Lehká obrněná vozidla pro Ukrajinu
- 4. 2. 2016
- 44 komentářů
- Václav Kopecký
Ukrajina investuje značné prostředky do nákupů nové armádní techniky. Je to způsobeno zejména nekončící krizí na Donbasu.
Ukrajinská snaha modernizovat armádu
Ukrajinci se snaží novou techniku nakupovat zejména od domácích výrobců, případně modernizovat techniku starší. U nové nebo modernizované výzbroje je vidět silný zájem zavádět techniku kompatibilní s NATO a vybavenou komponenty ze Západu.
Ukrajina tak ve velkém upouští od dlouholeté spolupráce s Ruskem, což může mít dalekosáhlé následky pro budoucí vývoj ukrajinského zbrojního průmyslu.
Většina ukrajinských zbrojních podniků je sdružená ve státním konsorciu UKROBORONPROM, které v posledních letech naprostou většinu své výroby dodává ukrajinské armádě válčící proti povstalcům v Donbasu. Hlavním cílem společnosti UKROBORONPROM je nyní uspokojit potřeby ukrajinských ozbrojených složek po nové technice.
Jakmile bude armáda a další ukrajinské složky dostatečně zásobeny, je možné zahájit vývoz vojenské techniky do zahraničí. Export zbraní přinese do ukrajinského rozpočtu potřebné finance.
V roce 2016 UKROBORONPROM představí strategii nazvanou „Ukrajinský štít“ - půjde o prezentaci vize nových high-tech zbrojních výrobků schopných konkurovat na mezinárodní úrovni a o prezentaci plánu modernizace ukrajinské armády.
Ukrajina mimo těžké techniky nakupuje ve velké míře lehká obrněná vozidla. V nedávné době bylo oznámeno hned několik kontraktů na dodávky nových typů lehkých vozidel pro ukrajinské bezpečnostní sbory a armádu.
Ukrajina posiluje armádu. Problém jsou ale peníze a všudypřítomná korupce.
Triton
Ukrajinská pohraniční stráž obdrží 62 nových vozidel Triton se sledovacími a průzkumnými systémy. Tritony budou v rámci ukrajinské pohraniční stráže primárně hlídkovat na ukrajinsko-ruské hranici.
Průzkumný a sledovací systém JEB obsahuje dvoukanálovou denní/noční televizní kameru, termální kameru, laserový dálkoměr a radar schopný sledovat pohyb osob, vozidel, nízkoletících objektů a plavidel. Součástí vybavení je i rušička rádiových signálů ANCLAV.
V zadní části vozidla je instalován teleskopický stožár (max 4,5 m). Na stožáru je umístěna radarová anténa a termokamera. Celý stožár lze odmontovat a umístit ho samostatně do vzdálenosti až 100 m od vozidla. Elektrický generátor umožňuje až sedmidenní nepřetržitý provoz.
Dálkově ovládaná zbraňová stanice je vybavena kulometem NSBT ráže 12,7 mm s optickým zaměřovačem PZU-7. Zásoba střeliva je 450 nábojů. Elevace zbraně je v rozmezí –3° až +68°, kruhový odměr je 360°. Stanice je osazená také výmetnicemi na šest dýmových granátů.
Triton s pohonem 4×4 má bojovou hmotnost 11 tun. Pohání ho dieselový motor Volvo TAD620VE o výkonu 116 kW spojený s automatickou převodovkou Allison 1000 SR. Maximální rychlost vozidla je 110 km/h a dojezd více jak 700 km. Vozidlo přepraví sedm osob včetně velitele a řidiče.
Pancéřová ochrana v základním provedení odpovídá úrovni Level 2 dle NATO normy STANAG 4569 - vozidlo tedy odolá projektilům ráže 7,62×39 mm API BZ při střelbě z 30 m a výbuchu nálože o ekvivalentu 6 kg TNT pod nápravou.
Vozidlo ve své základní verzi není plně obojživelné, ale dokáže překonávat menší vodní toky broděním bez předchozí přípravy. Výrobce nabízí také plně obojživelnou verzi vozidla.
Triton poslouží jako platforma pro různé zbraňové systémy a je schopno plnit velké množství úkolů v rámci armády nebo bezpečnostních složek. Triton lze používat jako obrněný transportér, nosič protitankových střel, průzkumné vozidlo, ambulanci nebo velitelské vozidlo.
Lehké obrněné auto Dozor-B. / Artemis Dread; CC BY-SA 4.0
Dozor B
Obrněné automobily Dozor od ukrajinského výrobce Lvov Armored Plant poputují v nejbližší době na Dombas. Oznámil to zástupce generálního ředitele pro vývoj Arthur Heruvimov ze společnosti UKROBORONPROM (vlastník Lvov Armored Plant).
V posledních měsících lvovská továrna přijala 150 nových zaměstnanců aby uspokojila rostoucí zájem o své výrobky. Lvovský závod je nyní schopen vyrábět 400 kusů vozidel Dozor ročně.
Vozidlo Dozor je vyráběné ve dvou variantách - Dozor A a Dozor B. Dozor A je základní verze bez pancéřové ochrany vhodná spíše pro policii a bezpečnostní složky, zatímco Dozor B je vybaven pancéřovou ochranou a primárně určen pro armádu. Vozidlo přepraví 3+8 osob.
Vozidlo navrhla charkovská konstrukční kancelář KMDB v letech 2004 - 2005, první vozidla byla do služby zařazena v roce 2007. V roce 2014 ukrajinská vláda objednala 200 kusů vozidla Dozor B. Stejný rok začala výroba a vojskové zkoušky proběhly roku 2015, kdy první vozidla z této série vstoupila do služby.
Licence na automobily Dozor byla prodána rovněž do Polska, kde je vozidlo nabízeno pod označení Oncilla.
Dozor B.
Pancéřová ochrana odolá střelám do ráže 7,62 mm a protitankovým minám. Balistickou ochranu lze zvýšit přídavným pancéřováním.
Dozor B pro ukrajinskou armádu získají obdobnou dálkově ovládanou zbraňovou věž jako vozidla Triton. K vybavení vozidel Dozor patří filtroventilační systém zajištující ochranu proti zbraním hromadného ničení. Instalována je radiostanice R-173M s dosahem 20 km.
Komunikace ve vozidle probíhá přes vnitřní interkom AVSK-1. Vozidlo lze vybavit satelitní navigací GPS NAVSTAR nebo GLONASS. Dodatečné je možné také instalovat naviják, systém centrálního huštění pneumatik a tažné zařízení.
Zákazník má na výběr ze dvou pohonných jednotek. První je turbodieselový 2,8l motor IVECO 8142.38.11 o výkonu 91 kW spojený s manuální převodovkou IVECO 28026.5.
Druhou variantou je dieselový 4,7l motor DEUTZ BF 4M 1013 FC o výkonu 142 kW spojený s automatickou převodovkou Allison 1000 LCT. Obě převodovky mají 5 rychlostí pro jízdu vpřed a jednu pro jízdu vzad. Maximální rychlost vozidla je 105 km/h.
Americký typ SCTV s rychlopalným kanónem LW25 ráže 25 mm. / Textron
SCTV
Společnost Textron dodá na Ukrajinu tři vozidla Survivable Combat Tactical Vehicles (SCTV). Kontrakt mezi Textron a ukrajinskou SpetsTechnoExport (STE) byl oznámen 1. února. STE je součástí konsorcia UKROBORONPROM.
SCTV vychází z vozidel Humvee (HMMWV), která ukrajinská armáda získala z USA. Vozidla SCTV byla původně vyvinuta pro americkou námořní pěchotu a veřejně představená roku 2010. Ukrajinská armáda díky SCTV získá vozidla odolná proti IED vhodná do prostředí asymetrických konfliktů.
Bear Midkiff ředitel obchodního oddělení pro Evropu a Afriky ze společnosti Textron uvedl, že: „Textron pracuje ve spolupráci se společností UKROBORONPROM na vylepšení ukrajinských vozidel Humvee na standart vozidel SCTV.“
Na rozdíl od Humvee je kabina vozidla vyrobena z jednoho kusu, což zlepšuje šance na přežití posádky po najetí na minu nebo zásahu IED. Ke zvýšení bezpečnosti proti IED a minám přispěla také změna tvaru podvozku do "V".
SCTV je výrazně modernizovaný Humvee.
Vylepšená balistická ochrana, odolnost proti minám a IED je podle výrobce obdobná, jako u podobných vozidel kategorie MRAP (např. M-ATV). Kromě zvýšení celkové odolnosti SCTV získal lepší motor, odpružení a zavěšení kol. Oproti Humvee tak SCTV vyniká lepšími jizdními vlastnostmi.
Vozidlo lze vybavit filtroventilačním systémem proti účínkům zbraní hromadného ničení. Rozsah vybavení (senzory, komunikační systémy, zbraňové systémy) záleží jen na přáních zákazníka.
SCTV poslouží jako velitelské vozidlo, k přepravě osob a nákladu, průzkumné, nebo jako vozidlo palebné podpory.
První tři SCTV mohou být předzvěstí větší zakázky na úpravu všech zbývajících Humvee ukrajinské armády na vozidla SCTV.
Související články
FOTOREPORTÁŽ: Návštěva Pravého sektoru na východě Ukrajiny
V srpnu letošního roku jsem strávila několik dnů v Doněcké oblasti s Pravým sektorem. Následující ...
- 19.10.2015
- 12 komentářů
- Anna Janská
Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu
Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. ...
- 16.12.2015
- 39 komentářů
- Václav Kopecký
Saudská Arábie koupí ukrajinská dopravní letadla An-178
Saudská Arábie oznámila v pátek zájem nakoupit 30 ukrajinských dopravních letadel Antonov An-178. ...
- 21.12.2015
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
AMV XP: Nástupce světoznámých finských obrněných vozidel
Finska Patria dokončila vývoj nástupce známého obrněného vozidla AMV (Armored Modular Vehicle). Nový ...
- 04.02.2016
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Tak kdyby měli finance, tak budou vyrábět Oploty-M, různé transportéry atd. ale finance nemají, tak vyrábějí alespoň lehké, opancéřované transportéry pro malé množství vojáků. Pro ...Zobrazit celý příspěvek
Tak kdyby měli finance, tak budou vyrábět Oploty-M, různé transportéry atd. ale finance nemají, tak vyrábějí alespoň lehké, opancéřované transportéry pro malé množství vojáků. Pro rychlé přesuny při hranicích. Navíc při zničení klasického transportéru jsou i vyšší ztráty. Pro současné potřeby se tahle vozítka hodí víc.
Slováci mají obdobu těhle vozidel: Kerametal Aligator III, my zase Iveca atd.Skrýt celý příspěvekMoc tomu nerozumím "První tři SCTV mohou být předzvěstí větší zakázky na úpravu všech zbývajících Humvee ukrajinské armády na vozidla SCTV." a předtím " Na rozdíl od Humvee je ...Zobrazit celý příspěvek
Moc tomu nerozumím
"První tři SCTV mohou být předzvěstí větší zakázky na úpravu všech zbývajících Humvee ukrajinské armády na vozidla SCTV."
a předtím " Na rozdíl od Humvee je kabina vozidla vyrobena z jednoho kusu... a Ke zvýšení bezpečnosti proti IED a minám přispěla také změna tvaru podvozku do "V".
Co tedy z toho původního Humvee zbyde, když SCTV má novou karoserii a podvozek. To budou do nového auta montovat ojetý motory a vylágrovaný převodovky?
Vzhledem k pověstné ukrajinské kvalitě výroby do zahraničí stejně nikdy nic neprodají a vlastní vláda na novou techniku nemá a nebude mít peníze.Skrýt celý příspěvekUprimne povedane som skor ocakaval, ze sa ukrajinska armada po skusnostiach z Donbasu pusti do modernizacie tankového a mechanizovaného vojska jako toto.
Uprimne povedane som skor ocakaval, ze sa ukrajinska armada po skusnostiach z Donbasu pusti do modernizacie tankového a mechanizovaného vojska jako toto.
Načítám diskuzi...