Centauro II: Italský tank na kolech
- 17. 6. 2016
- 43 komentářů
- Jan Grohmann
Italská firma Iveco-Oto Melara představila na pařížské výstavě EUROSATORY 2016 novou generaci stíhače tanků Centauro. Nové vozidlo Centauro II unikátním způsobem kombinuje kolový podvozek a tankové dělo ráže 120 mm.
Italské kolové tanky
Hlavní sílu italské armády tvoří 200 tanků italské výroby Ariete a 389 stíhačů tanků Centauro. Těžkou sílu pak doplňuje 198 italských pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) Dardo (25mm kanón) a 253 kolových BVP Freccia (upravený Centauro s 25mm kanónem).
V aktivní službě (od roku 1991) najdeme 300 vozidel Centauro a zbytek je v rezervě. Vozidla lze použít jak k ničení těžké obrněné techniky protivníka, tak i jako bojové vozidlo pěchoty nebo ozbrojený průzkum.
Itálie při konstrukci vozidla Centauro v 80. letech šla proti zvyklostem v ostatních armádách světa. Hlavní palebnou sílu pozemních jednotek většiny vyspělých armád světa tvoří duo v podobě hlavních bojových tanků a pásových/kolových vozidel pěchoty s rychlopalnými kanóny.
Snad pouze Francie je v tomto výjimkou - kromě hlavních bojových tanků tvoří hlavní údernou sílu francouzské armády kolová vozidla AMX-10 RC s kanónem ráže 105 mm.
Většina armád přenechala boj s tanky tankům. Tanky poskytují bezkonkurenční kombinaci palebné síly, pancéřové ochrany a vynikající průchodnosti nejtěžším terénem. Nejsilnější části čelního pancíře (obecně zhruba 50 % plochy) nejnovějších tanků navíc odolají prakticky jakékoliv protitankové munici.
Jak jsme si ukázali v sérií článků Tank zasažen: Co se děje po zásahu tanku?, zničit tank nebo ho aspoň vyřadit z boje není rozhodně nic snadného.
Proti tankům hraje naopak velká pořizovací cena, velké provozní náklady, složitá údržba, rozsáhlé zabezpečení (např. nutnost speciálních odtahových vozidel), velká poruchovost a obecně nižší životnost všech dílů. Při přesunu na velké vzdálenosti je nutné tanky přepravovat speciálními tahači s podvalníky nebo po železnici.
Italské Centauro naopak jako kolové vozidlo má vynikající taktickou a strategickou mobilitu. Centauro po běžné silniční sítí bez problémů velmi rychle překoná vzdálenosti stovky nebo tisíce kilometrů. Obecně až třikrát nižší hmotnost (oproti tankům) pak výrazně usnadňuje přepravu vozidel na velké vzdálenosti.
Centauro II dokáže zničit tank. Jeho pancéřová ochrana je ale na úrovni BVP - odolá tedy maximálně palbě kanónů do ráže 30 mm (čelo korby a věže) a ručním palným zbraním; větší foto / Iveco-Oto Melara
Původní Centauro se svým kanónem ráže 105 mm navíc dokázal ve své době účinně bojovat s tanky protivníka. Obecně předností kolových vozidel je také nižší pořizovací cena, levnější provoz a obecně nižší “lidská a logistická stopa”.
Avšak na rozdíl od tanků kolová vozidla mají mnohem menší průchodnost těžkým terénem (omezení pro velitele vést manévrový boj) a slabý pancíř. Prakticky jakýkoliv zásah protitankovou municí, ze všech směrů a úhlů, bude pro posádku kolového vozidla znamenat katastrofu.
Nebezpečí pro vozidlo představují i rychlopalné kanóny bojových vozidel pěchoty nebo dělostřelectvo protivníka.
Centauro II
Italové přes všechny rizika u kolové platformy zůstávají. Ve výzbroji zůstane ale jen 136 nových Centauro II a původní vozidla Centauro budou uloženy do rezervy, prodány nebo využity jako zdroj náhradních dílů.
Hlavní změnou u nového Centauro II je použití výkonného kanónu ráže 120 mm o délce 45 ráží (L45; 5,4 m). Dělo vzniklo evolucí tankového kanónu ráže 120 mm (L44) z tanku Ariete. Konstruktéři ale provedli řadu úprav (pro nižší zpětný ráz), aby šla zbraň použít na mnohem lehčím vozidle (Ariete váží 54 t).
Podle oficiálních technických specifikací umí Centauro II používat nejmodernější protitankovou munici NATO a ničit tak ty nejodolnější cíle. Použít lze i víceúčelové nebo specializované typy munice.
Nabíjecí systém je automatický. V rozměrné věži se v automatu nachází šest nábojů. Prostor s municí v zadní části věžě je od posádky oddělen pancéřovou přepážkou. Pokud prostor s municí dostane zásah, exploze půjde ven z vozidla, nikoliv do prostoru posádky.
Úkolem vozidla je především stíhat a ničit tanky; větší foto / Iveco-Oto Melara
Šest nábojů má střelec v pohotovostní poloze k přebití automatu. V zadní části vozidla se nalézá další zásoba munice - počet munice v zásobě je však neznámý. Původní Centauro převáželo navíc 26 kusů munice.
Doplňkovou výzbroj kanónu tvoří spřažený kulomet ráže 7,62 mm a případně ručně nebo dálkově ovládané střešní kulomety ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo 40mm granátomet.
Centauro váží 30 t a pohání ho dieselový motor IVECO VECTOR 8V o výkonu 533 kW (720 koní) s maximálním točivým momentem 2500 Nm. Díky použití výkonnějšího motoru je poměr výkon/hmotnost 17,6 kW/t, místo 12 kW/t u původních vozidel Centauro.
Díky tomu má nový stroj lepší zrychlení, agilitu a obecně lepší jízdní vlastnosti. Maximální rychlost je 105 km/h a dojezd s interním množstvím paliva 800 km po silnici. Posádku tvoří čtyři osoby - velitel, řidič, střelec a nabíječ.
Velitele a střelec využívají nejmodernější elektro-optické pozorovací a zaměřovací přístroje. Velitel pomocí devíti periskopů má celokruhový přehled o okolí. Použít může také panoramatický senzor SELEX ES Attila s laserovým dálkoměrem a termovizní kamerou Erica-FF.
Střelec využívá zaměřovač SELEX ES Lothar-S laserovým dálkoměrem a termovizní kamerou Tilde-A. Zaměřovací přístroje velitele a střelce spolupracují s digitálním systémem řízení palby a řídícím a informačním systémem Oto Melara SICCONA.
Zdroj: Army Technology
Související články
Modernizace britských tanků Challenger 2
Ministerstvo obrany Velké Británie připravuje modernizaci hlavních bojových tanků Challenger 2. ...
- 14.06.2016
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Bojová vozidla Kurdů proti Islámskému státu
Ve druhé části článku věnující se technice syrských kurdských milicí YPG (Yekîneyên Parastina Gel – ...
- 14.06.2016
- 0 komentářů
- Václav Kopecký
Německý 130mm kanón proti ruskému tanku T-14 Armata
Nový ruský tank T-14 Armata probudil západní země z “tankové” letargie. Například Německo a Francie ...
- 15.06.2016
- 125 komentářů
- Jan Grohmann
Lynx: Nové bojové vozilo pěchoty z Německa
Německá Rheinmetall na výstavě EUROSATORY představila nové bojové vozidlo pěchoty Lynx. Nový ...
- 15.06.2016
- 43 komentářů
- Jan Grohmann
celokovo mi to pride ako nezmysel.. cokolvek co musi ist do priameho kontaktu s nepriatelom skratka potrebuje poriadnu pancierovu ochranu, alebo musi mat prevahu v dosahu... toto ...Zobrazit celý příspěvek
celokovo mi to pride ako nezmysel.. cokolvek co musi ist do priameho kontaktu s nepriatelom skratka potrebuje poriadnu pancierovu ochranu, alebo musi mat prevahu v dosahu... toto nema ani jedno... skor mali vyvinut nejaky automaticky minomet a k tomu fire and forget navadzane miny s top attack hlavicami.. tym padom by mohli nicit tanky mimo priamej viditelnosti, takze slaba ochrana by nebol az taky problem...
no toto vozidlo je vhodne len tam, kde nepriatel nema ziadne protitankove prostriedky..Skrýt celý příspěvekV hodně blízké budoucnosti se budou standard kanóny ráže 130mm, nebo vysokotlaké 120mm. Centauro II pak na tanky stačit nemusí (a byl by potřeba další uprgrade Centauro III). Na ...Zobrazit celý příspěvek
V hodně blízké budoucnosti se budou standard kanóny ráže 130mm, nebo vysokotlaké 120mm. Centauro II pak na tanky stačit nemusí (a byl by potřeba další uprgrade Centauro III). Na funkci vozidla palebné podpory stačí ráže 105mm (jako má Stryker MGS). Pro protitankový boj mi přijdou vhodnější BVP s tankovou věží (které taky nemají nějak úžasnou odolnost)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...