Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Dvojice letounů F-15E Strike Eagle; větší foto / USAF

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze víceúčelové stíhačky F-15E Strike Eagle. Nový letoun F-15X je určen jako přímá náhrada za několik desítek let staré stíhačky F-15C/D Eagle. Hlavní výhodou F-15X jsou nízké pořizovací/provozní náklady a rychlá začlenitelnost do současné infrastruktury USAF.

Nedávno jsme psali o zmrazení nákupu ruských stíhaček páté generace Su-57 a o ruském příklonu k letounům čtvrté generace Su-35. V případě Spojených států nedojde k zastavení nákupu stíhaček páté generace F-35, ale USAF rovněž uvažuje o opětovném nákupu stíhaček čtvrté generace, v americkém případě stíhaček F-15.

 

 

První F-15 vzlétla před více než 45 lety. V současné době však výroba tohoto legendárního stroje stále běží. Nejnovější verzi F-15SA si objednala Saúdská Arábie a F-15QA sousední Katar. Jak saúdská ta katarská F-15 vycházejí z víceúčelové varianty F-15E Strike Eagle.

V současné době výrobní linka F-15 v Saint Louis má zakázky až do roku 2022. Ale ani poté nemusí přijít konec výroby. Podle webu The Drive americké letectvo v tichosti oslovilo na počátku roku 2017 firmy Boeing a Lockheed Martin k předložení nabídky „letadla se schopností se bez problémů zapojit do stávající infrastruktury letectva,“ které „bude nákladově efektivní, jak z hlediska provozu, tak z hlediska nákupu.“
 

Letectvo žádá letoun využívající osvědčené technologie (nízké riziko růstu ceny a zdržení programu). Letoun nesmí být považován jako konkurent víceúčelových F-35 Lightning II, ale především jako dostupný doplněk tam, kde se neočekává silné působení (vícevrstvé a integrované) protivzdušné obrany nepřítele.
 

Hlavním cílem tohoto úsilí je udržet bojové schopnosti rychle stárnoucí a zmenšující se flotily amerických bojových letadel. USAF po rozpadu Sovětského svazu provozovalo 134 bojových letek, nyní pouze 55 ‒ cílem je zvednout počet letek na 60.

 

Problém však je, že jediný nový dostupný bojový letoun je F-35 Lightning II. Výroba F-35 jde ale relativně pomalu a letoun navíc dalece přesahuje pořizovací a provozní náklady jak jednomotorových stíhaček F-16, tak dokonce i dvoumotorových F-15. Nemluvě o tom, že americké letectvo musí investovat další miliardy dolarů do vybudování nesmírně komplexního ekosystému udržujícího flotilu F-35 bojeschopnou.

 

Situace je o to horší, že v příštím desetiletí má dojít k vyřazení 236 čistokrevných stíhaček F-15C/D. Naopak 257 víceúčelových stíhaček F-15E Strike Eagle prochází generální opravou a modernizací (nové zbraně, vylepšený radiolokátor a avionika, nové systémy radioelektronického boje). F-15E zůstanou ve výzbroji i po roce 2040.

 

Z důvodu pomalého zavádění nových a drahých F-35, spolu s rychle stárnoucí flotilou současných letadel (dáno také velkým operačním tempem letectva) USAF zvažuje nákup letadel na základě platformy čtvrté generace.

 

Ostatně k podobnému kroku přistoupilo americké námořnictvo z důvodu několikaletého zpoždění dodávek námořních stíhaček F-35C Lightning II. V návrhu na rozpočet Pentagonu pro FY2019 se počítá s nákupem 24 nových F/A-18E/F Super Hornet. Celkově námořnictvo do roku 2023 poptává 110 nových Super Hornetů.

 

USAF nekoupilo žádný nový letoun čtvrté generace (F-15 a F-16) od roku 2001. Letectvo navíc donedávna na letounech F-15 a F-16 neprovádělo ani větší modernizace, protože se soustředilo na vývoj a nákup letounů páté generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

 

Boeing k řešení problému s klesajícím počtem letadel nabízí víceúčelový F-15X. USAF uvažuje o F-15X především jako o možné náhradě za čistokrevné stíhačky F-15C/D ‒ ty mají být z aktivní služby vyřazeny po roce 2025. Další možností je F-15C/D nahradit modernizovanými F-16. Není však třeba připomínat, že jednomotorová F-16 má výrazně menší bojové schopnosti (nižší nosnost, dolet, chudší senzory a avioniku) než F-15.

 

Stíhačka F-15X je svým vzhledem k nerozeznání od F-1E Strike Eagle, ale o to podstatnější jsou změny uvnitř. Podle The Drive F-15X vychází z katarské verze F-15QA. Celkově přitom verze „X“ využije upgradů, které financovali zahraniční zákazníci ‒ Saúdská Arábie, Katar, Singapur a Jižní Korea společně za posledních deset let vynaložil zhruba pět miliard dolarů na vývoj nových technologií pro své stíhačky F-15.

 

Provoz stíhaček ze základny Seymour Johnson Air Force Base

 

Jednomístná stíhačka F-15X (F-15E je dvoumístná) dokáže využít veškeré letecké vybavení USAF a plynule se začlenit do provozního ekosystému F-15C/D a F-15E.

Nákupní cena F-15X není známa, ale má být výrazně nižší než v případě F-35A Lightning II. Díky konstručním úpravám, jako použití robustnějšího křídla (větší životnost a nižší nároky na servis), náklady za letovou hodinu dosahují „pouze“ 27 000 dolarů, výrazně níže než stojí letová hodina F-15C/D (42 000 dolarů).

 

Robustní konstrukce draku F-15X poskytuje neuvěřitelnou životnost 20 000 letových hodin, třikrát více než nabízejí současné bojové letouny. Letouny F-15X tak mohou teoreticky létat až 80 let.

 

Klíčové změny jsou samozřejmě uvnitř ‒ F-15X získá přepracovaný kokpit s jedním velkým displejem, přilbu s průhledovým displejem JHMCS II, radiolokátor APG-82 AESA, nejnovější avioniku včetně počítače pro řízení mise, nový nízkoprofilový head-up displej, nejnovější komunikační vybavení, systémy včasné výstrahy, prostředky radioelektronického boje, kontejner s infračerveným čidlem (IRST), atd. atd.

 

V případě výzbroje se počítá s novými křížovými pylony, díky kterým může F-15X (podobně jako F-15QA a F-15SA) nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM. Alternativně F-15X např. pojme 25 přesných pum StormBreaker (SDB II) a osm střel AMRAAM, případně při stejném počtu střel AMRAAM až sedm tunových pum JDAM. Celkově lze pod křídla a trup F-15X zavěsit více než 13 000 kg výzbroje, včetně protilodních zbraní (vývoj této schopnosti zaplatili zahraniční zákazníci). 

 

Zda americké letectvo nahradí vyřazované F-15C/D za nové F-15X není jasné. Podle magazínu The Drive, který se odvolává na svůj zdroj v průmyslu, však USAF o nákupu F-15X velmi vážně uvažuje. Ostatně již jen nízké provozní náklady konstrukčně „vymazlené“ F-15X jsou pádným argumentem.
 

Výrobní linka v St. Louis dokáže vyrábět až několik desítek F-15 ročně a lze tedy relativně rychle doplňovat flotilu amerického letectva.
 

Zdroj: The Drive, The Defense One

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo zvažuje vyřadit stíhačky F-15C/D Eagle

Podle webu Air Force Times americké letectvo (US Air Force) vede vážné debaty o možném vyřazení ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Aloha
    12:53 28.07.2018

    Mě by zajímalo, jestli už někdo zkusil podobně cvičně boj F-22 vs F35. Jestli to u 5.gen bude opravdu tak, že se nebudou schopné na dálku detekovat a opět se to vrátí k dogfightu . Zobrazit celý příspěvek

    Mě by zajímalo, jestli už někdo zkusil podobně cvičně boj F-22 vs F35. Jestli to u 5.gen bude opravdu tak, že se nebudou schopné na dálku detekovat a opět se to vrátí k dogfightu .Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:26 28.07.2018

    Jirosi: Japonci tvrdili, že hybrid F-22 a F-35 by je vyšel na 177 mil dolarů za kus. Jsem zvědavý jaká bude cenu za F-15X a jak na tom bude v porovnání cena / výkon, právě proti ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    Japonci tvrdili, že hybrid F-22 a F-35 by je vyšel na 177 mil dolarů za kus. Jsem zvědavý jaká bude cenu za F-15X a jak na tom bude v porovnání cena / výkon, právě proti novovýrobě překopané F-22. Osobně si myslím, že pro F-15X hraje hlavně fakt, že by byly dodané dřív a asi i trochu levnější provoz než F-22, ale zase lepší výkony než F-35 (má jeden motor). Osobně beru myšlenku nákupu F-15X jen jako provizorium a nebyl bych si úplně jistý, zda je opravdu pořídí.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:17 28.07.2018

    janusinko: Lidi co maji realne zkusenosti s F35 jsou uz tisice, staci poslouchat co rikaji... jen 4 prispevky pod tim tvym mas realne zkusenosti jak si f35 vede proti f16... a ...Zobrazit celý příspěvek

    janusinko: Lidi co maji realne zkusenosti s F35 jsou uz tisice, staci poslouchat co rikaji...

    jen 4 prispevky pod tim tvym mas realne zkusenosti jak si f35 vede proti f16... a to i v BFM... a to se piloti teprve uci co vse si muzou dovolit... aby meli vubec sanci proti nezkusenym pilotum, tak stroje jako f15/16 musi byt v ciste konfiguraci... tedy nemaji ani dost paliva ani rakety... a oba stroje v ciste konfiguraci jsou porad absolutni spicka v energeticke manevrovatelnosti.

    kdyz ti nekdo rekne, ze stealth je na ukor obratnosti, muze mit pravdu, pokud se to pak bude snazit prenest na 4 gen stroje, tedy stealth=nizsi obratnost nez napr. F16 tak je uplne vedle.

    Kompromisy v konstrukci F35 poskytuji zhorseni/zlepseni vuci hypotetickemu stroji stavenemu LM ve stejne dobe jako F35 pro jinou roli a s jinymi pozadavky a ne vuci strojum s konstrukci 10-30let zpatky....

    V BFM neni zadny 4gen v bojove konfiguraci, co by mohl F35 povazovat za snadnou korist a ve vetsine pripadu to bude presne naopak...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    09:16 28.07.2018

    Mně spíše přijde, že USA se rozhodnou pragmaticky a udrží linku. Přece jen žádné jiná takto výkoné stroje u sebe už nevyrábí. Minimálně do příchodu další generace výkoných strojů. ...Zobrazit celý příspěvek

    Mně spíše přijde, že USA se rozhodnou pragmaticky a udrží linku. Přece jen žádné jiná takto výkoné stroje u sebe už nevyrábí. Minimálně do příchodu další generace výkoných strojů. Protože je to levnější než, obnovovat F-22. Když jen modernizace a odladění by možná spolknula více než celý tenhle nákup F-15. Ale letectvo by dostalo bezkonkureční stroje.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    06:45 28.07.2018

    F-15 může docela dobře fungovat jako mula, což je možná důvod, proč o pořízení dalších kusů IAF uvažovala. Kdyby skutečně vznikla verse Silent Eagle, mělo by to i tu výhodu, že by ...Zobrazit celý příspěvek

    F-15 může docela dobře fungovat jako mula, což je možná důvod, proč o pořízení dalších kusů IAF uvažovala. Kdyby skutečně vznikla verse Silent Eagle, mělo by to i tu výhodu, že by teoreticky mohla letět blíž za F-35. Jenže jako mula by nesla zbraně i externě, což by ji zase prozrazovalo na větší vzdálenost.

    Docela by mě zajímalo, jestli se někdo nezabývá otázkou vytvoření stealth muly (něco na způsob X-47B) s velkou interní zásobou munice, která by létala jen kousek za F-35 (a podobnými) a sloužila jako jejich zbrojnice.Skrýt celý příspěvek

  • janusinko
    01:27 28.07.2018

    Shania: Presne si to vystihol, môžeme sa tu baviť a porovnávať stíhačky, ale keďže so žiadnou z nich tu nemá nikto prakcké skúsenosti, tak sú to všetko iba dohady. I keď niečo ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    Presne si to vystihol, môžeme sa tu baviť a porovnávať stíhačky, ale keďže so žiadnou z nich tu nemá nikto prakcké skúsenosti, tak sú to všetko iba dohady.
    I keď niečo pravdy by mohlo byť na tom, že stealth experience sú na úkor nižšej manévrovateľnosti a rýchlosti. Z toho mi potom vychádza, že na blízky manévrový boj sú lepšie malé, obratné F-16 Block xx a na väčšie vzdialenosti naopak F-35x.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    23:15 27.07.2018

    janusinko: to porovnava nejakej bloger a skoro vse co tam ma je spatne.... krasa na tom je, ze se muzes sam presvedcit, co se za ty dva roky zmenilo. 140 FS prave dostala ...Zobrazit celý příspěvek

    janusinko: to porovnava nejakej bloger a skoro vse co tam ma je spatne....

    krasa na tom je, ze se muzes sam presvedcit, co se za ty dva roky zmenilo.

    140 FS prave dostala dvanactou F35A.
    Zadna F15 SE neni a nebude... jak tu vidis tak ted je to F15X.
    Hlavni duvod proc izrael chce dalsi F15 je ( a to jeste hlavne stara D zadara od USAF), ze pri tom chteji modernizovat i stare stroje, ktere to nutne potrebuji a tohle max opozdi nakup F35 pro dalsi letky.

    PS samozdrejme v kazdem letectvu mas celou radu lidi co preferuji neco jineho... vetsinou maji ale jedno spolecne a to nulovou zkusenost s F35...Skrýt celý příspěvek

  • janusinko
    20:08 27.07.2018

    Pla-men: Nebol by som si až tak istý, Izraelčania porovnávajú F-15 Silent Eagle vs F-35 a jednu z týchto možností preferujú ...Zobrazit celý příspěvek

    Pla-men:
    Nebol by som si až tak istý, Izraelčania porovnávajú F-15 Silent Eagle vs F-35 a jednu z týchto možností preferujú :)

    https://www.debka.com/israel-p... Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    18:17 27.07.2018

    Vzhladom na napisane skusenosti z cvicenia, v podstate staci mat letky zlozene v pomere 5:1? Mozno dokonca 10:1? F35 vpredu ako vyhladavac cielov a ostatne v podstate ako nosice ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhladom na napisane skusenosti z cvicenia, v podstate staci mat letky zlozene v pomere 5:1? Mozno dokonca 10:1? F35 vpredu ako vyhladavac cielov a ostatne v podstate ako nosice zbrani?

    To je vlastne aj cielom robotizacie F-16, ktore by mali byt vedene clovekom pilotovanou F35.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:50 27.07.2018

    Luky: "Obecně nic proti, ale zrovna v takovém případě mi až tak praktické nepřijde operovat daleko před formací." Proč ne? 1) Kdyby šlo něco špatně (např. REB nefungoval), tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: "Obecně nic proti, ale zrovna v takovém případě mi až tak praktické nepřijde operovat daleko před formací."

    Proč ne?
    1) Kdyby šlo něco špatně (např. REB nefungoval), tak F35 mohla sundat nejvíce rizikové F16 a tím svým parťákům zachránit triko (anebo aspoň z prohry udělat plichtu). Growler za formací F16 by mohl leda tak koukat, jak podléhají přesile.

    2) REB je tím účinnější, čím je veden z větší blízkosti. Tedy Growler by měl daleko větší šanci na neúspěch.Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    14:33 27.07.2018

    Taky si můžou vybrat jiné Us zbraně a to že, šli do f35 prostě lecos naznacuje

    Taky si můžou vybrat jiné Us zbraně a to že, šli do f35 prostě lecos naznacuje

  • Pla-men
    14:29 27.07.2018

    Luky: Přesně tohle jsem čekal :-) Na druhou stranu Izrael je permanentně v ohrožení a možnost jeho zničení si žádný okolní stát nenechá ujít. Tak předpokládám, že to se svou ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Přesně tohle jsem čekal :-) Na druhou stranu Izrael je permanentně v ohrožení a možnost jeho zničení si žádný okolní stát nenechá ujít. Tak předpokládám, že to se svou obranou myslí vážně ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:13 27.07.2018

    Tady je original: While a lot of missions are conducted with the JOTT partners, the Dutch F-35s periodically y with the 148th Fighter Squadron ‘Kickin’ Ass’, the RNLAF’s F-16 ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady je original: While a lot of missions are conducted with the JOTT partners, the Dutch F-35s periodically y with the 148th Fighter Squadron ‘Kickin’ Ass’, the RNLAF’s F-16 training unit in Tucson, Arizona, to evaluate and validate new tactics. ‘The ¬ rst time we got to test all these advanced capabilities to their fullest potential was about a year ago, with and against our F-16s in Tucson,’ says Knight.

    ‘The initial scenario was that our two F-35s would escort a four-ship of F-16 sacross a notional border and protect them against another eight-ship of F-16s simulating a modern adversary. A relatively inexperienced flight leader was in charge of the F-16s on our side and Lt Col Joost ‘Niki’ Luijsterburg, the Tucson detachment commander, was responsible for the adversaries. Up to this point we had only practised these scenarios in the simulators and while we had a decent game-plan, we were all anxious to see how the F-35 would perform in real life. We figured that the F-35’s stealth would keep us out of harm’s way for most of the fight, but that we also need to protect the friendly F-16s, maximize the lethality of their missiles and get them to the target. To make this happen, we planned to initially use electronic attack against the adversary F-16s, see if we could avoid having them detect friendly fighters and datalink the location of the hostile aircraft to our F-16s.

    This way we could use the F-16s on our side to shoot down the initial wave of enemy fighters and keep our own missiles available once the ‘Blue Air’ F-16s had to focus on their target attack. The plan worked flawlessly. ‘In the debrief ‘Niki’ told us it was one of the most memorable sorties he had ever flown. Having previously worked in the F-35 program office he was elated to find out how effective the F-35 was, but at the same time he was frustrated by not getting a single shot off the rail against us, while getting killed multiple times. After that sortie it really hit us that the F-35 was going to make a big difference in how we operate fighters and other assets in the Royal Netherlands Air Force.

    Mají tam i něco k dogfightum...

    Dogfighting in the F-35 While there appears to be little discussion regarding the beyond visual range (BVR) prowess of the F-35, close-in dogfighting has always been an area that’s attracted detractors when it comes to the F-35, with reports of poor performance when it came to turning and burning. Knight offers a very different perspective based on his experiences flying the jet, as opposed to online speculation. ‘The first thing to realize when comparing modern fighter aircraft is that every type has compromises and it’s up to the pilot to get the best performance out of the jet.

    The F-16 is a relatively small and lightweight fighter; this meant we had great sustained high-speed turning performance and that away to prosecute with missiles or guns. I typically tell new pilots that the F-35 sits somewhere in between the F-16 and F/A-18 when it comes to within visual range maneuvering.’ Knight divulged a little more information about flying basic fighter maneuvers (BFM) in an F-35. ‘When our envelope was cleared to practise BFM we got the opportunity to fight some fourthgeneration fighters. Remember, back then the rumors were that the F-35 was a pig. The first time the opponents showed up [in the training area] they had wing tanks along with a bunch of missiles. I guess they figured that being in a dirty configuration wouldn’t really matter and that they would still easily outmaneuver us. By the end of the week, though, they had dropped their wing tanks, transitioned to a single centerline fuel tank and were still doing everything they could not to get gunned by us. A week later they stripped the jets clean of all external stores, which made the BFM fights interesting, to say the least…

    ‘High-g maneuvering is fun, but having high fuel capacity and the ability to carry lots of stores is great too. During the weeks when we were flying BFM we also needed to drop a GBU-12 [laser-guided bomb] on the China Lake weapons range. Back in our F-16 days we’d have had to choose, since there is no way you can BFM with a bomb on your wing, let alone having the fuel to fly both missions in a single sortie. With the F-35, however, this isn’t much of an issue. On one of the sorties, my colleague, Maj Pascal ‘Smiley’ Smaal, decided he would fly BFM and still have enough fuel to go to the range afterwards and drop his weapon. During the debrief, the adversary pilot told us he was confused as to why we went to the range after the fight. When ‘Smiley’ told him that he was carrying an inert GBU-12 the entire time and that he then dropped it afterwards during a test event, the silence on the other end of the line was golden.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:01 27.07.2018

    To moc nestranně neposuzuješ, protože US zbraně v IAF jsou sponzorované.
    Ale jinak máš pravdu, že jsou ušáci na špici. Akorát to neznamená, že nikdo jiný nic nedělá. :)

    To moc nestranně neposuzuješ, protože US zbraně v IAF jsou sponzorované.
    Ale jinak máš pravdu, že jsou ušáci na špici. Akorát to neznamená, že nikdo jiný nic nedělá. :)

  • Pla-men
    13:57 27.07.2018

    Snažím se být nestranný. Nemám problém říct, že Ruské jaderné ponorky jsou nej, že Su 35 je nejkrásnější letadlo, že Čína ma největší potenciál, a že Evropa ho naopak promr..va. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Snažím se být nestranný. Nemám problém říct, že Ruské jaderné ponorky jsou nej, že Su 35 je nejkrásnější letadlo, že Čína ma největší potenciál, a že Evropa ho naopak promr..va. A taky nemam problém priznat si že ušácí jsou v lectvi na špičce. Což třeba u f 35 dokládá jejich zařazení IAF ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:52 27.07.2018

    Obecně nic proti, ale zrovna v takovém případě mi až tak praktické nepřijde operovat daleko před formací - psal jsi, že si F-35 syslila zbraně napotom a bránící F-16 byly ...Zobrazit celý příspěvek

    Obecně nic proti, ale zrovna v takovém případě mi až tak praktické nepřijde operovat daleko před formací - psal jsi, že si F-35 syslila zbraně napotom a bránící F-16 byly likvidovány přikrytými letounySkrýt celý příspěvek

  • danny
    13:47 27.07.2018

    Shania: Tak tak. Já to myslel částečně jako vtip, ale na možnost spolupráce s F-35 jsem myslel. Američani si asi budou umět naplánovat, jaký mix letadel poslat na jakou ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Tak tak. Já to myslel částečně jako vtip, ale na možnost spolupráce s F-35 jsem myslel. Američani si asi budou umět naplánovat, jaký mix letadel poslat na jakou misi.
    Jinak v případě našeho letectva mi závislost na spojencích v případě konfliktu, kde bude hlavním problémem IADS žíly netrhá. A při mé přirozené skepsi spíš uvěřím tomu, že budeme schopni zaintegrovat naše 4+ letadla s F-35 než naše F-35 se zbytkem armády.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:47 27.07.2018

    Rozdil je jen v tom, že Growler musí být za formací, F-35 může operovat daleko před ní, bude jich víc a budou v rušení kooperovat.

    Rozdil je jen v tom, že Growler musí být za formací, F-35 může operovat daleko před ní, bude jich víc a budou v rušení kooperovat.

  • Luky
    13:41 27.07.2018

    Onehdá byl populární případ, kdy Superhornet s vysocevýkonným REB kontejnerem letěl proti F-22, zaměření nebyl schopen ani jeden, tak se šlo na nože. Čili v tom cvičení je mohl ...Zobrazit celý příspěvek

    Onehdá byl populární případ, kdy Superhornet s vysocevýkonným REB kontejnerem letěl proti F-22, zaměření nebyl schopen ani jeden, tak se šlo na nože.

    Čili v tom cvičení je mohl doprovázet i Growler a dost by jim pomohl.
    Samozřejmě, že je fan mít tyhle schopnosti ve velkých počtech na mnoha letounech, ale stejně tak by někoho mohl doprovázet Gripen E:
    https://saab.com/air/electroni...


    takže oni ostatní jen nemelou, neboj (vyvíjejí a zdokonalují se i konťáky pro všechny další 4 gen stroje...ostatně to už od Vietnamu)Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    13:35 27.07.2018

    To Luky: Tak ostatni o tom jen melou...

    To Luky: Tak ostatni o tom jen melou...

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 5