Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

CZ BREN 2; větší foto Jirka Wasserbauer 

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o licenční výrobě zbraní České zbrojovky, včetně útočné pušky CZ BREN 2, v maďarské firmě Arzenál. České zbraně vyráběné v Maďarsku poputují především do výzbroje maďarské armády a policie, ale i do výzbroje Armády České republiky.

Standardní útočnou puškou příslušníků maďarských ozbrojených sil je AK-63 v ráži 7,62×39 mm, což byla v Maďarsku licenčně vyráběná sovětská puška AKM. Verze AK-63F je s dřevěnou pažbou a AK-63D se sklopnou pažbou.

 

 

Také maďarská armáda řešila v minulých letech přechod na NATO ráži 5,56×45 mm NATO, ale nedostatek financí nedovolil nakoupit nové útočné pušky. V roce 2011 byla představena modernizovaná varianta AK-63MF. Původně Maďarsko chtělo modernizovat 7700 ks AK-63 na verzí AK-63MF, ale do výzbroje bylo nakonec zavedeno jen malé množství modernizovaných AK-63MF.
 

Verze AK-63MF má moderní dálkově nastavitelnou pažbu, nové předbažbí s picatinny lištami, novou pistolovou rukojeť, přední taktickou rukojeť, moderní optické zaměřovače, laserové značkovače nebo volitelně německý granátomet M320.

 

Nicméně přechod na NATO ráží je pro maďarskou armádu nutností. Podle posledních zpráv se zdá, že maďarská armáda nakonec adoptuje novou českou útočnou pušku CZ BREN 2.

 

Maďarské ministerstvo obrany zatím o nákupu nevydalo žádné stanovisko, ale na konci března v Budapešti, za přítomnosti ministra obrany Maďarska Istvána Simicskó a ministryně obrany České republiky Karly Šlechtové, podepsal výkonný ředitel společnosti CZ EXPORT Praha pan David Höfer a výkonný ředitel firmy Arzenál Roland Kránicz licenční smlouvu na výrobu a montáž zbraní z produkce České zbrojovky. Arzenál je přitom vlastněn pouze maďarským ministerstvem obrany.

 

Dle polského magazínu MilMag již v květnu 2017 Česká zbrojovka podepsala s maďarskou vládou předběžnou dohodu o licenční výrobě, ale samotná jednání se vedla několik let. Ostatně v minulém roce mohli zástupci maďarské armády a police zevrubně testovat samopaly Scorpion i BREN 2.

 

Maďarští příslušníci ozbrojených sil vyzkoušeli pušky BREN 2 v ráži 5,56 (CZ BREN 2) i v sovětské 7,62 mm (CZ 807). Není proto jasné, zda maďarská armáda získá i Breny v sovětské ráži, tedy stejný typ, jaký si pro své potřeby pořídila francouzská speciální jednotka GIGN.

 

 

Maďarský Arzenál předvádí produkty CZ maďarským vojákům.

 

Licenční smlouva v hodnotě 100 milionů euro předpokládá výrobu pistolí CZ P-07/09, samopalů CZ Scorpion a útočných pušek CZ BREN 2 především pro ozbrojené složky Maďarska. Kontrakt počítá se zahájením montáže zbraní z Česka dovezených dílů a od počátku roku 2019 s plnou výrobou dílů v Maďarsku. Licenční smlouva je podepsána na dobu 10 let a předpokládá maximální výrobu 200 tisíc kusů zbraní. Nová výroba umožní vytvoření 200 nových pracovních míst.

 

Roční výroba dosáhne 20 000 zbraní, což představuje necelých 10 % produkce v Uherském Brodě. Podle prezidenta a předsedy představenstva České zbrojovky Lubomíra Kovaříka zbrojovka v loňském roce vyrobily 250 000 zbraní a 90 % jich vyvezla.

 

Smlouva umožní obnovit výrobu ručních palných zbraní v Maďarsku. Hlavní maďarský výrobce zbraní FÉGARMY Fegyvergyártó vyhlásil úpadek v roce 2004, ale již od konce 90. let minulého století ve firmě nevznikla řádná nová útočná puška. Firma Arzenál přitom navrhla pouze výše uvedenou modernizovanou verzi AK-63MF.

 

Cvičení maďarských vojáků s CZ BREN 2.

 

V současnosti v Maďarsku vznikají díly pro zbraně vyráběné v pobočce německé firmy RUAG Ammotec. V pobočce mají vzniknout údajně i nové konstrukce, hlavně pro myslivce a sportovce, ale posléze i pro armádu a polici. Jedinou novou (2015) maďarskou konstrukcí je tak těžká odstřelovací puška GM6 Lynx ráže 12,7 mm.

 

K samotnému přezbrojení nejsou další bližší informace, ale to se nepochybně v následujících týdnech změní. Podle Kovaříka země po celém světě čím dál více vyžadují licenční výrobu pro vlastní ozbrojené síly, resp.

 

transfer technologií. Ostatně licenční výroba pistolí CZ probíhá v Peru a zbrojovka nyní jedná i o licenční výrobě pistolí a útočných pušek rodiny Bren pro egyptskou a pákistánskou armádu. V prosinci minulého roku se dokonce objevily fotografie egyptských vojáků s puškou CZ 807. V Pákistánu má být CZ 807 jedním z hlavním kandidátů, ale výběrová řízení v zemích Středního východu bývají obvykle velmi zdlouhavá a nejistá.

 

Zdroj: MilMagCZUB

Nahlásit chybu v článku


Související články

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 nových útočných pušek CZ BREN 2 od České zbrojovky. ...

CZ 807 BREN: Stovky tisíc českých útočných pušek pro Pákistán?

Česká útočná puška CZ 807 BREN je jedním z hlavních kandidátů na kompletní přezbrojení pákistánské ...

TEST: Útočná puška CZ BREN 2

Redakce Armádních novin a odborníci z DEFTACS a.s. během jednoho dne zevrubně otestovali útočnou ...

Polská armáda testuje českou útočnou pušku CZ BREN 2

Polské ozbrojené složky v současné době testují pistole, samopaly i útočné pušky České zbrojovky. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    17:04 24.06.2018

    Majú ešte zakonzervované nejaké BMP-1 a nový minister vlastibrany je kritikom ich vyradenia. Preto ma aj pri článku o tej novej ruskej koncepcii modernizácie BMP-1 napadlo, či nie ...Zobrazit celý příspěvek

    Majú ešte zakonzervované nejaké BMP-1 a nový minister vlastibrany je kritikom ich vyradenia. Preto ma aj pri článku o tej novej ruskej koncepcii modernizácie BMP-1 napadlo, či nie je mierená na Maďarsko, vzhľadom na totožnú vežu, akú Maďari používajú na BTR-80A.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:55 24.06.2018

    Maďaři chtějí do roku 2026 vytvořit těžkou brigádu. Jelikož my máme v plánu na tuto dobu zmodernizovat mechanizovanou brigádu novými BVP, tak bude zajímavé co mají v plánu oni. ...Zobrazit celý příspěvek

    Maďaři chtějí do roku 2026 vytvořit těžkou brigádu. Jelikož my máme v plánu na tuto dobu zmodernizovat mechanizovanou brigádu novými BVP, tak bude zajímavé co mají v plánu oni. Přeci jen času na to moc nemají. Jelikož nemají co modernizovat, tak připadá v úvahu pořízení ojetých vozidel (Marder, Bradley), nebo nový stroj. Pak by ale měli vypsat tendr ve stejný čas jako my. Předpokládám že by si taky chtěli vyrábět vozidlo sami, stejně jako dnes všichniSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    16:54 24.06.2018

    Ale inak vážne - v 90. rokoch (hlavne za Mečiara) mali Maďari zo slovenskej armády strach. Vidno to na internetových komentároch z tých čias. Obávali sa, že sa môžeme kedykoľvek ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale inak vážne - v 90. rokoch (hlavne za Mečiara) mali Maďari zo slovenskej armády strach. Vidno to na internetových komentároch z tých čias. Obávali sa, že sa môžeme kedykoľvek dať do pohybu, zabrať im kus územia a oni nám v tom nebudú mať dosť síl zabrániť. :-) Keď sa potom začali zverejňovať stavy armády a uvideli, aká je realita, upokojili sa.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    16:37 24.06.2018

    Keby len pozemná technika, ale končí aj "dominancia" ich zatiaľ najmodernejšej techniky - Gripenov - na ktorú boli aj patrične hrdí. :-) Chorváti nakupujú F-16, Slováci idú ...Zobrazit celý příspěvek

    Keby len pozemná technika, ale končí aj "dominancia" ich zatiaľ najmodernejšej techniky - Gripenov - na ktorú boli aj patrične hrdí. :-) Chorváti nakupujú F-16, Slováci idú nakupovať F-16V, Rumuni majú už teraz 12 ks F-16 a ďalšie dokúpia, Srbi budú mať slušný počet modernizovaných Mig-29 ... tých 14 maďarských Gripenov bude čo nevidieť podpriemer. Takto sa ako regionálny hegemón prezentovať nemožno. ;-p

    Novú kolesovú techniku okrem Slovákov priebežne nakúpili/nakupujú Slovinci, Chorváti, Rumuni a čiastočne aj Srbi a k tomu sa takou odolnosťou a výzbrojou, že 2/3 maďarských BTR-80 môže iba čumieť.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:43 24.06.2018

    Tak rozhodně mají co dohánět, bojové (hlavňové) techniky opravdu moc nemají.
    ps. byla by sranda, kdyby to zdůvodnili zbrojením Slovenska :-D Ten pán je na to vtipný dost

    Tak rozhodně mají co dohánět, bojové (hlavňové) techniky opravdu moc nemají.
    ps. byla by sranda, kdyby to zdůvodnili zbrojením Slovenska :-D Ten pán je na to vtipný dost

  • PavolR
    14:41 24.06.2018

    Skôr do zemiakových lupienkov a chrumkajúc sledovať, ako sa Maďari pokúšajú pretekať v zbrojení s Rumunmi ... ... na čo by ale potrebovali aspoň 4% HDP a desiatky tisíc ochotných ...Zobrazit celý příspěvek

    Skôr do zemiakových lupienkov a chrumkajúc sledovať, ako sa Maďari pokúšajú pretekať v zbrojení s Rumunmi ...
    ... na čo by ale potrebovali aspoň 4% HDP a desiatky tisíc ochotných regrútov (už teraz však majú asi 6-tisícový deficit). Jedine, že by predsa len obnovili povinnú vojenčinu, no to by razom utrpeli také populačné straty, ako po prehratej vojne a to veľmi dobre vedia. :-D

    Každopádne by to mohla byť slušná zámienka na vytvorenie nového tunela, kadiaľ by mohli nechať odtekať verejné prostriedky a kadiaľ by mohli skúsiť nakupovať dobrú vôľu rôznych krajín, ako to robia Arabi: Rusmi by si nechali zmodernizovať vyradené Mig-29 a BMP-1 (ako to už urobili v Mi-24), od Američanov by kúpili Patrioty a MLRS, od Nemcov, či Francúzov by objednali tanky a kanóny ...Skrýt celý příspěvek

  • Takeda
    14:05 24.06.2018

    Do zbraně bratři slováci :-D

    Do zbraně bratři slováci :-D

  • PavolR
    11:03 24.06.2018

    Iba taká zaujímavosť - maďarský režim začína komunikovať smerom k domácej verejnosti, že cieľom je navýšiť výdavky na obranu hoci aj na 3% HDP, aby malo Maďarsko najsilnejšiu ...Zobrazit celý příspěvek

    Iba taká zaujímavosť - maďarský režim začína komunikovať smerom k domácej verejnosti, že cieľom je navýšiť výdavky na obranu hoci aj na 3% HDP, aby malo Maďarsko najsilnejšiu armádu v regióne:
    http://hvg.hu/itthon/20180618_...
    -------------------------------
    (poznámka pod čiarou: o tom tajomníkovi je treba vedieť, že jeho kariéra je založená na tom, že zásadne hovorí iba zhora vopred dané komunikačné bloky alebo kecá úplne mimo tému ...).Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    15:37 26.05.2018

    Nový maďarský minister vlastibrany potvrdil, že zanedlho by malo začať vyzbrojovanie maďarských vojakov, ale aj iných silových zložiek v Maďarsku vyrobenými ...Zobrazit celý příspěvek

    Nový maďarský minister vlastibrany potvrdil, že zanedlho by malo začať vyzbrojovanie maďarských vojakov, ale aj iných silových zložiek v Maďarsku vyrobenými zbraňami:
    http://www.origo.hu/itthon/201... Skrýt celý příspěvek

  • Yetti
    11:08 25.04.2018

    Článek popisující závislost délky hlavně u ráže .308. Je sice postarší, ale je jich po netu spousta v angličtině, sem dávám jeden přeložený..

    Článek popisující závislost délky hlavně u ráže .308. Je sice postarší, ale je jich po netu spousta v angličtině, sem dávám jeden přeložený..

  • Zbrojir
    10:06 16.04.2018

    Myslel jsem, že příslušný test s „Match“ municí byl součástí zaváděcího programu, nebyl, protože základní zkoušky běžely s „běžnou vojenskou“ 7,62x51, konkrétně SaB se střelou FMJ ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslel jsem, že příslušný test s „Match“ municí byl součástí zaváděcího programu, nebyl, protože základní zkoušky běžely s „běžnou vojenskou“ 7,62x51, konkrétně SaB se střelou FMJ 9,55g, což opravdu není „vysoceprecizní“ munice….

    Zatím jsem ho nenašel, nevadí, tak alespoň pár poznatků ze zkoušek, které dávají i odpovědi na položené dotazy. Chce to ale základní znalosti, včetně těch o testování zbraní.

    Zkoušená HaK 417 16“ (ještě starší provedení), navržena dle západních standardů, otestována z chodu i dle českých (resp. sovětských) vojenských metodik.

    Zkoušky zejména v rozsahu: obvyklá měření, životnost, ztížené podmínky, odolnost a bezpečnost zbraně při pádu. Výsledek: puška vyhověla….

    Zkouška zbraně střelbou byla provedena v rozsahu, kterým je určena životnost zbraně v souladu s TTP - 10 000 ran, přičemž byly započítány střelby ze všech druhů zkoušek.

    Rychlost střely
    začátek zkoušky - 767,3 m/s, konec zkoušky (10000) - 766,6 m/s

    Charakteristika R 50 na 600m
    Začátek - 12,2cm, 5000 ran - 9,7cm. 7000 ran - 13,8cm, 10000 ran - 13,8cm,

    Přesná citace:

    „Technický komentář - hodnocení výsledků zkoušky
    Zkoušená „Puška pro přesnou střelbu HK 417 v.č. xxxx je ve zkoušce hodnocena jako shoda.

    U této zkoušené zbraně se nevyskytla žádná závada ve funkci zbraně z 10 000 vystřelených nábojů.

    Počet závad u této zbraně byl tudíž 0,0%, což je samozřejmě pod povolenou hranící 0,2% (max. 20 závad) z počtu vystřelených nábojů ve zkoušce (10 000 nábojů).

    Rovněž nebyly zaznamenány žádné zlomené nebo prasklé součástky zbraně.

    Byla dosažena životnost hlavně min. 10 000 výstřelů poněvadž:
    - úbytek rychlosti střel s výchozím stavem nepřekročil 5 % hranici ( byl zaznamenán průměrný úbytek rychlosti střely pouze 0,5 m/s, což je méně jak 0,1%),
    - nabylo dosaženo zvětšení charakteristik seskupenosti (úz a úy) nebo R50 2x ve srovnání s počátečním stavem,
    - nebyly zjištěné žádné oválné průstřely při střelbě na vzdálenost 600 m – povoleno je max. 50% oválných průstřelů (poměr os elipsy 1:1,3) a bočních průstřelů při střelbě základními náboji na terč v dálce 600 m.“
    konec citace

    Můj dovětek:

    A nyní si každý racionálně uvažující člověk domyslí, proč po této zkušenosti a velmi dobrém know-how získaném při zavádění DMR HaK 417, vypracuje později MO ČR zadání, které je zcela neodborné, diskriminační až tak, že se mj. i tento výrobce a do výzbroje již zavedený výrobek 417 nemůže pro formální nesplnění hloupostí do „tendru“ vůbec přihlásit, a přitom jsou požadavky „nového tendru“ z pohledu nároků na služební zbraň vlastně směšné, jako je např. limit pro závadovost až 0,5%, žádné na funkci náročnější zkoušky včetně pádovek apod. Přes tuším 4 pokusy se dodnes vybrat nic nepovedlo a nyní to patrně skončí zavedením čerstvě vyvinutého produktu od „strategického dodavatele“, takže obvyklé vychytávaní…

    Mj. tyto odborně, a z počátku i morálně nezpůsobilé pokusy o nákup DMR stály potenciální dodavatele čas a peníze. Meoptu prý docela hodně…

    Zadání a okolnosti výběru DMR pro MO ČR bylo před pár lety i předmětem kritického článku na strakách AN. Kdyby to bylo jediné faux pas… „Psi štěkají, ale karavana jede dál“, resp. psi už ani neštěkají, ono to v tomto kulturním okruhu nemá cenu… „Potěšující“ informace, dál na východ od nás jsou na tom citelně hůře…Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    20:53 15.04.2018

    Ještě podotknu, že třeba HK417 se dělá v .308w i s 13" hlavní. Ztráta úsťové rychlosti oproti 16.5" je cca 50 m/s, což z hlediska terminální balistiky není u .308w žádný průšvih ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě podotknu, že třeba HK417 se dělá v .308w i s 13" hlavní. Ztráta úsťové rychlosti oproti 16.5" je cca 50 m/s, což z hlediska terminální balistiky není u .308w žádný průšvih (na rozdíl od .223)Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    09:02 15.04.2018

    Kolt Zalezi jake ukoly konkretni slozka od DMR 7,62 NATO pozaduje. Pokud v USA uspela HaK v teto konfiguraci, a HaK dela samozrejme i delsi hlavne, tak jim kratsi provedeni ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt

    Zalezi jake ukoly konkretni slozka od DMR 7,62 NATO pozaduje. Pokud v USA uspela HaK v teto konfiguraci, a HaK dela samozrejme i delsi hlavne, tak jim kratsi provedeni nepochybne vyhovuje.

    Pozadavky ceskeho "tendru" byly sirokospektralne diskriminacni a min. u prvniho pokusu z rady v podstate i velmi nekompetentni. Taky pres opakovana rizeni MO CR dodnes nic nekoupilo. Zatim se proslycha, ze to chteji vyresit nakupem na primo. Od koho.... no preci....

    Podobne dopadla jedna soucast, pro specificke ukoly pozadovala produkt, ktery se v CR nevyrabi, nejprve obdrzela odpoved: "vyberte si neco z katalogu CZUB". Protoze ji tam nic pro dane uloly nevyhovovalo, par let pockala a zadost opakovala. Tentokrat uz za onu soucast z prislusneho katalogu vybraly nadrizene organy rovnou...Jo, na takto "odborne" urovni se obvykle prezbrojuje,nikoho nezajima, ze alternativni produkt je pro danou "praci" zcela nevhodny, a to se melo jednat jen o nekolik desitek kusu....

    Cenzor

    Je to jiz peknych par let, ale pokusim se najit material, resp. prislusny protokol a hodnotu dat presne...Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    22:23 14.04.2018

    Cenzor: jestli je to nástřel s mechanickými mířidly, tak to jde, resp. z toho nic nepoznáme.. To je víc o střelci, než o pušce. Jinak 10 000 výstřelů... pokud je hlaveň ...Zobrazit celý příspěvek

    Cenzor: jestli je to nástřel s mechanickými mířidly, tak to jde, resp. z toho nic nepoznáme.. To je víc o střelci, než o pušce.
    Jinak 10 000 výstřelů... pokud je hlaveň teniferovaná, udržovaná a střílí se slušné střelivo, není důvod, aby šla přenost nějak rapidně dolů.
    I nijak neošetřovaná hlaveň varminového Rem700 má udávanou životnost min. 8 000 ran do změn přesnosti.
    A to není Remington žádná superstar a vývrt není ničím ošetřen.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:13 14.04.2018

    Zbrojir, takže hlaveň 16(,5)" vám pro DMR přijde dostatečná? Mmchd, kdyby u HK chtěli, mohli přihlásit HK417, která má i 20" hlaveň. Nebo možná vlastně nemohli, protože má jiný ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojir, takže hlaveň 16(,5)" vám pro DMR přijde dostatečná? Mmchd, kdyby u HK chtěli, mohli přihlásit HK417, která má i 20" hlaveň. Nebo možná vlastně nemohli, protože má jiný zásobník (což pochopitelně byla kravina na straně požadavků, protože v téhle kategorii nic jako standard neexistuje; možná někdo HK skutečně nechtěl...).

    logik, naučte se už, ku*vafix, posílat příspěvky pod správné články ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Cenzor
    16:13 14.04.2018

    Zbrojir:

    Ten nástřel je s mechanickými mířídli. Pod MOA je přesnost odstřelovacích pušek...po 10000 ranách o tom dost pochybuji.

    Zbrojir:

    Ten nástřel je s mechanickými mířídli. Pod MOA je přesnost odstřelovacích pušek...po 10000 ranách o tom dost pochybuji.

  • Lukas
    07:23 14.04.2018

    Tecka - tak, a może trzymajmy się faktów? "Groty sukcesywnie kupowane" - tak słynny kontrakt na 53 tyś Grotów był de facto listem intencyjnym / kontraktem ramowym. Faktyczne ...Zobrazit celý příspěvek

    Tecka - tak, a może trzymajmy się faktów?

    "Groty sukcesywnie kupowane" - tak słynny kontrakt na 53 tyś Grotów był de facto listem intencyjnym / kontraktem ramowym. Faktyczne kontrakt wygląda tak
    1000 szt do 2017
    29 tyś
    + opcja 23 tyś

    Te liczby nie są przypadkowe - zakłada się że 29 tyś karabinków pozwoli spłacić kredyt - 91 mln PLN

    Fakt numer 2 - mamy kwiecień 1000 Grotów na 8000 tyś żołnierzy WOT i brak podpisu Błaszczaka pod drugim etapem umowy....

    Fakt numer trzy kontrakt na ponad 26 beryli jest aktualny i FB sukcesywnie (ponoć przed harmonogramem) dostarcza tą broń

    No i do pomyślenia - dlaczego kupowano przez JW NIL
    Skoro mogli normalnie poprzez klauzule "o zamówieniu o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa" - tak jak Raki.
    Przecież to był program z publicznych środków

    Tak więc mam co pouczać - może dlatego ze pracuje przy realizacji zamówień publicznych i wiem że jak ktoś manipuluje wieloletnimi programami to później takie cuda wychodzą...

    A sprawa jest wybitnie pogmatwana bo MSBS z jednej strony powstawał za publiczne pieniądze z programów NCBiR, z drugiej tworzony jest pod kątem programu Tytan, którego jest elementem.
    To że ktoś potem na kolanie chciał "oderwać" MSBS od Tytana i kupić go szybciej i pominięciem harmonogramów będących elementem kontraktów z NCBiR to nie znaczy że mu się tak udało.

    Są jeszcze aspekty finansowo-prawne i tutaj nikt z urzędników nie wystawi się na odstrzał NIKu który nie będzie pytał czy decyzja o rezygnacji z pewnych elementów kontraktu była słuszna i korzystna dla fabryki i SZ tylko dlaczego nie zostały zrealizowane zapisy umowy.

    Ministrowie się zmieniają - wyroki sądowe już nie...
    Ministrowi łatwo coś powiedzieć - to nie on będzie tłumaczył się NIK czy CBASkrýt celý příspěvek

  • logik
    23:13 13.04.2018

    tesil: Turecko? Bývalo demokratickým státem. Bohužel bývalo. flanker: viz odpověď fenrimu (8). To, že dokud to bude lidem jedno, tak budou trpět diktaturou - s tím souhlasím. ...Zobrazit celý příspěvek

    tesil: Turecko? Bývalo demokratickým státem. Bohužel bývalo.

    flanker: viz odpověď fenrimu (8).
    To, že dokud to bude lidem jedno, tak budou trpět diktaturou - s tím souhlasím. Ale v Sýrii - právě proto, že byla na arabské poměry poměrně "Evropský stát" - to lidem přestalo být jedno.

    V tu chvíli se do toho začali míchat okolní státy SA si přihřívala svojí Salafistickou sunitskou extrémistickou notu, Írán svoji šiitskou extrémistickou notu - Hizbaláh je tam teď jako doma. Rusko si podpořilo svého diktátora.
    Jen ty chudáci Syřani, co nechtěli ani diktátora, ani šiitské extrémisty, ani sunitské extrémisty.... ty nepodpořil nikdo. Ty buď zdrhli, nebo je postříleli.

    A pokud přistoupíme na některými zde raženou tezi, že demokracie se nemá podporovat, že nemáme zasahovat do cizí společnosti: tak to tak bude vypadat vždycky. Protože hajzlové se nebudou rozpakovat do té společnosti zasáhnout. Jediný, kdo nenajde zastání, budou právě Ti slušní lidé.

    ===

    Evropa měla to štěstí, že se do demokratizačního procesu dostala v době, kdy byla v okolí nejsilnější - a tedy měla šanci si pomalu demokracii vybudovat. Jak ale mají vybudovat demokracii jiné státy, když jakýkoli pokus o demokratizaci některý z okolních hráčů použije jako zámiňku pro svoje mocenské hry?Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    21:53 13.04.2018

    Jura99 Nešlo o závod, chtěl jsem tímto jen říci, že výměna hlavně na G 36 s klasickou centrální maticí je mnohem rychlejší a méně pracná, než výměna hlavně na CZ 805, což ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99

    Nešlo o závod, chtěl jsem tímto jen říci, že výměna hlavně na G 36 s klasickou centrální maticí je mnohem rychlejší a méně pracná, než výměna hlavně na CZ 805, což oceníte tehdy, pokud takových výměn děláte jako zbrojíř najednou více.

    V reálném světě se hlavně vyjímají zpravidla za účelem výměny hlavní již opotřebených, havarovaných, popř. nějaké další opravy. Neznám ozbrojenou složku, která by vyjímala a měnila hlavně za účelem přechodu na jiné ráže. Pokud má někdo takové informace, sem s nimi…

    Pokud by šlo o aplikace některých výkonově a rozměrově alternativních ráží „středního balistického výkonu“ k 5,56x45, tak na ty lze velkou část „klasických pušek“ transformovat výměnou příslušných komponentů ve zbrojní dílně rovněž.

    Maximus

    I když jsem četné, z části tragikomické pokusy o nákup DMR pro AČR již přestal sledovat, bude zajímavé, zda MO ČR bude i nadále požadovat minimální délku hlavně 18“, které byla kdysi v uvedené toleranci délka hlavně od 18“ do 20“ užívána k účelové diskriminaci některých renomovaných výrobků, jako např. HaK G 28, která jako M110A1 CSASS uspěla v ozbrojených silách USA, zatímco do českých podmínek se ani nevešla... Tak uvidíme, zda bude CZUB stačit hlaveň 16“,nebo, že by MO ČR požadavky rychle přehodnotilo…



    Podíval jsem se na ten nástřel CZ 807 po 10000 ranách se střelami 168grs a souhlasím s fenri, to je vskutku zoufalé, u nás se před nákupem pro 601. skss testovaly HaK 417 a po stejném zatížení stříleli s kvalitní municí tuším stále pod MOA.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 10