IFV ŠAKAL - má jeho pořízení smysl?

Foto:  IFV ŠAKAL /  Excalibur Army
IFV ŠAKAL / Excalibur Army

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OSSR) již nějakou dobu zkoušejí vozidlo IFV ŠAKAL, které vzešlo z modernizačního projektu zaměřeného na prodloužení životnosti vozidel BVP-2. Připomeňme, že za tímto projektem stojí spolu se svými slovenskými partnery česká společnost Excalibur Army a že původně byl technologický demonstrátor tohoto projektu znám pod označením BVP-M2 SKCZ.

Na renomovaných výstavách obranného a bezpečnostního průmyslu po celém světě bojové vozidlo pěchoty IFV ŠAKAL (Infantry Fighting Vehicle ŠAKAL) vzbuzuje značný zájem a sbírá ocenění. Není divu - vozidlo je po ekonomické stránce mimořádně vhodnou volbou, pokud jde o zajištění budoucnosti mechanizovaných útvarů jak české a slovenské armády, tak potenciálně i dalších dosavadních uživatelů vozidel rodiny BVP po celém světě.

Pořízení vozidel IFV ŠAKAL se zdá být logickým a rozumným krokem v době, kdy je patrná snaha západních států utlumit účast v asymetrických kampaních, jež dominovaly vojensko-politickému vývoji posledního desetiletí. Opět začíná být kladen důraz na primární úkol moderních ozbrojených sil - tedy udržovat vysokou míru připravenosti na nasazení v konvenčních konfliktech rovnocenných pravidelných ozbrojených sil.

Tyto konflikty se povedou zcela jinak, než si v posledních letech vojenští velitelé zvykli. Základem sestav jednotlivých stran budou mechanizované jednotky, které budou působit v rámci úkolových uskupení rotního, praporního či brigádního typu za podpory odřadů jednotlivých druhů sil.

V podmínkách více-méně komplexního zabezpečení vedení bojové činnosti již nebude účelné nasazovat úzce specializovaná vozidla, jako jsou MRAPy, zatímco naopak "vozidla pro skutečnou válku" budou na digitalizovaném bojišti 21. století nesporně mnohem hodnotnější. Samozřejmě jsou zde i jisté nevýhody - je bez diskuse, že vozidla MRAP budou mít vždy lepší stupeň ochrany vůči minám a IED - což jejich zastánci často zdůrazňují - díky skutečnosti, že celý jejich vývoj byl realizován s ohledem na požadavek vysoký stupeň protiminové odolnosti.

V situaci, kdy je nutné zvolit prostředek pro podmínky vyznačující se působením velkého počtu nepředvídatelných okolností, což válka bezesporu je, je však zkrátka potřeba občas volit "ze dvou menších zel" - a vozidlo s podstatně širšími možnostmi použití v tomto případě zcela jistě je tím menším zlem, respektive výhodnější volbou.

IFV ŠAKAL je projekt, který má mnohá pozitiva, a to nejen z důvodu, že samotné vozidlo představuje cenově velmi výhodnou variantu podstatného zvýšení bojových schopností a prodloužení životnosti vozidel rodiny BVP. Program je velmi atraktivní i z politického hlediska - jedná se o první skutečně funkční projekt česko-slovenské vojensko-obranné spolupráce.

Drtivou většinu nákladů na vývoj a výrobu technologického demonstrátoru navíc pokryl obranný průmysl sám, bez státní podpory ať už České, či Slovenské republiky. V případě jeho úspěchu může být důsledkem významný rozvoj této přeshraniční spolupráce v oblasti obranného a bezpečnostního průmyslu.

A o tom, že takovýto rozvoj je žádoucí, není vzhledem k množství renomovaných firem s unikátními produkty a vzhledem ke kulturní blízkosti obou národů, která tuto spolupráci výrazně usnadňuje, pochyb.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Analýza možné modernizace českých bojových vozidel pěchoty BVP

Snižující se výdaje na obranu nutí i ty nejvyspělejší armády světa omezovat nákup nové techniky, ...

Experti se zabývají BVP-2 v AČR

V úterý 30. dubna se uskutečnil v prostorech Generálního štábu Armády České republiky společný ...

Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ

Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...

BVP Šakal vzbudilo na výstavě EUROSATORY velký zájem

Na mezinárodním veletrhu obranných technologií EUROSATORY 2014, který se koná od 16. do 20. června v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • petr99
    15:00 26.02.2015

    Já si myslím, že pro armádu velikosti a s rozpočtem jako AČR, by byl Šakal logický a asi nejlepší krok. Jen aby si na tom někdo zase nenamazal kapsu...

    Já si myslím, že pro armádu velikosti a s rozpočtem jako AČR, by byl Šakal logický a asi nejlepší krok. Jen aby si na tom někdo zase nenamazal kapsu...

  • counselor83
    21:44 13.10.2014

    leviathan, tak potom mam nespravne (mozno zamerne sirene skodlive) informacie. Ak by to bolo do 1mil., klobuk dole. Ja odhadujm ze min. 2,5 mil, podla toho prip. kto este bude ...Zobrazit celý příspěvek

    leviathan, tak potom mam nespravne (mozno zamerne sirene skodlive) informacie. Ak by to bolo do 1mil., klobuk dole. Ja odhadujm ze min. 2,5 mil, podla toho prip. kto este bude chciet nieco z toho. Pre priklad uvadzam ze len Turra30 (bez velitelskej panoramatickej nadstavby) stoji 600.000.
    [www.crz.gov.sk/index.php?ID=60...
    Ak by mala mat velitelska vezicka termoviziu s parametrami ktore ma k dispozicii strelec, treba si pripocitat 250.000 len za tu.

    ps: Pandur II 8x8 stoji 1,5mil$ v zaklade = 1,15mil EUR. Nemozeme cesku cenu brat za smerodajnu kedze tam ten projekt sprevadzala obrovska kauza a cena ceskych pandurov dorovnala cenu T-72M4 CZ. Ale to by bolo na inu diskusiu.Skrýt celý příspěvek

  • leviathan
    18:50 13.10.2014

    counselor83 : pokial viem, cena nema prekorcit 1 mil Eur za kus, tzn. ze za 1 Pandur by boli 3 Sakaly ... Osobne vidim najvacsi problem v tom pretazeni a praskani torznych tyci ...Zobrazit celý příspěvek

    counselor83 : pokial viem, cena nema prekorcit 1 mil Eur za kus, tzn. ze za 1 Pandur by boli 3 Sakaly ...

    Osobne vidim najvacsi problem v tom pretazeni a praskani torznych tyci ... inak je financne celkom v pohodeSkrýt celý příspěvek

  • counselor83
    12:39 11.10.2014

    Clanok je bohuzial reklamneho charakteru. Vojaci chcu Sakal?: zamestnanec ktory sa vozi na 10rocnej Fabii a dostane 4rocne Audi A4, vzdy to bude pre neho lepsie a neriesi kolko to ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanok je bohuzial reklamneho charakteru.
    Vojaci chcu Sakal?: zamestnanec ktory sa vozi na 10rocnej Fabii a dostane 4rocne Audi A4, vzdy to bude pre neho lepsie a neriesi kolko to auto stalo firmu kde je zamestnany a uz vobeec neriesi ze zamestnavatel by mal kupovat nove auta a ani sa nezamysla nad rozdielom 4rocne A4 vs nove A4. To len ludovy priklad na to, co chcu vojaci a co sa im paci.
    Clanok by mal obsahovat podla jeho nazvu aj odpovede na otazku: Potrebujeme vlastne utocne "fighting" vozidla? Dalsia otazka by mala byt: potrebujeme pasove, ci kolesove?
    O cene tu tusim nebola rec. 4mil EUR za jedno vozidlo je sialenstvo, ked si zoberieme ze kanon, frame, radiokomunikacia sa vyuzije a povodna stabilizacia kanonu je najziadanejsi nahradny diel na BVP-2 tzn. da sa dobre predat.
    Za cenu jedneho modernizovaneho BVP-M2 SK by sme (v pripade slusneho verejenho obstarania) nakupili 3 Pandury 8x8 + EVPU by prihodilo nejaku vhodnu vezicku, TURRA30 s Termoviziu ktora dovidi na 9km, kde sme, v pusti? Pre Slovensko je nocne videnie do vzdialenosti viac ako 4km prehnany luxus.Skrýt celý příspěvek

  • Cайга
    16:06 26.09.2014

    Deadog nevím s kým jsi mluvil ale nejspíš s vojáky 73 mechanizovaného praporu nevím jak si tam pochvalují Breny ale já se znám s vojáky 42 mechanizovaného praporu a ti nikdy velení ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog nevím s kým jsi mluvil ale nejspíš s vojáky 73 mechanizovaného praporu nevím jak si tam pochvalují Breny ale já se znám s vojáky 42 mechanizovaného praporu a ti nikdy velení armády nezapomenou že jim Breny nakoupily ale je pravda že můj strýc byl u hranického praporu a také si na Bren nestěžoval ..Skrýt celý příspěvek

  • Hodysh
    16:37 21.09.2014

    Vypadá to celkem zajmavě,ale kde je více podrobných informací?? Taky bych to přál projektu Vega a viděl ji nědy na dnech NATO..

    Vypadá to celkem zajmavě,ale kde je více podrobných informací?? Taky bych to přál projektu Vega a viděl ji nědy na dnech NATO..

  • Deadog
    08:58 21.09.2014

    jenomze to nebyl zaden clovek neznaly veci,proc by nemel znat neco jineho ,mluvili sme spolu docela dlouho, a mel docela realny pohled na vec,bavili sme se i o jinych typech bvp ,a ...Zobrazit celý příspěvek

    jenomze to nebyl zaden clovek neznaly veci,proc by nemel znat neco jineho ,mluvili sme spolu docela dlouho, a mel docela realny pohled na vec,bavili sme se i o jinych typech bvp ,a proste SAKAL pro nej byla nejdosazitelnejsi varianta. Je to neco jako s BRENEM ,tady se na to nadava a hani se ,ale kdyz sem to probiral s vojaky ,pochvalovali si ho a rikali ze je super ,hlavne pak posledni verzi ,ktera ma zpoustu uprav...tim padem ,treba pro me ma jeho nazor daleko vetsi vahu nez zdejsich anonymnich diskuteru...Skrýt celý příspěvek

  • Mattauch
    19:20 20.09.2014

    Deadog: To mě nepřekvapuje ze dvou důvodů, jednak 90% z nich bude chtít cokoliv v čem nebudou trpět a druhak 90% z nich nic jiného nezná - nemají tedy srovnání. Je to jak když se ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog:
    To mě nepřekvapuje ze dvou důvodů, jednak 90% z nich bude chtít cokoliv v čem nebudou trpět a druhak 90% z nich nic jiného nezná - nemají tedy srovnání. Je to jak když se člověk baví s průměrným vzp o taktické výstroji, taky se doví, že NPP je super věc a přitom je to zastaralý klump, ale ten voják do teď používal slaňovačku a v porovnání s ní, je to NPP opravdu super. Tedy, to že to chce nějaký voják není nejpádnější argument... ;) znamená to totiž jen to, že je to lepší než to co používá nyní...Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    17:22 20.09.2014

    Tak sem zrovna dnes na dnech NATO v OStrave ,mluvil s vojaky z mechanizovane roty,slouzicich na bvp2 ,a dosla rec i na SAKALA, a muzete se klidne posrat ,ale ti vojaci to chteji, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak sem zrovna dnes na dnech NATO v OStrave ,mluvil s vojaky z mechanizovane roty,slouzicich na bvp2 ,a dosla rec i na SAKALA, a muzete se klidne posrat ,ale ti vojaci to chteji, borec byl na predvadecce a rikal ze je to super platforma, byl to vojak co v tom jezdi cvici ,zije a rikal ,ze doufa ze se to schvali a ze jim ty BVPcka dodaji ,nemuzou se dockat ,a kdyz sem mu rekl ,ze to hodne lidi kritizuje ,ze to je zastarale atp.,jen rekl to sou kecy ,rekl ze to chcou a rozhodne by tu modernizaci BVPcek doporucil...Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    21:40 24.08.2014

    mu7705 suhlasim s bodom a) a aj s castou bodu b). Ano je potrebne si zadefinovat co vlastne ozbrojene sily CR a SR potrebuju. Nesuhlasim ale s vrazanim penazi danovych poplatnikov ...Zobrazit celý příspěvek

    mu7705 suhlasim s bodom a) a aj s castou bodu b). Ano je potrebne si zadefinovat co vlastne ozbrojene sily CR a SR potrebuju. Nesuhlasim ale s vrazanim penazi danovych poplatnikov do zastarelo a podla viacerych relevantnych nazorov neperspektivnych systemov ako BVP1 a BVP2. Polsko tiez rozmyslalo nad modernizaciou, ale rozhodlo sa nemodernizovat tento sovietsky system, ide cestou nakupu licencii a vyrobou pre vlastne potreby ako pri finskej Patria AMV a ich KTO Rosomak, rovanko sa snazia pri pasovych vozidlach vychadzat z platformy CV 90. Cely tento cirkus je dielom firmy Excalibur Army, jej konatela ktory drzi za gule slovemskych a ceskych politikov a snazi sa pretlacit tento koncept do nasich armad. Vozidlo na baze sovietskeho BVP ma svoje limity, a dnes uz prekonane konstrukcne riesenia, a nepomoze mu ani silena modernizacia. Tak ako porovnal marfolodej, vahy a tym padom pancierovanie sucasnych modernych IFV, tak Sakal je bakelitak. Veza Tura 30 je zaujimava koncepcia, ale s ruskym kanomom 2A42, a hlavne s jeho vykonostnym strelivom je to fall. Pri konfrontacii s konkurenciou (zapadnou) je to ako ist na nich s flusatkom, a to plati aj na moderne ruske BVP, s novym pancierovanim. Viaceri z nas tu piseme, a spravne to citam, ze obstaravanie IFV ŠAKAL armadami CR a SR je hlupost, vyhadzovanie penazi do komina, na 30 rokov sa tu zabetonuje system, ktory bude nekonkurencieschopny v realnom konflikte. Ak som pisal, ze ak by sme si obstarali, spolu nase staty napriklad CV 90, cez licencnu vyrobu, tak by tych IFV bolo viac ako 200, co sa uz oplati vyrabat (montovat), pripadne cast si obstarat z prebitkov. Obavam sa, ze IFV ŠAKAL , budu nakupovat len OSSR, kedze v poslednej dobe sa stavame smetnou jamou, kde nezalezi na kvalite, ale na politickom kryti (lobingu). Chcem verit v zdravi rozum slovenskej armady, rovnako sucasny Brigadny General Milan Maxim bol velitelom Pozemnych sil SR, tak bude vediet co SR potrebuje a neda sa ovplivnit politikou. CR asi pre ten rusky kanon odmietne IFV ŠAKAL s vezou Tura 30.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    13:54 24.08.2014

    pro David Přestavba T-55 na BVP není tak těžká (hmotnostně), jak se může na první dojem zdát. Achzarit váží 44 tun. Můj odkaz na ukrajinskou verzi přestavby T-55 uvádí hmotnost ...Zobrazit celý příspěvek

    pro David
    Přestavba T-55 na BVP není tak těžká (hmotnostně), jak se může na první dojem zdát. Achzarit váží 44 tun. Můj odkaz na ukrajinskou verzi přestavby T-55 uvádí hmotnost stroje 28,5 tuny bez výzbroje. Pro srovnání německá Puma má hmotnost 32t, maximální dokonce 44t. CV90 se dle verze pohybuje 23-35 tun. Tak hmotnostně by přestavba nebyla těžší než současně zaváděná nová BVP. Jak se i zde zmiňuje, tak logicky má váha vozu dopad na jeho odolnost, což je pro stát jako jsme my s malou armádou myslím dobré řešení. T-72 si myslím pro své rozměry už není úplně nejvhodnější řešení pro naše podmínky. BVP-2 bych modernizoval jen poskrovnu, hlavně SŘP. Aby u něho byla zachována mobilita i nautické vlastnosti. Tudíž moc peněz bych do něj necpal. Doplnila by ho vozidla ala Achzarit, klidně jako BVP a dokoupení zbývajících kolových OT. Takhle bychom měli myslím smysluplné pozemní síly a peněžně by to nemělo vyjít příliš draho.Skrýt celý příspěvek

  • mu7705
    12:58 24.08.2014

    V diskusích se často řeší jakým typem nahradit BVP1/2, hovoří se o jeho slabinách. Dovolte mi upozornit na dvě důležité věci: a) BVP 1/2 bylo vyvinuto primárně pro přepravu ...Zobrazit celý příspěvek

    V diskusích se často řeší jakým typem nahradit BVP1/2, hovoří se o jeho slabinách. Dovolte mi upozornit na dvě důležité věci:
    a) BVP 1/2 bylo vyvinuto primárně pro přepravu motostřeleckého výsadku jehož úkolem bylo přikrýt boky tanků při postupu. Zkráceně popsáno šlo o to mít vozidlo s vysokou průchodností terénem, které bude schopné při frontovém útoku schopno držet linii a krok s tanky. Cílem bylo překonat co nejrychleji volný prostor a převézt výsadek motostřelců do místa přímého střetu s protivníkem, aby tam sesednul a kryl boky tanků proti působení protivníkovy pěchoty a protitankových zbraní nesených pěchotou. BVP pak mělo jet o kousek za vojáky a svými zbraněmi mělo pomáhat řešit pro pěchotu nebezpečné cíle protivníka, jako kulometná hnízda nebo lehkou techniku. Proto se řešila hlavně odolnost z čelní strany. Nepočítalo se, že někdo bude střílet na BVP z boku nebo zezadu. Co se týká protiminové ochrany, tak ta byla zbytečná. Při frontovém boji se počítalo ve vytvoření průchodů v minových polích a pokud by BVP nevybočilo, tak by s minou potkat jednoduše nemělo. BVP je čistě výsledkem sovětské frontové strategie a taktiky z doby Studené války. BVP nebylo konstruováno pro mírové a protipovstalecké operace, kde jej může ostřelovat kdokoliv z jakékoliv strany a může prakticky kdykoliv najet na nálož, která zničí i tank. Proto je BVP v současnosti v původním provedení pro aktuální konflikty nevhodné.
    b) Ozbrojené síly musí jasně definovat, co od vozidel kategorie BVP očekávají - jaké mají podávat výkony. Podle definovaných úkolů se pak dále rozhodne. Pokud požadujeme plnění původního účelu BVP - tedy přepravu pěchoty pro krytí tanků při frontovém útoku, tak budeme řešit průchodnost terénem, čelní odolnost atd. Pokud budeme chtít, aby BVP plnilo hlídkové úkoly v boji proti povstalcům, tak bude muset splňovat jiné parametry. Je otázkou, zda některé parametry nejsou protichůdné a splnění obou požadavků by nebylo pouze přehnaně drahé. Zde chci upozornit, že jako moderní náhrada současných BVP-2 je IFV Šakal naprosto dostačujícím a zajímavým nástupcem. Pokud budeme chtít univerzální pásové vozidlo i pro protipovstalecké operace, tak zejména ze strany IED neposkytuje srovnatelnou ochranu jako jeho konkurenti.Skrýt celý příspěvek

  • David
    07:06 24.08.2014

    Pro semtam - takové nápady jako BMPT-55 se zde již objevovaly. Podotýkám, že podobný stroj byl vytvořen i na bázi T-72, takže by asi nebylo příliš náročné přestavět současné české ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro semtam - takové nápady jako BMPT-55 se zde již objevovaly. Podotýkám, že podobný stroj byl vytvořen i na bázi T-72, takže by asi nebylo příliš náročné přestavět současné české přebytečné T-72.
    Problémem je to, že vzniklé bojové vozido je až příliš těžké. Má smysl v případě Izraele(malé území, velké počty obrněné techniky, obdobně tak velké počty tanků atd. v okolních, nepřátelských armádách, časté boje v městech). V případě ČR je ale situace docela jiná, tu zkušenost nejde mechanicky přenést.
    Celkem správně bylo zmíněno, že ona přebytečná západní technika je k dispozici jen v malých počtech. Já bych také navrhoval celkově vyšší používání přebytků z armád NATO, v tomto konkrétním případě to ale zřejmě nejde realizovat. Většina armád má BVP jen relativně málo, nabízena jsou jen nizozemská CV-90 a o ty již má zájem Estonsko.
    A tak bych BVP Šakal nezavrhoval. Neříkám, že je to ideální řešení, ale je jedno z nejlepších z těch reálně možných. Je třeba si uvědomit, že bylo opravdu zásadně modernizováno, jde o tzv. hloubkovou modernizaci. bylo by tedy nesmysl o něm psát a srovnávat ho s původními BMP-1/2. To bych stejně tak mohl říci, že T-90 MS je vlastně jen T-72, to je stejný nesmysl. Vychází ze stejné konstrukce, je postaveno s podobnou konstrukční filosofií, ale de facto je to něco již jiného.
    V podstatě asi nejvíce mi vadí starý kanon, podle mne by měl být zabudován nový typ, který by střílel stejnou municí jako kanony Panduru. Ale to by podle mne nemusel být až tak velký problém.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:38 22.08.2014

    Jedna kacířská myšlenka :) Co se "vykašlat" na podvozek BVP/BMP a na nákup nové drahé techniky. Novější stroje z druhé ruky nejsou na trhu v až tak velkých počtech (jen v desítkách ...Zobrazit celý příspěvek

    Jedna kacířská myšlenka :) Co se "vykašlat" na podvozek BVP/BMP a na nákup nové drahé techniky. Novější stroje z druhé ruky nejsou na trhu v až tak velkých počtech (jen v desítkách a to z Nizozemska CV90 ). Dle mého názoru, je šikovné řešení prototyp ukrajinského BMP-55 http://poligonbtvt.narod.ru/UA...
    Vyřešila by se slabá odolnost podvozku a pokud by si nikdo nedával "malou domu", tak by to mohlo být i ekonomické. Navíc podobné stroje s úspěchem používá Izrael (Achzarit). Ovšem jsme v ČR...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:01 21.08.2014

    Na Šakalovi by mi kromě dalšího vadila i věž se starým sovětským kanonem, logisticky nekompatibilní s věží na Panduru. Pro dopravu pěšáka na bojiště bych se spíš inspiroval v ...Zobrazit celý příspěvek

    Na Šakalovi by mi kromě dalšího vadila i věž se starým sovětským kanonem, logisticky nekompatibilní s věží na Panduru. Pro dopravu pěšáka na bojiště bych se spíš inspiroval v Izraeli, kde mají podobně jako u nás vojáků málo a šetří jimi, proto nemají (pokud se nepletu) ve výzbroji kategorii BVP. Takže proč nezavést u nás do výzbroje něco na způsob transportéru Achzarit ?Skrýt celý příspěvek

  • Caminante
    12:52 21.08.2014

    O peníze jde vždy až v první řadě. Vozidla BVP-1 i BVP-2 jsou typickým přikladem konstrukční školy sovětských inženýrů vycházející z techdejší doktríny vedení útočné války na ...Zobrazit celý příspěvek

    O peníze jde vždy až v první řadě. Vozidla BVP-1 i BVP-2 jsou typickým přikladem konstrukční školy sovětských inženýrů vycházející z techdejší doktríny vedení útočné války na evropských bojištích, kde díky masovému nasazení techniky měla vojska Varšavského paktu dosáhnout převahy početní, nikoly technologické. V době zavedení do výzbroje způsobila uvedená vozidla jistý rozruch u západních vojenských expertů, který ovšem celkem brzy vyprchal. Vozidla řady BVP-1 a BVP-2 mají totiž z hlediska soudobých ale i budoucích ozbrojených konfliktů celou řadu kontrukčních slabin, přičemž pouze některé lze modernizací eliminovat. U pásových vozidel se často zniňuje jejich lepší průchodnost terénem ve srovnání s kolovými. Z vlastní zkušenosti velitele průzkumného vozidla BVP mohu uvést jednu ze zásadních necností BVP - potíž s průchodní členitým či rozbředlým terénem kvůli nízké světlé výšce. Přestože jsem měl velmi schopného řidiče, několikrát jsme zůstali někde "viset" a musel nás ven tahat tank. O splnění úkolu jsme si pak mohli nechat jen zdát. Poměrně často jsem od jiných posádek slýchal výtky ohledně padání pásů, které se nám sice nepřihodilo. Zato jsem toho byl několikrát svědkem v podání příslušníků CA v sovětském vojenském prostoru Milovice, kde jsme měli několik týdnů "družbu". Z hlediska obchodníka je projekt modernizace početně velmi rozšířeného bojového prostředku logický, z hlediska konstrukčního a hlavně vojenského se logicky rozhodně nejeví. Nechť se na mě autoři webu nezlobí, ale podobné články bez bližších technických specifikací a hlavně bez srovnání s jinými užívanými typy, jsou tohle pouze PR články bez valné odborné úrovně. Uvedený článek píše de fagto jen o penězích, nikoli o tom, jaké výhody přináší výrobek oproti jiným. Narozdíl od článku jsem ve svém příspěvku uvedl dvě zcela konkrétní neblaze známé nectnosti, které zmíněná modernizace nijak neřeší. Pokud jediným argumentem na otázku proč by si AČR měla něco takového pořídit jsou pouze peníze, pak zřejmě ostatní vlastnosti výrobku za moc nestojí.Skrýt celý příspěvek

  • Rostak
    12:44 21.08.2014

    Místo nákupu nových kolových BVP, bych preferoval nákup z přebytků zemí NATO, například zmíněné CV 90, které by měli mýt vyšší odolnost a velice podobnou průchodnost terénem jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Místo nákupu nových kolových BVP, bych preferoval nákup z přebytků zemí NATO, například zmíněné CV 90, které by měli mýt vyšší odolnost a velice podobnou průchodnost terénem jako tanky, kterou prostě kolová OT / BVP nedosáhnou.....

    Jinak Šakal by byl dobrým řešením někdy v 90 letech a mělo by to smyl , alenyní už je hodně mimo mísu.Skrýt celý příspěvek

  • vladimír
    11:41 21.08.2014

    Dobrý den prajem, bojoval som na BVP 1 pol roka v Michalovciach a potom 18 mesiacov v Benešove a Boleticiach. 35 rokov dozadu to bola paráda si na tom po Sumave zajazdiť a bola to ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den prajem, bojoval som na BVP 1 pol roka v Michalovciach a potom 18 mesiacov v Benešove a Boleticiach. 35 rokov dozadu to bola paráda si na tom po Sumave zajazdiť a bola to na ten čas dobrá mašinka. Neviem si však predstaviť aby to ako Sakal malo fungovať v našej armáde ďalších 30 rokov. Také niečo môže schváliť iba hoštapler. Pravdu povediac tieto akože spoločné projekty nie sú ničím iným ako ohlupovaním verejnosti a ťahaním peňazí zo štátnej českej a slovenskej kasy ale ničím pozitívnym pre českú a slovenskú armádu. Rád by som uviedol dva príklady. Zavedenie Brebu 805 pre slovenskú armádu je pre nás predražená vec. Uvádzaná cena 60 000 korún ( 3 000 USD ) za 1 kus je naozaj hrdá cena, ktorá kvalite produktu jasne nezodpovedá, aj preto sa CZ tak ponáhlala v Novákoch otvoriť závod. Rád by som pripomenul, že armáda USA nakúpila 120 000 kusov karabín M4A1 vyrobených u FN HERSTAL za 77 mil. USD. Armáda Filipín kúpila tento rok 50000 karabín u Remingtona za 960 USD za 1 karabínu. Ďalší takýto úžasný príklad spoločnej spolupráce je budúci nový 3D radar ReUNION, za avizovanú cenu 325 milionov korún za kus ( cca 16 mil. USD ) s dosahom úžasných 250 km. Slovensko už avizovalo, že kúpi 4 takéto radary za cenu spolu 64 mil. USD, ktoré nie sú odskúšané a pánboh vie či sa nakoniec nekúpi niečo čo nebude fungovať tak ako má. Sú tu aj iné alternatívy ako to urobili napríklad v Estonsku alebo v Slovinsku, obidve krajiny kúpili od Thalesa po dvoch radaroch Ground Master 400, čo je na rozdiel od ReUNIONU 3D AESA radar , s dosahom 400 km, jeden za 22 mil. USD. To nikdo nepotrebuje 4 ReUNIONy , stačia 2 GM 400 a úspora je hneď 20 mil dolárov. Takže kamrádmi buďme ale spoločné projekty v armáde nie. Tie ťahajú iba peniaze z naších daní a sú predražené.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:48 21.08.2014

    Dle mého názoru by bylo ekonomicky racionální nahradit BVP u 7. brigády Pandury a k tomu postavit 1-2 tankové prapory například na Type-10 nebo Leopard II z druhé ruky. Podobnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Dle mého názoru by bylo ekonomicky racionální nahradit BVP u 7. brigády Pandury a k tomu postavit 1-2 tankové prapory například na Type-10 nebo Leopard II z druhé ruky. Podobnou kombinaci tanků a KBVP má Francie. Modernizace BVP maximálně "na sklad" jako OT pro záložní pěší prapory, jako to udělali ve Švédsku. Nutnou podmínkou by samozřejmě byla unifikace výzbroje s Pandury.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    20:44 20.08.2014

    Mě to připadá,jako by už bylo stejně rozhodnuto,že se Šakal nakoupí a jeho technická kvalita nikoho zajímat nebude.Politici se pochlubi kolik to přinese pracovních míst,že ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě to připadá,jako by už bylo stejně rozhodnuto,že se Šakal nakoupí a jeho technická kvalita nikoho zajímat nebude.Politici se pochlubi kolik to přinese pracovních míst,že ve spolupráci se Slovenskem to bude levnější a za pár let se dozvíme,že se Šakal nakoupil za cenu nového BVP..Je škoda,že ČR opravdu nemá zájem nakupovat nepotřebnou techniku ostatních zemí NATO.Je jasné,že málokomu by s takového nákupu šlo něco do kapsy,ale pro armádu by se dala pořídit poměrně moderní technika za dobrou cenu.Jen sousední Německo nabízelo Leopardy 2 či PVO systémy Roland 2 či Gepard..
    Co se týká náhrady BVP-2 myslím,že ideální by bylo pokračovat v přezbrojení na kolové Pandury a mít jeden podvozek s tím,že by pro řadu úkolů stačilo zavést menší šestikolové verze.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2