Jak se postavit současnému Rusku?
- 24. 6. 2015
- 228 komentářů
- Matej Kandrík
Téměř rok a půl se na Ukrajině odehrává scénář, který na svém počátku málokdo předpokládal. Konflikt v zemi rozpoutává vášnivé debaty zastánců nejrůznějších postojů. Napsáno už bylo mnoho, a proto by bylo namístě ptát se, co bude dál. Článek vznikl původně pro vojenský blog On War | On Peace.
Jak by měla Evropa nastavit své vztahy k Rusku? Jaké role by mělo plnit NATO a jaké EU? Které strategické cíle je třeba sledovat a jak je převést do konkrétních politických opatření? Nově vydaný report britského královského think-tanku Chatham House s názvem Ruská výzva odpovídá na tyto a další otázky. Shrnutí těch nejzajímavějších nyní čtenářům přinášíme.
Neučiňme Rusko agresivnější
Rozsáhlá korupce, mezinárodní izolace, represe místo reforem. Současné fungováni režimu v Rusku je dlouhodobě neudržitelné, píše se ve vstupní premise ,,Ruské výzvy". Zásadní změnu režimu zmíněné faktory dříve či později vyvolají, nicméně nikdo neví, jakým směrem se budoucí systém vydá. Proto je třeba, aby kroky Západu neučinily ruskou vládu mnohem agresivnější a nevypočitatelnější.
V současnosti je prioritou zamezit Rusku použití hrubé síly proti sousedním státům, a to odstrašením a zadržováním. Ovšem je třeba vyvarovat se ideologické rovině. Ta by pouze posílila narativ Kremlu o západní snaze rozvrátit ,,Svaté Rusko". Odstrašení má byt postaveno na flexibilním základu a jasných pravidlech, zmínit lze například podmínění zmírnění sankcí hmatatelnými ústupky či spolupráci ze strany Vladimíra Putina.
Druhým strategickým cílem je pro autory jednoznačná komunikace s ruskými elitami a obyvatelstvem. Rusko je odjakživa důležitým aktérem evropské bezpečnosti, podle toho je nutné s touto zemí komunikovat. Svých cílů a naplnění požadavků, dosáhne spíš jako součást evropského kooperativního mezinárodního systému, než jako izolovaný regionální hegemon. Sama o sobě je tato idea dobrá, nicméně je třeba ptát se, zda Rusko chce být takovým aktérem. Země vzhlíží k obnově velmocenského statusu a její aktuální nálady – a snad i ruská mentalita obecně – nedávají moc důvodu k optimismu.
Deklarujme nemožnost omezené války
Zcela rozumně, ale s otazníkem nad realizací, se jeví apel na minimalizaci izolace ruské populace. Její odloučení nahrává v krátkodobém horizontu současnému režimu. V dlouhodobém pak snižuje vyhlídky na vnitřní pozitivní změnu v zemi. Politici Západu by tak měli nakreslit jasnou dělící linii mezi současnou ruskou vládní garniturou a obyvateli Ruska. Pomoci by jim přitom měl rozvoj kapacit v oblasti strategické komunikace a mediální podpory. Tuto nutnost si již uvědomuje Evropská unie a také na ní pracuje, na výsledky si však ještě počkáme řadu let.
V části navrhovaných politických opatření je text premise konkrétnější. Severoatlantská organizace má jednoznačné deklarovat nemožnost omezené války, což v praxi znamená nejspíš příslib robustní odpovědi na dovolenou zelených mužíčku v letoviscích aliančních států.
Daleko zajímavěji působí návrh obnovy konvenčních kapacit tak, aby Rusko nebylo drážděno příliš jednoduchými cíli. Slova generála Petra Pavla – o schopnosti Ruska obsadit Pobaltí do osmačtyřiceti hodin – jako by byla slyšet až v Londýně. Spekulovat lze o chystání půdy pro stálé základny NATO v Litvě, Estonsku a Lotyšsku. Jaká asi zareaguje Rusko, se již nikdo v dokumentu neptá.
Ukrajina: příslib komplikací nebo inspirující příklad?
Obnova Ukrajiny. To je stavebním kamenem stabilizace poměru ve východní Evropě a zamezení ruského vlivu v ní. Zatím však selhávající stát na hranici Evropské unie přislibuje komplikace. Exploze organizovaného zločinu, emigrace a společensko-politická radikalizace. To vše lze očekávat, pokud Ukrajina padne. Naopak v případě efektivní tranzice a úspěšného rozvoje bude země inspirujícím příkladem v postsovětském prostoru.
I když ne všechny státy sousedící s Ruskem připouští, že v nich kroky Putinovy země vůči Ukrajině zasely nedůvěru, je nutné to předpokládat. Daný případ pro ně může být alternativou. Musí si uvědomit nutnost strukturální reformy, které se dnes Ukrajině bez podpory zvenčí nedaří. Pro tyto potřeby by podle autorů dokumentů měla EU transformovat Východní partnerství.
Nakonec za ústřední kostru správy Chatham House považuji myšlenku jednotného, jasně definovaného tlaku na Rusko, který ovšem musí být srozumitelně komunikovaný a zasazený do jasně definovaného souboru pravidel.
Západ si nemůže dovolit nechat Kreml zcela izolovat ruskou populaci a pěstovat v ní mentalitu obléhaných. Rovněž by se měl snažit minimalizovat vlastní kroky, které by vedly k podobnému scénáři na vlastním území. Vladimír Putin nebude vládnout Rusku věčně. Pro bezpečnější Evropu by proto nebylo rozumné, zabarikádovat cestu na Západ jeho potencionálním nástupcům.
Související články
ANALÝZA: Důkazy ruské vojenské intervence na Ukrajině
Konflikt na Donbasu je již od svého počátku provázen diskuzí o zapojení Ruské armády. První tábor ...
- 25.02.2015
- 325 komentářů
- Adam Čech
Začátek třetí světové války podle Michaila Chondarenoka
Co bude následovat, pokud se vojska NATO zapojí do konfliktu na východní Ukrajině? O takovém scénáři ...
- 29.04.2015
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
Stav hlavních ruských modernizačních programů
Ruský vojenský deník Nězavisimaja gazeta přinesl článek o stavu hlavních modernizačních projektů ...
- 11.06.2015
- 119 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské vojenské výdaje mimo kontrolu
Rusko v posledních letech masivně investuje do modernizace své armády. Ambiciozní modernizační plány ...
- 16.06.2015
- 276 komentářů
- Jan Grohmann
Stačí iba vydržať. Čas urobí svoje.
http://zpravy.idnes.cz/conkin-...Stačí iba vydržať. Čas urobí svoje.
http://zpravy.idnes.cz/conkin-...Fenri:
Absolutní souhlas, pěkná analýza.
Co si myslíte, že je příčinou této degradace ?
Absence hrozeb a nebezpečí ?
P.S. Mohl byste rozvést zmiňovaný Kunduz 2009 ?Fenri:
Absolutní souhlas, pěkná analýza.
Co si myslíte, že je příčinou této degradace ?
Absence hrozeb a nebezpečí ?
P.S. Mohl byste rozvést zmiňovaný Kunduz 2009 ?No tak toto je podľa mňa zbytočná dilema. Jednoducho si treba len priority. Či je pre Zapad lepšie ukázať Rusku miesto, kde mu podľa neho patrí, alebo udržať spoluprácu, napriek ...Zobrazit celý příspěvek
No tak toto je podľa mňa zbytočná dilema. Jednoducho si treba len priority. Či je pre Zapad lepšie ukázať Rusku miesto, kde mu podľa neho patrí, alebo udržať spoluprácu, napriek všetkým okolnostiam. Ale nejde robiť tieto dve veci naraz, lebo sa navzajom vylučujú. Nejde predsa aj proti sebe bojovať a aj navzájom spolupracovať. A to by si bolo potrebné pripustiť, že nejde mať všetko pretože v konečnom dôsledku sa nemusí vyhrať nič. Navyše je zbytočne trieštiť sily medzi dva prístupy, keď pri každom z nich je potrebná ich mať ich čo najviac. Skrátka si treba uvedomiť, že aj zle rozhodnutie je lepšie ako žiadne. Rusko sa rozhodlo akú politiku bude uplatňovať, teraz je rád na Západe, aby ukázal svoje ďalšie kroky. A keďže sa všetci tak svorne zhodujú, že nie Európa, ale práve Rusko potrebuje Európu, tak si myslím, že nieje potrebné rozmýšľať akým smerom sa je treba v budúcnosti uberať vo vzťahu k Rusku.Skrýt celý příspěvek
No tak toto je podľa mňa zbytočná dilema. Jednoducho si treba len priority. Či je pre Zapad lepšie ukázať Rusku miesto, kde mu podľa neho patrí, alebo udržať spoluprácu, napriek ...Zobrazit celý příspěvek
No tak toto je podľa mňa zbytočná dilema. Jednoducho si treba len priority. Či je pre Zapad lepšie ukázať Rusku miesto, kde mu podľa neho patrí, alebo udržať spoluprácu, napriek všetkým okolnostiam. Ale nejde robiť tieto dve veci naraz, lebo sa navzajom vylučujú. Nejde predsa aj proti sebe bojovať a aj navzájom spolupracovať. A to by si bolo potrebné pripustiť, že nejde mať všetko pretože v konečnom dôsledku sa nemusí vyhrať nič. Navyše je zbytočne trieštiť sily medzi dva prístupy, keď pri každom z nich je potrebná ich mať ich čo najviac. Skrátka si treba uvedomiť, že aj zle rozhodnutie je lepšie ako žiadne. Rusko sa rozhodlo akú politiku bude uplatňovať, teraz je rád na Západe, aby ukázal svoje ďalšie kroky. A keďže sa všetci tak svorne zhodujú, že nie Európa, ale práve Rusko potrebuje Európu, tak si myslím, že nieje potrebné rozmýšľať akým smerom sa je treba v budúcnosti uberať vo vzťahu k Rusku.Skrýt celý příspěvek
Tak nějak mi ten článek přišel vlastně o ničem.... Co se týče diskutovaného problému, možná bych začal tím, že bych dal do kupy Západ a hodnoty, na kterých vznikl. -Byla ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nějak mi ten článek přišel vlastně o ničem....
Co se týče diskutovaného problému, možná bych začal tím, že bych dal do kupy Západ a hodnoty, na kterých vznikl.
-Byla soudružka lady Ashton soupeřem pro Lavrova? Jistě ne, dá si jí k večeři.
-Je Jens Soltenberg soupeřem pro Šojgua? No, podle mně moc ne. Prostě normální soft zelený levičák severského idealistického typu. Šojgu je neideologický výkonný voják, který chce tu nejlepší možnou armádu a dělníci a Gaia jsou mu volné.
-je v pořádku neustále si mlátit o hlavu domnělé viny na poškozování cizích (kolonie) kultur a stále shazovat vlastní kulturu, tradice a principy?
-je v pořádku zrazovat vlastní vojáky ve chvílích, kdy se chovají jako vojáci (Kunduz 2009 jako nejkřiklavější případ)?
-je nejdůležitější u armád řešit jak jsou na tom s genderovou rovností (a to se tam teprve zlehka začínají řešit různé gaylesbické vztahy), ekologickým provozem, volným časem, psychology, BOZP...až až možná, v poslední řadě a zbydou-li peníze řešit jejich bojovou hodnotu? Já to neodsuzuji, jen mám silný pocit, že to začíná být poněkud přehnané. Vojáci do tvrdé války nemůžou být zelení, politicky hyperkorektní navonění hošové. Nebo-můžou, ale asi respekt mít nebudou a v případě tvrdého střetu to nebudou mít snadné.
Prostě měkneme a nevážíme si toho, za co bojovali naši předkové. A Rusové to nepochybně cítí.
Je to principielně chyba našich vojáků? Řekl bych, že minimálně. Řekl bych, že většina z nich nestojí o roli usměvavých Kenů chovajících na rukou malé černoušky, zatímco jejich kolegové od ženistů buldozerem (s biodegradovatelnými mazivy a PHM, co ovšem nesmí do zimy) odtahují vánoční stromeček postavený odpornými bílými rasisty na náměstí. (kdyby to někdo nepochopil, toto je básnická hyperbola).Skrýt celý příspěvekOna je spise otazka , jestli vubec nekdo uklidneni situace chce . Porosenko urcite ne , ten bude potrebovat par desitek miliard dolaru jen na dalsi rok na odvraceni bankrotu ( A ...Zobrazit celý příspěvek
Ona je spise otazka , jestli vubec nekdo uklidneni situace chce . Porosenko urcite ne , ten bude potrebovat par desitek miliard dolaru jen na dalsi rok na odvraceni bankrotu ( A kazdy mrtvy je zlaty na propagaci ) . Zapadnim politikum se taky velky vnejsi nepritel hodi , odvraci pozornost od domacich problemu . A putin si doma utuzuje neomezeny diktatorsky vliv . No mozna obcane chteji konec eskalaci nasili , ale ti jsou vsem u pr...e
:( Tam se to bude mlit jeste dlouho ...Skrýt celý příspěvekRuský vliv na Evropu byl, je a bude, bez ohledu na to, kdo si právě hraje na prezidenta světa. Čím dřív to ve Fashingtonu pochopí, tím dřív bude klid
Ruský vliv na Evropu byl, je a bude, bez ohledu na to, kdo si právě hraje na prezidenta světa. Čím dřív to ve Fashingtonu pochopí, tím dřív bude klid
Hmmmm, tak efektivní ukrajinská tranzice jako inspirativní příklad. Jasná, flexibilní pravidla neposilující narativ Kremlu. A rozumí se samo sebou, že srozumitelně ...Zobrazit celý příspěvek
Hmmmm, tak efektivní ukrajinská tranzice jako inspirativní příklad.
Jasná, flexibilní pravidla neposilující narativ Kremlu. A rozumí se samo sebou, že srozumitelně komunikovaná.
Obama je na takto nastíněná opatření jako dělaný, ale stejně nevím, nevím.
My burani máme takovou průpovídku:
Too much SALT is bad for your health.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...