F-35 Lightning II: 120 dodaných letadel v roce 2020

F-35 Lightning II: 120 dodaných letadel v roce 2020
Britské F-35B s americkým bombardérem B-2A Spirit / USAF (Zvětšit)

V minulém roce společnost Lockheed Martin dodala zákazníkům 120 víceúčelových taktických nadzvukových stealth letadel páté generace F-35 Lightning II. Kvůli pandemii Covid-19 je to o 21 méně, než bylo původně plánováno.

Poslední loňský exemplář (F-35A) vyrobil italský výrobní závod FACO Cameri (Final Assembly and Check-Out) pro italské vojenské letectvo (Aeronautica Militare). Celkově v minulém roce 74 letadel zamířilo k Ozbrojeným sílám Spojených států, 31 letadel k partnerům projektu F-35 a 18 letadel převzali zákazníci v rámci zahraničního vojenského prodeje FMS (Foreign Military Sales). Podle Lockheedu potrvá minimálně do roku 2023, než se podaří dohnat „pandemickou“ ztrátu.

Současně ale Pentagon odložil rozhodnutí o spuštění plné sériové výroby FRP (Full Rate Pruduciton) na neurčito.

Původně se schválení FRP očekávalo v březnu 2021. Za odložením stojí přetrvávající technické problémy s F-35 (viz konec článku) a pokračující komplexní testování letadel. To vše neumožňuje uzavřít počáteční testování a vyhodnocení IOT&E (Initial Operational Test & Evaluation) – formální podmínka ke spuštění FRP. Po schválení FRP se od roku 2024 očekává výroba 180 letadel ročně.

Stále se například ověřuje schopnost F-35 obstát nejen proti současným nejmodernějším systémům protivzdušné obrany, ale také proti těm, které se objeví v následujících deseti letech. Schopnosti F-35 v tomto směru ověří špičkové simulační centrum JSE (Joint Simulation Environment) stavěné na základně Naval Air Station Patuxent River v Marylandu. Podle všeho ale ještě testovací centrum není připraveno.


JSE zajistí špičkové simulace nasazení F-35 proti nejpokročilejším hrozbám; větší foto; větší foto / NAVAIR

V minulém roce vzniklo 91 variant F-35A (klasický start a přistání), 20 F-35B (krátký start a kolmé přistání) a devět námořních F-35C. Zákazníci po celém světě provozují již více než 600 letadel F-35 (500 bylo dodáno v březnu 2020 a 400 v červnu 2019) z 26 základen a lodí. Flotila F-35 nalétala přes 350 000 letových hodin (v červnu 2019 to bylo 200 000 hodin). Nyní se počítá s výrobu více než 3200 F-35, z toho 1763 F-35A vyhraně pro americké letectvo (USAF).

Vycvičeno bylo více než 1200 pilotů a 10 000 členů pozemní údržby. Devět zemí (Austrálie, USA, Velká Británie, Itálie, Izrael, Japonsko, Nizozemsko, Norsko a Jižní Korea) provozuje F-35 ze svých základen a tyto země také oznámily dosažení počáteční operační připravenosti IOC (Initial Operational Capability). Dále šest leteckých složek (USAF, USMC, USN, Izrael, RAF, RN a …?) nasadilo F-35 v bojových operacích.

USAF například mezi dubnem 2019 a říjnem 2020 nasadilo své F-35 v rámci oblasti spravované Velitelstvím střed CENTCOM (Central Command). CENTCOM má na starost operace na území o rozloze 10 milionů kilometrů čtverečních, které pokrývají Střední východ a Střední Asii. Podle tiskové zprávy Lockheedu americké F-35 již ve stovkách případů (zřejmě výhradně nad Irákem a Sýrii) použily své zbraně.


Výroba F-35 v Texasu; větší foto / Lockheed Martin

V minulém roce došlo k zavedení nového centrálního logistického systému ODIN (Operational Data Integrated Network), který nahrazuje problémový ALIS (Autonomic Logistics Information System). ODIN dosáhne plné operační připravenosti v roce 2022. Výhodou ODINu je například až o 80 % méně použitého hardwaru oproti systému ALIS.

V minulém roce flotila F-35 dosáhla 72% nasaditelnosti (mission capable). To znamená, že letouny F-35 mohly splnit minimálně jednu misi (případně všechny), pro které jsou určeny. Šlo o nárůst o 13 % oproti roku 2019. Není ale známo, kolik letounů je plně nasaditelných (full-mission capable), tedy že dokážou bez výhrad plnit všechny velmi rozmanité mise víceúčelové stíhačky. Dřívější hodnoty se pohybovaly kolem 30 %.

V minulém roce se novými zákazníky stalo Polsko a Singapur. Nás severní soused objednal 32 F-35A za 4,6 miliardy dolarů (98 miliard Kč; 3,75 miliardy euro). Letos se začnou na F-35 připravovat první polští piloti a polské F-35 vstoupí do služby v roce 2024. Minimálně od roku 2023 ale již polští piloti na polských F-35 začnou létat ve Spojených státech.


Britské F-35B na letadlové lodi HMS Queen Elizabeth

Singapur v minulém roce zamluvil čtyři F-35B Lightning II. Celkově ale tento městský stát počítá s nákupem 12 těchto letounů. Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) vyčíslila maximální prodejní cenu za 12 F-35B na 2,75 miliardy dolarů (57,7 miliardy Kč; 2,2 miliardy euro).

Současně v minulém roce Japonsko objednalo dalších 63 letadel F-35A a 42 F-35B. Maximální schválená výše obchodu je 23,1 miliardy dolarů (493 miliard Kč; 18,8 miliardy euro). Dále o letouny F-35 projevilo zájem Řecko a Spojené arabské emiráty (souhlas byl udělen pro až 50 F-35A).

V roce 2021 své první F-35A dostane Dánsko. Kodaň do roku 2026 získá 27 F-35 za 3,1 miliardy dolarů (66,2 miliardy Kč; 2,5 miliardy euro).


Ohlednutí za rokem 2020

Minulý rok se ale neobešel bez nehod. Koncem záři havaroval nad Kalifornií F-35B americké námořní pěchoty a v květnu další F-35A během přistání na letecké základně Eglin na Floridě. Dosud byly při nehodách ztraceny tři americké F-35A/B a jedna japonská F-35A. Během těchto nehod zemřel japonský pilot, který se nestačil katapultovat.

Rovněž se nepodařilo vyřešit problémy objevené v roce 2019 u F-35 a F-35C – neschopnost těchto verzí udržovat nadzvukovou rychlost ve vysokých nadmořských výškách po delší dobu. Z důvodu bezpečnosti je také „zakázáno“ (při běžném výcviku) létat v blízkosti bouří a výbojů blesků (do 40 km). Důvodem jsou problémy se systémem OBIGGS (Onboard Inert Gas Generation System), který chrání palivové nádrže před elektrickými výboji a možnou explozí.

V lednu minulého roku podle zprávy Ředitelství pro vyhodnocování a operační testy DOT&E (Director of Operational Test & Evaluation) F-35 trpěla 873 nedostatky (od banálních, až po vážné) a objevovaly se stále nové problémy. Současný počet „nedostatků“ F-35 není znám.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Američané nabízejí ČR letouny F-35A Lightning II. Kolik to bude stát?

V roce 2027, resp. v roce 2029 (v případě využití opce), končí pronájem 14 švédských stíhaček ...

Pentagon vzdal opravu nadzvukového problému F-35

Námořní a mariňácké stealth stíhačky F-35B/C Lightning II mají potíže s přídavným spalováním ve ...

Centroplán F-35 Lightning II je mistrovské strojírenské dílo

Továrna Lockheed Martin ve městě Marietta vyrobila 500. centroplán F-35 Lightning II. Lockheed ...

Dalších 105 stealth stíhaček F-35 Lightning II pro Japonsko

Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej dalších ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Latysimus
    18:58 07.01.2021

    Sa mi paci ako niektori cesky bratia tu pisu ako je f35 pre nich jedina spravna volba ked sa pozriem na ich posledny pocetny nakup viper venom...

    Sa mi paci ako niektori cesky bratia tu pisu ako je f35 pre nich jedina spravna volba ked sa pozriem na ich posledny pocetny nakup viper venom...

  • Latysimus
    18:57 07.01.2021

    Sa mi paci ako niektori cesky bratia tu pisu ako je f35 pre nich jedina spravna volba ked sa pozriem na ich posledny pocetny nakup viper venom...

    Sa mi paci ako niektori cesky bratia tu pisu ako je f35 pre nich jedina spravna volba ked sa pozriem na ich posledny pocetny nakup viper venom...

  • danny
    16:55 06.01.2021

    To je úctyhodné tempo výroby. Aspoň máme velmi slušnou naději, že se bude v době aktuální pro AČR o dokonale odladěnou platformu s vychytanými dětskými rýmičkami a propracovanou ...Zobrazit celý příspěvek

    To je úctyhodné tempo výroby. Aspoň máme velmi slušnou naději, že se bude v době aktuální pro AČR o dokonale odladěnou platformu s vychytanými dětskými rýmičkami a propracovanou metodikou nasazení. Obávám se ale, že to bude až v době, kdy budou hlavní hráči zavádět do výzbroje nástupce.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      19:50 06.01.2021

      a to bude v roce 2029 nebo 2040? Jinak ano, v roce 2070 už určitě budou zavádět nástupce.

      a to bude v roce 2029 nebo 2040? Jinak ano, v roce 2070 už určitě budou zavádět nástupce.

      • danny
        20:42 06.01.2021

        můj odhad 2040. Jestli nejsem moc optimistický.

        můj odhad 2040. Jestli nejsem moc optimistický.

      • Clanek
        08:59 07.01.2021

        Kdybych si mel ted tipnout jak to bude probihat, tak: 2026, stale nikoho nenapadlo zacit resit nastupce 2027, rok velkeho probuzeni na MO, rychle rychle opce 2028, placani se po ...Zobrazit celý příspěvek

        Kdybych si mel ted tipnout jak to bude probihat, tak:
        2026, stale nikoho nenapadlo zacit resit nastupce
        2027, rok velkeho probuzeni na MO, rychle rychle opce
        2028, placani se po zadech za 2027, jak skvele se to zvladlo
        2029, znovu panika, Svedove bez zajmu o prodlouzeni, zajem prodat a dodat 2031+, americane zajem prodat s dodanim 2031+
        2029 rozhodnuto ze o nadzvuky se na 2r prijde, dohoda s DE+PL na hlidani vzdusneho prostoru CR na 2r, podpis smlouvy s USA na F-35
        Konec 2031 v CR pristavaji prvni 4 z 18 objednanych F-35.

        A mimochodem kdyby to probehlo takhle, tak i kdyz k idealu daleko tak bych se vubec nezlobil.Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    21:59 05.01.2021

    TO Eagle : stojím si za tým, že pokiaľ by sme čínu v pacifiku obkľúčili líniami ostrovov štátov nepriateľských voči Číne ( to sa už deje ) a zároveń zo severnej a strednej Àzie, ...Zobrazit celý příspěvek

    TO Eagle : stojím si za tým, že pokiaľ by sme čínu v pacifiku obkľúčili líniami ostrovov štátov nepriateľských voči Číne ( to sa už deje ) a zároveń zo severnej a strednej Àzie, tak by sme zastavili Čínsky rozmach a to tým że by sme kontrolovali vstupy do jej ekonomiky. Nejde o to Čínu zničiť ,len udržať na istej hranici . A ani JZ ti v ekonomickom rozmachu nepomôžu, čo ukazuje príklad Indie.Skrýt celý příspěvek

    • otecko
      07:21 06.01.2021

      ...a Čína na to bude celou dobu koukat s rukama v klíně, že ano?! Už toho fantazírování nechte!

      ...a Čína na to bude celou dobu koukat s rukama v klíně, že ano?! Už toho fantazírování nechte!

    • Eagle
      12:48 06.01.2021

      A kdo to bude všechno financovat? Nikdo netvrdí že JZ ti pomůžou v ekonomickém rozmachu, to je absolutní blbost viz Severní Korea. Jak chceš kontrolovat vstupy do jejich ...Zobrazit celý příspěvek

      A kdo to bude všechno financovat? Nikdo netvrdí že JZ ti pomůžou v ekonomickém rozmachu, to je absolutní blbost viz Severní Korea.
      Jak chceš kontrolovat vstupy do jejich ekonomiky?Skrýt celý příspěvek

      • UnionPacific
        23:19 06.01.2021

        Čína je závislá na dovoze komodít, no nie ? Mať pod kontrolou všetko za jej hranicami, mohli by sa nasadiť vysoké dane.

        Čína je závislá na dovoze komodít, no nie ? Mať pod kontrolou všetko za jej hranicami, mohli by sa nasadiť vysoké dane.

        • Eagle
          06:42 07.01.2021

          Jenže více jak půlku firem které dováží do Číny komodity ta Čína vlastní nebo je z části ovládá, takže by se mohlo stát, že by sis nakakal do vlastního hnízda. Jinak spatřují ...Zobrazit celý příspěvek

          Jenže více jak půlku firem které dováží do Číny komodity ta Čína vlastní nebo je z části ovládá, takže by se mohlo stát, že by sis nakakal do vlastního hnízda.
          Jinak spatřují celkem zajímavý jev, zatím co je zde komentováno každý uprdnuti v Rusku, tak to co se děje v USA raději nikdo nekomentuje :))) Bomby v kapitolu, násilnosti a podobně, to je panečku kolébka demokracie :))Skrýt celý příspěvek

          • Lukash
            09:49 07.01.2021

            No to si vytiahol priklad teda, pretoze aj vacsina republikanov sa uz od psychopata odvracia a vola po jeho odvolani pre psychycke problemy. To ze zneuziva svojich podobne ...Zobrazit celý příspěvek

            No to si vytiahol priklad teda, pretoze aj vacsina republikanov sa uz od psychopata odvracia a vola po jeho odvolani pre psychycke problemy. To ze zneuziva svojich podobne naladenych sympatizantov na nasilie a nedokaze prijat prehru je problem demokracie? Myslim ze nie. Je to dokaz ze kandidovat a vyhrat moze v zasade aj debil ako Trump. Uvidime co sa bude diat v Rusku po Putinovom konci. Kedze odstranil vsrtkych svojich realnych konkurentov tak sa obavam ze vypukne boj medzi jeho neschopnymi ritolezmi a posluhovacmi a to nebude pekny pohlad. Ale hold diktatury su diktatury.Skrýt celý příspěvek

          • logik
            12:01 07.01.2021

            Proč to nikdo nekomentuje? Protože v americe selhávají voliči, kteří skočili na špek populistovi. Instituce tam fungují naprosto bezproblémově, ba přímo vzorně: přes Trumpovu snahu ...Zobrazit celý příspěvek

            Proč to nikdo nekomentuje? Protože v americe selhávají voliči, kteří skočili na špek populistovi. Instituce tam fungují naprosto bezproblémově, ba přímo vzorně: přes Trumpovu snahu přimět je ohnout pravidla v jeho prospěch se všechny zachovaly naprosto korektně dle pravidel.

            V Rusku není hlavní problém to, že ovce volí Putina, ale to, že STÁTNÍ INSTITUCE v podstatě znemožnili politickou soutěž, jednak nerovností podmínek vládní strany a opozice (např. v přístupu k médiím), jednak cílenými represemi opozice, jednak i její fyzickou likvidací (Němcov, Navalnyj).
            Srovnávat to může jen demagog.Skrýt celý příspěvek

  • koteky
    20:59 05.01.2021

    Je to proste F16cka 21.storočia.....dúfam že pre tie naše F16 bude dostatok náhradných dielov a ďalšieho zboží a budú ešte dlho vyrábať...

    Je to proste F16cka 21.storočia.....dúfam že pre tie naše F16 bude dostatok náhradných dielov a ďalšieho zboží a budú ešte dlho vyrábať...

  • Pepin Nešpor
    18:25 05.01.2021

    Napíšu znovu nechápu co mě to tu blbne

    Napíšu znovu nechápu co mě to tu blbne

  • Pepin Nešpor
    18:23 05.01.2021

    Omlouvaji se zákazníkům za výrobu pouze 117-125 kusů za rok(F-35)

    Omlouvaji se zákazníkům za výrobu pouze 117-125 kusů za rok(F-35)

  • copy
    15:01 05.01.2021

    Chlapi, to chce klid a ruce v teple. Po covidu a s tím spojeným tajfunu v rozpočtu, bude AČR ráda i za těch vylítaných 14 gripenů :-)

    Chlapi, to chce klid a ruce v teple. Po covidu a s tím spojeným tajfunu v rozpočtu, bude AČR ráda i za těch vylítaných 14 gripenů :-)

    • Trener
      19:38 05.01.2021

      Též si myslím..., že se toho moc nejpodstatnějšího a nejdražšího nepořídí. Chce to proočkovat populaci vakcínou proti Covidu a zas rozjet ekonomiku. Jako jeden z národu západní ...Zobrazit celý příspěvek

      Též si myslím..., že se toho moc nejpodstatnějšího a nejdražšího nepořídí. Chce to proočkovat populaci vakcínou proti Covidu a zas rozjet ekonomiku. Jako jeden z národu západní civilizace svojí nedisciplínou a my zvláště jsme do té pandemie pěkně spadli. Samozřejmě prvotní vina je na straně Číny, kde ta pandemie vznikla.
      Svět není jen o zbraních a výzbroji, západní svět by se měl spojit a v ekonomické rovině vůči ˇČíně postupovat koordinovaně. Díky Trumpovi nastal rozkol západu a mezitím byla podepsána investiční dohoda EU - Čína, kde Evropa asi moc nezískala.:
      https://zpravy.magazinplus.cz/... Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    12:43 05.01.2021

    Tak keď už máme ten obrovský technologický a početný náskok pred Ruskom , tak dúfam že toto aktívum aj niekde využijeme. Snaď to neskončí katastrofou ako za Trumana.

    Tak keď už máme ten obrovský technologický a početný náskok pred Ruskom , tak dúfam že toto aktívum aj niekde využijeme. Snaď to neskončí katastrofou ako za Trumana.

    • Eagle
      13:22 05.01.2021

      a co Čína?

      a co Čína?

      • dusan
        13:31 05.01.2021

        Čína ešte nedobehla ani Rusko ....

        Čína ešte nedobehla ani Rusko ....

      • UnionPacific
        13:39 05.01.2021

        Veď práve o Čínu ide najviac. Ak by sa podarilo rozbiť putinov režim a dosadiť v Rusku Západu lojálnych politikov, získalo by NATO územie Ruska a jeho spojencov(Mongolsko, ...Zobrazit celý příspěvek

        Veď práve o Čínu ide najviac. Ak by sa podarilo rozbiť putinov režim a dosadiť v Rusku Západu lojálnych politikov, získalo by NATO územie Ruska a jeho spojencov(Mongolsko, Kazachstan ) na úplne obkľúčenie Číny. Ja to vidím ako jedinú možnosť ako Čínu zastaviť v rozmachu. V Pacifiku už Čína takmer obkľúčená je, ostáva severná Ázia.Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          14:40 05.01.2021

          ... Putinov režim sa rozbije sám. Zvonku ho nikto nerozbíja....

          ... Putinov režim sa rozbije sám. Zvonku ho nikto nerozbíja....

        • Eagle
          16:02 05.01.2021

          Prosimtě posloucháš se někdy? Tady chceš zastavovat Čínu v rozmachu ale přitom chceš získávat pod vlajkou NATO ruské území. To mi fakt nepřijde normální. To ti jako rozmach ...Zobrazit celý příspěvek

          Prosimtě posloucháš se někdy? Tady chceš zastavovat Čínu v rozmachu ale přitom chceš získávat pod vlajkou NATO ruské území. To mi fakt nepřijde normální. To ti jako rozmach nepřipadá? Nebo z tohoto hlediska to je v pořádku? Takže vlastně platí heslo " silnější pes mrd*" ?Skrýt celý příspěvek

          • Roland
            17:49 05.01.2021

            Prosím Tě - ve kterém historickém období toto heslo (ať už skrytě, nebo očividně) neplatilo?

            Prosím Tě - ve kterém historickém období toto heslo (ať už skrytě, nebo očividně) neplatilo?

          • Jan Grohmann
            18:20 05.01.2021

            Platí to všemi směry. Žádný status quo, včetně hranic, neplatí dlouhodobě. To jen po nějakých 30 letech se nám zdá toto uvažování neuvěřitelné, ale ve skutečnosti to je norma. ...Zobrazit celý příspěvek

            Platí to všemi směry. Žádný status quo, včetně hranic, neplatí dlouhodobě. To jen po nějakých 30 letech se nám zdá toto uvažování neuvěřitelné, ale ve skutečnosti to je norma.
            Naše morální zásady a idealistické představy nemají nic společného s tím, jak svět fungoval, funguje a bude fungovat.Skrýt celý příspěvek

          • UnionPacific
            21:02 05.01.2021

            Áno, toto heslo platí. My, obyčajní ľudia sme tento poriadok nezaviedli. A k Číne : uviedla svet do recesie, krajiny do deficitov a dlhov a ešte má tú drzosť obviniť ČR z toho že ...Zobrazit celý příspěvek

            Áno, toto heslo platí. My, obyčajní ľudia sme tento poriadok nezaviedli. A k Číne : uviedla svet do recesie, krajiny do deficitov a dlhov a ešte má tú drzosť obviniť ČR z toho že je ohniskom vypuknutia Covidu. Nefandím tomu tímu.Skrýt celý příspěvek

          • Eagle
            21:42 05.01.2021

            No to že tohle heslo platí, je více než jasné, je tady jedno ale. Za prvé, jaderné zbraně tohle heslo anuluje, viz Izrael, ale případů se najde více a nemusí se vztahovat jen na ...Zobrazit celý příspěvek

            No to že tohle heslo platí, je více než jasné, je tady jedno ale. Za prvé, jaderné zbraně tohle heslo anuluje, viz Izrael, ale případů se najde více a nemusí se vztahovat jen na JZ. Ale jde mi zejména Rusko a Ukrajinu, byť je obsazení Ukrajiny čin z mezinárodního práva trestuhodný, pak nechápu tvoje nářky a odsuzování právě tohoto činu. Jinak co se týká Číny, Spojené národy si nejsou schopné poradit si státy jako Sýrie, libye,Irák, Afgánistán a opravdu budeme chtít zastrašovat Čínu? Čím prosím?
            Jinak co se týká recese, žádná "není", akciové trhy lámou rekordy, bitcoin, zlato investice do nemovitostí taktéž lámou rekordy tak kde je ta recese? Tím chci naznačit že ta pravá recese je teprve před námi, až tahle dolarová a akciová bublina praskne, to bude teprve bžunda :))) ale to bylo jen takové nesmyslné zamyšlení.Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    12:26 05.01.2021

    Jediná rozumná volba pro nás. Pokud teda Švédi nedají výhodnou nabídku na dolétání našich Jas39. A i tak bych si dokázal představit jako druhou letku F35. Kdy by se pěkně ...Zobrazit celý příspěvek

    Jediná rozumná volba pro nás. Pokud teda Švédi nedají výhodnou nabídku na dolétání našich Jas39. A i tak bych si dokázal představit jako druhou letku F35. Kdy by se pěkně doplňovali (výcvik, nasazení atd) a po skončení životnosti Gripenů by se dokoupila druhá ( tolik potřebná) letka F35.Skrýt celý příspěvek

    • IS-3
      12:52 05.01.2021

      Podle mě neexistuje žádná realita, ani paralelní realita, kde by AČR provozovala dva typy nadzvukových strojů. Jinak tvrdit, že je F-35 jediná rozumná volba, není taky úplně tak ...Zobrazit celý příspěvek

      Podle mě neexistuje žádná realita, ani paralelní realita, kde by AČR provozovala dva typy nadzvukových strojů. Jinak tvrdit, že je F-35 jediná rozumná volba, není taky úplně tak moc pravda. Nabízí se i JAS-39E a dobrá zkušenost s JAS-39C/D by tomu mohla napomoci.Skrýt celý příspěvek

      • RiMr71
        13:03 05.01.2021

        ...a proč bychom měli kupovat "éčka" Gripoše? Myslíte, že budou: - levnější - s větší podporou výrobce - dostupnější - v okolních státech/u spojencú rozšířenější - operačním ...Zobrazit celý příspěvek

        ...a proč bychom měli kupovat "éčka" Gripoše? Myslíte, že budou:
        - levnější
        - s větší podporou výrobce
        - dostupnější
        - v okolních státech/u spojencú rozšířenější
        - operačním rozsahem schopnější
        - v akci ověřenější

        než F-35?Skrýt celý příspěvek

        • IS-3
          13:42 05.01.2021

          Pozor, já nepsal, že je éčko v něčem vyloženě lepší. To byla spíše reakce na to, že je F-35 peo nase jediná rozumná volba. Aby mě někdo špatně nechápal, tak jsem taky jednoznačně ...Zobrazit celý příspěvek

          Pozor, já nepsal, že je éčko v něčem vyloženě lepší. To byla spíše reakce na to, že je F-35 peo nase jediná rozumná volba. Aby mě někdo špatně nechápal, tak jsem taky jednoznačně pro F-35, zvláště, když již teď je to v zemích NATO opravdu hojně zastoupený letadlo, sle na druhou stranu by novej Gripen nebyl ani trochu šlápnutí vedle - načež jsem zmiňoval více než dobrou zkušenost s C/D.Skrýt celý příspěvek

        • Clanek
          14:32 05.01.2021

          Gripen muze byt v 5 ze 6 hlavnich parametru horsi nez F-35 a stejne je v pripade CR naprosto racionalne zduvodnitelne jeho porizeni, ciste na zaklade pozitivni minule zkusenosti. ...Zobrazit celý příspěvek

          Gripen muze byt v 5 ze 6 hlavnich parametru horsi nez F-35 a stejne je v pripade CR naprosto racionalne zduvodnitelne jeho porizeni, ciste na zaklade pozitivni minule zkusenosti. Stejne jako neni divneho nic na tom poridit dalsi auto v rade stejne znacky kdyz jste spokojenej se servisem.
          Nepodcenoval bych (minimalne medialne prezentovanou) naprostou spokojenost s pusobenim Saabu ve vztahu k zakazce CR vs. (treba i jen domelou) servisni narocnost a nakladnost americkych stroju.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            14:40 05.01.2021

            Lenže vy porovnavate operatívny leasing u gripenu so spokojnosťou so servisom vlastného auta.. Česko nevie ako je to servisovať Gripen, keďže ho neservisovalo, ale robilo to ...Zobrazit celý příspěvek

            Lenže vy porovnavate operatívny leasing u gripenu so spokojnosťou so servisom vlastného auta..

            Česko nevie ako je to servisovať Gripen, keďže ho neservisovalo, ale robilo to Švédsko..

            A tam kde si to museli servisovať sami ako JAR a Thajsko dva krát spokojný nie sú..

            Servisnú náročnosť a nakladnosť nového Gripenu E/F nepozná nikto keďže nie je zavedený v žiadnej armáde a používa systémy kt. sa nenachádzajú v staršom Saabe..Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            14:51 05.01.2021

            tam kde si ho servisovali "sami", tak se dostali na čísla obdobné jaké jsou i u jiných výrobců.

            tam kde si ho servisovali "sami", tak se dostali na čísla obdobné jaké jsou i u jiných výrobců.

          • Clanek
            15:53 05.01.2021

            Ja s vama panove souhlasim, ale ve vojenskych zakazkach v podstate neexistuje jasne srovnani neb kazdy kupuje / servisuje jiny pocet, jindy, jinde, a velice tezce se pak veci ...Zobrazit celý příspěvek

            Ja s vama panove souhlasim, ale ve vojenskych zakazkach v podstate neexistuje jasne srovnani neb kazdy kupuje / servisuje jiny pocet, jindy, jinde, a velice tezce se pak veci davaji na stejnou zakladnu... takze to bude i o dojmech a odhadovanych cislech, a ty se zvyknou odhadovat u Gripenu spis lepsi, kdezto u americke provenience spis horsi.
            Ze to casto plave na vode souhlasim, i tak to ale muze a podle me i zavazi.Skrýt celý příspěvek

          • RiMr71
            15:54 05.01.2021

            ...myslím, že se tomu říká Stockholmský syndrom...

            ...myslím, že se tomu říká Stockholmský syndrom...

          • skelet
            16:40 05.01.2021

            Říká se tomu spokojenost

            Říká se tomu spokojenost

      • Kichot
        13:38 05.01.2021

        Tak ve druhé větě píšu, že pokračování s Jas39 je rozumnější (za výhodných ekonomických podm). Dva typy nadzvuků většinou stejně nějakou dobu při přechodech mezi generacemi ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak ve druhé větě píšu, že pokračování s Jas39 je rozumnější (za výhodných ekonomických podm). Dva typy nadzvuků většinou stejně nějakou dobu při přechodech mezi generacemi provozujete. A pokud budem pokračovat s Gripenem a časem se rozhodném pro druhou letku tak F35 je možnost ono to taky nějakou (dlouhou) dobu trvá než máte plnou operační schopnost. Nemluvě, že i dnes máme i L159. Takže se nabízí po jejich vyřazení, mít druhou letku s F35. Kdy Jas 39 převezme úkoly airpolicingu (levný provoz), pokračovacího výcviku (máme 2 dvoumístné) a jako vzdušné krytí F35 atd. ěch možností kooperace je určitě spoustu. Nu a po dolétání Gripenů můžete doplnit nejnovější verzí f 35 a ty už zase budou jiné než stávající. Takže ty zase zmodernizujete a tak furt dokola.Skrýt celý příspěvek

        • Kichot
          14:07 05.01.2021

          Ještě bych doplnil, že mnou nabízená možnost by byla reálnější pokud bychom Gripeny vlastnili. Na druhou stranu jejich pronájem nám dává možnost jednodušeji (bez cavyků co se ...Zobrazit celý příspěvek

          Ještě bych doplnil, že mnou nabízená možnost by byla reálnější pokud bychom Gripeny vlastnili. Na druhou stranu jejich pronájem nám dává možnost jednodušeji (bez cavyků co se starými) přejít na jiný typ. Vzhledem k letopočtu na 5gen ;-)Skrýt celý příspěvek

          • Mortles
            14:45 05.01.2021

            Nemyslím si, že je realistické očekávat, že budeme mít v blízké budoucnosti (pokud nedojde k výrazným změnám v prioritách vlád, postoji lidí a podobně) 50 miliard na nakoupení ...Zobrazit celý příspěvek

            Nemyslím si, že je realistické očekávat, že budeme mít v blízké budoucnosti (pokud nedojde k výrazným změnám v prioritách vlád, postoji lidí a podobně) 50 miliard na nakoupení letky F35, pokud nebude opravdu nutná. Zní to hezky, moc to nevidím.Skrýt celý příspěvek

      • Ilawar
        19:26 06.01.2021

        Samozřejmě že letectvo AČR nebude v mírové době provozovat dva typy nadzvukových multirole stíhaček. Ale jak psal výše Kichot - F35 je F16 21. století. A ve srovnání s JAS-39 ...Zobrazit celý příspěvek

        Samozřejmě že letectvo AČR nebude v mírové době provozovat dva typy nadzvukových multirole stíhaček.
        Ale jak psal výše Kichot - F35 je F16 21. století.

        A ve srovnání s JAS-39 jakýchkoli písmenek je F-35 letadlo o generaci modernější a výkonnější.

        Takže minimálně pro příštích 20 let platí, že pořízení F-35 je pro ČR jediná racionální volba.

        A i poté bude mít F-35 obrovskou výhodu proti případné konkurenci v počtu provozovaných letadel, modernizačním programům a zaručené podpoře hluboko do druhé poloviny 21. století.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      14:39 05.01.2021

      vzhledem k velkému vnitřnímu dluhu v rámci AČR předpokládám, že budeme létat na Gripen C/D minimálně do půlky třicátých let, a pak se přejde na letoun 5generace. Kupovat letoun ...Zobrazit celý příspěvek

      vzhledem k velkému vnitřnímu dluhu v rámci AČR předpokládám, že budeme létat na Gripen C/D minimálně do půlky třicátých let, a pak se přejde na letoun 5generace.
      Kupovat letoun 4generace nemá valného smyslu, tam už by se musel koupit letoun, který má některý z našich NATO spojenců/výrobců ve výzbroji a nebude hrozit, že si modernizaci budeme dělat na vlastní pěst.Skrýt celý příspěvek

      • Kichot
        15:49 05.01.2021

        Myslím si to samé. Dojde k prodloužení pronájmu a pak 5gen. A stejně pokud se nezmění režim tak to bude F35. Bo evropské možnosti budou příliš nové, drahé a pravděpodobně ...Zobrazit celý příspěvek

        Myslím si to samé. Dojde k prodloužení pronájmu a pak 5gen. A stejně pokud se nezmění režim tak to bude F35. Bo evropské možnosti budou příliš nové, drahé a pravděpodobně dvoumotorové. Jedině co by to mohlo zhatit je postoj Švédů k prodloužení operáku a ceně. Přece jen jak Gripen stárne, tak servisní náročnost poroste a bude otázka kdo to bude platit.Skrýt celý příspěvek

        • Horny
          16:20 05.01.2021

          Stávající pronájem končí v roce 2027 + opce (tuším dva roky). Je otázkou, za jakých podmínek, pokud vůbec, budou švédové ochotni uzavřít novou smlouvu. Bylo by dobré kdyby už ...Zobrazit celý příspěvek

          Stávající pronájem končí v roce 2027 + opce (tuším dva roky). Je otázkou, za jakých podmínek, pokud vůbec, budou švédové ochotni uzavřít novou smlouvu.

          Bylo by dobré kdyby už teď někdo na ministerstvu přemýšlel a propočítal, jestli vyjde levněji další prodloužení pronájmu, nebo dřívější přechod na Lightningy už v roce 2030. Taky nezapomínejme, že v případě Gripenů C by bylo třeba vyřešit alespoň nejnutnější modernizace (o navýšení počtu strojů o cca 6 ks., případně nákup nové výzbroje a rozšíření schopností raději ani nemluvím).
          To by ale bylo moc jednoduché, rozumné a v konečném důsledku i levnější. Čili si nedělám iluze o pravděpodobnosti tohoto scénáře.

          Buď to bude tak jak psal skelet, nebo nás čeká (už za šest let!) náraz do zdi a v takovém případě se může stát cokoli. Bohužel.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            16:46 05.01.2021

            Tak já jsem nemyslel ten naráz do zdi u Gripen C/D, kde teď bude Saab představovat švédskému letectvu program udržení jejich céček v jejich letectvu. Taky nepočítám s tím, že by je ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak já jsem nemyslel ten naráz do zdi u Gripen C/D, kde teď bude Saab představovat švédskému letectvu program udržení jejich céček v jejich letectvu. Taky nepočítám s tím, že by je Švédsko chtělo dál pronajímat.
            Já jsem tedy spíše narážel na F-16V, kterých se hlavní uživatel chce zbavit do roku 2045. Pak už to bude tak nějak roztroušené. Takže ze 4G přijde do úvahy v podstatě jen Rafale, Typhoon, Superhornet a F-15X. Ale jsou to dvoumotoráky, s nakupkou blízkou F-35 a cenou za hodinu taktéž.Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            07:33 06.01.2021

            SAAB dostal od švédské vlády za úkol letos zpracovat program modernizace Gripen C/D do roku 2038. Sami Švédové je do této doby budou vedle Gripenů E/F, provozovat minimálně do ...Zobrazit celý příspěvek

            SAAB dostal od švédské vlády za úkol letos zpracovat program modernizace Gripen C/D do roku 2038. Sami Švédové je do této doby budou vedle Gripenů E/F, provozovat minimálně do tohoto roku. Takže nevidím problém pro AČR toho nevyužít, případně švédskou letkou C/D, která u nich přejde na E/F posílit tu naši. Bylo by to logické.Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            10:25 06.01.2021

            Skelet - to jsme se nějak nepochopili. Taky si myslím, že F-35 je do budoucnosti jediná reálná a smysluplná možnost, ale stejně tak nevěřím, že se k ní naše nekompetentní vládní ...Zobrazit celý příspěvek

            Skelet - to jsme se nějak nepochopili.
            Taky si myslím, že F-35 je do budoucnosti jediná reálná a smysluplná možnost, ale stejně tak nevěřím, že se k ní naše nekompetentní vládní úřady vedené ještě diletantštějšími politiky reálně propracují.
            Realisticky to tedy vidím tak, že buď dojde k prodloužení pronájmu JAS-39 C/D za rok 2030 jak píšeš ty, nebo zkrátka žádné nadzvuky nebudou (což je ten náraz do zdi).

            otecko - to je sice pravda, ale tuhle možnost už jsme tady na armádních novinách v diskuzích rozebírali. Aby to bylo reálné, museli bychom vyřešit několik problémů:

            1) uzavřít další smlouvu o pronájmu, u níž vůbec není jisté kolik vlastně bude stát, potažmo jestli švédové budou mít o další pronájem vůbec zájem.

            2) Alternativně provést odkup stávajících letadel, hlavní problém ovšem spočívá v servisním zázemí, které bys u nás musel vybudovat, nebo tak jako tak uzavřít se švédy smlouvu o údržbě.

            3) Je potřeba zvýšit počet letadel minimálně o 6 ks. Případně koupit 6ks. verze C a 2ks. verze D. Protože už se nevyrábí, museli by se vyřadit ze stavu Flygvapnet, což je zejména u verze D dost nepravděpodobné. Čímž ovšem neříkám, že by to vůbec nešlo.

            4) pokud chceme Gripeny provozovat dalších cca 20-25 let, je třeba provést modernizaci (AESA radar, přilbové zaměřovače, kontejnery s IR čidly, další avionika atd.). Je toho opravdu dost. Při takovéto modernizaci se navíc může klidně stát, že za 80% ceny nového letadla dostaneš stroj s poloviční životností draku v porovnání s novým letadlem.

            5) Je třeba nakoupit novou výzbroj a rozšířit schopnosti z čistě stíhací verze na víceúčelovou. Řeší to vůbec někdo?

            6) Všechny tyhle problémy je třeba řešit včas a v předstihu a hlavně propočítat ekonomiku celého podniku aby bylo jasné, že se případně vyplatí. Řeší tyhle věci vůbec někdo?
            Nemám ten pocit, ani informace, že by to někoho na MO nebo ve vládě vůbec trápilo. V roce 2027 už nebude dost času všechny tyhle věci naráz vyřešit.Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            11:54 06.01.2021

            Horny, já vycházím z toho, že po celou dobu se Gripeny upgradovaly, takže se s tím určitě i nadále počítá, Navíc- koncem roku 2018 se dokupovaly na Gripeny Litenigy(ty patří ...Zobrazit celý příspěvek

            Horny, já vycházím z toho, že po celou dobu se Gripeny upgradovaly, takže se s tím určitě i nadále počítá, Navíc- koncem roku 2018 se dokupovaly na Gripeny Litenigy(ty patří AČRn nejsou součástí nájmu), tím se zase rozšířila působnost Gripenů , dále dopnění možnosti tankování za letu, takže už jsou nejen na AirPolicing. Já se vsadím, že nějaké koncepce dalšího využití Gripenu v ČR je a že se půjde cestou navyšování letadel od Flygvapnetu. Co jsem zaslechl řeči, tak armáda chce v tuto chvíli raději další letku Gripenů, než menší počet letadel 5 generace. Navíc, je taková bolístka- nejsou piloti, protože nejsou letadla! Je to paradox, ale prostě ti kluci nechtějí jít studovat na UNO pilota, když pak skončí přinejlepším ve Kbelích... A bohužel si cvrlikají vrabci v Pardubicích, že to tak je, takže se stává, že vystudovaný pilot si odkroutí první závazek ( část ještě na VŠ, druhou skoro celou v Pardubicích) a pak odchází do civilu, protože se Gripenu nedočká! A to by se zase při 14 letadlech nezměnilo.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            13:36 06.01.2021

            "Naše" Gripeny byly schopny tankování za letu od počátku. Ale začalo se s tím až od roku 2012, jestli se nepletu. Tak jako tak i odkoupené "C/D" by byly navázané na délku služby ve ...Zobrazit celý příspěvek

            "Naše" Gripeny byly schopny tankování za letu od počátku. Ale začalo se s tím až od roku 2012, jestli se nepletu. Tak jako tak i odkoupené "C/D" by byly navázané na délku služby ve Švédsku. Tedy do roku 2038.Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            11:39 07.01.2021

            otecko - je rozdíl mezi průběžnými upgrady a zásadní modernizací která umožní letadlům držet krok s konkurencí dalších dvacet let. Jedna věc je přechod na vyšší verzi softwaru nebo ...Zobrazit celý příspěvek

            otecko - je rozdíl mezi průběžnými upgrady a zásadní modernizací která umožní letadlům držet krok s konkurencí dalších dvacet let. Jedna věc je přechod na vyšší verzi softwaru nebo postupné zprovozňování schopností, která ta letadla již mají k dispozici. Instalace nových systémů jako radar, přilbové zaměřovače artd. je něco úplně jiného.
            - Fakt, že armáda by chtěla navýšit počet Gripenů , stejně jako důvody proč, jsou notoricky známé. Nicméně stejně tak je jasně patrný dlouhodobý postoj našich politiků k této věci.
            - Optimismus je sice dobrá věc, ale vsázet na to, že ministerstvo obrany má nějakou dosud nezveřejněnou koncepci ohledně budoucnosti nadzvuků v AČR je soudím až moc odvážné. Na základě toho, co dosud vlády a ministerstvo předváděly, je spíš patrný scénář, který načrtl Clanek v této diskusi o kus výš.
            Jen s tím rozdílem, že buď vyústí v další pronájem stávajících strojů, nebo dojde k dočasnému zániku nadzvukového letectva.
            Základní jednotkou dočasnosti je mimochodem jeden Furt.Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      13:37 06.01.2021

      Izraelci teď zvažují ekonomické faktory pořízení třetí letky F-35. Přičemž je ta letadla téměř nic nestojí. Porovnávají je přitom s F-16. Takže by se dalo říci, že mohou poskytovat ...Zobrazit celý příspěvek

      Izraelci teď zvažují ekonomické faktory pořízení třetí letky F-35. Přičemž je ta letadla téměř nic nestojí. Porovnávají je přitom s F-16. Takže by se dalo říci, že mohou poskytovat relevantní údaje.
      Pořizovací cenu počítají 80 mil USD (čistě pro kalkulaci nákladů) přičemž odhadují, že se náklady v rámci života letadla budou rovnat ceně pořizovací. Letová hodina má vycházet na čtyřnásobek té u F-16 přičemž má být letou mnohem náročnější na servisní úkony, takže na zemi stráví mnohem více času.
      Takže tady je otázka jestli je F-35 pro zemi významu ČR, která budou mít maximálně tak 12 ks (což bude i tak jestli Izraelci nelžou finanční masakr) rozumná cesta. Není lepší dolétat Gripeny (záleží na ceně odkupu) a počkat jak na tom bude třeba taková KF-X?
      Já už totiž nevěřím ani tomu, že by se našla politická vůle na pořízení dalších Gripenů i za situace, kdy by se v roce 2030 L-159 pustily za pár šupů někam do světa.Skrýt celý příspěvek

  • Lukash
    12:10 05.01.2021

    Niekde propaganda nestiha vyrobe inde zase vyroba nestiha propagande...

    Niekde propaganda nestiha vyrobe inde zase vyroba nestiha propagande...

Načítám diskuzi...