Armija 2018: Dodávky ruských tanků Armata a stíhaček Su-57
- 23. 8. 2018
- 75 komentářů
- Jan Grohmann
Nedaleko Moskvy v těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2018. Na výstavě zástupci ruského obranného průmyslu představili plány s akvizicemi nových ruských tanků T-14 Armata a stíhaček páté generace Su-57.
Su-57
Ruské ministerstvo obrany a firma Suchoj na výstavě Armija 2018 ve středu podepsali kontrakt na dodávku prvních dvou sériových víceúčelových stíhaček Su-57. Termín dodání je mezi roky 2018 až 2020.
V současné době ruské letectvo testuje deset letuschopných prototypů, z toho tři mají avioniku odpovídající sériovému provedení a poslední létající prototyp (T-50-11) má také finální konstrukční podobu.
„První sériové letadlo Su-57 dorazí do vzdušně-kosmických sil v roce 2019. Na základě získaných výsledků testů, včetně pozitivního testování letadla v Sýrii, ministerstvo obrany Ruské federace v blízké budoucnosti plánuje akvizici 15 sériových letadel,“ uvedl na výstavě Aleksej Krivoručko, náměstek ministra obrany Ruské federace.
Podle blogu BMPD se celkový počet objednaných (před)sériových Su-57 zvyšuje na čtyři, z toho první dva stroje mají být dodány v roce 2019 a další dva v roce 2020. Dalších 11 Su-57 prvního stupně, tedy s motory AL-41F1 (převzaté ze stíhaček Su-35), získá ruské letectvo do roku 2022. Celkově 15 letounů Su-57 vytvoří jednu ucelenou bojovou letku.
Další nákupy přijdou po roce 2023, kdy mají být dostupné nové proudové motory Izdělije 30. Po roce 2023 (v případě včasného dokončení vývoje Izdělije 30) je pravděpodobný nákup další letky Su-57. Podle blogu BMPD se ale nedá očekávat skutečně masivní nákup Su-57 dříve, než po konci současného Státního vyzbrojovacího programu 2018-2027, tedy ne dříve, než letech 2028 až 2030.
V roce 2010 přitom ruské letectvo počítalo v první vlně s nákupem 60 stíhaček Su-57 (tehdy označovaných ještě jako prototyp T-50) se začátkem dodávek v roce 2015 až 2016.
V každém případě práce na programu Su-57 stále pokračují. Před týdnem na letecké přehlídce na počest 65. výročí Lukovického leteckého závodu (viz foto v úvodu) byl Su-57 poprvé spatřen s elektro-optickým zaměřovacím a průzkumným kontejnerem 101KS-N, který slouží k vyhledávání, rozpoznání a zaměření pozemních a hladinových cílů, a také k navedení palubních zbraní.
Tank T-14 Armata v čase 2:50
Armata
Při svém projevu na výstavě Armija 2018 se Krivoručko dotkl také nákupu tanků T-14 Armata a těžkých bojových vozidel pěchoty (BVP) T-15 Armata. „Pokud jde o perspektivní platformu Armata, chci zdůraznit, že již dnes máme pevnou smlouvu na dodávku 132 kusů vozidel T-14 a T-15. Prvních devět vozů bude dodáno vojákům již v roce 2018 a podle současné smlouvy ministerstvo obrany obdrží všechna objednaná vozidla do roku 2022.“
Podle komentáře blogu BMPD součástí objednávky budou jak hlavní bojové tanky T-14 a BVP T-15, tak i vyprošťovací vozidla T-16, bez kterých není možné provozovat těžkou obrněnou techniku. Již v únoru 2018 tehdejší ruský náměstek ministra obrany Jurij Borisov uvedl, že ruská armáda získá dva prapory tanků Armata (2×41 tanků včetně velitelských) a jeden prapor bojových vozidel T-15. Původně se přitom počítalo s nákupem 2300 tanků Armata do roku 2020.
Podle Alexandra Potapova, generálního ředitele firmy UralVagonZavod, v současné době je vyrobeno asi 30 vozidel Armata (tedy včetně tanků). Tyto vozidla jsme mohli vidět na Rudém náměstí při oslavě Dne vítězství a jsou také nasazeny v pilotním provozu v tankových jednotkách ruské armády.
První sériové tanky T-14 Armata dorazí v roce 2020 do výzbroje 2. gardové motostřelecké tamanské divize. Podle únorového prohlášení Jurije Borisova státní zkoušky vozidel Armata začnou v letošním roce a budou pokračovat až do konce roku 2019. „V roce 2020 dokončíme všechny nové modely [na platformě Armata - pozn. red.] a následně se rozhodneme o rozsahu sériové výroby,“ uvedl v únoru Borisov.
Krivoručko podle webu TV Zvězda také v projevu zdůraznil, že letouny Su-57 a vozidla Armata překonávají všechny zahraniční „analogy“ ve všech klíčových ukazatelích. „Chci zdůraznit, že Su-57 a Armata jsou slibné platformy pro výstavbu nových bojových jednotek v různých provedeních. Sériové dodávky budou pokračovat v rámci nových státních smluv jak v současném programovém období [2018-2027 - pozn. red.], tak v budoucím období,” shrnul akviziční plány Krivoručko.
Související články
Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka
Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...
- 09.07.2018
- 146 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská armáda nebude masivně kupovat tanky Armata
Podle Jurije Borisova, místopředsedy ruské vlády pro vyzbrojování, ruské ministerstvo obrany ...
- 30.07.2018
- 190 komentářů
- Jan Grohmann
Rusko modernizuje strategické bombardéry Tu-95MS
Podle ruské tiskové agentury Interfax letecká společnost Tupolev a ruské ministerstvo obrany ...
- 20.08.2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo
Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...
- 21.08.2018
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Fenri: vůbec se nesnaž porovnavat Su-57 s F-35, ten rozsah a požadavky na ty programy jsou velmi rozdílné... A jen komplexita C a hlavně B verze je kapitola sama o sobě.. A k ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: vůbec se nesnaž porovnavat Su-57 s F-35, ten rozsah a požadavky na ty programy jsou velmi rozdílné... A jen komplexita C a hlavně B verze je kapitola sama o sobě..
A k těm zpožděním, trošku kontextu: Originální plán byl první let v 2006, IOC B/A/C v 2010/11/12, realita 2015/16/19
A teď ten kontext, vývoj všech moderních strojů trval 18-20 let a to jestě s velmi rozdílnými schopnostmi v IOC (nemluvě o tom že IOC je pro každý stát něco jiného).
Takže u JSF to byl velmi otimistický plán (který se začal měnit téměř okamžitě) i kdyby šlo jen o jednu variantu stroje a požadavky na steoj by měli konzervativní a ty se navíc neměnili...V podstatě něco jak bylo u Super Hornetu, kde to stihli jen pro to, že block 1 lítal s avionikou z Hornetu...
V ranné fazi programu se tyky např. zjistilo, že F-35B bude mít problém s váhou, speciální team (SWAT) dostal váhu pod kontrolu, znamenalo to zpoždění programu velký dopad na všechny tři verze (tady např. B verze dostala menší pumovnici). A původní plány z počátků JSF už byli několikrát upraveny.
Takže v 2010 padlo rozhodnutí program restrukturalizovat, naplanovali se nové termíny, rozpočty a naprostá většina z těch hlavních byla splněna.
B verze měla přednost ve vývoji, jako nejvíc komplexní varianta.
Při tom všem je to nejvíce testovaný stroj vůbec (a to s velkým rozdílem), protože se tu nejedná o stovky, ale tisíce vyrobených kusů, takže každá maličkost, nad kterou by jinde mávli rukou tu může nakonec stát (ať už v extra nákladech a nebo naopak ušetří) miliony/miliardy. Při tom objemu i malé zefektivnění výroby, udržby, spotřeby motorů znamená velké peníze.
Su-57 je dle mého názoru tam kde byla F-35 v 2008-2010. Absolutně neexistuje aby s pár prototypy dokázali na řadu problémů vůbec přijít, v podstatě mají jen jeden dva reprezentativní stroje. Motory jsou fakt až to poslední.Skrýt celý příspěvekClanek: pokud se bavím o efektivitě vývoje, tak mě to zajímá. Za vývojem F-35 stojí cca 1 mld lidí. Za vývojem J-20 je cca 1.4 mld lidí. Za vývojem Su-57 stojí cca 140 mld. lidí. ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: pokud se bavím o efektivitě vývoje, tak mě to zajímá. Za vývojem F-35 stojí cca 1 mld lidí. Za vývojem J-20 je cca 1.4 mld lidí. Za vývojem Su-57 stojí cca 140 mld. lidí. Efektivita je o poměru cena/výkon. Vývoj Su-57 bude trvat možná o dva, tři roky déle, než vývoj F-35. S desetinou lidí, po rozpadu průmyslu atd...
Add motory: to je samozřejmě nesmysl, co říkáte. Spousta slavných letadel v prvních iteracích nad konkurenty výkonem nečněla. Su-57 s 41 není hůř motorizovaný, než jiné stroje. Stejně, jako na tom byl Spitfire Mk. I a II., stejně jako na tom byly první Mustangy a tak bych mohl pokračovat dlouho. Spousta letadel během svého vývoje X-krát vyměnila motory. Nikdo se nad tím nepodivuje. Spousta letadel (hlavně civilních) se souběžně dělá s různými motory (objednáte si, co chcete). Podle vás ale Su-57 s počátečním motorem není hotový Su-57. Evidentní kravina.
RimR.: no, vzhledem k tomu, že už nyní mají Raptornych 10, tak bych se nebál, že za pár let jich nebudou mít víc, než má letadel ČR či Rakousko (pokud bude nějaké mít) a to jim na přehlídky jistě stačit bude.
Petr.svetr - barva je kombinací toho, že moc nehází odlesky a stíny a zároveň má údajně udržovat bdělost a pozornost víc, než tmavé kokpity.
Máte tu fotku s nýty? A nejde jen o prototyp třeba k pevnostním či jiným zkouškám. RAM totiž Su-57 má mít.
Mimochodem pro Clanka - větčí přínos třicítek nad 41 možná bude v tom, že jsou kratěí a tudíž se jejich oběžná kola lépe schovají v kanálech. U 30 koukají.Skrýt celý příspěvekDle mého názoru se nejedná o letoun 5.generace,pohledově vypadá skutečně pěkně,ale na fotografiích (zde na stránkách) je vidět povrch letadla,který nýtovaný a bez RAM povrchu,což ...Zobrazit celý příspěvek
Dle mého názoru se nejedná o letoun 5.generace,pohledově vypadá skutečně pěkně,ale na fotografiích (zde na stránkách) je vidět povrch letadla,který nýtovaný a bez RAM povrchu,což je u stealth letadla podle mě vážný problém.To že bude mít nové motory později je celkem jedno ,stejně mu přidaj jen pár procentíček výkonu navíc.
Nevíte proč mají ruská letadla ty kokpity takovou divnou "šmoulovou " modrou barvu ?Skrýt celý příspěvekNá této mašině jsou zajímavé řídící plochy, velká sklopná část strejku, plovoucí směrovky a jejich použití i pro na výpomoc výškovek. A asi jedinou věcí, kterou současné letadla ...Zobrazit celý příspěvek
Ná této mašině jsou zajímavé řídící plochy, velká sklopná část strejku, plovoucí směrovky a jejich použití i pro na výpomoc výškovek.
A asi jedinou věcí, kterou současné letadla podobného účelu převyšuje, mají být AESA antény, které s aktivním radarem pokryjí 360° ...z toho plyne i použití AA střel všemi směry, bez ohledu jaký systém navedení střely mají.Skrýt celý příspěvekClanek
Ad Izolonvanost Ruska, oni za to moc nemohou co byjste jim poradil na jedné straně Čína na druhé NATO a držet Rusko pohromadě taky není jen tak.Clanek
Ad Izolonvanost Ruska, oni za to moc nemohou co byjste jim poradil na jedné straně Čína na druhé NATO a držet Rusko pohromadě taky není jen tak.Clanek A co vám vadí na motorech ze Su35??? Že nemohou být na stroji 5 generace? Absence Supercruise F35 tuto vlastnost snad má? Hmm.... ty motory jsou dobré ikdyby u nich ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
A co vám vadí na motorech ze Su35??? Že nemohou být na stroji 5 generace? Absence Supercruise F35 tuto vlastnost snad má? Hmm.... ty motory jsou dobré ikdyby u nich zůstalo, ale vyvíjejí se silnější, tady prostě Rusům není co hanitSkrýt celý příspěvekAbsolutni cisla fenri by vas mela nechat chladnym, dulezita je zde relativita, neb i 10x drazsi program F-35 muze byt pro jednoho vzhledem k jeho bohatstvi levnejsi, nez 10x ...Zobrazit celý příspěvek
Absolutni cisla fenri by vas mela nechat chladnym, dulezita je zde relativita, neb i 10x drazsi program F-35 muze byt pro jednoho vzhledem k jeho bohatstvi levnejsi, nez 10x levnejsi program Su-57 pro druheho (kdyz nemam penize na vcasne dokonceni vyvoje, na zavedeni). Kdyz tedy mluvite o smart resenich, z pohledu dnesniho Ruska se zda, ze onim smart resenim melo byt se do Su-57 vubec nepoustet.
Ano, letadlo, ktere je deklarovano jako 5th gen, od zacatku je planovany s novymi motory, takove letadlo by k sobe melo vazat nejake vlastnosti a nejake vykony (i vzhledem ke konkurenci) a pokud tu vykonovou cast ma dosahovat az s novym motorem lze jej povazovat za hotove, wait for it, az s tim novym motorem. Do te doby je to jen z nouze cnost, kde sice muzu zalitavat drak, avioniku atd, ale jde o provizorium (stejnou z nouze cnost predvadi Cina kdyz neni schopna okopirovat ani to nejmodernejsi co ma Rusko dnes). Pokud se vas z nejakeho duvodu dotklo, ze si dovolim pochybovat jen o Rusku tak ne, pochybuju stejne i o Cine a vlastne i o evrope (tam ale ne pro neschopnost zvladnout technologii jako takovou, ale spis pro naslednou neschopnost ji zaplatit a zavest). Jednoduse po konci studene valky jsou to jen americani, kteri si nenechali ujet vlak.Skrýt celý příspěvekZa mě dává Armata smysl. 130 kusů za 5 let stačí na vyzbrojení několika praporů. Můžou je pomalu vyrábět a testovat ve službě. A postupně přezbrojovat aspoň elitní jednotky. ...Zobrazit celý příspěvek
Za mě dává Armata smysl. 130 kusů za 5 let stačí na vyzbrojení několika praporů. Můžou je pomalu vyrábět a testovat ve službě. A postupně přezbrojovat aspoň elitní jednotky. Vzhledem k tomu, jak dlouho je ve službě současná generace techniky je klidně můžou vyrábět příštích 20 - 30 let.
Ale začít "sériovou" výrobu Su-57 objednávkou 2 kusů je ... netradiční. 2 už mají objednané, předpokládám, že jsou to původní prototypy 11. a 12., které už nejsou třeba a budou dokončeny v sériovém provedení. A možná objednají ještě 9 na dobu prvních 6ti let.
Fakt někdo věří tomu, že to letadlo je hotové, povedlo se a ruské letectvo o něj stojí?Skrýt celý příspěvekClanek: když se podíváte kolik set milionů lidí stojí za F-35 a kolik za Su-57 a kolik vše stalo, nelze se ubránit dojmu, že efektivita a smart řešení není na straně F-35. ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: když se podíváte kolik set milionů lidí stojí za F-35 a kolik za Su-57 a kolik vše stalo, nelze se ubránit dojmu, že efektivita a smart řešení není na straně F-35. Mimochodem to, že Su-57 změní motor znamená, že není hotový? Mustang s Allisonem nebyl Mustang a byl jím až s Merlinem?Skrýt celý příspěvek
Clanek: když se podíváte kolik set milionů lidí stojí za F-35 a kolik za Su-57 a kolik vše stalo, nelze se ubránit dojmu, že efektivita a smart řešení není na straně F-35. ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: když se podíváte kolik set milionů lidí stojí za F-35 a kolik za Su-57 a kolik vše stalo, nelze se ubránit dojmu, že efektivita a smart řešení není na straně F-35. Mimochodem to, že Su-57 změní motor znamená, že není hotový? Mustang s Allisonem nebyl Mustang a byl jím až s Merlinem?Skrýt celý příspěvek
@Jara Ad prvni odstavec, tim jen poukazujete na tu izolovanost Ruska, ale o te jsem psal. Ze je na to Rusko samo, za to si muze leda samo. V Rusku maji kapitalizmus uz treti ...Zobrazit celý příspěvek
@Jara
Ad prvni odstavec, tim jen poukazujete na tu izolovanost Ruska, ale o te jsem psal. Ze je na to Rusko samo, za to si muze leda samo. V Rusku maji kapitalizmus uz treti dekadu, eknomicky myslet a pocitat se za tu dobu jiste naucili, maji tedy stejnou moznost jako USA prijit na to ze ani velmoc nemuze delat vsechno sama. Tim spis ne velmoc eknomicky tak "silna" jako Rusko.
Ad druhy odstavec, tuhle hloupost tu razite dlouhodobe. Za me amerika evropsky letecky prumysl spis zachranuje, nenici. F-35 se tady montuje, takze aniz bychom si vyvoj 5th gen plne zaplatili, umime si ji postavit. Dal nas nikdo nenuti k tomu to nakupovat, stejne jako nas evropany nikdo nenutil nakupovat F-16 v minulosti. Ze si sami neumime postavit ero, ktere se nam hodi, no to tezko hazet na americana. (Svedsko neni spojenec, proto jej opomijim). A ze si to v domacich zakazkach "pohlida" boeing proti Airbusu (treba tankery), to neni dukaz o nicem. I v ramci jedne aliance rozhoduje lobbing, prirozena vec ze si domaci vyrobce domaci trh ohlida, stejne jako to delaji evropske zbrojovky na svem pisecku.Skrýt celý příspěvekJirosi Asi proto že F35 je primárně bitevník a SU57 letoun vzdušné nadvlády a mimochodem to gro je ve způsobu zpracování/třídění těch informací senzoricky vybavit letoun dnes ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Asi proto že F35 je primárně bitevník a SU57 letoun vzdušné nadvlády a mimochodem to gro je ve způsobu zpracování/třídění těch informací senzoricky vybavit letoun dnes problém není.......Skrýt celý příspěvekClanek Když máte toho sportovního ducha, tak se zamyslete nad obrovskými sumami peněz investovaných do F35 a absurdně velkým dodavatelským řetězcem (USA,UK,Turecko) oproti tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Když máte toho sportovního ducha, tak se zamyslete nad obrovskými sumami peněz investovaných do F35 a absurdně velkým dodavatelským řetězcem (USA,UK,Turecko) oproti tomu je SU57 “garážovka” domnívám se že na to Fenri narážel .... to že marine corps a UK chteli STOVL je nepodstatné ....
Ad. F35 hodně lidí se tady ohání přímými nákupy zbraní, místo podpory domácího průmyslu a proti F35 tady nikdo neřekne ani slovo, kdy US politicky protlačí svůj zbrojní program napříč celým NATO a snaží se tak cíleně politicky zničit evropské letectví a to nikomu nevadí..... nevím “odpůrci” jaký větší příklad politické státní podpory průmyslu by jste chtěli, tak kritizujete!Skrýt celý příspěvek@fenri Su-57 se nedela ve trech verzich, nedela se jako STOVL coz spolu s XY pozadavky ruznych slozek USA samotnych a dalsich partneru cely projekt sakra komplikovalo. Proti tomu ...Zobrazit celý příspěvek
@fenri
Su-57 se nedela ve trech verzich, nedela se jako STOVL coz spolu s XY pozadavky ruznych slozek USA samotnych a dalsich partneru cely projekt sakra komplikovalo. Proti tomu je Su-57 krasne primocary, stejne jako primocary byl F-22.
Argumentace F-35 je proto licha, jsou to jablka a hrusky, ale protoze me rodice vedli ke sportovnimu duchu tak tedy projednou jablka a hrusky porovnejme:
F-35
prvni let 2006, dnes (12 let pozdeji) jich 300+ lita, vyrabi se rychlosti temer 100ks za rok, vyrabi se davno predavno s konecnym motorem a co se ladi je z vetsi casti avionika (netvarme se ze Rusko tohle resit nebude muset, bude).
Su-57
prvni let 2009, dnes (9 let pozdeji) neni k dispozici jedine definitivni letadlo, a vyhled je takovy, ze nebude ani tech 12 let (2021-2022) po prvnim letu... A musim se opakovat, to se bavime o vyrazne jednoduchsim projektu.
Pokud tedy neco program F-35 dokazuje, a to i kdyz jde o program X krat zdrzeny, predrazeny a komplikovany, tak leda to, ze to Rusku s Su-57 solidne hapruje. Tedy presny opak toho, co jste chtel svym kometem dokazat.Skrýt celý příspěvekClanek - mě to tedy přijde jako analog F-35. 20 let od zahájení vývoje po dosažení nějakých iniciálních schopností. A to za sebou USA neměly rozpad státu, hospodářský kolaps a měly ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek - mě to tedy přijde jako analog F-35. 20 let od zahájení vývoje po dosažení nějakých iniciálních schopností. A to za sebou USA neměly rozpad státu, hospodářský kolaps a měly za sebou už vývoj minimálně jedné špičkové stealth stihačky.
Obecně si tedy myslím, že vývoj a zavedení F-22 je prodigy, jen převzácný případ toho, kdy všechno frčelo podle plánu (i lépe) a výsledkem je parádní produkt. U F-35 se to už zdaleka nepovedlo, resp. je to spíš běžné, co do lhůt, průšvihů, zdržení... a vývoj F-35 (s odstupem daným 10 lety+ v "nikde") sledují Rusové. Navíc pro ně je to první stroj této generace (pokud nepočítám demonstrátory jako Berkut či MiG 1.44) a stavěný z trosek výrobní a dodavatelské základny.Skrýt celý příspěvekSu-57, vyvoj (ne od nuly, cerpalo se z praci jeste v SSSR) zapocal 2002. Dnes, 15 let po te letaji jen prototypy, s tim, ze prvni letka bude k dispozici v 2022 (optimisticke, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Su-57, vyvoj (ne od nuly, cerpalo se z praci jeste v SSSR) zapocal 2002. Dnes, 15 let po te letaji jen prototypy, s tim, ze prvni letka bude k dispozici v 2022 (optimisticke, ale budis). Tahle prvni letka ale bude dosazeni cile tak napul, precijen, se starymi motory... Takze se zavadenim skutecneho, kompletniho Su-57, se nezacne driv nez v roce 2023 (znovu, budme optimisti a verme, ze v tom case jiz novy motor bude ve stavu seriove produkce), ale nejspis opet jen 1 letka. S realnymi nakupy, cti "vsadi se na padesatsedmicku a uz se nebude kupovat petatricitka ve vetsich poctech" pak nejspis az po 2027. Tedy odhadem v case, kdy budou americani naplno slapat do 6 generace, evropa to o sobe bude tvrdit a Cina, no, kdo skutecne vi co Cina... ale rozhodne bych je nepodcenoval.
Nemuzu si pomoct, ale je zjevne ze propast se stale zvetsuje a zvetsuje. Cernakus a dalsi si to muzou do ruzova malovat jak chteji, ale je stale ocividnejsi ze s vysichanim vyvojove zakladny z casu sovetskeho svazu to bude mit izolovane Rusko stale tezsi a tezsi. Lito mi ho neni, nakonec, za tu svou izolovanost si muze leda samo. Jako evropanovi mi ale silne Rusko nevadi, naopak, hodi se i nam. Silne Rusko chci mit jak proti Cine, tak proti nasi evropske politicke reprezentaci, u ktere mam casto pocit ze kdyby mohla, tak armadu snad zrusi uplne a ze nas nikdo nenapadne zabezpeci nejakou sikovnou smernici. Dokud Rusko strasi zbranemi tak alespon zachvevy zdraveho rozumu a pudu sebezachovy zustavaji v evrope zachovany, co je fajn.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...