Nová letadla pro ruské letectvo
- 21. 12. 2014
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské letectvo plánuje do roku 2020 získat 55 stíhaček Suchoj T-50. Informaci přednesl novinářům zástupce ředitele ruské Spojené letecké korporace (OAK) Vladislav Gončarenko. Kromě stěžejního programu stíhačky T-50 Gončarenko prozradil i další výrobní programy ruských výrobců letadel.
„Počet prototypů roste a státní zkoušky probíhají podle plánů," řekl Gončarenko rozhlasové stanici Echo Moskva 16. září. První stroje T-50 ruské letectvo zavede do výzbroje v roce 2016. Firma Suchoj zatím postavila pět letadel a tři další jsou ve výrobě.
Gončarenko představil také další plány korporace, která sdružuje všechny významnější ruské výrobce letecké techniky. V roce 2018 ruské letectvo mimo jiné dostane nový bezpilotní bojový letoun.
„Pracujeme na bezpilotních letounech a vyrobili jsme také několik letu schopných strojů. Nepůjde jen o menší průzkumné stroje, které mohou provádět průzkum bojiště ale především o těžká bojová a průzkumná bezpilotní letadla," řekl Gončarenko s tím, že korporace této oblasti přikládá velkou důležitost.
OAK také uzavřel dohodu s ruským ministerstvem obrany o zahájení vývojových prací na menším taktickém dopravném letadle Il-112, nástupci letitých transportních letounů An-24 a An-26. Maximální vzletová hmotnost Il-112 je 20 tun, hmotnost užitečného zatížení 6 tun. Zahájení sériové výroby nových letadel se očekává v roce 2018.
Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0
Ruské ministerstvo obrany na vývoj letadla v letošním roce uvolnilo 9,7 miliard rublů (2,7 miliardy Kč). V současné době se počítá s nákupem 62 strojů Il-112.
Spojené letecké korporace zahájily také práce na novém dalekonosném „leteckém komplexu," tedy na novém strategickém bombardéru. V tomto případě však nejsou prozatím známé žádné časové milníky.
Pokračují práce na modernizaci strategických bombardérů Tu-22M3, Tu-95MS a Tu-160. Letadla získají především nové elektronické systémy, díky kterým dokáží používat nejmodernější zbraně vzduch-země. „Vylepšili jsme podle plánu v roce 2014 deset letadel," řekl Gončarenko.
Současně se připravuje modernizace dopravních letadel Il-76 ruského letectva na standard Il-76 MDM. „Začínají se rozbíhat projekční práce tak, aby skončily v roce 2016. Program na vylepšení Il-76 odstartuje v roce 2017," přibližuje současný stav projektu Gončarenko. Počítá se s modernizací 39 strojů do roku 2020.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Závěrečné testy ruské stíhačky T-50
Ruské letectvo ve třetím čtvrtletí tohoto roku získá první letadlo 5. generace T-50. Stíhačka ...
- 08.08.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT
Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ...
- 23.08.2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko pracuje na stíhačce šesté generace
Ruský vojenský průmysl v současné době dokončuje vývoj stíhačky 5. generace T-50. Podle ruské ...
- 30.08.2013
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50
Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se ...
- 11.06.2014
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
...ještě obrázek :)
http://upload.wikimedia.org/wi......ještě obrázek :)
http://upload.wikimedia.org/wi...Je fakt, že těch až 6 Phoenixů pod každou z F-14 je impozantní palebná síla. A nástupce (resp. ukončení programu těsně před zahájením zkoušek), pokud se nemýlím, je jeden z ...Zobrazit celý příspěvek
Je fakt, že těch až 6 Phoenixů pod každou z F-14 je impozantní palebná síla.
A nástupce (resp. ukončení programu těsně před zahájením zkoušek), pokud se nemýlím, je jeden z dalších zářezů na pažbě amerických demokratů. V tomto případě Clintona.Skrýt celý příspěvekpumovnice mezi motory je, dokonce 2 http://goo.gl/dX2AfE...
možná ale chtějí udělat jenom jednu větší a hlubšípumovnice mezi motory je, dokonce 2 http://goo.gl/dX2AfE...
možná ale chtějí udělat jenom jednu větší a hlubšíILoveDaring: 1) Podle všeho má pumovnici mezi motory i současná verze 2) silně pochybuji, že naložená a natankovaná F-15 vzlétne z paluby bez katapultu, byť je o 7 tun lehčí než ...Zobrazit celý příspěvek
ILoveDaring:
1) Podle všeho má pumovnici mezi motory i současná verze
2) silně pochybuji, že naložená a natankovaná F-15 vzlétne z paluby bez katapultu, byť je o 7 tun lehčí než F-14.
Jinak co se týče spotřeby paliva - americká armáda i letectvo se samozřejmě snaží ušetřit náklady na palivo zaváděním úspornějších motorů všeho druhu, na druhé straně si můžeme ale být jisti, že obě složky budou mít paliva dost ještě v době, kdy se civilové vrátí zpět ke koním :)
Jinak pokud jde o US Navy, to zcela pozbylo schopnost zachycení a zničení nepřátelských letounů ve velkých vzdálenostech od operačního svazu, ani AEGIS, ani Super Hornety nenahradily F-14 s jejich Phoenixy. S trochou nadsázky se nechá říct, že kdyby zítra rusové oprášili koncepci hromadného útoku protilodními ŘS, nemá US NAVY čím se bránit.Skrýt celý příspěvekto ILoveDaring: Nebojte nezklamal jste nás, spíš trošku oklamal. Nemáte totiž pravdu, s radary ty křidélka vůbec nesouvisí, ty v těch místech nejsou. Jsou to prostě zapuštěné ...Zobrazit celý příspěvek
to ILoveDaring:
Nebojte nezklamal jste nás, spíš trošku oklamal. Nemáte totiž pravdu, s radary ty křidélka vůbec nesouvisí, ty v těch místech nejsou. Jsou to prostě zapuštěné canardy a slouží skutečně jako pomůcka ke zvýšení obratnosti. V jednom z původních příspěvků jsem odkazoval na podrobné ruské video o T-50, kde o tom mluví přímo konstruktéři od Suchoje. Pokud jste diskuzi nečetl a video neviděl, tak tady je:
https://www.youtube.com/watch?...
Najeďte si na čas 20:40, kde se tomu věnují. Přímo tam o canardech hovoří.
Patrně si to pletete s komplexním radarovým systémem, který má u T-50 skutečně antény umístěny i v křídlech, ovšem dál až v té pevné části a nikoliv v canardech.
Hezky je to naznačeno např. v této kresbě:
http://paralay.com/t50/le_rada... Skrýt celý příspěvekpjek a rick: To co sežere F-15SE je nic proti tomu co sežere letoun pro tankování paliva za letu, ty a transportní letouny žerou palivo jak zběsilý, u stíhaček je spotřeba ...Zobrazit celý příspěvek
pjek a rick: To co sežere F-15SE je nic proti tomu co sežere letoun pro tankování paliva za letu, ty a transportní letouny žerou palivo jak zběsilý, u stíhaček je spotřeba nedůležitá.
Jinak ona F-15 vzlétne s paluby i bez katapultu, takže je pro to skvělá, nehledě na to hlavním americkým letounem na moři se má stát F-35, jehož schopnosti Air-to-Air boje jsou minimální, takže asi bude potřeba letounu co vybojuje vzdušnou nadvládu a na to Boeing sází.Skrýt celý příspěvekK těm "zapuštěným kachním plochám": bohužel vás zklamu, ale není to kvůli obratnosti, ale kvůli tomu, že T-50 má 5 radarů (původně mělo být 6) a tam se nachází tuším ty ...Zobrazit celý příspěvek
K těm "zapuštěným kachním plochám": bohužel vás zklamu, ale není to kvůli obratnosti, ale kvůli tomu, že T-50 má 5 radarů (původně mělo být 6) a tam se nachází tuším ty nízkofrenkvenční k hledání stealth letounů
Ono nemá smysl srovnávat F-35 vs. T-50 ve vzdušném souboji, v zadání F-35 bylo protiletecká výzbroj pro vlastní ochranu, naproti tomu u T-50 měla být schopnost ničit Stealth letouny protivníka a vybojovat vzdušnou nadvládu. O mnoho zajímavější je souboj F-22 vs T-50, což jsou oba letouny pro vybojování vzdušné nadvlády.
F-22 je sice starší, ale přiznejme si, že USA je v technice mírně nad ruskem, takže ve skutečnosti je starší max o 5/10 let. Má velmi malou odraznou plochu, amíci se chlubí, že ho radary zachytí, jako ptáka, což je skutečně neuvěřitelně málo. Má i relativně sinou výzbroj ve vnitřních pumovnicích (má tři pumovnice), je to v dnešní době asi nejlepší letoun pro vybojování vzdušné nadvlády (když nepočítáme poměr výkon/cena). Se rozpočtením vývoje do ceny jednoho letounu (R+D) je jeho cena 520mil USD za kus Na závěr stačí říct, že se stal velkou "inspirací" pro čínský letecký průmysl, kteří zkonstruovali J-20 a J-31, aniž by se koukali na plány F-22 :D.
T-50 je ruská odpověď na F-22, zřejmě bude existovat ve dvou verzích, první, která již lítá, je polo-stealth verze, kterou bude omezeně používat Rusko a stane se hlavním bojovým letounem Indie. Pak se chystá Stealth verze, která bude mít velkou vnitřní pumovnici mezi letouny+dvě menší po stranách, které má i polo-stealth verze, údajně v té hlavní pumovnici bude moci nosit i BrahMos, jinak ponese mezi 8-12 PLŘS dlouhého dosahu a 2 krátkého dosahu, bude mít 3D vektorování tahu (i když u Stealth verze se odhaduje, že bude 2D stejně jako F-22, nýbrž zkonstruovat stealth kryty pro motory s 3D vektorováním tahu je problém).
Má zajímavou skladbu 5 radarů, jenž se skládá z hlavního AESA radaru, dalších dvou AESA radarů na bocích křídel, pro větší pokrytí prostoru kolem letounu, dále pak ponesou dva nízkofrekvenční radary pro odhalování Stealth letounů, šestý v žihadle na zádí byl zrušen, kvůli překročení plánované ceny (je možné, že u Stealth verze bude), i přes 3D vektorování taku je T-50 obratný stejně jak Su-27, kvůli velkým rozměrům a váze. Cena polo-stealth verze je odhadována na 100mil USD (avšak kvůli pádu Rublu bude výrazně levnější), cena stealth verze se odhaduje na 120mil USD.Skrýt celý příspěvek->rick: Momentálně neexistuje žádná jistota vzhledem k rostoucí ekonomické a energetické nerovnováze nejen v USA. Problémem F-15 byla palivová náročnost, což se při tenčících se ...Zobrazit celý příspěvek
->rick: Momentálně neexistuje žádná jistota vzhledem k rostoucí ekonomické a energetické nerovnováze nejen v USA. Problémem F-15 byla palivová náročnost, což se při tenčících se ropných zdrojích stává zásadním limitujícím faktorem. F-18 těží z modernizace a obliby u pilotů a z lepších TCO (total costs of ownership/operation) než u F-15. Tím, co začíná dopadat na nejen vojenské letectvo USA je rozpočtové a věcně zdrojové omezení, takže diskuse o prioritách neutichá, naopak nabírá na intenzitě... Mimochodem, Gripeny jsou z hlediska TCO žolíkem všude tam, kde nemusí být neustále pod palbou...Skrýt celý příspěvek
Dle mých informací nejde pouze o nové konstrukce letounů, ale současně (což je ale pod pokličkou) o vybavení nestandardními technologiemi. Jedná se nejen o prostředky REB různého ...Zobrazit celý příspěvek
Dle mých informací nejde pouze o nové konstrukce letounů, ale současně (což je ale pod pokličkou) o vybavení nestandardními technologiemi. Jedná se nejen o prostředky REB různého provedení, účelu a velikosti, ale také o odlišný princip komunikace mezi různými druhy jednotek vojenské techniky, který prakticky nelze detekovat a jakkoli rušit. Rus má oproti Amíkovi obrovskou výhodu v motivaci obrany svého rodného území, ale také v ekonomických zdrojích včetně přírodních. K tomu je zajímavé pozorovat ruské protějšky DARPA...Skrýt celý příspěvek
ricku: Nemá, všechno obstarává F-18, původné měli vzdušnou nadvládu udržovat F-15 a námořní F-22, oba byli zrušeny, i když o námořní verzi F-15SE se mluví stále a je možné, že ...Zobrazit celý příspěvek
ricku: Nemá, všechno obstarává F-18, původné měli vzdušnou nadvládu udržovat F-15 a námořní F-22, oba byli zrušeny, i když o námořní verzi F-15SE se mluví stále a je možné, že skutečně vstoupí do výzbroje.Skrýt celý příspěvek
Diskuse kterou stojí za to číst. Otázka ne úplně od tématu. Má americké námořnictvo od vyřazení F 14 Tomcat ( která pro mě osobně, byla nej stíhačka co kdy byla ) jiný letoun k ...Zobrazit celý příspěvek
Diskuse kterou stojí za to číst. Otázka ne úplně od tématu. Má americké námořnictvo od vyřazení F 14 Tomcat ( která pro mě osobně, byla nej stíhačka co kdy byla ) jiný letoun k vybojování vzdušné převahy? Nebo je vše na F 18, které jsou víceúčelové stejně jako F 35?Skrýt celý příspěvek
Zdravím, zaregistroval jsem se jenom z toho důvodu abych za sebe poznamenal (a poděkoval),že tento formát diskuse se mi velmi líbí. Diskutující jsou slušní, nevtíraví a celkově mě ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím,
zaregistroval jsem se jenom z toho důvodu abych za sebe poznamenal (a poděkoval),že tento formát diskuse se mi velmi líbí. Diskutující jsou slušní, nevtíraví a celkově mě takováto diskuse na AN těší, snad to bude častějším jevem.Skrýt celý příspěvekCharlie a ostatni kvalitni prispevatele znalosti: za sebe a za ostatni (mohu-li) - DEKUJI ! Toto je skutecne dobry zdroj informaci pokud jde o techniku formulovanou pro ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie a ostatni kvalitni prispevatele znalosti:
za sebe a za ostatni (mohu-li) - DEKUJI !
Toto je skutecne dobry zdroj informaci pokud jde o techniku formulovanou pro potreby amatera jako jsem ja.Skrýt celý příspěvekPřispěji svou troškou do mlýna: U F-22 byla už od začátku Stealth na prvním místě, to letadlo mělo zkombinovat obtížnou zjistitelnost B-2 se schopnostmi F-15 jako stíhačky, proto ...Zobrazit celý příspěvek
Přispěji svou troškou do mlýna:
U F-22 byla už od začátku Stealth na prvním místě, to letadlo mělo zkombinovat obtížnou zjistitelnost B-2 se schopnostmi F-15 jako stíhačky, proto se tak prodražilo a protáhl se vývoj. F-22 je ve výsledku BRUTÁLNĚ Stealth, v tom se jí žádný jiný stíhač na světě nevyrovná. Problém ale je, že cena vývoje a tím i kusová cena znamenala, že se jich pořídilo málo a další vývoj strojů na bázi F-22 ustrnul. Vždyť stačí se podívat, kolik si za dobu morální životnosti pořídila Amerika i další státy F-15 - jsou to stovky kusů, přičemž od čistokrevného stíhače v prvních verzích se schopnosti F-15 posunuly směrem k univerzálnímu stoji a ve verzi Strike dokonce začala nahrazovat taktické bombardéry. Podobnou cestou šel i vývoj stroje F-16 (čistokrevný low cost stíhač na začátku až po univerzála na konci), stejně jako jejich ruských protivníků MiG-29 a Su-27. Stíhací bombardéry Su-34 jsou úderné stroje, které si ale zachovávají schopnosti stíhače.
F-22 je doslova mrtvý projekt, který lítá, umí to co měl dělat, ale je tak tajný, že si ho nikdo nemůže koupit a tak fabrika stojí, schopnost vyrábět další stroje se každým dnem vzdaluje, a Amerika zanedlouho dospěje do stádia, kdy bude muset buď draze znovubudovat schopnost vyrábět F-22 a vyvíjet další typy, nebo zůstávat u morálně zastaralých F-15/16/18, které stále vyrábí.
Co se týče celého Stealth - celá ta věc vznikla za jediným účelem - pronikání do hloubi Sovětského svazu s jeho zbytnělou protivzdušnou obranou. SSSR totiž, díky své rozlože, historickým zkušenostem a dalším faktorům u armádní PVO i PVOS daleko více spoléhá na SAM komplexy než USA a další státy, tkeré přenechávaly krytí pozemních sil letectvu. Důkazem může být obrovská paleta PVO komplexů, uvedených do výzbroje SSSR i jeho satelitů, od prvních Volchovů přes Vegy, Krugy, Tory, až po obří komlexy S-200, S-300 a S-400. Tomuhle všemu museli Američané čelit, a měli s tím trpkou zkušenost z Vietnamu, kde jim severokorejská PVO způsobila těžké ztráty. Na jedné straně zdokonalili taktiku SEAD a zavedli Divoké Lasičky, na druhou stranu jim bylo jasné, že do hloubi SSSR, kam potřebovali, žádná Lasička nedoletí, navíc i ty mohou utrpět ztráty. Takže aztímco na strategickém levelu vznikl ukrutně drahý, téměř sci-fi B-2, na taktické úrovni se zrodil F-117, jehož primárním posláním je vyřadit nepřítelskou PVO, zejména její výkonné přehledové radary, velitelská centra a raketové baterie, aniž by tato PVO vůbec dostala šanci zjistit, odkud to na ní padá. Až po rozbití velitelských struktur a omezení schopností měly nastoupit konvenční stroje. Tady se zase odrazila izraelská zkušenost z Jom Kippurské války, kde IAF utrpěla hrozivé ztráty při ničení egyptské PVO tvořené sítí raketových kompexů S-75, S125 a dalších.
Na druhou stranu, SSSR nikdy nepotřeboval nějaké nadměrné SEAD schopnosti, protivzdušná obrana NATO zajišťovaná pozemními PVO komplety je spíše doplňkem a primárním protivníkem byly letectva států nato v čele s USAF. Proto byl u nejnovější generace strojů takový důraz na blízký boj, kde zejména lehké, přitom přemotorované MiG-29 excelovaly, zatímco Su-27 se spíše spoléhaly na radar a obří náklad široké palety A-A střel (stačí porovnat typický náklad Su-27 a F-15 - Rus nese mnohem víc raket. Navíc dlouhou dobu měli Rusové na své straně i výhodu dostřelu (některé verze R-27 s dostřelem kolem 150km, které AMRAAM dohnal až s verzí D. V podmínkách studenoválečného "hodně vs hodně" konfliktu tak menší počet ruských strojů dokázal čelit početnějšímu protivníkovi. Navíc měli Rusové jistotu, že v případě střetu v dogfightu, který byl i přes veškerou radarovou techniku a střely středního doletu (Sparrow) ve Vietnamu stále nejčastější, budou jejich lehké stroje (zejména Devětadvacítky) obratnější a díky raketám R-60 a zejména R-73 úspěšnější (což k překvapení všech východoněmečtí soudruzi po spojení potvrdili).
U PAK-FA Rusům nikdy o plnou Stealth nešlo, nejspíš jí ani nepotřebují. Rusko od tohoto stíhače primárně očekává ochranu svého vzdušného prostoru, kde bude mít výhodu pokrytí prostoru sítů pozemních radarů a kde nebude muset čelit palbě PVO protivníka. Druhotným bude i úspěšný export, který bude díky razantně nižší ceně a menšímu podílu utajovaných technologií pravděpodobnější než u "state-of-the-art" F-22.
Todomach" k těm sáním do motorů. Máte plnou pravdu v tom, že u F-22 tohle je jeden z důležitých faktorů pro udržení extrékmně nízké RCS z přední polosféry a také si pamatuji, že to v průběhu vývoje několikrát bylo zmiňováno. Rus to nemá, na druhou stranu měl by dostat nějaký typ mechanické clony, která to bude u sériových strojů částečně nahrazovat.
Pokud jde o vektoraci tahu, zaznamenal jsem zprávu, že do výroby půjde PAK-FA s 2D vektorováním, ne 23D jako u prototypů. Jednak se zjistilo, že obratnost bude dostatečná i bez tohoto drahého špásu, a navíc tam byly jisté problémy s ničením povrchů trupu a zadních ploch horkými plyny. Je ovšem možnost, že se někdo snaží z nouze udělat ctnost.
Jak tu již někdo uváděl tu manévrovatelnost F-22 s pouhým 2D vektorováním a bez Canardů - F-22 není neobratný stíhač, ale podle všeho by ho mělo nové Súčko překonat, zejména pokud jde o boj na krátkou vzdálenost. Tady ukáže až praxe.Skrýt celý příspěvekNeco k memu dlouhodobejsimu pozorovani pristupu Indie a Indu vseobecne; snad neexistuje vetsi parta nepokrytych vychacanku, nez jsou Indove - osobne a kolektivne. Muze to znit ...Zobrazit celý příspěvek
Neco k memu dlouhodobejsimu pozorovani pristupu Indie a Indu vseobecne;
snad neexistuje vetsi parta nepokrytych vychacanku, nez jsou Indove - osobne a kolektivne. Muze to znit urarazlive, ale je to tak, rekl bych nejmene na 80%.
Kdyz kupr. pozoruji jejich vyvoj tanku - Arjun. To neni nic jineho nez vyssavani cizich konstrukci a kombinace jejich casti; pritom pres nejakych 20plus let "vyvoje" - coz je vlastne hrani si s tim co kde schrastili, vysledek se rovna nule. Jejich hlavnim tankem je T90 s klimatizaci.
To same jsou rucni zbrane. Jejich INSAS stoji za vyliz a oni to tez dobre vedi. Opet, nic vlastniho - jen (spatne) zkombinovali prvky FAL a AK. Ted uz delsi dobu delaji ruzne "souteze" (jichz je CZUB casti) coz je jen zasterka pro nestydate kopirovani. Videl jsem jejich posledni 'vykrik' "pokrocile pusky" - a je to paskvil.
Jejich vychytralost je velka, technicka a organizacni schopnost je mizerna. Navic, oproti prohlasovani se za demo-kracii je to spis de-mockery (vysmech) skrz naskrz prolezla byrokracii a nesmirnou zabudovanou a tradicni korupci.Skrýt celý příspěvekto D.i.p: No to je taky podivný, asi by se u tak sofistikované techniky, jako je stíhačka prostě nic upgradovat nedalo. I když je otázka jak to dělají poláci se svými Migy, jestli ...Zobrazit celý příspěvek
to D.i.p: No to je taky podivný, asi by se u tak sofistikované techniky, jako je stíhačka prostě nic upgradovat nedalo. I když je otázka jak to dělají poláci se svými Migy, jestli nějaký upgrade provedli, nebo mají mix ruských raket pro Migy a amerických pro F-16.Skrýt celý příspěvek
Mě by zajímala jedna věc. Státy který míchají ruskou a západní vojenskou techniku, nejen Indie, ale vydává, že se tím směrem vadává třeba Irák. Jak to budou řešit z hlediska ...Zobrazit celý příspěvek
Mě by zajímala jedna věc. Státy který míchají ruskou a západní vojenskou techniku, nejen Indie, ale vydává, že se tím směrem vadává třeba Irák. Jak to budou řešit z hlediska výzbroje. Např. reálnost upgradu T-50 na západní výzbroj?Skrýt celý příspěvek
Rusko spíš přizvalo Indii do projektu PAK-FA kvůli financování. Přece jenom budou těžko shánět odbyt pro T-50. To nebude vůbec levné a nevím, zda to budou chtít dát každému, i když ...Zobrazit celý příspěvek
Rusko spíš přizvalo Indii do projektu PAK-FA kvůli financování. Přece jenom budou těžko shánět odbyt pro T-50. To nebude vůbec levné a nevím, zda to budou chtít dát každému, i když by možná rádi. Náklady se jim budou jen těžko vracet. Volba Indie by byla ideální, už teď se tam tuším vyrábí sůčka a často dostává Indie poslední modely ruských stíhaček dřív než samotná ruská armáda. Proto Rusko velmi nelibě neslo, když indická volba při nákupu pokročilé stíhačky padla na francouzský Rafale, byli si téměř jisti, že to bude Suchoj. Ani nevím zda už se zakázka na Rafale nějak hnula. Nicméně Rusko tím že zapojilo Indii do organizace BRICS bude určitě na Indii ve věci PAK-FA tlačit. Co si budeme povídat BRICS má být mimo jiné také platforma pro odbyt ruských zbraní, což je ruský exportní artikl number one. Totéž platí pro Brazílii, té by Rusko též rádo prodalo své stroje. Brazílie ale objednala stovku Gripenů, jak se psalo i tady na armádních novinách. Rusko tam ale zbraně běžně dodává, například vrtulníky Mi-35M apod. Ovšem v BRICS je i Čína a ta se také bude snažit a koneckonců Indie také vyvíjí své zbraně i když ne tak pokročilé jako Rusko.Skrýt celý příspěvek
Nechcem nijako negatívne zasahovať do diskusných príspevkov kedy sa F-35 porovnáva s Súčkom T-50, ale naštudujme si najprv za akými účelmi boly tieto lietadlá určené. Ruské ...Zobrazit celý příspěvek
Nechcem nijako negatívne zasahovať do diskusných príspevkov kedy sa F-35 porovnáva s Súčkom T-50, ale naštudujme si najprv za akými účelmi boly tieto lietadlá určené.
Ruské lietadlo nahrádza zastaralé lietadlá (nie ich koncepty) Mig-29 a Su-27 teda ich vlastnosti (vynikajúce power-to-weight ratio, nosnosť, manévrovateľnost aťď.) spája do jedného plus pridáva aspoň trochu stealth aby mohli povedať že je to lietadlo novej generácie, aby aspoň trochu dohnali USA. Teda vytvorili špičkové lietadlo na dogfighty s air-to-ground kapacitami. Vychádza z konceptu lietadiel na frontový útok z čias studenej vojny a stáleho zastrašovania "veľkým medveďom".
F-35 je celá família lietadiel ktorých vlastnosti vychádzajú z obrannej doktoríny USA poprípade asimetrických konfliktov vo svete. A. nahrádza lietadlá USMC - staré F-18 Hornet ktoré ale nezastupujú rodinu air-superiority fighter na vybojovanie vzdušnej nadvlády a tiež Harrier ktorý má výhodu štartu a pristátia z miesta B. Svojimi air-to-ground kapacitami nahrádzajú zastaralé F-15 Strike Eagle (ktoré taktiež vykonávaljú vo väčšine prípadov CAS oproti A-10 ktoré tým pádom nahradí spolu s bezpilotnými lietadlami a tiež možno aj rýchlimi vrtuľníkmi) C. svojimi multirole schopnosťami nahradí staré F-16 ktoré tiež niesú určené na vybojovanie vzdušnej nadvlády. Kapacity air-to-air boja v prípade F-35 ako aj u predošlích strojov sú zastúpené len možnosťou nesenia zbraní air-to-air nie manévrovateľnosťou, silnými motormi atď.
Na túto úlohu boli alebo sú primárne určené F-15 Eagle ktoré mali byť nahradené strojmi F-22 Raptor ale nie sú z dôvodu nie Obamovej politiky ale predraženého a predĺženého vývoja tohoto lietadla no a kým sa dostalo do výzbroje tak sa pomaly začal rysovať koncept ďalšej šiestej generácie lietadiel ktoré nahradia ako F-15, F-18 Super Hornet aj F-22 Raptor.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...