Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X
- 25. 7. 2018
- 86 komentářů
- Jan Grohmann
Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze víceúčelové stíhačky F-15E Strike Eagle. Nový letoun F-15X je určen jako přímá náhrada za několik desítek let staré stíhačky F-15C/D Eagle. Hlavní výhodou F-15X jsou nízké pořizovací/provozní náklady a rychlá začlenitelnost do současné infrastruktury USAF.
Nedávno jsme psali o zmrazení nákupu ruských stíhaček páté generace Su-57 a o ruském příklonu k letounům čtvrté generace Su-35. V případě Spojených států nedojde k zastavení nákupu stíhaček páté generace F-35, ale USAF rovněž uvažuje o opětovném nákupu stíhaček čtvrté generace, v americkém případě stíhaček F-15.
První F-15 vzlétla před více než 45 lety. V současné době však výroba tohoto legendárního stroje stále běží. Nejnovější verzi F-15SA si objednala Saúdská Arábie a F-15QA sousední Katar. Jak saúdská ta katarská F-15 vycházejí z víceúčelové varianty F-15E Strike Eagle.
V současné době výrobní linka F-15 v Saint Louis má zakázky až do roku 2022. Ale ani poté nemusí přijít konec výroby. Podle webu The Drive americké letectvo v tichosti oslovilo na počátku roku 2017 firmy Boeing a Lockheed Martin k předložení nabídky „letadla se schopností se bez problémů zapojit do stávající infrastruktury letectva,“ které „bude nákladově efektivní, jak z hlediska provozu, tak z hlediska nákupu.“
Letectvo žádá letoun využívající osvědčené technologie (nízké riziko růstu ceny a zdržení programu). Letoun nesmí být považován jako konkurent víceúčelových F-35 Lightning II, ale především jako dostupný doplněk tam, kde se neočekává silné působení (vícevrstvé a integrované) protivzdušné obrany nepřítele.
Hlavním cílem tohoto úsilí je udržet bojové schopnosti rychle stárnoucí a zmenšující se flotily amerických bojových letadel. USAF po rozpadu Sovětského svazu provozovalo 134 bojových letek, nyní pouze 55 ‒ cílem je zvednout počet letek na 60.
Problém však je, že jediný nový dostupný bojový letoun je F-35 Lightning II. Výroba F-35 jde ale relativně pomalu a letoun navíc dalece přesahuje pořizovací a provozní náklady jak jednomotorových stíhaček F-16, tak dokonce i dvoumotorových F-15. Nemluvě o tom, že americké letectvo musí investovat další miliardy dolarů do vybudování nesmírně komplexního ekosystému udržujícího flotilu F-35 bojeschopnou.
Situace je o to horší, že v příštím desetiletí má dojít k vyřazení 236 čistokrevných stíhaček F-15C/D. Naopak 257 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle prochází generální opravou a modernizací (nové zbraně, vylepšený radiolokátor a avionika, nové systémy radioelektronického boje). F-15E zůstanou ve výzbroji i po roce 2040.
Z důvodu pomalého zavádění nových a drahých F-35, spolu s rychle stárnoucí flotilou současných letadel (dáno také velkým operačním tempem letectva) USAF zvažuje nákup letadel na základě platformy čtvrté generace.
Ostatně k podobnému kroku přistoupilo americké námořnictvo z důvodu několikaletého zpoždění dodávek námořních stíhaček F-35C Lightning II. V návrhu na rozpočet Pentagonu pro FY2019 se počítá s nákupem 24 nových F/A-18E/F Super Hornet. Celkově námořnictvo do roku 2023 poptává 110 nových Super Hornetů.
USAF nekoupilo žádný nový letoun čtvrté generace (F-15 a F-16) od roku 2001. Letectvo navíc donedávna na letounech F-15 a F-16 neprovádělo ani větší modernizace, protože se soustředilo na vývoj a nákup letounů páté generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II.
Boeing k řešení problému s klesajícím počtem letadel nabízí víceúčelový F-15X. USAF uvažuje o F-15X především jako o možné náhradě za čistokrevné stíhačky F-15C/D ‒ ty mají být z aktivní služby vyřazeny po roce 2025. Další možností je F-15C/D nahradit modernizovanými F-16. Není však třeba připomínat, že jednomotorová F-16 má výrazně menší bojové schopnosti (nižší nosnost, dolet, chudší senzory a avioniku) než F-15.
Stíhačka F-15X je svým vzhledem k nerozeznání od F-1E Strike Eagle, ale o to podstatnější jsou změny uvnitř. Podle The Drive F-15X vychází z katarské verze F-15QA. Celkově přitom verze „X“ využije upgradů, které financovali zahraniční zákazníci ‒ Saúdská Arábie, Katar, Singapur a Jižní Korea společně za posledních deset let vynaložil zhruba pět miliard dolarů na vývoj nových technologií pro své stíhačky F-15.
Provoz stíhaček ze základny Seymour Johnson Air Force Base
Jednomístná stíhačka F-15X (F-15E je dvoumístná) dokáže využít veškeré letecké vybavení USAF a plynule se začlenit do provozního ekosystému F-15C/D a F-15E.
Nákupní cena F-15X není známa, ale má být výrazně nižší než v případě F-35A Lightning II. Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů).
Robustní konstrukce draku F-15X poskytuje neuvěřitelnou životnost 20 000 letových hodin, třikrát více než nabízejí současné bojové letouny. Letouny F-15X tak mohou teoreticky létat až 80 let.
Klíčové změny jsou samozřejmě uvnitř ‒ F-15X získá přepracovaný kokpit s jedním velkým displejem, přilbu s průhledovým displejem JHMCS II, radiolokátor APG-82 AESA, nejnovější avioniku včetně počítače pro řízení mise, nový nízkoprofilový head-up displej, nejnovější komunikační vybavení, systémy včasné výstrahy, prostředky radioelektronického boje, kontejner s infračerveným čidlem (IRST), atd. atd.
V případě výzbroje se počítá s novými křížovými pylony, díky kterým může F-15X (podobně jako F-15QA a F-15SA) nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Alternativně F-15X např. pojme 25 přesných pum StormBreaker (SDB II) a osm střel AMRAAM, případně při stejném počtu střel AMRAAM až sedm tunových pum JDAM. Celkově lze pod křídla a trup F-15X zavěsit více než 13 000 kg výzbroje, včetně protilodních zbraní (vývoj této schopnosti zaplatili zahraniční zákazníci).
Zda americké letectvo nahradí vyřazované F-15C/D za nové F-15X není jasné. Podle magazínu The Drive, který se odvolává na svůj zdroj v průmyslu, však USAF o nákupu F-15X velmi vážně uvažuje. Ostatně již jen nízké provozní náklady konstrukčně „vymazlené“ F-15X jsou pádným argumentem.
Výrobní linka v St. Louis dokáže vyrábět až několik desítek F-15 ročně a lze tedy relativně rychle doplňovat flotilu amerického letectva.
Zdroj: The Drive, The Defense One
Související články
Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle
Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...
- 28.03.2017
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C
Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...
- 04.04.2017
- 59 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”
Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...
- 01.02.2018
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II
Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...
- 05.03.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Shania: někdy bych se rád dozvěděl, co jste za člověka a jak tento člověk nabyl všechny informace, jimiž opanujete. Jaká je motivace, hlad po těchto informacích, jaká byla cesta ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: někdy bych se rád dozvěděl, co jste za člověka a jak tento člověk nabyl všechny informace, jimiž opanujete. Jaká je motivace, hlad po těchto informacích, jaká byla cesta získávání zdrojů, ověřování jejich důvěryhodnosti... samé otázky ze zvědavosti :)Skrýt celý příspěvek
Jsem hodně zvědavý, jak se bude F-15E dařit v tendrech proti srovnatelné konkurenci. Tedy zda je opravdu tak super (cena/kvalita) jak se zdá - brzo uvidíme. Nabízené jsou myslím ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem hodně zvědavý, jak se bude F-15E dařit v tendrech proti srovnatelné konkurenci. Tedy zda je opravdu tak super (cena/kvalita) jak se zdá - brzo uvidíme. Nabízené jsou myslím Německu, Finsku, Bulharsku, Belgii a asi se v Evropě ještě někdo najde.Skrýt celý příspěvek
Redakce, máte tam chybu: Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 ...Zobrazit celý příspěvek
Redakce, máte tam chybu: Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů), ale i F-16C/D (33 000 dolarů).
The final figure is said to be around $27,000 per flight hour. This is far less than the aging F-15C/D's hourly operating cost (about $42,000 per hour) and about $6,000 more than what the USAF is paying to fly their largely middle-aged F-16 fleet today.
----
Takže F-16 vychazi na 21000 usd a ta je realně 25,5k podle SAR reportu... Stejně jako má být cena letove hodiny u F-35A 30k usd...
F-15C/D jsou letající vraky u hranice životnosti.
Taky bych rád viděla jak dostanou F-15 pod 100k za kus... Není to nic jiného než snaha udržet otevřenou výrobní linku co nejdéle.Skrýt celý příspěvekZa mě rozhodně krok správným směrem . Platformu F-15 osobně stále považuji za jedny z nejlepších letadel současnosti. Ano proti letadlům váhové kategorie Eurofightera nebo Su-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Za mě rozhodně krok správným směrem . Platformu F-15 osobně stále považuji za jedny z nejlepších letadel současnosti.
Ano proti letadlům váhové kategorie Eurofightera nebo Su-35 by nejspíš tahali za kratší konec provazu, ale proti těm by USA stejně nasadili F-22.
Stejně bude úsměvný, že F-15X co se kokpitu, HUDu, počítače,... na tom bude minimálně stejně dobře jako F-22 :-)
btw. má někdo tušení jestli F-15QA nebo F-15SA mají upravený úhel směrovek, nebo nějaké jiné nápady z F-15SE?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...