Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Dvojice letounů F-15E Strike Eagle; větší foto / USAF

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze víceúčelové stíhačky F-15E Strike Eagle. Nový letoun F-15X je určen jako přímá náhrada za několik desítek let staré stíhačky F-15C/D Eagle. Hlavní výhodou F-15X jsou nízké pořizovací/provozní náklady a rychlá začlenitelnost do současné infrastruktury USAF.

Nedávno jsme psali o zmrazení nákupu ruských stíhaček páté generace Su-57 a o ruském příklonu k letounům čtvrté generace Su-35. V případě Spojených států nedojde k zastavení nákupu stíhaček páté generace F-35, ale USAF rovněž uvažuje o opětovném nákupu stíhaček čtvrté generace, v americkém případě stíhaček F-15.

 

 

První F-15 vzlétla před více než 45 lety. V současné době však výroba tohoto legendárního stroje stále běží. Nejnovější verzi F-15SA si objednala Saúdská Arábie a F-15QA sousední Katar. Jak saúdská ta katarská F-15 vycházejí z víceúčelové varianty F-15E Strike Eagle.

V současné době výrobní linka F-15 v Saint Louis má zakázky až do roku 2022. Ale ani poté nemusí přijít konec výroby. Podle webu The Drive americké letectvo v tichosti oslovilo na počátku roku 2017 firmy Boeing a Lockheed Martin k předložení nabídky „letadla se schopností se bez problémů zapojit do stávající infrastruktury letectva,“ které „bude nákladově efektivní, jak z hlediska provozu, tak z hlediska nákupu.“
 

Letectvo žádá letoun využívající osvědčené technologie (nízké riziko růstu ceny a zdržení programu). Letoun nesmí být považován jako konkurent víceúčelových F-35 Lightning II, ale především jako dostupný doplněk tam, kde se neočekává silné působení (vícevrstvé a integrované) protivzdušné obrany nepřítele.
 

Hlavním cílem tohoto úsilí je udržet bojové schopnosti rychle stárnoucí a zmenšující se flotily amerických bojových letadel. USAF po rozpadu Sovětského svazu provozovalo 134 bojových letek, nyní pouze 55 ‒ cílem je zvednout počet letek na 60.

 

Problém však je, že jediný nový dostupný bojový letoun je F-35 Lightning II. Výroba F-35 jde ale relativně pomalu a letoun navíc dalece přesahuje pořizovací a provozní náklady jak jednomotorových stíhaček F-16, tak dokonce i dvoumotorových F-15. Nemluvě o tom, že americké letectvo musí investovat další miliardy dolarů do vybudování nesmírně komplexního ekosystému udržujícího flotilu F-35 bojeschopnou.

 

Situace je o to horší, že v příštím desetiletí má dojít k vyřazení 236 čistokrevných stíhaček F-15C/D. Naopak 257 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle prochází generální opravou a modernizací (nové zbraně, vylepšený radiolokátor a avionika, nové systémy radioelektronického boje). F-15E zůstanou ve výzbroji i po roce 2040.

 

Z důvodu pomalého zavádění nových a drahých F-35, spolu s rychle stárnoucí flotilou současných letadel (dáno také velkým operačním tempem letectva) USAF zvažuje nákup letadel na základě platformy čtvrté generace.

 

Ostatně k podobnému kroku přistoupilo americké námořnictvo z důvodu několikaletého zpoždění dodávek námořních stíhaček F-35C Lightning II. V návrhu na rozpočet Pentagonu pro FY2019 se počítá s nákupem 24 nových F/A-18E/F Super Hornet. Celkově námořnictvo do roku 2023 poptává 110 nových Super Hornetů.

 

USAF nekoupilo žádný nový letoun čtvrté generace (F-15 a F-16) od roku 2001. Letectvo navíc donedávna na letounech F-15 a F-16 neprovádělo ani větší modernizace, protože se soustředilo na vývoj a nákup letounů páté generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

 

Boeing k řešení problému s klesajícím počtem letadel nabízí víceúčelový F-15X. USAF uvažuje o F-15X především jako o možné náhradě za čistokrevné stíhačky F-15C/D ‒ ty mají být z aktivní služby vyřazeny po roce 2025. Další možností je F-15C/D nahradit modernizovanými F-16. Není však třeba připomínat, že jednomotorová F-16 má výrazně menší bojové schopnosti (nižší nosnost, dolet, chudší senzory a avioniku) než F-15.

 

Stíhačka F-15X je svým vzhledem k nerozeznání od F-1E Strike Eagle, ale o to podstatnější jsou změny uvnitř. Podle The Drive F-15X vychází z katarské verze F-15QA. Celkově přitom verze „X“ využije upgradů, které financovali zahraniční zákazníci ‒ Saúdská Arábie, Katar, Singapur a Jižní Korea společně za posledních deset let vynaložil zhruba pět miliard dolarů na vývoj nových technologií pro své stíhačky F-15.

 

Provoz stíhaček ze základny Seymour Johnson Air Force Base

 

Jednomístná stíhačka F-15X (F-15E je dvoumístná) dokáže využít veškeré letecké vybavení USAF a plynule se začlenit do provozního ekosystému F-15C/D a F-15E.

Nákupní cena F-15X není známa, ale má být výrazně nižší než v případě F-35A Lightning II. Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů).

 

Robustní konstrukce draku F-15X poskytuje neuvěřitelnou životnost 20 000 letových hodin, třikrát více než nabízejí současné bojové letouny. Letouny F-15X tak mohou teoreticky létat až 80 let.

 

Klíčové změny jsou samozřejmě uvnitř ‒ F-15X získá přepracovaný kokpit s jedním velkým displejem, přilbu s průhledovým displejem JHMCS II, radiolokátor APG-82 AESA, nejnovější avioniku včetně počítače pro řízení mise, nový nízkoprofilový head-up displej, nejnovější komunikační vybavení, systémy včasné výstrahy, prostředky radioelektronického boje, kontejner s infračerveným čidlem (IRST), atd. atd.

 

V případě výzbroje se počítá s novými křížovými pylony, díky kterým může F-15X (podobně jako F-15QA a F-15SA) nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Alternativně F-15X např. pojme 25 přesných pum StormBreaker (SDB II) a osm střel AMRAAM, případně při stejném počtu střel AMRAAM až sedm tunových pum JDAM. Celkově lze pod křídla a trup F-15X zavěsit více než 13 000 kg výzbroje, včetně protilodních zbraní (vývoj této schopnosti zaplatili zahraniční zákazníci). 

 

Zda americké letectvo nahradí vyřazované F-15C/D za nové F-15X není jasné. Podle magazínu The Drive, který se odvolává na svůj zdroj v průmyslu, však USAF o nákupu F-15X velmi vážně uvažuje. Ostatně již jen nízké provozní náklady konstrukčně „vymazlené“ F-15X jsou pádným argumentem.
 

Výrobní linka v St. Louis dokáže vyrábět až několik desítek F-15 ročně a lze tedy relativně rychle doplňovat flotilu amerického letectva.
 

Zdroj: The Drive, The Defense One

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • skelet
    11:01 29.07.2018

    btw. YF-32 bylo krutě sexy letadlo. Sice hnusné, ale sexy. F-35 je hezké, ale nemá šmrnc :D

    btw. YF-32 bylo krutě sexy letadlo. Sice hnusné, ale sexy. F-35 je hezké, ale nemá šmrnc :D

  • skelet
    11:00 29.07.2018

    Kolt: v případě YF-17 nezužitkoval Boeing nic, jelikož v té době s tímto programem neměl nic společného. Byl program Northropu, který se pak spojil s McDonell Douglas, který ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: v případě YF-17 nezužitkoval Boeing nic, jelikož v té době s tímto programem neměl nic společného. Byl program Northropu, který se pak spojil s McDonell Douglas, který Northrop následně z programu vyšoupl (dohodli se až soudně).
    Vsoučasné době bych se vůbec nedivil, kdyby se opakovala situace z šedesátých let, kdy byl superkůl F-104, ale mnoho amerických spojenců si jej nemohlo dovolit nebo si ho nezasloužilo, a tak vznikla F-5. Očekávám podobný scénář, který rovněž vznikne od cvičného letounu (program T-X).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:54 29.07.2018

    Shania, díky. Já měl právě dojem, že jsem viděl podobný rozklad, kde Boeing vyráběl podstatnou část draku. Evidentně si to buď blbě pamatuju, nebo pletu s jiným letadlem ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, díky. Já měl právě dojem, že jsem viděl podobný rozklad, kde Boeing vyráběl podstatnou část draku. Evidentně si to buď blbě pamatuju, nebo pletu s jiným letadlem (F-22?).
    Ještě mě tam zaujala izraelská výroba, ačkoliv Izrael není součástí programu. To vyrábí jen pro svoje éra, nebo pro všechny?

    Rase, YF-23 byl ale počin NG a GD, Boeing jel v F-22. A YF-32 je mimořádně hnusné letadlo ;-) Ta studie 6. generace vypadá o poznání lépe, zvlášť ten nosánek nahoru :-) Mně se co do designu právě líbí věci od NG. Ale protože vyhráli s B-21, dost pochybuju, že by dostali i stíhač...

    Jirosi, jo, na tom něco bude.

    janusinko, ta dohoda byla z doby předběžných testů a měly ji dvě skupiny, jedna pak stála za YF-22, druhá za YF-23. Nicméně ony ty společnosti na vývoj dostávají dost velké peníze od MOD, čili i když prohrají, příliš na tom netratí (jestli vůbec). A získané technologie/design kolikrát použijí jinde, jako třeba právě Boeing, který takhle zužitkoval F/A-18 poté, co prohrál s F-16 soutěž o lehký stíhač.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    09:42 29.07.2018

    Jako vize dobrý, ale reálně uvidíme první seriové stroje někdy za 10. let. Takže to co řeší článek je co dělat do té doby. Zda fungovat bez linky na výkoné stíhače. Což v případě, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jako vize dobrý, ale reálně uvidíme první seriové stroje někdy za 10. let. Takže to co řeší článek je co dělat do té doby. Zda fungovat bez linky na výkoné stíhače. Což v případě, že by začala i další lokální letecká kampaň byl dost hendikep. Nebo zaplatit "pár" dolarů za pokračování linky.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    08:50 29.07.2018

    Boeing mel podil na vyrobe F22 https://www.boeing.com/history... U F35 ale myslim nevyrabi nic, tady ma zase dost velky podil NG a dalsi firmy. Tady jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Boeing mel podil na vyrobe F22 https://www.boeing.com/history...

    U F35 ale myslim nevyrabi nic, tady ma zase dost velky podil NG a dalsi firmy. Tady jsou videt ty vetsi:

    https://forum.keypublishing.co... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    00:34 29.07.2018

    Tento návrh zatím vypadá velice konkurenceschopně:

    http://www.boeingimages.com/Do...

    Tento návrh zatím vypadá velice konkurenceschopně:

    http://www.boeingimages.com/Do...

  • Rase
    00:29 29.07.2018

    Boeing je soukromá firma a konstrukci F-15 nejde prodávat donekonečna, potřebují mít v portfóliu nějaký moderní letoun, co můžou nabízet zákazníkům i po roce 2040. Navíc pokud by ...Zobrazit celý příspěvek

    Boeing je soukromá firma a konstrukci F-15 nejde prodávat donekonečna, potřebují mít v portfóliu nějaký moderní letoun, co můžou nabízet zákazníkům i po roce 2040. Navíc pokud by byla firma úplně odstavena od prodejů armádě USA, tak to blbě ovlivní i akcie firmy atd. Stačí se kouknout jak dopadl MiG, z něhož zůstalo akorát tak jméno. U Boeingu by byla škoda, pokud by už nepracovali na vývoji pilotovaných stíhaček - jejich konstrukce byly vždycky tak nějak inovativnější (možná až moc). Takový YF-23, nebo X-32 měly něco do sebe a tím víc jsem zvědavý co představí / představili nyní.Skrýt celý příspěvek

  • janusinko
    22:11 28.07.2018

    Ono to ale funguje trocha inak. V dokumente o F-22 (tuším je aj na youtube v češtine) bolo na začiatku zadanie s vysokými požiadavkami na nové stíhacie lietadlo. Každému bolo hneď ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to ale funguje trocha inak. V dokumente o F-22 (tuším je aj na youtube v češtine) bolo na začiatku zadanie s vysokými požiadavkami na nové stíhacie lietadlo. Každému bolo hneď jasné, že takýto projekt bude enormne finančne nákladný a výrobcovia si nemohli dovoliť riskovať fakt, že prídu o peniaze vložené do vývoja, keď napokon v konečnom výbere neuspejú. Preto sa všetky zúčastnené firmy vopred dohodli, že nech vyhrá ktorýkoľvek projekt, tak sa na ňom budú podielať pri výrobe všetci zúčastnení, či už ako hlavný dodávateľ, alebo ako subdodávateľ. Takže si nemyslím, že by mal mať nejaký výrobca obavy o prežitie z dôvodu zákaziek.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:14 28.07.2018

    Určitě by byla škoda, kdyby z toho Boeing vypadl. Na druhou stranu, pokud by se měly udržet jen dva výrobci, tak z té velké trojky by mi zrovna B bylo asi nejméně líto. Jinak ...Zobrazit celý příspěvek

    Určitě by byla škoda, kdyby z toho Boeing vypadl. Na druhou stranu, pokud by se měly udržet jen dva výrobci, tak z té velké trojky by mi zrovna B bylo asi nejméně líto.

    Jinak krom zmíněných letounů bude určitě existovat spousta příležitostí u různých bezpilotních prostředků. Třeba letecké tankery pro námořnictvo jsou aktuální (a Northrop z nich kupodivu vycouval, možná právě kvůli úspěchu s B-21).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:39 28.07.2018

    KOLT: v ideálním případě by Northrop vyráběl B-21, Lockheed Martin F-35 a Boeing zmíněný letoun 6. generace. LM by v tomhle ale zdánlivě ztrácelo, ale naštěstí letectvo bude mít ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT:
    v ideálním případě by Northrop vyráběl B-21, Lockheed Martin F-35 a Boeing zmíněný letoun 6. generace. LM by v tomhle ale zdánlivě ztrácelo, ale naštěstí letectvo bude mít jiný stroje než námořnictvo. Bylo by tedy nejlepší, pokud by F/A-XX (pro námořnictvo), vyráběl Boeing - dle mého má s námořními letouny víc zkušeností. Pro letectvo F-X by vyráběl LM. Špatné by to asi nebylo i naopak, zkrátka hlavně aby všechny tyto společnosti vyráběly každá jeden velice pokročilý letoun. Čímž by se udržely vývojové kapacity a financování.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:04 28.07.2018

    A Boeing na F-35 vyrábí podstatné části draku a dodává i další technologie. LM je v projektu vysloveně systémový integrátor (čímž na něm pochopitelně také nejvíc vydělá). Boeing ...Zobrazit celý příspěvek

    A Boeing na F-35 vyrábí podstatné části draku a dodává i další technologie. LM je v projektu vysloveně systémový integrátor (čímž na něm pochopitelně také nejvíc vydělá).

    Boeing to má blbé v tom, že nemá žádný pilotovaný stroj 5. generace, zatímco LM 3 (jeden už vyřazený) a NG 1 zavedený, 1 ve vývoji a 1 zanechaný v pokročilé fázi vývoje. Pokud by B nezískal kontrakt na výkonnou stíhačku 6. generace (nástupce F-22), ujede mu v tomhle segmentu vlak asi už úplně. Ponecháním alespoň linky na výrobu F-15 a F/A-18 a díky jejich modernizacím neztrácí B tak úplně kontakt.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:42 28.07.2018

    madrabbit: lockmart byl vyrobce f22... pripomnel jsi mi APA: LM jsou svine a F35 je nahovno, ale potrebujeme koupit F22 ( ktery vyrabi taky LM):D

    madrabbit: lockmart byl vyrobce f22... pripomnel jsi mi APA: LM jsou svine a F35 je nahovno, ale potrebujeme koupit F22 ( ktery vyrabi taky LM):D

  • janusinko
    18:41 28.07.2018

    madrabbit:
    Pokiaľ viem, tak aj projekt F-22 bol pod hlavičkou Lockheed Martin so zapojením subdodávateľov. Ale zrejme výroba F-35 sa vyplatí viac.

    madrabbit:
    Pokiaľ viem, tak aj projekt F-22 bol pod hlavičkou Lockheed Martin so zapojením subdodávateľov. Ale zrejme výroba F-35 sa vyplatí viac.

  • madrabbit
    18:24 28.07.2018

    Jirosi: Za vším hledej lobbing. Lockheed (výrobce F-35) loboval za "výborný" nápad zrušit Boeingu linku na F-22 - v rámci zabezpečení, aby se neobjednávaly další stroje. A linka ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Za vším hledej lobbing. Lockheed (výrobce F-35) loboval za "výborný" nápad zrušit Boeingu linku na F-22 - v rámci zabezpečení, aby se neobjednávaly další stroje. A linka měla být zakonzervována. Problém je v tom, že významné komponenty výrobní linky se jaksi někam ztratily a obnovit výrobu F-22 je v současnosti ekonomicky mimo realitu - a tak se bude vyrábět F-35 :-DSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:22 28.07.2018

    Rase: "Datum: 28.07.2018 Čas: 09:26" Myslím, že chybu z uzavřením linky na výkoný stíhač, už si vyzkoušeli z F-22. Teď mají jen F-15, a tu si podle mně udrží do příchodu ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: "Datum: 28.07.2018 Čas: 09:26"

    Myslím, že chybu z uzavřením linky na výkoný stíhač, už si vyzkoušeli z F-22.
    Teď mají jen F-15, a tu si podle mně udrží do příchodu nového výkoného stroje. Super velmoc nemající funkční výrobní linku na výkoné stíhače, to by si tam snad nikdo nedovolil.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    17:01 28.07.2018

    Tak pokud jde o Izrael, tak ten plánuje nakoupit, v rámci balíku letounů za 11 mld dolarů, rovněž nejmodernější F-15IA (Izrael Advanced). Nákup bude financován z prostředků ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak pokud jde o Izrael, tak ten plánuje nakoupit, v rámci balíku letounů za 11 mld dolarů, rovněž nejmodernější F-15IA (Izrael Advanced). Nákup bude financován z prostředků americké vojenské pomoci, která v příštím desetiletí vychází na přibližně 3,8 mld dolarů ročně. Nákup bude zahrnovat rovněž nové CH-53 Sea Stallion, CH-47 Chinook a V-22 Osprey a letecký tanker postavený na základě letounu Boeing 767. Od konkurenčního Lockheed Martin nedávno izraelci zakoupili 100 F-16 a dalších 50 F-35. Izrael ještě dostává obdobnou finanční podporu z Německa, kde většinou nakupují ponorky atd. Nutno podotknout, že Izrael není jediný kdo tuto finanční podporu z USA dostává. Je zde totiž i Egypt, Jordánsko a podobně, které myslím dostávají obdobný balík financí.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:09 28.07.2018

    janusinko: je to sranda, kdyz JSF mela mit nizsi cenu nez F16, ale pri tom to byl velmi ambiciozni projekt s radou nevyzkousenych technologii. Ale obecne ano, F22 je vyssi ...Zobrazit celý příspěvek

    janusinko: je to sranda, kdyz JSF mela mit nizsi cenu nez F16, ale pri tom to byl velmi ambiciozni projekt s radou nevyzkousenych technologii.

    Ale obecne ano, F22 je vyssi trida, F35 ma ale par vyhod.

    je mladsi, takze tu mas nedocenitelne zkusenosti z vyroby a provozu nejen F22, ale i B2 a cele rady dalsich technologii...

    Novy RAM a celkove pokrocilejsi konstrukce zajistuje nizsi RCS nez ma F22.
    F22 se ukazala jako dost slozita a nakladna na modernizaci a tak ty probihaji relativne pomalu. F35 se proti tomu (a v podstate i jinym strojum) bude modernizovat bleskovym tempem.

    Nejvetsi vyhoda F22 je schopnost kratce operovat v rychlostech nad mach 1,6 a v 60k ft.

    F35 je cennove dostupna jen diky masove vyrobe, automatizaci a radikalnich zmenach ve vycviku a udrzbe.

    Absolutne nejvetsi prinos F35 je, ze je uz primo stavena na netcentrickou valku. Tedy schopnost sromazdovat, vyhodnocovat a sdilet vysoce detailni informace.Skrýt celý příspěvek

  • janusinko
    15:27 28.07.2018

    KOLT: Super, že sa tu človek dozvie aj nejaké to info z praktickej stránky. Doteraz to boli len informácie na úrovni teórie. Myslím, že prvá zmienka o JSF (F-35), ktorú som čítal ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT:
    Super, že sa tu človek dozvie aj nejaké to info z praktickej stránky. Doteraz to boli len informácie na úrovni teórie. Myslím, že prvá zmienka o JSF (F-35), ktorú som čítal bola v časopise ATM niekedy pred snáď aj 20-timi rokmi a tam o F-35 písali ako o stíhačke na nižšej úrovni (technicky aj technologicky) ako F-22 vzhľadom na to, že má ísť o náhradu masovky akou F-16 určite je. Naopak F-22 mala byť úplná špička ako použitím stealth technológií, tak aj výkonmi.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    14:16 28.07.2018

    janusinko, nicméně už z několik zdrojů zaznělo, že ve výsledku je F-35 více stealth než F-22, pravděpodobně díky RAM. F-22 má výhodu většího radaru, nicméně F-35 zase novějších ...Zobrazit celý příspěvek

    janusinko, nicméně už z několik zdrojů zaznělo, že ve výsledku je F-35 více stealth než F-22, pravděpodobně díky RAM. F-22 má výhodu většího radaru, nicméně F-35 zase novějších algoritmů (jejich přenos zpět na F-22 je technicky velmi náročná záležitost, v případě zájmu mohu osvětlit) – podle nějakých poznámek z cvičení zvládly F-35 rušit radary Raptorů, čili ta SW a REB převaha bude spíš na straně F-35.

    Hlavní důvod, proč není F-22 vývozní artikl, je to, že u něj nebyl od začátku kladen důraz na utajení technologií "in-situ" – zjednodušeně řečeno, pokud máte přístup k HW, relativně snadno o něm (a asi i o SW) získáte dost informací. U F-35 by toto mělo být více pohlídáno. K tomu připočtěte, že F-22 prostě byla první, čili Amíci když zjistili, jak velký gamechanger to je, nechtěli ji pustit. F-35 se naopak rozhodli vyvíjet se spojenci, protože z předchozích programů věděli, že vyvinout takové letadlo na vlastní náklady, je i pro ně dost velké sousto. Suma sumárum, mám dojem, že zakázanému exportu F-22 se dává větší význam, než ve skutečnosti má.Skrýt celý příspěvek

  • janusinko
    14:01 28.07.2018

    Aloha: Podľa dostupných informácií sa na F-22 aplikovali stealth vlastnosti vo väčšej miere ako u F-35, aj z toho dôvodu nie je F-22 exportným artiklom. A vzhľadom na to, že obe ...Zobrazit celý příspěvek

    Aloha:
    Podľa dostupných informácií sa na F-22 aplikovali stealth vlastnosti vo väčšej miere ako u F-35, aj z toho dôvodu nie je F-22 exportným artiklom. A vzhľadom na to, že obe stíhačky majú +/- rovnaký radar, tak by mala byť výhoda na strane F-22. Koniec koncov F-22 bola od začiatku vyvíjaná na vybojovanie vzdušnej nadvlády. F-35 bola projektovaná na základe trochu inej filozofie.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5