Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Dvojice letounů F-15E Strike Eagle; větší foto / USAF

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze víceúčelové stíhačky F-15E Strike Eagle. Nový letoun F-15X je určen jako přímá náhrada za několik desítek let staré stíhačky F-15C/D Eagle. Hlavní výhodou F-15X jsou nízké pořizovací/provozní náklady a rychlá začlenitelnost do současné infrastruktury USAF.

Nedávno jsme psali o zmrazení nákupu ruských stíhaček páté generace Su-57 a o ruském příklonu k letounům čtvrté generace Su-35. V případě Spojených států nedojde k zastavení nákupu stíhaček páté generace F-35, ale USAF rovněž uvažuje o opětovném nákupu stíhaček čtvrté generace, v americkém případě stíhaček F-15.

 

 

První F-15 vzlétla před více než 45 lety. V současné době však výroba tohoto legendárního stroje stále běží. Nejnovější verzi F-15SA si objednala Saúdská Arábie a F-15QA sousední Katar. Jak saúdská ta katarská F-15 vycházejí z víceúčelové varianty F-15E Strike Eagle.

V současné době výrobní linka F-15 v Saint Louis má zakázky až do roku 2022. Ale ani poté nemusí přijít konec výroby. Podle webu The Drive americké letectvo v tichosti oslovilo na počátku roku 2017 firmy Boeing a Lockheed Martin k předložení nabídky „letadla se schopností se bez problémů zapojit do stávající infrastruktury letectva,“ které „bude nákladově efektivní, jak z hlediska provozu, tak z hlediska nákupu.“
 

Letectvo žádá letoun využívající osvědčené technologie (nízké riziko růstu ceny a zdržení programu). Letoun nesmí být považován jako konkurent víceúčelových F-35 Lightning II, ale především jako dostupný doplněk tam, kde se neočekává silné působení (vícevrstvé a integrované) protivzdušné obrany nepřítele.
 

Hlavním cílem tohoto úsilí je udržet bojové schopnosti rychle stárnoucí a zmenšující se flotily amerických bojových letadel. USAF po rozpadu Sovětského svazu provozovalo 134 bojových letek, nyní pouze 55 ‒ cílem je zvednout počet letek na 60.

 

Problém však je, že jediný nový dostupný bojový letoun je F-35 Lightning II. Výroba F-35 jde ale relativně pomalu a letoun navíc dalece přesahuje pořizovací a provozní náklady jak jednomotorových stíhaček F-16, tak dokonce i dvoumotorových F-15. Nemluvě o tom, že americké letectvo musí investovat další miliardy dolarů do vybudování nesmírně komplexního ekosystému udržujícího flotilu F-35 bojeschopnou.

 

Situace je o to horší, že v příštím desetiletí má dojít k vyřazení 236 čistokrevných stíhaček F-15C/D. Naopak 257 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle prochází generální opravou a modernizací (nové zbraně, vylepšený radiolokátor a avionika, nové systémy radioelektronického boje). F-15E zůstanou ve výzbroji i po roce 2040.

 

Z důvodu pomalého zavádění nových a drahých F-35, spolu s rychle stárnoucí flotilou současných letadel (dáno také velkým operačním tempem letectva) USAF zvažuje nákup letadel na základě platformy čtvrté generace.

 

Ostatně k podobnému kroku přistoupilo americké námořnictvo z důvodu několikaletého zpoždění dodávek námořních stíhaček F-35C Lightning II. V návrhu na rozpočet Pentagonu pro FY2019 se počítá s nákupem 24 nových F/A-18E/F Super Hornet. Celkově námořnictvo do roku 2023 poptává 110 nových Super Hornetů.

 

USAF nekoupilo žádný nový letoun čtvrté generace (F-15 a F-16) od roku 2001. Letectvo navíc donedávna na letounech F-15 a F-16 neprovádělo ani větší modernizace, protože se soustředilo na vývoj a nákup letounů páté generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

 

Boeing k řešení problému s klesajícím počtem letadel nabízí víceúčelový F-15X. USAF uvažuje o F-15X především jako o možné náhradě za čistokrevné stíhačky F-15C/D ‒ ty mají být z aktivní služby vyřazeny po roce 2025. Další možností je F-15C/D nahradit modernizovanými F-16. Není však třeba připomínat, že jednomotorová F-16 má výrazně menší bojové schopnosti (nižší nosnost, dolet, chudší senzory a avioniku) než F-15.

 

Stíhačka F-15X je svým vzhledem k nerozeznání od F-1E Strike Eagle, ale o to podstatnější jsou změny uvnitř. Podle The Drive F-15X vychází z katarské verze F-15QA. Celkově přitom verze „X“ využije upgradů, které financovali zahraniční zákazníci ‒ Saúdská Arábie, Katar, Singapur a Jižní Korea společně za posledních deset let vynaložil zhruba pět miliard dolarů na vývoj nových technologií pro své stíhačky F-15.

 

Provoz stíhaček ze základny Seymour Johnson Air Force Base

 

Jednomístná stíhačka F-15X (F-15E je dvoumístná) dokáže využít veškeré letecké vybavení USAF a plynule se začlenit do provozního ekosystému F-15C/D a F-15E.

Nákupní cena F-15X není známa, ale má být výrazně nižší než v případě F-35A Lightning II. Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů).

 

Robustní konstrukce draku F-15X poskytuje neuvěřitelnou životnost 20 000 letových hodin, třikrát více než nabízejí současné bojové letouny. Letouny F-15X tak mohou teoreticky létat až 80 let.

 

Klíčové změny jsou samozřejmě uvnitř ‒ F-15X získá přepracovaný kokpit s jedním velkým displejem, přilbu s průhledovým displejem JHMCS II, radiolokátor APG-82 AESA, nejnovější avioniku včetně počítače pro řízení mise, nový nízkoprofilový head-up displej, nejnovější komunikační vybavení, systémy včasné výstrahy, prostředky radioelektronického boje, kontejner s infračerveným čidlem (IRST), atd. atd.

 

V případě výzbroje se počítá s novými křížovými pylony, díky kterým může F-15X (podobně jako F-15QA a F-15SA) nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Alternativně F-15X např. pojme 25 přesných pum StormBreaker (SDB II) a osm střel AMRAAM, případně při stejném počtu střel AMRAAM až sedm tunových pum JDAM. Celkově lze pod křídla a trup F-15X zavěsit více než 13 000 kg výzbroje, včetně protilodních zbraní (vývoj této schopnosti zaplatili zahraniční zákazníci). 

 

Zda americké letectvo nahradí vyřazované F-15C/D za nové F-15X není jasné. Podle magazínu The Drive, který se odvolává na svůj zdroj v průmyslu, však USAF o nákupu F-15X velmi vážně uvažuje. Ostatně již jen nízké provozní náklady konstrukčně „vymazlené“ F-15X jsou pádným argumentem.
 

Výrobní linka v St. Louis dokáže vyrábět až několik desítek F-15 ročně a lze tedy relativně rychle doplňovat flotilu amerického letectva.
 

Zdroj: The Drive, The Defense One

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    13:20 27.07.2018

    Pla-men.. Ano jistě, F-35 je jediné letadlo na světě, které má kvalitní ECM...ehm. Což samozřejmě fyzicky dokazuje scénář toho cvičení. Mezinárodní asociace studentů ...Zobrazit celý příspěvek

    Pla-men.. Ano jistě, F-35 je jediné letadlo na světě, které má kvalitní ECM...ehm.
    Což samozřejmě fyzicky dokazuje scénář toho cvičení.

    Mezinárodní asociace studentů stomatologie toto již brzy potvrdí :DSkrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    13:01 27.07.2018

    Ukazuje se, navzdory všem škarohlídům, F35 bude dobré ba přímo převratné letadlo, které změní hlavně ZPŮSOB vedení boje. Což asi někteří hráči pc her a nejen oni, nemůžou nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ukazuje se, navzdory všem škarohlídům, F35 bude dobré ba přímo převratné letadlo, které změní hlavně ZPŮSOB vedení boje. Což asi někteří hráči pc her a nejen oni, nemůžou nebo nechtějí stálé pochopit ;-) Samozřejmě na každou zbraň se časem vyvine protizbraň, ale to je vyvoj..Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:32 27.07.2018

    danny: taky bych to neviděl moc černě, ale problém nejsou letadla protivníka, ale hlavně IADS. Modernizované F-15, F-16, SH budou ještě dlouho lítat a jejich přežití zajistí ...Zobrazit celý příspěvek

    danny: taky bych to neviděl moc černě, ale problém nejsou letadla protivníka, ale hlavně IADS.

    Modernizované F-15, F-16, SH budou ještě dlouho lítat a jejich přežití zajistí úzká spolupráce s F-35.

    ---
    Tady je např. jeden příklad integrace F-16 s F-35

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Poprvé kdy plně otestovali potenciál F-35 bylo před rokem, kdy dvě F-35A koncertující 4 F-16 vs 8 F-16 simulující moderní protivníky.
    Modrým F-16 velel relativně nezkušený pilot a piloti F-35 takovou misi doposud lítali jen v simulátorech. Červeným vele zkušený pilot se zkušenostmi s F-35.

    Plán byl využít REB F-35 k zamaskování F-16, zabránit v jejich detekci a využít nejdříve jejich rakety pro eliminaci první vlny. A pak až F-16 přejdou na likvidaci pozemních cílu, F-35 budou poskytovat krytí se svou výzbrojí.

    Plán vyšel na výbornou a červení se vůbec nedostali k tomu opětovat palbu.
    ---
    Takže se vůbec nebojím toho, že i když pořídíme Gripen E a nebo F-16, tak budou uplně k ničemu. Ale ta integrace s F-35 je tu naprosto klíčová, a to nejen těch letadel, ale všeho co máme (teď je to převážně jen integrace s F-35, v blízké budoucnosti to ale budou naprosto všechny systémy). A samozřejmě nás to bude činit závislejší na našich spojencích. Ale hlavně kdy ušetříme ne.

    Výroba u Boeingu je jasná, udržet pracovní místa a linku otevřenou pro zájemce co budou od F-35 odříznutí.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:58 27.07.2018

    KOLT: "Letadlo vycházející z rodiny F-15 nebude mít v BVR proti letadlu jako je F-22 či F-35 moc velké šance – poletí na něj rakety dřív, než se vůbec dozví, že jsou někde v okolí ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: "Letadlo vycházející z rodiny F-15 nebude mít v BVR proti letadlu jako je F-22 či F-35 moc velké šance – poletí na něj rakety dřív, než se vůbec dozví, že jsou někde v okolí protivníci." Jen bych si dovolil upozornit, že na stroje z rodiny F-15 něco jako F-22 nebo F-35 může letět akorát tak v případě války Demokrati proti Republikánům, ale tento scénář nevidím jako moc pravděpodobný:-)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:43 27.07.2018

    Takže pro lepší představu co představuje těch 25k za letovou hodinu u F-16 u USAF: F-35/F-16 CPHP v 2012 usd ze SAR reportu 1. Unit-Level Manpower 8,47k/10,04k o Operations ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže pro lepší představu co představuje těch 25k za letovou hodinu u F-16 u USAF:

    F-35/F-16 CPHP v 2012 usd ze SAR reportu

    1. Unit-Level Manpower 8,47k/10,04k
    o Operations Manpower
    o Unit
    o Level Maintenance Manpower
    o Other Unit
    o Level Manpower

    2. Unit Operations 4,9k/5,6k
    o Operating Materiel
    o Energy (Fuel, Electricity, etc.)
    o Training Munitions and Expendable Stores
    o Other Operational Materiel
    o Support Services
    o Temporary Duty
    o Transportation

    3. Maintenance 11,12k/5,5k
    o Consumable Materials and Repair Parts
    o Depot Level Reparables
    o Intermediate Maintenance (External to Unit-Level)
    o Depot Maintenance
    o Other Maintenance

    4. Sustaining Support 3,17k/2k
    o System-Specific Training
    o Support Equipment Replacement and Repair
    o Sustaining/Systems Engineering
    o Program Management
    o Information Systems
    o Data and Technical Publications
    o Simulator Operations and Repair
    o Other Sustaining Support

    5. Continuing System Improvement 2,1k/2,3k
    o Hardware Modifications
    o Software Maintenance

    6. Indirect Support
    o Installation Support 0/0
    o Personnel Support
    o General Training and Education

    1. Unit-Level Manpower
    o Operations Manpower
    o Unit
    o Level Maintenance Manpower
    o Other Unit
    o Level Manpower
    2. Unit Operations
    o Operating Materiel
    o Energy (Fuel, Electricity, etc.)
    o Training Munitions and Expendable Stores
    o Other Operational Materiel
    o Support Services
    o Temporary Duty
    o Transportation
    3. Maintenance
    o Consumable Materials and Repair Parts
    o Depot Level Reparables
    o Intermediate Maintenance (External to Unit-Level)
    o Depot Maintenance
    o Other Maintenance
    4. Sustaining Support
    o System-Specific Training
    o Support Equipment Replacement and Repair
    o Sustaining/Systems Engineering
    o Program Management
    o Information Systems
    o Data and Technical Publications
    o Simulator Operations and Repair
    o Other Sustaining Support
    5. Continuing System Improvement
    o Hardware Modifications
    o Software Maintenance
    6. Indirect Support
    o Installation Support
    o Personnel Support
    o General Training and Education


    Při 250 /316 letových hodinách to vychází na 7,4mil/8mil ročně.

    A pro srovnání představa USAF co bude stát roční provoz z roku 2012 (odtud jsme převzal ty letoví hodiny)


    The F-35A flies 250 hours(higher capability simulators replace some flying hours)per year at the cost of $32.5k per hour, cost of $8.1 million per year. An active F-16 flies 316 hours per year at a cost of $8.2 million per year and 26k per hour, the F-16 does not include pods(Fuel, ECM, Targeting) required to reach similar capability as the F-35.

    A pak, koho zajímá poměr výzkumu, pořízení a provozu stroje po celou žívotnost, tak je to u letadel průměrně 7%/30%/63%Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    10:58 27.07.2018

    Kalí vodu předsedo, kalí vodu asi jako Aero s F259 jde o to udržet pozornost potenciálních zákazníků...

    Kalí vodu předsedo, kalí vodu asi jako Aero s F259 jde o to udržet pozornost potenciálních zákazníků...

  • StandaBlabol
    09:41 27.07.2018

    Pokud Američani chtějí doplnit flotilu F-22/F-35 něčím levnějším, tak by mi mnohem větší smysl dával nákup dalších F-16. Když už F-15, tak bych čekal, že se pokusí uplatnit ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud Američani chtějí doplnit flotilu F-22/F-35 něčím levnějším, tak by mi mnohem větší smysl dával nákup dalších F-16.

    Když už F-15, tak bych čekal, že se pokusí uplatnit aspoň něco z konceptu F-15 Silent Eagle. Kupuju velký silný stroj 4+ generace, tak ať je aspoň částečně adaptovaný pro stealth. Upravený tvar, vnitřní pumovnice, atd. Takový americký analog k Su-57. Ne úplně 5. generace, ale skoro. Ostatně i poslední verze F-16 a F/A-18 mají RCS výrazně sníženo. A nevím, že by něco takového proběhlo u F-15?Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:24 27.07.2018

    Soudím, že v rámci ekonomických úvah by se neměla zkoumat jen otázka "na kolik mně vyjde letová hodina", ale také "na kolik mně vyjde doprava munice na cíl", a nejlépe "na kolik ...Zobrazit celý příspěvek

    Soudím, že v rámci ekonomických úvah by se neměla zkoumat jen otázka "na kolik mně vyjde letová hodina", ale také "na kolik mně vyjde doprava munice na cíl", a nejlépe "na kolik mně vyjde obrana území proti vzdušnému, pozemnímu či komplexnímu útoku v podmínkách konfliktu nízké, střední a vysoké intenzity". Takové posouzení by pak asi změnilo výsledek rovnice ve prospěch pokročilejších letounů a výzbroje. Letadla se přeci nepořizují pro zájmové létání, ale pro zajištění bezpečnosti proti vojenskému ohrožení.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    09:04 27.07.2018

    Tady jde spíš o to, že potřebují silného, ověřeného dříče s velkou nosností a doletem, kterého vyřazením starých F-15 ztratí. Když budou chtít z F-22 udělat "missile truck", tak o ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady jde spíš o to, že potřebují silného, ověřeného dříče s velkou nosností a doletem, kterého vyřazením starých F-15 ztratí. Když budou chtít z F-22 udělat "missile truck", tak o stealth stejně přijde a mají jich málo. Mě to přijde v pohodě.

    Je tu prostě situace, kdy byla spousta letek vyzbrojena F-15 a jejich piloti sloužili s oprávněným pocitem, že sedlají silného oře, nesoucího množství zbraní i výkonostních rekordů.
    A teď tu zbyla možnost dát jim F-35 (nechci zažehnout nekonečnou debatu, ale ne levnou), která je sice fajn poladěná na velké spektrum misí, ale nedává přílišný pocit air-superiority fighteru. Když není ve hře linka na F-22, logický krok.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:49 27.07.2018

    Miroslav, právě protože radar je to, co rozhoduje, jsou stealth stroje tak zásadní – v oblasti poryté moderními radary mají mnohem větší manévrovací prostor než klasická ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav, právě protože radar je to, co rozhoduje, jsou stealth stroje tak zásadní – v oblasti poryté moderními radary mají mnohem větší manévrovací prostor než klasická konstrukce. Možná je jedno, jaký stroj vypustí raketu, není ale jedno, proti jakému. A hlavně – který bude první. Letadlo vycházející z rodiny F-15 nebude mít v BVR proti letadlu jako je F-22 či F-35 moc velké šance – poletí na něj rakety dřív, než se vůbec dozví, že jsou někde v okolí protivníci... Což se ostatně již několikrát potvrdilo.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    23:07 26.07.2018

    Myslím, že rodina strojov F-15, F-16 a F-18 majú stále čo ponúknuť. Stroje ktoré absolvovali množstvo ostrých stretov a pamätných víťazstiev. Iste, F-22 a F-35 sú parádne stroje ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že rodina strojov F-15, F-16 a F-18 majú stále čo ponúknuť. Stroje ktoré absolvovali množstvo ostrých stretov a pamätných víťazstiev. Iste, F-22 a F-35 sú parádne stroje ale treba si povedať pravdu, že dnes technologickú prevahu vo vzduchu viac zastupuje radar a kvalitná výzbroj ako uhlíkové vlákna a streath argonómia. Suboje F2F už vyšli z módy a v podstate je to jedno aký nosič dopraví raketu do palebnej pozície.Rusi donekonečna recyklujú Rodinu SU-27. Iste, určitý vývoj a evolúcia musia byť ale vymeniť kvalitný stroj za niečo úplne iné nie je práve rozumné.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:30 26.07.2018

    Luky, za kolik by USAF provozovali Gripen, se můžeme jen dohadovat, nicméně jejich ceny provozu techniky jsou obecně o dost vyšší než ty, co "se válejí na netu". Čili ani u Gripenu ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky, za kolik by USAF provozovali Gripen, se můžeme jen dohadovat, nicméně jejich ceny provozu techniky jsou obecně o dost vyšší než ty, co "se válejí na netu". Čili ani u Gripenu by to nebylo 6 k$. Koneckonců v tendru pro Švýcarsko byly srovnány náklady na provoz několika typů, Gripen z toho vyšel nejlépe, nicméně nebyl to rozdíl 6 vs 25, jak mnozí rádi udávají...

    V tom, že tuhle F-15 nebude možné provozovat kdovíjak levně, ani ji vyrábět levněji než F-35 (natož F-16), se shodneme. Jen ty dva motory stojí půlku toho, co Gripen ;-) A že by je Němci koupili, to už se vůbec nebojím (jednak proč, jednak patriotismus). To už spíš koupí F-35 (ačkoliv ani tomu nevěřím), protože tam je rozdíl oproti evropské konkurenci řádový.

    Člověk se díky tomu ale nemůže ubránit podezření, že skutečně jde pouze o udržení linky. On by totiž jinak Boeing přišel o výrobu stíhaček kompletně (kdyby ještě k tomu vypadl model F/A-18). Čili z tohohle důvodu dává nákup nějakých pár desítek (nejvýš málo stovek) kusů letounů 4+ generace smysl (asi jako nákup MiG-35 ruským letectvem). Zvlášť, když jsou letadla opotřebovávána rychleji, než se myslelo, zatímco dodávky F-35 se naopak opozdily (hlavně u varianty C).Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:20 26.07.2018

    Nesmíte všemu věřit. Tahle verze F-15 nemá důvod být bůhví jak levná na provoz. Může být levnější než 30 let vysypané stroje, ale žádný průlom se konat nebude. Tajná zpráva ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesmíte všemu věřit.
    Tahle verze F-15 nemá důvod být bůhví jak levná na provoz. Může být levnější než 30 let vysypané stroje, ale žádný průlom se konat nebude.

    Tajná zpráva slovenského MO pravděpodobně uváděla znatelně nižší náklady Gripenu, když v tajemné "logistice" dostal myslím 10 bodů vs 6 bodů F-16 navzdory tomu, že všude psali, jak je F-16 s americkou podporou nejvýhodnější, nejlevnější a nejlepší.
    Takže já nevím za kolik by v USA provozovali Gripen, ale určitě by to nebyla žádná velká raketa. Mě hlavně baví, jak se tu s oblibou argumentuje, že nový Gripen bude drahý na provoz, protože bude mít AESA a nový ECM suit a pak a tak.....ale nová F-15 se dvěma nabušenými motory se bude provozovat za půlku (LOL).
    Proboha proč by to Němci nakupovali?!Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:07 26.07.2018

    petr.svetr, ale vždyť to se řeší furt dokola – to jsou náklady USAF, počítány úplně jinak než těch "méně než 10 k$" u Gripenu. USAF by i Gripen provozovala za dvacku ;-) Mě by ...Zobrazit celý příspěvek

    petr.svetr, ale vždyť to se řeší furt dokola – to jsou náklady USAF, počítány úplně jinak než těch "méně než 10 k$" u Gripenu. USAF by i Gripen provozovala za dvacku ;-)

    Mě by vážně zajímalo, jak chtějí ta éra vyrábět za méně než 100 k$. Protože pak by se za tu cenu musela objevit i v zahraničních tendrech (což se neděje), kde by následně při té nízké letové ceně musela převálcovat i F-16, o Typhoonu nemluvě...

    Jinak nic proti, mně se F-15 Silent Eagle hrozně líbí, jen tahle verse asi nebude tak pokročilá. Rozhodně nebude mít zbraňové šachty.Skrýt celý příspěvek

  • petr.svetr
    18:39 26.07.2018

    Ted jsem trochu zmaten,F-16 21 000 USD za let.hod ? Měl jsem za to,že GRIPEN má mín jak 10 000 USD za let.hod. a F-16 je na tom přibližně stejně ,viz.tendr pro Slovensko -nebo u ...Zobrazit celý příspěvek

    Ted jsem trochu zmaten,F-16 21 000 USD za let.hod ? Měl jsem za to,že GRIPEN má mín jak 10 000 USD za let.hod. a F-16 je na tom přibližně stejně ,viz.tendr pro Slovensko -nebo u verze F-16 blok 70/72 je tak nízká?Skrýt celý příspěvek

  • demagog
    17:02 26.07.2018

    Podla videa, ak sa mu da verit, budu pouzite GE motory. S PW sa uz na F-15 nepocita?

    Podla videa, ak sa mu da verit, budu pouzite GE motory. S PW sa uz na F-15 nepocita?

  • Jirosi
    16:47 26.07.2018

    "náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů"

    Za ty prachy bychom si ho snad mohli dovolit i my.

    "náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů"

    Za ty prachy bychom si ho snad mohli dovolit i my.

  • Luky
    15:43 26.07.2018

    Ale no tak Honzo, já přeci vycházím z tvýho fejkovýho CIA profilu :D
    ...ale ňáký fotky od F 21 Norrbottens flygflottilj bys uploadovat mohl, když to máš hnedle vedle.

    Ale no tak Honzo, já přeci vycházím z tvýho fejkovýho CIA profilu :D
    ...ale ňáký fotky od F 21 Norrbottens flygflottilj bys uploadovat mohl, když to máš hnedle vedle.

  • Shania
    15:31 26.07.2018

    Luky: :D mám jen otázku, proč švedsko, taxikař a darth vader?:)

    Luky: :D mám jen otázku, proč švedsko, taxikař a darth vader?:)

  • Luky
    15:15 26.07.2018

    @mattea Shánia je Pražák, který odjel dělat taxikáře do toho švédskýho města, kde Darth Vader posekal učitelku a studenty mečem, ale asi mu tam bylo teplo, tak se odstěhoval ...Zobrazit celý příspěvek

    @mattea
    Shánia je Pražák, který odjel dělat taxikáře do toho švédskýho města, kde Darth Vader posekal učitelku a studenty mečem, ale asi mu tam bylo teplo, tak se odstěhoval mnohem víc na sever. Jako taxikář a F-35 nerd má pravděpodobně dost času číst všechna nová vlákna na F-16.net a novou tvorbu Toma Coopera (není zdaleka tak dobrá jako jeho stará). Ale asi je to dobrej kluk....jen si myslím, že by mohl občas ztratit slovo za švédskou konstrukční školu, když už si brousí zuby na jejich důchod. :-PSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5