidla, kvůli lepší nosnosti a schopnosti uvést právě onu věž s kanónem ráže 120mm (to je můj oblíbenec), nebo houfnicí a minometem".Skrýt celý příspěvekCelkem se ani nedivim, ze se Turecko nechce vazat na Evropu ani na Rusko - z obou stran muzou ocekavat velmi zaslouzenej kopanec. Rychlost vyvoje tech vozidel je rozhodne ...Zobrazit celý příspěvek
Celkem se ani nedivim, ze se Turecko nechce vazat na Evropu ani na Rusko - z obou stran muzou ocekavat velmi zaslouzenej kopanec.
Rychlost vyvoje tech vozidel je rozhodne pozoruhodna, ale taky je tu zakonite otazka, nakolik jsou ty konstrukce opravdu promyslene a dotazene do konce. Vzhledove jsou opravdu fajn, ale... Navic, v soucasne politicke situaci uz muzeme rovnou do vyberu zahrnout i T-15 a Kurganec 25. :) U nich bych se aspon tolik nebal o kvalitu.
Je fakt, ze Turci budou muset vozidla nacenit dost levne a je to asi jedina sance na plnou licencni vyrobu v CR. Pokud by se s Tureckem uzavrela smlouva o vyrobe u nas a spolecnem prodeji do vychodni casti NATO, tak by to snad klapnout mohlo.Skrýt celý příspěvekdusan: souhlasím, stačí se podívat, na vozidla, které Turecko reálně zavedlo do armády. Pořádné moderní BVP zatím žádné. Pokud jde o MBT, tak zatím se spoléhají na tanky Leopard ...Zobrazit celý příspěvek
dusan:
souhlasím, stačí se podívat, na vozidla, které Turecko reálně zavedlo do armády. Pořádné moderní BVP zatím žádné. Pokud jde o MBT, tak zatím se spoléhají na tanky Leopard 2A4 a Sabra (M60 zmodernizované Izraelci), zbytek je totálně zastaralý. Sice mají v plánu zavést tank Altay, ale Němci jim svůj powerpack neprodají, vlastní se vyvinout nedaří (takhle je to se vším) a tak nakoupí ukrajinský 6TD-3 o výkonu 1500k. Zdá se, že se nechtějí vázat na Evropu a ani na Rusko.Skrýt celý příspěvekBol by som s Tureckom opatrný ... Predsa len Turecko sa nevyznačuje veľkou politickou stabilitou a ako v prípade Ruska ukázalo, ža ak to Erdoganovi vyhovuje tak vie "otočiť" ...Zobrazit celý příspěvek
Bol by som s Tureckom opatrný ...
Predsa len Turecko sa nevyznačuje veľkou politickou stabilitou a ako v prípade Ruska ukázalo, ža ak to Erdoganovi vyhovuje tak vie "otočiť" politiku z jedného na dňa na druhý ....
Pri nákupe chladničiek či aút by to veľmi nevadilo ... pri zložitých zbraňových systémov už áno.
A Turecko síce ide dopredu, ale myslím, že špička je niekde úplne inde. Ak k tomu prirátame, že tam "inde" je i vysoká politická stabilita a sú tiež v NATO, tak by som Turecko veľmi neriešil pri nákladných vojenských projektoch. Také ponožky by sme snáď mohli nakupovať i od nich : )Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...