EXCALIBUR ARMY uzavřela strategické partnerství s General Dynamics
- 3. 2. 2015
- 63 komentářů
- Tisková zpráva
V lednu 2015 uzavřela společnost EXCALIBUR ARMY spol. s r.o. dohodu o spolupráci s nadnárodním koncernem General Dynamics European Land Systems S.L. (GDELS), prostřednictvím jeho dceřiné společnosti GDELS-Steyr GmbH. Obě společnosti zahájí spolupráci na projektu kolového obrněného vozidla PANDUR II 8x8.
V rámci této spolupráce společnost EXCALIBUR ARMY získala exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel PANDUR II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii. Vozidla budou licenčně vyráběna v zařízeních EXCALIBUR ARMY v České republice a na Slovensku. GDELS-Steyr bude mít na starosti podporu aktivit EXCALIBUR ARMY v oblasti návrhových služeb a dodávek dílů.
„Tímto krokem jsme zahájili trvale udržitelnou spolupráci s důvěryhodným a kompetentním partnerem, který má výrazný podíl na trhu v České republice i na Slovensku a rovněž vynikající přístup k dalším trhům ve východní Evropě a Asii," uvedl Thomas Kauffmann, viceprezident pro mezinárodní obchod a služby společnosti GDELS. „Transfer technologií a místní výroba těchto vozidel s enormním exportním potenciálem představuje reálnou příležitost pro český a slovenský průmysl. Zároveň potvrdí správnost naší koncepce dosahování úspěchu prostřednictvím mezinárodní spolupráce," dodal.
„Pro EXCALIBUR ARMY tato dohoda představuje klíčové partnerství s mezinárodním dopadem, díky kterému naše společnost dále rozvine své know-how v oblasti západních technologií a příslušných výrobních postupů," řekl majitel holdingu EXCALIBUR GROUP Jaroslav Strnad. „EXCALIBUR GROUP má již za sebou úspěchy ve vývoji, výrobě, montáži a údržbě obrněných vozidel a toto partnerství naše schopnosti v těchto oblastech pozvedne na ještě vyšší úroveň," uvedl.
Obě společnosti využijí výhod tohoto spojení a budou se společně ucházet o zakázku českého Ministerstva obrany na dodávku 20 štábních a velitelských vozidel PANDUR II 8x8. Tato nová objednávka posílí flotilu 107 vozidel PANDUR II 8x8, která již jsou ve výzbroji Armády České republiky. Pokud se zakázku podaří získat, místní vývoj a výroba vozidel by přinesla významné benefity celému českému obrannému průmyslu.
O EXCALIBUR ARMY spol. s r.o.
Společnost EXCALIBUR ARMY spol. s r.o. byla založená v roce 1995 a zaměřuje se na obchod s nepotřebnou vojenskou technikou a materiálem, které jsou vyřazovány z Armády ČR a dalších armád středoevropských států. Na rozdíl od jiných firem působících v oboru se nezaměřuje na jeho přeprodej, ale na opravy, repase a modernizace včetně zásadních upgradů vojenské techniky bývalé Varšavské smlouvy na současné standardy NATO.
V areálu bývalého vojenského opravárenského podniku ve Šternberku a na dalších místech ČR zaměstnává okolo 400 pracovníků. Tržby za rok 2013 dosáhly výše 1,1 miliardy korun. Díky partnerství s General Dynamics EXCALIBUR ARMY získala schopnost výroby a údržby moderních západních pozemních vozidel.
Jako člen holdingu EXCALIBUR GROUP, který zaměstnává vice než 2100 osob, EXCALIBUR ARMY kooperuje s dalšími dceřinými společnostmi holdingu v České republice i na Slovensku, mimo jiné též se známým výrobcem nákladních vozidel Tatra. Více informací je k dispozici na webové adrese www.excaliburarmy.com.
O General Dynamics European Land Systems
General Dynamics European Land Systems, pobočka General Dynamics, je největší dodavatel bojových vozidel a dělostřeleckých systémů v Evropě a jejich produkty, služby a řešení světové úrovně jsou nasazovány v těch nejnáročnějších misích, například v Afghánistánu. S více než 2000 vysoce kvalifikovanými zaměstnanci provádí GDELS své aktivity skrz pět poboček se sídly v České republice, Rakousku, Německu, Španělsku a Švýcarsku. Více informací je k dispozici na webové adrese www.gdels.com.
Názor Armádních novin
Podobnou dohodu uzavřela společnost Wojskowe Zaklady Mechaniczne (WZM) Siemianowice Slaskie a finskou Patria Land Systems. Dohoda umožňuje WZM licenčně vyrábět finské kolové obrněné transportéry Patria AMV XC-360, v polské armádě známé jako KTO Rosomak (Kołowy Transporter Opancerzony Rosomak).
Licenční smlouva byla podepsána 12. července 2013. WZM obdržela plná licenční práva až do roku 2023, servisní do roku 2052. Patria také dokončí transfer tří klíčových technologií – podvozku, prostoru řidiče a brzdového systému.
Náš severní soused navíc získá absolutní volnost v integraci možné výzbroje na vozidla a také ve výběru budoucích průmyslových partnerů. Polský průmysl pouze nekopíruje finskou AMV, ale provedl na transportéru více než 65 klíčových změn. Ve výsledku se jedná o vozidlo s jinými takticko-technickými parametry.
Související články
42. mechanizovaný prapor cvičí s Pandury
Ve dnech 12.-23.5.2014 cvičili příslušníci 42. mechanizovaného praporu „Svatováclavského" ve ...
- 06.06.2014
- 2 komentářů
- Redakce AN
ČZUB a EXCALIBUR otevírá na Slovensku nový závod
V úterý 15. července 2014 byl v prostorách areálu VOP Nováky, za přítomnosti premiérů České ...
- 15.07.2014
- 0 komentářů
- Tisková zpráva
IFV ŠAKAL - má jeho pořízení smysl?
Ozbrojené síly Slovenské republiky (OSSR) již nějakou dobu zkoušejí vozidlo IFV ŠAKAL, které vzešlo ...
- 20.08.2014
- 37 komentářů
- Komerční sdělení
České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník
Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...
- 03.12.2014
- 80 komentářů
- Komerční sdělení
Jinak dle mého názoru jsme šli při pořizování KOT na to špatně. Měli jsme pořídit dostatečné množství KOT a jen pár kusů s bojovou věží pro mise. Za stejné peníze by jsme měli cca ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak dle mého názoru jsme šli při pořizování KOT na to špatně. Měli jsme pořídit dostatečné množství KOT a jen pár kusů s bojovou věží pro mise. Za stejné peníze by jsme měli cca 200 AMV či Pandurů. I když ideální počet dosahuje 300 kusů. Následně pořídit nové pásové BVP. Zde pro úsporu bych byl pro na přestavěné T-55. Něco podobného ukrajinské verzi BMP-55.
KOT by se mohli postupně, zda by byla potřeba vybavit bojovou věží.Skrýt celý příspěvekCharlie Souhlas ohledně podvozku Tatra (Tatrapan) a jeho modifikace na KOT. Ne nadarmo vznikala v 90. letech platforma ZUBR jako náhrada OT-64. Armáda o ni neprojevila zájem a ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie
Souhlas ohledně podvozku Tatra (Tatrapan) a jeho modifikace na KOT. Ne nadarmo vznikala v 90. letech platforma ZUBR jako náhrada OT-64. Armáda o ni neprojevila zájem a projekt byl poslán k ledu. S trochou představivosti se projekt podobal čínskému ZBL-09.
Plavebni schopnosti je věc velice sporná. V dobách studené války se hlavně ve VS dávala této schopnosti velká důležitost. Protože jak i zmiňujete, tok řek ve směru sever-jih v Evropě je značné množství. Ovšem ne každá řeka má vhodný břeh k vyplutí techniky a zase mnohé řeky se dají přebrodit. Plavební schopnosti snižují pancéřování vozidla. Dokonce Rusko u svého projektu rodiny vozidel Kurganec počítá jen s jednou plavební verzí. I Finsko, které pořídilo jen pár desítek AMV je má bez plavebních schopností. Nutno podotknout, že má ještě ve výzbroji spoustu XA-180 atd. které dokáží plavat.
Poslední léta ukazují, že pro BVP či KOT je lepší mít větší pancéřování na úkor plavebních schopností. To, ale neznamená, že plavební schopnosti je věc, která je nezištně postradatelná. Pro uživatele, jako je ČR a SK je myslím plavební schopnost málo potřebná a ochrana vojáků má vyšší důležitost.
Ohledně ceny provozu těžších vozidel se s tímto musíme smířit. Velkou výhodou jsou modulární konstrukce, kdy vozidlo bez přídavného pancéřování má v době míru nižší provozní náklady.
Dle mého názoru je AMV o mnoho lepší než Pandur. Neměl jsem nikdy potřebnou dokumentaci, tak to berte jen jako můj dojem. Navíc věž RCWS je pro evropské podmínky nevhodná díky otevřené konstrukci. Při průjezdu lesem ji očešete jak vánoční stromeček. Proto věž jako je Hitfist či Turra je jednoznačně lepší pro zdejší podmínky.Skrýt celý příspěvekPro všechny "experty", kteří tu hážou na 8x8 tatrováckej podvozek svařenec a mají OT hnedka hotový: 1) prohlídněte si konstrukci OT-64 SKOT a zjistíte, jak je i u tohohle starýho ...Zobrazit celý příspěvek
Pro všechny "experty", kteří tu hážou na 8x8 tatrováckej podvozek svařenec a mají OT hnedka hotový:
1) prohlídněte si konstrukci OT-64 SKOT a zjistíte, jak je i u tohohle starýho střepu řešenej podvozek
2) zamyslete, se, jestli ste tu jen blbě neplácali hovadiny
Pro ty co pohrdají možností plavání: pohledem do mapy Evropy zjistíte, že je celkem hustě protkána řekami, většinou tekoucími v severojižním směru. Pro jakékoliv mechanizované operace zvýchodo západním směrem (lhostejno na kteoru stranu, každá řeka má břehy dva) je tedy překračování vodních toků z chodu celkem zásadní, na civilní mosty není spoleh (dají se celkem snadno zničit a ví o nich úplně všichni) a ženistům chvíli trvá, než rozvinou pontony (a když se po nich střílí, tak to trvá ještě dýl).
A poslední věc - čím těžší vozidlo máte, tím víc utratíte za údržbu, protože se vám víc opotřebovává podvozek, utrácíte taky víc za paliva a další provozní záležitosti, protože pohonná soustava musí být silnější, a klesá vám taktická i strategická mobilita, protože silnější motor víc žere a těžší vozidlo se hůř převáží. Když USA zavádělo Abramsy, muselo razantně navyšovat počty cisteren v autoparcích .Skrýt celý příspěvekCo do cen - uściślając 5 mln zł - bazowy Rosomak 9,8 mln zł - "krajowy" Rosomak 12.1 mln zł - "afgański" Rosomak M1M (dodatkowy pancerz + siatka RPGnet + zagłuszarka IED ...Zobrazit celý příspěvek
Co do cen - uściślając
5 mln zł - bazowy Rosomak
9,8 mln zł - "krajowy" Rosomak
12.1 mln zł - "afgański" Rosomak M1M (dodatkowy pancerz + siatka RPGnet + zagłuszarka IED AN/VLQ129V0 DUKE )
Przy okazji - dodatkowe opancerzenie produkowane jest w Polsce - przez HSJ (tylko pierwsze wozy dostały izraelski pancerz...)
Jeśli Słowacja chce kupic nowe wozy to musi je kupić tyle ile potrzeba - a nie dziś kupie 100 a jutro kolejne 20 sztuk..
Na miejscu Slowaków zdecydowałbym się na calkowite przezbrojenie 2 brygad w nowe wozy...
1 duży przetarg i po problemie... (przy 300 wozach można twardo negocjować z każdym producentem )Skrýt celý příspěvekSouhlasím s tím , že stačí na tatrovácký podvozek hodit svařenec z pancíře a máme tu OT-20xx. Osadit rozumnou výzbrojí, nikoli systémem odpovídajícím spíše potřebám pásového BVP. ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím s tím , že stačí na tatrovácký podvozek hodit svařenec z pancíře a máme tu OT-20xx. Osadit rozumnou výzbrojí, nikoli systémem odpovídajícím spíše potřebám pásového BVP. Stačí kulomety 7,62 nebo 12,7 mm.
Vyrábět licenčně Pandury je naprostá zbytečnost a je to jen pokračování v katastrofálním úplatkářském nákupu obrněné techniky. Bohužel jsme si to však již předplatili tak to asi budeme muset dožrat až do dna. Docela lituji Slovensko pokud bude obětováno pro obohacení rudé šlechty, převlečené do kabátu demokracie a svobody, tak jako Česko.Skrýt celý příspěvekKarlos73: jen jestli ta cena taky nebude tím, že Poláci vzali cca 700ks. Nechci podceňovat ambiciózní slovenské plány posledních týdnů, ale jestli vůbec, tak budete chtít o řád ...Zobrazit celý příspěvek
Karlos73: jen jestli ta cena taky nebude tím, že Poláci vzali cca 700ks. Nechci podceňovat ambiciózní slovenské plány posledních týdnů, ale jestli vůbec, tak budete chtít o řád menší počet. Ještě k té věži, ta od Panduru poskytuje menší cíl, resp. při troše štěstí projektil věží proletí, aniž by se jí dotknul.Skrýt celý příspěvek
Pratelia, ved pisem ze je to v cene, a za cenu mensiu-zakladny model, pripadne porovnatelnu s Pandur II. (aj Lukas pise, ze s pancierovanim a vezou sa KTO Rosomak splha k cene ...Zobrazit celý příspěvek
Pratelia, ved pisem ze je to v cene, a za cenu mensiu-zakladny model, pripadne porovnatelnu s Pandur II. (aj Lukas pise, ze s pancierovanim a vezou sa KTO Rosomak splha k cene 10mil. zł. - co je cca 2,4mil euro) dostanem viac muziky, keze KTO Rosomak ma vyssiu ochranu.
Jenda - samozrejme, ze zakladny model Pandur II. sa da zvysit ochrana, ale za ovela vyssiu cenu, s obmedznim priechodnosti v terene (kedze nosnost podvozku je otazna a aj v ACR zaznamenali niekolko poruch pri vojskovych skuskach), a sanozrejme schopnost plavat tym padom je out...
Aj tak mi z toho vychadza vyhodnejsie finska a polska platforma...Skrýt celý příspěvekto Karlos73: Porovnávat možnosti Panduru a Rosomáka je trošku zavádějící. Odolnost záleží na tom, jaký se namontuje přídavný pancíř a palebná síla na tom, co se namontuje za věž ...Zobrazit celý příspěvek
to Karlos73:
Porovnávat možnosti Panduru a Rosomáka je trošku zavádějící. Odolnost záleží na tom, jaký se namontuje přídavný pancíř a palebná síla na tom, co se namontuje za věž ... to se samotným vozidlem moc nesouvisí ... např jak ČR tak Polsko používají stejný izraelský pancíř ... akorát poláci v jiné odolnosti, protože jejich Rosomák nemusí podle dokumentace plavat. To ale neznamená, že se na Pandur nedá namontovat úplně to samé :-)
http://www.rafael.co.il/market... Skrýt celý příspěvekto Karlos73 My jsme taky původně Pandury II nechtěli, ale GD nám prostě Stryker prodat nechtělo :-(. A používat v souvislosti s Pandury slovo lobbying je sluníčkový eufemismus ...Zobrazit celý příspěvek
to Karlos73
My jsme taky původně Pandury II nechtěli, ale GD nám prostě Stryker prodat nechtělo :-(. A používat v souvislosti s Pandury slovo lobbying je sluníčkový eufemismus :-). Ale tak už to u veřejných a zvláště zbrojních zakázek chodí :-(.Skrýt celý příspěvek...ale no tak si kupte místo Pandurů AMV, místo Gripenů Kfiry, místo Brenů Scary atd.. Hlavně abyste na to všechno měli a samozřejmě, hlavně aby to bylo lepší než co mají ...Zobrazit celý příspěvek
...ale no tak si kupte místo Pandurů AMV, místo Gripenů Kfiry, místo Brenů Scary atd..
Hlavně abyste na to všechno měli a samozřejmě, hlavně aby to bylo lepší než co mají česi.
"...na Slovensku je vyvyjany silny lobing firmou EXCALIBUR ARMY, aj cez politiku"
Kde není korupční prostředí, tam Dalíkům pšenka nepokvete. Ale skutečně jste tak liliový, že hlavním problémem je lobbing českých firem? Jestli to není spíš tak, že když vás neuplatí Excalibur, tak to bude BAE atd. Nekňučte jak jsou česi zlí a korumpují vám politiky, ale zvolte si politiky, kteří se tak snadno korumpovat nedají a vyberou skutečně věcně a účelně.
Aby nedošlo k mýlce, neříkám, že u nás je to lepší...!Skrýt celý příspěvekPriatelia, viaceri tu pisete, co by bolo dobre pre Slovensko, viaceri uz vidite moznost zavedenia Pandur II v slovenskej armady... (sam som na to upozornil a niesom tym nadseny) Ja ...Zobrazit celý příspěvek
Priatelia, viaceri tu pisete, co by bolo dobre pre Slovensko, viaceri uz vidite moznost zavedenia Pandur II v slovenskej armady... (sam som na to upozornil a niesom tym nadseny) Ja rozumiem, ze pre Cesku republiku je tato zmluva medzi EXCALIBUR ARMY a General Dynamics vyhodna a umoznuje vam servis, prestavbu, zapojenie ceskych firiem,atd...cize pre cesku armadu je to velmi vyhodne. Reagoval som nizsie, ze na Slovensku je vyvyjany silny lobing firmou EXCALIBUR ARMY, aj cez politiku, na zavadzanie zbranovych systemov v portfoliu tejto firmy...
Ak porovnam cenu, vykon, bojove moznosti, tak sa nehnevajte ale KTO Rosomak (Patria AMV) mi pride lepsi a uzitocnejsi stroj pre slovensku armadu. Za menej, alebo rovnake prachy mam viac muziky (pokial sa vyvarujeme korupcie). Polske KTO Rosomak a aj Patria AMV, preukazali svoje moznosti v priamom bojovom nasadeni. Vid clanok, ktory tu dal butters. A preto by som radsej slovenskych vojakov posadil do tohoto stroja ako do Pandura II., ktory ma nizsiu balisticku ochranu a pancierovanie. Ak beriem aj modely ktore si objednalo okrem ACR aj Portugalsko, s jeho vezovou variantou...Skrýt celý příspěvekhurvo: bavíme se o kolových vozidlech, jejich odolnost bude vždy nižší než těžkých pásových typů (stačí se podívat na hmotnosti izraelských OT: Achzarit 44 tun, Namer 60 tun a jako ...Zobrazit celý příspěvek
hurvo: bavíme se o kolových vozidlech, jejich odolnost bude vždy nižší než těžkých pásových typů (stačí se podívat na hmotnosti izraelských OT: Achzarit 44 tun, Namer 60 tun a jako vlastní výzbroj mají jen kulomety). Navíc ambice Panduru ani ničeho jiného není a nikdy nebyla odolnost jako MRAP (a ty mají díky své vysoké odolnosti=hmotnosti a konstrukci - vysoké těžiště - velké problémy s průchodivostí, takže je teď US Army houfně vyřazuje, protože kdekoliv jinde krom Afghánu zapadnou).
Panduj je klasické vševojskové OT/BVP určené k přepravě výsadku na bojiště, jeho ochraně před účinky dělostřelecké palby, střelám z lehkých zbraní a podpoře sesedlé pěchoty palbou vlastních zbraní. Minová odolnost je druhotná a počítá s konvenčními minami, zatímco MRAPy byly konstruovány na dárečky ekvivalentní třeba i deseti nebo patnácti kilogramům TNT. Pásová Puma váží 31.5 tuny a má celokruhovou ochranu proti ráži 14,5mm, v plné konfiguraci, kdy má celokruhově odolnost proti středorážovým bzraním pak dokonce 43 tun. Odolnost na výbuch má do 10kg TNT.
Pandur oroti tomu váží do 22tun a to při dvojnásobné napacitě převáženého výsadku (Puma 3+6, Pandur 2+12), čili prakticky dvojnásobném snitřním prostoru.Skrýt celý příspěvekhurvo: 12,7 DshK pancíř možná probije, ale vozidlo zapálí dost těžko. Např. rozdíl v odolnosti Rosomaka a Pandura (bez navěšených přídavných modulů) není nic co by rozhodovalo, ...Zobrazit celý příspěvek
hurvo: 12,7 DshK pancíř možná probije, ale vozidlo zapálí dost těžko. Např. rozdíl v odolnosti Rosomaka a Pandura (bez navěšených přídavných modulů) není nic co by rozhodovalo, které vozidlo je lepší. Dostat se s oběma do první linie je pokus o sebevraždu, propálí je běžné RPG nemluvě o tandemové střele, která propálí i Pumu nebo CV90. Je pak vážně otázka jestli má smysl s něčím "menším" než je tank s dynamickou ochranou vyjíždět na bojiště. Tedy pokud je zájem o relativně bezpečnou dopravu pěchoty na bojiště, pak se inspirovat u Izraelců s jejich Achzaritem. Pandur má nejspíš lehce jinou úlohu, kromě dopravy pěchoty do blízkosti bojiště je to elektronický přehled o bojišti. Pokud Šakal bude umět totéž co Pandur, ale rozdíl bude pouze v nižší ceně a pásech, tak proč ho nebrat?Skrýt celý příspěvek
Hurvo: no tomu rozumim, ale to pak zálezi od toho co by si Slovensko představovalo..jestli budují armádu k obrane vlastního uzemí a nebo nějaky expediční sbor pro operování na ...Zobrazit celý příspěvek
Hurvo: no tomu rozumim, ale to pak zálezi od toho co by si Slovensko představovalo..jestli budují armádu k obrane vlastního uzemí a nebo nějaky expediční sbor pro operování na cizím nepřátelském uzemí. Pri nasazení na blízkém východě, je ochrana proti minám a nástrazným systémum dulezíta. Pokud by to měli k obraně státu nebo regionu, tak už tolik ne, tam chces mít servis u nosu, dobrou pruchodnost terénem, dobry dojezd, nepremrštěnou spotřebu a levné nahradní díly a pokud možno co nejrychlejší moznost vyroby a nahrady ztracené techniky.Skrýt celý příspěvek
Pomluvili nepomluvili, ludia ktori v tom budu sediet chcu ostat nazive ked nabehnu na minu alebo ak po nich zacne strielat nieco s kalibrom do 30mm. CV90 to s prehladom splna, ...Zobrazit celý příspěvek
Pomluvili nepomluvili, ludia ktori v tom budu sediet chcu ostat nazive ked nabehnu na minu alebo ak po nich zacne strielat nieco s kalibrom do 30mm. CV90 to s prehladom splna, takisto puma, armadillo, SV atd.
Moze mi byt u prdele ze servis zabezpecuje firma ktora rozprava po cesky a nie po svedsky, pokial budem horiet v uzavretom aute po zasahu 12,7 DShK.Skrýt celý příspěvekMi příjde, že nekteří by tu pomluvili cokoli co by se nakoupilo. Vojáky asi moc netíží za kolik to kdo koupil a jestli se na tom nekdo namastil. Hlavní že to mají. Tech pandurů ...Zobrazit celý příspěvek
Mi příjde, že nekteří by tu pomluvili cokoli co by se nakoupilo. Vojáky asi moc netíží za kolik to kdo koupil a jestli se na tom nekdo namastil. Hlavní že to mají. Tech pandurů mame nekolik stovek a armáda tím ziskala na mobilitě, jako podpora výsadku slouží taky dobře. V regionu středni a východni evropy je to vyšší standart. Ve finale je jedno jestli to je Vega, Pandur, Puma nebo šakal. Když to dostane od tanku nebo rpg tak to pude do háje uplně stejně. Vyhoda je že budeme mít opravy a servis na našem uzemí, což je v případě konfliktů mnohem lepší. Co se týče náhrady za BVP, tak budu rád když se na vývoji spojí místní české firmy a vyrobí neco relativně levného, co se dá lehce opravit i v terénu a bude to mit základní ochranu. Nějaké ultra drahé a ultra težke obrněnce by byli spíš ke škodě. Je to jen na dopravu, Kdyz budou chtit něco extra, tak at se zkusí nacpat k vývoji novýho leoparda, kterým pak muzou nahradit T72 az doslouzi.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...